eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
455 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌چرا محمدبن در نبود؟ 📢پاسخ: محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام (ع) است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📍علل عدم حضور در کربلا: 1️⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و مال نیست. مرحوم نیز بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2️⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین(ع) در مدینه می دانند. تنها منبع این خبر است. اما چرا هیچ شاهدی بر اطلاع رسانی او به امام وجود ندار . به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر ازجمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد توسط ابن اعثم جعل شده است. برفرض پذیرش روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: از حسین بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد او هست. هرکس به من بپیوندد به می رسد و هرکس روی گرداند به دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. 📌محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از به نیز، همراه امام نبود. 📌در بندی می توان گفت: محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷؛ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔰🔰🔰روز نهم ✅عباس بن علی حضرت ابوالفضل علیه‌السلام در کربلا 34 سال داشت. ✅نشان عظمت او در دو حادثه است: 🔰یکی عصر تاسوعا که امام حسین(ع) او را برای مهلت گرفتن از لشکر عمر سعد فرستاد و خطاب ماندگار «بنفسی انت / جانم به فدای تو» را به او فرمود. 🔰دیگر شب عاشوراست که وقتی امام بیعت را برداشت، نخستین نفر اعلام وفاداری کرد و بقیه به دنبال او سخنانی گفتند. ✅اباعبدالله در صبح عاشورا پرچم را به برادرش داد. او هم تا آخرین لحظه در کنار امام بود و از او دفاع می‌کرد 📚 (اخبار الطوال) ✅تا آنکه هر دو برای آوردن آب سمت شریعه رفتند: وَ حَمَلَتِ الْجَمَاعَةُ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع) فَغَلَبُوهُ عَلَى عَسْكَرِهِ وَ اشْتَدَّ بِهِ الْعَطَشُ فَرَكِبَ الْمُسَنَّاةَ يُرِيدُ الْفُرَاتَ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ الْعَبَّاسُ أَخُوهُ. اما دشمن حمله کرد و دو برادر را از همدیگر جدا کرد 📚 (ارشاد شیخ مفید). ✅ابن‌شهرآشوب در مناقب می‌نویسد یکی از دشمنان پشت نخلی کمین کرد و دست راست عباس را جدا کرد. شمشیر به دست چپ داد و رجز خواند که اگر دست راستم را بریدید همچنان از دینم دفاع می‌کنم. بار دیگر حکیم بن طفیل کمین کرد و دست چپش را جدا کرد و سپس عمودی از آهن بر سرش زد. شیخ صدوق در امالی آورده است که امام سجاد فرمود خدا رحمت کند عمویش عباس را که خوب امتحانی داد و خود را فدای برادر کرد تا آنکه دستانش جدا شد و خدا در بهشت دو دست همانند جعفر به او خواهد داد.
💝 علیه‌السلام : «اِنّی اُحِبُّ الصَّلاةَ» من به عشق می ورزم 💝
22.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر مصیت حاج محمود کریمی در منزل حاج قاسم سلیمانی
🏴درك فناى كامل در برابر امام عليه السلام‏🏴 ⚫️نكته‏ ها و معارف‏ داستان شهادت سقّاى كربلا، ، قمر بنى ‏هاشم از دیدگاه : ◾️ بايد در نظر داشت كه حركت و گفتار امام معصوم، هم چون مردم عادى نيست، كه با احساسات و عواطفِ بى‏ مبنا همراه باشد؛ بنابراين‏ گريه ‏ى‏ شديد امام در دو مورد (هنگام اجازه‏ى جهاد خواستن برادر و هنگام حضور در كنار پيكر او) را نمى‏ توان تنها به خاطر اين كه برادرش بوده، و يا به علّت بعضى جهات دیگر ... دانست. ◾️ جمله ‏ى‏ «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى» (از سید الشهداء ع) سخن عميقى است كه بيانگر مقام و منزلت و بزرگى قمر بنى هاشم است، گويا امام با اين جمله مى‏ خواهد بفرمايد: تمام مصايب، از شهادت مسلم‏ بن عقيل- ع- تاكنون به اين حدّ مرا ناراحت ننمود و دل مرا نشكست. ◾️[همچنین] جمله ‏ى‏ «قَلَّتْ حيلَتى.» ممكن است اشاره به ممكن نبودن حمل پيكر مطهّر وى به خيمه باشد. و يا اين كه بخواهد بفرمايد: من ديگر حامى و پشت‏گرمى ندارم. و يا اشاره به همان جمله ‏اى باشد كه هنگام اجازه خواستن حضرت عبّاس- ع- فرمود: «يا أَخى، أَنْتَ صاحِبُ لِوائى، وَ إِذا مَضَيْتَ، تَفَرَّقَ عَسْكَرى.» ⚫️در نتيجه، ريشه‏ ى اصلى صدور امورى از اين گونه از سوى سيّدالشّهدا- ع- همان ديد معنوى آن بزرگوار نسبت به ياران و عظمت مقام و منزلت معنوى آن ‏هاست. مردم عادى هم اگر گوشه‏ اى از آن ديد امام را دارا شوند و يا حداقل به خصوصيّات اشخاص، بهتر عنايت داشته باشند، گريه و سخنان آنان در فقدان اشخاص، به حساب منزلت آن ‏ها در شدّت و ضعف، و كمى و زيادى، متفاوت خواهد بود. ⚫️اشعار و سخنان - ع- نيز شاهد بر عظمت مقام و منزلت اوست ◾️ كلام‏ «لا أَرْهَبُ الْمَوْتَ» را تنها كسانى مى ‏توانند با جرأت بگويند كه نسبت به سراى آخرت- از عالم قبر گرفته تا عرصه ‏ى حساب و كتاب و قيامت- كوچك ‏ترين نگرانى نداشته باشند؛ ..و اين، تنها اولياى الهى هستند كه مى‏ توانند چنين تمنّايى داشته باشند ◾️سخنانى چون‏ «نَفْسى لِنَفْسِ الْمُصْطَفَى الطُّهْرِ وِقا.» و يا «إِنّى أُحامى أَبَداً عَنْ دينى، وَ عَنْ إِمامٍ صادِقِ الْيَقينِ.» و يا «أَبْشِرى بِرَحْمَةِ الْجَبّارِ، مَعَ النَّبِىِّ السَّيِّدِ الْمُخْتارِ.» كه همگى بيانگر كمال معنوى و آشنايى و شناخت واقعى وى از مقام ولايت است، از جان و روح و حقيقت كدام انسانى غير ايشان، مى‏ تواند سرزند؟ لذا نمى ‏توان به آسانى از جمله جمله‏ ى آن گذشت و از عمق معناى آن صرف نظر كرد. 📚 برگرفته از کتاب یا اسرار مقتل سید الشهداء ع تالیف ره
13.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ابوالفضل علمدار دخیل قربونت برم سقای کربلا دخیل وفادار برادرت حسین ع دخیل
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ این چه خیانتی است به امام حسین(ع)؟! فکری غلط برگرفته از مسیحیان ⭕️ شهید مطهری»
🏴 ↯↯‌ ســــ❓ــــــوال ↯↯ آيا حضرت ابوالفضل علیه‌السّلام در روز تاسوعا به شهادت رسيد؟ ⬅️ اهمیت از چه جهت است؟ ↯↯‌ پــاســــ✅ـــــخ ↯↯ حضرت عباس علیه‌السّلام مانند ديگر ياران امام حسين علیه‌السّلام در روز عاشورا به شهادت رسيد. اهميت اين روز بدان جهت است که در آن روز حوادثی شکل گرفته، روز نهم محرّم تهديدهای سپاه «عمر سعد» جدّی‌تر و حالت تهاجمی آنان به سوی خيمه‌ها بيشتر می‌شد. عصر روز تاسوعا ابن سعد طبق دستوری که از «ابن زياد» دريافت کرده بود، آماده جنگ با امام شد. گروهی از سپاه کوفه به سوی خيمه‌گاه امام تاختند. امام کنار خيمه‌اش نشسته و به شمشير تکيه داده بود. (1) 💠🔹امام صادق علیه‌السلام فرمود: «تاسوعا روزی است که حسين و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شاميان بر ضدّ آنان گرد آمدند. ابن زياد و عمر سعد نيز از فراهم آمدن همه سواران خوشحال شدند، آن روز، حسين و ياران او را ناتوان شمردند و يقين کردند که ديگر برای او ياوری نخواهد آمد و عراقيان نيز او را پشتيبانی نخواهند کرد.(2) همچنین به دلیل عظمت شخصیت قمربنی‌هاشم و اینکه حضرت عباس علیه‌السّلام در این روز امان نامهء دشمن را جواب رد دادند، روز تاسوعا با نام و یاد ایشان همراه شده است. ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️ ✍پی نوشت ها: 📗1ـ جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، صفحه۹۱،۹۲ 📓 2ـ مقتل الحسين، خوارزمی، جلد۱، صفحه۱۸۲ ✦┈┈••✾•🌟•✾••┈┈✦ ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدگاه کریس هیور اندیشمند درباره امام حسین(ع) "امام حسین الگوئی کامل برای تمام انسانیت و نمونه بارز تسلیم در برابر خداوند است؛ ما باید با یادآوری آنچه در "کربلا" گذشته است، کراماتِ اخلاقی حسین را در وجود خودمان بروز دهیم ."
❓❓❓پرسش 🔰🔰ايا شمر ملعون با حضرت ابوالفضل /ع/ نسبت فاميلي داشته است وچه نسبتي؟ 🔰🔰پاسخ پرسشگر گرامي با سلام و سپاس شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است . حضرت ام البنین (ع) از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب «ام البنین» ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است.(1) ✅پس هر دو نفر، پیش از پنج پشت، یعنی در شخصی به نام «کلاب» به یکدیگر می‌رسند که به معنای هم قبیله بودن آنهاست و نه برادر و خواهر بودن حضرت امّ‌البنین (علیها السّلام) با شمر ملعون. ✅همچنین تعبیر «دایی» از سوی حضرت اباالفضل (علیه السّلام) و برادران بزرگوارش از روی طعن و کنایه به شمر بوده است؛ ضمن این که در عرب رسم بود اگر کسی از ایشان با دختری از طایفه دیگری ازدواج می‌کرد، حتی اگر چند نسل هم می‌گذشت فرزندان او را با انتساباتی این‌گونه خطاب می‌کردند. در واقع با بررسی خصلت‌های عرب درمی‌یابیم که شمر چون دید که عمرسعد آماده‌ی جنگ است موضوع امان‌نامه را به عنوان حربه‌ای تاکتیکی با هدف ایجاد جنگ روانی در برابر یاران باوفای امام حسین (علیه السّلام) مطرح کرد و به خاطر هم قبیله بودن از عنوان «خواهرزاده» استفاده کرد. 📚📚پی‌نوشت‌ها: 1. مقتل الحسین ، ص 209 ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، 270، 265 ـ 261.