حقیقت ناب
💠 روز هفدهم ماه #صفر 1445 🔹 استعمار قرآنی #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📣 با تبلیغ کانا
💠
استعمار قرآنی🔹 فرمود: ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾؛ خدای سبحان شما را از زمین برانگیخت و شما را استعمار كرد. #استعمار از مقدس ترین واژه های قرآنی است كه وقتی به دست دیوسیرتان و به دست مستكبران و نژادپرستان افتاد، به صورت واژه منحوس و بسیار پست و فرومایه درآمد. خدای سبحان هم نظام سپهری را در خدمت بشر قرار داد و هم نظام زمینی را و هم موجودات بین آسمان و زمین را مسخر انسان قرار داد فرمود: ﴿سَخَّرَ لَكُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی اْلأَرْضِ﴾. این #سفره_جهانی را خدا گستراند و ما را به جهان آورد، فرمود شما بدنی دارید زمینی و جانی دارید آسمانی؛ به ما بعد از اینكه فرمود: ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ﴾، فرمود: ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾ یعنی خدا شما را استعمار كرد. 🔹 استعمار قرآنی عبارت از این است كه این سفره را خدای سبحان رنگین كرد و آماده كرد و در اختیار بشر قرار داد، بشر را با همه تجهیزات اندیشه و انگیزه مسلط كرد و او را مقتدر كرد و فرمانروای زمین كرد، فرمود كل این مجموعه كه روی زمین است در تسخیر شماست، موجودات سپهری، در اختیار تسخیر علمی شماست، من از شما می خواهم كه این مجموعه را آباد كنید؛ همه را رایگان خلق كردم و این امكانات را به شما دادم، شما مأمورید از این امكانات بهره صحیح ببرید و این زمین و زمینه را آباد كنید و آقا و سید و مولای خود باشید؛ نه بی راهه بروید نه راه كسی را ببندید نه كسی را تحقیر كنید نه تحقیر كسی را بپذیرید نه به كسی ستم كنید نه زیر بار ستم دیگری بروید. این معنای #استعمار_قرآنی است. 🔹 اما #استعمار_منحوس آن است كه بیگانه مستكبر، به یك ملت ستمدیده می گوید از امكانات كشور خود به سود من تلاش و كوشش كن و برده من باش! این همان استكبار است كه #استعمار را #استثمار را #استعباد را و #استحمار را به همراه دارد كه نفرین خدا و انبیا و اولیا و ملائكه بر این روحیه تلخ و زشت باد! #روز_مبارزه_با_استعمار_انگلیس #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 پیام به همایش ساختن شهر شایسته نظام اسلامی تاریخ: 1390/08/29 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف حقه شیعه شریک شوید❤️ https://eitaa.com/sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
➖وقتی به یاد سیدالشهداء میافتیم، چه بگوییم❓
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
🔷یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
🔹فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
الله اکبر😭😭😭😭
پاسخ اجمالی به پرسش شما این است که 👈تفال دو معنا و استعمال دارد .
👌گاهی تفال به معنای استخاره و طلب خیر از خداوند است
👌 و گاهی به معنای آینده نگرى و پیش بینى آینده به وسیله قرآن است.
👈مثل تفأل زدن به جهت این که براى ما معلوم شود مریضمان خوب مى شود یا مى میرد و یا گمشده اى پیدا مى شود یا نه.
❌ این گونه تفأل زدن به قرآن مورد نهى قرار گرفته است
👈 و این غیر از استخاره گرفتن به وسیله قرآن است.
🔶پس تفال مجاز تفال به معنای اول یعنی استخاره است
❌و تفال مورد نهی تفال به معنای دوم یعنی پیش بینی آینده و نوعی آینده نگری است .
👈برخى تفأل مورد نهی را در این روایت این گونه نیز معنى کرده اند که شخص هنگام خواندن یا شنیدن آیه اى، آن آیه را تفأل به چیزى بزند و بگوید فلان طور خواهد شد.
👌دلیل بر این که مراد از تفالی که مورد نهی نیست تفال به معنای استخاره است روایتی است که از پیامبر –ص- نقل شده است و آن حضرت فرموده اند : هنگامی که خواستی به کتاب خدا تفال بزنی سه بار سوره اخلاص را بخوان و سه بار بر پیان=مبر و آلش صلوات بفرست و سپس چنین بگو :
اللَّهُمَّ تَفَأَّلْتُ بِکِتَابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ فَأَرِنِی مِنْ کِتَابِکَ مَا هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فِی غَیْبِکَ ....، (بحارالأنوار ۸۸ ۲۴۱ باب۴) و این دعا و دستور همان دستور و دعایی است که در مورد استخاره در روایات وارد شده است .
۳- طبق روایات وارده از معصومین (ع) استخاره معمولا با قرآن و تسبیح و گاهی با نمازی خاص که در منابعی مانند حاشیه مفاتیح الجنان ذکر شده انجام می گیرد, ولی در تفال بیشتر کتاب های عرفانی و ذوقی مثل دیوان حافظ مطرح است و از طرفی در استخاره طلب خیر دنیا و آخرت است از خدای سبحان , بدین معنا که کسی که استخاره می کند تنها خیر دنیا را در نظر نمی گیرد بلکه خیر دنیا و آخرت را توامان در نظر می گیرد, بنابراین چه بسا کسی استخاره می کند واستخاره بد می آید و شخص به آن توجه نمی کند و خیر دنیایی را می بیند ولی در باطن امر ضرر اخروی می باشد. در روایات نیز آمده است که شخصی که می خواست به تجارت برود از امام صادق (ع) طلب استخاره کرد. امام (ع) در جواب فرمودند که خیر نیست . آن شخص توجهی به استخاره نکرد و به دنبال تجارت رفت . بعد از آمدن از سفر تجارت خدمت امام (ع) رسید و سودی که در تجارت برده بود به امام (ع) گزارش داد. امام (ع) فرمود: در این سفر شما ضرر کرده اید تا سود, چون که نماز صبح شما در سفر قضا شده است , لذا می بینیم که در استخاره خیر دنیا و آخرت هر دو منظور است . عکس قضیه نیز صادق است مانند جایی که انسان استخاره می کند خوب می آید ولی در ظاهر امر ضرر می کند ولی باطن امر خیر است و این ناظر به جهت اخروی قضیه می باشد و نکته دیگر این که , استخاره الزام آور نیست ولی بهتر است بعد از استخاره کردن به آن عمل کند. اما در مورد تفائل باید گفت : اولا, به قرآن تفال نمی زنند. ثانیا, در روایات اسلامی از فال نیک نهی نشده است ; اما فال بد به شدت محکوم گردیده است , در حدیث معروفی از پیامبر اسلام (ص ) نقل شده: »تفالوا بالخیر تجدوه ; کارها را به فال نیک بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید« جنبه اثباتی این موضوع منعکس است . اما در مورد فال بد که عرب آن را »تطیر« و »طیر« می نامد; در قرآن مجید و روایات اسلامی شدیدا مذمت شده است . در سوره یس آیه ۱۹ و سوره نمل , آیه ۴۷ و اعراف آیه ۱۳۱ از فال بد زدن مذمت و نکوهش شده است و در حدیثی نیز رسول اکرم (ص ) فرموده است: »الطیره شرک ; فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمی دانستن) یک نوع شرک به خدا است «, (المیزان , ذیل آیه مورد بحث). ازاین رو با تفأل به قرآن نمى توان مسیر زندگى خود را تعیین کرد و به یافته هاى خود اعتماد پیدا کرد, و آنچه مورد نهی واقع شده همین است که شخص به جای تفکر و مشاوره به تفأل روی آورد و امور خود را به فال واگذارد و الا صرف بازکردن قرآن و تطبیق با خواسته خود مانعی ندارد و بالاتر آن که انس با قرآن و تلاوت آیات الهى را وابسته به امور زودگذر و ناپایدار نکنید بلکه با نگاه معرفت یابى و انس با یاد خداوند قرآن بخوانید، در این صورت خداوند نظر لطف و رحمت به شما دارد و بیش از انتظار زندگى شما سامان مى یابد.
براى توضیح بیشتر در این زمینه ر.ک:
۱ـ بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۲۴۱ به بعد ؛ علامه مجلسى
۲ـ مفاتح الغیب در آداب استخاره ،علامه مجلسى
۳ـ کند و کاوى در باب استخاره و تفأل ؛ابوالفضل طریقه دار
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۱۴۶/۱۰۰۱۰۱۳۳۱)
💢 خمس حقوق واریزی
💠 سوال:
آیا به حقوقی که روز سال خمسی واریز می شود خمس تعلق می گیرد؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ آیت الله خامنه ای: حقوق دریافتی جزو درآمد سال بعدی شما محسوب می شود.
❇️ آیت الله مکارم: اگر امروز آخر سال خمسی است ، خمس تعلق می گیرد ولی اگر اول سال آینده باشد خمس تعلق نمی گیرد مثلا هر گاه اول فروردین اول سال خمسی اوست پولی که در اول فروردین به او می دهند خمس ندارد ولی پولی که در آخر اسفند به او می دهند مشمول خمس است.
🔺 استفتاء از سایت آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی
📎 #احکام_خمس
📎 #خمس_حقوق
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴
🎞 #کلیپ_تصویری | #دلنوشته_های_اربعینی ۴
🍃 امسال مهمان موکب #حسینیه_واژه_ها هستیم
✅حسین جان! این گذر نامه های کاغذی به کنار، آیا گذر نامه من پیش تو اعتبار دارد؟
💯تو گذر نامه ها را به شرط لیاقت امضا نمیکنی
تو دنبال بهانه ای برای امضا کردن...
🎙#محسن_عباسی_ولدی
#اربعین
#امام_حسین