eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اِلهي اِنْ ظَهَرَتِ الْمَحاسِنُ مِنّي فَبِفَضْلِكَ وَ لَكَ الْمِنَّةُ عَلَيَّ خدايا اگر زيبايی‌هايی از من نمايان شود، به فضل توست و تو را بر من منت بسيار است. وَ اِنْ ظَهَرَتِ الْمَساوي مِنّي فَبِعَدْلِكَ و اگر زشتی‌هایی از من ظاهر گردد به عدل توست.
✔️ اثر بخشی سریع حرکت امام حسین (ع) ☑️ قسمت اول ▪️تغییر نگرش عبیدالله ابن زیاد عبیدالله بن زیاد یکی از خون خوارترین مامورانی بود در جریان کربلا ، دخالت داشت و اگر او نبود ، مسلما جریان کربلا به این شکل پایان نمی یافت.او خواسته بود امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با یزید بیعت می کند ، زیر بار حکم و حکومت او نیز برود❗️ او بود که به عمر سعد حکم کرد ، که مانع رسیدن آب به امام حسین (ع) و یاران او باشد تا آنجا که کسی نتواند حتی یک قطره آب بنوشد. عبیدالله ابن زیاد حتی پس از پایان ماجرای کربلا می خواست ، امام سجاد (ع)_که در آن روز تا حدّ مرگ مریض و ناتوان بود_ و نیز بعضی از مخدرات بیت نبوّت را به قتل برساند. ⚠️هنگامی که عبیدالله بعد از واقعه ی عاشورا می خواست ماجرا را برای مردم توصیف و از پیروزی خود سخن بگوید ، گفت : 《اَلحَمدُلله الذّی اظهَرَ الحقَّ و اَهله و نَصَرَ اَمیر المومنین یَزید بن معاویه و حزبِه و قَتَلَ الکَذّاب ابن الکَذّاب الحسین بن علی و شیعته》 با قتل عام کربلا عبیدالله در دولت اموی به مقبولیت رسید و در عوض این کار به او دو استان بصره و کوفه بطور کامل در اختیارش قرار داده شد. اما یک سال بیشتر نگذشته بود که همه چیز درهم ریخت و وقتی یزید در سال بعد از او خواسته بود به مقابله و جنگ با مردم مدینه و مکه ، که شورش کرده بودند برود ، عبیدالله از فرمانش سرباز زد و در جواب یزید گفت : 《لا اجمَعَهما لِلفاسقِ ابدا》 ؛ من دو گناه کشتن پسر دختر پیامبر و جنگ با خانه ی خدا را برای این فاسق جمع نمی کنم❗️ 👈او دیگر یزید را امیرالمومنین نمی دانست.برای او ، یزید یک فاسق و فاجر بود و دیگر اطاعت از او ، واجب نبود بلکه عملی حرام شده بود‼️ 📚معلم درس محبت ص ۴۴
✨🌼✨ پنج‌شنبه ڪه می‌شود . . . ثانیـه‌هایمـان سخت بوی دلتنگی می‌دهد عده‌ای آن طرف . . . چشم به راه هدیه‌ای تا آرام بگیرند... با فاتحه وصلواتی هوایشان را داشته باشیم ... ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
آیا رنج و عذاب بخاطر بیماری های سخت باعث بخشیده شدن گناهان میشود یا نه؟_01.mp3
543.2K
❓آیا رنج و عذاب بخاطر بیماری های سخت باعث بخشیده شدن گناهان میشود یا نه؟ 🎙پاسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓خلاصه پرسش زندگی‌نامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را، بیان نمایید. ❓❓پرسش لطفاً زندگی‌نامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را بیان نمایید. 🔰🔰پاسخ اجمالی یکی از شهدای کربلا و از افرادی که روز عاشورا در راه دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسید، جندب بن حجیر[1] (حجر)[2] بن جندب‏[3] خولانی[4] است. وی از قبیله‌ی جوان،[5] یا جواب[6] بود. جز نام و اندک اطلاعاتی از این شهید که در منابع مهم وجود دارد، توضیح بیشتری در ارتباط با زندگی ایشان مشاهده نمی‌شود، اما در برخی کتاب‌های متأخر نام وی را جندب بن زهیر ذکر کرده و گفته‌اند که وی از اهالی کوفه و از همراهان امام علی(ع) بوده و در جنگ صفین نیز یکی از فرماندهان قبیله کنده و ازد بود . طبق گزارش این منابع، هنگام نهضت امام حسین(ع) وی توانست از کوفه خارج شده و در منطقه حاجز و قبل از محاصره حضرتشان توسط حر بن یزید ریاحی به آن‌حضرت(ع) برسد و روز عاشورا لیاقت جنگیدن در رکاب ایشان را پیدا کند و در حمله‌ی اوّل به شهادت برسد. [7] در زیارت ناحیه، این‌گونه از وی تجلیل شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ جُنْدَبِ‏ بْنِ حَجَرٍ الْخَوْلَانِیِّ».[8] و در زیارت امام حسین(ع) در ماه شعبان، با اندک تفاوتی این‌گونه به وی سلام داده شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ جُنْدَبِ‏ بْنِ حُجَیْر».[9] 📚منابع: [1]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155، قم، آل البیت ع‏، چاپ دوم‏، 1406ق؛ کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن،‏ ص 100، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق. [2]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق، مصحح، قیومی اصفهانی، جواد، ص 494، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1419ق. [3]. محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق. [4]. المزار الکبیر، ص 494. [5]. الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، ج 1، ص 211. [6]. تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155. [7]. الحسینی الحائری الشیرازی‏، السید عبد المجید، ذخیرة الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین ع و اصحابه‏، ص 421 – 422، قم، زمزم هدایت‏، بی‌تا. [8]. المزار الکبیر، ص 494. [9]. ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج 2، ص 714، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1367ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
samtekhoda 14.mp3
13.08M
🔊 فایل صوتی برنامه 👤 📚 موضوع: چگونه در برابر مشکلات صبر کنیم؟ 🗓 چهار شنبه: نوزدهم شهریور ماه1399
به پویش من محمد را دوست دارم در روز پنجشنبه ۲۰ شهریور بپیوندید و استوری کنید و # هشتک بزنید
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: چرا در اکثر ایام ع با فضیلت ترین است؟ ✅ ج: به خاطر اینکه حفظ اسلام با امام حسین ع است. علت اینکه خدا این را دیده بود، چون دید بعد از ص خیلی از عوضی ها می خواهند را از بین ببرند، همه جا را بی دین کنند، خدای متعال با و حکمتش تشخیص داد آن چیزی که بتواند اسلام را از نابودی حفظ کند شهادت امام حسین علیه السَّلام است. این شهادت و مصیبت سنگین یک جوری است که دل انسانها را تحریک می کند، اگر چه باشند، لذا شما دیدید ها، ها، نذری می دهند، به خاطر شهادت امام حسین ع است، این حفظ می کند. هر سال که ایام محرم می‌رسد، روز عاشورا و شام و ناهار و و... عده ای می آیند در تور و مسلمان می‌شوند. ⬅️ کسانی که به واسطه از فاصله میگیرند در این ایام به خون امام حسین ع جمع می شوند و و و و کارها درست می شود، بنابراین هیچ چیزی به اندازه امام حسین ع اسلام را حفظ نکرده است.
با توجه به اینکه امروز 21 محرم مصادف با رحلت دانشمند بزرگ تشیع مرحوم علامه حلی رحمة الله علیه است،بیانات زیبا و ارزشمند مرجع عالیقدر در مورد مقام این شخصیت بزرگ تشیع تا لحظاتی دیگر تقدیم همراهان گرامی می گردد. التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! 🎥 آیت الله العظمی وحیدخراسانی 🔰 در بیان مقام مرحوم 📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ ◻️
🔰بیان مقام مرحوم علامه حلی در کلام آیت الله العظمی وحیدخراسانی ⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! این‌ها ایتام علیه‌السلام هستند. شما هم چکاره‌اید؟ این لباس، لباس سربازی اوست، لباس خدمتگذاری اوست. اگر از ما بپرسند که خودت را به او نسبت دادی، ملبس به او شدی، اما نوکری نکردی، چه جواب بدهیم؟ 💠 ما بی خبریم، چه کردند؟! چه بودند؟! حسن بن یوسف بن مطهر... ابن حجر! آن هم ابن حجر عسقلانی، با آن نصبش، درباره علامه می‌گوید: کان آیة فی الذکاء، یکتب وهو راکب... - نه تنها در خانه می نوشت، هم می‌نوشت- یزاحم بعظمته الکواکب. ♨️ عمری کار کردیم اما به قدر علامه کاری نکردیم! آمد به مجلس خدابنده... هنر این است. واقعاً بهت انگیز است. آمد به مجلس خدابنده، کفش‌هایش را در آورد، زیر بغلش گرفت! 🔷 همه حیران. علمای چهار مذهب نشسته‌اند، همه می‌خندند که آبروی رفت. در محفل سلطان! کفش زیر بغل !!! 🔶بعد پرسیدند: چرا کفشت را زیر بغلت آوردی؟ گفت: می‌ترسم! پرسیدند: از چه می‌ترسی؟ پرسید: اگر شما می‌خندید به من که کفش را برداشتم، از ترس دزدیدن حنفیه شافعیه حنبلیه مالکیه بود، چرا رؤسای چهار مذهب کفش را دزدیدند؟ ‼️ باز تعجب بیشتر شد. گفتند: این‌ها کجا صلی‌الله‌علیه‌وآله را درک کردند؟ بعد پرسید: اگر رسول را درک نکردند، چرا دین رسول را از این‌ها گرفتید؟ ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش ✅ در همان مجلس چهار مذهب را به لنگ کفشش بیچاره کرد. این مرد علم و عمل. واقعاً بهت انگیز است. این توفیق چه می‌کند! 📚 ۵۰۰ کتاب از او به یادگار مانده است. این علمش. بعد عملش، تقوایش: لولا کتاب الألفین و زیارة قبر لأهلکتنی الفتوی. احتیاطش در دین این است. اگر کتاب الفین در امامت نبود، اگر زیارت قبر نبود، فتاوا مرا هلاک می کرد! علامه این است، این علم و این تقوا. لاهلکتنی الفتاوی. 🔶 بعد رسید به این مقام: می رفت از حله به زیارت قبر علیه‌السلام. یک وقت مشاهده کرد یک کسی با او راه می‌رود. سؤالاتی می‌کند بهت انگیز، از فروع فقهیه، از طهارت تا دیات، از عقود تا ایقاعات، تا احکام تا عبادات. همه ابواب فقه پیش او حاضر است. ‼️ علامه مبهوت شد این کیست؟ از بهت تازیانه‌اش افتاد، بعد تازیانه را برداشت، داد به علامه، علامه وقتی این احاطه را دید، گفت: این مسئله را برای من حل کن: آیا در هم‌چون روزگاری، می‌شود کسی به خدمت ، صاحب دهر و زمان برسد؟ 🌥 گفت: چطور نمی‌شود و حال آن که تازیانه به دست علامه می‌دهد! این جور بودند، این جور شدند. 💢ما چه کردیم؟ در یک مجلس فقهای چهار مذهب را بیچاره کرد. سلطان دستور داد از خطبه ها سب علیه‌السلام را برداشتند، مذهب را در ایران رسمی کرد. 🔺 این ، این . آیا ما جز ، جز هیچ داریم؟ مگر خدا لطفی کند، بر ما ببخشد... 🎙 آیت الله العظمی وحیدخراسانی 📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ ◻️
Roze_shab-jome_Mirzamohamadi(8).mp3
15.36M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله 🔉 چقدر نام تو زیباست اباعبدالله.. ▪️روضه شب جمعه ماه محرم 🎤 حجت الاسلام
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند. 🔸آنهایی که خواب‌های آشفته می‌بینند، مثل بیداری آنهاست. 🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدم‌های عادی‌ هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا می‌نشینند، اول که وارد می‌شوند در یک موضوع سخن می‌گویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می‌روند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطه‌ای بین آن حرف‌های آخر اینها با حرف‌های اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکنده‌گویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» می‌گویند. 🔸شما ببینید این باغ‌هایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است ده‌ها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی. 🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را می‌گویند دسته‌ای! اینها را می‌گویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است. 🔸خواب‌های آشفته مثل بیداری است، چون انسان همان‌طوری که در بیداری پراکنده زندگی می‌کند، خواب آنها هم همین‌طور است. 🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی می‌شود؟! 🔸هر کسی هر حرفی می‌زند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟ 🔸کسی که با قصه زندگی می‌کند، خواب تحقیقی نصیبش نمی‌شود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می‌کند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی‌شود. 🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111
🔰 معجزه 🔷🔹ما هنگامى كه مى‏ خواهيم با پاى خودمان اين همه راه برويم و با دست ضعيف خودمان مى‏ خواهيم سنگ‏هاى بزرگ را برداريم، ناچار عقب مى‏ نشينيم و كنار مى‏ رويم و اگر جلو هم بتازيم، ضربه مى‏خوريم وخُرد مى‏شويم، 🔹اما هنگامى كه با دست حق و با نصر او و با فتح او همراهيم، ديگر ضعفى نيست. 🔷🔹 هنگامى كه ما در راه هستيم، ناچار از تمام هستى مدد مى‏ گيريم و تمام هستى كمك ماست. 🔷 هيچ گاه ميان انسان و طبيعت و اللَّه مرز بسته نمى‏ شود. هنگامى كه انسان در راه بود، از تمام اين‏ها مدد مى‏ گيرد. و اين است كه نيرومند مى‏ شود و ضعفى نمى‏ بيند. 🔶🔸 با اين توضيح ديگر معجزه‏ ها و كمك‏ هاى الهى مسأله‏ اى نيست، كه انسان در راه، از تمام بهره‏ ها استفاده مى‏ كند. 🔶 آن‏ها كه با قانون‏ هاى حاكم بر هستى هماهنگ‏ اند، از تمام آن‏ها بهره برمى‏ دارند و معجزه‏ ها به راحتى توضيح مى‏ يابند. 🔶🔸 تمام طبيعت معجزه‏اى است كه با آن مأنوس شده‏ ايم و تمام معجزه‏ ها طبيعت‏ هايى هستند كه با آن انس نداشتيم. 🔸معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت معجزه‏ى مأنوس. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب عاشورا، صفحه ۳۶ استاد صفایی حائری
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔅🔅🔅 📌نگاشت16:نکات تفسیری آیه 14 سوره انشقاق إِنَّهُ‌ ظَنَ‌ أَنْ‌ لَنْ‌ يَحُورَ ☑️ ۱ - اهل دوزخ در دنیا، مى پنداشتند زندگى شاداب آنان دگرگون نشده و الفت هاى خانوادگى شان هرگز از هم نخواهد گسست. (إنّه ظنّ أن لن یحور) «حَور»، رجوع از چیزى و به چیزى مى باشد. اصل معناى آن بازگشت به کم بود است و با ضمّه «حاء» به معناى هلاکت خواهد بود (لسان العرب). فعل «یحور» از هر کدام مشتق باشد، برداشت یاد شده قابل استفاده است. ☑️ ۲ - دوزخیان، در دنیا در این گمان به سر مى برند که هرگز پس از مرگ، حیات دوباره نخواهند یافت. (إنّه ظنّ أن لن یحور) «حَوْر»، تعبیرى دیگر از «حشر» است و به هلاکت یا نقص و انحطاطى نظر دارد که در آخرت، نصیب منکران معاد خواهد شد. ☑️ ۳ - جاودانه پنداشتن دنیا و استبعاد معاد از سوى ناباوران، بر پایه گمان است; نه برهان و یقین. (إنّه ظنّ) ☑️ ۴ - جاودانه پنداشتن دنیا و بعید شمردن معاد، ریشه دل خوشى هاى نابجا و دلبستگى به خانواده و خاندان است. (إنّه کان فى أهله مسرورًا . إنّه ظنّ أن لن یحور) حرف «إنّ» در «إنّه ظنّ»، براى بیان علت سُرورى است که در «کان فى أهله مسروراً» بیان شده است. ☑️ ۵ - اعطاى نامه عمل از پشت سر، فریاد هلاکت خواهى در قیامت و گرفتارى به آتش جهنم، برخاسته از استبعاد معاد است. (و أمّا من أُوتى ... إنّه ظنّ أن لن یحور) این آیه، مى تواند بیانگر علت براى مطالب قبل باشد که از جمله آنها «اُوتى کتابه وراء ظهره» بود. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5967753063748863985.mp3
8.05M
🎧 موضوع: قواعد سلوک معنوی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۱۹ ⏱ زمان: ۳۳ دقیقه 📍 در جمع اساتید و طلاب مدرسه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان ‌ ‌
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: سربازان و منتظران واقعي امام زمان(عج) چه ويژگي هاي مشخصي بايد داشته باشند و چه کارهايي انجام بدهند که تعدادشان به 313 نفر هم نميرسد تا آقا ظهور کنند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: غيبت حضرت ولي عصر(عج) يکي از رازهاي الهي بوده و ممکن است ما نتوانيم ازکنه آن آگاه شويم و در برخي روايات آمده که حکمت آن پس از ظهور روشن مي گردد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: "صاحب الامر غيبتي دارد که تخلف ناپذير است، اجازه نداريم علت آن را بيان کنيم. حکمت غيبت او همان حکمتي است که در غيبت حجت هاي پيشين وجود داشته و پس از ظهور روشن خواهد شد، چنان چه حکمت کارهاي خضر از شکستن کشتي و کشتن پسربچه و برپا داشتن ديوار شکسته، وقتي براي موسي روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند،(1) غيبت سرّي از اسرار الهي است".(2) 🍃عبدالله بن فضل هاشمي مي گويد: امام صادق(علیه السلام) فرمود: "صاحب الامر غيبتي خواهد داست؛ به طوري که گمراهان در شک واقع مي شوند".عرض کردم چرا؟ فرمود: "اجازه نداريم علتش را بيان کنيم. موضوع غيبت از اسرار خدا و غيبتي از غيبت هاي الهي است. چون خدا را حکيم مي دانيم، بايد کارهايش از روي حکمت صادر شود".(3) ✍️در عين حال مي توان فلسفه غيبت را در حد فکر بشري فهميد و آن اين که اين آخرين حجت معصوم الهي براي تحقق بخشيدن به آرماني بزرگ (گسترش عدل کلي و به اهتزاز در آوردن پرچم توحيد در جهان) در نظر گرفته شده است، و اين آرمان نياز به گذشت زمان و شکوفايي عقل و دانش بشر و آمادگي روحي و عقيدتي بشريت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادي رود. طبيعي است، چنان چه آن حضرت بيش از فراهم شدن مقدمات، در ميان مردم ظاهر شود، سرنوشتي (شهادت) چونان ديگر حجت هاي الهي يافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، ديده از جهان فرو خواهد بست. به اين حکمت در روايات اشاره شده است. 🌱امام باقر(علیه السلام) فرمود: "براي حضرت قائم غيبتي است قبل از ظهور، براي جلوگيري از کشته شدن". (4) 🔹در برخي روايات ديگر يکي از علل غيبت امام زمان(عج) امتحان مردم ذکر شده است.(5 ) بدين که در اثر غيبت حضرت مهدي(علیه السلام)، مردم آزمايش مي شوند. گروهي ايمان استواري ندارند، باطنشان ظاهر مي شود و دستخوش شک و ترديد مي گردند. کساني که ايمان در اعماق قلبشان ريشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور حضرت و ايستادگي در برابر شدائد، پخته تر و شايسته تر مي گردند. 🍀امام کاظم(ع) فرمود: "هنگامي که پنجمين فرزندم غائب شد، مواظب دين خود باشيد، زيرا او ناگزير غيبتي خواهد داشت، به طوري که گروهي از عقيده خويش بر مي گردند. خداوند به وسيله غيبت، بندگان خويش را آزمايش مي کند".(6) 🔸در بعضي از روايات يکي از علل غيبت امام، آزادي او از يوغ بيعت با حاکمانِ ستمگر زمان بيان شده است؛ 👈بدين معنا که امام هيچ رژيمي را حتي از روي تقيه به رسميت نمي شناسد. اگر حضرت در غيبت نبود، بايد با حکومت هاي عصر خود بيعت مي کرد، که با اهداف و آرمان امام همخواني نداشت. 🍀حسن بن فضّال مي گويد: امام هشتم فرمود: "گويي شيعيان را مي بينم که هنگام مرگ سومين فرزندم (امام حسن عسکري) در جستجوي امام خود، همه جا را مي گردند. اما او را نمي يابند". عرض کردم: چرا غايب مي شود؟ فرمود: "براي اين که وقتي با شمشير قيام مي کند، بيعت کسي بر گردن وي نباشد".(7) پي نوشت ها: 1- سوره کهف، آيات 66 ـ 83. 2- شيخ صدوق، کمال الدين، ج 2، ص 158. 3- بحارالانوار، ج 52، ص 91. 4- شيخ طوسي، کتاب الغيبه، ص 203. 5- اثبات الهداه، ج 6، ص 438. 6- طوسي،کتاب اليبغه، ص 204؛نعماني، کتاب الغيبه، ص 154. 7- بحارالانوار، ج 51، ص 152. ادامه دارد...
❓❓خلاصه پرسش آیا حضرت علی اصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) در همان قبر به خاک سپرده شده است؟ ❓❓پرسش آیا حضرت علی اصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) در همان قبر به خاک سپرده شده است؟ 🔰🔰پاسخ اجمالی شهید قاضی طباطبایی(ره) در پاورقی کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا(ع)» در این‌باره چنین می نویسد: این جریان که بر سر زبان‌ها است و برخی منبری‌ها آن‌را نقل می‌کنند که حضرت سجاد(ع) على اصغر(ع) را در موقع دفن بر روى سينه حضرت سيد الشهداء(ع) گذاشت و آن طور دفن فرمود، سند صحیحی ندارد؛ و علاوه بر آن از نظر حکم فقهی نیز اشکال بر آن وارد است؛ زیرا در آداب دفن میّت آمده است که جنازه را در قبر به طرف راست می‌خوابانند که صورتش به طرف قبله باشد و مانند حال احتضار نمی‌خوابانند كه سينه به طرف آسمان باشد تا جنازه طفل روى آن گذاشته شود. البته ممکن است گفته شود: امام سجاد(ع) در مقابل سينه امام حسین(ع) در زمين به طرف قبله گذاشت، اگر چه چنین چیزی ممکن است؛ اما مدرک و دلیلی بر این گونه دفن شدن علی اصغر نداریم. شاید مقصود این باشد که شهادت علی اصغر(ع) به قدری بر امام حسین(ع) سخت بوده است که قلب مقدس حضرت را سوزانده است و گویا علی اصغر به روی سینه پدر دفن شده است. این گونه تفسیر نوعی مجازگویی است. بنابر این، سخن مشهور همان است که تاریخ نویسان گفته‌اند که: شهدای کربلا از جمله علی اصغر(ع) در زیر پای امام حسین(ع) مدفونند.[1] 📚📚 منابع: [1]. قاضى طباطبایى، سيد محمد علی‏، تحقيق در باره اول اربعين حضرت سيد الشهدا (ع)، ص 95،‏ وزارت ارشاد، تهران، 1383ش.‏