eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
4.9هزار ویدیو
448 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 18 : پیام ها ی تفسيری آیه7سوره اعلی ✅ و نُيَسِّرُکَ‌ لِلْيُسْرَى‌ 🔹 «نُیَسِّرُکَ»: تو را آماده می‌سازیم. تو را توفیق می‌دهیم. «الْیُسْری»: آسانترین راه. ساده‌ترین آئین و سهل‌ترین شریعت . از لحاظ معنی، صفت موصوف محذوفی همچون «الشَّرِیعَةِ» یا «أَلطَّرِیقَةِ»: است. تقدیر چنین است: لِلشَّرِیعَةِ الْیُسْری. لِلطَّرِیقَةِ الْیُسْری. اسم تفضیل است. ✅ ۱ - خداوند به پیامبر(ص) وعده داد که او را به برنامه و شریعتى ساده راهنمایى کرده و بر انجام دادن آن آماده و توانا سازد. (و نیسّرک للیسرى) 🔹 «یسرى» وصف براى موصوفى محذوف از قبیل «الطریقة» یا «الشریعة» و به معناى سهل تر و آسان تر است. اسناد فعل «نیسّر» به ضمیر خطاب - با آن که در این موارد طبیعى آن است که تعبیر «آسان کردن یسرى براى پیامبر(ص)» به کار رود; نه «آسان ساختن پیامبر(ص) براى یسرى» بیانگر آن است که خداوند وعده ایجاد تحولات درونى در شخص پیامبر(ص) را، به آن حضرت داده است که با سهولت پذیراى برنامه الهى گردد. ✅ ۲ - اسلام، آسان ترین شریعت و به دور از تکالیف دشوار و مشقّت بار (و نیسّرک للیسرى) 🔹 به قرینه «فذکّر» در آیه بعد - که تذکّر به انسان ها را بر این آیه تفریع کرده است - مراد از «یسرى» همان آیین اسلام است که پیامبر(ص) مأمور یاد آورى آن به مردم شده است. ✅ ۳ - توفیق یافتن پیامبر(ص) به فراگیرى قرآن و به خاطر سپردن آن، نیازمند امدادهاى ویژه خداوند (و نیسّرک للیسرى) 🔹 به قرینه «سنقرئک فلاتنسى» (در آیات پیشین) مى توان گفت: مراد از «نیسّرک»، آماده ساختن پیامبر(ص) براى قرائت و حفظ قرآن است. 🔹 ۴ - تسبیح خداوند، زمینه ساز امدادهاى ویژه خداوند به پیامبر(ص) و فراهم آورنده تسهیلات براى عمل کردن آن حضرت به تکلیف الهى خویش (سبّح ... و نیسّرک للیسرى) ✅ ۵ - فراهم ساختن شریعتى ساده براى پیامبر(ص)، از جلوه هاى ربوبیت خداوند است. (سبّح اسم ربّک ... و نیسّرک للیسرى) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 18 : پیام ها ی تفسيری آیه 9سوره اعلی فَذَکِّرْ إِنْ‌ نَفَعَتِ‌ الذِّکْرَى‌ 🔹 «إِنْ»: اگر. زمانی که. حتماً و قطعاً (نگا: قاسمی). این واژه می‌تواند شرطیّه بوده و جواب آن مدلول (فَذَکِّرْ) باشد، و یا به معنی (إِذْ) باشد (نگا: آل‌عمران / . یعنی زمانی که احساس شود، موقعیّت مناسب، و شنوندگان آمادگی پذیرائی حق را دارند، اندرز بجا و سودمند خواهد بود (نگا: ق / ). یا این که به معنی (قَدْ) و برای تحقّق باشد. یعنی قطعاً اندرز سودمند خواهد بود (نگا: ذاریات / ). «الذِکْری»: پند و اندرز ✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور موعظه و زنده نگه داشتن تعالیم الهى در اذهان مردم (فذکّر) 🔹 «تذکیر» (مصدر «ذکّر») به معناى موعظه کردن است (قاموس)، ذکر و حفظ به یک معنا است; جز این که حفظ به فراگیرى نظر دارد و ذکر به حضور در ذهن. (مفردات) ✅ ۲ - فراگرفتن قرآن و حفظ آن و دارا بودن تسهیلات خدا دادى، پیامبر(ص) را از شرایط لازم براى ارشاد مردم برخوردار ساخته بود. (سنقرئک فلاتنسى ... و نیسّرک للیسرى . فذکّر) 🔹 حرف «فاء»، فرمان ارشاد و تذکر را بر آیات پیشین تفریع کرده است. در آن آیات، از توانمندى پیامبر(ص) بر قرائت، حفظ و پى گیرى آسان تعالیم قرآن سخن به میان آمده بود. بنابراین وجود آن ویژگى ها، مقدمه لازم براى اقدام به تذکر است. ✅ ۳ - آگاهى و توانایى، دو شرط لازم در ارشاد مردم (سنقرئک ... نیسّرک ... فذکّر) ✅ ۴ - هدف از نزول قرآن بر پیامبر(ص)، توجّه دادن به مردم و نصیحت کردن آنان است. (سنقرئک ... فذکّر) ✅ ۵ - لزوم موعظه و ارشاد مردم، مشروط به سودمند بودن آن است. (فذکّر إن نفعت الذکرى) 🔹 «ذکرى» اسم مصدر براى «تذکیر» است (قاموس)، این کلمه نسبت به کلمه «ذکر»، مبالغه بیشترى دارد. (مفردات) حرف «ان» یا براى اشتراط حقیقى به کار رفته است و یا مراد از آن تشکیک است. برداشت یاد شده ناظر به احتمال نخست است. 🔹 گفتنى است که مراد از «نفع» در آیه شریفه، اعم از اتمام حجت است; بنابراین تذکرى که اتمام حجت باشد داراى نفع بوده و فرمان «ذکّر» شامل آن مى شود; ولى در مورد کسانى که بر آنان اتمام حجت شده، شرط وجوب موعظه، تأثیرگذار بودن آن است. ✅ ۶ - پیامبر(ص)، در مورد کسانى که پند و اندرز به آنان بیهوده است، تکلیفى ندارد. (فذکّر إن نفعت الذکرى) ✅ ۷ - لزوم ارشاد تمام مردم، هر چند امیدى به پندپذیرى برخى از آنان نیست. (فذکّر إن نفعت الذکرى) 🔹 چنانچه مراد از «إن»، تشکیک باشد، جمله «إن نفعت الذکرى» قید «ذکّر» نخواهد بود; بلکه جمله معترضه اى است که تعریض به وجود افراد تذکرناپذیر در بین مردم دارد. مفاد آیه در این احتمال این است که باید همه مردم را ارشاد کرد ولى مگر تذکر سودى دارد؟! این تعبیر علاوه بر اظهار یأس از سودمندى تذکر براى گروهى از مردم، بر نکوهش آنان نیز دلالت دارد. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@dars_akhlaq19.mp3
9.48M
👆👆 🎙 حضرت آیت الله مشکینی 📚 درس اخلاق 🌻 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: اخیراً زنانه که استفاده از آن است آمده، نظر شما در مورد استفاده از آن برای چیست؟ ✅ ج: هیچ‌کدام از این مدل‌های خوب نیست. همه‌ی این‌‌ها است و به درد نمی‌خورد. این نوع چادر‌ها فاصله‌شان با خیلی کمتر است. اما چادر این‌جور نیست. همین چادر، زن‌‌ها را نگه داشته است. بعد ازاین‌هم نگه می‌‌دارد. اگر به آن دست بزنی، به‌طرفِ بی‌حجابی رفته‌ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🍀 صحیح خوانی و زیبا خوانی ؛ حرف ثاء 🍀 ♻️🔺♻️🔺♻️🔺♻️🔺♻️🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥با من 👈امروز چهارشنبه ۲۳ ذی القعده در علیه السلام به صورت مجازی به زیارت علیه السلام در برویم. ‌‌ ‌اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏. ‌
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 1 ✅پرسش: آیا واجب است؟ 🌺پاسخ: قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء می دانند. 🍀 آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند ،این است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که مو و دور گردن و غیره پوشیده شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺داستانی شیرین از زبان آیت الله آقا مجتبی تهرانی 🔸 گناهکاری که هنگام رفتن حضرت موسی(ع) به سمت طور سینا جلوی او را گرفت...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرد سلمانی و (علیه السلام) 👌صابر خراسانی 🌺 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 بشنویم ✅ استاد تبیین می کند: ⛔️ لااقل سیزده نوع بدحجابی مختلف داریم، باید با هر کدام از اینها با روش خاص خودش مواجه شد
🌹 🌹🌹 🌹🌹🌹 🌸 واکنش معصومین(ع) به خيانت در «بيت المال» پرسش⁉️ معصومين(علیهم السلام) نسبت به خيانت در اموال عمومی و «بيت المال» چگونه عمل می کردند❓ ✍️پاسخ اجمالی: معصومین(ع) نسبت به اموال عمومى و سرمايه هاى معنوى و مادى جامعه، حساسیت بسیاری به خرج می دادند؛ زيرا اولا اين اموال به کل افراد جامعه تعلق دارد و همه باید بتوانند عادلانه از آن برخوردار شوند. ثانياً رواج خيانت در این سرمایه ها باعث از هم گسيخته شدن نظام جامعه می شود. برخورد امیر المومنین(ع) با درخواست برادرشان «عقیل» که تقاضای سهم بیشتری از بیت المال کرده بود، بیانگر دقت نظر و حساسیت معصومین(ع) در زمینه سرمایه های عمومی می باشد. ✍️پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/415637/واکنش-معصومین(ع)-به-خيانت-در-«بيت-المال» 🌹 🌹🌹 🌹🌹🌹
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 19 : پیام ها ی تفسيری آیه 10سوره اعلی ✅ سيَذَّکَّرُ مَنْ‌ يَخْشَى‌ ✅ ۱ - کسانى که عظمت خداوند را احساس کرده و از او هراس دارند، در پذیرش موعظه هاى پیامبر(ص) درنگ نمى کنند. (سیذّکّر من یخشى) 🔹 «خشیت» ترسى است که آمیخته با احساس عظمت باشد(مفردات راغب). «سیذّکّر» در اصل «سیتذکّر» بوده است و حرف «سین» در آن بر نبود تأنّى و تأخیر در پذیرش تذکر دلالت دارد. ✅ ۲ - لزوم خداترسى و تأثیرپذیرى از پندهاى قرآن و هراس از فرجام ناهماهنگى با تعالیم آن (سنقرئک ... فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) ✅ ۳ - خشیت، عاملى مؤثر در پیدایش پندپذیرى براى انسان است. (سیذّکّر من یخشى) ✅ ۴ - آگاه ساختن اهل خشیت به معارف قرآن، آسان و بى نیاز از تحمل رنج و ناراحتى است. (سنقرئک ... و نیسّرک للیسرى . فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) ✅ ۵ - فرجام بى اعتنایى به پیام هاى قرآن، هراس انگیز و هولناک است. (سنقرئک ... فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) 🔹 خشیت و ترس از خداوند، به معناى هراس از مجازات هاى او در صورت روى گردانى از تذکرات قرآنى است. ✅ ۶ - عاقبت اندیشان و اهل خشیت، تأثیرپذیر از تذکرات و پندهاى قرآن (فذکّر ... سیذّکّر من یخشى) ✅ ۷ - تعالیم قرآن، براى انسان هاى پندپذیر سودمند است. (إن نفعت الذکرى . سیذّکّر من یخشى) 🔹 مراد از جمله «سیذکّر...» - به قرینه «إن نفعت الذکرى» (در آیه قبل) - «سیذکّر و ینتفع» است; یعنى، پذیرش پند قرآن، ملازم با سود بردن از آن است. ✅ ۸ - مبلّغان و نصیحت کنندگان مردم، نباید انتظار تأثیر فورى داشته و با گذشت اندک زمانى، مأیوس شوند. (فذکّر ... سیذّکّر) 🔹 حرف «سین» در «سیذکّر»، وعده به انجام یافتن تذکر پس از مدتى کوتاه است. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی! حاصل فكرم بی فكری است؛ خنك آن كه از فكر بگذشت!
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 2 ✅پرسش: آیا است؟ 🌺پاسخ: . نه در اعتقاد و نه در عمل. 🌸ما حجاب اجباری نداریم.اما داریم. تفاوت این دو در این است که فرد می‌تواند نخواند.اما در حجاب ماجرا متفاوت است. 🍃حجاب برخلاف نماز،امری فردی نیست و بروز دارد.فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد،اما نمی تواند عمل کند.مردم می توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن است.اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود.لذا در خانه یک حکم دارد و در خیابان یک حکم دیگر. 💥جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل آزادی فرد،از بدیهیات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 قال أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع إِنَّ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْب‏ 🌺 ❓س: در چقدر باید کرد؟ ✅ج: اگر شما خنک است، عیب ندارد می‌شود کار کرد؛ اما اگر بخواهی بمانی، نباید کار علمی کنی. هوای قم است؛ برای ضرر دارد؛ باید به یک نوعی خودشان را در تابستان حفظ کنند والّا می‌شوند. کارهای جنبی؛ ، ، خیلی خوب است، عیب ندارد. ⬅️ انسان باید این نه ماه درسی را در همین تابستان به در کند. سعی کند مواقع او مخصوص باشد، اندازه آن معین باشد، فشار نیاید تا آمادگی برای را در خودش حفظ کند، وگرنه خسته بشود؛ آنوقت به که می‌رسد حرکت او کند می‌شود.
✅ «أَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَماتِى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد- صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم-.»🤲 (كامل الزيارات) ✍️ در اين قسمت [زیارت]، به ما تعليم مى ‏دهند كه از خداوند، زندگى در اين عالم و پس از اين، عالمِ رسول اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- و اهل ‏بيت- عليهم‏ السّلام- را بخواهيم، تا آن گونه باشيم و آن گونه بميريم. ✍️ بنابراين، بايد نظر اجمالى به حيات و ممات محمّد و آل محمّد- عليهم السّلام- افكند، تا تكليف خود را بدانيم كه در اين عالم، و پس از اين عالم، مى‏خواهند چگونه باشيم. ✍️ زندگى ايشان بر مبناى زهد، تقوا، صدق، صبر، تسليم، رضا و يقين و خلاصه، امورى بوده كه يك انسان الهى بايد متّصف به آن ‏ها باشد، و ممات ايشان نيز، بر سعادت و منزلت‏ هاى معنوى و نتايجِ كمالات دنيوى بوده است. ✍️ اگر ما قابليّت و شايستگى رسيدن به كمالات آنان را، در اين عالم و عالم آخرت نداشتيم، تعليم چنين تقاضايى در اين زيارت، چه معنايى داشت؟! 📚برگرفته از کتاب ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
صدا ۰۰۲_sd.m4a
1.03M
⭕️ سلام بنده خدایی صندوق دارن به نیت ابالفضل العباس هرساله پخت دارن الان یکی ازشون بیمارشده نیاز به عمل داره ودارن پول جمع میکنن برایش، سوال این است که آیا اشکال دارد از این صندوق پول عمل را برداریم و بعدا که پول جنع شد به سر جایش برگردانیم.البته که صیغه نذر خوانده نشده است❓🧐 🔵 پاسخ صوتی استاد فلاح زاده ☝️ 🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑 •┈┈••✾❀✿💜✿❀✾••┈┈•