eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰 📚عنوان: حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی ✍نویسنده: آیت الله ری شهری 📖موضوع: حضرت عبدالعظیم حسنی 📕تعداد جلد : ۱ جلد 📆به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی
عبدالظیم.pdf
2.18M
🔰🔰 📚عنوان: حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی ✍نویسنده: آیت الله ری شهری 📖موضوع: حضرت عبدالعظیم حسنی 📄تعداد صفحات : ۱۶۷ صفحه 📆به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی
🍬 فواید 🍬 9⃣ نجات از آتش دوزخ‏ 🌻 صلى الله عليه و آله: إذا مَرَّ المُؤمِنُ عَلَى الصِّراطِ فَيَقولُ: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» طَفِئَت لَهَبُ النّيرانِ، و تَقولُ: جُز يا مُؤمِنُ، فَإِنَّ نورَك قَد أطفَأَ لَهَبي! 🌻 صلى الله عليه و آله: هرگاه مؤمن بر صراط بگذرد و بگويد: «به نام خداوند مهرگسترِ مهربان»، زبانه آتش خاموش مى ‏شود و مى‏ گويد: عبور كن اى مؤمن! زيرا نور تو، زبانه مرا خاموش كرد! 📚 بحار الأنوار ، ج ۹۲ ، ص ۲۵۸. 👌 کسانی که در دنیا با این ذکر مأنوس باشند در قیامت قادر خواهند بود هنگام عبور از صراط «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویند.
❓❓در تاریخ اسلام لقب سیدالشهداء متعلق به چه کسی است؟ 🔰🔰پاسخ: درتاریخ اسلام دو شخصیت بزرگ با لقب سید‌الشهداء شناخته می‌شوند: حمزة‌بن‌عبدالمطلب وحسین‌بن‌علی. روشن است که این لقب به معنای برتری و فضیلت یک شهید بر سایر شهیدان است. نخستین بار این لقب ازسوی رسول‌خدا ˆ به حمزة‌بن‌عبدالمطلب، عموی پیامبر که در جنگ اُحد به شهادت رسید، عطا شد و از آن پس از حمزه با لقب سید‌الشهداء یاد می‌شد.[۱] امامان شیعه نیز بر تکرار لقب سید‌الشهداء برای حمزة‌بن‌عبدالمطلب تأکید می‌ورزیدند و همواره یکی از افتخارات و ارزش‌های والای معنوی خاندان رسول‌خداˆ را، انتساب‌شان به حمزه سیدالشهداء ذکر می‌کردند.[۲] لقب سید‌الشهداء برای اباعبدالله الحسین نیز دارای چنین زمینة فکری، معنوی و سیاسی است. نخستین بار لقب سید‌الشهداء کی و از سوی چه کسی به امام حسین† داده شد؟ طبق پاره‌ای ازروایات، لقب سید‌الشهداء برای امام حسین نخستین بار از سوی جبرئیل به کار برده شد. پیامبرˆ بارها خبر شهادت امام حسین را که از فرشتگان مقرب الهی دریافت کرده بود، برای مردم به ویژه خواص و یاران نزدیک و برخی خویشان بیان کرده بود.[۳] ضمن یکی از این روایات، پیامبر از طرف خداوند حسین‌بن‌علی را سیدالشهداء معرفی کرد و فرمود: انه سیدُ‌الشُّهداء مِن الاوَّلینَ و الاخِرینَ فِی الدُّنیا وَ الاخرةِ ، وَ سیِّد شَبابِ اهلِ الجَنَّةِ مِنَ الخَلْقِ اَجمَعِینَ[۴]؛ «او (حسین) سرور شهیدان از نخستین تا آخرین آنها در دنیا و آخرت است و سرور جوانان همه اهل بهشت است.» طبق روایت مشهور دیگری که بیشتر منابع آن را نقل کرده‌اند، رسول‌خداˆ که به نقل از جبرئیل، از شهادت فرزندش خبر می‌داد، درضمن دعایی، درخواست مقام سیدالشهدایی برای حسین کرد و از خدا خواست که حسین را از سادات و سرور شهیدان قرار دهد. تعبیر «سادات الشهداء» در این روایت بیانگر همین معنا (سیدالشهداء) است.[۵] بنابراین لقب سیدالشهداء برای نخستین بار از سوی رسول‌خداˆ به سبط بزرگوارشان عطا شد و پس از آن سایر امامان بر تکرار آن تأکید کردند. در روایتی، امام علی‌بن‌الحسین در بیان فضیلت و قداست سرزمین کربلا بر سایر زمین‌ها به این نکته اشاره می‌کند که فضیلت کربلا به این است که پیکر پاک سیدالشهداء را در آغوش گرفته است: قال علی‌بن‌الحسین اِتَخَذَاللهُ اَرضَ کَربلا حَرَماً آمِناً مُبارَکا .....الَّتی تَضَمَّنَتْ سیدَ‌الشُّهداء و سیدَ شبابِ أهلِ الجَنَّة[۶]: «خداوند زمین کربلا را حرم امن و پر برکت قرار داده ...که سید‌الشهداء† و سرور جوانان اهل بهشت را در خود جای داده است.» افزون براین، بر اساس روایات متعدد، امام صادق، امام حسین را سیدالشهداء خوانده است.[۷] حتی پیش از آن نیز میثم تمّار در سخنانی که با جَبَلة مَکیَّه داشت، این تعبیر را در باره آن حضرت به کار برده است[۸] که نشان می‌دهد علاوه بر این که افراد نزدیک به اهل‌بیت از شهادت امام خبر داشته‌اند، با لقب سید‌الشهداء برای آن حضرت نیز آشنا بوده‌اند پس ازآن در روایات فراوانی که ازامام صادق علیه السلام نقل شده بر این لقب شریف تاکید زیادی شده است ودر حقیقت این لقب برای امام حسین (ع) از این دوره رواج فراوان یافته است. طبق روایتی امام صادق علیه السلام به ام‌سعید اَحمَسِیَّه که مرکبی کرایه کرده بود تا در مدینه بر سر قبور شهدا برود، فرمود: چرا به زیارت سیدالشهداء نمی‌روی؟. پرسید: سرور شهیدان (سیدالشهداء) کیست؟ فرمود: حسین‌بن‌علی است ... .[۹] بنابراین لقب سیدالشهداء نخستین بار از سوی رسول‌خدا (ص) به حضرت حمزة‌بن‌عبدالمطلب پس از شهادتش در جنگ اُحد داده شد، و بعد از آن بر اساس روایات متعدد، این لقب از سوی رسول‌خدا (ص) به حسین‌بن‌علی علیه السلام قبل از شهادتش و هنگام خبر دادن از شهادت وی، عطا شد و عمدتا پس از شهادت مظلومانه آن حضرت درکربلا از سوی امامان شیعه یا صاحب الزمان الغوث و الامان بحق امک فاطمه: مورد تأکید قرار گرفت و در برخی دعاها و زیارت‌نامه‌ها تکرار شد تا آنجا که از مشهورترین القاب آن حضرت، لقب سیدالشهداء می‌باشد. 🌸🌸منابع [۱] . الإصابة، ج۲، ص۱۰۶. متقی هندی،‌ کنزل‌العمال، ج۱۱، ص۶۷۵؛ سیوطی، الدر المنثور، ج۲، ص۹۷. [۲] .شیخ صدوق، الامالی، مجلس ۳۰، ص۲۲۲؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۲۴؛ شیخ مفید، الإرشاد، ج۱، ص۳۸. [۳] . ابن قولویه، کامل‌الزیارات، باب ۲۱، ص ۱۴۲ و ۱۴۸. [۴] . ابن‌قولویه، کامل‌الزیارات، ص۱۴۸؛ مجلسی، بِحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۲۳۸. [۵] . ابن‌اعثم، کتاب الفتوح، ج۴، ص۳۲۵؛ ابن‌نما، مثیر الاحزان، ص۱۹؛ همو، ذوب النضار، ص۲۱. [۶] . حر عاملی، وسائل‌الشیعة، ج۱۰، ص۴۰۳. [۷] . ابن قولویه قمی، کامل‌الزیارات، باب ۲۸، ص ۱۸۴ و باب۳۷، ص ۲۱۶ـ ۲۲۰. [۸]. شیخ صدوق، الامالی، مجلس بیست و هفتم، ص ۱۹۰. [۹] . ابن قولویه قمی،‌ کامل‌الزیارات،‌ ص
🔰 خودمان را به چه می فروشیم؟ 🔷🔹 اين خريدارها چيزى ندارند. چيزى به من نداده‏ اند و چيزى به من باز نمى‏ گردانند و اگر لذت مى‏ برم به خاطر اين است كه نمى‏ دانم چه از دست داده‏ ام. 🔹 درست مثل آن پيرزال كه بشقاب عتيقه را با يك دست بشقاب گلى رنگ مبادله كرده بود و خوشحال بود و لذت مى‏ برد، 🔹غافل از آنكه با همان بشقاب مى‏ توانست صد هزار تا از همين‏ ها را يكجا بخرد و درست مثل آن كودك كه اسكناس صدتومانى را با ده تا كاكائو عوض مى‏ كند و زود در مى‏ رود كه نكند طرف پشيمان شود و معامله را به هم بزند. 🔹 ما امروز خوشحاليم كه خودمان را داده‏ ايم و چند تا بارك اللّه و چند تا خانه و چند تا ماشين و چند تا فلان و بهمان گرفته‏ ايم و فرار هم مى‏ كنيم كه نكند طرف معامله۲ را به هم بزند. 🔹 غافل از اينكه ما را به بيش از اينها خريدارند و غافل از اينكه اينها قيمت يك لحظه ما نيست. 🔹چه مى‏ گويم، نه اينها كه تمام الماس‏ها و نفت‏ها و طلاها و نقره‏ها و تمام زمين و حتى تمام بهشت قيمت يك لحظه ما نيست. 🔹ما در يك لحظه مى‏ توانيم بيش از زمين و بيش از بهشت به دست بياوريم. مى‏ توانيم به رضوان و لقا دست بيابيم، كه: 🔹«رِضْوانٌ مِنَ اللّهِ اكْبَرُ » اما در يك عمر به پشيزى قانع شده‏ ايم و خوشحال هم هستيم. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب رشد، ص۴۱
💠استاد تحریری: هر یک از این غرایز و امیال که در وجود انسان نهاده شده است اگرچه از جهتی با غرایز دیگر موجودات مشترک است اما از جهات دیگر اختصاصی است؛ ⬅️ یعنی غریزه جنسی انسانی، باید با محوریت و و به قانون الهی به کار گرفته شود. 🌸 بیانات استاد تحریری(شاگرد عارف بزرگ آیت الله شیخ علی سعادت پرور)
🌷 *انا لله و انا الیه راجعون*🌷 🏴 با نهایت تاسف و تأثر مطلع شدیم که هنرمند فرزانه و بی نظیر شهرستان دزفول *«استاد حبیب آذرنگ»* لحظاتی پیش دار فانی را وداع گفتند. 🌴 این هنرمند آسمانی که تمام عمر هنری خود را وقف خدمت به شهدا و خانواده های شهدا، خصوصا شهدای شهرستان دزفول و حتی کشور لبنان کرده بود، صبح امروز در حالی که برای تکمیل تصویر شهدای مدافع حرم عازم بود، در اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. 🌹 «استاد حبیب آذرنگ » در طول این سال ها بیش از 3000 تصویر از شهدا ترسیم کرد و امروز باز هم در حین خدمت به شهدا ، قلم مو در دست به شهدایی پیوست که قریب به چهل سال تصویر آنان را بر در و دیوار شهر نقش می زد. 🏴 پلاک فقدان این هنرمند بی نظیر را که عمر گرانبهایش را در راه ترسیم تمثال شهدای والامقام سپری کرد، به جامعه ی هنری دزفول ، مردم شهید پرور دزفول و خانواده ی محترم آذرنگ تسلیت عرض می نماید. ☀️ روحش شاد و یادش گرامی باد☀️ ⭕️ الف دزفول در فروردین ماه 97 به معرفی این هنرمند ارزشی و شهدایی پرداخت که برای آشنایی بیشتر با ایشان می توانید الف دزفول را ببینید👇🏻 https://alefdezful.com/317z
حقیقت ناب
🌷 *انا لله و انا الیه راجعون*🌷 🏴 با نهایت تاسف و تأثر مطلع شدیم که هنرمند فرزانه و بی نظیر شهرستان
👈دوستان فراموش نشود امشب، شب اول قبر *مرحوم سید حبیب ا.... آذرنگ* 🔰نماز لیلة الدفن (شب بعد از دفن میّت) *دو رکعت است که در رکعت اوّل «حمد» و «آیة الکرسى»تا (هم فیهاخالدون) خوانده مى شود و در رکعت دوم یک مرتبه «حمد» و ده بار سوره «انّا انزلناه»; وقتى که نماز به پایان رسید، مى گویى:* 👌 *اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلى قَبْرِ حبیب الله* خدایا درود بفرست بر محمّد و آل محمّد و بفرست ثواب آن نماز را به قبر فلان کس.   ✅ *نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر میشود خواند، ولى بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود* 🌹 *شادی روح همه اموات مومنین مومنات و شهدا صلوات*
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: براي ارتباط ويژه با امام زمان بايد چکار کنيم.ميشه قدم به قدم جلو رفت؟ منظورم اينه که ميشه از کم شروع کرد؟ کلا آدمهاي عادي هم ميتوانند ارتباط با امام زمان داشته باشن؟ منظورم ديدن نيست. منظورم توجه ويژه امام زمان هست 🌺پاسخ: بزرگوار برخي امور هست که براي تقرب به حضرت بسيار سفارش شده است . اموري که دشواري زيادي ندارد و رضايت خدا و اهل بيت را در بر دارد . 💧شما مي توانيد سرباز خوبي براي امام زمان عليه السلام باشيد و ايشان از شما رضايت داشته باشند. 🍃سربازي امام زمان عج مقامي است که مخصوص بندگان صالح خداست ، و براي وصول به اين درجه ، راهي جز بندگي خداوند ، وجود ندارد ✍️آن نيز همانطور که قرآن مي فرمايد :«والذين آمنوا و عملوا الصالحات » ؛ (1) با علم ( ايمان و معرفت) و عمل صالح ،حاصل مي شود. که علم و عمل براي پرواز به اوج کمال وبندگي به منزلة دو بالند. ☘️از ويژگي هاي ياران امام زمان عج، اوج آگاهي و عمق دانايي و درايت آن هاست دلهاشان به نور معرفت درخشنده و نور باران است. 🌸امام صادق عليه السلام در مورد خصوصيت آنان مي فرمايند: «ورجال کانّ قلوبهم زبر الحديد، لا يشوبها شک في ذات اللّه أشد من الحجر... هم أطوع له من الأُمّة لسيّدها کالمصابيح... کانّ قلوبهم القناديل؛ (2) 🍀مرداني که دلهاشان بسان پاره ي آهن است. در ايمانشان به خدا و وعده ي او ذرّه اي ترديد ندارند و باور آنان از کوه سخت تر است... ايشان در فرمانبرداري از سالار خويش مطيع تر از کنيز نسبت به مولاي خود مي باشند. آنان بسان چراغ هاي روشنگرند... دلهايشان بسان مشعل هاي پر نور است». ✨پس بندگي و مطيع محض بودن کليد وصول است. پي نوشت ها: 1. بقره :82 . 2. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج52، ص307، بيروت، 1404ق.
🔰سید رضا بهاءالدینی (زادهٔ ۹ فروردین ۱۲۸۷ مطابق عید غدیر ۱۳۲۷ قمری در قم - درگذشتهٔ ۲۸ تیر ۱۳۷۶ در قم) فقیه و عارف شیعه اهل ایران بود. 🔷پدرش سید صفی‌الدین از خدمتگزاران آرامگاه فاطمه معصومه(س) بود. 🌀وی در نوجوانی در درس عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد. سپس دروس خارج را نزد سید محمدتقی خوانساری و سید محمد حجت کوه‌کمری گذراند. ✨استادان اخلاق او که از نوجوانی از آنها بهره برده، ابوالقاسم قمی و علی صفایی بودند. 🔮 به نقل خود وی اجازه اجتهادش در بیست و پنج سالگی توسط سید محمد تقی خوانساری صادر گردید. 🔵بیشترین شهرت آیت اللّه بهاءالدینی، بحث‌ها و درس‌های اخلاق عمومی یا خصوصی وی بود که تا روزهای آخر حیاتش ادامه داشت. 🔮 او هیچ‌گاه در درس رسمی اخلاق شرکت نکرده بود و بیشتر، از رفتار و منش استادان خود، به ویژه شیخ ابوالقاسم کبیر قمی، بهره‌های اخلاقی برده بود. ➖ او همواره در تهذیب اخلاق و ارائه دستورالعمل معنوی به شاگردان خود می‌کوشید. •┈•✨✾✨•┈•
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 4️⃣1️⃣ ✳️ شکر نعمت، موجب برکت الهی و کفران نعمت، موجب عذاب الهی امروز وظیفه شکر، یکی از بزرگترین وظایف ماست. آیه «و اذ تأذّن ربّکم لأن شکرتم لازیدنّکم»، خیلی آیه مهمی است؛ هم تشویق است، هم تهدید است. اگر شکر کردید، ازدیاد نعمت دنبالش هست و برکات الهی پی درپی خواهد رسید؛ اگر کفران کردید، عذاب خدا دنبالش است؛ بروبرگرد ندارد؛ هیچ نقطه استثنایی هم در تاریخ ندارد... اولاً وقتی شکر کردید، این شکر موجب ذکر می شود؛ متوجه خدا می شوید؛ خود شکر، انسان را ذاکر می کند. ثانیاً شکر به ما صبر می دهد. شکر نعمت، یکی از خواصش، دادن صبر و پایداری است. در دعا می خوانیم: «اللهم انی اسئلک صبرالشاکرین لک». وقتی شما شکر می کنید، نعمت را می شناسید و موقعیت را درک می کنید؛ امکانی را که خدا در اختیار شما گذاشته است، به یاد می آورید و امیدوار می شوید. این امید، پایداری شما را زیاد می کند. لذا لازمه شکر، صبر است. یکی از دستاوردهای شکر، قدرت پایداری و ایستادگی در میدانهای دشوار است. یکی از خواص شکر، مغرور نشدن است. بعد هم خدای متعال وعده کرده است افزایش نعمت را؛ «لازیدنّکم». وعده الهی صدق است و ساز و کار روشنی هم دارد... در مقابل شکر چیست؟ کفران نعمت. کفران نعمت، نقطه مقابل این چیزهاست. به نعمت توجه نکردن و غفلت کردن از اصل نعمت، چیزی است که خیلی از ماها دچارش هستیم؛ یا نعمت را انکار کردن؛ یا آن را از خدا ندانستن؛ یا به نعمت خداداده، مغرور شدن که غرور ملازم با سقوط است و وقتی انسان غرور پیدا کرد، ساقط می شود؛ اینها کفران نعمت است. ◀️ بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، 1385/3/29
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علم سودمند 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه ‌ ‌
💠 رابطه تقوا و علم 🔻 خداي متعال می فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يتْلُو عَلَيهِمْ آياتِهِ وَ يزَکِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ؛ او کسی است که برای مردم رسولی از خودشان فرستاد تا آیاتش را بر آن‌ها تلاوت کند و آن‌ها را تزکیه نماید و کتاب را به آن‌ها تعلیم دهد... جمعة/۲» 🔸 يزکيهم را بر يعلمهم الکتاب مقدم قرار داده، به خاطر اينکه معارف ناب قرآن و کتب آسماني و معارف نوراني اهل بيت عليهم السلام، بعد از مراعات تقوي، نصيب انسان مي‌شود. 🔹 وقتي تقوا بالاتر مي‌رود، نصيب بيشتر مي‌شود، و هر چه تقوايش بيشتر شود، باز نصيبش بيشتر مي‌شود و امام زمان عليه‌السلام اين‌ها را از ما مي‌خواهد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری(شاگرد عارف بزرگ سید عبدالکریم کشمیری) ‌ ‌
🔰🔰🔰پرسش : ❓❓آیا انتخاب نوع فرزند بدست انسان است؟ 🔰🔰🔰پاسخ : پاسخ این سؤال را مى توان با توجه به آیه 49 سوره «شورى» بدست آورد. خداوند براى نشان دادن این واقعیت، که هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوى او است و کسى از خود چیزى ندارد، به یک مسأله کلى و یک مصداق روشن آن اشاره کرده، مى فرماید: (مالکیت و حاکمیت آسمان ها و زمین براى خدا است و هر چه بخواهد مى آفریند) «للهِ مُلْکُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشاءُ». نمونه روشنى از این واقعیت که هیچ کس از خود چیزى ندارد و هر چه هست از ناحیه اوست این که: (به هر کس اراده کند دختر مى بخشد و به هر کس بخواهد پسر)؛ «یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ ءناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُور» (یا اگر بخواهد پسر و دختر هر دو به آنها مى دهد و هر کس را بخواهد عقیم و بى فرزند مى گذارد)؛ «أَوْ یَزَوِّجُهُمْ ذُکراناً وَ إناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقِیماً».(1) عجب این که هیچ کس نه در زمان هاى گذشته، و نه امروز که علوم و دانش ها پیشرفت فراوان کرده، قدرت انتخاب در این مسأله را ندارد، و على رغم تمام تلاش ها و کوشش ها، هنوز کسى نتوانسته است، عقیمان واقعى را فرزند ببخشد، و یا نوع فرزند را طبق تمایل انسان، تعیین کند گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمى توان انکار کرد، ولى باید دانست که اینها فقط احتمال را افزایش مى دهد، و نتیجه هیچ یک قطعى نیست. و این، یک نمونه بارز از عدم توانایى انسان از یکسو و نشانه روشن از مالکیت و حاکمیت و خالقیت خداوندى از سوى دیگر است.(2) 📚📚پی نوشت: (1). سوره شورى، آیه 50. (2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 20، ص 508.
♦️ غزوۀ احُد و ندای جبرئیل(علیه السلام) ب‍: «لا سيف إلّا ذو الفقار ولا فتى إلّا عليّ!» (١٥ شوال سال ٣ هجری) زيد بن وهب میگويد از ابن مسعود پرسیدم: آیا همۀ مردم از اطراف رسول الله(ص) پراكنده شدند تا جایی كه کسی با پیامبر نماند مگر على بن ابى طالب(ع) و ابودُجانه و سهل بن حنيف؟! ابن مسعود گفت: همۀ مردم پراکنده شدند مگر تنها علی بن ابی طالب، و سپس تعدادی بین سه تا ده نفر بسوی پیامبر(ص) برگشتند و اولینشان عاصم بن ثابت و ابودجانه و سهل بن حنیف بودند، و بعد طلحة بن عبيدالله هم به آنها پیوست. پرسیدم: و ابوبكر و عمر کجا بودند؟ گفت: جزو كسانى بودند كه به گوشه‌ای فرار كرده بودند! پرسیدم: و عثمان كجا بود؟ گفت: سه روز بعد از جنگ آمد! و رسول الله(ص) بهش گفت: «براستی که آبروریزى کردى!» پرسیدم: و تو كجا بودى؟ گفت: من هم جزو کسانی بودم که به گوشه‌ای فرار كرده بودند! گفتم: پس چه كسى اين جریان را برایت بازگو كرده؟ گفت: عاصم [بن ثابت] و سهل بن حنيف. به او گفتم: پایداری على(ع) در آن موقعيت واقعاً شگفت‌آور است! گفت: اگر از آن تعجب میكنى پس بدان كه ملائكه هم براستی از آن پایداری و ازخودگذشتگی تعجّب كردند؛ آيا نمیدانی كه جبرئيل(ع) در آن روز در حالى كه به سوى آسمان بالا میرفت گفت: «لا سيف إلّا ذو الفقار ولا فتى إلّا عليّ!» : شمشيرى نیست مگر شمشير ذوالفقار و جوانمردى نیست مگر على! پرسیدم: از كجا دانسته شد كه آن ندا از جبرئيل(ع) است؟ گفت: مردم شنيدند كه فریاد زننده‌ای در آسمان این را فریاد میزند لذا از پیامبر(ص) دربارۀ آن فریاد زننده پرسيدند، و حضرت(ص) فرمود: او جبرئيل است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي.آیت الله یوسفی غروی. ٢: ٢٨٧- ٢٨٨، تاريخ تحقيقى اسلام (ترجمۀ موسوعه) ٣: ٦١- ٦٢. از: ارشاد ١: ٨٣- ٨٥، بحار الانوار ٢٠: ٨١- ٨٥.
48.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 کارتون سینمایی آقای مهربان 🇮🇷 قسمت سوم ( آخر ) مباحث تربیتی کودکان سرگرمی سالم 🇮🇷 🇮🇷
حدیث پانزدهم.mp3
8.01M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛ 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹حدیث پانزدهم: بی‌ارزشی و ناپایداری دنیا
✴️ سوال : ◀️ اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت نجس است چه وظیفه داریم؟ ♻️ پاسخ: 👈 هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده ،ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود ولی اگر چيزى با رطوبت با تمام قسمتهاى فرش برخورد کند، محکوم به نجاست است. ➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا