11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقت ناب
ادامه مطلب قبل... 🔻اگر دقت کنيم میبينيم سير جريان کربلا و حضرت اباعبدالله در نهايت دقت و ظرافت برا
ادامه مطلب قبل...
🔻 اگر میخواهي از توسل به حضرت بيشتر استفاده ببري و استفاده هاي بلند برده شود اولا بايد حاجت مشخص شود، پاک و زلال شود و انسان از تشتت در بيايد، بعد اگر حاجت معنوي عالي کسي دارد _براي خوب شدن دلش میسوزد و میخواهد به بالاترين نقطه معراج آدمي برسد که بالاترين نقطههايي است که انسان میتواند به آن دست يابد_ بايد در توسل به حضرت اباعبدالله (عليه السلام) زلال باشد و متوجه باشد که اين تنها سائق و راهنمايي است که در اين حاجت زود منطبق میشود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
⚫️🔶کتاب شصت پرسش اعتقادی
🔹 کتاب شصت پرسش اعتقادی به سوالات اساسی کودکان در زمینه مسائل اعتقادی پاسخ میگوید.جوابها در سه سطح مقدماتی متوسط کامل هست
مناسب برای والدین مربیان
سوالاتی مانند:👇
خدا چه شکلیه؟؛ چرا خدا رو نمیبینیم؟؛ خدا کجاست؟؛ خدا از چه وقت بوده؟؛ پدر و مادر خدا کیه؟؛ چرا خدا بعضی از حاجتامونو نمیده؟؛ هدف خدا از آفریدن ما چی بود؟؛ چرا باید از خدا بترسیم؟؛ چرا خدا مادر بزرگ رو خوب نمیکنه؟؛ چرا خدا بابابزرگو ازمون گرفت؟؛ اگه نماز نخونیم، چی میشه؟؛ چرا خداوند بعضیها رو ناقصالخلقه به دنیا میاره؟؛ چرا خدا بعضیها رو به جهنم میبره؟؛ من دوست ندارم پیر بشم؛ وقتی میمیریم کجا میریم؟ چرا خدا شیطون رو آفرید؟؛ و بسیاری از پرسشهای دیگر کودکان درباره خدا، فلسفه خلقت، علت بیماریها، تقدیر، مرگ و … که حتی ممکن است سوال بزرگسالان هم باشد.
قیمت کتاب ۲۸۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۶۰۰۰ تومان
📌تخریب شخصیت امام #حسن(ع) توسط عباسیان....
یکی از تهمت هایی که از طریق منابع #سنی به منابع #شیعی نیز راه یافته است، #مزواج(بسیار ازدواج کننده) و #مطلاق(بسیار طلاق دهنده) بودن امام حسن(ع) است.
به گونه ای که در برخی منابع هفتاد، نود و گاه 250 همسر برای آن حضرت ذکر کرده اند.
این تهمت ها آنقدر گسترش یافت که حتی برخی منابع شیعی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
◀️در پاسخ به این شبهه چند نکته حائز اهمیت است:
نخست آنکه بنابر نقل طبری(م310ق) و مسعودی(م346ق)، منصور عباسی برای تحقیر سادات حسنی این تهمت را در میان مردم شایع کرد.
◀️قابل ذکر است که این روایات جعلی و دارای خدشه در سند هستند. محتوای آنها نیز، برخلاف #سیره و کلام خود اهل بیت است که در آن #طلاق زنان #مبغوضترین عمل نزد خدواند است.
به عنوان طبق گزارشی، امیرمؤمنان #علی(ع) فرمودند:
«طلاق، قبیح است و من آن را #کراهت دارم.»
◀️ اهل بیت چون معصوم هستند، چگونه ممکن است که فعلی مکروه و مبغوض را آنهم به فراوانی مرتکب شوند.
◀️میتوان گفت، چرا در منابع تاریخی هیچ نشانی از همسران مطلقه امام نیست؟
این تعداد همسر که ذکر شده با تعداد فرزندانی(15 فرزند) که برای آن حضرت نام برده¬اند، هیچ تناسبی ندارد.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص؛93
📚مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، ص300.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص54، ح4- 2.
📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج2، ص257.
🍃🌺🍃 ﷽🍃🌺🍃
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
(قسمت چهارم)
📜 روایات مربوط به صورت باطنی نماز:
2⃣ از حضرت صادق سلام اللّه عليه روايت است:
🌴 «چون بنده مؤمن داخل قبر شود؛
نماز در جانب راست او است،
زكات در جانب چپ او است،
خوبى او بر او سايه افكند
و صبر در گوشهاى قرار گيرد.
و چون دو ملكى كه موكّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز، زكات و نيكويى گويد: بر شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم.»
💐 و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللّه در ثواب الاعمال حديث فرموده.
💐دلالت این حدیث بر صورتهای باطنی و برزخي و حيات و شعور آنها، واضح است.
💐احاديث تمثّل قرآن و نماز به صورت ملكوتي، بسيار است.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
#سؤال هشت
⚠️ آیا به غربیها #تضمین داده شده است که #ایران در باشگاه #فن_آوری_های_نوین_ارتباطی ورود پیدا نکند؟
❌ #جهرمی را #استیضاح و #محاکمه کنید...
#نهضت_پرسشگری ✊ @jebheh
#حدیث_روز
● نیمی از پاداش شهید!
🔸 مردى نزد رسول خدا (صلیاللهعلیه وآله) آمد و عرض کرد: «من همسرى دارم که وقتی به منزل میروم به پیشوازم میآید و زمانی که بیرون روم، مرا بدرقه میکند و هرگاه مرا اندوهگین ببیند، میپرسد چه چیز تو را غمگین کرده است؟ اگر براى رزق و روزی است که آن بر عهده تو نیست و دیگری (یعنی خداوند) آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه میخوری، پس خداوند بر اندوهت بیافزاید (و بیشتر به فکر آخرت خود باشی)؛
رسول خدا(ص) فرمود:🔻
خداوند کارگزارانى دارد و این زن یکى از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.
[جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ لِي زَوْجَةً إِذَا دَخَلْتُ تَلَقَّتْنِي وَ إِذَا خَرَجْتُ شَيَّعَتْنِي وَ إِذَا رَأَتْنِي مَهْمُوماً قَالَتْ مَا يُهِمُّكَ إِنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِكَ فَقَدْ تَكَفَّلَ لَكَ بِهِ غَيْرُكَ وَ إِنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ بِأَمْرِ آخِرَتِكَ فَزَادَكَ اللَّهُ هَمّاً فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ لِلَّهِ عُمَّالًا وَ هَذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَهَا نِصْفُ أَجْرِ الشَّهِيد]
📚 کتاب من لایحضرالفقیه؛ ج؛3 ص389
❓❓❓پرسش
آیا حضرت زینب (ع) و اسرای کربلا بعد از واقعه عاشورا به کربلا بازگشتند؟ اگر بازگشتند چند مرتبه بوده و در چه تاریخی؟ با تشکر
🔰🔰پاسخ اجمالی
کسانی که معتقدند کاروان اسرا (اهل بیت امام حسین) به کربلا بازگشت، در تاریخ و زمان این بازگشت اختلاف دارند، بعضی از دانشمندان با توجه به مسافت و زمان رفتن اسرا به کوفه و شام، و توقف آنها در شام، اربعین اول را بعید می دانند، اما عده ای دیگر این امر را با توجه به ادله ای که می آورند امکان پذیر می دانند. البته، اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، تنها یک باره بوده است.
پاسخ تفصیلی
کسانی که معتقدند کاروان اسرا (اهل بیت امام حسین) به کربلا بازگشت، در تاریخ و زمان این بازگشت اختلاف دارند، بعضی از دانشمندان با توجه به مسافت و زمان رفتن اسرا به کوفه و شام، و توقف آنها در شام، اربعین اول را بعید می دانند، اما عده ای دیگر این امر را با توجه به ادله ای که می آورند امکان پذیر می دانند.
به صورت خلاصه هر دو نظر را مورد بررسی قرار می دهیم:
الف. اشکالات وارده به بازگشت اهل بیت (ع) در اربعین اول:
مرحوم مطهری در این باره می گوید: "یکی از ادله ای که آن را دلیل بر بازگشت اسرا به کربلا می دانند، جریان ملاقات کاروان حسینی با جابر بن عبد الله و عطیه است، گرچه اصل زیارت جابر در روز اربعین که اول زائر امام حسین(ع) بوده است در کتب معتبره آمده است.[1] اما مصادف شدن جابر با کاروان اسرا را فقط سید بن طاووس در کتاب لهوف[2] نقل کرده است. دلیل دیگری که استاد مطهری در این باره ذکر می کنند؛ این است که راه شام از کربلا نیست".[3]
شیخ عباس قمی (ره) در بیان حوادث بعد از شهادت امام حسین (ع) می گوید: "آنچه از بعضی مورخین رسیده است، که اهل بیت (ع)از راهنمای قافله در خواست کردند، که آنان را از مسیر کربلا به مدینه ببرند و او قبول کرد و در کربلا با جابر ملاقات کردند صحیح نمی باشد، زیرا کاروان حسینی را از مسیر اصلی حرکت دادند و نزدیک به چهل روستا و آبادی در بین راه بوده است و با توجه به نقل سید بن طاووس در کتاب اقبال[4] که حدود یک ماه هم در شام اهل بیت توقف داشته اند، بازگشت اهل بیت به کربلا بعید به نظر می رسد و در ادامه می فرمایند شیخ مفید[5]و ابن اثیر[6] و دیگران فقط حرکت کاروان حسینی از شام به مدینه را ذکر کرده اند و از مسافرت به عراق نام نبرده اند.و شیخ مفید[7] و طوسی[8] و کفعمی[9] گفته اند که روز بیستم صفر اهل بیت (ع) از شام به مدینه مراجعت کردند و در همان روز جابر برای زیارت به کربلا آمد".[10]
ب. طرفداران نظریه بازگشت اهل بیت (ع) به کربلا در اربعین اول:
در مقابل نظر اول عده ای از دانشمندان معتقدند که بازگشت اسرا به کربلا در همان اربعین اول بوده است، مرحوم شهید سید علی قاضی اولین شهید محراب، کتابی در بازگشت اسرا به کربلا در اربعین اول به رشته تحریر در آورده اند مراجعه شود.[11]
البته، گفتنی است که اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، تنها یک باره بوده است.
🔰🔰منابع:
[1]طبری، عماد الدین، بشارة المصطفی، ج1، ص 74، کتابخانه حیدریه، نجف، 1383ه ق.
[2] سید بن طاووس، علی بن موسی، اللهوف، ص 196، انتشارات جهان، تهران، 1348 ه ش.
[3] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 17، ص 79.
[4]سید بن طاووس، علی بن موسی، اقبال الأعمال، ج1، ص 589، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1367 ه ش.
[5] مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج 2، ص 122، کنگره شیخ مفید، قم ، 1413 ه ق.
[6] ابن اثیر، عز الدین، الکامل ج 4، ص 88.
[7] مفید، محمد بن محمد، مسار الشیعة، ص 46، کنگره شیخ مفید، قم ، 1413 ه ق.
[8] طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، ج1، ص 787، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، 1411 ه ق.
[9] کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح، ص 509، انتشارات رضی، قم، 1405 ه ق.
[10] قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج 1، ص 417، انتشارات هجرت، قم، 1410 ه ق.
[11] قاضی، سید محمد علی، تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهداء، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تهران، 1383 ه ش.
📢 حنانهخانمخلفي نابغه ی قرآنی و اعجوبه ی حفظ قرآن کریم که در هفتسالگی حافظ کل قرآن شد و امسال در سن ۱۳ سالگی موفق به اخذ کارشناسی و قبولی در کارشناسیارشد شد!
🔹 قطعا شبکه های بهایی همچون من و تو از مشاهده این افتخارات کور هستند اما براستی چرا ، هیچ یک از شبکه های مثلا حامی حقوق زنان از ایشان یاد نکردند !!
حقیقت ناب
#ابعاد_اجتماعی_اسلام 🔰قسمت اول🔰 🌴انسان در ميان تمامى جانداران موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كن
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰 قسمت دوم 🔰
🌾 زندگی اجتماعی انسان 🌾
اجتماع انسانى مانند ساير خواص روحى انسان و آنچه كه مربوط به او است از روز آغاز پيدايش به صورت كامل تكون نيافته ⬅️ تا كسى خيال كند كه اجتماع نمو و تكامل نمیپذيرد.
🌱 نه در كمالات مادى
🌱 و نه در كمالات معنوى
✅ بلكه اجتماعى شدن انسان هم مانند ساير امور روحى و ادراكيش دوش به دوش آنها تكامل پذيرفته.
♻️ هر چه كمالات مادى و معنويش بيشتر شده ⬅️ اجتماعش نيز سامان بيشترى به خود گرفته است.
🔺 و مسلما انتظار نمىرود كه اين يك خصوصيت از ميان همه خصوصيات و خواص انسانيت مستثنا باشد.
🔺 يعنى خصوص اجتماعى بودنش از همان اول پيدايشش بطور كامل تحقق يافته باشد، و اجتماع امروزيش با اجتماع روز اول خلقتش هيچ فرق نكرده باشد، 👈 بلكه اين خصيصه انسان مانند ساير خصائصش كه بنحوى با نيروى علم و اراده او ارتباط دارند، 👈 تدريجا به سوى كمال در حركت بوده و كم كم در انسان تكامل يافته است.
✅ و آنچه بعد از دقت و تامل در حال اين نوع از موجودات يعنى انسان روشن مىشود ⬅️ اين است كه اولين اجتماع و گردهمآيى كه در بشر پيدا شده ⬅️ گردهمآيى منزلى از راه ازدواج بوده
💠 چون عامل آن يك عامل طبيعى بوده است كه همان جهاز تناسلى (كه زن و مرد هر كدام جهاز تناسلى مخصوص به خود را دارند) است، و اين خود قوىترين عامل است براى اينكه بشر را به اجتماع خانوادگى وادار نمايد؛ زيرا معلوم است كه اين دو دستگاه هر يك بدون ديگرى بكار نمىافتد.
💠 به خلاف مثلا جهاز هاضمه كه اگر فرض كنيم در محلى و زمانى يك فرد انسان تك و تنها باشد، مىتواند با جويدن برگ و ميوه درختان تغذى كند ولى نمىتواند به تنهايى فرزندى از خود منشعب سازد.
💠 و همچنين دستگاههاى ديگرى كه در بدن انسان تعبيه شده، براى به كار افتادنش نيازى به انسانهاى ديگر ندارد و تنها جهاز تناسلى است كه بايد در بين دو نفر مشتركا به كار بيفتد، دو نفر از جنس مخالف (يعنى يك مرد و يك زن).
🌐 بعد از تشكيل اجتماع كوچك يعنى خانواده، يك مشخصه ديگر بشرى خودنمايى كرد، كه ما در مباحث گذشته اين كتاب آن مشخصه را ⬅️ استخدام ناميديم.
🌀 يعنى اينكه هر انسانى بخواهد به وسيله انسانى و يا انسانهايى ديگر حوائج خود را بر آورد و سلطه خود را گسترش دهد ⬅️ آن گاه برايش ممكن است كه اراده خود را بر آن انسانها تحميل كند تا هر چه او مىخواهد آنها بكنند و رفته رفته اين خصيصه به صورت رياست جلوه كرد:
🌱 رياست در منزل
🌱 رياست در عشيره (فاميل)
🌱 رياست در قبيله
🌱 رياست در امت.
🍃 اين هم طبيعى است كه رياست در بين چند انسان نصيب آن كسى مىشده كه از سايرين قوىتر و شجاعتر بوده و همچنين مال و اولاد بيشترى داشته.
🍃و همچنين نسبت به فنون حكومت و سياست آگاهتر بوده و آغاز ظهور بت پرستى هم همين جا است ⬅️ يعنى پرستش و خضوع انسانها در برابر يك انسان از همين جا شروع شد ⬅️ تا در آخر براى خود دينى مستقل گرديد.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان