eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بقیه الله ♻️ یکی از القاب معروف امام زمان علیه السلام بقیة الله است. ♻️امام صادق علیه السلام می فرمایند: موقعی که حضرت قیام کند تکیه به دیوار کعبه نماید، و حدود سیصد و سیزده نفر در ابتدا گرد او جمع شوند و اول سخنی که گوید این آیه مبارکه است که «بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» بعد می فرماید: منم بقیة الله و حجت خدا و خلیفه او بر شما. ولذا هر کس که می خواهد به او سلام کند می گوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضیه
حقیقت ناب
#تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 34:نکته ها و پیام های ت
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 35:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 22 سوره عبس ✳️ ثمَ‌ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ‌ ۱ - زنده شدن مردگان در قیامت، حتمى است. (ثمّ إذا شاء أنشره) ▫️«إنشار» (مصدر «أنشر») به معناى احیا است (لسان العرب). حرف شرط «إذا» در مواردى به کار مى رود که وقوع کار، مسلّم گرفته شده است. ۲ - فرا رسیدن زمان پیدایش قیامت و محشور شدن انسان ها در آن، در گرو خواست خداوند است. (ثمّ إذا شاء أنشره) ۳ - حیات اخروى انسان، به دست خدا است. (أنشره) ۴ - خواست خداوند، تخلّف ناپذیر است. (ثمّ إذا شاء أنشره) ۵ - زمان قیامت، نامعلوم است. (ثمّ إذا شاء أنشره) ▫️کارهایى که در آیات پیشین به خداوند نسبت داده شد، گرچه مقید به مشیت الهى است; ولى قید «إذا شاء» تنها در مورد محشور شدن انسان ذکر شده است تا این نکته را برساند که هر چند براى آن افعال (خَلَقه، یسّره، أماته و أقبره) مى توان زمانى را حدس زد; ولى در مورد قیامت، تنها باید به خواست خداوند نظر داشت. ۶ - وجود فاصله، بین مرگ انسان ها و برپایى قیامت (فأقبره . ثمّ إذا شاء أنشره) حرف «ثمّ»، بیانگر برداشت یاد شده است. ۷ - قدرت خداوند بر آفرینش انسان ها، تنظیم توانمندى هاى آنان، هدایت تکوینى و نیز میراندن و به گور افکندن آنها، دلیل قدرت او بر زنده ساختن آنان در قیامت است. (خلقه فقدّره . ثمّ السبیل یسّره . ثمّ أماته فأقبره . ثمّ إذا شاء أنشره) ۸ - معاد، جسمانى است. (أنشره) مرجع ضمیر مفعولى در «أنشره»، همان چیزى است که ضمیر «أماته فأقبره» به آن بازمى گردد. بنابراین آنچه محشور مى شود، از نوع همان چیزى است که در قبر نهاده مى شود. 🌿👈 ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تکلیف 🔹 الآن عالم پر از ظلم است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیفمان است. ضرورت اسلام و قرآن تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم. ما نمی‌توانیم بکنیم؛ چون نمی‌توانیم بکنیم، باید او بیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت سلام الله علیه. 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
💠 پنجمین فرزند من ❇️ امام کاظم علیه السلام می فرمایند: الْقَائِمَ الَّذِي يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُون‏ ❇️«آن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاك می‌کند و آن را پر از عدل و داد می‌نماید، همان طور که پر از ظلم و جور شده باشد؛ او پنجمین نواده من است. برای حفظ جانش، غیبتش طولانی خواهد شد که عده‌ای مرتد می‌شوند و عده‌ای دیگر ثابت قدم می‌مانند» 📚 کمال الدین، ج ۲، ص ۳۶۱، ح ۵ 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: دراین دوره از زمان، رسالت ما چیست و در برخورد با اهل تسنن و دیگران به عنوان یک شیعه، به چه شیوه ای باید برخورد کنیم؟ 🌺پاسخ: وظيفه ما در زمان غيبت مانند وظيفه در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) است. گرچه آن حضرت از نظر ما غايب است، اما به ما اشراف و آگاهي دارد و بر اعمال و رفتار ما ناظر است. بنابراين، تمام وظايفي که قرآن مجيد و پيامبر اکرم (ص) و ائمه معصومين (علیهم السلام) براي يک فرد مسلمان تعيين و بيان فرموده اند در زمان غيبت نيز متوجه ما است که همه اين وظايف را مي توان در يک جمله خلاصه کرد و گفت بزرگ ترين وظيفه شيعيان در عصر غيبت انتظار فرج[1] و ظهور دولت جهاني حضرت مهدي (عج) است. اما با عنايت به اين که انتظار فرج يک شعار نيست، بلکه يک فرهنگ است و مجموعه اي از وظايف و تکاليف است که بايد عملي شود تا يک فرد، منتظر حقيقي مولا و امام خود باشد. ما در اين جا به طور خلاصه به بخشي از آنها اشاره مي کنيم: 1. 📌معرفت و شناخت کامل دين يعني در بخش عقايد، اخلاق، احکام و وظايف، منتظر بايد تفکر اسلامى خويش را سامان داده و وضعيت روحى و ايمان درونى خود را تقويت کند. 2. 📌مطالعه در جهت معرفت و شناخت هر چه بيشتر امام‏ زمان (عج). 3. 📌پيروي کامل از قرآن و فرهنگ اهل بيت (ع) به عنوان نزديک ترين افراد به پيامبر اکرم (ص) و آگاه ترين افراد از حقايق دين. 4.📌 اطاعت از نايبان بر حق امام زمان (مراجع معظم تقليد به ويژه ولى فقيه) و همراه و هم‏گام با آنان و زمينه ظهور را فراهم کردن. 5.📌 اتحاد و همستگي با ديگر مسلمانان به ويژه شيفتگان و منتظران واقعي آن حضرت. 6. 📌کسب آمادگي فکري و فرهنگي جهت آشنا ساختن مردم با حقايق دين و مقابله با خرافات، شبهات و گرايش هاي انحرافي. 7.📌 اميدوارى بر قيام و انقلاب آن حضرت و اميد دادن به ديگران و زنده نگه داشتن اميد به گشايش همه امور. 8.📌 رعايت تقوا ، خود را در محضر خدا دانستن، ترک گناه و خشکانيدن زمينه گناه در جامعه. 9. 📌توجه قلبي امام عصر (عج) در شبانه روز و او را مطلع از اعمال خود دانستن و اسوه قرار دادن امام 10. 📌ارتباط با امام (عج) از راه دعا به ويژه دعاهاي زيبايي؛ مانند دعاى ندبه، زيارت آل ياسين، دعاى عهد، دعاي فرج و... که از طرف بزرگان بسيار توصيه شده است. 11. 📌صبر کردن در برابر آزار و تکذيب و ساير محنت ها و سفارش به حق و صبر و مبارزه همه جانبه در برابر دشمن. 12. 📌ايجاد محبت امام ‏عصر (عج) در دل ديگران در ميان مردم با ذکر احاديث، کرامات، مناقب و فضايل واقعي و معتبر ايشان و عنايت او به مردم به عنوان امام مهربان و دلسوز. 13. 📌تقويت و بزرگ داشت شعائر اسلامي؛ نظير حج و عمره و مجالس مذهبي براي آشنايي با معارف اسلام. 14.📌 دلبستگي و محبت به امام (ع) و اظهار اشتياق به نزديک شدن به آن حضرت با مداومت در انجام امور خير و ثواب، مخصوصا به نيابت از ايشان؛ نظير بنا هاي عام المنفعه، اطعام مساکين، پرداخت صدقه براى سلامتى آن عزيز و يا حواله نمودن ثواب‏هايى براى آن حضرت. 15.📌 آماده سازي محيط براي تشکيل حکومت عدل جهاني و اجراي عدالت و ريشه کن شدن درخت ستم. 16.📌 جلوگيري از نفوذ شيطان هاي داخلي و خارجي در دين و فرهنگ و مليت و آب و خاک. بيزاري جستن از دشمنان امام و خالص کردن حب و بغض ها. 17.📌 اهتمام در اداي حقوق برادران ديني و دفاع و ياري شيعيان واقعي. اينها بخشي از وظايف ما در زمان غيبت است. با برادران اهل سنت بايد با مدارا رفتار نمود وآنها را از راه منطق وبا دليل با معارف اهل بيت آشنا نمود . 1. کمال‏الدين، ج 1، ص 287، ح 6، "نشر کتابفروشي اسلامي . تهران 1377 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
🔰اعتبار سنجی نشانه های ظهور 🎙دکتر سعید طاووسی زمان نیمه شعبان لینک حضور در جلسه 👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/bsj.atu/elahiatbsj 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
🔴 اقدام خجالت آور ستاد ملی کرونا علیه زوار قم و مسجد مقدس جمکران! 🔺لغو تمامی برنامه‌های نیمه‌شعبان؛ مسدود شدن مسیرهای منتهی به مسجد جمکران! 🔹معاون استاندار قم: برابر مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، فردا و پس فردا (یکشنبه و دوشنبه ۸ و ۹ فروردین ماه) از ورود هرگونه خودرو با پلاک غیربومی به شهر قم ممانعت به عمل می‌آید. 🔹از تمامی هموطنان عزیز می‌خواهیم از حرکت و مراجعه به سمت استان قم خودداری کنند. چرا که هیچ‌گونه برنامه‌ای به مناسبت نیمه شعبان در قم برگزار نخواهد شد. 🔹محدودیت‌های ترافیکی داخل شهر قم نیز فردا و پس فردا برقرار خواهد شد. تمامی مسیرهای منتهی به مسجد مقدس جمکران اعم از بلوار پیامبراعظم و بلوار مرجعیت و… مسدود خواهد شد. 🔹هیچ‌گونه ایستگاه صلواتی، مراسم و برنامه رسمی تجمعی به این مناسبت برگزار نخواهد شد و برنامه‌های این مناسبت به صورت مجازی و از صداوسیما پخش خواهد شد. 🔹همه این تصمیمات مطابق با دستورات ستاد ملی کرونا و از بیم افزایش شیوع بیماری در کشور است. از همه هموطنان عزیز و شهروندان قم می‌خواهیم در منازل خود برنامه‌های تدارک دیده شده به این مناسبت را تماشا کنند. ✍ این در حالی است که مسیر همه تفرجگاه های کشور باز است و بسیاری از مردم به شمال و مناطق تفریحی سفر کرده اند و ستاد ملی کرونا به آنها کاری ندارد ولی عده ای از مردم که می خواهند در روز ولادت امام زمان سلام الله علیه به قم سفر کنند، ممانعت به عمل می آید! واقعا خجالت آور و تاسف آور است.
📌غزلی از 🌻 میلاد مبارک باد. الا یا ایّها مدام الوصل ناولها كه در دوران هجرانت بسی افتاد مشكلها صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد ز سوز شعله شوقت چو تاب افتاد در دلها چو نور مهر تو تابید بر دلهای مشتاقان ز خود آهنگ حق كردند، بربستند محملها دل بی بهره از مهرت حقیقت را كجا یابد؟ حق از آیینه رویت تجلی كرد بر دلها به كوی خود نشانی ده كه شوق تو ز تقوا داده زاد ره، ز طاعت بست محملها به حق سجاده تزیین كن مهل محراب و منبر را كه دیوان فلك صورت از آن سازند محفلها شب تاریك و بیم موج و گردابی چنین حائل ز غرقاب فراق خود رهی بنما به ساحلها اگر دانستمی كویت سبو می آمدم خوشا گر بودمی آگه ز راه و رسم منزلها چو بینی حجت‌حق را به‌پایش جان‌فشان ای‌فیض متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها
SalavatShabaniyeh[01].mp3
5.66M
💠 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 🔹 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَهِ ... 🔸 خواندن این صلوات به صورت روزانه در ماه شعبان هنگام ظهر توصیه شده است.
🌺 به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت امام زمان عج معرفی یکی از مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی پیرامون امام زمان عج 📚 عصاره خلقت 🔸مجموعه حاضر شامل مباحثی درباره امام زمان(ع) است که از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی استخراج شده است . 💠برخی موضوعات کتاب عبارت اند از :فضیلت نیمه شعبان, مراتب شب قدر, انتظار فرج, جلوه های انتظار, قرآن و عترت دو گوهر هماهنگ, در پس پرده غیبت, منافع امام غایب, اسرار نهایی غیبت, و بعد فرهنگی انتظار . خلقت درباره امام زمان(علیه السلام) برگرفته از آثار نوشتاری و گفتاری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی می باشد. ، به ذکر فضایل و برکات نیمه شعبان روز تولد امام زمان(عج) و بحث انتظار، آثار و ابعاد مختلف آن پرداخته است. 🔹هدف از تهیه مجموعه این بوده که اندیشمندان و علاقه مندان به فرهنگ دینی با گوشه ای از نظرات و اندیشه های استاد با بحث مهدویت آشنا شده تا زمینه ای برای معرفت بیشتر و انتظار حقیقی تر بران آنان حاصل شود.
🔴🔵 اعمال شب نیمه شعبان 1⃣ غسل، كه باعث تخفیف گناهان مى‌شود. 2⃣ احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است كه هر كس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى كه دل‌ها بمیرند. 3⃣ زیارت امام حسین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كس بخواهد با او مصافحه كند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت كند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است كه به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان بلند كند و زیارت كند آن حضرت را به این كلمات: "اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ." و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به این كیفیت زیارت كند امید است كه ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود . 4⃣ خواندن دعایی كه شیخ و سیّد نقل كرده‌اند و به منزله زیارت امام زمان صلوات الله و سلامُه عَلَیْهِ است: اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا (هذِهِ) وَ مَوْلُودِها.....(مفاتیح) 5⃣ دعای تعلیم داده شده از حضرت صادق علیه السلام در شب نیمه شعبان: اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ........ (مفاتیح ) 6⃣ خوانده شود؛ دعایی که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در این شب مى خواندند: اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِكَ ما یَحُولُ بَیْنَنا......(مفاتیح ) 7⃣ صلوات هر روز را كه در وقت زوال وارد شده خوانده شود. 8⃣ دعاى كمیل را كه در این شب وارد شده است، خوانده شود. 9⃣ هر یك از اذکار "سُبْحانَ اللّهِ" ، "الْحَمْدُلِلّهِ" ، "اللّهُ اَكْبَرُ" وَ "لا اِلهَ اِلا اللّهُ" صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجت‌هاى دنیا و آخرت او را. 0⃣1⃣شیخ طوسى و كفعمى فرموده‌اند كه در این شب این دعا خوانده شود: اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُون.....(مفاتیح ) 1⃣1⃣ نماز جناب جعفر را به جا آورده شود. 2⃣1⃣ بجا آورده شود سجده‌ها و دعاهایى را كه از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده كه در سجده می‌گفتند: سَجَدَ لَكَ سَوادى وَ خَیالى وَ آمَنَ بِكَ فؤادى هذِهِ یَداىَ وَ ماجَنَیْتُهُ عَلى نَفْسى یا عَظیمُ [عَظیماً] تُرْجى لِكُلِّ عَظیمٍ اِغْفِرْ لِىَ الْعَظیمَ فَاِنَّهُ لایَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظیمَ اِلا الرَّبُّ الْعَظیمُ پس، از سجده سر برمی‌داشتند و دوباره به سجده می‌رفتند و می‌گفتند: اَعُوذُ بُنُورِ وَجْهِكَ الَّذى اَضائَتْ لَهُ السَّمواتُ وَالاْرَضُونَ وَانْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُماتُ وَ صَلَحَ عَلْیْهِ اَمرُ الاْوَّلینَ وَالاْخِرینَ مِنْ فُجاءَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْویلِ عافِیَتِكَ وَ مِنْ زَوالِ نِعْمَتِكَ اَللّهُمَّ ارْزُقْنى قَلْباً تَقِیّاً نَقِیّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَریئاً لا كافِراً ولا شَقِیّاً سپس بر خاك می‌نهاد دو طرف صورت خود را و می‌گفت: عَفَّرْتُ وَجْهى فِى التُّرابِ وَ حُقَّ لى اَنْ اَسْجُدَ لَكَ. 3⃣1⃣ نماز شب نیمه شعبان: چهار ركعت نماز، بخوانید در هر ركعت حمد و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ صد مرتبه پس چون فارغ شدی از نماز بگو : اَللّهُمَّ اِنّى اِلَیْكَ فَقیرٌ وَمِنْ عَذاِبكَ خائِفٌ مُسْتَجیرٌ اَللّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اِسْمى وَلا تُغَیِّرْ جِسْمى‌ وَلاتَجْهَدْ بَلاَّئى وَلا تُشْمِتْ بى اَعْداَّئى اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقابِكَ وَ اَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ وَ اَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ اَعُوذُبِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَناَّؤُكَ اَنْتَ كَما اَثْنَیْتَ عَلى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما یَقُولُ الْقآئِلُونَ 📚 مفاتیح الجنان/اعمال شب نیمه شعبان
2.71M
❓❓پرسش سلام مطلبی درصفحات مجازی داره میچرخه که میگن حضرت علی با چی هرشب شیر درب خونه فقرا میذاشته ظرف یبار مصرف که نبوده ظرف فلزی هم میذاشته کلی پولش میشده .....واینکه میگن زمان عدل علی فقیر وجود نداشته پس برا کی شیر میبرده پس یعنی همه حرفها دروغ بوده...وکلا دارن با این حرفها حضرت علی تخریب میکنن چه جواب میتوان به این مطلب داد؟ 🔰🔰پاسخ 🎙سجادی زاده
💠 فضیلت شب نیمه شعبان ♻️ شب نیمه شعبان، شب بسیار مباركى است. ♻️از امام محمدباقر علیه‌السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد و آن حضرت فرمودند آن شب بعد از لیلة القدر افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و ایشان را به مَنّ و كَرَم خویش مى‌آمرزد. پس سعى و كوشش كنید در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب، كه آن شبى است كه خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود كه سائلى را از درگاه خود تا زمانی كه مطلب گناهی را درخواست نکند؛ دست خالى برنگرداند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨الا ای آخرین آوای سرمد ✨کجایی مهدی آل محمد ✨بیا آقا ،همه چشم انتظارند ✨گلِ زهرا دگر طاقت ندارند ✨خدایا با ظهورِ آیه ی نور ✨بده شادی به دل‌های پر از شور ✨دلم می‌میرد با داغ جدایی ✨بیا یابن الحسن آقا کجایی🤲 🍃🌺میلاد با سعادت منجی عالم بشریت برپاکننده قسط و عدل، منتقم خون حسین (ع) "حضرت ولیعصر ، امام زمان ، مهدی موعود (عج)" برعموم شیعیان جهان مبارک باد!🌺🍃 ۱۴۰۰/۱/۸ ⚘═ ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ ✳️ آیا امیدِ تولدی هست؟! 💠 «ما خود را از منتظران حساب کرده‌ایم و جای حرفی باقی نگذاشته‌ایم، در حالی که حرف‌ها بسیار است و می‌توانیم خود را دوباره ارزیابی کنیم.» 📚 تو می‌آیی، ص۱۱ ✍️ استاد علی صفایی حائری
👥اقتدا در صفوف نماز جماعت👥 سوال: ⁉️ نمازگزاران صفوف مختلف در نماز جماعت، چه موقع می توانند اقتدا کنند؟ پاسخ: 🖋همه مراجع: اگر صف های پشت سر امام، آماده اقتدا شدند، هر چند هنوز اقتدا نکرده اند، اقتدا کردن نفرات صفوف بعد اشکالی ندارد. [1] 🖋آیت الله بهجت: احتیاط آن است که اقتدا، صف به صف و طوری باشد که نفرات صف جلو، اقتدا کرده باشند. [2] ---------------- ☑️ پی نوشت: [1]. امام خمینی، استفتائات، ج 1، ص 284، س 502؛ همو، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 775، م 1418. [2]. بهجت، استفتائات، ج 2، ص 307، م 2672. ________________
🔰امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه. هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. 📚المحاسن ج۱ ص۱۷۴
🍃سالروز تولّد تو چندمین سالروز تولّد توست؟ هزار و صد و اندی. می‌خواهیم برای تولّدت جشن بگیریم. از این حرف‌های نخ‌نما شده خسته‌ام نمی‌خواهم بگویم: مگر می‌شود برای کسی جشن میلاد گرفت امّا خودش در آن جا نباشد؟ و نمی‌خواهم بگویم ای کاش جشن میلادت با جشن آمدنت یکی می‌شد! اصلاً مشکل ما این است که با این حرف‌های نخ‌نما شده توهّم عاشقی می‌زند به سرمان. آخرش این توهّم عاشقی زمین می‌زندمان. می‌خواهم حرفی بزنم که شاید شیرینی میلادت را به کاممان تلخ کند. دنیا همین طورش برای مؤمن زندان است. هر چه قدر دنیا بر مدار میل مؤمن بچرخد باز هم از زندان بودنش نمی‌کاهد ولی گاهی این زندان برای مؤمن تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود. تو منّت خدا بر سر ما بودی که پا به دنیا گذاشتی. کاش این نعمت خدا را شکر می‌گفتیم ولی من می‌ترسم زیاد هم می‌ترسم. امّا نمی‌دانم با چه واژه‌هایی ترسم را بیان کنم. برخی از ما وقتی که دنیا برایمان تنگ می‌شود از ته دل می‌گوییم کاش نمی‌آمدم به دنیا! و برخی هم می‌گوییم کاش زودتر از این قفس رها می‌شدم! وقتی دنیا را دوستانمان برایمان تنگ می‌کنند بیشتر آرزوی رفتن می‌کنیم. ما که دوستان خوبی نشدیم برای تو بی‌مهری‌هایمان به تو از حد فزون شده باری که بی‌وفایی‌های ما روی دوش تو گذاشته از حد و اندازۀ خیال هم بیرون است. دارم به این فکر می‌کنم آقا! آیا تو هم پیش خودت می‌گویی کاش زودتر از این دنیا می‌رفتم؟ تو را قسم می‌دهم به هر که بیشتر دوستش داری حتی خیال این حرف را هم از ذهنت عبور مده هر وقت این حرف آمد روی زبانت آن را این طور تغییر بده: کاش دوستان بی‌وفایم رسم وفا می‌آموختند و اگر اهل آموختن نیستند کاش زودتر از دنیا می‌رفتند. می‌دانم دل مهربانت توان چنین دعایی را ندارد ولی رفتن از دنیا برای دوستان بی‌وفای تو بهتر از ماندن و شکستن دل توست. پس برای ما آنچه را که بهتر است بخواه. شبت بخیر غریب هزار و اندی ساله!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 35:نکته ها و پیام های ت
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 36:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 23 سوره عبس ✳️ کَلاَّ لَمَّا يَقْضِ‌ مَا أَمَرَهُ‌ این چنین نیست [که وظیفه اش را انجام داده باشد] هنوز آنچه را به او دستور داده به جا نیاورده است. ۱ - کفر به خداوند، با آن که هدایت و مرگ و قیامت انسان به دست او است، توجیه ناپذیر و مطرود است. (قتل الإنسن ماأکفره ... کلاّ) ۲ - کافران، بى اعتنا به مرگ، قبر و قیامت خود و بى توجّه به نشانه هاى خدا در خلقت خویش (کلاّ) ۳ - معاد و زنده شدن دوباره انسان ها، در گرو انجام پذیرفتن تمام خواسته هاى تکوینى خداوند از انسان ها است. (کلاّ لمّا یقض ما أمره) ۴ - خداوند، تمام امکانات لازم را براى اقدام انسان ها به انجام دادن تکالیف الهى، در اختیار آنان قرار داده است. (لمّا یقض) ▫️حرف «لمّا» در موردى به کار مى رود که انتظار وقوع کارى بوده; ولى تا کنون انجام نگرفته باشد. قابل انتظار بودن کار، زمانى است که زمینه انجام آن فراهم باشد. ۵ - خداوند براى انسان ها، اوامر و تکالیفى دارد که باید بدون کم و کاست انجام پذیرد. (لمّا یقض ما أمره) ▫️«قضاء» در وجوه گوناگونى استعمال دارد که بازگشت همه آنها، به پایان یافتن و کامل شدن است. این ماده در معانى «فیصله دادن»، «فراغت یافتن»، «اداکردن» و «به پایان رساندن» کاربرد دارد.(لسان العرب) ۶ - پذیرش معاد و ترک کفر، فرمان خداوند به همه انسان ها است. (ما أکفره ... ثمّ إذا شاء أنشره ... ما أمره) ▫️از مصادیق بارز «ما أمره» - به قرینه آیات پیشین - کنار نهادن کفر و پذیرش معاد است. ۷ - کافران، با وجود فراهم بودن شرایط براى رها ساختن کفر و پرداختن به تکالیف الهى، از آن سر باز زدند. (لمّا یقض ما أمره) ▫️ضمیر فاعلى «یقض» به «الإنسان» برمى گردد که به قرینه «ما أکفره» تنها بر کافران منطبق است. ۸ - راه ایمان و روى آوردن به تکالیف الهى، حتى براى کافرانى که در کفر شدید به سر مى برند، بسته نیست. (قتل الإنسن ما أکفره ... لمّا یقض ما أمره)▫️ حرف «لمّا» دلالت دارد که هر چند تا کنون انجام کار منتفى بوده است; ولى انتظار وقوع آن مى رود. ۹ - توجّه به وابستگى آفرینش، تدبیر، هدایت، مرگ و قبر انسان به خداوند، زمینه ساز انجام دادن تکالیف الهى (من نطفة خلقه ... ثمّ أماته فأقبره ... کلاّ لمّا یقض ما أمره) ۱۰ - سرپیچى از فرمان خداوند، موجب استحقاق نفرین او (قتل الإنسن ... لمّا یقض ما أمره) ۱۱ - بسنده کردن به بخشى از فرمان هاى خداوند و به کار نبستن تمام آن، رفتارى نکوهیده در پیشگاه خداوند (لمّا یقض ما أمره) ۱۲ - کفران نعمت هاى خداوند، سرپیچى از فرمان او است. (ما أکفره ... لمّا یقض ما أمره) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظارات امام زمان (عج) حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
✨ معنای انتظار فرج 🔰 حضرت امام خامنه ای مدظله العالی ✨ معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است که مؤمنِ به اسلام، مؤمنِ به مذهب اهل‌بیت(علیهم السّلام) وضعیّتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر می‌شناسد. واقعِ قضیه هم همین است. منتظر است که این فروبستگىِ کار بشر، این گرفتاری عمومی انسانیّت گشایش پیدا بکند. 🔰مسئله، مسئله‌ی گره در کار شخص من و شخص شما نیست. امام زمان (علیه‌الصّلاةوالسّلام) برای این‌که فرج برای همه‌ی بشریّت به وجود بیاورد، ظهور می‌کند که انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعه‌ی بشریّت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آینده‌ی بشر را نجات بدهد. 🔰این معنایش این است که آن‌چه را که امروز وجود دارد؛ این نظم بشری غیرعادلانه، این نظم بشری‌ای که در آن انسان‌های بی‌شماری مظلوم واقع میشوند، دلهای بی‌شماری گمراه می‌شوند، انسان‌های بی‌شماری فرصت عبودیّت خدا را پیدا نمی‌کنند، مورد ردّ و اعتراض بشری است که منتظر ظهور امام زمان است. ✨انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیّتی که بر اثر جهالت انسان‌ها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیّت حاکم شده است. این معنی انتظار فرج است...... ۱۳۸۷/۵/۲۷