بسم الله
#سلوکی
🔸 آداب قرآن
🔸 ۱. فهمِ عظمتِ کلام الهی در قرآن کریم، در بیانات عمیق ملاصدرا و امام خمینی (رحمة الله علیهما)
🔸
🔻 ملاصدرا (ره) : اندیشمند قرآنی باید در فضل و رحمت الهی بیاندیشد که چگونه خداوند با رساندنِ «سخن خویش» به سطح اندیشهها و فهم و ادراک بندگانش به آنها لطف کردهاست؛ که اگر زیباییِ سخن خود را در لباسِ حروف و الفاظ نپوشانده بود و در قالبِ این حجابهای جسمانی نازل نکرده بود، آنوقت نه عرش را و نه فرش را توانِ شنیدن و ثبتِ کلامِ او نبود، زیرا به سبب جلال و عظمتِ انوار و برهانِ او هرآنچه که بین آندو (عرش و فرش) هست، هرآینه متلاشی و نابود میگردید.
شگفتانگیز آنکه این کلامِ پرعظمت با اینهمه پایین آمدنش، و فرود در این پردههای جسمانی، و پوشیدگیش به سیاهی خطوط و نوشتهها، هنوزهم هیچکدام نتوانستهاند از مشاهدهی انوار حکمتش و درخششِ جمالِ أحدیّت درآن ممانعت کنند؛ بلکه حروف و آهنگِ آن هم به «نورِ سخنگویِ آن» درخشان گشته، و نوشتههایش به «شرف و بزرگیِ او» عظمت مییابند.
و همچنان که تاریکی توان پایداری مقابل خورشید را ندارد، باطل هم توان ندارد که در برابر تابشِ «حکمتِ الهیِ قرآن» ایستادگی نماید.
پس قرآن همانند پادشاه و فرمانروایی است که خود از دیدهها پوشیده، ولی فرمان و حُکمش ظاهر و آشکار است، و هرکس که بر «راز قرآن» آگاه گردید، در واقع بهوسیله خود قرآن کریم به سوی آن راهیافته است؛ پس قرآن کلید گنجینههای مُلک و مَلکوت، و آب حیاتی است که هرکه نوشید نمرده و جاویدان خواهد ماند؛ قرآن داروی بیماریهای جهل و نادانی، و شفابخش ناخوشیهای صفاتِ پست است، که هرکس از آن جرعهای نوشید جاودانه بیمار نخواهد شد.
[صدر الدین محمد شیرازی (ملاصدرا)؛ مفاتیح الغیب-کلید رازهای قرآن؛ مترجم محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران، چاپ چهارم، 1387 ه.ش، ص78-80 (مفتاح دوم،فاتحه دوم،آداب الناظرین فی علم القرآن).].
🔹
🔻 امام خمینی (ره) : آرمان اصلى وحى ]قرآن[ اين بوده است كه براى بشر «معرفت» ايجاد كند؛ معرفت به حق تعالى، در رأسِ همهی امورِ اين معناست. قرآن «جلوهی تامّ خدای تعالی» است؛ یعنی، با همهی أسماء و صفاتِ الهی، تجلّی کردهاست. فهمِ عظمتِ قرآن خارج از طاقتِ ادراك است؛ این صحیفهی الهیّه، کتاب احیای قلوب به حیات ابدیِ علم و معارف الهیّه است؛ این کتابِ خداست و به شئونِ الهیّه (جلّ¬وعلا) دعوت میکند.
[امام روح الله خمینی؛ قرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)؛ تبیان آثار موضوعی؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، تهران، چاپ هشتم، 1391 ه.ش، ص18و19و17و18و36 (به نقل از کتب صحیفه امام و آداب الصلاة).].
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸 *قرآن، کتاب الحقّ و کتاب الحیّ*
(مجموعه بیاناتی از قرآن و حدیث در تجلی اسم «الحق» و «الحیّ القیّوم» در قرآن و نفس انسان)
🔸
🔻سوره آل عمران (آیه ۱ تا ۴)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (١)
⚡ *الٓمٓ* (٢)
⚡ *اللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ* (٢)
⚡ *نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ*
مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ (٣)
🔸
🔻سوره محمد (آیه ۲)
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
⚡ *وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ*
⚡ *وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ*
كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ (٢)
🔸
🔻سوره ذاریات (آیه ۲۳)
فَوَرَبِّ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ
⚡ *إِنَّهُ لَحَقٌّ*
مِثْلَ مَآ أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ (٢٣)
🔸
🔻سوره فصلت (آیه ۵۳)
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِيٓ أَنْفُسِهِمْ
⚡ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ *أَنَّهُ الْحَقُّ*
أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (٥٣)
🔸
🔻 سوره اسراء (آیه ۱۰۵)
⚡ *وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ*
وَمَآ أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (١٠٥)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/276674
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۸۴، ص ۲۵۸
⚡... *اَللَّهُمَّ أَنْتَ اَلْحَقُّ، وَ قَوْلُكَ اَلْحَقُّ، وَ وَعْدُكَ اَلْحَقُّ، وَ أَنْتَ مَلِيكُ اَلْحَقِّ، أَشْهَدُ أَنَّ لِقَاءَكَ حَقٌّ، وَ أَنَّ اَلْجَنَّةَ حَقٌّ، وَ اَلنَّارَ حَقٌّ، وَ اَلسَّاعَةَ حَقٌّ آتِيَةٌ لاٰ رَيْبَ فِيهٰا، وَ أَنَّكَ تَبْعَثُ مَنْ فِي اَلْقُبُورِ*
🔸
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله
🔸 « الْحَيُّ الْقَيُّوم » = 236
🔸 « كُنْ فَيَكُون » = 236
🔻(به حساب ابجد کبیر)
🔸 به ارتباط «الحی القیوم» و «کن فیکون» در روایت زیر فکر کنید ، و نیز اینکه هر دوی آنها در «مظهریتِ حقیقتِ نفس انسان (مؤمن)» ظهور مییابند. چون هستیِ نفس میتواند آینهی خدای زندهی پاینده، و ظهورِ امر الهی (کُن)، در تحقق همهچیز (فیکون) بشود👇(و نیز اسم «اهیه اشر اهیه» که ذکر «معرفت نفسی» با «هستی و حیات ازلی و ابدی الهی» است)
🔸 انسان مؤمن در بهشت قیامتی مظهر «حیات باقی الهی» و «کن فیکون الهی» میشود.
🔻نامهی از خداوند به انسان مؤمن در بهشت، که میفرماید:
💥 «مِنَ الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوت، الَى الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوت. امّا بَعدُ، فَإنّى أقُولُ لِلشَّىءِ كُن فَيَكُونُ، و قَد جَعَلتُكَ تَقولُ لِلشَّىءِ كُن فَيكونُ»
🔻فقال النبی (صلى الله عليه و آله):
⚡ «فلا يَقولُ أحَدٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ لِلشَّىءِ كُن الا و يَكُون»
🔹
🔻«از جانب [خدای] حیّ قیّومی که نمیمیرد بسوی [بندهی] حیّ قیّومی که نمیمیرد؛ اما بعد، من چون به [هر] چیز گویم «باش»، پس موجود میشود. تو را (نیز مظهر آن) چنان قرار دادم که به (هر) چیز بگویی «باش» موجود شود.
🔻آنگاه رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) فرمود:
⚡ «احدی از اهل بهشت به چیزی نمیگوید «باش» مگر آنکه موجود شود»
🔹
📌«علم الیقین» فیض کاشانی؛ ج٢، ص ١٢٩٢
https://ablibrary.net/#/reading/booklist/8517/576
🔸
🔸 امام خمینی (ره) پیرامون این روایت میفرماید :
🔻 نتیجه این تسلیم اراده به حق در دار آخرت آن شود که حق تعالی اراده او را در عوالم غیب نافذ فرماید و او را مثل اعلای خود قرار دهد، و چنانچه خود ذات مقدّس هرچه را بخواهد ایجاد کند به مجرّد اراده موجود شود، اراده این بنده را هم آن طور قرار دهد؛ چنانچه بعضی از اهل معرفت روایت نمودند از ـ رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) راجع به اهل بهشت که ملکی می آید پیش آنها؛ پس از آن که اذن ورود می طلبد وارد می شود و نامه ای از جناب ربوبیّت به آنها می دهد بعد از آن که از خدای تعالی به آنها سلام ابلاغ نماید.
و این سلطنت الهیّه ای است که به بنده دهند از برای ترک اراده خود و ترک سلطنت هواهای نفسانیّه و اطاعت ابلیس و جنود او.
و در آن نامه است برای هر انسانی که مخاطب به آن است:
⚡ «مِنَ الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوتُ الَى الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوتُ. امّا بَعْدُ، فَانّى اقُولُ لِلشَّىْءِ كُنْ فَيَكُونُ، وَ قَدْ جَعَلْتُكَ تَقولُ لِلشَّىْءِ كُنْ فَيكونُ».
فقال (صلى اللَّه عليه و آله):
⚡ «فلا يَقولُ احَدٌ مِنْ اهْلِ الجَنَّةِ لِلشَّىْءِ كُنْ الّا وَ يَكُون».
📌«معاد از دیدگاه امام خمینی» ص۴١٨؛ «آداب الصلوة» ص٣٢و٣٣
www.imam-khomeini.ir/fa/c78_85776/کتاب/معاد_از_دیدگاه_امام_خمینی_س_/مادّۀ_اخروی
🔸
🔻آصف بن برخیا (وزیر سلیمان ع) با بکارگیری باطنیِ «إهیه أشِر إهیه» (که تعبیر عبری هممعنای «الحی القیوم» است)، تخت بلقیس را «کن فیکون» و احضار کرد
(الميزان ج۱۵ ص۳۶۳؛ عدة الداعي ص۶۰)
🔻حضرت عیسی ع هم با «اهیه اشر اهیه» مردگان را «احیاء» نمود
(تفسیر قرطبی، الجامع لأحكام القرآن ج۳ ص۲۷۱)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/441458
.
شناسه حدیث : ۴۴۱۴۵۸
نشانی : کلیات حدیث قدسی ج ۱، ص ۷۰۹؛ الجواهر السنیّة، ص٣۶١.
معصوم : مضمر ، حديث قدسی
وَ رَوَى اَلْحَافِظُ اَلْبُرْسِيُّ قَالَ: وَرَدَ فِي اَلْحَدِيثِ اَلْقُدْسِيِّ
🔻 عَنِ اَلرَّبِّ اَلْعَلِيِّ أَنَّهُ يَقُولُ :
💥 «عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مَثَلِي، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ أَجْعَلُكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ أَجْعَلُكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ، أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ يَكُونُ أَجْعَلُكَ مَهْمَا تَشَاءُ يَكُونُ»
🔸
[اى] بندهام! طاعت وبندگى مرا بنما تا تو را مَثَلِ خويش گردانم، من زنده اى هستم كه مرگ را به من راهى نيست، تو را نيز حياتى بخشم كه مرگى در پى نداشته باشد، من بىنيازى هستم كه هرگز نيازمند نمى شوم، تو را نيز آنچنان بىنياز گردانم كه هرگز فقير نشوى، من هرچه بخواهم موجود مى شود، تو را نيز چنان گردانم كه هرچه بخواهى موجود شود.
(جمال آفتاب، ج٩ ص١٢٧)
🔸
@Salehi786
🔸 *نفس انبیاء و اولیاء الهی مظهر «کن فیکون» الهی و غلبهی قواعد عالم امر بر عالم خلق است، که در نفس ایشان اسماء فعلیه الهی به اذن و اراده الهی بروز و ظهور می یابد*
🔸 المائدة ، 110 :
🔹إذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتي عَلَيْكَ وَ عَلى والِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ إِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ
🔻 * إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني *
وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْني وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى بِإِذْني وَ إِذْ كَفَفْتُ بَني إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَقالَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبين
🔸
🔸 آل عمران ، 49 :
🔹وَ رَسُولاً إِلى بَني إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ
🔻 * أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ *
وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في بُيُوتِكُمْ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنين
🔸
🔸 *عیسی مسیح (علیه السلام) که خلقت خودش نیز تجلی آشکاری از «کن فیکون» از نفخه روح خدای سبحان است (بمانند خلقت حضرت آدم علیه السلام و نفخه روح الهی به ایشان)* :
🔻سوره آل عمران (آیه ۵۹)
⚡ *إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
🔻سوره تحریم (آیه ۱۲)
وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِيٓ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا
⚡ *فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا*
وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ
🔻سوره انبیا (آیه ۹۱)
وَالَّتِيٓ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا
⚡ *فَنَفَخْنَا فِيهَا مِنْ رُوحِنَا*
وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَآ آيَةً لِلْعَالَمِينَ
🔸
🔸 *«کن فیکون» هشت بار در قرآن آمده است* :
⚡️ يس ، 82 : *إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون*
⚡️ البقرة ، 117 : بَديعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
*وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
⚡️ آل عمران ، 47 : قالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لي وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني بَشَرٌ قالَ كَذلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ ما يَشاءُ
*إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
⚡️ آل عمران ، 59 : إِنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ
*خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
⚡️ الأنعام ، 73 : وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ
*وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ*
وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ وَ هُوَ الْحَكيمُ الْخَبيرُ
⚡️ النحل ، 40 : *إِنَّما قَوْلُنا لِشَيْءٍ إِذا أَرَدْناهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
⚡️ مريم ، 35 : ما كانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحانَهُ
*إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
⚡️ غافر، 68 : هُوَ الَّذي يُحْيي وَ يُميتُ
*فَإِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُون*
🔸
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله
🔸 اسم اعظم «الحَیُّ القَیّوم» در قرآن کریم و احادیث شریف و بیان علمای دین مبین اسلام
🔸
🔻 در سه آیه از سه سوره قرآن کریم، اسم اعظم «الحی القیوم» ذکر شده است، که بخاطر سیادت آن بر اسماء الله، جایگاه خاصی به آن آیات و سوره ها بخشیده است:
⚡ • آیت الکرسی (سیّد الآیات) در آیه 255 سوره بقره:
«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيم».
⚡• آیه 2 سوره آل عمران: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوم».
⚡ • آیه 111 سوره طه: «وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْما».
🔻 در روایتی ابو امامه از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل میکند که فرمودند:
⚡ «اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ الَّذِي إِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ فِي سُوَرٍ ثَلَاثٍ فِي الْبَقَرَةِ وَ آلِ عِمْرَانَ وَ طه»،
اسم اعظم الهی که وقتی خداوند به آن خوانده شود اجابت میفرماید در سه سوره قرآن است، در سوره بقره و سوره آل عمران و سوره طه.
سپس ابو امامه میگوید که در این سه سوره سه آیه را یافتم که دارای اسمی هستند که تنها در این سه سوره ذکر شده، و آن «الحی القیوم» در سه آیه مذکور است:
⚡ «قَالَ أَبُو أُمَامَةَ فِي الْبَقَرَةِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ وَ فِي آلِ عِمْرَانَ- الم اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ فِي طه وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ»
(علامه مجلسی، ۱۴۰۳، ج 90: 224).
https://hadith.inoor.ir/hadith/280154
🔻 همچنین از امام رضا (علیه السلام) نقل است که فرمودند:
⚡ «بِسْمِ اللَّهِ الْأَكْبَرِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ»،
به حق اسم الله اکبر (اسم اعظم) که «یا حیّ یا قیّوم» است (علامه مجلسی، ۱۴۰۳، ج 90: 223).
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/280149
🔻 علامه طباطبایی با اشاره به مراتب اسماء الهی در شجره اسماء، اسم «الحیُّ القیّوم» را دارای سیطره بر جمیع اسماء ثبوتیه (غیر از وحدت محض) میدانند ، که «الحی» هستی حق است و مبدأ تمام کمالات اسماء ذاتیه است (اسمائی که عین ذات الهی اند، و مفاهیمشان فقط از ذات او بدون لحاظ هیچ غیری انتزاع میشوند).
⚡ و «القیوم» شدّت قیام بالذات و قوام بخشی او به غیر است از طریق اتّصال «القیّوم» به اسم ذاتی «الحی» (که در تمام قرآن القیّوم فقط با اسم الحیّ آمده است)، فلذا «القیوم» مبدأ تمام اسماء فعلیه اضافیه است (اسمائی که رتبه شان پس از اسماء ذاتی است، و اشاره به ارتباط مقام فعل الهی با ذاتش دارند که اسماء زائد بر ذات و خارج از ذات اند، و مفاهیمشان به لحاظ شدن ارتباط با مخلوقات که غیرحق اند انتزاع میشوند).
🔻 اسم «الحی» (حیات ذاتی حق) رئیس بر اسماء ذاتیهی «علیم، قدیر، مرید، متکلّم، سمیع، بصیر»، که به جمع این هفت اسم «امّهات سبعه» و «ائمه اسماء» گفته میشود.
🔻 و اسم «القیّوم» رئیس و أمّ بر تمام اسماء فعلیه اضافیه است مانند «خالق، رازق، مبدئ، معید، محیی، ممیت، غفور، رحیم، معطی، جواد، ودود، و ...».
(علامه طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج 2: 330 و 331: بخش تفسیر آیت الکرسی در سوره بقره؛)
(علامه طباطبایی، نهایة الحکمة، 287: فصل دهم در صفات فعلی حق؛)
(علامه طباطبایی، الرسائل التوحیدیه، 43 و 24 و 25: فصل یکم (در تقسیم اسماء)، و چهارم مبحث رابع (در حیثیات اسماء)).
🔻 بنابراین، اسم «الحیُّ القیّوم» احاطه به تمام مراتب اسماء ثبوتیه ذاتی و فعلی دارد، و سیّد الاسماء است. همچنین مبدأ تمام اسماء سلبی را هم اسم «القدّوس» میدانند، و از طرفی چون اسماء سلبیه هم با سلب نقص از حق (سلب سلب) به ثبوت کمال مقابلشان برای حق برمیگردند، لذا تمام اسماء سلبیه هم به رئیس اسماء ثبوتیه برمیگردند و متفرع بر «الحیّ القیّوم» میشوند، کما اینکه جمیع تسبیح و تنزیه از نواقص و حدود عدمی هم به ستایش و تحمید کمالات وجودی حق برمیگردند.
(علامه طباطبایی، الرسائل التوحیدیه، 25 و 43 و 34: فصل یکم (در تقسیم اسماء)، چهارم مبحث رابع (در حیثیات اسماء)، و چهارم مبحث ثانی (میزان کلی در تفسیر اسماء)).
🔻 از طرفی علامه طباطبایی، از تعیّن اول در مقام لا مقامی و تعیّن اطلاقی و اسم لا اسمی و حقیقت وحدت حقه «احدیّت» ذیل شرح روایات مراتب اسماء سخن به میان میاورند، و عنوان «اسم مکنون و مخزون و مستأثر» را بر مقام احدیت جاری میدانند که «اسم اعظم بدون تعیّنات صفاتی» است و جمیع تعیّنات اسمائی و صفاتی و افعالی را مفروض و مندک در آن میدانند که همه به او منتهی میشوند (حقیقت أنائیّیت و إنّیّت و «مَنِ الهی» که مختص ذات خداست).
🔻 علامه در همان بیان، اولین اسماء مشیر به آن مسمّای حقیقت مکنون مخزون را «الحیّ القیّوم» میدانند و به مضمون برخی ادعیه استشهاد میکنند، مانند:
⚡ «بِاسْمِكَ اَلْمَكْنُونِ اَلْمَخْزُونِ اَلْحَيِّ اَلْقَيُّومِ اَلْأَكْبَرِ اَلْأَجَلِّ» ،
hadith.inoor.ir/fa/hadith/87308
🔻 و نیز در آیه «هُوَ الْحَيُّ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» (الغافر 65) در امتیاز خاص به اسم «الحی» و حصر آن به مقام احدیّت در اشاره با ضمیر غایب «هو» به آن مقام، که اشعار دارد به اول اسم منشعب در تفاصیل حضرت اسماء از مقام «وحدت ذاتی احدیت»، که اسم «حی ذاتی الحی» است (همانطور که در آیت الکرسی و آیه ٢ سوره آل عمران هم، اول اسم منحصر برای «هو» اسم «الحی» است)، یعنی او هستی و حیات محض است، و حیات و هستی منحصر به اوست.
همچنین این این انحصار هستی و حیات محض بر او، دلیل انحصار عبودیت خالص برای اوست.
(علامه طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج 17: 346: بخش تفسیر آیه 65 غافر؛)
(علامه طباطبایی، الرسائل التوحیدیه، 46 و 47: بخش رسالة الاسماء فصل چهارم مبحث رابع (در حیثیات اسماء)؛ علامه طباطبایی، ۱۴۱۹، 104 و 105 و 106: بخش رسالة الوسائط فصل دوم (در وساطت اسماء الهیه)).
🔸
🔻 اشاره به این نکته لازم است که «اسم اعظم» در دین اسلام، در هر حوزه ای یک نماینده خاص دارد. مثلا عالم ربانی و عارف صمدانی آیتالله سیدعبدالکریم کشمیری (م1378 ه.ش) میفرمایند:
⚡ اسم اعظم از اسماءاللّه «يا حىّ يا قيّوم» و از آیات قرآن «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» و «سلام قولاً من رّب رّحيم» و «چهار آيه آخر سوره حشر» است.
(علی اکبر صداقت، کتاب روح و ریحان : شرح حال عالم ربانی و عارف صمدانی آیتالله سید عبدالکریم کشمیری، 107و108).
🔻و یا نماینده خاص «اسم اعظم» در میان اعیان موجودات، به بیان عارف بالله امام خمینی (ره) «انسان کامل» است، که میفرمایند: اسم اعظم به حسب حقيقت عينى، همان «انسان كامل» است كه خليفه خداوند در تمام عوالم مىباشد و او حقيقت محمّديّه (صلّى اللَّه عليه و آله) است كه با عين ثابت خود با اسم اعظم در مقام الوهيّت متّحد است؛ و ديگر اعيان ثابته، بلكه اسماى الهى از تجلّيّات اين حقيقت هستند
(امام خمینی، شرح دعاء السحر، 77).
🔻 و یا نماینده خاص «اسم اعظم» در میان صورت کتبیه حروف، به بیان عارف بالله علامه حسن زاده آملی در کلمه 254، دو حرف کامل «الف» (اشاره به ذات اقدس احدیت، حقیقت مسمّا) و «سین» (اشاره به ذات انسان کامل، مجلی و مظهر اسم اعظم) هستند
(علامه حسن زاده آملی، هزار و یک کلمه، ج 2: 195 و 196 و 202 و 205).
و یا در بیان عالم ربانی مولی عبدالصمد همدانی، نماینده اسم اعظم، آب (یعنی مظهر حیات الحی القیوم) در موجودات زنده، انسان کامل در اعیان ممکنات، الف در حروف، عدد یک در اعداد، جوهر در نقوش، و مردمک چشم در بدن است.
(عارف باللّٰه مولی عبدالصمد همدانی، کتاب بحر المعارف، ج 3: 414 و 415).
eitaa.com/salehi786/3061
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸 *دو #دستور_العمل قرآنی، برای شفافیت توجه معرفت نفسی*
🔸
🔹 *دستور اول* :
✅ نقل از آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی(ره) در سؤالش از روح سلطان سنجر:
🔸 *برای تمکن توجه تام، باید قبل به توجه نشستن این دو آیه را بخوانی* :
⚡ آیه «هو الحی لا اله الا هو...» (غافر، ۶۶ = ابجد «الله» )
و
⚡ آیت الکرسی: «الله لا اله الا هو الحي القيوم...» (بقره، ٢۵۶ = ابجد «نور» )
🔸
🔻سوره غافر (آیه ۶۶)
⚡هُوَ الْحَيُّ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
🔻سوره بقره (آیه ۲۵۶)
⚡اللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِٓ إِلَّا بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
🔸
🔻 همچنین اگر آیه *«وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ»* (طه، ١١٢) را با توجه به وجه و صورت ها (تمثیل صور) و حتی با توجه به عکس آنها بخوانی میتوانی از آنها اخذ حالی کنی.
🔸
🔹 *دستور دوم* :
✅ کتاب هزار و یک کلمه، کلمه ۴٨۵ (واقعه ١۴، از کتاب انسان در عرف عرفان) :
🔸 مرحوم علامه حسن زاده آملی:
⚡ دستور: شبى در قم در معیّت حضرت استاد علامه آقا سید محمد حسین طباطبایى (روحى فداه) به سوى منزل آن جناب که بیت المعمور این کمترین بوده است مىرفتیم، در اثناى راه به من فرمود :
🔻 *قبل از آن که به توجّه بنشینى: «سوره مبارکه "و الضّحى" ، و "أ لم نشرح" را بخوان که براى انتقال، و صفاى باطن، و رؤیاى صالحه در حال توجّه بسیار مفید است».*
🌐 هزار و یک کلمه، ج۵، ص٢۶۵
🔸
🔻 بنده (صالحی): قبل خواب، ١١ بار سوره ضحی و یک بار سوره الم نشرح برای رؤیت حقایق در خواب مجرب است.
🔸
✅ نکته:
🔻اینکه عدد شماره آيات فوق، یکی بیشتر نوشته شده (نسبت به قرآن های چاپی مرسوم)، چون برمبنای صحیح آیهی «بسم الله الرحمن الرحیم» آیهای مستقل است و آیهی اول هر سوره و تاج سوره و «اکرم آیات قرآن کریم» است، و با اضافهشدن شمارهای برای آن، به شماره آیات سوره ها یکی اضافه میشود.
🔹
#عرفان #قرآن
#آیت_الکرسی
#معرفت_نفس
#سلوکی
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 «لَنَا كَرَائِمُ اَلْقُرْآن» | «كَرَائِمُ اَلْقُرْآنِ أَحْسَنُهُ» | «وَ إِنَّ اَللَّهَ أَنْزَلَ فِي عَلِيٍّ كَرَائِمَ اَلْقُرْآنِ»
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/307630
تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۴۵
امیرالمؤمنین (علیه السلام)
أَخْبَرَنَا أَبُو اَلْخَيْرِ مِقْدَادُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْحِجَازِيُّ اَلْمَدَنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْقَاسِمِ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ اَلْعَلَوِيُّ اَلْحُسَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلشَّيْخُ اَلْفَاضِلُ أُسْتَاذُ اَلْمُحَدِّثِينَ فِي زَمَانِهِ فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ اَلْكُوفِيُّ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ رَحِيمٍ اَلْهَمْدَانِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ زَكَرِيَّا قَالاَ [قَالَ] حَدَّثَنَا عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ سَرَّاجٍ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ أَعْيَنَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ :
⚡ اَلْقُرْآنُ أَرْبَعَةُ أَرْبَاعٍ رُبُعٌ فِينَا وَ رُبُعٌ فِي عَدُوِّنَا وَ رُبُعٌ فَرَائِضُ وَ أَحْكَامٌ وَ رُبُعٌ حَلاَلٌ وَ حَرَامٌ وَ لَنَا كَرَائِمُ اَلْقُرْآنِ .
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/307633
تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۴۷
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
قَالَ حَدَّثَنَا فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُوسَى قَالَ حَدَّثَنِي اَلْحَسَنُ بْنُ ثَابِتٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ شُعْبَةَ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنِ اَلْحَكَمِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ :
⚡ أَخَذَ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَدَ عَلِيٍّ
فَقَالَ:
⚡ إِنَّ اَلْقُرْآنَ أَرْبَعَةُ [أَرْبَعُ] أَرْبَاعٍ رُبُعٌ فِينَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ خَاصَّةً وَ رُبُعٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ رُبُعٌ حَلاَلٌ وَ حَرَامٌ وَ رُبُعٌ فَرَائِضُ وَ أَحْكَامٌ
💥 وَ إِنَّ اَللَّهَ أَنْزَلَ فِي عَلِيٍّ كَرَائِمَ اَلْقُرْآنِ
💥 [مَا نَزَلَ فِي اَلْقُرْآنِ آيَةُ « يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا » إِلاَّ كَانَ عَلِيٌّ أَمِيرَهَا] .
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/402122
البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۹۷
امام باقر (علیه السلام)
عَنْ أَبِي حَمْزَةَ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ،
قَالَ:
⚡ سَرَقُوا «أَكْرَمَ آيَةٍ فِي كِتَابِ اَللَّهِ» :
⚡ « بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ ».
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/402039
البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۵۲
امیرالمؤمنین (علیه السلام)
وَ رَوَى اَلشَّيْخُ اَلْكَامِلُ شَرَفُ اَلدِّينِ اَلنَّجَفِيُّ فِي كِتَابِ تَأْوِيلِ اَلْآيَاتِ اَلْبَاهِرَةِ فِي فَضَائِلِ اَلْعِتْرَةِ اَلطَّاهِرَةِ قَالَ:
🔻وَرَدَ مِنْ طَرِيقِ اَلْعَامَّةِ وَ اَلْخَاصَّةِ اَلْخَبَرُ اَلْمَأْثُورُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ (رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ) أَنَّهُ قَالَ:
🔻 قَالَ لِي أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) :
⚡ «نَزَلَ اَلْقُرْآنُ أَرْبَاعاً: رُبُعٌ فِينَا، وَ رُبُعٌ فِي عَدُوِّنَا، وَ رُبُعٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ، وَ رُبُعٌ فَرَائِضُ وَ أَحْكَامٌ،»
💥 «وَ لَنَا كَرَائِمُ اَلْقُرْآنِ».
💥 « وَ كَرَائِمُ اَلْقُرْآنِ أَحْسَنُهُ »، لِقَوْلِهِ تَعَالَى:
⚡ «اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (الزمر ١۸) وَ «اَلْقَوْلُ» هُوَ اَلْقُرْآنُ .
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸حدیث زیبای مفاخره مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام)
🔸 امام علی(علیه السلام):
⚡ أَنَا صَلاَةُ اَلْمُؤْمِنِ، أَنَا حَيَّ عَلَى اَلصَّلاَةِ، أَنَا حَيَّ عَلَى اَلْفَلاَحِ، أَنَا حَيَّ عَلَى خَيْرِ اَلْعَمَلِ
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/347856
الفضائل (لإبن شاذان) ج ۱، ص ۸۳
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام حسین (علیه السلام)
قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ مِهْرَانَ قَالَ حَدَّثَنَا جَابِرٌ عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَنَا رَسُولُ اَللَّهِ قَالَ :
⚡ لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ رَأَيْتُ عَلَى بَابِ اَلْجَنَّةِ مَكْتُوباً لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ اَللَّهِ وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ سِبْطَا رَسُولِ اَللَّهِ وَ فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاءُ صَفْوَةُ اَللَّهِ وَ عَلَى نَاكِرِهِمْ وَ بَاغِضِهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ تَعَالَى
🔻 قِيلَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله) كَانَ جَالِساً ذَاتَ يَوْمٍ وَ عِنْدَهُ اَلْإِمَامُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذْ دَخَلَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَخَذَهُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَجْلَسَهُ فِي حَجْرِهِ وَ قَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ قَبَّلَ شَفَتَيْهِ، وَ كَانَ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سِتُّ سِنِينَ
🔻فَقَالَ عَلِيٌّ (علیه السلام) يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ تُحِبُّ وَلَدِيَ اَلْحُسَيْنَ؟
🔻قَالَ اَلنَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) وَ كَيْفَ لاَ أُحِبُّهُ وَ هُوَ عُضْوٌ مِنْ أَعْضَائِي
🔻 فَقَالَ عَلِيٌّ (علیه السلام) يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّمَا أَحَبُّ إِلَيْكَ أَنَا أَمِ اَلْحُسَيْنُ؟
🔻فَقَالَ اَلْحُسَيْنُ يَا أَبَتَا مَنْ كَانَ أَعْلَى شَرَفاً كَانَ أَحَبَّ إِلَى اَلنَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) وَ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مَنْزِلَةً
🔻 قَالَ عَلِيٌّ (علیه السلام) لِوَلَدِهِ أَ تُفَاخِرُنِي يَا حُسَيْنُ؟
⚡قَالَ نَعَمْ يَا أَبَتَاهْ إِنْ شِئْتَ
🔻 فَقَالَ لَهُ اَلْإِمَامُ عَلِيٌّ (علیه السلام) :
⚡ يَا حُسَيْنُ، أَنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ، أَنَا لِسَانُ اَلصَّادِقِينَ، أَنَا وَزِيرُ اَلْمُصْطَفَى، أَنَا خَازِنُ عِلْمِ اَللَّهِ وَ مُخْتَارُهُ مِنْ خَلْقِهِ، أَنَا قَائِدُ اَلسَّابِقِينَ إِلَى اَلْجَنَّةِ، أَنَا قَاضِي اَلدَّيْنِ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله)،
⚡ أَنَا اَلَّذِي عَمُّهُ سَيِّدٌ فِي اَلْجَنَّةِ، أَنَا اَلَّذِي أَخُوهُ جَعْفَرٌ اَلطَّيَّارُ فِي اَلْجَنَّةِ عِنْدَ اَلْمَلاَئِكَةِ، أَنَا قَاضِي اَلرَّسُولِ، أَنَا آخِذٌ لَهُ بِالْيَمِينِ، أَنَا حَامِلُ سُورَةِ اَلتَّنْزِيلِ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ بِأَمْرِ اَللَّهِ تَعَالَى، أَنَا اَلَّذِي اِخْتَارَنِي اَللَّهُ تَعَالَى مِنْ خَلْقِهِ،
⚡ أَنَا حَبْلُ اَللَّهِ اَلْمَتِينُ اَلَّذِي أَمَرَ اَللَّهُ تَعَالَى خَلْقَهُ أَنْ يَعْصِمُوا بِهِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً»، أَنَا نَجْمُ اَللَّهِ اَلزَّاهِرُ، أَنَا اَلَّذِي تَزُورُهُ مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاوَاتِ، أَنَا لِسَانُ اَللَّهِ اَلنَّاطِقُ، أَنَا حُجَّةُ اَللَّهِ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ، أَنَا يَدُ اَللَّهِ اَلْقَوِيُّ، أَنَا وَجْهُ اَللَّهِ تَعَالَى فِي اَلسَّمَاوَاتِ،
⚡أَنَا جَنْبُ اَللَّهِ اَلظَّاهِرُ، أَنَا اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى فِيَّ وَ فِي حَقِّي «بَلْ عِبٰادٌ مُكْرَمُونَ، لاٰ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»
⚡أَنَا عُرْوَةُ اَللَّهِ اَلْوُثْقَى اَلَّتِي لاَ اِنْفِصٰامَ لَهٰا وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ، أَنَا بَابُ اَللَّهِ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ، أَنَا عِلْمُ اَللَّهِ عَلَى اَلصِّرَاطِ،
⚡أَنَا بَيْتُ اَللَّهِ مَنْ دَخَلَهُ كٰانَ آمِناً، فَمَنْ تَمَسَّكَ بِوَلاَيَتِي وَ مَحَبَّتِي أَمِنَ مِنَ اَلنَّارِ، أَنَا قَاتِلُ اَلنَّاكِثِينَ وَ اَلْقَاسِطِينَ وَ اَلْمَارِقِينَ ، أَنَا قَاتِلُ اَلْكَافِرِينَ، أَنَا أَبُو اَلْيَتَامَى، أَنَا كَهْفُ اَلْأَرَامِلِ،
⚡ أَنَا عَمَّ يَتَسٰاءَلُونَ عَنْ وَلاَيَتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ قَوْلُهُ تَعَالَى «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِيمِ»، أَنَا نِعْمَةُ اَللَّهِ تَعَالَى اَلَّتِي أَنْعَمَ اَللَّهُ بِهَا عَلَى خَلْقِهِ، أَنَا اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِيَّ وَ فِي حَقِّي «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً»، فَمَنْ أَحَبَّنِي كَانَ مُسْلِماً مُؤْمِناً كَامِلَ اَلدِّينِ،