#نکته_های_ناب
💠استاد تحریری:
🔸منظور از #ذکر الهی این نیست که انسان تسبیح به دست گیرد و ذکر بگوید یا ذکرهای هر ساعت را بخواند و از وظیفههای گوناگون عبادی، اجتماعی و خانوادگی غافل باشد.
👈 بلکه اولین و اساسیترین ذکر خدای متعال، #ذکر_عملی است که انسان در تمام کارهای خود، خدا را در نظر داشته باشد و در هر کاری ببیند خدای متعال از او چه خواسته است و چه چیزی را نهی فرموده است.
🌸 بیانات استاد تحریری(شاگرد عارف بزرگ آیت الله شیخ علی سعادت پرور)
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 9️⃣1️⃣
✳️ آنچه می ماند، «ماعندالله» است
«ومااوتیتم من شی ء فمتاع الحیاة الدّنیا وماعندالله خیر و ابقی». هرچه شما دستاورد دنیوی دارید، بهره زندگی نزدیکی است که تا چشم به هم بزنید، می گذرد؛ ماندنی نیست. این بهره، فقط پول نیست. این فرصتها، این مسئولیتها، این شأنها و موقعیتهایی که گیر من و شما می آید، از دید ارتباط این مسؤولیتها با شخص خود ما، همین طور است. «مااوتیتم من شی ء فمتاع الحیاة الدّنیا». اگر در این کار، هدف خدا باشد، آن وقت «ماعنداللَّه خیر و ابقی للذین امنوا وعلی ربّهم یتوکّلون»... شما در طول مدت عمرتان، هیچ چیز را یک جانبه نمی گیرید؛ چیزی می گیرید، چیزی می دهید. آنچه می گیریم، همین چیزهایی است که در طول زندگی گیر ما می آید؛ از علم، از معنویت، از پول، از مقام، از جلوه گری در چشم مردم، از محبوبیت و غیراینها. آنچه می دهیم، از همه اینها مهمتر است و آن، عمر و زندگی ماست؛ ما در مقابل همه دستاوردهای خود، چیزی را داریم به طور مستمر و بی وقفه تحویل می دهیم و آن، مدت مهلت و فرصت ما در این دنیاست؛ این دارد تمام می شود. سرمایه اصلی دارد ذره ذره کم می شود؛ مثل یخی که انسان در دستش بگیرد و آب شود. این سرمایه را باید به سرمایه تبدیل کنیم... یک سرمایه تجدیدناشدنی، یعنی عمر را داریم می دهیم؛ باید در مقابل آن، یک سرمایه بگیریم تا برای ما بماند. این جاه و جلال، این محبوبیت، این موقعیت سیاسی و این پول، برای انسان نمی ماند؛ آنچه می ماند، «ما عنداللَّه» است؛ این «خیر و ابقی» است؛ این ماندنی است.
◀️ بیانات در دیدار نمایندگان مجلس، 83/3/27
💎مراقب نعمت های خدادادی ات باش
🌸ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ 🌸
🍂لم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً أَنعَمَها عَلىٰ قَومٍ🍂
🌀حتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم 🌀
☘️و أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ☘️
🌼🌱🌼🌱
🌸خدا بر آن نیست که 🌸
🍂نعمتی را که به قومی عطا کرد تغییر دهد🍂
🌀تا وقتی که آن قوم حال خود را تغییر دهند،🌀
☘️و خدا شنوا و داناست.☘️
💥اگر چنانچه خدا نعمتی به یک ملّتی داد و این ملّت درست حرکت نکردند، درست عمل نکردند، خداوند این نعمت را از اینها میگیرد.
#قرآن
#تحول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #سحر
🎥 از سحر تا سعادت ابدی(۲)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
♦️ آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است ؟ ♦️
♻️ گاهی برای خواندن نماز مهری از جنس خاک در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز مهر نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در دسترس برای سجده کردن استفاده کرد؟
💠 آیت الله خامنه ای : سجده بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از كتان و پنبه ـ ساخته مىشود صحيح است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی : سجده بر کاغذ مطلقا صحیح است.
سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که خطهای موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که سجده صحیح است فاصله باشد، جایز است.
💠 آیت الله سیستانی : اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند – چوب و کاه- ساخته باشند می شود برآن سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست و اما دستمال کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده بر آن صحیح است.
➖➖➖➖
توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123
#نماز
#سجده
#کاغذ_دستمال
🔰🔰خلاصه پرسش
چگونه حضرت عیسی(ع) در یکی از معجزاتش به خاک روح دمید؟ آیا دمیدن روح از ویژگیهای خداوند نیست؟!
🔰🔰پاسخ اجمالی🔰🔰
✅بر اساس آیات قرآن کریم، و روایات پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) و دلایل عقل، مؤثر و فاعل تمام افعال و حرکات در جهان هستی، فقط خداوند متعال است: «لا حول و لا قوه الا بالله»؛(هیچ توان و نیرویی نیست مگر به واسطۀ خداوند).
البته این به معنای نفی واسطهها نیست؛ بلکه به معنای نفی استقلال از غیر خداوند است؛ یعنی غیر خدا هرچه دارد از سوی خداوند به او اعطا شده است.
در مورد آیهی مورد سؤال(فتنفخ فیها)، ابتدا باید گفت؛ اگرچه نفخ در برخی آیات به معنای نفخ روح است: «...وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی...»،[1] اما نفخ در فراز «فتنفخ فیها» در آیهی مورد نظر، صراحت در دمیدن روح ندارد، بلکه ظاهر آیه دمیدن هوا است؛ مشابه با دمیدن در شیپور که در قرآن از آن با عنوان نفخ صور یاد شده است.
خلاصه اینکه روایت معتبری وجود ندارد که نفخ عیسی در خاک را به نفخ روح تفسیر کرده باشد، و همچنین مفسران معروفی که معتقد به این قضیه باشند یافت نشد.
هر چند تفسیر این فراز به (نفخ روح) نیز از نظر عقلی مشکلی ندارد؛ زیرا منعی وجود ندارد که خداوند متعال به حضرت عیسی(ع) چنین قدرتی اعطاء کند. البته تأکید میکنیم حتی در صورتی که حضرت عیسی دارای چنین قدرتی باشد، در حقیقت مؤثر و فاعل حقیقی خداوند متعال است، و حضرت عیسی واسطهای بیش نیست؛ چنانچه خداوند در مورد پیامبر اسلام(ص) میفرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى...»؛[2]
🔰این شما نبودید که آنها را کشتید؛ بلکه خداوند آنها را کشت! و این تو نبودى (اى پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختى، بلکه خدا انداخت!
✅البته درک این مطلب که چگونه میتوان با اعتقاد به انحصار فاعلیت و تأثیرگذاری خداوند، در عین حال فاعلیت و تأثیر وسائط را نیز پذیرفت، نیاز به تأمل و مطالعهی کتابهای فلسفی بویژه حکمت صدرایی و عرفانی دارد.[3]
✅خلاصه اینکه خداوند در این آیه چهار مرتبه تأکید میکند که خلق، حیات و شفای کور مادر زاد و... به اذن او بود، نه غیر او، و خدا آنها را به دست حضرت عیسی(ع) انجام داد تا دلیلی باشد بر صدق نبوتش.[4] و نیز اجابت دعا و خواستهی عیسی(ع).[5] 🔰🔰 منابع🔰🔰
[1]. حجرات، 29؛ صاد، 72.
[2]. انفال، 17.
[3]. ر. ک: «دلایل شرعی وحدت وجود و چالشهای آن»، 67201؛ «عین الربط بودن مخلوقات بر اساس آیه 7 سوره مجادله»، 104337.
[4]. مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 3، ص 144، تهران، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1424ق.
[5]. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، تحقیق، یاحقی، محمد جعفر، ناصح، محمد مهدی، ج7، ص 203، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1408ق.
از دست رفته ایم....mp3
1.81M
🎙اگر تو ما را حفظ نکنی، ما از دست رفته ایم ...
🌸🌸آیت الله شیخ علی صفایی حائری (عین. صاد)
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
معني درود فرستادن در صلوات چيست؟ با درود فرستادن ما به ائمه ترفيع درجه داده ميشه؟
🌺پاسخ:
وقتي از خداوند مي خواهيم که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد به معني فرستادن رحمت است و اين گسترش دادن مقام معنوي پيامبر و آل پيامبر است
هر چند که معصومين دربالاترين مرحله کمال انساني هستند ولي از آنجا که خداوند نامحدود است و علم و معرفت و دريافت فيض از سوي خدا محدود نخواهد بود و تا ابديت ادامه دارد.
🌿با صلوات ، از خداوند ميخواهيم که اين رحمت و کمال بالاتر را براي ايشان قرار دهد
🌸ناگفته نماند فرستادن صلوات و سلام بر پيامبر و آل پيامبر(عليه السلام) از طرف مؤمنين در حقيقت طلب کردن رحمت بر خودشان نيز است: زيرا در واقع پيامبر(صلي الله عليه و آله) و ائمه (عليه السلام) واسطه فيض الهي هستند.
🍃اگر بر آنها صلوات نفرستيم در واقع خود را از رحمت الهي محروم کردهايم. درود بر پيامبر سبب پاکي اعمال و نيز قبولي آنها ميشود، همچنين باعث اجابت دعاها و کفاره گناهان و نوراني شدن در قيامت و راه پيدا کردن به بهشت ميشود.
#اخلاقی
#حدیثی
11.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹بسیار زیبا
💫بیا مهدی...
مریض درد هجرانم...
تو را هر لحظه میخوانم...
پریشانم....
بیا مهدی...