نکات مطرح شده در کار گاه روش دعا از منظر صحیفه سجادیه
استاد : آقای شیرمحمدی
قسمت سوم
آیت الله فاطمی نیا می فرماید شما دعا می کنید خدا یک چیز به شما می دهد ولی دلیل ندارد آنچه شما خواستید بدهد
روایت ها را نگاه می کردم می فرماید سه تا چیز می دهد
👈یا آنچه شما می خواهید می دهد
👈یا در قیامت می دهد
👈یا گناهانتان را می بخشد
👈یا چیزی را جایگزین می دهد
بخاطر همین این آیه استمرار دارد اگر کسی می خواهد به یک چیز برسد باید اصرار داشته باشد یعنی هربار دعا می کنیم یکی از این سه تا را می دهد آنقدر دعا می کنیم تا اولی به ما می دهد
اینکه چقدر اصرار به دعا داشته باشم و نحوه دعا قطعا تاثیر گذار است
البته دعا این نیست هر چیزی را بدهد باید توجه داشته باشیم که سنت های خدا تغییر نمی کند
دعا را نظام مند ببیند فکر کنید فردی کشاورز است و یک فرد کور پزی آجر دارد یکی دعا می کند باران باشد یکی دعا می کند آفتاب باشد این که ما فقط خودمان را نگاه می کنیم فکر می کنیم هر چه می گوییم باید اتفاق بیفتد
دعا یک نظامی دارد اگر ما در نظام خودمان دعا کنیم و بدانیم چه می خواهیم و نظام فکریمان درست شود دعایمان اجابت می شود و اصرار داشته باشیم دعای ۱۳ صحیفه امام سجاد علیه السلام درباره طلب و خواسته است ببینیم چگونه خواسته مان را باید از خدا بخواهیم البته دعای ۵۲ هست
👌در دعا نگاه کنید چند چیز در نظر گرفته می شود اول حمد و ثنای خداوند است
(بخواهیم عملیاتی وارد شویم باید با امام سجاد علیه السلام وارد شویم)
بعد شرح حال خود را بیان می کند بعد از آن خواسته دارد ولی در دعای سیزده ✅یک مسئله هست ما خدا را با عدلش می خواهیم یا با فضلش؟
فضلش
فضل خدا قانون به آن معنا که ما فکر می کنیم ندارد عدل خدا قانون است امام سجاد علیه السلام می فرماید خدایا من از عدلت فرار می کنم با عدلت با من بزخورد نکن با فضلت با من برخورد کن
چیزی را می فرمایند خیلی جالب است می فرمایند این حاجت من را بده و بقیه امورم را با این حاجت تقدیر کن "تقدیرک لی"
در دعای هفت وقتی حاجت دارید می گوید خدایا این را زود به من بده
می خواهید نظامند دعا کنید صحیفه سجادیه بخوانید همه چیز را با صحیفه هماهنگ کنید
امام سجاد در دعا سجاد می فرماید: " قبل زوالی عن موقفی" پیش از این که از این جا برخیزم
امام هست برای خدا وقت تعیین می کند ما باید جا پای امام بگذاریم
می فرماید پیش از این که از اینجا برخیزم مرا یاری کن به آسان کردن دشوارها و مقدم نمودن خیری که برای من در همه امور و کارها
علامه مجلسی می فرماید که از امام زمان خواستم که در زمانی که نمی توانیم شما را ببینیم سوالات خود را بپرسیم یک منبعی را معرفی کنند در عالم خواب کتاب صحیفه را معرفی کردند علامه می فرماید با صحیفه انس گرفتم به مردم اصفهان معرفی کردم به طوری که در هر خانه کنار قرآن صحیفه بود مردم انس گرفتن و تعداد افراد مستجاب دعو در اصفهان زیاد شدند
صحیفه جامعه است دعا درباره مرگ دعا درباره تربیت فرزند دعا درباره پدر و مادر من چگونه با پدر و مادر برخورد کنم دعا درباره همسایگان چگونه با آنها برخورد کنم وچگونه برایشان دعا کنم
صحیفه سجادیه به تنهایی می تواند یک جامعه را بسازد ما چقدر با آن انس داریم؟
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه روش دعا از منظر صحیفه سجادیه:
استاد: آقای شیرمحمدی
قسمت چهارم
👈زین العابدین امام سجاد است که دعا را نظام مند بیان کرده است همه دعاها خوب است چرا می گوییم صحیفه چون صحیفه نظام مند است یک کتاب و یک مجموعه است دعا از مجرای امام سجاد علیه السلام پایین آمده است دعا قرآن صاعد است این دعا تفسیر قرآن است
چرا قرآن صاعد می گوییم قرآن وقتی به قلب امام می آید وقتی می خواهد خروج پیدا کند بالا برود دعا می شود
همه روایات دعا نیستند ولی دعا روایت هست روایات کلام اهل بیت علیهم السلام است ولی 👌دعا یک سبک خاص از کلام اهل بیت علیهم السلام است که با لایه درونی و عاطفه وحس شما ارتباط برقرار می کند و شما را توسعه می دهد
صحیفه سجادیه دعا است و کتاب زندگی و معارف اهل بیت علیهم السلام است چکیده معارف اهل بیت علیهم السلام در صحیفه سجادیه هست
سوال: نهج البلاغه چطور؟
گروهی از علما صحیفه را بعد از قرآن دومین منبع می دانند برخی البته بیشتر نهج البلاغه را دومین منبع می دانند ولی در مجموع تفاوتی نمی کند یکی اخت قرآن است و آن یکی اخ قرآن است
✅آیت الله بهجت می فرمایند نهج البلاغه با نگاه به حکومت آدم تربیت می کند یکی با نگاه آدم ، آدم را برای حکومت تربیت می کند نهج البلاغه براساس حکومت اسلامی آدم تربیت می کند صحیفه آدم تربیت می کند برای حکومت
👌آیت الله بهجت می فرمایند اگر اوج حکومت داری اسلامی را بخواهیم ببینیم باید سراغ نهج البلاغه برویم اگر اوج تعالیم اسلامی را در تربیت بخواهیم ببینیم باید سراغ صحیفه برویم
✅آیت الله شیخ محمدباقر صدر می فرماید: صحیفه جنگ نرم امام سجاد علیه السلام است
امام سجاد علیه کارهایی که انجام داده اند:
👈۱. صحیفه را املا کرده
👈۲. تشکیلات شیعه را دوباره راه اندازی کردندتا تعالیم اسلام انتقال دهد
@sahifehsajjadieh1
با سلام دوستان
بزرگوارانی که می خواهند در کارگاه هدف شناسی نهضت عاشور از منظر امام سجاد علیه السلام شرکت کنند جهت ثبت نام به آیدی مدیر کانال صحیفه نام و نام خانوادگی و شماره همراهشان ارسال کنند
#کارگاه
#هدف_شناسی_نهضت_عاشورا_از_منظر_امام_سجاد_علیه_السلام
#استاد_بهشتی_پور
@sahifehsajjadieh1
باسلام
دوستانی که در کارگاه هدف شناسی نهضت عاشورا ازمنظر امام سجاد(ع)باحضور دکتر بهشتی پور شرکت کرده اند کارگاه فرداساعت۱۵:۳۰ برگزارمی گرددلطفا راس ساعت حضورداشته باشید
باتشکر
امام صادق علیه السلام فرمود: علماء امینند و پرهیزکاران دژها و جانشینان سروران وعلما برجهای نورافکن و پرهیزکاران دژها و جانشینان سرورانند.
قلبا همیشه اعتقاد دارم به این روایت که می فرماید: در زمان غیبت نور روشنایی دینتان را باید از علماء بگیرید ولی هر بار که پای درس استاد می نشینیم به یقینم افزوده می شود که در زمان غیبت این راهی است که می شود به حقیقت به نور رسید
جلسه هدف شناسی حرکت عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام نکاتی را برایم روشن کرد تا کنون جایی نشنیده بودم مسیری را روشن کرد که همیشه به دنبالش بود
سپاس فراوان از استاد و عالم عزیز بزرگوارمان دکتر بهشتی پور با این که خیلی سرشان شلوغ بود ولی چون همیشه لطفشان از ما دریغ نکرد قبول زحمت کردند ان شاء الله خداوند حفظشان کند به ما توان و فرصت قدرشناسی و بهره بردن علمی از وجود مبارک این عالم بزرگوار حداقل در شهر خودمان بدهد و از وجود پر برکتشان بی بهره نمانیم.
#روح_الله_بهشتی_پور
#کارگاه
#هدف_شناسی_قیام_عاشورا_از_منظر_امام_سجاد_علیه_السلام
#عالم
#حقیقت
#نور_ایمان
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام:
استاد: دکتر بهشتی پور
قسمت اول:
یک مروری کنیم بر اهدافی که تا کنون برای قیام عاشورا شمرده شده است چه مواردی است
✅کلام قیام را دقت کنید یک پیش داوری برای تعیین هدف وجود دارد به همین خاطر اگر اسمش را حرکت بگذاریم شاید بهتر باشد اگر نهضت هم نگذاریم بهتر باشد چون تمام اینها پیش داوری دارد
می توانیم عنوان را بگذاریم هدف شناسی حرکت عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
👈از منظر امام سجاد علیه السلام را در آخر اشاره ای خواهیم داشت ولی به صورت کلی یک مروری در مورد هدف شناسی داشته باشیم
اهداف مختلفی شمرده شده مهم ترین هدفی که بعد از انقلاب و در حین انقلاب شمرده شده و مشهور شد1️⃣ بحث هدف امر به معروف و نهی از منکر که توسط شهید مطهری در آثار و سخنرانی هایشان مطرح شد بعد بخاطر آن فضایی که بود شد گفتمان قالب هدف امام حسین علیه السلام
استناد شهید مطهری به آن روایتی از امام حسین علیه السلام مطرح شده درباره امر به معروف و نهی از منکر می باشد که بر این اساس هدف امام حسین علیه السلام را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند
اشکالات زیادی بر این هدف گرفته شد که آیا اساسا می تواند این هدف امام حسین علیه السلام باشد؟
یکی از این اشکالات چنین است که این روایاتی که از امام حسین علیه السلام رسیده است اساسا روایت معتبری نیست
در زمانی که روایت معتبر نباشد نظریه از اعتبار خودش می افتد نظریه تا زمانی درست می تواند باشد که استناد آن درست باشد
برخی مورخین پژوهش هایی کردند به این نتیجه رسیدند اساسا این روایات روایت معتبری نیست
👈دو هدف دیگری که مشهور شد یکی شهادت و دیگری حکومت بود
2️⃣آیا هدف امام حسین علیه السلام حکومت باشد را بررسی کنیم حکومت خیلی اشکال دارد چه کسی با اهل خانواده بلند می شود و آن هم در مسیری که دارد می آید تعداد خاصی که با ایشان بودند تحریک به رفتن می کنند اگر قصد حضرت حکومت بود باید کارهای انگیزشی انجام می داد و فضا سازی می کرد چندین سخنرانی آتشین می کرد افراد جذب شوند و بعد تدارکات نظامی انجام بدهد از آن طرف کارهایی که ایشان انجام دادن برخلاف مسیر تشکیل حکومت است قطعا بحث حکومت بحث منتفی است و نمی تواند جزء نظریات باشد.
3️⃣اشکالاتی به شهادت وارد شده است که اصلا شهادت می تواند هدف باشد ما چنین چیزی نداریم من بروم شهید شوم حتی مدافعان حرم برای دفاع از حرم رفتند نه اینکه هدفشان شهادت باشد
کسی صرفا هدفش شهادت باشد به بن بست رسیده امام معصوم بن بست ندارد پس خود شهادت نمی تواند هدف باشد
یک اشکال دیگر به این دو نظر وارد شده است خود حضرت آقا می فرمایند : شهادت و حکومت اساسا هدف نمی تواند باشد یک خلطی بین هدف و نتیجه اتفاق افتاده است
4️⃣نظریه دیگر اینکه برخی گفتند هدف اصلی امام این بوده است که بیعت نکند چون به امام فشار می آورند که بیعت کن فرمودند چگونه من با یک خلیفه فاسق که به فسق شهرت دارد بیعت کنم
در اینجا برخی تحلیل ها آنقدر سطحش تقلیل داده شده است جای تعجب است حالا کمی بحث ها را جلو برویم اهمیت انحراف حتی متفکرین بزرگ ما مشخص می شود، چگونه شده متفکرین ما ذهنشان منحرف شده رفته به اهدافی که هدف اصلی نبوده یا بهتر نمی توانسته هدف باشد چه اتفاقی افتاده ذهن ها منحرف شده از آن هدف باید یک مقدمه ای را خدمتتان عرض کنم
چهارمین نظریه بعیت نکردن بود که خودش و خانواده اش کشته شدند برای اینکه بیعت نکند
این بیعت نکردن تبعاتی دارد و مشخص شد که به شهادت می رسد اساسا خود امام طوی خارج شد که کشته و ترور نشود متوجه شدند می خواهند ترور کنند ایشان خارج شد چرا در میانه راه فضایی درست می کنند کسانی که با ایشان بودند بروند می تواستند بمانند و پایمردی کنند بیعت نکنند این رفتارها و فرستادن رفتن ها صرفا برای بیعت نکردن نیست اضافه بر این که یک اشکال استراتژیک در آن هست و آن این است که شما بیعت نکردید که چه بشود❓
یک مصلحتی باید در آن باشد❓
بیعت نکنید خودت و خانوادات همه کشته می شوید بعد مسیر حق چگونه قرار است ادامه پیدا کند❓
از آن طرف می توانست اعلان اعلنی کند که بقیه بر علیه یزید بشورند نه این که فقط خودت بیعت نکنی این داستان چگونه است❓
5️⃣نظریه دیگر این است که واقعه عاشورا یک برنامه الهی بین خدا و سیدالشهداء بوده و امکان الگو گیری از آن نیست
این را بخواهیم اسم ببریم نظریه پردازانی مثل آقای سروش مطرح کردند
👈پس پنج نظریه اساسی و علمی که در فضای علمی شیعی مطرح شده است
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد : دکتر بهشتی پور
قسمت دوم
مثالی بزنم حضرت رسول دین خود را به نام اسلام پهن کرده است یک قرآنی آورده که قرآن با ادیان و تفکرات مختلف این کار را کرده : جریان یهود تفکرات یهودی پشت و پرده اش را کنار می زند تفکرات سه اقنومی مسیحیت پشت و پرده هایش را کنار زده است در دنیایی که حضرت رسول مبعوث شده جریانات مهم در شبه جزیره چه کسانی هستند؟
یک جریان بت پرستی وجود دارد که قرآن آنها را زیر سوال می برد
👈یعنی قرآن و رسول الله برای ادیانی که آمدند به فعل تهدید است
چون در انجیل امروزی هست بعد از عیسی کسی خواهد آمد که اسم او احمد است
بنابراین حضرت رسول آمده حقانیتش هم اثبات کرده از آن طرف تورات و انجیل امروزی با همه تحریفاتی که دوباره بعد از حضرت رسول شده است اثبات کننده این که این پیامبر همان پیامبر است شما انصاف بدهید اگر هویتتان زیر سوال برود چه کار می کنید؟ حتی اگر حق باشد ولی منفعتان زیر سوال برود؟
ولی این پرسش در ذهن ما به صورت جدی نیست آیا وقتی رسول الله آمده با ایشان این کار کردند❓
سوال: این نظرات که گفتید در فضای شیعی بود آن طرف نظرشان چیست؟
آنها حرفشان این است البته برخی مستشرقان مورخ و البته در فضای شیعی نفوذپیدا کردند و این حرف می زنند که این یک اختلاف قومی قبیله ای بین بنی هاشم و بنی امیه بوده است.
اصلا تاریخ اسلام را براساس همین اختلافات قومی قبیله ای می دانند امام حسین علیه السلام یک مصداق از اسلام است
بنابراین نیاز هست ما یک تاملی کنیم ببینیم قصه بنی امیه و بنی هاشم از اساسا چه بوده است تا بحث روشن شود
👌نقطه محوری و کانونی ما اینجا است که بنی هاشم و بنی امیه چه کسانی بودند؟
👈بنی هاشم: هاشم پسر عبدمناف است و رسول الله مربوط به این تیره است
که هاشم می آید به عبدالله و ابوطالب بعد به رسول الله و حضرت علی می رسد
ولی هاشم یک برادری دارد به نام 👈عبدالشمس که می رسد به امیه ، ابوسفیان ، معاویه و یزید
این چیزی است که مطرح است
موضوع اختلاف بین بنی امیه و بنی هاشم است
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
باز هم در دل جنون آغاز شد / زخم میدانهای مین ابراز شد
باز هم مجنون لیلایی شدیم / بعد عمری باز شیدایی شدیم . . .
فرا رسیدن هفته دفاع مقدس
سالگرد تجلّی قدرت ایمان و عشق
بر پای مردان ثابت قدم دفاع از دین و میهن گرامی باد
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام
#دفاع_مقدس
#شهید
#چراغ_هدایت
@sahifehsajjadieh1
🌺🍃🌺
به مناسبت شهادت سیدالساجدین علیه السلام گروه سجادیه برگزار می کند:
حلقه معرفتی ویژه بانوان : جایگاه انسان در صحیفه سجادبه
✅مرز انسان بودن چیست؟
✅انسان داری انتخاب یا اختیار
✅حالات های روحی نامطلوب انسان و چگونه وضعیت روحی را درست کردن
✅نقشه راه رستگاری چیست؟
زمان: سه شنبه ۹۸/۷/۲ ساعت ۱۶
مکان: پارک بانوان
دوستانی که تمایل شرکت در این کارگاه دارند نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را جهت هماهنگی تا روز دوشنبه اول مهرماه به ادمین کانال همگام با صحیفه تا ظهور ارسال کنند.
(درصورت ثبت نام حداقل پنج نفر ان شاء الله حلقه تشکیل خواهد شد )
باتشکر
👇👇👇
@sahifehsajjadieh1
🌺🍃🌺
پاییز🍂 را دوست دارم از جنس پاییز بودن را دوست دارم😍
پاییز🍁 که از راه می رسد برایم یادآور تولدی از جنس دیگریست این همه رنگارنگی ریزش برگها🍁 بی شک تو را به فکر فرو می برد به آنچه کردی و تمام چیزهای که با تمام زیبایی ها و علاقه ات به آنها، باید بگذری و تو می مانی خودت با تمام خودت و دستان خالیت!
تهی می شوی از تمام تعلقات و این خودت بودن است که تو را به منبع هستی می رساند.
🍂اَللَّهُمَّ اِنّى اَخْلَصْتُ بِانْقِطاعى اِلَيْكَ، وَ اَقْبَلْتُ بِكُلّى عَلَيْكَ
بارخدايا به بريدنم از غير و پيوستنم به تو خود را از هر شائبه خالص كردم، و با تمام وجود به تو رو آوردم🍂
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هشتم
#پاییز
#تولدی_دوباره
#رسیدن
#خالص_شدن
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد: دکتر بهشتی پور
قسمت سوم
سوال: قابل پرسش است که امیه عموزاده است و هاشم عمو است 👌جایگاه هاشم اجتماعی اعتقاد کلامی در واقع یعنی مرجعیت علمی در تاریخ ثبت شده است که نفر اول شبه جزیره حجاز است همه به ایشان درمسائل مختلف اجتماعی و سیاسی مراجع می کنند اینها خود عبدمناف و بعد هاشم پرچمدار تفکرات ابراهیمی هستند👈 یعنی دین حنیفیت توسط هاشم و پدران قبل از او در شبه جزیره و اطراف و اکناف منتشر می شد 👈مکه محلی بود چهار راه بوده چهار راه اقتصادی بوده همه به نوعی از آنجا رفت و آمد داشتند به همین خاطر دین ابراهیمی از این منطقه به نقاط مختلف دنیا منتشر می شده است و پرچمدارش پدران هاشم و در زمان هاشم خود هاشم بود چون اینها با چند نسل به اسماعیل ، ابراهیم علیهم السلام می رسند
حضرت رسول از نوادگان حضرت اسماعیل است
⏮شبهه این است که دعوا قبیله ای و طائفه ای است؟!
بازخوانی برخی متون نشان می دهد نکته ای در اینجا هست که دائما سعی شده پوشانده بماند
👌و آن این است که امیه اساسا فرزند عبدالشمس نیست
بنا بر مستندات موجود امیه تربیت شده روم است از آنجا می آورند در زمانی که کوچک بوده به عنوان فرزند خوانده به عبدالشمس می دهند بعد بزرگ می شود این چیزی است که گزارشات تاریخی به شما می گویند
👈پس براساس مستنداتی که داریم امیه کسی است که در روم بزرگ شده است روم را بخواهیم مثال بزنیم مانند اسرائیل امروزی می ماند وجه اشتراکشان صهیونیسم بودن است حالا چه یهودی و چه مسیحی باشد
حالا تفکرات صهیونیسم خود بحث جدا است
ولی روم آن روز را بخواهیم مقایسه کنیم شباهت به اسرائیل امروز دارد👈 از جهت غاصب بودن منظور نیست از جهت فکری منظور می باشد
در آنجا یک جریان پیچیده وجود داشته که منابع را رصد می کرده در منابع یهودی و مسیحی تصریح به آمدن پیامبر با ذکر خصوصیات ایشان شده است در کوه فاران بین دو کوه و مختصات را نیز همه را بیان کرده است دقیقا جایی که پیامبر مبعوث شده است زمان تقریبی از آن قابل برداشت است با اختلاف صد سال تا دویست سال قابل فهمیدن است کاملا مشخص است که از چه نسلی می باشند حتی بعد از پیامبر به حضرت امیر و حضرت زهرا اشاره شده به دوازده امام اشاره شده و به حضرت ولی عصر به عنوان منجی اشاره شده مسیحی که به این حرفهایی که در تورات و انجیل هست باور ندارد چگونه می تواند یهودی یا مسیحی نامیده شود کتاب خودت را قبول نداری ما در قرآن آیاتی داریم اگر شما یکی از پیامبران الهی را قبول نداشته باشید شما مسلمان نیستید
آنها قبول نمی کنند چون اگر قبول کنند باید تمام دستگاههای یهودی و مسیحی جمع شود بنابراین این کار را بخاطر منفعت طلبی نمی کند
بنابراین مکان و زمان و اینکه از کدام نسل هست رسول الله مشخص بوده اینها پدران پیامبر را شناسایی و شروع به ترور کردن می کننداین ترورها موفق یا ناموفق بوده خودش بحث است
ولی نمونه اش عبدالله پدر و آمنه مادر پیامبر را ترور می کنند خود پیامبر ترور شده منتهی می گویند رحلت جانگداز نباید متوجه شویم!!
عبدالله پدر پیامبر مورد رسد سرویس های یهودی می شود شناسایی می کنند به احتمال خیلی زیاد در این فرد نور نبوت وجود دارد قریب به یقین از این متولد خواهد شد بنابراین مانند عسکری دو سه پدر آخری امام زمان(عج) که کاملا تحت نظر بودند محلی که عسکرین می گویند چون در منطقه نظامی باز در همان جا تحت تدابیر امنیتی شدیدی بودند بعد امام عسکری با اینکه اینجا بوده باز شک می کنند از اینجا ایشان را به زندان می بزند
عبدالله شناسایی می شود یک خانم مرتبی و موجه ای را سراغ عبدالله می فرستند که هر روز بر سر راه ایشان قرار می گرفتند برای این که با ایشان ازدواج کند تا مادر پیامبر یهودی شود نور نبوت به مادر یهودی منتقل شود در بحث یهودی ها مادر بسیار مهم است از جهت تربیتی و هرکاری خواستند انجام بدهند پیامبر در مشتشان باشد در این مدت عبدالله با آمنه ازدواج می کند بعد دیگر آن خانم سراغ عبدالله نمی آید از ایشان عبدالله پرسید دلیل را گفت در تو نوری وجود داشت آن نور دیگر وجود ندارد آیا ازدواج کردی؟
عبدالله می فرماید بله
این خانم را همین جریان یهودی فرستاده بوده که زمین بازی پیامبر باشد
در قبل از پیامبر زمان عبدمناف اینها متوجه می شوند حضرت رسولی قرار است به دنیا بیاید شناسایی می کنند همه اجداد پیامبر تقریبا قریب به اتفاق مورد ترور قرار گفتند موفق یا ناموفق ولی مورد ترور قرار گرفتند انواع مختلف از بیولوژیکی تا کشتن با خنجره و دشنه بوده است
این از معجزات پیامبر ما است این جریان حرفه ای هم اکنون در اسرائیل سه و چهارتا دستگاه اطلاعاتی قوی وجود دارد بعد اداره ای وجود دارد که کارش سر به نیست کردن آدم ها است که خیلی حرفه ای عمل می کنند
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
امروز بعداز حلقه معرفتی داشتم از پارک بانوان برمی گشتم نزدیک اذان بود سوار اتوبوس شدم کنار خانمی نشستم صحیفه ام را آوردم بیرون شروع کردم به خواندن کمی خواندم از من پرسید این که می خوانید چیست؟
گفتم کتاب صحیفه سجادیه برای مولا سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام است بعد پرسید چطور کتابی است؟ کمی از دعاهای صحیفه برایش گفتم اجازه گرفت اسم صحیفه سجادیه و دعای ۷ که گفتم خوشش آمد نوشت که تهیه کند بخواند بعد کمی درباره دعا جایگاه و اهمیت دعا صحبت کردیم که به ایستگاه رسیدم مجبور بودم پیاده شوم او خوشحال بود من از او خوشحال تر و داشتم فکر می کردم گاهی به همین راحتی می توان صحیفه را معرفی کرد...
این رزق ما در شب شهادت مولا سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام بود
شهادت سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام به تمام شیعیان و محبان حضرتش تسلیت می گوییم
#محرم
#سیدالساجدین
#پیام_آور_کربلا
#وارث_ولایت
#شهادت
#تسلیت_تسلیت
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد: دکتر بهشتی پور
قسمت چهارم
دودمان پیامبر را شناسایی می کنند می بینند هرکاری می کنند ترورها ناموفق است می رسند به یک گزینه دیگر می گویند دیگر کم کم به پیامبر می رسد 👈بیایم یک کاری بکنیم یک تخمی را بکاریم کنار پیامبر در خانواده پیامبر و آن امیه است این پروژه کلید می خورد
نکته این که این جریان خودش مستقلا عملیات انجام نمی دهد تا جایی که می توانند با عامل انجام می دهند با روشهای دیگر انجام می دهند 👌در پروژه نفوذ یک جا به صورت مشخص از نسل تعریف شده جریان بنی اسرائیلی امیه انتخاب می شود و در خانواده عبدمناف به عنوان فرزند خوانده عبدالشمس بارگزاری می شود آنجا بزرگ می شود همین طور می ماند که اینها با هم فامیل اند در حالی که ایشان 👈از جهت ژنتیکی هیچ ارتباطی با عبدمناف ندارد
👌امیه اساسا ارتباطی با بنی اسماعیل ندارد برمی گردد به بنی اسرائیل و ژن بنی اسرائیل و این جریان هست
وقتی کمی بزرگ تر می شود شروع به فعالیت علیه عمو(هاشم) می کند هم با اخلال سیاسی و اجتماعی ضربه می زده و هم پرچم دین حنیفیت که هاشم دست داشته مورد شبهه و انکار و نقد قرار می داده است
او مامور سرویس است شروع به اختلاف افکنی در اینجا می کند ابوسفیان با پیامبر این کار را می کند معاویه با علی بن ابیطالب این کار می کند یزید با سیدالشهداء این کار می کند
👌یعنی قصه یزید قصه تعریف شده از زمان امیه بوده است
👈خاندان بنی امیه را بخواهیم خلاصه بگویم یک خاندانی است که مربوط به خاندان بنی اسرائیل است با هدایت این سرویس های اینها که قوی ترین سرویس اطلاعاتی است
✅روایتی از امام صادق علیه السلام : اِنا وَ آلُ اَبی سُفیانَ أهْلُ بَیتَینِ
ما و ابی سفیان متعلق به دو تا بیت هستیم (دارای نکته است)
امام در معرض خطر است بعد از معاویه و یزید از بین نرفت شکل های دیگری پیدا کردهنوز این جریان در دنیای اسلام دارد کار می کند
« اِنا وَ آلُ اَبی سُفیانَ أهْلُ بَیتَینِ تَعادَینا فِی اللهِ ، قُلنا : صَدَقَ اللهُ وَ قالُوا : کذِبَ اللهُ »
👌دشمنی ما با همدیگر (فی الله) در مورد خدا بودا است یعنی اختلاف خانوادگی نبوده بر سر خدا بوده است
ما می گوییم قُلنا صَدَقَ اللهُ ما تایید کردیم حرف خدا و خود خدا را، وَ قالُوا اینها گفتند کذِبَ اللهُ خدا دروغ گفته است
قاتل ابی سفیان و رسول الله : به همین خاطر جنگ شد
پرچم دین حنیفیت دست رسول الله بود و می خواست جهانی کند اینها که خدا را قبول نداشتند خیلی ساده بخواهیم تعریف کنیم جریان رسول به ابراهیم که می رسد به خدا و جریان امیه می رسد به شیطان
👈امیه می خواست جریان شیطانی را به جریان الهی غلبه بدهد نشد بعد پیامبر می خواست دین ابراهیمی را توسعه بدهد ابوسفیان شروع به مخالفت کردن نمود و جنگ راه انداختن با پیامبر شد روایت دقیق است ابوسفیان در ابتدا با پیامبر جنگید
امیه اخلال ایجاد می کرد همه از آن طرف بوده معاویه بر علیه علی بن ابی طالب علیه السلام فضا سازی می کرد یزید بر علیه سیدالشهداء فضا سازی می کرد منتها سیدالشهداء طوری عمل کرد که مشخص شود اینها دنبال چه چیزی هستند
حضرت امیر می فرماید استخوان در گلویم ، خار در چشمم می خواهد چه چیزی را نشان بدهد؟
کمی خطبه شقشقیه را خواند فردی آمد سوال پرسید(این که چه کسی سوال پرسیده مهم است) بعد ابن عباس گفت ادامه بگو فرمود شقشقیه ای بود که تمام شد کمی مسائل خلفا را بیان کرد
👈حضرت امیر در اصول کافی هست می فرماید خلفای گذشته آنقدر دین را تحریف کردند من علی می گویم نماز تراویح بدعت است نخوانید نمی پذیرند (اینها موفقیت امام حسین علیه السلام که اکنون راحت این حرفها را برای شما می زنم یک دلیل بیشتر ندارد قیام عاشورا است بنشینید فکر کنید می توانید به نتیجه برسید)
روایت بخوانم:
پس دشمنی ما با آنها بر سر خدا است ما می گوییم خدا راست گفته آنها می گویند دروغ گفته است ابوسفیان با پیامبر و معاویه با علی و یزید پسر معاویه با حسین بن علی جنگید و او را به شهادت رساند
سوال: در حدیث اینها را نگفته است؟
پاسخ: حدیث را می خوانم : قاتل ابوسفيان رسول اللّه(صلي الله عليه وآله وسلم) و قاتل معاوية علي بن ابي طالب(عليه السلام) و قاتل يزيد بن معاوية الحسين بن علي(عليه السلام) و السّفياني يقاتل القائم
بعد بروید در تاریخ ببینید سفیانی را مرتبط با چه جریانی معرفی کردند؟
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد: دکتر بهشتی پور
قسمت پنجم
✅پس تا اینجا مشخص شد که اختلافات بنی هاشم و بنی امیه اختلافات قومی و قبیله ای نبوده است اختلاف سر پرچم توحید است و پرچمی که شیطان بلند کرده است
👌ماهیت هویت انقلاب اسلامی همین است استحاله اش کردند و دارند می کنند مسئله این پرچم جریان شیطانی که امریکا بلند کرده اینجا پرچم توحید بود که امام بلند کرد خود امام صحبتی دارند می فرماید ما دنبال این هستیم کلمه لا اله الا الله را در سراسر جهان گسترش دهیم
اگر شما اینها را ندانید هدف شناسی سیدالشهداء برایتان روشن نمی شود
(چون فرصت نمی شود توضیحات بیشتر مراجعه کنید به مقاله که در ایرنا گذاشتم هدف شناسی قیام عاشورا و پروژه زوال حقیقت )
یک عبارت از امام سجاد علیه السلام می فرمایند اگر فضا را ندانیم متوجه ارتباطش نخواهیم شد
✅امام یک سخنرانی در مجلس یزید می کند این سخنان خودش معجزه است
أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ
ای مردم خدا شش چیز به ما داده و به هفت چیز برتری داده است
(شما این فضا را تجسم کنید همه را به شهادت رساندن فقط امام سجاد علیه السلام ماندن یزید سوال می پرسد که علی بن الحسین در کربلا هلاک شد حضرت می فرماید من برادری داشتم به اسم علی بن الحسین که در کربلا شهید شد
ایشان به اسارت کشیدند اینگونه بود روی شتر سوار کردند شما روی شتر یک کیلومتر بروید ممکن است از درد بی خوابی بکشید مگر اینکه عماری داشته باشد ایشان از کربلا تا شام روی شتر برهنه می نشانند دست به پشت گردن بسته شده پاها از پایین به دو طرف شکم شتر بسته شده است آنجا نتواستند بکشند در راه هم دیدند نمی توانند کاری کنند چون در همان قسمت خودشان فضا درست شده بود اختلاف افتاده بود می خواستند کاری کنند دستی از بین برود
اینگونه غل و زنجیر نور خورشید وسط سرشان باشد تمام افراد خانواده ات جلوی چشمت ارباًاربا شده باشند بعد از هزار کلیومتر آنجا رسیدند سخنرانی کردند آن هم در جلوی حاکم جاعلی که بی رحمی اش را نشان داده است) در این شرایط می فرماید: أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ
ای مردم خدا شش چیز به ما داده و به هفت چیز برتری داده است
👌تا همین اندازه مهم ترین نظریه امامت را بیان فرموده است اختلاف سر اینها است که امام بیان می کند نه بر سر حکومت و...
👈حضرت وقتی می فرماید: أَنَا ابْنُ مَکَّةَ وَ مِنَی أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا نمی خواهد از خود تعریف کند می خواهد بیان کند و روشن کند که من از این جریان و نسل توحیدی هستم معاویه از نسل و جریان شیطانی است
✅حالا آن چیزهایی که به ما داده است:
أُعْطِینَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ
با همین کلمات اثبات امامت کرد و تمام شد
خود همین چند ترم طول می کشد تا متوجه شوید امام چه کار کرده است منتهی آن کسی که باید متوجه شود می فهمد و آن یزید که متوجه شد
شاهدش اینکه قبل از اینکه امام سجاد علیه السلام صحبت کند یزید اجازه نمی داد وقتی مشاوران دیگران فشار می 👈آورند یک دلیل آورده ان هؤلاء ورثوا علم وفصاحة زق العلم زقا
این خانواده کسانی هستند که علم و فصاحت را به ارث بردند بیاد اینجا حرف می زند
بعد از این که ناچار شد و امام سجاد علیه السلام آمد اولین حرفی که زد همین بود یعنی می دانست امام سجاد چه چیزی می خواهند بگوید
✅پس بنابراین هدف حرکت امام حسین علیه السلام از منظر امام سجاد علیه السلام مسئله دو تا پرچم است نشادهنده عقبه و پیشینه پرچم امامت نشان دادن عقب و پیشینه جریان یزید می باشد
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد : دکتر بهشتی پور
قسمت ششم
✅پاسخ به سوالات
سوال: بعد از واقعه عاشورا اتفاقاتی افتاده که هزاران نفر کشته شده چرا این موضوع عاشورا شاخص هست❓
👈جواب: وقتی شما قیام عاشورا را می برید سر موضوع صرف مظلومیت و بزرگی آن اتفاقی که افتاده نتیجه اش ایجاد شبهات هست چون یکسری چیزها راجریانات خاصی به ما اشتباه گفتند، اینگونه نیست صرف قتل عام شدن گسترده مگر حقانیت می آورد؟
ولی مظلومیت را می آورد و آن مظلومیت را باید یکسری چیزها را بدانید مثلا 👈خصوصیات اعراب بدانید
در قدیم جاعل اینگونه بود اگر یکی از دوستانش را کسی کتک می زد جمع می شدند می رفتند آن طرف را می زدند براساس همین مثال می خواهم هم مظلومیت و هم حقانیت را بیان کنم
همه بلند می شدند می رفتند کسی که رفیقشان را زده بود می زند چه به حق یا غیر حق باشد.👌اعراب اینگونه بودند وقتی با هم، هم پیمان می شدند اگر کسی به شما و قبیله های که تحت حمایت شما بود تعرض می کردند نابودش می کردند
سوال شمر چه نسبتی با حضرت عباس دارد❓
👈نه تنها قبیله تحت حمایت بلکه با حضرت عباس فامیل است!
👌یاران حضرت حدود صد و خرده ای هستندکه قبیله های آنها را نگاه کردم دیدم اگر براساس قاعده عربی نگاه کنی محال بوده کسی بتواند به امام حسین علیه السلام تعرض کند هم بخاطر خودش هم بخاطر اصحابی که با حضرت بودند مانند حبیب بن مظاهر و دیگران که تحت حمایت بودند
سوال چرا با اینکه تحت حمایت شدید و تو در تو بودند همه متحد شدند برعلیه حسین بن علی❓
👌ما از مظلومیت باید به حقانیت برسیم
امام حسین علیه السلام مهم ترین کاری که کردند گلوی علی را گرفت و مظلومترین عالم شد تبیین همین بودحضرت امیر یک طور تبیین کرد امام حسین علیه السلام چیزی برای پنهان بودن نگذاشت
منتهی سیاست های بنی امیه ای و مختلف ذهن های ما را تقلیل داده پایین آورده است
شما فکر می کنید وقتی کنار پیامبر آدم می کارند بعد از آن نمی آیند تفکرات ما را خراب کنند؟
سوال: یزید در آخر پشیمان شد❓
👈جواب: پشیمان نشد. یزید با این توضیحاتی دادیم دنبال زوال حقیقت بود بعد از شهادت چه اتفاقی افتاد؟ خود شهادت سیدالشهداء شد محک حقیقت و شدپرچم حقیقت و شد " إن الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة"
پشیمان از این شد نه از کشتن سیدالشهداء
👌رفته کاری کند خاموش کند بدتر شعله وتر شد
سوال: در اهدافی که گفتید چهارمی هدف بیعت نکردن امام بود اگر بخواهیم این را در نظر نگیریم خارج شدن امام حسین علیه السلام از مکه و مدینه چه دلیلی می توان برایش آورد❓
👈جواب : اینها ذیل قرار دارد اینکه آمدند بیعت کنند همین است چون اگر بیعت می کردندمی کشتند دو راه بیشتر نبود بیعت و ترور یعنی یا باید بیعت می کرد یا ایشان می کشتند 👈بنده می گویم یک راه داشتند می کشتند چه بیعت می کرد و چه نمی کرد می کشتند 👌اینها می دانستند که بیعت نمی کند چرا بیعت نمی کند چون اگر بیعت می کرد دیگر از اسلام نشانی نمی ماند بیعت نکردند که همه چیز آن طرف را نشان دهد
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد : دکتر بهشتی پور
قسمت هفتم
✅جمع بندی این است که ما روایت صحیحی از واقعه عاشورا نداریم تا زمانی که به این روایت نرسیم ظهور اتفاق نمی افتد
امام حسین علیه السلام آمد جریان را روشن کرد منتهی با تفکرات و شبهاتی که ما داریم انگار نه انگار که اتفاقی افتاده 👌تا زمانی که اصل داستانی که امروز یک بخش از آن را عرض کردم برای ما روشن نشود ظهور امام زمان علیه السلام اتفاق نمی افتد چون 👈بستر سازنده ظهور سیدالشهداء است.
نکات را بیان کردیم، نسبت سنجی پنج نظریه با توضیحی که درباره این اتفاق تاریخی بیان کردم با خودتان هست نسب هر کدام از این اهداف با این توضیحی که داده شد
جلسه ما برای این بود یک مقدمه بگویم بعد برسیم به اینکه این نکاتی که امام سجاد علیه السلام گفتند هدف شناسی کردند معنا پیدا کند زمینه ها را گفتیم برای آن هدفی که امام سجاد بیان کردند.
کاری که امروز ما کردیم اهدافی که می تواند قابل تامل باشد را گفتیم بعد زمینه شناسی کردیم در آخر بیان شد که امام سجاد علیه السلام چه هدفی را بیان کردند.
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در حلقه معرفتی جایگاه انسان در صحیفه سجادیه:
قسمت اول
نگرش درباره انسان بسیار مهم است و تاثیر فراوانی در چگونگی زندگی کردن و انتخاب او خواهد داشت به صورت کلی می توان گفت دو نگاه و نگرش درباره انسان وجود دارد 👈یکی نگاه روانشناسی غربی(غرب) به انسان هست که انسان را صرفا همین جسم می بیند و فراتر از آن را نگاه نمی کند. 👈 دیگری نگاه دینی است که اصالت وجودی انسان را با روح می داند.
بسیاری از مشکلاتی که در سطح جامعه وجود دارد مربوط به این نگرش است اگر بتوانیم این نگرش را اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد 👌اشکال ما این است که درگیر شاخه ها شدیم و اصل و ریشه را فراموش کردیم در صورتی که این ریشه ها را درست کنیم شاخه ها نیز خود به خود درست خواهد شد.
براساس اهمیت این موضوع می خواهیم یک نگاه مختصر به این دو نگرش داشته باشیم و بررسی کنیم که اگر هر کدام از این نگرش ها را داشته باشیم چه اتفاقی خواهد افتاد.
👈نگرش اول گفتیم نگرش غربی است که انسان را محدود به همین جسم مادی می داند البته این نگاهی است که اکثر ما پذیرفته و عملا زندگی مان براساس همین نگاه مطرح است نباید فکر کنیم وقتی کلمه غرب بکار می رود منظور افرادی هستند که صرفا در غرب زندگی می کنند.
آنچه در ذهن و عمل ما وجود دارد بیشتر براساس همین نگرش هست ولی می خواهیم یک بررسی کنیم در آثار این نوع نگرش که چگونه خواهد بود
👌انسانی که خود را محدود به این جسم می داند و تصورش براین است که بعد از مدت محدودی ازبین برود دلیلی برای آنکه بخواهد از خواسته ها و هوس ها و نیازهایش دست بکشد ندارد چنین انسانی جزء خودش و خواسته هایش نگاهی فراتر نمی تواند داشته باشد و با 👈این نگاه انسان خودخواه و خودمحوری بار می آید که حاضر است برای رسیدن به اهدافش به راحتی دیگران را از سر راه بردارد و یا آنها را نادیده بگیرد، چرا که تلاش او بر این است در این مدت کوتاه و فرصت اندک هر آنچه می خواهد بدست آورد
👈از سوی دیگر باید بیان شود که چنین انسانی دچار تناقض خواهد شد چرا آنچه که برداشت ذهنی او است و به عنوان نگرش نهادینه شده است با فطرت وجودی او در تناقض است برای همین رفتارها و گفتارهای متناقض از او دیده می شود و از درون هیچ گاه آرامش ندارد بخاطر تمام تناقضاتی که قدرت حل آن را ندارد و همچنین نمی تواند معیارهای درست را انتخاب کند برخی مسائل را در سطح جامعه می بینیم یا از زبان افراد مختلف می شنویم به عنوان مثال بحث حجاب یا غمگین نشان دادن جامعه چه در نوع پوشش و بالاتر از آن در عزاداری های سیدالشهداء غیر از این است که معیار اینها همان رونشناسی غربی است❓
👌اصلا این نکته را خوب است بدانیم روانشناسی غربی به وجود آمد تا در خدمت مدرنیته باشد و کمک رسان باشد تا به اهدافش بررسد و ساده بخواهیم بگوییم این که کمک کند انسان در مشتشان باشد تغییراتی در نگرش و زندگی انسان به وجود آورند
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در حلقه معرفتی جایگاه انسان در صحیفه سجادیه:
قسمت دوم
👈دیدن حقیقت اسلام از زبان دانشمند آمریکایی پروفسور ويليام چيتيك : تمدن اسلامى به طور كلى بسيار شبيه به يك شهر مسلمان نشين قديمى است : ديوارهاى بيرونى حكايت از گرفتگى و كسالت و غمبار بودن آن مى كنند و ورود به اين دنياى پشت ديوار نيز آسان نيست ؛ 👌امّا اگر شخصى بتواند با اهالى اين شهر صميمى شود، به او حياط ها و باغهاى دل انگيز و زيبايى نشان داده خواهد شد كه مملو از گلهاى خوشبو، درختان ميوه، و فواره هاى جوشان هستند. آنهايى كه در رابطه با تاريخ اسلام، وقايع سياسى، و بنيادهاى آن مطلب مى نويسند تنها با ديوارها سروكار دارند، زيرا راهى به درون باغهاى پشت ديوار ندارند.
البته بزرگان آنها حقیقت اسلام را خوب می شناسند ولی به ما وارونه نشان می دهند تا ما را از حقیقت اسلام دور نگه دارند و این سخن نشان می دهد که 👌معیارهای آنها با حقیقت اسلام سازگاری ندارد تا بخواهد آن را بسنجد.
👈از این طرف می خواهیم بدانیم اگر نگرش دینی را بپذیریم و اصالت را به روح بدهیم چه اتفاقی می افتد و چه تفاوتی با نگاه اول دارد انسانی که روح را بپذیرد و انسان را محدود به این جسم و زندگی موقت دنیا نبیند انتخاب ها و معیارهای او متفاوت خواهد شد روحی که ابدی است انتخاب ابدی است و براساس آن حرکت می کند چیزی کمتر از ارزش و اندازه خود را نمی پذیرد.
👌اگر انتخاب انسان سازگار با ابدیت او نباشد فرد دچار افسردگی و خستگی و گمگشتگی می شود و چنین فردی در خسران است به بحث انتخاب فقط اشاره ای می کنیم همین قدر بدانیم که انسانی که ذیل پرچم الهی قرار گرفت انتخاب های آن براساس آن شکل می گیرد و حرکت می کند و👈 لازمه پذیرش این نگرش اینکه خود را به اهل بیت علیهم السلام بسپاریم چرا که هر سازنده ای بهتر از هرکسی آنچه ساخته می داند چگونه کار می کند و چه چیز مفید یا مضر برای او است همین طور می دانیم خدا اهل بیت علیهم السلام را خلیفه خود قرار داده پس آنها بهتر از هرکسی حتی خود ما به ما شناخت دارند و اگر این کار را نکنیم خود را به آنها نسپاریم ذیل پرچم شیطان قرار خواهیم گرفت حد وسطی نداریم چرا که برخلاف نظر فلاسفه 👌انسان مختار هست ولی تا آنجا که انتخاب می کند پس در واقع انسان انتخاب گر است، انتخاب می کند ذیل کدام پرچم باشد پرچم الهی یا پرچم شیطان
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در حلقه معرفتی جایگاه انسان در صحیفه سجادیه:
قسمت سوم
شاهد مثال برای انتخاب گر بودن انسان را در 👌خطبه هفتم نهج البلاغه ببینیم در آنجا حضرت می فرماید : "اتخذوا " یعنی مردم خود انتخاب می کنند " الشیطانَ لامرِهِم ملاکا " شیطان ملاک امر خودشان قرار دادند بعد از آن شیطان مرحله به مرحله قدم به قدم روی آنها کار می کند تا آنجا که چشم شان چشم شیطان و زبانشان زبان شیطان و خطاها و انحرافتشان در چشمشان زیبا جلو می کند تا👈 آنجا که شریک شیطان در سلطنت او می شوند آن وقت متوجه می شویم 👌چرا امام سجاد علیه السلام هر وقت صحبت از شر شیطان می کنند پشت سر آن شر سلطان را بیان می کنند ! چرا که زیر مجموعه و جزء دستگاه شیطان هست
پس انتخاب با ما است که بپذیریم ذیل تربیت کدام دستگاه قرار بگیریم 👈وقتی پذیرفتیم ذیل پرچم الهی باشیم در آن صورت باید رجوع کنیم به منبع تربیتی این سیستم چیست تا از آن بهرمند شویم ✅منبع سیستم الهی کتاب الله و عترتی هست اکنون در زمان غیبت قرآن و روایات می باشد که براساس همان منبع به ما می آموزد که باید به علماء رجوع کنیم 👈در دعای بیستم صحیفه سجادیه سیدالساجدین علیه السلام در فرازی چند چیز از خدا می خواهند که یکی این است که از خدا می خواهند مبتلا نشوند به دوری کردن از کسی که با او همنشین است.
👈 پس بحث این است من انسان براساس قرآن و روایات حالا خاص اینجا بحث ما روی صحیفه سجادیه است چه جایگاهی دارم باید این را ببینم و براساس آن خودم را بسازم و بتوانم حرکت کنم
👈اولین نکته این است که اصلا بدانیم سیدالساجدین علیه السلام انسان را تا کجا انسان می داند ؟
در دعای اول صحیفه سجادیه در فرازی انسان را تا زمانی انسان می داند که 👌شکر الهی را به جای آورد اگر این شکر و حمد الهی نباشد كَالْأَنْعَامِ ۖ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
👈از حیوانات پس تر است چون آن در مسیر تکوینی خودش عمل می کند برای آن تشریح نیست وقتی شکر نباشد در حد تکوین نبوده پس از آن مرتبه پایین تر خواهد بود و البته 👌سیدالساجدین علیه السلام در دعای پنجم در فرازی سلامت قلب را در یاد عظمت خدا و آسایش بدن را در شکر نعمت الهی و آزادی زبان را در توصیف احسان خداوند می داند.
پس خیلی باید به خودمان دقت داشته باشیم و مهم است در این مسیر حالتهای روحی خودمان را بشناسیم بدانیم کجاییم و چه کار باید بکنیم.
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در حلقه معرفتی جایگاه انسان در صحیفه سجادیه :
قسمت چهارم
در دعای شانزدهم صحیفه سجادیه امام حالات های نامطلوب روحی انسان را بیان می کنند و همچنین بیان می فرمایند که چگونه وضعیت خود را اصلاح کنیم
حالتهای روحی نامطلوب
👈۱. مذنبون : گناه معصیت
👈۲.مضطرون : ابتلا به گرفتاری تحمل ناپذیر قرار گرفتن روح در فشار
👈۳. خاطئون : خطاهای عمدی که در گذشته انجام داده
👈۴.غربا : کسی که از اصل دور افتاده
👈۵: مکروئبین کئیب : اندوهی که قلب و روح انسان چنگ می زند
👈۶.مخذولین طرید : کسی که به خود واگذار شده
👈۷. محتاجین طرید : هر حاجتمندی که دیگران او را از خود رانده اند
این حالتهای روحی نامطلوب که سیدالساجدین علیه السلام برشمردند و در آخر راه بون رفت را بیان کردند چگونه وضعیت خود را درست کنیم :
👈۱.باید با خواری روی خاک در الهی نهیم
👈۲. شکایت بینوایی خود را به درگاه الهی ببریم
👈۳. توکل به خدا داشته باشیم
👈۴. جز خدا کسی را بخشنده نبینیم
البته باید توجه داشته باشیم سه خصلت هست که باعث می شود به خدا روی نیاوریم سیدالساجدین علیه السلام در دعای دوازدهم نام می برد:
👈۱. امری که به من دستور دادی انجام دهم من کوتاهی کردم
👈۲. گناهی که من را نهی کردی ولی من انجام دادم
👈۳. نعمتی را که به من دادی ولی من شکر سپاس به جا نیاوردم
اما در کنار تمام این مسائل حضرت نکته کلیدی را بیان می کنند که براساس آن به سمت خدا کشیده می شویم و آن فضل و کرم الهی است البته در دعای سیزدهم حضرت می فرمایند خدایا از عدل تو به فضلت پناه می برم
فضل خدا را دست کم نگیریم و این کلیدی است که هیچ گاه ما از درگاه الهی ناامید نمی شویم همه این کار ها را می کنیم تا بنده محبوب خدا باشیم و در مسیر رستگاری قرار بگیریم امام در دعای دوازدهم محبوب ترین بندگان خدا کسانی را معرفی می کنند که
👈۱.سرکشی نکنند
👈۲. اصرار بر گناه نکند
👈۳. همواره طلب آمرزش کند.
البته در دعای شانزدهم حضرت نقشه مسیری رستگاری برای ما ترسیم می کنند که برخی از آنها :
👈۱. مرا از معاصی نگهدار
👈۲.مرا فرمانبرداری خود وادار کن
👈۳.نعمت انابه: یعنی توجه رجوع کردن به خدا
👈۴. با آب توبه پاک کن
تا آنجا که از حلاوت مغفرت یعنی زیر چتر الهی قرار گرفتن و آزاد کرد عفو و رحمت الهی را می خواهد آزاد شده رحمت الهی یعنی از بندگی دیگران آزاد شدن و طعم بندگی خدا را چشیدن را از خداوند می خواهند که ان شاء الله خودتان بخوانید و از نکات زیبای آن بهرمند شوید.
@sahifehsajjadieh1
امام باقر (علیه السلام)
«إِیّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجْرَ فَإِنَّهُما مِفْتاحُ کُلِّ شَرٍّ، مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقًّا وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ یَصْبِرْ عَلى حَقٍّ.»
از کسالت و تنگدلى بپرهیز که این دو کلید هر بدى باشند، هر که کسالت ورزد حقّى را نپردازد، و هر که تنگدل شود بر حقّ شکیبا نَبُوَد.
(بنابر روایتی امروز میلاد امام محمدباقر علیه السلام است)
خجسته میلاد امام محمدباقر علیه السلام بر تما محبان و شیعیان حضرتش مبارک🌹
#میلاد
#محمدباقر
#وارث_ولایت
#تقریر_کننده_صحیفه_سجادیه
#تحف_العقول
#تهنیت_باد
@sahifehsajjadieh1
باسلام دوستان
گروه سجادیه از دوستان علاقمند دعوت می کند:
به یک برنامه منظم صحیفه خوانی مرحله به مرحله همراه با یک جلسه کلاس در هفته(روز پنج شنبه)
دوستان علاقمند برای دریافت برنامه و توضیحات بیشتر به ادمین کانال مراجعه کنند
باتشکر
@sahifehsajjadieh1