eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦 : آیا حضرت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دخترشان فاطمه را به عقد حضرت قاسم علیه السلام در آورده اند؟ 📍 : فاطمه دختر امام حسین علیه السلام پیش از این ازدواج کرده است، همسر او حسن بن حسن بن علی ابن ابیطالب علیه السلام یعنی پسر عموی ایشان فرزند امام مجتبی علیه السلام بوده است و حسن که معروف به حسن مثنی بوده است یعنی حسن دومین. ایشان همراه با امام حسین علیه السلام و همسر خود فاطمه در واقعه کربلا حضور دارد و حسن مثنی در روز عاشورا جنگید و مجروح بر زمین افتاده بود، لشکریان عمرسعد لعنهم الله قصد قتل او را کرده بودند، اما اسماء بن خارجه که از بزرگان کوفه و دایی او یا از بستگان مادری نزدیک او بود، او را نجات داد و به عنوان اینکه او از خویشاوندان من است، مانع شد که لشکر کوفه حسن مثنی را به قتل برسانند و او را به خانه خود برد و مداوا کرد و بعد از چند ماه که حال حسن مثنی بهبودی پیدا کرد، او را به سوی مدینه روانه کرد. 📍اما این داستان که عروسی حضرت قاسم علیه السلام در روز عاشورا باشد که در خیلی از جاها گفته می شود، فاقد سند معتبر است. در هیچ یک از منابع اصلی و مقاتل معتبر چنین مسئله ای نیامده است. 🔸ولی برخی منابع که به دوران متأخر تعلق دارند، بدون ذکر سند این مطلب را آوردند که از سوی محققین این نکته مردود اعلام می شود. منبع: کانال استاد دکتر محمدحسین 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ~•┈┈••✾•✨‌🌺⁩✨•✾••┈┈•~
💢 روزنامه مجازی ویژه‌نامه محرم - شماره7️⃣ ✍️غلبه دین حق به دست صاحبش امام حسین علیه‌السلام: فرزندم مهدی، قیام کننده به حق است و خداوند بر خلاف میل دشمنان، دین حق را به دست او ظاهر می‌کند. ✅ تولید از ما، انتشار با شما 📎 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مقام معظم رهبری:هیئت امام حسین سکولار نداریم. ✅رهبرانقلاب: ✅هیات‌ها نمی‌توانند سکولار باشند. ⬅️هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! ✅هرکس علاقه‌مند به امام حسین است، ⬅️یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است. ⬅️اسلام مجاهد است. ⬅️اسلام مقاتله است. ✅اسلام خون دادن است. ⬅️اسلام جان دادن است. ✅و معنای واقعی اعتقاد به امام حسین(ع) این است. ⬅️اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود.⬅️این غلط است. ⬅️البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثه‌ی سیاسی در کشور اتّفاق میافتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی - حالا یا این طرف، یا آن طرف - بیان کنیم و احیاناً با یک چیزهایی هم همراه باشد؛ نه، ✅امّا مهم اینست که ⬅️ فکر انقلاب، ⬅️ فکر اسلام، ⬅️خطّ مبارکی که امام (رضوان الله علیه) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، این‌ها بایستی در مجموعه‌ها و مانند این‌ها حضور داشته باشد.
📌 در کربلا.... عروسی قاسم پسر امام (ع) در صحت تاریخی ندارد؛ زیرا: 1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ (م910ق)است. 2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است: با اساس و لباس دامادی عزم ترتیب راه خواهم کرد. آقای کاشفی آن را بصورت نقل کرده است. 3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در شیعه و سنی نیست. 4⃣سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان قرار گرفته است. 📚ر.ک. اطلاعات بیشتر، جامع ، ج۲، ص۵۵۶
🍃 معتکف کوی حسین چشم هایت را بده به من می خواهم یک بار با چشم های تو ضریح شش گوشه را طواف کنم. مزار حسین چشم بر هم زدنی از فرشته ها خالی نمی شود. طواف مزار او به همراه فرشته ها لطف دیگری دارد. می خواهم دست در بال فرشته ها شش گوشه را زیارت کنم و برایشان روضه بخوانم و صدای ناله شان را بشنوم. ضجه فرشته هایی که در مصیبت حسین از خود بیخود می شوند، حکومت غم حسین در آسمان را نشانم می دهد. غم حسین بیداد کرده. زندگی در زمین و آسمان به برکت غم حسین جاری است. من در این تردید ندارم اما دوست دارم آن را ببینم. چشم هایت را دریغ نکن از من. شبت بخیر معتکف کوی حسین
🔅السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَكَ فِى الْوَِلايَةِ... 🌱سلام بر تو ای مولایم، سلام بر تو از سوی قلبی، که جز تو در آن راه ندارد! 🌱بپذیر سلام کسی را که قلبش، خانه محبت توست و چشمهایش مشتاق دیدار تو...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 🏴فرا رسیدن ایام و یاران با وفایش تسلیت باد 📌() ❓چرا بعضیها با شنیدن از میکنند ❓ اشکال میکنند که معتقد است بیشتر الحرام است ❓چرا مانند امام حسین ع نیست ❓آیا روایاتی که حسین را و نامیده است صحیح است ❓ برای ❓فایده اصلی چیست؟ چند روز یکبار بخوانیم ❓بعضی میگویند کار درستی نیست و ...
هدایت شده از انسانِ کامل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢منظور از جذب حداکثری چیه⁉️ رهبر عزیزِ انقلاب با جزئیات توضیح میدن👆🏼👆🏼 انسان‌کامل 🌍 @ensanekamel_ir
[در پاسخ به هادیان هدایت] ▪️کیفیت شهادت حضرت عباس(علیه السلام) در روز عاشوراء هنگامی که همۀ یاران امام به شهادت رسیده بودند و تنها حضرت عباس(علیه السلام) مانده بود تشنگی بر امام حسین(علیه‌السلام) شدت گرفت، پس امام به سمت فرات حرکت کرد و حضرت عباس در جلوی ایشان حرکت نمود. سوارن سپاه عمر بن سعد -لعنه الله- به ایشان حمله کردند و بین دو برادر فاصله انداختند و حضرت عباس(علیه السلام) را محاصره کردند، و یک نفرشان که از تیرۀ بنی دارِم بود راجع به امام به همراهانش فریاد زد: ای وای بر شما! بین او و فرات قرار بگیرید و نگذارید به آب برسد! امام حسین(علیه السلام) گفت: «اللهمّ أظمئه!» خدایا به تشنگی گرفتارش کن! دارِمی خشمگین شد و تیری به امام انداخت و آن را در چانۀ ایشان نشاند. امام حسین(علیه‌السلام) تیر را درآورد و دستانش را زیر چانه گرفت و هنگامی که دو کف دستش پر از خون شد آن را پرتاب نمود. سپس فرمود: «اللهمّ إنّي أشكو إليك ما يُفعل بابن بنت نبيّك!» خدایا! به تو شکایت می‌كنم از آنچه با فرزند دختر پیامبرت می‌کنند! سپس امام به سوی خیمه‌ها برگشت در حالیکه تشنگی بسیار بر او شدت گرفته بود. حضرت عباس(علیه السلام) در آن محاصره به تنهایی با آنان مبارزه نمود تا آنکه زخم‌های بسیار برداشته و توانایی حرکت نداشت، در این وضعیت دو نفر بنام‌های زید بن ورقاء حنفی و حُکیم بن طُفیل سِنبِسی پیش رفته و متولی قتل حضرت شدند. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 181، مقتل سیدالشهداء(ع) (ترجمۀ فارسی بخش مربوط به امام حسين(ع) از موسوعه): 162. از: الإرشاد 2: 109– 110. و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻عرض ارادت مردم ولایتمدار دزفول در دهه محرم دفاع از پرچم اسلام دفاع از پرچم ایران دفاع از حجاب و چادر دفاع از ولایت دفاع از آرمانهای شهدا 🔺ایمان و امید باصدای: حاج مهدی تدینی محرم امسال 🌷 به قصد تقرب به سیدالشهدا و به نیت شهدا منتشر بفرمایید.... 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ~•┈┈••✾•✨‌🌺⁩✨•✾••┈┈•~
🔻تاسوعاء در روایت اهل‌بیت عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام: «تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ. بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏. تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند، اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن‌مرجانه و ابن‌سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند. آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود. 📚الکافی، ج۴، ص۱۴۷
حقیقت ناب
عزاداری در ایران در طول تاریخ بخش دوم: سلجوقیان و مبارک دانستن روز عاشورا! 🔰سنت عزاداری عاشورا تا پ
عزاداری در ایران در طول تاریخ (3) بخش سوم: دوران مغول‌ها و حذف نام خلفای سه‌گانه از خطبه‌ها در زمان مغول تشیع نخست در سایۀ آزادی‌هایی که به کیش‌ها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازان‌خان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد. غازان‌خان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدر الدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود می‌خواند، مذهب تشیع را برگزید. پس از غازان‌خان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازان‌خان را ادامه داد. خدابنده ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد. خدابنده دستور داد اسامی خلفای سه‌گانه از خطبه‌ها حذف شود و به نام علی و صحابۀ پیرو او خطبه بخوانند و نام دوازده امام بر سکه‌ها حک شود و عبارت حی علی خیر العمل در اذان وارد شود. در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند و با خیال آسوده آیین‌های مذهبی خود را برگزار کنند. تا آنجا که مناقبیان آزادانه در کوچه و بازار می‌گشتند و مناقب اهل بیت را به آواز بلند می‌خواندند. به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت و شعرای شیعه به سرودن اشعار در رثای امامان خود و ساختن نوحه برای سینه‌زنی اهتمام ورزیدند. از شعرا و مرثیه‌سرایان نامی این عصر می‌توان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغه‌ای، سلمان ساوجی و این‌یمین فریومدی اشاره کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در دهۀ اول محرم هر روز گزیده‌ای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می‌کنیم. در این مجموعه از دوران آل‌بویه آغاز می‌کنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دوره‌های مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و به‌خصوص شیوۀ ارجاع‌دهی درون‌متنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ┄┅═✧💠✧═┅┄ عمو عباس بی تو قلب حرم میگیره عمو عباس بی تو بابا تنها میمیره 💔🥀 ┄┅═✧💠✧═┅┄
🏴 صلی الله علیک یا اباالفضل العباس ▪️ ماه به‌خون‌افتاده تا عکسی از رخسار ماه افتاد در آب رفت از جلال و هیبتش آیینه از تاب برداشت آب و بر لب آورد و فرو ریخت در حسرت یک بوسه‌اش خون شد دل آب پیچید در پایش که دست از او نشوید شد آب هم پابند آن گیسوی پُرتاب بگذاشت پا در علقمه دریای غیرت بگذشت تشنه از کنار آبْ مهتاب او تشنه رفت و تا قیامت آبِ ناکام در دل گرفته عکس آن دردانه را قاب ساقی به‌سوی تشنگان می‌رفت سرمست تا که به میخانه رساند بادۀ ناب مشکی پر از امید را بر دوش می‌برد آن شاه خوبان، شیر هَیجا، شمع احباب بارانی از تیر آمد اما او سپر شد می‌رفت در موج خطر بی ترس گرداب کی از هجوم شب‌پره ترسد عقابی؟ پولاد کی می‌لرزد از غوغای سیماب؟ هرگز نلرزد پشت کوه از لشکر کاه دریا نخواهد شد اسیر چنگ مرداب از تیرها با جانش استقبال می‌کرد تا که بَرد آبی سوی گل‌های بی‌تاب انداختند از پیکرش دست و نلرزید تنها امیدش را به دندان کرد قلاب آن مشک را چون طفل در آغوش می‌برد سقا صدف شد، مشکْ مرواریدِ خوشاب تا که رساند قطرۀ آبی به اصغر شاید شود آن غنچۀ پژمرده شاداب در چشم او تصویری از لب‌های تشنه در گوش او بانگ «عمو بشتاب، بشتاب» پا تا سرش خون بود و فکر خیمه‌ها بود تا تشنه‌کامان را کند از آبْ سیراب دشت تنش شد بیشه‌ای از تیر دشمن خون دل او می‌چکید از چشم نُشّاب شد تیرها بال و پرش، در اوج می‌رفت تا آنکه شد تیری به‌سوی مشک پرتاب هم آب مشک و هم امیدش بر زمین ریخت شد جام ساقی خالی از آن دُرّ نایاب دیگر نه شوق راندن و نه پای رفتن درمانده و نومید شد ماه جهان‌تاب با هم یکی شد آب مشک و اشک عباس از مشک سقا بر زمین می‌ریخت خوناب شد بوسه‌گاه تیرها آن ماه خونین یک تیر هم زد بوسه بر آن چشم جذاب مرغ دلش یک‌باره پر زد تا مدینه چون روضه‌های فاطمیه دارد آداب از روضه‌های فاطمه می‌مرد اباالفضل هر بار حرفی مجتبی می‌زد از این باب می‌سوخت عمری از غم زهرا و حیدر شد بی‌قرارِ مادر آن محبوب احباب ناگاه دستی آمد و شق‌القمر کرد افتاد با صورت به خاک آن ماه محراب دستش جدا فرقش دوتا چشمش پر از خون در راه وصل دوست شد آماده اسباب ناگه پسر خواندش صدایی مهرپرور او دید مادر را به بیداری، نه در خواب آمد به ساحل کشتی پهلوگرفته از داغ دلبندش کشید آه جگرتاب پیچید بوی عطر یاس و سیب در دشت از خیمه‌ها می‌آمد آوای "عمو، آب" شد بار اول که صدا می‌زد: برادر ماه به‌خون‌افتاده را خورشید دریاب... ▪️▪️▪️؛ مولا به‌سوی خیمه‌ها برگشت تنها دیگر نه در تن تاب و نه در پاش پایاب پشتش شکست و باغ امیدش خزان شد بی چاره شد آن چارۀ خویشان و اصحاب از علقمه می‌آمد اما بی علمدار می‌آمد و از چشم او می‌رفت سیلاب زینب شود کم‌کم مهیای اسارت ای وای من از روضۀ خلخال و جَلباب ✍️ 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💝 سلام امام زمانم 💝 تابه کی در انتظارش دیده بردردوختن؟؟ آمدن.... رفتن.... ندیدن... سوختن... ای که دستت می رسد برزلف یار در حضورش نام ما را هم بیار...🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1665895264.mp3
9.35M
🔊بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 🏴فرا رسیدن ایام العباس تسلیت باد 📌 و و ⬅️ او در نفوذ می‌کرد ⬅️ آن صلوات الله و سلامه علیه را برای ما بازگو کرده است
📌 امیرالمؤمنین (ع) از برادر خود که به انساب عرب و شناخت خاندان‌های قبایل عربی آگاه بود، درخواست کرد که برای من همسری معرفی کن که بتواند فرزندانی ، ، و تربیت کند. عقیل معروف به دختر کلابی و ثمامه یا لیلا را معرفی کرد و به حضرت عرض کرد از پدر این بانو، هیچ کس را شجاع‌تر در سراغ ندارم. اميرمؤمنان علی(ع) با کلابیه که حدود ۲۰ سال داشت، در حدود سال ۲۵ قمری کرد و حضرت عباس(ع) و برادرانش و و ، از فاطمه کلابیه به دنیا آمدند. آرامگاه ام البنین در قبرستان است. 📚برای مطالعه بیشتر، ر.ک: دوست تازه درگذشته مرحوم سید محمود سامانی، ام البنین همسر امام علی. لینک مقاله: https://b2n.ir/e72127
🏴روضه حضرت ◀️اهل حرم نياز شديد به داشتند؛ امام (ع) و برادرش عباس در صدد تهيّه آب برآمدند‎ و با هم وارد ‎ميدان جنگ شدند و به سمت فرات حرکت کردند.(1) ◀️مردي از بني‌دارِم گفت: واي بر شما! ميان امام حسین(ع) و آب حائل و مانع شويد و نگذاريد او به آب دسترسي پيدا کند. ◀️لشكر ، عباس را از هر طرف كرده و او را از امام حسين(ع) جدا كردند. عباس [که از برادرش جدا شده بود] به تنهايي با آنان جنگيد.(2) ◀️حضرت عباس در حالي که براي آوردن آب عازم شده بود، اين‌گونه رجز مي‌‌خواند: «جان من فداي [حسين] برگزيدة پاك باد. من عباس هستم و هر بامداد، كارم سقّايي است. آن روز كه با شرّ روبرو گردم، از آن نمي‎هراسم». آن گاه حمله برد و دشمن را متفرّق كرد.(3) ◀️در اين هنگام زيد بن‌ورقاء جُهَني، پشت درخت نخلي كمين كرد، حُكَيْم بن‌طُفَيْل سِنْبِسي نيز او را ياري كرد؛ حُكَيْم، ضربتي بر عباس وارد كرد، عباس را به دست چپ گرفت و به آنان حمله كرده و اين رجز را مي‎خواند: «به خدا سوگند، اگر دست راست مرا قطع كرديد، من پيوسته از دين خود و از امام راستگوي داراي يقين كه نوة پيامبر پاك و امين است، دفاع مي‎كنم».‏ ◀️حضرت عباس آن‌قدر جنگيد كه بي‎حال و ناتوان شد. در اين زمان حُكَيْم بن‌طُفَيْل طائي ملعون پشت نخلي كمين كرد و ضربتي بر او وارد كرد. ◀️سپس حُكَيْم بن طُفَيْل جلو آمد و او را با به قتل رساند.(4) و اين، زماني بود که عباس [بر اثر تيرها و ضربات ديگر دشمن] زخم‌هاي شديدي برداشته بود و ديگر توان حرکت نداشت و بدين‌گونه او پس از كشتن گروهي از دشمن، به رسيد.(5) ◀️بنابر برخي گزارش‎ها، حُكَيْم بن‌طُفَيْل، پس از به شهادت رساندن حضرت عبّاس، لباس او را به برد. ◀️چون امام حسين(ع)، عباس را در كنار فرات بر زمين ديد، به سبب كشته شدن عباس به شدّت گريه كرد(6) و [با حالت انکسار] فرمود: الآنَ اِنْكَسَر ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتي؛ «اكنون كمرم شكست و رشتة تدبيرم گسسته شد».(7) 📚(1)، (2)،شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 110 ـ 109؛ 📚(3)ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‎طالب، ج4، ص117؛ 📚(4)ابن‌سعد، ترجمة‌الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شمارة 10، ‌ص 184؛ 📚(4)طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص 468؛ 📚(4)ابوالفرج اصفهاني، مقاتل الطالبيين، ص85؛ 📚(5)شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 110 ـ 109؛ 📚(5)ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطوال، ص380. 📚(5)ابن‌اعثم، كتاب الفتوح، ج 5، ص 114؛ 📚خوارزمی، مقتل‌الحسين، ج2، ص 30. 📚(6)سيد ابن‌طاووس، الملهوف علي قتلي الطفوف، ص 170. 📚(7)قاضي نُعمان، شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، ج3،ص191. 📚ر.ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
امام صادق عليه السّلام فرمودند: ✨كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا عموى ما ، عبّاس ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد. 📗 عمدة الطّالب 📖 صفحه: ۳۵۶
✅پرسش: چرا تاسوعا بنام حضرت ابوالفضل(ع) نامیده می شود؟ 🌸☘️☘️☘️☘️☘️🌸 🌺پاسخ: 🔰نامگذاري روز تاسوعا به نام حضرت عباس (ع) منشاء روايي ندارد. 👈 اين نام گذاري به عرف وسنت مردم بر مي گردد ، يعني اينکه مردم جهت احترام به ابوالفضل )ع)، از روز تاسوعا به عنوان روز حضرت عباس ياد مي کنند . 👈در اين روز بيشتر ازحضرت تجليل مي شود تا شخصيت وبهترمورد توجه قرار گيرد، البته اين احترام به نقش عباس (ع) درکربلا ومقام او برمي گردد. 👈🏻 در حادثه كربلا، سمت پرچمدارى سپاه حسين«ع»و سقايى خيمه هاى اطفال و اهل بيت امام را داشت و در ركاب برادر،غير ازتهيه آب،نگهبانى خيمه ها و امور مربوط به آسايش و امنيت خاندان حسين«ع»نير برعهده او بود و تا زنده بود،دودمان امامت،آسايش و امنيت داشتند. 👈🏻عباس،مظهر ايثار و وفادارى و گذشت بود.وقتی وارد فرات شد،با آنكه تشنه بود، اما بخاطر تشنگى برادرش حسين«ع»آب نخورد شهادت عباس،براى امام حسين بسيار ناگوار و شكننده بود.جمله پر سوز امام،وقتی كه به بالين عباس رسيد،اين بود:«الآن انكسر ظهرى و قلت حيلتى و شمت بى عدوى».(1) نشان از ناراحتي حضرت از شهادت وي دارد حضرت عباس (ع) مقام بلند دارد.تعابير بلندى كه درزيارتنامه اوست،گوياى همين مطلب مي باشد. 👈🏻 در زيارت ناحيه مقدسه نيز امام زمان (ع) ازشخصيت ايشان تجليل نمود (2) 👈🏻امام سجاد(ع) فرمود:" عمويم عباس حقيقتاً ايثار و جانبازي نمود و جانش را فداي برادر نمود تا آنجا كه دستهايش قطع شد." (3) 👈🏻امام صادق(ع) فرمود: شهادت مي دهم كه تو براي خدا و رسولش و برادرت خير خواهي نمودي، پس تو چه نيكو برادر فداكار بودي." (4) پي نوشت ها : 1.جواد محدثي فر هنگ عاشورا ، قم، نشر معروف ، 1378،چاپ چهارم، 293 2. جواد محدثي ، همان 3. بحارالانوار، ج44، ص 298، 3 .جواد محدثي، همان 4.مفاتيح الجنان ، زيارتنامه حضرت عباس (ع) 🌺 ☘️🌺 🌺☘️🌺☘️🌺☘️ 🌹کانال حقیقت ناب🌹 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🆔https://eitaa.com/sajjadi313 👆👆👆👆 لطفا عضو شوید و برای کمک به دیگران منتشر کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مراقب باشیم مساله نما ها جای مسائل اساسی را نگیرد مدتی است بحث عنوان می شود(ورود زنان بی حجاب در مجالس عزاداری) که عملی است برای قبح زدائی از بی حجابی 👈راه مقابله با بی حجابی روش عاقلانه و هنرمندانه است اما رعایت خط قرمز هم لازم است . 🔹سخنان استاد عالی ، عالی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓پرسش 🔰🔰ايا شمر ملعون با حضرت ابوالفضل /ع/ نسبت فاميلي داشته است وچه نسبتي؟ 🔰🔰پاسخ پرسشگر گرامي با سلام و سپاس 🔶شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. 🔸هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. 👈نام یکی از آنان «کعب» 👈و نام دیگری «ضباب» است . 🔷 حضرت ام البنین (ع) از نسل «کعب» 👈نسب «ام البنین» ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. 🔻 شمر، از نسل «ضِباب» است. 👈نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. 🔰حضرت عباس نوة دختری کلاب 🔰شمر نوه پسری کلاب است.(1) ✅پس هر دو نفر، پیش از پنج پشت، یعنی در شخصی به نام «کلاب» به یکدیگر می‌رسند که به معنای هم قبیله بودن آنهاست و نه برادر و خواهر بودن حضرت امّ‌البنین (علیها السّلام) با شمر ملعون. ✅همچنین تعبیر «دایی» از سوی حضرت اباالفضل (علیه السّلام) و برادران بزرگوارش از روی طعن و کنایه به شمر بوده است؛ ضمن این که در عرب رسم بود اگر کسی از ایشان با دختری از طایفه دیگری ازدواج می‌کرد، حتی اگر چند نسل هم می‌گذشت فرزندان او را با انتساباتی این‌گونه خطاب می‌کردند. در واقع با بررسی خصلت‌های عرب درمی‌یابیم که شمر چون دید که عمرسعد آماده‌ی جنگ است موضوع امان‌نامه را به عنوان حربه‌ای تاکتیکی با هدف ایجاد جنگ روانی در برابر یاران باوفای امام حسین (علیه السّلام) مطرح کرد و به خاطر هم قبیله بودن از عنوان «خواهرزاده» استفاده کرد. 📚📚پی‌نوشت‌ها: 1. مقتل الحسین ، ص 209 ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، 270، 265 ـ 261.