eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
4.9هزار ویدیو
448 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب 💠 سؤال: با توجه به این که در هر ، بعضی از روزها است، آیا برگزاری مراسم در این روزها اشکال دارد؟ ✅ جواب: در ایام قمر در عقرب، اجرای صیغه ، کراهت دارد، اما برگزاری مراسم اشکال ندارد.
دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزه‌واری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. 🖥 @Khamenei_ir
✅⬅️ پای درس امام حسن عسکری(ع) استاد احمد عابدی: 💠 امام عسکری عليه‌السلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند: 👈«مَنْ تَتَبَّعَ‏ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ‏ فِي‏ جَوْفِ‏ بَيْتِهِ؛ «اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا می‌كند، حتی در خانه خودش.» به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچه‌اش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا می‌كند. 🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانه‌اش هم که باشد رسوا مي‌كند. 💠 اين مسائل را امام عسکری عليه‌السلام برای اين می‌فرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم. 💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ‏ أَمْرَ أَخِيكَ‏ عَلَى أَحْسَنِه‏»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن. 🔹 مثلاً اگر می‌بينم يك آقايی لبش دارد تكان می‌خورد، آیا بگويم دارد به من فحش می‌دهد، يا بگويم دارد صلوات مي‌فرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است. 🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بی‌نماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است.
📌وضعیت در عصر امام حسن (ع) ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(ع) مینویسد: ◀️«آنان هر کسی را شیعه بدانند به می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد (س) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.» در چنین فضایی امام حسن عسکری(ع) از طریق سازمان و با بیان اوصاف شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
4 راز کیسه های طلا.mp3
6.56M
🎧 داستان چهارم(راز کیسه های طلا) 🌤〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️🌤
حضرت علیه‌السلام: ▪️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِيءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ» 🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت أبا محمد امام حسن عسکری علیه‌السلام را محضر فرزند گرامی‌شان حضرت خاتم الأوصیا امام زمان (عجل‌الله فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت می‌گوییم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Hajmahdirasuli-shahadatamamhasanasgari (3).mp3
5.7M
(ع) 🔷حاج مهدی رسولی سلام ای پناه دل شیعه ها...
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت24 :تفسیر آیه7 سوره مطففین ✳️ کلاَّ إِنَ‌ کِتَابَ‌ الفُجَّارِ لَفِي‌ سِجِّينٍ‌ ▫️«کِتَابٌ»: نوشته. یادداشت شده. ▫️ «سِجِّین»: اسم خاصّ دیوان یا دفتر کلّ بایگانی نامه‌های اعمال بدکاران و بزهکاران است. صیغه مبالغه «سِجنّ» است که به معنی زندان است، لذا سِجّین، زندان بسیار سخت و تنگ است (نگا: فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب). تعبیر از آن بدین نام شاید به خاطر این باشد که محتویات این دیوان سبب زندانی شدن صاحبانش در دوزخ است. گویا اصل آن «سِنْجُون» و در زبان اتیوپی یا حبشی قدیم به گِل و لای گفته می‌شود. در این صورت بیانگر فرود و پستی نیز می‌باشد (نگا: جزء عم شیخ محمّد عبده). ☑️ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت و زمان حضور در پیشگاه خداوند (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّ) حرف «کلاّ» براى ردع است و مخاطب را از رویه اى که جملات پیشین بر آن دلالت داشت، بازمى دارد. ☑️ ۲ - احضار کم فروشان در صحنه قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (ویل للمطفّفین ... ألا یظنّ أُولئک ... کلاّ) 🎄 ۳ - کردار بدکاران، ثبت و ضبط شده و در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الفجّار) «کتاب الفجّار»، صحیفه اى است که در آن، اعمال فاجران ثبت شده است. ☑️ ۴ - نامه عمل فاجران، در دیوانى تغییرناپذیر و زندانى منحطّ، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) سجّین همان سجن (زندان) است، علاوه بر رساندن معناى خلود; زیرا این وزن براى مبالغه است (مجمع البیان). تفسیر آن به «کتاب مرقوم» - در دو آیه بعد - دلالت دارد که «سجّین» کتابى است که نامه عمل فاجران، به گونه اى در آن قرار داده شده است که گویا نوشته ها در آن حبس شده است. مقابله آن با «علّیین» - که در آیات بعد آمده است - بیانگر انحطاط و پستى آن است. ۵ - کم فروشى، ازبین برنده دیانت انسان و نمونه اى از فسق و سرکشى در برابر خداوند است. (ویل للمطفّفین ... کلاّ إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب) و به معناى فسق و عصیان نیز آمده است (قاموس). ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر این است که از «فجّار»، همان «مطفّفین» اراده شده است. ۶ - نامه عمل کم فروشان، در جایگاهى پست نگه دارى خواهد شد. (ویل للمطفّفین ... إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) ۷ - کیفرهاى تعیین شده براى فاجران، حکم تقدیر شده خداوند و گریزناپذیر است.* (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «کتاب» - در یک احتمال - به معناى مکتوب است. در این احتمال، مراد نوشته هاى تقدیر شده الهى، درباره کیفر فاجران و «کتابت» به معناى قضاى حتمى و حکم تخلف ناپذیر خواهد بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ فقه الله الأکبر است. 🔆 در تعبیر راجع به این است: «الخازن لعلمی»؛ حالا ببینید علیه‌السلام کیست. 💡 که «لا حد له و لا عدّ له»، علیهم‌السلام محیط به چنین علمی است؛ علمی که «لا یعزب عن علمه مثقال ذرة». ‼️ اینجاست که عقل حیران است؛ این چه مقامی است؟ 🌐 امام عسکری علیه‌السلام طبق این روایت محیط به است. 🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۵/ آذر/ ۱۳۹۶ ◾️ علیه‌السلام
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 ﷽ (قسمت سیزدهم) 🔰فصل سوم : خشوع🔰 🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادت‌ها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادت‌ها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است. 🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است. 🌴 راه دست‌یابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل می‌شود. 🌴 توضیح بیشتر: قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است: ✅ برخی از قلب‌ها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند. 🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بى‌خود می‌نمايد. 🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است. 🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد: ✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱) منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.» 🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد. 🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب می‌شود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ می‌دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه می‌شود و حالت طمأنينه دست می‌دهد. 🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده. ✅ برخی از قلب‌ها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک می‌كنند و خشوع آنها، خوفى می‌باشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی می‌یابد. 🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده. ⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.‌ (با اندکی تصرف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_762430014426710325.pdf
265.6K
📄تاملاتی تاریخی در مورد نهم ربیع ✍️مسلم نجفی دکتر هادی وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لفظ حسن درست است یا ؟ 💢سوالی که ممکنه بارها تو ذهن ما به وجود بیاد اینکه چرا بعضیا میگن و بعضی دیگر علیه‌السلام 👈جواب سوال رو در کلیپ بالا ببینید و برای دوستان خود ارسال کنید تا نکته آن را متوجه شوند به اشتباه اسم را نگویند!
👤لقب «عسکری» اوج مظلومیت وجود مبارک 🎙در بیان
4_5915695341407044217.mp3
5.57M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «زندگانی امام حسن عسکری(ع)» 🎙در بیان استاد رجبی دوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌼آثار گفتن بسم الله در هنگام وضو ✍️ در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب شروع وضو با بسم الله آمده است: و اگر در آغاز وضویش بسم الله بگوید، باعث پاک شدن همه اعضا از گناهان می شود.» (۱) رسول خدا صلی الله علیه و آله به فردی که درباره ثواب وضو سؤال داشت، فرمودند: بدان! چون دستت را در آب بری و بسم الله الرحمن الرحیم بگویی، گناهانی که دستهایت انجام داده فرو می ریزد و چون چهره خویش را بشویی، گناهانی که چشمهایت با نگاه کردنشان انجام داده اند از بین می رود، همچنین گناهان دهانت که تلفظ کرده زدوده می شود و وقتی دو دست خود را از آرنج بشویی، گناهان، از دست راست و چپت فرو می ریزد و چون بر سر و پشت پاهای خود مسح کشی، گناهانی از بین می رود که قدمهایت به سوی آنها گام برداشته اند. پس این، پاداش وضوی تو است.»(۲) امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: هر کس وضو بگیرد و نام خدا را ذکر کند (بسم الله الرحمن الرحیم بگوید) تمام بدنش پاک می شود و این وضو تا وضو[ی بعد]، خود کفاره گناهان میان دو وضو است و هر کس بسم الله نگوید، فقط اندامهایی که آب به آنها رسید پاک می شود.»(۳) ۱. تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص ۵۲۱ ۲. وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۳۹۳ ۳. من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا مبارک است ردای امامتت ای غایب از نظر به فدای امامتت 🎊 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) بر شما دوستان مبارک باد
رد ادعاهای این☝️ عکس نوشت توسط استاد تاریخ اسلام 👇👇
حقیقت ناب
رد ادعاهای این☝️ عکس نوشت توسط استاد تاریخ اسلام 👇👇
⁉️لطفا نظر کارشناسی اساتید تاریخ اسلام را در مورد متن فوق ارائه کنید. 🔻دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) : 🔸متن خیلی متن ضعیفی است که کتاب هایی هم که نام برده از عصر صفوی ست و آن زمان هم دعوای ایران و عثمانی(سنی) بوده و به این فضاها دامن زده میشده و میرزا عبدالله افندی که از همکاران علامه مجلسی در پروژه آماده سازی بحارالانوار بوده، اصلاً در اثبات ۹ ربیع به عنوان قتل عمر کتاب می‌نویسند به نام "تحفه فیروزیه" !! 🔸نوشته شده شیخ صدوق نظرش این است و به کتاب زادالمعادی استناد کرده که مربوط بعلامه مجلسی است !! 🔸نوشته علامه مجلسی فرموده اهل سنت تاریخ را عوض کردند!! آیا شیخ مفید و ابن ادریس حلی هم سنی بودند که گفتند ذیحجه بوده ؟! اجماع منابع چه سنی و چه شیعه این است که عمر ۲۶ ذی الحجه ضربت خورده و ۲۹ هم از دنیا می‌رود. 🔸9 ربیع نه ربطی به عمر خطاب دارد نه عمر سعد نظر من این است که برخی شیعیان نخستین که می‌خواستند برای مرگ عمر جشن بگیرند، شب اول محرم می‌شده نمی‌گرفتند، محرم و صفر هم که نمی شده هیچ، اوایل ربیع هم که ماجرای سقیفه بوده و هشت ربیع هم که شهادت امام عسکری علیه السلام، نه ربیع اولین روز مناسب بوده برای چنین جشنی . البته چنین جشنهایی هم بیشتر در ایران مرسوم بوده، آن هم در قرن ۴ به بعدو ابن طاووس گفته "اخواننا العجم" این کارها را می‌کنند در عراق در زمان ابن طاووس چنین نبوده است. 🔸در بین مذهب غلات نصیریه در اعیاد شان 9 ربیع ثبت ‌شده است. آنچنان مستندی ندارد که سنی ها بخواهند تاریخ را عوض کنند و اینکه سنی ها همه دست به یکی کردند تاریخ را تغییر بدهند از محالات است . 🔸نکته دیگر اینکه شیخ محمد حسن جعفری نیست و نجفی است. برخی آقایان قاعده تسامح در ادله سنن را قبول داشته اند و روایات ضعیفی هم اگروارد می شده اعتنا می کردند لذا در اینجا گفته غسل در آن روز مستحب است. اما آنهایی که تسامح در ادله سنن را قبول ندارند استحباب اینگونه غسل‌ها را هم نمی پذیرند(مانند مقام معظم رهبری وآقایان شبیری و سیستانی و ...) مگر به قصد رجا انجام بشود . 🛑نشر حداکثری