حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #آیات_نور #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس 🔅🔅🔅 💢 نگاشت2
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت3:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
⏪ در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد:
1️⃣ . مفسرین اهل سنت نقل کردهاند که عدهای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد. او آنقدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهرهاش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگاناند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی میداشت و میگفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد».
2️⃣ مفسرین شیعه نقل کردهاند که این آیات درباره مردی از بنیامیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است.
🔹🔹 بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانستهاند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که میرساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است.
▫️ همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند. علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #پست_ویژه #سلوک
🎥 بهترینت را برای خدا بگذار
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
💠 آه از جمعه بی تو
تا ظهورت چقدر فاصله داریم آقا
آه از جمعه ی بی تو گله داریم آقا
جمعه را سرمه کشیدم که مگر برگردی
با همان سیصد و دلتنگ نفر برگردی
#شناخت_امام_زمان
پاسخ تفصیلی
مخالفت بني اسراييل با پيامبر زمان خود دربارة فرماندهي طالوت [بقره ۲۴۶/ ۲۵۲] دليل ديگري است بر اين که ذکر «نام» همه جا و هميشه اختلاف را از بين نميبرد. بني اسراييل در مخالفتي آشکار با پيامبرشان ـ با اين که نام فرمانده به صراحت گفته شده بود ـ گفتند:
« چگونه او فرمانرواي ما باشد، با اينكه ما براي فرمانروايي از او سزاوارتريم و به او مال گستردهاي هم داده نشده است».[ بقره ۲۴۷]
برخي از بزرگان گفته¬اند اگر نام امام مهدي(عج) يا ساير امامان، با صراحت در قرآن ذكر مي¬شد، انگيزه مخالفان براي تحريف قرآن، فراوان مي¬شد و اين سند جاويد الهي، در خطر تحريف قرار ميگرفت.
به علاوه اين¬گونه نيست كه تنها راه بيان حقايق، تصريح به اسم و رسم آنها باشد؛ بلكه در بسياري از موارد، با بيان ويژگيهاي يك حقيقت، البته به صورتي آشكار و روشن، مي¬توان حقيقتي را به ديگران معرفي كرد. قرآن كريم، در مسأله امامت و ولايت و نيز مهدويّت و حكومت عدل جهاني، از اين شيوه بهره گرفته است. در آيات متعدد، ولايت پس از پيامبر [مائده ۵۵] و حكومت جهاني امام مهدي(عج)[ نور ۵۵] را در قالب بيان ويژگي¬ها و صفات، بيان كرده است.
از جمله آیه ۱۰۵ انبیاء:
«به تحقيق در زبور، از پس تورات نوشتيم كه مسلماً، زمين را بندگان صالح من، به ارث خواهند برد. به يقين، در اين سخن، پيام رسايي است براي قومي كه بندگان خدايند».
مداحی_آنلاین_فاصله_ما_با_امام_زمان.mp3
4.71M
#وظایف_منتظران
♨️فاصلهی ما با #امام_زمان عج⁉️
▫️خودمان را با این معیارها بسنجیم...!
تا میزانِ فاصلهی ما با حضرت ولی عصر عج مشخص شود...‼️
🎙 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
🌍 @Mohtadoon_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مدیریت از بیرون🔸
پهلوانی، بزغالهای را بغل میکند و صد متر راه میبرد. پس از طی راه، هم خودش و هم بزغاله خسته میشوند و کار نیز تعطیل میگردد.
اما گاهی به جای پهلوان، یک بچۀ 8 ساله، دو هزار گوسفند را از شهری به شهر دیگر راه میبرد بدون اینکه خودش و آنها خسته شوند!
بغل کردن یعنی #مدیریت_از_بیرون که دستاورد غرب است و بهترین مثال آن «حضور و غیاب» است که امروزه در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت میگیرد.
اگر به آنها بگویند فردا درس تعطیل است، همه خوشحال میشوند. چون حس زندانی بودن میکنند، چون از بیرون مدیریت میشوند.
اسلام به #مدیریت_از_درون معتقد است، به همپا راه رفتن نه #بغل_کردن.
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
برداشت از آيات ۹۶ ـ ۹۱ #سوره_توبه
💢#انفاق
مردم #مسلمان دو دسته هستند: 👈🏻يک دسته #مال و ثروتی ندارند ولی مايلند کارهای خيری انجام دهند، #انفاق کنند و به #جهاد بروند و حتّی اگر آنها را از #انفاق و جهاد نمودن مانع شوند، از #غم و اندوه اشکشان می ريزد و ناراحت می شوند 👈🏻و از آن طرف دسته ديگری هستند که #ثروتمندند ولی دوست دارند که با زن و فرزندشان در خانه بنشينند، دلهايشان مرده است، #انفاق نمی کنند، فقط #معذرت خواهی می کنند و اصرار دارند که #خدا و رسولش از آنها راضی شوند. آنها #دروغ می گويند، اگر چه #قسم بخورند که اين گونه نيستيم. اينها پليدند و #جهنمی هستند و خدا از #فساق راضی نمی شود. بنابراين #سالک الی #اللّه نبايد خود را از دسته دوم قرار دهد.
بلکه بايد کوشش کند که از #مال دنيا خود را ثروتمند نمايد و #انفاق کند و اگر نمی تواند اين کار را بکند بايد لااقل #آرزوی کارهای خوب را داشته باشد.
چگونگی به یاد امام زمان بودن.سجادی زاده.m4a
9.36M
❓❓پرسش حاج آقا من هیچ کاری نمیتونم بکنم باید چ کار کنم که ب یاد امام زمان باشم میشه راهنمایی کنید اگه من وقت نزارم کتاب در مورد امام زمان بخونم این یعنی یاد امام نیستیم؟
منظورم اینه بخاطر مشکلات گرفتاری که داریم 🔰سجادی زاده #مهدویت #سبک_زندگی_مهدوی
💠 بخشی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر:
🚩اعضا و جوارح ما ستاد الهی است و دائم ماموریت الهی را انجام میدهند و به امر الهی فعالیت میکنند. در روز قیامت این زبان علیه ما شهادت میدهد، زیرا اعضای ستاد خدای سبحان بوده و تابع امر الهی است. زبان در روز قیامت میگوید تاکنون که در اختیار تو بودم، غیبت کردی، دروغ گفتی، ولی اکنون علیه شما شهادت میدهد، زیرا زبان عضو ستاد الهی است. انسانها باید مراقب باشند و با اعضا و جوارح درست رفتار کنند و حرمت اعضا و جوارح را نگاه دارند، زیرا ماموران الهی هستند.
🚩کافران هر کاری را انجام دادند تا نور الهی را خاموش کنند، ولی نشد، یکی از کارها برای خاموش کردن نور الهی این بود که از گوش دادن به قرآن جلوگیری کنند. زمانی که مومن وارد صحنه قیامت میشود، تمام کارهای او مانند کارهای برتر در نظر گرفته میشود، ولی کفار به اندازه هر یک از اعمالشان به کیفر میرسند.
94/01/24
❓❓پرسش
آیا امکان دارد نام فرشتگان و ملائکه را -البته به غیر از عزرائیل، اسرافیل، میکائیل، جبرائیل- مشخص و وظابف آنها را بیان کنید؟ با تشکر
🔰🔰پاسخ اجمالی
در نظام هستی بینهایت فرشته وجود دارد که نه نامی از آنها ذکر شده و نه کسی را یارای شمارش آنها است؛ چراکه براساس روایات با هر قطره بارانی که از آسمان فرو میریزد فرشتهای پایین میآید تا آنرا در جایى که خداوند به او دستور داده قرار دهد.[1]
اما در عین حال نام تعداد اندکی از آنها در روایات ذکر شده است؛ مانند:
1. راحیل: «ثُمَّ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً مِنْ مَلَائِکَةِ الْجَنَّةِ یُقَالُ لَهُ رَاحِیلُ وَ لَیْسَ فِی الْمَلَائِکَةِ أَبْلَغُ مِنْهُ فَخَطَبَ بِخُطْبَةٍ لَمْ یَخْطُبْ بِمِثْلِهَا أَهْلُ السَّمَاءِ وَ لَا أَهْلُ الْأَرْض»؛[2] سپس خداوند تبارک و تعالى به فرشتهای از فرشتگان بهشت به نام «راحیل» که در بلاغت هیچیک از ملائکه به پاى او نمىرسند، دستور داد تا خطبه(عقد حضرت علی و فاطمه) را بخواند. او نیز خطبهاى خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبهاى نخوانده بودند.
2. دردائیل: «قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً یُقَالُ لَهُ دَرْدَائِیلُ کَانَ لَهُ سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاحٍ مَا بَیْنَ الْجَنَاحِ إِلَى الْجَنَاحِ هَوَاءٌ وَ الْهَوَاءُ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْض...»؛[3] ابن عباس میگوید شنیدم که رسول خدا(ص) میفرمود خداى تعالى را فرشتهاى است که «دردائیل» نام دارد. او را شانزده هزار بال است و ما بین هر دو بالش هوایى است که آن هوا به اندازه آسمان تا زمین است.
3. اسماعیل: «وَ رَوَیْنَا مِنَ الْکِتَابِ الْمَذْکُورِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الصَّادِقِ (ع) أَنَّهُ قَالَ (ع) إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ سَاکِنٌ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا إِذَا قَالَ الْعَبْدُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ سَبْعَ مَرَّاتٍ قَالَ لَهُ إِسْمَاعِیلُ قَدْ سَمِعَ اللَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ صَوْتَکَ فَاسْأَلْ حَاجَتَک»؛[4] همانا براى خداوند فرشتهاى است که به او «اسماعیل» مىگویند. او در آسمان دنیا ساکن است. هر گاه بنده هفت بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل به او مىگوید خداوند که ارحم الراحمین است صدایت را شنید، حاجت خویش را از او بخواه.
4. حیوان: «إِذَا سَکَنَتِ النُّطْفَةُ فِی الرَّحِمِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ أَنْشَأَ فِیهِ الرُّوحُ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حَیَوَان»؛[5] هنگامی که نطفه در رحم چهار ماهه شد و روح در او دمیده شد، خداوند فرشتهای را به سویش میفرستد که «حیوان» نامیده میشود.
5. زاجر: «فَیَبْعَثُ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ زَاجِرٌ فَیَزْجُرُه»؛[6] هنگام خروج طفل از رحم خداوند فرشتهای را برای باز کردن رحم میفرستد که نامش «زاجر» است. این فرشته مأموریتش تسهیل در کار به دنیا آمدن نوزاد است.
6. رضوان: «إِنَّ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ رِضْوَانُ یُنَادِی لَا سَیْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَار»؛[7] ملکی است به نام «رضوان» که ندا میدهد شمشیری نیست مگر ذو الفقار.
7. حزقائیل: «وَ إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حِزْقَائِیلُ لَهُ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاح»؛[8] فرشتهای است به نام «حزقائیل» که هیجده هزار بال دارد.
8. میخائیل: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَلَکاً یُقَالُ لَهُ مِیخَائِیلُ یَأْخُذُ الْبَرَاءَاتِ
لِلْمُصَلِّینَ عِنْدَ کُلِّ صَلَوَات»؛[9] رسول خدا(ص) میفرمود برای خدا ملکی است که نامش «میخائیل» است که برای نماز گزاران در هر نمازی رهایی از آتش را میگیرد.
9. سجل: «إِنَّ فِی الْهَوَاءِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ ... یُحْصُونَ أَعْمَالَ الْعِبَادِ فَإِذَا کَانَ رَأْسُ السَّنَة بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ السِّجِل»؛[10] در آسمان ملکی است که نامش اسماعیل است..... اعمال بندگان را حفاظت میکنند وقتی سر سال شد، خداوند فرشتهای را به سویشان میفرستد که «سجل» نام دارد.
10. داعی: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ»؛[11] خداوند در آسمان هفتم ملکی قرار داده به نام «داعی». هنگامی که ماه رجب داخل شد، این ملک هر شب تا صبح کارش این است که میگوید خوش به حال ذاکرین و اطاعت کنندگان.
حقیقت ناب
❓❓پرسش آیا امکان دارد نام فرشتگان و ملائکه را -البته به غیر از عزرائیل، اسرافیل، میکائیل، جبرائیل- م
11. ظهلیل: «وَکَّلَ اللَّهُ بِقَبْرِ النَّبِیِّ (ص) مَلَکاً یُقَالُ لَهُ ظِهْلِیل إِذَا صَلَّى عَلَیْهِ أَحَدُکُمْ وَ سَلَّمَ عَلَیْهِ قَالَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فُلَانٌ سَلَّمَ عَلَیْکَ وَ صَلَّى عَلَیْکَ قَالَ فَیَرُدُّ النَّبِیُّ ص بِالسَّلَام»؛[12] خداوند فرشتهای را برای قبر پیامبر اسلام(ص) موکل قرار داد که «ظهلیل» نام دارد. هرکسی که سلام و صلوات بر او بفرستد، این فرشته به پیامبر میگوید فلانی به شما سلام و درود فرستاد، پس پیامبر(ص) هم جواب سلامش را میدهد.
12. ایمان: «ملکا یقال له الإیمان»؛[13] فرشتهای «ایمان» نام دارد.
13. زوقابیل: «فبعث اللّه ملکا یقال له زوقابیل»؛[14] خداوند فرشتهای مبعوث کرد به نام «زوقابیل».
۱۴. مالک: «وَ نادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُونَ»؛[15] فریاد برآورند که اى مالک، کاش پروردگار تو ما را بمیراند. مىگوید نه، شما در اینجا ماندنى هستید.
«...إِنَّ هَذَا مَالِکٌ خَازِنُ جَهَنَّمَ...»؛[16] این (فرشته) مالک نگهبان جهنم است.
15. نکیر و منکر: «عَلِیُّ بْنُ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَمَّا یَلْقَى صَاحِبُ الْقَبْرِ فَقَالَ إِنَّ مَلَکَیْنِ یُقَالُ لَهُمَا مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ یَأْتِیَانِ صَاحِبَ الْقَبْرِ فَیَسْأَلَانِهِ عَنْ...»؛[17] سلیمان بن خالد میگوید از امام صادق(ع) پرسیدم از کسی که با میت در قبر ملاقات میکند فرمود: دو فرشته هستند به نام نکیر و منکر که بر مرده وارد میشوند و از او میپرسند... .
16. رومان(منبه): «... فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلَائِکَتِک ... وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ،...»؛[18] پس درود فرست بر ایشان و بر روحانیین از فرشتگانت ... و رومان آزمایش کننده (اهل) قبرها.[19]
۱۷. هاروت و ماروت: «...وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ...»؛[20] و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروى کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، براى آشنایى با طرز ابطال آن، به مردم یاد مىدادند.
و ....
[1]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 99. دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق.
[2]. ابن بابویه، محمد بن على، محقق، مصحح، لاجوردى، مهدى، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 224، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378 ق.
[3]. ابن بابویه، محمد بن على، محقق مصحح، غفارى، على اکبر، کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 282، اسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1395 ق.
[4]. کوفى اهوازى، حسین بن سعید، محقق، مصحح، عرفانیان یزدى، غلامرضا، الزهد، النص، ص 54، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم، 1402 ق.
[5]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، المحاسن، ج 2، ص 315، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371 ق.
[6]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 15،
[7]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 1، ص 87، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق.
[8]. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 47، انتشارات رضى، قم، چاپ اول، 1375 ش.
[9]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 71، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بىتا.
[10]. الزهد، النص، ص 54.
[11]. ابن طاووس، على بن موسى، اقبال الأعمال، ج 2، ص 628، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1409 ق.
[12]. ابن طاووس، على بن موسى، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 243، دار الرضى، قم، چاپ اول، 1330 ق.
[13]. عاملى نباطى، على من محمد، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، ج 1، ص 156، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ اول، 1384 ق.
[14]. حسینى موسوى، محمد بن أبی طالب، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، تسلیة المجالس و زینة المجالس(مقتل الحسین علیه السلام)، ج 1، ص 525، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1418 ق.
[15]. زخرف، ۷۷.
[16]. کوفى اهوازى، حسین بن سعید، الزهد، النص، محقق، مصحح، عرفانیان یزدى، غلامرضا، ص 100، المطبعة العلمیة، قم، 1402 ق.
[17]. الزهد، النص، ص 88.
[18]. على بن الحسین علیه السلام، امام چهارم، الصحیفة السجادیة، ص 40، دفتر نشر الهادى، قم، چاپ اول، 1376 ش.
[19]. رومان(منبه) نام فرشتهاى است که پیش از نکیر و منکر وارد قبر میشود و آدمى را میآزماید، اگر نیکوکار بود منکر و نکیر را آگاه میسازد که هنگام سؤال با او به نرمى رفتار نمایند و اگر بد کار بوده به آنان خبر میدهد.
[20]. بقره، ۱۰۲.
♦️ عواقب سبک شمردن نماز ♦️
🔸 #امام_صادق علیه السلام فرمودند: وَاللَّهِ إِنَّهُ لَیَأْتِی عَلَى الرَّجُلِ خَمْسُونَ سَنَةً وَمَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً فَأَیُّ شَیْءٍ أَشَدُّ مِنْ هَذَا
🔸 واللَّهِ إِنَّكُمْ لَتَعْرِفُونَ مِنْ جِیرَانِكُمْ وَ أَصْحَابِكُمْ مَنْ لَوْ كَانَ یُصَلِّی لِبَعْضِكُمْ مَا قَبِلَهَا مِنْهُ لِاسْتِخْفَافِهِ بِهَا
🔸 إنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَا یَقْبَلُ إِلَّا الْحَسَنَ فَكَیْفَ یَقْبَلُ مَا یُسْتَخَفُّ بِهِ.
📚 کافی ، ج 3 ، ص 269.
🔻 به خدا قسم، [گاه] انسان پنجاه سال عمر میکند و خداوند حتی یک #نماز از او نمیپذیرد و چه چیزی بدتر از این؟
🔻 به خدا قسم، شما از همسایگان و یاران خود کسانی را میشناسید که اگر [به فرض] برای یکی از شما نماز میخواندند، چون آن را سبک به جا میآورند، از آنان نمیپذیرفت.
🔻 حال خداوند عزّوجل جز "خوب" نمیپذیرد، چگونه چیزی را که سبک شمرده شده است، بپذیرد؟!
#حدیث
سلام بر شما عزیزان که گل وجودتان را بدست امام زمان (عج) سپرده آید
السلام علیک یا صاحب الزمان ( عج)
تا حالا به این فکر کردین که چطور از یک خمیر زشت و بیترکیب ، گلدونهای زیبا درست میشه؟
سفالگر اونقدر این خمیر رو ورز میده ، ضربه میزنه ، زیر و روش میکنه تا خوب نرم بشه و بعدِ اینهمه زیر و رو شدن با دستاش اون رو نوازش میکنه ، شکل میده و گلدون رو درست میکنه.
اون وقت میشه ظرف گُل و زمانی که گُل داخل آن قرار میگیره ، نه تنها جذاب تر و دلنشین تر میشه که بوی حیات و طراوت هم میگیره.
اما اگه اون گِل به حال خودش رها میشد به یک گِل خشکِ بیخاصیت و پُرتَرک تبدیل میشد.
اگر ما منتظران هم بخواهیم ظرفِ وجودِ امامزمان بشیم ، باید در کورهٔ حوادث و گرفتاریها قرار بگیریم ، بعد از اینکه خوب ورز داده شدیم ، دست نوازشگری ، ما رو به شکل سربازی پا در رکاب در میاره ؛ همون سربازانی که هزار و اندی سال ، ظهور، منتظر حضور اونهاست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش : آیا بسته شدن بخت برای ازدواج درست است ؟
#پرسش_و_پاسخ
📚 خمس پیش خرید خودرو
💠 سؤال: آیا به پولی که برای ثبت نام در #پیش_فروش_خودرو پرداخت شده و #سال_خمسی بر آن گذشته، #خمس تعلق می گیرد؟
✅ جواب: اگر ثبت نام به صورت مشارکت و سرمایه گذاری بوده است که نشانه آن اضافه شدن سود به مبلغ اولیه است، در این صورت اصل پول و سود حاصل از آن (اگر سر سال خمسی قابل وصول باشد) خمس دارد، اما اگر به نحو خرید باشد و خودرو هم برای مصارف شخصی مورد نیاز بوده و در شأن عرفی او باشد، خمس ندارد.
#احکام_خمس
#خمس_پیش_خرید_ماشین
👈امام خامنهای
✅يکی از خصوصياتی که در #انقلاب ما بارز است، مطرح شدن مکررِ مضاعف نام مبارک #حضرت_زهرا سلامالله عليها و نام مبارک #حضرت_بقيةالله مهدی صاحبزمان صلواتالله عليه است. اين دو نام مبارک، در تمام دوران انقلاب، به مناسبتهای مختلف، بيش از ساير معارف الهی، معارف اسلامی و معارف شيعی تکرار شده است؛ اين يک پديده است.
در دوران پيش از انقلاب، نه در محافل مذهبی، نه در محيط عمومی، نه در زبان شعرا، گويندگان، خواصّ، عوام و ديگران، اينقدر نام مبارک زهرا سلام الله عليها تکرار نميشد. متدينين بودند، مجالس بود، محافل بود، گويندگان بودند، اسم مبارک هم برده ميشد، امّا نه اينجور، با اين وسعت و با اين عمق نگاه. هيچ کس هم اين را به مردم ياد نداد. يعنی ما در شعارهامان، در حرفهامان، اين قضيه را مطرح نکرديم. اين يک #پديده_الهی است.
📕ما منتظریم ص 241
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ♨️
🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹