eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.4هزار دنبال‌کننده
784 عکس
275 ویدیو
293 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅ اینجا نشر پژوهش‌ها، و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ تدریس فعلی: 1. @Shia_erfan 2. @Sania_Ashar ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
و قال بعض العرفاء : (صدرالدین محمد بن ابراهیم ملاصدرای شیرازی، شرح اصول کافی، ج٣ ص٣٨٢ الی ٣٨۴) (البته بخشی از متن ملا صدرا هم برگرفته از کتاب نجم الدین رازی ۶۵۴ق است با عنوان «منارات السائرین الی حضرة الله جل جلاله و مقامات الطائرین»، و با آن تصحیح کردیم) : «اعلم! أنّ الأرواح کلّها مخلوقةٌ من روحٍ واحدةٍ هی روح النبیّ (کما روینا فی حدیث جابر)، و أن روحه أصل الأرواح، و لهذا سمّی امّیا، أی: «أمّ الأرواح» ، کما ان اللوح المحفوظ «أمّ الکتاب» لأنها منتسخة منه. فکما کان آدم (علیه السلام) أبا البشر و خلیفة اللّه فی الأرض، کان النبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) أبا الأرواح (و أمها)، و خلیفة الله فی عالم الأرواح. فالروح خلیفة اللّه و مجمع صفاته تعالی الذاتیّة کالعلم و الحیاة و القدرة و الإرادة و السمع و البصر و الکلام و البقاء ؛ و الجسد خلیفة الروح، و هو مجمع صفاته الفعلیّة. و ذلک انّ اللّه تعالی لمّا خلق روح النبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) «کان اللّه و لم یکن معه شیءٌ إلا روحه» و ما کان شیءٌ آخر حتّی ینسب روحه الیه أو یضاف إلیه غیر اللّه، بل کان روحه «أوّل شیءٍ تعلّقت به القدرة الأزلیّة»، و لذلک شرّفه تشریف الإضافة إلی نفسه فسمّاه «رُوحِی» [الحجر ۲۹]، کما سمّی «أَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ» [آل عمران ۹۶] و شرّفه بالاضافة إلی نفسه، فقال: «بَیتِی» [البقره ١٢۵]. ثمّ حین أراد أن یخلق آدم سوّاه و نفخ فیه من روحه أی: من الروح المضاف إلی نفسه، و هو روح النبیّ، کما قال: «وَ إِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَختُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»، و لم یقل: «نفخت فیه روحی» بدون کلمة «من» لیکون فیه دلالةٌ علی أنّ الروح المنفوخ فی آدم هو بعینه روح النبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)، بل کان روح آدم متولّداً منه. فالنبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) الأب الروحانیّ لأبی البشر و سائر الأنبیاء، و أبوالبشر الأب الجسمانیّ للنبیّ و سائر البشر ، کما قیل (القائل هو ابن الفارض فی تائیته) : وَ إِنِّی وَ إِنْ کُنتُ ابْنَ آدَمَ صُورَةً فَلِی فِیهِ مَعنیً شَاهِدٌ بِأُبُوَّتِی [١] و قیل بالفارسیة الشعر (مثنوی، دفتر چهارم، بخش٢٠) : گر بصورت من ز آدم زاده ام من به معنی جدّ جدّ افتاده ام و کذلک أرواح أولاد آدم مخلوقةٌ من روح النبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) ، لقوله تعالی: «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِینٍ ثُمَّ سَوّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ» [السجده، ۸و۹]؛ و کذلک قال فی حقّ روح عیسی علیه السلام: «فَنَفَخنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا» [التحریم ١٢]. فکانت النفخة لجبرئیل و الروح من روح النبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) المضاف إلی الحضرة الإلهیّة. و لأجل کون حقیقة الروح علی هذه المنزلة و الشرف قصرت أفهام الناس و تلاشت العقول عن درکها کما یتلاشی أنوار الأبصار فی شعاع الشمس، و لهذا قال تعالی: «وَ مَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً» [الاسراء ٨۵] ؛ فافهم هذا المقال فانّه مدرکٌ عزیز المنال! »؛ انتهی کلامه. قال المولویّ (در مثنوی، دفتر چهارم، بخش١٢۴) : کلّ عالم صورت عقل کل است کوست بابای هر آنک اهل قل است صلح کن با این پدر عاقی بهل تا که فرش زر نماید آب و گل پس قیامت نقد حال تو بود پیش تو چرخ و زمین مبدل شود من که صلحم دائماً با این پدر این جهانم چون جنّتـستم در نظر و إذاً ثبت انّ الأرواح مخلوقةٌ من روحٍ واحدٍ هو روح النبیّ (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) ؛ و کذا الأجساد کلّها مخلوقةٌ من جسده (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) و ثبت هذا الحکم لوصیّه الّذی هو بمنزلة نفسه و لأولاده الّذین هم من نوره. و بهذا ظهر معنی قول الهادیّ (علیه السلام) فی الزیارة الجامعة: «و أجسادکم فی الأجساد، و أرواحکم فی الأرواح، و أنفسکم فی النفوس، و آثارکم فی الآثار، و قبورکم فی القبور» [٢]، فانّ حقائق أرواح ماسواهم و أنفسهم و أجسادهم و قبورهم لهم، و هم أولی لهم من غیرهم؛ فافهم ذلک إن کنت من أهله و لاتکن من الغافلین الهالکین. 👇👇👇
و قال [المولوي] أیضاً : (برخی این شعر را از سلطان محمد فرزند مولوی می‌دانند) : تا صورت پیوند جهان بود علی بود تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود سلطان سخا و کرم و جود علی بود هم آدم و هم شیث و هم ادریس و هم أیّوب هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم إلیاس هم صالح و پیغمبر داود علی بود عیسی بوجود آمد و در حال سخن گفت آن نطق و ملاحت که در او بود علی بود مسجود ملائک که شد آدم ز علی شد در قبله محمّد بد و مقصود علی بود از لحمک لحمی [٣] بشنو تا که بیابی کان یار که او نفس نبی بود علی بود آن شاه سر افراز که اندر شب معراج با احمد مختار یکی بود علی بود محمود نبودند کسانی که ندیدند کاندر ره دین احمد محمود علی بود آن معنی قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود علی بود این کفر نباشد سخن کفر نه اینست تا هست علی باشد و تا بود علی بود آن قلعه گشائی که در از قلعه خیبر برکند به یک حمله و بگشود علی بود آن گرد سرافراز که اندر ره اسلام تا کار نشد راست نیاسود علی بود آن شیر دلاور که برای طمع نفس بر خوان جهان پنجه نیالود علی بود سرّ دو جهان جمله ز پیدا و ز پنهان شمس الحق تبریز چو بنمود علی بود ---------- 🔸 پی نوشت : [١]: البیت من غرر أبیات التائیّة الکبری لابن الفارض، راجع: «جلاء الغامض فی شرح دیوان ابن الفارض» ص ۱۲۰. [۲]: راجع: «من لایحضره الفقیه» ج ۲ ص ۶۱۵ الحدیث ۳۲۱۳، «تهذیب الأحکام» ج ۶ ص ۹۹ الحدیث ۱، «مستدرک الوسائل» ج ۱۰ ص ۴۲۳ الحدیث ۱۲۲۷۴، «عیون الأخبار» ج ۲ ص ۲۷۶ الحدیث ۱. [۳]: إشارةٌ إلی قول النبیّ مخاطباً لوصیّه علیهما السلام: «لحمک لحمی و دمک دمی... »، راجع: «بحار الأنوار» ج ۹۹ ص ۱۰۶، «کشف الغمّة» ج ۱ ص ۲۸۷، «کشف الیقین» ص ۱۰۷. 🔸 @Salehi786
20101130100358-106.pdf
344.5K
🔸مقاله « راه نجات در گیتا » حجت‌الاسلام مصطفی فرهودی ص١۰ (١۴٢): در وداها کلمه " اوم " (اسم اعظم) منم. 🔸 @Salehi786
()---2~1.PDF
4.05M
🔸مقاله با عنوان «خوشنویسی سانسکریت (انرژی لغات)» هنر مقدس و سنتی آیین هندوییسم - خانم مریم فدایی - نشریه آئینه هند - شماره 28 و 29 - خرداد و مرداد 1388 🔸 @Salehi786
🔸قدر خود را می‌دانیم؟! 🔻خدای تعالی با اسم جامع خود بر حضرات تجلی کرد. در آیینه انسان خودنمایی کرد، که «همانا خدا آدم را به صورت خود آفرید» («إنَّ اللهَ عزوجل خَلَقَ آدمَ علی صورتِه» -توحید صدوق ص١٠٣-). 🔻پس انسان است و سایه بلند او و خلیفه خدا در همه عوالم (که باید تمام توجهش به خدا باشد)، و خدای تعالی با فیض اقدس و ظلّ ارفعش در او تجلی کرد. 🌐 کتاب شرح دعای سحر، صفحه ۱۶۷. 🔸 مجموعه پوستر 👇 🌐 emam.com/posts/index/quote#qtag555 ✅ بیانی از در «ارتباط روزه با قطع تعلق از حب دنیا، و توجه روح به حب خدای سبحان، و جبران خطای آدم و بنی آدم در خوردن از شجره‌ی کثرت جهان»👇 🌐 https://eitaa.com/salehi786/318 🔸 @Salehy
بسم الله روزه، موجب غلبه احکام روح، بر احکام بدن روزه، زکات بدن است، یعنی موجب پاکی و قطع تعلق از بدن تحمل گرسنگی بدن و نخوردن و قطع تعلق از دنیا در روزه ماه رمضان، موجب غفران خطای بنی آدم (خطای خوردن از شجره کثرت و تعلق محبتش به بدن) بیانی از در «ارتباط روزه با قطع تعلق از حب دنیا، و توجه روح به حب خدای سبحان، و جبران خطای آدم و بنی آدم در خوردن از شجره کثرت جهان» 🔸 🔸امام حسن علیه السلام، نقل می‌کند از امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و ایشان از پیامبر اسلام محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) که فرمودند: هر مومنی که برای خدا ،ماه رمضان را روزه بگیرد، خداوند هفت چیز را به او لازم می کند: ۱- حرام، ذوب شده واز بدنش خارج می شود (یذوب الحرام من جسده). ۲- به رحمت خداوند نزدیک می شود (یَقرُبُ من رحمة الله). 💫۳- خطای پدرش حضرت آدم را (که از درخت ممنوعه خورد) کفاره داده و جبران می‌کند (قَدْ کَفَّرَ خَطِیئَةَ أَبِیهِ آدَمَ). ۴- خداوند لحظات جان کندن را بر او آسان می کند (یُهَوِّنُ اللهُ علیه سکراتِ الموت). ۵- از گرسنگی وتشنگی روز قیامت در امان خواهدبود (أمانٌ من الجوع و العطش یوم القیامة). ۶- خداوند از غذاهای پاک و لذیذ بهشتی به او عطا خواهد کرد (یُطعِمُهُ الله عزوجل من طیبات الجنة). ٧- خداوند دور بودن از آتش دوزخ را به اوعطا می کند (یُعطیهِ الله عزوجل براءة من النار). (خصال الصدوق باب السبعه حدیث١٢: «من صام شهر رمضان وجبت له سبع خصال») 🔸 ⭕️ ⁉️ در بند سوم، خطای پدرمان آدم در خوردن از درخت (که آنچه خورد ٣٠ روز در بدنش ماند)، چه ربطی به من و شما دارد که برای جبرانش باید عوض آن، ٣٠ روز ماه رمضان روزه واجب بگیریم و نخوریم؟ 🔸 👌پاسخ را در جملات ناب امام خمینی (ره) بخوانیم👇 🔸«قضيّه شجره و اكل آدم عليه السلام از آن از اسرار علوم قرآن و اهل بيت عليهم السلام است كه بسيارى از معارف در آن مرموز است، و لهذا در احاديث شريفه علّت تشريع بسيارى از عبادات را همان قضيّه آدم و اكل شجره قرار داده ‏اند. من جمله باب وضوء و نماز و غسل و صوم شهر رمضان و سى روز بودن آن و بسيارى از مناسك حجّ. و نويسنده (امام خمینی) را سالها در نظر است كه در اين باب رساله ‏اى تنظيم كنم و اشتغالات ديگر مانع شده؛ از خداى تعالى توفيق و سعادت می‏خواهم‏». 🔸«سالک الی الله [باید ...] باطن روح را، كه نفخه الهيّه است و با نَفَسِ رحمانى در او منفوخ شده، از حظوظ شيطانى، كه توجّه‏ به‏ غير [و]‏ اصل‏ شجره منهيّه است تطهير كند تا لايق جنّت پدرش، آدم عليه‏ السلام گردد؛ و بداند كه اكل از اين شجره‌ی طبيعت و اقبال به دنيا و توجّه به كثرتْ، اصلِ اصولِ جنابت است. و تا طهارت از اين جنابت به انغماس يا تطهير تامّ به آب رحمت حقّ كه از ساق عرش رحمانى جارى است و خالص از تصرّف شيطانى است نكند، لايق صلاة، كه حقيقت معراج قرب است، نشود؛ «فانه لاصلاةَ الا بطهور» (نماز، نماز نيست جز با طهارت). 🔸جنابت فناى در طبیعت و غفلت از روحانیّت است و غایة القصواى کمال سلطنت حیوانیّت و بهیمیّت و دخول در اسفل السّافلین است. و غسلِ جنابت، تطهیر از این خطیئه و رجوع از حکم طبیعت است، و دخول در سلطان رحمانیّت و تصرّف الهیّت است به شست و شو نمودن جمیع مملکت‌ نفس را که فانى در طبیعت شده بود و به غرور شیطان مبتلا شده بود 🔻و اشاره به آنچه ذكر شد فرموده در حديث شريف وسایل از شيخ صدوق (رضوان اللَّه عليه) نقل نمايد: «گروهى از يهود نزد رسول الله (صلّى الله عليه و آله) آمدند، اعلم آنان پرسشهايى از آن حضرت كرد. از جمله پرسيد:" براى چه خداوند تعالى به غسل از جنابت امر فرمود؛ ولى بعد از مدفوع و بول به غسل امر نفرمود؟" رسول الله -صلى آله عليه و آله- فرمود: " انَّ آدَمَ (ع) لَمَّا اكَلَ مِنْ الشَّجَرَةِ: دَبَّ ذلِكَ فى عُروُقِهِ و شَعْرِهِ وَ بَشَرِهِ. فَاذا جامَعَ الَّرجُلُ اهْلَهُ، خَرَجَ الْماءُ مِنْ كُلِّ عِرْقٍ شَعْرَةٍ فى جَسَدِهِ، فَاوْجَبَ اللَّه عَزَّ و جَلَّ على‏ ذُرِّيَّتِهِ الْاغْتِسالَ مِنَ الْجَنابَةِ الى يَوْمِ الْقِيامَةِ ". "چون آدم(ع) از درخت(ممنوع) خورد، اثر آن در رگها و پوست و موى او نفوذ كرد؛ و (برای همین) چون هر مرد با همسرش در آميزد، آب (منى) از همه رگ و موى بدنش خارج شود؛ از اين رو خداوند عزّوجلّ تا روز قيامت غسل جنابت را بر فرزندان آدم واجب فرمود"». 🔻و در روایت دیگری، امام رضا (علیه السلام) میفرمایند: " انَّما امِرُوا بالْغُسْل مِنَ الْجَنابَةِ: وَ لَمْ يُؤْمَروُا بِالْغُسْلِ مِنَ الْخَلَاءِ وَ هُوَ أَنْجَسُ مِنَ الْجَنَابَةِ وَ أَقْذَرُ، مِن اجْلِ انَّ الْجَنابَةَ مِنَ نَفْسِ الِانْسانِ، وَ هُوَ شَىْ‏ءٌ يَخْرُجُ مِنْ جَميعِ جَسَدِهِ؛ وَالخَلَاءُ لَيْسَ هُوَ مِنْ نَفْسِ الِانْسانِ: انَّما هُوَ غَذاءٌ يَدْخُلُ مِنْ بابٍ وَ يَخْرُجُ مِنْ بابٍ." 👇👇👇
٢ 🔸[ترجمه حدیث]‌: «اينكه به غسل جنابت دستور داده شده، اما پس از قضاى حاجت، با اينكه نجستر و پليدتر است، دستور غسل داده نشده است، از اين است كه اثر جنابت از نفْس آدمى است ولذا از همه بدن چيزى خارج میشود (و باید کل بدن غسل شود)؛ اما خلأ (بول و مدفوع) از نفس آدمى نيست، بلكه غذايى است كه از يك طرف وارد میشود و از طرف ديگر خارج می‏گردد». 🔸 بالجمله، تو آدم‏زاده، كه بذر لقائى، و براى معرفتْ، مخلوق [شدی]، و خداى تعالى تو را براى خود برگزيده، و با دو دست جمال و جلال خود [تو را] تخمير فرموده (خَلَقْتُ بِيَدَيَّ -ص٧۵-)، و مسجود ملائكه و محسود ابليس قرار داده، اگر بخواهى از جنابتِ پدر كه [پدر همان] اصلِ تو است خارج شوى، و لايق لقاى حضرت محبوب شوى، و استعداد وصول به مقام انس و حضرت قدس پيدا كنى، بايد با آب رحمت حقّ باطن دل را غسل‏ دهى (يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ -انفال ١١-)، و از اقبال به دنيا، كه از مظاهر شجره منهيّه است، توبه كنى و قلب خود را، كه محفل جناب جميل و جمال جليل است، از حبّ دنيا و شئون خبيثه آن، كه رجز شيطان است، شست و شو دهى كه جنّتِ لقاى حقّ جاى پاكان است -«و لا يدْخُلُ الجنَّةَ الا الطَّيِّبُ» («جز پاكيزه وارد بهشت نشود» -کافی٣٧١/٣-)؛ «شست و شويى كن و آنگه به خرابات خرام» («تا نگردد ز تو اين دير خراب آلوده» -حافظ-). 🔸 در باب علّت وجوب صوم نيز در حديث شریف است كه يهودیان سؤال نمودند كه چرا خداوند بر امّت تو واجب نمود سى روز روزه در روزها؟ رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِيَ فِي بَطْنِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَى ذُرِّيَّتِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ وَ الَّذِي يَأْكُلُونَهُ تَفَضُّلٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ كَانَ عَلَى آدَمَ فَفَرَضَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَى أُمَّتِي ثُمَّ تَلَا رَسُولُ اللَّهِ ص هَذِهِ الْآيَةَ : "كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ" (آیات ١٨٣و١٨۴ سوره بقره)». همانا آدم (عليه السلام) چون از آن درخت خورد باقى ماند در شكمش سى روز؛ پس، واجب فرمود خداوند بر آدم و بر ذريه ‏اش سى روز گرسنگى و تشنگى را؛ و تفضّل فرمود بر آنها به اين كه در شبها اجازه خوردن داد به آنها. ولذا خدای سبحان سی روز روزه را بر آدم واجب فرمود و نیز واجب فرمود بر امت من سی روز روزه ماه رمضان را. سپس آیات ١٨٣و١٨۴ سوره بقره را تلاوت فرمودند که: «مسلمانان! همان‌طورکه بر مردمان پیش از شما روزه واجب بود، بر شما هم واجب است تا خودمراقب (متقی) بشوید. ایامی خاص (در ٣٠ روز ماه رمضان) که به شماره معین شده است.» (علل الشرايع؛ج٢،ص٣٧٨، باب١٠٩، ح١). [ یعنی، چون هبوطِ نوعِ آدم و توجهش به بدن با خوردن و حب به آن محقق شد، ولذا با نخوردن و پاک شدن از حب دنیا و کندن توجهش از بدن در روزه گرفتن، توبه و توجه به روح، و غلبه‌ی احکام روح محقق میشود، که انسان در ماه رمضان آمادگی های روحانی قوی می‌یابد. ] 🔸از این احادیث شریفه اهل اشارات و اصحاب قلوب را استفاده‌هایى باشد که خطیئه آدم (علیه السلام) با آن که از قبیل خطیئات دیگران نبوده، بلکه شاید «خطیئه طبیعیّه (تکوینی)» بوده یا خطیئه‌ی «توجّه به کثرت» که «شجره طبیعت» است بوده، یا (باطن آن) «توجّه به کثرت اسمائى» پس از «جاذبه‌ی فناى ذاتى» بوده، لکن از مثل آدم (علیه السلام)، که «صفىّ الله» و «مخصوص به قرب و فناى ذاتى» است، متوقّع نبوده. لهذا به مقتضاى غیرتِ [حریمِ] «حبّ ذات مقدّس حق»، اعلان عصیان و غوایت او را در همه عوالم و در لسان همه انبیاء علیهم السلام فرمود. و قال تعالى: «وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‌» (طه ١٢١). 🔸[وقتی] کثرات از میان برداشته شده و عالم، عالم وحدت و یگانگى مى‌شود. جمال جمیل محبوب، تلألؤ نموده و بو و رایحه‌ی محبوب از هر چیزى به مشام مى‌رسد. این است معناى فرمایش رئیس الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : «و کمال توحیده الإخلاص له و کمال الإخلاص له نفی الصفات عنه» (نهج البلاغه، خطبه ١)؛ که آدمی باید بالعیان محبوب را دیده و از کثرت که غیر از محبوب و معشوق است بگذرد. 👇👇👇
٣ 🔸پس آن را که خبر شد و از کثرات گذشت دیگر از همه چیز غافل است الّا هو، و به غیر محبوب توجه ندارد. و اگر به غیر توجه کند و لو آن غیر، آیت محبوب باشد، گناه است. این است که تا آدم (علیه السلام) به اسماء نگاه کرد -در صورتى که حق این بود که فقط جمال محبوب را ببیند ولاغیر-، به صرف قطع توجه از ذى الآیه (ذات اقدس حق) و توجه به آیه و عالم اسماء (مظاهر حق)، نداى محبوب بلند شده و در عالم اعلان نمود که عاشق خطا کرد: «وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‌» (طه ١٢١)، عاشق را رسوا نمود که چرا توجه خود را از محبوب منصرف کردى، و این خطیئه آدم شد. این است که چون از محبوب هجران کرد، به هجران تمام مبتلا گردید. 🔸با این وصف، این همه تطهیر و تنزیه لازم است‌، هم براى خود آدم و هم ذریّه‌اش که در صلب او مستکنّ بودند و در خطیئه شرکت داشتند، بلکه پس از خروج از صلب نیز شرکت نمودند. 🔻 پس خطیئه آدم و آدم زادگان را چنانچه مراتب و مظاهرى است، -چنانچه اوّل مرتبه آن توجه به کثرات اسمائیه و آخر مظهر آن اکل از شجره منهیّه است که صورت ملکوتى آن درختى است که در آن انواع اثمار و فواکه است، و صورت ملکى آن طبیعت و شئون آن است، و حبّ دنیا و حبّ نفس که اکنون در این ذریّه است از شئون همان میل به شجره و اکل آن است-، همینطور (که خطیئه مراتب دارد) از براى تطهیر و تنزیه و طهارت و صلاة و صیام آنها هم، که براى خروج همه ماست از خطیئه پدر (که پدر، اصلِ ماست)، مراتب بسیارى است مطابق مراتب خطیئه. 🔻و از این بیان معلوم شد که جمیع انواع معاصى قالبى (بدنی) ابن آدم از شئون اکل شجره است و تطهیر آن به طورى است (در ترک گناه عملی)، و جمیع انواع معاصى قلبیه آنها نیز از شئون آن شجره است، و تطهیر آن به طورى است (در ترک رذایل اخلاقی). و جمیع انواع معاصى روحیّه هم از آن شجره، و تطهیر آن به طورى است (در ترک ماسوی الله و طهارت از شرک). 🌐 (آداب الصلاة، گزیده ص٧١ الی ٧۶. / تقریرات فلسفه، ج‌١ ص٨٣ و ۸۴). 🔸 🔸در پایان، بیان امام خمینی (ره) در ارتباط خطیئه بنی آدم با اوقات نماز و وضوی نماز: 🔻«لطیفه ای در باب خطیئۀ آدم و اوقات نماز»‏ : " وقت صلاة عصر، هنگام خطیئۀ آدم (علیه السّلام) به ورود در‌‎ ‌‏حجاب تعیّن و میل به شجرۀ طبیعت است.‏ ‌‏و اما صلاة عشائین (مغرب و عشا)، در اوقاتِ ظلمتِ دیجورِ طبیعت و احتجاب‌‎ ‌‏تامّ شمس حقیقت است، برای خروج از این ظلمت به توبۀ‌‎ ‌‏صحیحه از خطای غریزی ابوالبشر -علیه السّلام- به صلاة مغرب؛‌‎ ‌‏و خروج از ظلمات قبر و صراط و قیامت که بقایای ظلمت طبیعت‏ ‌‏است، به طریق مشایعت؛ چنانچه در حدیث اهل بیت عصمت و‌‎ ‌‏طهارت است که مغرب وقتی است که آدم توبه کرد پس، سه‌‎ ‌‏رکعت نماز خواند: یک رکعت برای خطیئۀ خود، و یک رکعت برای خطیئۀ‌‎ ‌‏حوّاء -علیها السّلام- و یک رکعت برای توبۀ خود." 🌐 (‌‏سرالصلوة، ‌‏ص۶١‏)‏ 🔸یکی از یهودیان سؤال کرد از حضرت رسول‌‎ الله (صلّی الله‌ علیه و آله) که به چه علّت وضوء مختصّ به این چهار‌‎ ‌‏موضع شد، با آن که اینها از همۀ اعضاء بدن نظیف ترند. فرمود:‌‎ ‌‏چون شیطان وسوسه کرد آدم (علیه السلام) را و او نزدیک آن درخت ممنوعه رفت و نظر‌‎ ‌‏به سوی آن کرد، آبرویش ریخت؛ پس برخاست و به سوی آن‌‎ ‌‏درخت روان شد ـ و آن اوّل قدمی بود که برای گناه برداشته شد. پس از آن با دست خویش آنچه در آن درخت بود چید و خورد،‌‎ ‌‏پس زینت و زیور از جسمش پرواز نمود. و آدم دست خود را بالای‌‎ ‌‏سرش گذاشت و گریه و توبه نمود. پس چون خداوند توبۀ او را قبول‌‎ ‌‏فرمود، واجب نمود بر او و بر ذریّه اش پاکیزه نمودن (و وضوی) این چهار‌‎ ‌‏عضو را؛ پس، امر فرمود خدای عزّوجل به شستن روی، برای آن‌‎ ‌‏که نظر نمود به شجره؛ و امر فرمود به شستن دستها تا مرفق، چون‌‎ ‌‏با آنها تناول نمود؛ و امر فرمود به مسح سر، چون دست خود را برای توبه به‌‎ ‌‏سر گذاشت؛ و امر نمود به مسح قدمها، چون که با آنها به سوی‌‎ ‌‏گناه رفته بود.‏ 🔻با وضو گرفتن، آنچه محل ظهور عبودیّت است در محضر مبارک حقّ باید طاهر و پاکیزه باشد و اعضاء و جوارح ظاهریّه، که حظّ ناقصى از آن معانى دارند، بى طهارت لایق مقام نیستند. 🔻و تطهیر قلب که محل حقیقى عبودیّت و مرکز واقعى این معانى است تطهیرش لازم‌تر است، و بدون تطهیر آن اگر با هفت دریا اعضاء صوریّه را شست و شو نمایند، تطهیر نشود و لیاقت مقام پیدا نکند، بلکه شیطان را در آن تصرّف باشد و از درگاه عزّت مطرود گردد. 🌐 (آداب الصلاة، ص٧٠) 🌐 eitaa.com/salehi786/317 🔸 @Salehy @Salehi786
imam00120_080616213611.mp3
4.92M
🔈 صوت دعای عرفانی امام خمینی (ما هيچيم و هر چه هست تویی)👆 👌جذاب و تاثیرگذار در استقبال از ماه مبارک رمضان 🌸مهمانی بی مثال آمد 💫رمضان و شور برخاست صد شور و سرور و سور برجاست 💫مهماني ماه بي‌مثال است هم شادي بي‌مثال برپاست 💫صد هلهله هست در خلايق بر ديدن ماه بين چه غوغاست 💫چشمان، همه تير گشته بالا اميد بشر همه به بالاست 💫اين ماه هزار عشوه دارد زيرا كه خدا خودش بياراست 💫جان‌ها همه رقص و پاي‌كوبی بر تن زده‌اند و تن به يغماست 💫در ماه خدا خراب و خمّار بايد بشوی كه خمر آنجاست 💫چون ساقي خلق، خالق آمد مخموري خامران ز سقّاست 💫مي‌داد دلم نويد نو را فاضل بنگر كه فيض پيداست (شعر از آقای قادر فاضلی) 🔸 @SokhanErfan @Salehi786
هدایت شده از استاد وکیلی
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
4.09M
🔸 کتاب «دار الشفا»👆 💡حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرم‌های مطهر 🦠 با کوئید١٩، علوم تجربی و علوم مجرّد 📘اثر حجت‌الاسلام والمسلمین ▫️آیا واقعا بازبودن اماکن مذهبی خطر جانی قابل توجه دارد؟ ▫️بررسی ادله حرمت تعطیلی حرمهای مطهر ▫️آیا اماکن مذهبی شفابخش است؟ ▫️نظام اسباب و علل استثناپذیر است یا نه؟ ▫️ضریب اهمیت زیارت از منظر اسلام چه مقدار است؟ ▫️چالش‌های دانش پزشکی مدرن کجاست؟ ▫️اعتبار نداشتن آراء پزشکان در خارج از حیطه تجربه 📥 صفحه ناشر در این کتاب 256 صفحه ای به صورت : 🌐 towhid.org/1339/book 🔸 @ostad_vakili @Salehy
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روش تبدیل فایل های صوتی به تایپ شده فارسی، با استفاده از سرویس آنلاین گوگل 🌐 docs.google.com 👌نکته: سایت گوگل داکس👆را فقط با مرورگر (chrome) باز کنید. این قابلیت و گزینه‌ی «تایپ صوتی» (Voice Typing) در منوی ابزارها (Tools) فقط در مرورگر کروم نمایش داده می‌شود. 🔻براحتی کنید با صحبت کردن (با استفاده از میکروفن سیستم). 🔻براحتی با اجرای فایل صوتی در آن را تبدیل به متن کنید (با استفاده از تعریف میکروفن مجازی داخلی، که صدای داخل سیستم را بعنوان ورودی میکروفن به سرویس آنلاین گوگل میدهد). 🔸 @Salehy @Salehi786