eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌نگاشت20:نکته های تفسیری آیه 15و16 سوره طارق ✅ إنَّهُمْ‌ يَکِيدُونَ‌ کَيْداً ▫️ «یَکِیدُونَ»: نیرنگ می‌زنند. نقشه می‌کشند. توطئه می‌کنند. ✅ ۱ - کافران همواره و به دقت، در حال توطئه و چاره اندیشى براى رویارویى با آیین الهى اند. (إنّهم یکیدون کیدًا) ▪️ فعل مضارع «یکیدون» - به قرینه سیاق آیه - بر استمرار دلالت دارد و «کیداً» مفعول مطلق و براى تأکید است. آیات بعد بیانگر آن است که مراد از ضمیر «إنّهم»، کافران و مراد از «کید» چاره سازى براى مقابله با برنامه هاى خداوند است. ✅ ۲ - خداوند، با بیان پافشارى کافران عصر بعثت بر کفر و انکار معاد، انتظار ایمان آوردن آنان را بى فایده خواند و توطئه گرى آنها را به پیامبر(ص) گوشزد کرد. (إنّهم یکیدون کیدًا) ✅ ۳ - بى تأثیر ساختن هشدارهاى قرآن درباره معاد، محور نیرنگ هاى کافران (إنّه لقول فصل ... إنّهم یکیدون کیدًا) 🔹 به قرینه آیات پیشین، مصداق بارز کید و مکر کافران، توطئه براى جدى نگرفتن هشدارهاى قرآن به معاد است. ✅ ۴ - جدى نگرفتن هشدارهاى قرآن به معاد و شوخى قلمداد کردن آن، دسیسه کافران در مقابله با آیین الهى (و ما هو بالهزل . إنّهم یکیدون کیدًا) 🔅🔅🔅 ✅ و أَکِيدُ کَيْداً ▫️ «أَکِیدُ»: مراد از کَیْدِ خدا، چاره‌جوئی و نقشه حق و نیرنگ پسندیده و حکیمانه است. برابر صنعت مقابله و مشاکله، چاره‌سازی و برداشتن موانع اهریمنانه شیطان صفتان، از مسیر راه حق و حقیقت، کید نامیده شده است ✅ ۱ - خداوند، در برابر نیرنگ ها و توطئه هاى کافران، ترفندها و نقشه هایى پیچیده به کار مى گیرد. (و أکید کیدًا) 🔹 «کید»; یعنى، احتیال (چاره جستن) که دو نوع مذموم و ممدوح دارد; هر چند که استعمال آن در مورد مذموم بیشتر است (مفردات راغب). «کیداً» مفعول مطلق است و بر پیچیدگى نقشه هاى خداوند دلالت دارد. ✅ ۲ - کافران، هر چند شگردهاى عمیق و دشوارى به کار گیرند، در برابر مکرهاى علاج ناپذیر خداوند، شکست خواهند خورد. (یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا) 🔹 بیان مکر خداوند در برابر کید کافران، در حقیقت بیان ناکامى آنان است. ✅ ۳ - کیفرهاى الهى، متناسب با گناه مجرمان است. (یکیدون ... أکید) ✅4 - خداوند خود، مدافع قرآن در برابر تبلیغات مکّارانه کافران است. (إنّه لقول فصل ... یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا) ✅ ۵ - خنثى ساختن تبلیغات مکّارانه کافران در برابر قرآن، وعده تسلاّبخش خداوند به پیامبر(ص) (و أکید کیدًا) 🔹 روى سخن در این آیه - به قرینه آیه بعد (فمهّل...) - با پیامبر(ص) و به منظور اطمینان بخشیدن به آن حضرت است که در درخواست عقوبت سریع براى کافران شتاب نورزد; زیرا خداوند پاسخ مناسب توطئه آنان را خواهد داد. ✅ ۶ - کافرانى که در برابر حاکمیت قرآن و تأثیر هشدارهاى آن، خدعه کنند، به کیفرى غافلگیرانه و غیر قابل پیش بینى گرفتار خواهند شد. (إنّه لقول فصل ... یکیدون ... و أکید کیدًا) 🔹 «حیله»; یعنى، آنچه به صورت مخفیانه، مایه رسیدن به حالت مورد نظر گردد. و «کید» نوعى احتیال است. (مفردات راغب) ✅ ۷ - خداوند در مکر و کیفر، آغازگر نبوده و خدعه هاى او، پاسخ کردار نارواى کافران است. (إنّهم یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا) ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ * 💠 آثار اشک بر اباعبدالله علیه السلام 🔻خدا رحمت كند مرحوم‏ آیت الله كشميري مي‏ فرمودند: چشم بصيرتي انسان بر اثر چند عمل باز مي ‏شود. يكي از آن ها گريه بر حضرت ‏سيدالشهداء عليه السلام است. 🔸انسان اشك زياد براي حضرت سيدالشهداء علیه السلام بريزد چشم ‏باطنش را باز مي‏ كند و قواي بصيرتي باز مي‏ شود و حقائق ملك و ملكوت را مي‏ تواند ببيند و درك كند. اين گریه خيلي زود چشم را رقيق مي ‏كند. گريه زياد كلا خوب است چه از خوف خدا باشد يا موارد اين طوري مخصوصاً بر حضرت سيدالشهداءعليه السلام. 🔹آیت الله کشمیری می فرمودند من با مرحوم حاج هادي ابهري بودم خيلي ديدش وسيع بود و بصيرت زيادي داشت و خيلي از امور دور را با قوه ‏بصيرتي درك مي ‏كرد. اين عنايتي كه به او شده بود مربوط بود به گريه‏ هاي زيادي كه بر حضرت سيدالشهداء عليه السلام مي ‏كرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
🗓سالروز رحلت علامه مجلسی/۱ 💠استادامام،آیةالله شاه آبادی: ‼️علامه مجلسی آنقدر عظمت دارد و خدمات بزرگی به اسلام کرده که جا دارد از اقصی نقاط عالم به زیارت مزارشان بیایند! کتاب آسمانی ص۲۳۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم مجلسی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر این‌که از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایه‌ای است. خبره‌ی فنِ‌ّ حدیث است. خبره‌ی فنِ‌ّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمی‌ترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبده‌ی بزرگ، از آن بیرون می‌آید. مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض» اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ۷۲/۳/۲۴ 📸مزارعلامه،جوارمسجدجامع اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹💢 فرصت ویژۀ کرونا برای عزاداری 👌 : تجربه نشان داده فرصتی که در تهدیدها هست، در خود فرصت‌ها نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجلّی اعظم.mp3
2.39M
💠 روز سی ام ماه 1441 ▪️ تجلّی اعظم
💠 تجلّی اعظم ▪️ فرا رسیدن محرم الحرام را به پیشگاه ذخیره عالم ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می ‌كنیم. امیدواریم ذات اقدس الهی به همه ما توفیق حق‌ شناسی نهضت عاشورا را مرحمت كند و از این تجلّی اعظم حداكثر بهره را ببریم! ▫️ تجلّی یك فرق جوهری با تجافی دارد. امور مادی اگر كاری از آنها ساخته است در حدّ تجافی است، ولی امور معنوی و علمی كاری كه از آنها ساخته است با تجلّی همراه است. تجافی آن است كه اگر چیزی در جایی باشد هرگز در جای دیگر اثر نمی ‌كند مگر اینكه خودش آن جا را خالی كند و به جای دیگر منتقل بشود تا در آن جا اثر بگذارد، این خاصیت تجافی است كه در قلمرو طبیعت و موجودات مادی است؛ اما تجلّی عبارت از آن است كه یك موجود مجرد و شریف در عین حال كه در مقام رفیع خود موجود است، بدون تجافی و جا خالی كردن جای دیگری را روشن كند، حیات ببخشد، مشكل او را حل كند، بیماری او را برطرف كند، فقر فكری فرهنگی او را بزداید و مانند آن؛ مانند علم، حكمت و معارف الهی. علم این ‌چنین نیست كه از قلب یك عالم جدا بشود، تجافی كند، جا خالی كند و به ذهن جاهل برسد تا او را عالم بكند. ▪️ ذات اقدس الهی آیاتی دارد و سراسر عالم جلوه اوست، اما همه اینها یكسان نیستند، درجات و مراتبی دارند، حتی در بخش نبوت و رسالت هم مراتب وجود دارد ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ﴾[1] در بین این تجلّیات خاص، یعنی كتاب ‌های آسمانی و پیام ‌آوران غیبی انبیا و اولیا یك تجلّی، تجلّی اعظم است و آن تجلّی صادر اول است یا ظاهر اول است؛ آن انسانی است كه اكمل انسان هاست و آن وجود مبارك خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است. گرچه در آن نشئه بین چهارده معصوم (علیهم السلام) تفاوتی نیست، چون در آن جا نور واحدند[2] و كثرتی نیست تا كسی بر دیگری افضل باشد، اما این تفاوت در عالم طبیعت و ناسوت ظهور می ‌كند. ▪️ بنابراین گرچه همه انبیا تجلّی عظیم هستند و همه كتاب های آسمانی تجلّی عظیم است، ولی حضرت ختمی مرتبت تجلّی اعظم است و قرآن حكیم هم تجلّی اعظم؛ زیرا شخصیت حقوقی ختمی مرتبت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) همتای قرآن كریم است كه هرگز از او جدا نبود و نیست و نخواهد شد، این می‌شود تجلّی اعظم. اما درباره غیر از حضرت ختمی مرتبت اگر كسی بخواهد دارای تجلّی اعظم باشد باید از پیغمبر باشد اولاً و پیغمبر هم از او باشد ثانیاً؛ لذا وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌أبی ‌طالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفداء) او می ‌تواند تجلّی اعظم در جهان اسلام، بلكه در جهان بشریت باشد؛ زیرا هم از پیامبر است و هم پیامبر از اوست، هم «حُسَیْنٌ مِنِّی» آمده است هم «اَنَا مِنْ حُسَیْن»[3] آمده است. اگر وجود مبارك سید الشهداء از تجلّی اعظم است یعنی رسول گرامی و اگر رسول گرامی از حسین ‌بن‌ علی است، این هماهنگی نبوت و امامت مایه ظهور و شكوفایی و جلوه خاص ولایت است كه قدر مشترك بین رسالت و امامت است، آن مقام منیع ولایت می ‌شود جلوه أتَم، می‌ شود تجلّی اعظم و می‌ شود تجلّی اكبر. [1]. سوره بقره، آیه253. [2]. الغیبة للنعمانی، ص93؛ «...یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ‏ نُورٍ وَاحِد...». [3]. کامل الزیارات، ص52. منابع اهل سنت: سنن الترمذی، ج5 ، ص658؛ «حدثنا الْحَسَنُ بن عَرَفَةَ حدثنا إسماعیل بن عَیاشٍ عن عبد اللَّهِ بن عُثْمَانَ بن خیثم عن سَعِیدِ بن رَاشِدٍ عن یعْلَی بن مُرَّةَ قال قال رسول اللَّهِ صلی الله علیه و سلم حُسَینٌ مِنِّی وأنا من حُسَینٍ أَحَبَّ الله من أَحَبَّ حُسَینًا حُسَینٌ سِبْطٌ من الْأَسْبَاطِ قال أبو عِیسَی هذا حَدِیثٌ حَسَنٌ». 📚 .سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجلّی اعظم تاریخ: 1382/12/13
🔰🔰 پرسش کاربر آداب نوشیدن آب چیست؟ 🔰🔰🔰🔰پاسخ: ❇️دعا هنگام نوشیدن آب پیامبر خدا(ص) هنگام نوشیدن آب این دعا را می‌خواند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَهُ عَذْبًا فُرَاتًا بِرَحْمَتِهِ، وَ لَمْ یَجْعَلُهُ مَالِحًا لجَاجًا بِذُنُوبِنَا»؛ سپاس خداوندی را که این آب را با رحمتش گوارا گردانید و آن‌را به مجازات گناهان ما، شور و گندیده قرار نداد. امام صادق(ع) فرمود: هرگاه کسى پیش از آب خوردن «بِسْم اللّهِ» بگوید سپس [نوشیدن آب را] قطع کرده و «الحمد لله» بگوید. سپس قبل از نوشیدن مجدد «بِسْمِ اللّهِ» بگوید و بخورد و بعد از خوردن دوباره «اَلْحَمْدُ لِلّهِ» بگوید؛ تا زمانی که آن آب در شکم او است تسبیح خدا گوید و ثوابش از براى او باشد. دعاهای دیگری نیز در همین زمینه در منابع روایی نقل شده است. ❇️آرام نوشیدن آب در روایات آمده است، آب را باید به آرامی نوشید و از یک‌باره خوردن آن پرهیز کرد؛ پیامبر خدا(ص) فرمود: «آب را به آرامى بمکید، و آن‌را نبلعید». ❇️ایستاده خوردن آب در روز و نشسته نوشیدن در شب امام صادق(ع) فرمود: «ایستاده آشامیدن آب در روز، غذا را گوارا می‌سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب، زردآب می‌آورد». در این زمینه روایات دیگری نیز وجود دارد. ❇️با سه نفس خوردن آب امام صادق(ع) فرمود: نزد پدرم نشسته بود و عبدالله بن على (برادر امام باقر) آمد و اجازه حضور براى عمرو بن عبید و ... گرفت. آنان، پس از اجازه نزد آن‌حضرت آمدند و نشستند و گفتند: اى اباجعفر! براى هر کارى روشی وجود دارد که باید بدان ملتزم بود؟ امام فرمود: «آرى کارى نیست، مگر آن‌که روشى دارد که باید بدان ملتزم بود»، سپس آب خواست و کوزه آب را آوردند. آن افراد گفتند: اى اباجعفر! آیا برای نوشیدن آب از این کوزه نیز روشی وجود دارد؟ امام فرمود: «براى کسى که می‌نوشد روشی وجود دارد»، گفتند: چه روشی؟! فرمود: «هرکسی که می‌خواهد آب بنوشد، با سه نفس بنوشد و در هر نفس حمد خدا گوید و البته از گوشه کوزه بنوشد و از جاى شکسته کوزه اگر شکسته است؛ ننوشد. سپس بگوید: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی سَقَانِی مَاءً عَذْباً فُرَاتاً بِرَحْمَتِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْهُ مِلْحاً أُجَاجاً بِذُنُوبِی"؛ ‏حمد خدا را که به من آب شیرین گوارا از رحمتش نوشانید و آن‌را به جهت گناهانم، شور و تلخ نساخت» علاوه بر این، در منابع شیعه و سنی روایات دیگری را پیرامون سه بار نوشیدن آب نقل شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت ناب
🗓سالروز رحلت علامه مجلسی/۱ 💠استادامام،آیةالله شاه آبادی: ‼️علامه مجلسی آنقدر عظمت دارد و خدمات بزرگی
💠 اثر اعمال در عوالم مختلف [بمناسبت ۳۰ مرداد، روز بزرگداشت علامه محمد باقر مجلسی (م1110ق)] ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 از مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی نقل شده و معروف است که برخی مرحوم علامه مجلسی را در عالم خواب دیده بودند، که وضع مرفهی دارد. سؤال کرده بودند که این جایگاه اثر چیست؟ آیا برای فلان تدریس یا نوشتن فلان کتاب است؟ آیا برای تألیف بحار الأنوار است؟ اثر چه خدمتی است؟ ایشان فرموده بود: خیر، این اثر هدیه کردن سیبی به یک کودک یتیم است. مرحوم آقای شاه‌آبادی این مطلب را تحلیل می‌کرده و می‌فرموده که همه اعمال یک آثار و نتایجی دارند که در عوالم مختلف بروز پیدا می‌کنند. برخی از اعمال در همین دنیا اثرش روشن می‌شود. بعضی از اعمال که محدود و جزیی هستند، اثرشان در عالم دیگری که نسبت به آخرت محدود است، ظهور می‌کند. این عوالم صلاحیت ندارد که خدماتی مانند نوشتن بحارالأنوار و نشر آثار ائمه معصومین علیهم‌السلام در آن ظاهر بشود بلکه اثر این اعمال مهم در عوالمی با وسعت و قابلیت بیشتر یعنی آخرت باید بروز کند. خدمات اساسی علامه مجلسی به مکتب، در آخرت ظاهر می‌شود و عالم برزخ قابلیت آن را ندارد. ❖ــــــــــــــ❖ ▫️همه باید متوجه باشیم عملی را که انجام می‌دهیم جنبه‌های الهی در آن لحاظ بشود و بدانیم قدمی که برای خدمت به مکتب و خدمت به شیعه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برداشته می‌شود، ضایع نمی‌شود و اثرش در عوالم مختلف ظهور خواهد کرد!
🏴🏴🏴توجه توجه🏴🏴🏴 اعضای محترم عکس ها و فیلم های حسینی خود را از فضای حسینی خانه و کوچه و... برامون ارسال کنید تا بتوانیم فضای حسینی کشور خودمون را برای دیگران انعکاس بدهیم مطالب های خودتان را به آیدی ذیل برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان منعکس بشود. @Sajadi82
◾️برای خوشحالی سلام الله علیها به مجلس عزا می رویم... ✏️ عليه السلام در روايتي مي فرمايند: ✨«ما من باك يبكيه الا و قد وصل فاطمة و أسعدها عليه و وصل رسول الله صلي الله عليه و آله و أدي حقنا» 💠 هيچ كس نيست كه براي عليه السلام گريه كند مگر آن كه گريه ي او به عليها السلام مي رسد و حضرت را خوشحال می کند، و همچنین گریه او به صلي الله عليه و آله مي رسد، و حق ما را (در اين باره) ادا مي كند. 📚 بحار الأنوار، ج۴۵، ص۲۰۶. ◾️فرارسیدن ایام عزای سیدالشهدا علیه السلام تسلیت باد.
moharram.mp3
6.34M
🌴رسیده با قد خم هلال ماه ماتم ▪️حاج میثم مطیعی
🕌 شعر کودکانه امام حسین علیه السلام 🕌 🌹 صدای طبل و زنجیر 🌹 می آید از خیابان 🌹 غمی نشسته امشب 🌹 بـه قلب پیر و جوان   🌷 صدای واحسینا 🌷 پیچیده در هر کجا 🌷 زنده شده دوباره 🌷 خاطره‌ی کربلا 🌹 گردیده یک عالمی 🌹 در سوگ او سیه پوش 🌹 مردم همه عزادار 🌹 با اشک و غم ، هم آغوش 🌷 آمده با محرم 🌷 صدای اشک و ناله 🌷 روئیده در کربلا 🌷 گل های سرخ لاله   🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| به همین سادگی .... ┈┈••✾•🍃🌿•✾••┈┈ 🍁احیای روضه های خانگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین ⚫️ سفارش ویژه امام رضا علیه السلام به ابن شبیب برای عزاداری ماه محرم ⚫️ امام رضا علیه السلام فرمودند: اى پسر شبیب! به ‎راستى محرّم همان ماهى است كه اهل جاهلیت در زمان گذشته ظلم و قتال را به خاطر احترامش در آن حرام مى‏ دانستند؛ امّا این امّت نه حرمت این ماه را نگه داشتند و نه حرمت پیغمبرشان صلّی‌الله‌ علیه ‌و ‌آله‌ و‌ سلّم را. در این ماه ذریه‌ او را كشتند و زنانش را اسیر كردند و اموالش را غارت كردند خدا هرگز این گناه آنها را نیامرزد. ... اى پسر شبیب! اگر براى چیزى گریان شدی، براى حسین علیه‌السّلام گریه كن كه او را سر بریدند همان‌گونه که گوسفند را سر می‌برند و هجده كس از خاندانش علیهم‌السّلام با او كشته شدند كه روى زمین مانندى نداشتند؛ آسمان‏هاى هفت‏گانه و زمین‏ها براى كشته‌شدن او گریستند و چهار هزار فرشته براى یاری‏ اش به زمین آمدند و دیدند که ایشان كشته شده‌اند.پس بر سر قبرش ژولیده و خاك‌آلود می‌باشند تا قائم علیه‌السّلام قیام كنند و یاری ‏اش كنند و شعار آن‏ها «یا لثارات الحسین علیه‌السّلام» (ای خونخواهان حسین علیه‌السّلام) است. اى پسر شبیب! پدرم از پدرش از جدّش علیهم‌ السّلام برایم باز گفت كه: چون جدّم حسین علیه‌السّلام كشته شد، آسمان خون و خاك سرخ بارید. اى پسر شبیب! اگر بر حسین علیه‌السّلام گریه كنى تا اشک‌هایت بر گونه‏ هایت روان شود، خداوند هر گناهى که كردى از کوچک و بزرگ و كم و زیاد می ‏آمرزد. ... اى پسر شبیب! اگر شاد می‏شوی که خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهى نداری، حسین علیه‌السّلام را زیارت كن. اى پسر شبیب! اگر شاد می‏شوی که در غرفه‏ هاى ساخته‌شده در بهشت با پیغمبر و آلش علیهم ‌السّلام ساكن شوى، بر قاتلان حسین علیه‌السّلام لعنت بفرست. اى پسر شبیب! اگر شاد می‏شوی که ثوابی مانند ثواب کسانی که با حسین علیه‌السّلام شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»: «ای كاش با آن‏ها بودم تا به فوز عظیمى مى ‏رسیدم». ... اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد. 📓عيون أخبارالرضا(ع)، ج1 ص 299»
🏴صلی الله عليک يا ابا عبدالله الحسين 🍃دلم می‌خواست از تو بنویسد. این بار برای دلم شرط گذاشتم. گفتم اگر می‌خواهد از کربلا بنویسد، روضه‌هایی بنویسد که بتوانم با آنها زندگی کنم. 🍃دلم پذیرفت. روضه‌هایی نوشت که هم بوی زندگی می‌دهند و هم رنگ کربلای تو را دارند. 🍃با این روضه‌ها می‌شود دائم الذّکر بود: همیشه به یاد تو و کربلای تو. 🍃تا به حال روضه‌ها را شنیده‌ام و حالا می‌خواهم با آنها زندگی کنم. زندگی با روضه‌ها کار هر کسی نیست. نگاه لطف تو اگر نباشد، زندگی با روضه‌ها مقدور نیست. ◾️به یاری خدا و مدد آقا اباعبدالله علیه السلام، دهه محرم تو کانال مجلس روضه داریم. 🎙با نوای: استاد محسن عباسی ولدی
خانواده باران است کربلای حسین.mp3
3.93M
🏴صلی الله عليك يا ابا عبدالله الحسين 🍃در میان روضه‌هایت زندگی کردن خوش است🍃 🔷🔹ببین چقدر خانواده باران است کربلای حسین!
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه طارق
🔅🔅🔅 📌نگاشت21:نکته های تفسیری آیه 17 سوره طارق ✅ فمَهِّلِ‌ الْکَافِرِينَ‌ أَمْهِلْهُمْ‌ رُوَيْداً ▫️ «مَهِّلْ»: مهلت بده. فرصت بده. «أَمْهِلْ»: مهلت بده. فرصت بده. ▫️ «رُوَیْداً»: کمی. اندکی. مفعول مطلق تأکیدی، یا حال مؤکّده است. این واژه، مصدر و مصغّر رَوْد است. ▫️ در این آیه، سه بار به رسول اکرم گوشزد شده است که در کار تبلیغ شکیبائی پیش گیرد تا درسی برای پیروان او و داعیان الی الله باشد، یکی از مصدر تمهیل و دیگری از مصدر امهال و سومی از مصدر مصغّر رَوْد، استفاده شده است. ✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور فرصت دادن به کافران عصر بعثت و پرهیز از نفرین و درخواست عذاب سریع براى آنان (فمهّل الکفرین أمهلهم رویدًا) 🔹 «مَهِّل» و «أمهِل» به یک معنا است; گرچه برخى گفته اند: «مَهِّل» فرمان به مهلت لحظه به لحظه و تدریجى است و «أمهل» فرمان به یک مهلت. تکرار فرمان با دو لفظ متفاوت - به گونه اى که دو فرمان مستقل به نظر آید - تأکید بیشترى به همراه دارد. 🔹 کلمه «رویداً» ممکن است، تصغیر «رَوْد» (مهلت دادن) باشد; یعنى، مهلت کوتاه و نیز مى تواند اسم فعل و به معناى «أمهل» باشد که براى سومین بار فرمان مهلت را تکرار کرده است. ✅ ۲ - خداوند، در صورت درخواست پیامبر(ص) از او، بى درنگ کافران را عذاب کرده و خواسته آن حضرت را اجابت مى کرد. (فمهّل الکفرین) 🔹 چنانچه بر خواسته پیامبر(ص) اثرى مترتب نمى شد، فرمان به مهلت دادن لغو مى نمود. ✅ ۳ - وعده خداوند بر مقابله به مثل با مکر کافران، کافى براى شتاب نورزیدن پیامبر(ص) در مورد درخواست کیفر براى آنان (و أکید کیدًا . فمهّل) 🔹 برداشت یاد شده، از حرف «فاء» در «فمهّل» استفاده شده است; یعنى، حال که از مکر خداوند درباره کافران آگاه شدى، با خاطرى آسوده به کافران فرصت ده; زیرا آنان هر چند در هر فرصت به مکر خود ادامه دهند، ولى مکر آنان مقهور مکر خداوند است. ✅ ۴ - خداوند در کیفر کافران، شتاب نمىورزد و به آنان مهلت مى دهد. (و أکید کیدًا . فمهّل الکفرین) ✅ ۵ - مهلت دادن به کافران، نمونه اى از مکر خداوند با آنان است. (و أکید کیدًا . فمهّل الکفرین) ✅ ۶ - خداوند، کافران عصر بعثت را به عذابى نزدیک تهدید کرد. (فمهّل ... رویدًا) دادن مهلت کوتاه به منزله تهدید به عذاب، پس از انقضاى مهلت است. ✅ ۷ - وجود شرایط مساعد براى اقدام سریع پیامبر(ص) به رویارویى با توطئه هاى کافران، در عصر بعثت (فمهّل الکفرین) 🔹 فرمان مهلت دادن، در صورتى به پیامبر(ص) داده مى شود که شرایط براى انجام عملى شتابزده علیه کافران فراهم باشد. ✅ ۸ - جدّى نگرفتن آیات قرآن و شوخى پنداشتن آن، از نشانه هاى کفر است. (و ما هو بالهزل ... فمهّل الکفرین) ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی