eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ☀️ ذکر مناسب نعمت ، ناراحتی ، فقر چیست؟ ☀️ 🌹 صلى الله علیه و آله: 1⃣🔸 مَن ظَهَرَت عَلَیهِ النِّعمَةُ فَلیکثِر ذِکرَ «الحَمدُ للّهِ» 2⃣🔸 و مَن کثُرَت هُمومُهُ فَعَلَیهِ بِالاستِغفارِ 3⃣🔸 و مَن ألَحَّ عَلیهِ الفَقرُ فَلیکثِر مِن قَولِ: «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِی العَظیمِ» ینفِی اللّهُ عَنهُ الفَقرَ. 🌹 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: 1⃣🔹 هر که نعمت، او را فرا گیرد، باید این ذکر را بسیار بگوید که: «ستایش، خدا را». 2⃣🔹 هر که اندوه‏‌ها [و نگرانى‏‌هایش‏] فزونى گیرد، باید به آمرزش‏‌خواهى روى آورد، 3⃣🔹 و هر که فقر دامن‌گیرش شود و ذکر «هیچ نیرو و توانى نیست، جز به یارى خداى والا و بزرگ» را بسیار بگوید، خداوند، فقر را از او برطرف مى‌‏سازد. 📚 بحارالأنوار ، جلد ۹۵ ، صفحه ۲۹۶.
من هميشه خوشحالم ؛ مى دانيد چرا؟ برای اينكه از هيچ كس برای چيزى انتظار ندارم! - شکسپیر انتظارات هميشه صدمه زننده هستند. زندگى كوتاه است پس به زندگى ات عشق بورز ؛ خوشحال باش و لبخند بزن! فقط برای خودت زندگى كن و قبل از اينكه صحبت كنى ؛ گوش كن قبل از اينكه بنويسى ؛ فكر كن قبل از اينكه دعا كنى ؛ ببخش قبل از تنفر ؛ عشق بورز... زندگى اين است: احساسش كن ؛ زندگى كن و لذت ببر.
💥 بازی اکشن «عملیات انهدام» برای اندروید در سالروز میلاد حضرت زینب (س) 🎂 و شب یلدا 🍉، نسخه اندرویدی بازی‌های منتشر گردید. 👈 بازی را به صورت از لینک زیر دانلود کرده و از انجام بازی لذت ببرید: b2n.ir/257842 کاری از گروه رسانه گستر بنیسی ، از گروههای فعّال معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویژگیهای خاص سلام‌الله‌علیها 🔊 💐سالروز ولادت کبری سلام‌الله‌علیها 💥ببینید و انتشار دهید
♦️یلدای منتظران چیز دیگری است! 👈می‌گویند که، برگرفته از واژه سریانی به‌معنای زایش،‌تولد و میلاد است(فرهنگ معین و دهخدا) که به آخرین شب ماه آذر گفته می‌شود. ✅اما نکته مهمی که باعث جشن ایرانیان قدیم شده و اکنون به آن توجه نمی‌شود آن است که این شب، پایان طولانی‌ترین تاریکی سال و آغاز افول آن و بلند شدن روشنایی است به گونه‌ای که از فردای آن روز، هر روز به طول زمان روز افزوده می‌شود. به همین جهت ابوریحان بیرونی آن را میلاد دانسته است(جشن‌ها و گردهمایی‌ها، ص ۴۷). ✅✅در یلدای ، همه خوشحالند که زمان تاریکی خورشید به نهایت خود رسیده و از این پس، خورشید امام عصر، ‌روز به روز اشعه روشن‌گر خود را بر مردم بیشتر می‌تاباند. این ، را برای با تاریکی ، مضاعف و قدرت را برای درک خورشید مهدوی دوچندان خواهد کرد. یلداتون مهدوی استاد
✳️ وظیفه دیگران در برابر ارشاد جاهل عبادات و نماز ؟ ✳️ ✅ سوال: اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟ 💠 آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفه‌ای ندارید. 💠 آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید. 💠 آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود. 💠 آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است. 💠 آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله ➖➖➖➖ 📝 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام _______________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ پاسخ حجت الاسلام سید حسین مومنی به اظهارات اخیر آقای محمود امجد 🔰چند روز قبل، محمود امجد در سخنانی که فیلم آن در اینستاگرام منتشر شد، از اعدام روح‌الله زم انتقاد و او را "شهید" و "مظلوم" خطاب کرد و جملات توهین آمیزی را به رهبر انقلاب اظهار نمود.
gerye.blog.ir.wma
590.9K
یا صاحب الزمان مناجات آشیخ رضا ابوالقاسمی پور
ملاقات انسان با خداوند سبحان🌹 ⚪️خداوند در قرآن كريم مى فرمايد : يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ: 🔴ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!(٦ انشقاق) 🔴انسان در هر راهى گام بردارد به خداوند مى رسد ليكن خداوند اسماى حسناى فراوانى دارد، برخى از انسانها ( به واسطه اعمال خوب) به لقاى مهر «ارحم الراحمين » مى رسند. و گروهى ديگر ( به واسطه ى اعمال بد خود) به لقاى قهر «اشد المعاقبين » مى رسند 🔴هيچ كسي نمى تواند از لقاى خداوند سبحان سر باز زند. اهدنا الصراط المستقیم ، در خواست هدایت است ،« و طلب راهی است که انسان را به خدای رحمان می رساند.» 🔴تفسير تسنيم جلد ١ ص ۴۶۴ ، از علامه جوادى آملي ، ذيل تفسير آيه: 🔺اهدنا الصراط المستقيم 🔺
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
انفطار 13تا 19 قرائتی.mp3
694.6K
🔅🔅🔅 نگاشت13: تفسیر صوتی آیات13تا 19سوره انفطار 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام حسن عسکری علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار اذکار و حیات طیبه 🔻 افرادی که وارد راه رشد معنوی می‏‌شوند شوق پیدا می‏‌کنند که ذکرشان را عوض کنند و حال آنکه این‌طور نیست زیرا انسان وقتی ذکری را می‏‌گوید با خدا همنشین می‏‌شود که [در حدیث قدسی] فرمود: «انا جلیس من ذکرنی؛ من همنشین کسی هستم که مرا یاد می کند. کافی، ج۲ ص۴۹۶» 🔸 و از طرفی هر اسمی تکرارش یک اثری دارد و زمانی که مربوط به خداوند بود آثارش خیلی زیاد است. هر اسمی هر معنائی می‏‌دهد همان معنا را در وجود ذاکر آن زنده‏ می‏‌کند. 🔹 مثل ذکر «حی» که حیات می‏‌دهد و حیات عِدل [و همتای] عمل صالح پیش می‏‌رود «مَن عَمِلَ صالِحا مِن ذَکَر او اُنثی وَ هوَ مُؤمِن فَلَنُحیینه حَیاةً طیبةً؛ هرکس از مرد و زن عمل صالحی انجام دهد مسلما او را به حیات طیب زنده می داریم. نحل/۹۷» 🔸 و هر چه درجات حیات طیبه بالاتر باشد عمل صالح نیز درجاتش بالاتر است، خداوند عمل صالح را به بنده مؤکول می‏‌کند، ولی دادن حیات طیبه کار خود اوست.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
🌳 نوجوان پس از انجام گناه، سریعتر از دیگران عذاب وجدان می‌گیرد و دوست دارد با توبه روح خود را پاک کند. 🌳 به آنان بگوییم یکی از بهترین راه‌های شستشوی روح از گناه ، نماز است. 🌳 پس از دستور به اقامه می فرماید: «نیکی ها ، بدی ها را از بین می‌برد» یعنی نماز ، چرک گناه آن را از روح می‌برد. 🌳 وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ. (سوره هود آیه ۱۱۴) و نماز را در دو طرف (اول و آخر) روز به پا دار و نیز در ساعات آغازین شب، که البته نیکی ها، بدی‌ها را نابود می‌سازد. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، خلاصه ای از صفحه ۱۱۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 استاد عرفان علمی و عملی امام خمینی (ره) 📝 سالروز درگذشت عارف کامل، آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی رضوان الله تعالی علیه شيخ عارف كامل، شاه‏‌آبادى -روحى فداه- مى‏‌فرمود: 🔹 بايد انسان در وقت ذكر، مثل كسى باشد كه كلامْ دهن طفل مى‏‌گذارد و تلقين او مى‏‌كند، براى اينكه او را به زبان بياورد، و همينطور انسان بايد ذكر را تلقين قلب كند؛ و مادامى كه انسان با زبان ذكر مى‏‌گويد و مشغول تعليم قلب است، ظاهر به باطن مدد مى‏‌كند؛ همين كه زبان طفل قلب باز شد، از باطن به ظاهر مدد مى‏‌شود. چنانچه در تلقين طفل نيز چنين است: مادامى كه انسان كلام دهن او مى‏‌گذارد او را مدد مى‏‌كند؛ همين كه او آن كلام را به زبان اجرا كرد، نشاطى در انسان توليد مى‏‌شود كه خستگى سابق را برطرف مى‏‌كند. پس در اول، از معلم به او مدد مى‏‌شود و در آخر، از او به معلم كمک و مدد مى‏‌شود. 🔹 انسان اگر مدتى مواظبت كند در نماز و اذكار و ادعيه به اين ترتيب، البته نفس عادى مى‏‌شود، و اعمال عبادى هم مثل اعمال عاديه مى‏‌شود كه در حضور قلب در آنها محتاج به رويّه نيست، بلكه مثل امور طبيعيه عاديه مى‏‌شود. 📗 سر الصلوة، امام خمینی (ره)، ص ۲۳
✍ نوشتار تربیتی "کودک و نوجوان" ✅ "گام اول در اصلاح آسیب‌های رفتاری" 1⃣ اصلاح ناهنجاری، کمتر از ایجاد رفتارهای مناسب نیست. 🔸مثلا دونفر که یکی از آن‌ها نه خوش‌اخلاق و نه بداخلاق است و دیگری بداخلاق است؛ در اینجا از بین بردن بداخلاقی در نفر دوم، کمتر از ثبوت اخلاق در نفر اول نیست. 2⃣ صبر و استمرار در جهت اصلاح رفتارهای مناسب باید مدنظر باشد. 3⃣ شناخت علل در ناهنجاری‌ها مهم است: 🔸وقتی مشکلی پیش می آید معمولا ما به جنگ نشانه‌ها می رویم، مثلا کودک در مسئله ای لجبازی می‌کند و ما در مقابل می‌گوییم: اگر این کار را بکنی، فلانت می کنم! ولی باید سراغ ریشه‌ها رفت، مثلا اگر لجبازی می‌کند شاید بخاطر امر و نهی باشد. 4⃣ مراقب باشید تا این ناهنجاری به یک ویژگی شخصیتی تبدیل نشود. 🔸(وقتی ناهنجاری، مدت زیادی در او (فرزند) باقی می‌ماند؛ تبدیل به ویژگی شخصیتی می شود، مثلا لجبازی در ابتدا غیر ارادی است، ولی بعدا ارادی می شود.) ۱
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟ 🌺پاسخ: نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد. ☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است. 🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد. 🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید: 1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» 🍃این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی 2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد: «وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.» 3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد) پی نوشت: 1.اسراء/29. 2.فرقان/67. 3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مخالفت با توسل از چه زمانی آغاز شد؟ 🔰🔰استاد توحیدی
❓❓❓❓حکم جارو کردن خانه در شب جارو زدن خانه درشب باعث فقر میشه فرقی نداره بین جارو زدن باجارودستی یا برقی؟ 🔰🔰جواب اجمالی 🔰در جارو زدن تفاوتی میان جاروی برقی و دستی نیست 🔰ولی این موضوع نیاز به توضیح تفصیلی دارد که در ذیل بیان می شود. 👈🏻به این موضوع از دو زاویه فقهی و اعتقادی و حدیثی باید نگاه کرد: 1️⃣۱.به لحاظ شرعی و طبق نظر مشهور مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری، جارو زدن در شب ( با جاروی برقی با دستی) اشکال شرعی ندارد. 2️⃣۲.اما به لحاظ اعتقادی باید گفت که روایات در این زمینه چند دسته است: 🔰-یک دسته از روایات که در مقام بیان اسباب روزی و رزق هستند، به موضوع جارو زدن به صورت مطلق اشاره شده است و جارو زدن را ( چه در شب چه در روز) از اسباب روزی بیان کرده اند. (۱) 🔰-دسته دیگری از روایات که عمدتاً با نقل روایتی از جامع الاخبار (۲) این است که جارو زدن در شب و چند عامل دیگر را از عوامل فقر بیان کرده اند. 🔰- دسته دیگر روایاتی است که تأکید بر تعجیل در نظافت، دور ریختن زباله و جارو زدن در روز دارد.(۳) 👈🏻لازم به توضیح است که روایت جامع الاخبار از دو جهت سندی و محتوایی قابل بررسی است: دارای سند محکم و موثقی نیست. و به لحاظ محتوایی برخی از مواردی که در آن ذکر شده مانند «جارو زدن در شب» با مسلّمات و تأکیدات دین مبین اسلام در نظافت و پاکیزگی منافات دارد. اگر چه برخی موارد دیگر آن نیز کاملا با اصول و مبانی اسلام مطابقت دارد. 🔰🔰پاورقی: (۱) کتاب خصال، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۵۰۵، قم، جامعه مدرسین ، چاپ اول، ۱۳۶۲ش : «امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى می‌ شود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى می‌ شود». یا روایت دیگری که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «شستن ظرف‌ ها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب می‌ کند». ( خصال، ج ۱، ص ۵۴). یا روایت امام محمدباقر (علیه السلام): «کنس البیوت ینفی الفقر». جارو زدن خانه ها فقر را درور می کند .(کافی، ج۶ ، ص ۵۳۱). (۲) قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : «عِشْرُونَ خَصْلَةً تُورِثُ اَلْفَقْرَ .... وَ کَنْسُ اَلْبَیْتِ بِاللَّیْل ...». بیست خصلت از عوامل فقر بیان شده که یکی از آنها جارو زدن خانه در شب است. (جامع الأخبار , ج۱، ص۱۲۴). (۳) کتاب من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج ۴، ص ۵.
الهی! آنچه به حسن داده‌ای همه از تفضّل آن ولی نعم بوَد وگرنه این منعم چه کاری کرده است تا به موجب آن استحقاق ثوابی را داشته باشد؛ باز هم چشم توقّع به تفضّل آن جناب دارد که دست دیگر نمی‌شناسد.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
نگاشت14:نکات تفسیری آیه 9 سوره انفطار ✳️کلاَّ بَلْ‌ تُکَذِّبُونَ‌ بِالدِّينِ‌ ۱ - کسانى که خود را از فرجام کفر و کیفر گناه در امان مى پندارند، دستاویزى براى توجیه کفر و گناه خود ندارند. (ما غرّک ... کلاّ) حرف «کلاّ» مخاطب را از چیزى منع مى کند که در جملات پیشین مطرح بوده است. از آن جایى که آیات قبل، توجیهات و بهانه هاى نادرست کافران و گنه کاران را پوچ قلمداد کرده است، حرف «کلاّ» در این آیه آنان را از دلگرمى به آن دستاویزها بازمى دارد. ۲ - ساختار وجودى انسان و مراحل پیدایش او، فاقد زمینه آلودگى به کفر و گناه است. (الذى خلقک فسوّیک فعدلک . فى أىُّ صورة ما شاء رکّبک . کلاّ) حرف «کلاّ» - به قرینه آیات پیشین - ممکن است براى رفع این توهّم باشد که زمینه کفر و گناه، در وجود کافران و گنه کاران نهاده شده است; یعنى، با آن تسویه، تعدیل و ترکیب، جایى براى این توهّم نمى ماند; بلکه علت گناه و کفر به خداوند را باید در تکذیب کیفرهاى اخروى جست و جو کرد. ۳ - چیزى جز دروغ پنداشتن کیفرهاى اخروى، گنه کاران و کافران را به احساس امنیت از عذاب سوق نداده است. (بل تکذّبون بالدین) مراد از «دین» به قرینه آیات بعد - که در آنها قیامت با عنوان «یوم الدین» یاد شده - جزاى اعمال است. حرف «بل» - که براى اضراب است - بیانگر آن است که کافران و گناه کاران، گرچه توجیهاتى نزد خود دارند; ولى محرّک اصلى آنان، چیزى جز دروغ دانستن کیفرهاى آخرت نیست. ۴ - گناه، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ما غرّک ... بل تکذّبون بالدین) «تکذّبون» مضارع و بیانگر این است که آنچه هم اکنون و از این پس انجام مى دهید، تکذیب عذاب الهى است. ۵ - ایمان به معاد و کیفر اعمال، بازدارنده انسان از نافرمانى خداوند است. (ما غرّک ... کلاّ بل تکذّبون بالدین) ۶ - دروغ پنداشتن ادیان آسمانى، زمینه ساز آلودگى به گناهان است.* (کلاّ بل تکذّبون بالدین) کلمه «دین» ممکن است به معناى شریعت باشد. 🌿🌿🌿