eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیقت ناب
سوره مبارکه طارق
🔅🔅🔅 📌نگاشت20:نکته های تفسیری آیه 15و16 سوره طارق ✅ إنَّهُمْ‌ يَکِيدُونَ‌ کَيْداً ▫️ «یَکِیدُونَ»: نیرنگ می‌زنند. نقشه می‌کشند. توطئه می‌کنند. ✅ ۱ - کافران همواره و به دقت، در حال توطئه و چاره اندیشى براى رویارویى با آیین الهى اند. (إنّهم یکیدون کیدًا) ▪️ فعل مضارع «یکیدون» - به قرینه سیاق آیه - بر استمرار دلالت دارد و «کیداً» مفعول مطلق و براى تأکید است. آیات بعد بیانگر آن است که مراد از ضمیر «إنّهم»، کافران و مراد از «کید» چاره سازى براى مقابله با برنامه هاى خداوند است. ✅ ۲ - خداوند، با بیان پافشارى کافران عصر بعثت بر کفر و انکار معاد، انتظار ایمان آوردن آنان را بى فایده خواند و توطئه گرى آنها را به پیامبر(ص) گوشزد کرد. (إنّهم یکیدون کیدًا) ✅ ۳ - بى تأثیر ساختن هشدارهاى قرآن درباره معاد، محور نیرنگ هاى کافران (إنّه لقول فصل ... إنّهم یکیدون کیدًا) 🔹 به قرینه آیات پیشین، مصداق بارز کید و مکر کافران، توطئه براى جدى نگرفتن هشدارهاى قرآن به معاد است. ✅ ۴ - جدى نگرفتن هشدارهاى قرآن به معاد و شوخى قلمداد کردن آن، دسیسه کافران در مقابله با آیین الهى (و ما هو بالهزل . إنّهم یکیدون کیدًا) 🔅🔅🔅 ✅ و أَکِيدُ کَيْداً ▫️ «أَکِیدُ»: مراد از کَیْدِ خدا، چاره‌جوئی و نقشه حق و نیرنگ پسندیده و حکیمانه است. برابر صنعت مقابله و مشاکله، چاره‌سازی و برداشتن موانع اهریمنانه شیطان صفتان، از مسیر راه حق و حقیقت، کید نامیده شده است ✅ ۱ - خداوند، در برابر نیرنگ ها و توطئه هاى کافران، ترفندها و نقشه هایى پیچیده به کار مى گیرد. (و أکید کیدًا) 🔹 «کید»; یعنى، احتیال (چاره جستن) که دو نوع مذموم و ممدوح دارد; هر چند که استعمال آن در مورد مذموم بیشتر است (مفردات راغب). «کیداً» مفعول مطلق است و بر پیچیدگى نقشه هاى خداوند دلالت دارد. ✅ ۲ - کافران، هر چند شگردهاى عمیق و دشوارى به کار گیرند، در برابر مکرهاى علاج ناپذیر خداوند، شکست خواهند خورد. (یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا) 🔹 بیان مکر خداوند در برابر کید کافران، در حقیقت بیان ناکامى آنان است. ✅ ۳ - کیفرهاى الهى، متناسب با گناه مجرمان است. (یکیدون ... أکید) ✅4 - خداوند خود، مدافع قرآن در برابر تبلیغات مکّارانه کافران است. (إنّه لقول فصل ... یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا) ✅ ۵ - خنثى ساختن تبلیغات مکّارانه کافران در برابر قرآن، وعده تسلاّبخش خداوند به پیامبر(ص) (و أکید کیدًا) 🔹 روى سخن در این آیه - به قرینه آیه بعد (فمهّل...) - با پیامبر(ص) و به منظور اطمینان بخشیدن به آن حضرت است که در درخواست عقوبت سریع براى کافران شتاب نورزد; زیرا خداوند پاسخ مناسب توطئه آنان را خواهد داد. ✅ ۶ - کافرانى که در برابر حاکمیت قرآن و تأثیر هشدارهاى آن، خدعه کنند، به کیفرى غافلگیرانه و غیر قابل پیش بینى گرفتار خواهند شد. (إنّه لقول فصل ... یکیدون ... و أکید کیدًا) 🔹 «حیله»; یعنى، آنچه به صورت مخفیانه، مایه رسیدن به حالت مورد نظر گردد. و «کید» نوعى احتیال است. (مفردات راغب) ✅ ۷ - خداوند در مکر و کیفر، آغازگر نبوده و خدعه هاى او، پاسخ کردار نارواى کافران است. (إنّهم یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا) ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ * 💠 آثار اشک بر اباعبدالله علیه السلام 🔻خدا رحمت كند مرحوم‏ آیت الله كشميري مي‏ فرمودند: چشم بصيرتي انسان بر اثر چند عمل باز مي ‏شود. يكي از آن ها گريه بر حضرت ‏سيدالشهداء عليه السلام است. 🔸انسان اشك زياد براي حضرت سيدالشهداء علیه السلام بريزد چشم ‏باطنش را باز مي‏ كند و قواي بصيرتي باز مي‏ شود و حقائق ملك و ملكوت را مي‏ تواند ببيند و درك كند. اين گریه خيلي زود چشم را رقيق مي ‏كند. گريه زياد كلا خوب است چه از خوف خدا باشد يا موارد اين طوري مخصوصاً بر حضرت سيدالشهداءعليه السلام. 🔹آیت الله کشمیری می فرمودند من با مرحوم حاج هادي ابهري بودم خيلي ديدش وسيع بود و بصيرت زيادي داشت و خيلي از امور دور را با قوه ‏بصيرتي درك مي ‏كرد. اين عنايتي كه به او شده بود مربوط بود به گريه‏ هاي زيادي كه بر حضرت سيدالشهداء عليه السلام مي ‏كرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
🗓سالروز رحلت علامه مجلسی/۱ 💠استادامام،آیةالله شاه آبادی: ‼️علامه مجلسی آنقدر عظمت دارد و خدمات بزرگی به اسلام کرده که جا دارد از اقصی نقاط عالم به زیارت مزارشان بیایند! کتاب آسمانی ص۲۳۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم مجلسی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر این‌که از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایه‌ای است. خبره‌ی فنِ‌ّ حدیث است. خبره‌ی فنِ‌ّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمی‌ترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبده‌ی بزرگ، از آن بیرون می‌آید. مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض» اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ۷۲/۳/۲۴ 📸مزارعلامه،جوارمسجدجامع اصفهان
12.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹💢 فرصت ویژۀ کرونا برای عزاداری 👌 : تجربه نشان داده فرصتی که در تهدیدها هست، در خود فرصت‌ها نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجلّی اعظم.mp3
2.39M
💠 روز سی ام ماه 1441 ▪️ تجلّی اعظم
💠 تجلّی اعظم ▪️ فرا رسیدن محرم الحرام را به پیشگاه ذخیره عالم ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می ‌كنیم. امیدواریم ذات اقدس الهی به همه ما توفیق حق‌ شناسی نهضت عاشورا را مرحمت كند و از این تجلّی اعظم حداكثر بهره را ببریم! ▫️ تجلّی یك فرق جوهری با تجافی دارد. امور مادی اگر كاری از آنها ساخته است در حدّ تجافی است، ولی امور معنوی و علمی كاری كه از آنها ساخته است با تجلّی همراه است. تجافی آن است كه اگر چیزی در جایی باشد هرگز در جای دیگر اثر نمی ‌كند مگر اینكه خودش آن جا را خالی كند و به جای دیگر منتقل بشود تا در آن جا اثر بگذارد، این خاصیت تجافی است كه در قلمرو طبیعت و موجودات مادی است؛ اما تجلّی عبارت از آن است كه یك موجود مجرد و شریف در عین حال كه در مقام رفیع خود موجود است، بدون تجافی و جا خالی كردن جای دیگری را روشن كند، حیات ببخشد، مشكل او را حل كند، بیماری او را برطرف كند، فقر فكری فرهنگی او را بزداید و مانند آن؛ مانند علم، حكمت و معارف الهی. علم این ‌چنین نیست كه از قلب یك عالم جدا بشود، تجافی كند، جا خالی كند و به ذهن جاهل برسد تا او را عالم بكند. ▪️ ذات اقدس الهی آیاتی دارد و سراسر عالم جلوه اوست، اما همه اینها یكسان نیستند، درجات و مراتبی دارند، حتی در بخش نبوت و رسالت هم مراتب وجود دارد ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ﴾[1] در بین این تجلّیات خاص، یعنی كتاب ‌های آسمانی و پیام ‌آوران غیبی انبیا و اولیا یك تجلّی، تجلّی اعظم است و آن تجلّی صادر اول است یا ظاهر اول است؛ آن انسانی است كه اكمل انسان هاست و آن وجود مبارك خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است. گرچه در آن نشئه بین چهارده معصوم (علیهم السلام) تفاوتی نیست، چون در آن جا نور واحدند[2] و كثرتی نیست تا كسی بر دیگری افضل باشد، اما این تفاوت در عالم طبیعت و ناسوت ظهور می ‌كند. ▪️ بنابراین گرچه همه انبیا تجلّی عظیم هستند و همه كتاب های آسمانی تجلّی عظیم است، ولی حضرت ختمی مرتبت تجلّی اعظم است و قرآن حكیم هم تجلّی اعظم؛ زیرا شخصیت حقوقی ختمی مرتبت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) همتای قرآن كریم است كه هرگز از او جدا نبود و نیست و نخواهد شد، این می‌شود تجلّی اعظم. اما درباره غیر از حضرت ختمی مرتبت اگر كسی بخواهد دارای تجلّی اعظم باشد باید از پیغمبر باشد اولاً و پیغمبر هم از او باشد ثانیاً؛ لذا وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌أبی ‌طالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفداء) او می ‌تواند تجلّی اعظم در جهان اسلام، بلكه در جهان بشریت باشد؛ زیرا هم از پیامبر است و هم پیامبر از اوست، هم «حُسَیْنٌ مِنِّی» آمده است هم «اَنَا مِنْ حُسَیْن»[3] آمده است. اگر وجود مبارك سید الشهداء از تجلّی اعظم است یعنی رسول گرامی و اگر رسول گرامی از حسین ‌بن‌ علی است، این هماهنگی نبوت و امامت مایه ظهور و شكوفایی و جلوه خاص ولایت است كه قدر مشترك بین رسالت و امامت است، آن مقام منیع ولایت می ‌شود جلوه أتَم، می‌ شود تجلّی اعظم و می‌ شود تجلّی اكبر. [1]. سوره بقره، آیه253. [2]. الغیبة للنعمانی، ص93؛ «...یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ‏ نُورٍ وَاحِد...». [3]. کامل الزیارات، ص52. منابع اهل سنت: سنن الترمذی، ج5 ، ص658؛ «حدثنا الْحَسَنُ بن عَرَفَةَ حدثنا إسماعیل بن عَیاشٍ عن عبد اللَّهِ بن عُثْمَانَ بن خیثم عن سَعِیدِ بن رَاشِدٍ عن یعْلَی بن مُرَّةَ قال قال رسول اللَّهِ صلی الله علیه و سلم حُسَینٌ مِنِّی وأنا من حُسَینٍ أَحَبَّ الله من أَحَبَّ حُسَینًا حُسَینٌ سِبْطٌ من الْأَسْبَاطِ قال أبو عِیسَی هذا حَدِیثٌ حَسَنٌ». 📚 .سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجلّی اعظم تاریخ: 1382/12/13
🔰🔰 پرسش کاربر آداب نوشیدن آب چیست؟ 🔰🔰🔰🔰پاسخ: ❇️دعا هنگام نوشیدن آب پیامبر خدا(ص) هنگام نوشیدن آب این دعا را می‌خواند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَهُ عَذْبًا فُرَاتًا بِرَحْمَتِهِ، وَ لَمْ یَجْعَلُهُ مَالِحًا لجَاجًا بِذُنُوبِنَا»؛ سپاس خداوندی را که این آب را با رحمتش گوارا گردانید و آن‌را به مجازات گناهان ما، شور و گندیده قرار نداد. امام صادق(ع) فرمود: هرگاه کسى پیش از آب خوردن «بِسْم اللّهِ» بگوید سپس [نوشیدن آب را] قطع کرده و «الحمد لله» بگوید. سپس قبل از نوشیدن مجدد «بِسْمِ اللّهِ» بگوید و بخورد و بعد از خوردن دوباره «اَلْحَمْدُ لِلّهِ» بگوید؛ تا زمانی که آن آب در شکم او است تسبیح خدا گوید و ثوابش از براى او باشد. دعاهای دیگری نیز در همین زمینه در منابع روایی نقل شده است. ❇️آرام نوشیدن آب در روایات آمده است، آب را باید به آرامی نوشید و از یک‌باره خوردن آن پرهیز کرد؛ پیامبر خدا(ص) فرمود: «آب را به آرامى بمکید، و آن‌را نبلعید». ❇️ایستاده خوردن آب در روز و نشسته نوشیدن در شب امام صادق(ع) فرمود: «ایستاده آشامیدن آب در روز، غذا را گوارا می‌سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب، زردآب می‌آورد». در این زمینه روایات دیگری نیز وجود دارد. ❇️با سه نفس خوردن آب امام صادق(ع) فرمود: نزد پدرم نشسته بود و عبدالله بن على (برادر امام باقر) آمد و اجازه حضور براى عمرو بن عبید و ... گرفت. آنان، پس از اجازه نزد آن‌حضرت آمدند و نشستند و گفتند: اى اباجعفر! براى هر کارى روشی وجود دارد که باید بدان ملتزم بود؟ امام فرمود: «آرى کارى نیست، مگر آن‌که روشى دارد که باید بدان ملتزم بود»، سپس آب خواست و کوزه آب را آوردند. آن افراد گفتند: اى اباجعفر! آیا برای نوشیدن آب از این کوزه نیز روشی وجود دارد؟ امام فرمود: «براى کسى که می‌نوشد روشی وجود دارد»، گفتند: چه روشی؟! فرمود: «هرکسی که می‌خواهد آب بنوشد، با سه نفس بنوشد و در هر نفس حمد خدا گوید و البته از گوشه کوزه بنوشد و از جاى شکسته کوزه اگر شکسته است؛ ننوشد. سپس بگوید: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی سَقَانِی مَاءً عَذْباً فُرَاتاً بِرَحْمَتِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْهُ مِلْحاً أُجَاجاً بِذُنُوبِی"؛ ‏حمد خدا را که به من آب شیرین گوارا از رحمتش نوشانید و آن‌را به جهت گناهانم، شور و تلخ نساخت» علاوه بر این، در منابع شیعه و سنی روایات دیگری را پیرامون سه بار نوشیدن آب نقل شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا