صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله 🔸 *استفاده امام صادق (علیه السلام) از قدرت سلطهی عزیمت مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
بسم الله
#حدیث
🔸 *پیدا شدن راه برای گمشده در راهها، با کمک یک جن مؤمن بنام «صـالـح»*
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/267996
شناسه حدیث : ۲۶۷۹۹۶
نشانی : بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۲۴۳
🔻وَ قَالَ [امیرالمؤمنین] عَلَيْهِ السَّلاَمُ [ فِي اَلْخِصَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثِ اَلْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ] :
🔸مَنْ ضَلَّ مِنْكُمْ فِي سَفَرٍ أَوْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ، فَلْيُنَادِ *يَا صَـالِـحُ أَغِثْنِي*
فَإِنَّ فِي إِخْوَانِكُمْ مِنَ اَلْجِنِّ جِنِّيّاً يُسَمَّى صَالِحاً، يَسِيحُ فِي اَلْبِلاَدِ لِمَكَانِكُمْ مُحْتَسِباً نَفْسَهُ لَكُمْ فَإِذَا سَمِعَ اَلصَّوْتَ أَجَابَ وَ أَرْشَدَ اَلضَّالَّ مِنْكُمْ وَ حَبَسَ عَلَيْهِ دَابَّتَهُ .
🔸
🔻از مولا امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) [در الخصال ج ۲، ص ۶۱۰ در ضمن حدیث اَلْأَرْبَعِمِائَة بند ١١٧ ] نقل شده که فرمود:
🔸چون يكى از شما در سفر گم شود يا بر خود ترسد با صدایی بلند نـدا کند:
*يَا صَـالِـحُ أَغِثْنِي*
*اى صـالـح بدادم برس*
كه در برادران جن شما مؤمنی بنام صالح است كه در سرزمینها میگردد، و خود را براى خدمت گزاری شما وقف كرده، و چون صدای شما را بشنود پاسخ دهد و گمشده شما را راهنمایی نمايد و مرکب فرد گمشده را هم که فرار کرده باشد را برايش نگاه میدارد.
🔻متن کامل حدیث اَلْأَرْبَعِمِائَة👇
https://hadith.inoor.ir/hadith/316561
🔸
✅ این برادر جن مؤمن ما بنام *«صـالـح»* ، همان جناب *«صـالـح بن علی»* هست که سابقاً در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) هم ذکر کردیم که حضرت برای پیدا کردن یکی از مؤمنان گمشده در جملاتی که به راوی یاد دادند به او یاد دادند که صالح را مورد خطاب قرار دهد و با یادآوری عزیمت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پیدا کردن آن مؤمن گمشده را بخواهد👇و آن مؤمن هم پیدا شد.
🌐 noo.rs/Rl6BD متن حدیث
🌐 eitaa.com/salehi786/784 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1461 تلگرام
🔸
@Salehi786
بسم الله
*«در یک جمع عمومی، بجای دعای صرفا شخصی، دعایی برای خود و عموم اهل ایمان باهم بکنید»*
🔸
🔸 مرحوم آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) می نویسند:
🔻وقتی نوشتن رساله ی امامت را به اتمام رساندم، آن را به حضور شریف استاد علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان (رضوان الله تعالی علیه)، ارائه دادم و اظهار داشتم گاه گاهی که از درس و بحث خسته شدید به عنوان یک جلسه ی استراحت و به تعبیر عامه ی مردم «زنگ تفریح» این رساله ی ما را هم ملاحظه بفرمایید، ایشان لطف فرمودند و رساله را از اول تا آخر، کلمه به کلمه خواندند.
تا آن که پس از مدتی فرمودند :
«از بطن تا خط آن را نگاه کردم و رساله (برای تحویل دادن) حاضر است!»
«مدت دو ماه به درازا کشید تا ایشان رساله را مطالعه و بررسی کردند، وقتی به حضورشان رسیدم تا آن را تحویل بگیرم، به من اعتراض کردند که در فلان جای رساله دعای شخصی در حق خودتان کرده اید، زیرا من در در یک جاى آن رساله دعاى شخصى درباره خودم کرده بودم که: "بار خدایا مرا به فهم خطاب محمدی (صلی الله علیه و آله) اعتلا ده"، و این دعا را پس از بیان حدیثی و شرح آن آوردم.»
🔻علت انتقاد علامه طباطبایی (ره) این بود که چرا در کنار سفره ی الهی، دیگران را شرکت نداده ام و افزودند:
" *آقا تا من خودم را شناختم دعاى شخصى در حق خودم نکردم، بلکه دعایم عام است.* "
و البته در اصول کافی از ائمه اطهار (علیهم السلام) نقل شده که دعای شخصی نکنید و بندگان خدا را هم در کنار سفره ی الهی شرکت دهید.
این تأدیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت.»
https://www.hawzahnews.com/news/944412
🔸
🔻 و فى باب العموم فى الدعاء من فصل الخطاب :
قال ابو عبد الله الصادق (علیه السلام) :
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) :
⚡ *«إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعُمَّ فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعَاءِ»*
⚡هرگاه يكى از شماها دعا كند پس عموميت دهد و همه را دعا كند، زيرا كه آن به اجابت نزديكتر است.
(الکافي ج ۲، ص ۴۸۷)
hadith.inoor.ir/hadith/107049
🔻 و قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) :
⚡ *«مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ فَاخْتَصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خَانَهُمْ »*
⚡هر كس امامت جمعى كند و خويشتن را به دعا مختصّ سازد و دعا [صرفا] براى خود كند و براى مأمومين نكند، در حق آنان خيانت ورزيده است.
[ اين خبر دلالت دارد بر اينكه امام جماعت بايد ادعيّه را بصيغه جمع بخواند و در یک جمع عمومی به انفراد برای خودش تنها دعا نكند.]
(من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۰۰)
hadith.inoor.ir/hadith/99102
🔸
- کتاب هزار و یک نکته، نکته ۷۷۷، ص ۶۲۱ - ۶۲۲.
- همچنین؛ کتاب آیینهی عرفان، ص ۵۶- ۵۷.
🔸
@Salehi786
Screenshot_۲۰۲۱۱۱۱۴-۰۱۵۷۱۱_Instagram .jpg
913.7K
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/381309
شناسه حدیث : ۳۸۱۳۰۹
نشانی : مهج الدعوات و منهج العبادات (سید بن طاووس)، ج ۱، ص ۱۹
رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنَّهُ قَالَ:
*مَنْ لَحِقَتْهُ شِدَّةٌ أَوْ نَكْبَةٌ أَوْ ضَيْقٌ فَقَالَ ثَلاَثِينَ أَلْفَ مَرَّةٍ (30.000) : «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»، إِلاَّ وَ قَدْ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْهُ.*
- قَالَ رَاوِي اَلْحَدِيثِ وَ هَذَا خَبَرٌ صَحِيحٌ وَ قَدْ جُرِّبَ .
noo.rs/T5aqX
🔸
✅ طی 10 روز، روزی 3 هزار مرتبه (در طی روز) استغفار کند (بگوید «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»)، ان شاء الله حاجت روا شود.
📌علی القاعده هم وقتی دستور عام به استغفار داده میشود طبق سه آیه قرآن که فرموده *«استَغفِروا رَبَّكُم ثُمَّ توبوا إِلَيه»* (سوره هود، آیات ٣ و ۵٢ و ٩٠)، بنا به دستور «استغفروا ربکم» (که تمسک به «ربوبیت الهی» در استغفار است)، در متن ذکر استغفار هم بصورت «أَسْتَغْفِرُ اَللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» دقیقتر و کاملتر است، که روایات زیادی هم مطابق همین متن (با «ربی») ذکر استغفار نقل شده است.
البته اگر کسی فرصت ندارد کامل بگوید، صرف «استغفر الله» گفتن هم اشکال ندارد، که روایت هم مطابقش هست👇
eitaa.com/salehi786/258
⚡️بسم الله
⚡️دوره مطالعه گزیده کتب #استاد_طاهرزاده
🌐 instagram.com/p/BuykewDnq8F/
🔸
☀️ *مراحل سیر مطالعاتی گزیده آثار استاد طاهرزاده* (به ترتیب طی ۸ مرحله) :
🔻 *مرحله اول* :
📘مطالعه کتاب «جوان و انتخاب بزرگ»
lobolmizan.ir/book/70
📗مطالعه کتاب «چه نيازي به نبي؟»
lobolmizan.ir/book/251
📙مطالعه کتاب «آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین»، همچنین امکان شنیدن فایل صوتی کتاب (در 9 جلسه).
lobolmizan.ir/book/69
lobolmizan.ir/sound/642 صوت
🔸
🔻 *مرحله دوم* :️
📕شرح صوتی کتاب ده نكته از معرفت نفس (در 10جلسه)، همراه با مطالعه کتاب
lobolmizan.ir/book/71
lobolmizan.ir/sound/641 صوت
📘 مطالعه کتاب «خویشتن پنهان (شرح متنی ده نکته از معرفت نفس)»
lobolmizan.ir/book/253
📔مطالعه کتاب «عالَم انسان دینی»
lobolmizan.ir/book/77
🔸
🔻 *مرحله سوم* :️
📔شرح صوتی قسمت برهان صدیقین از کتاب «از برهان تا عرفان» (در 9جلسه)، همراه با مطالعه کتاب
lobolmizan.ir/book/240
lobolmizan.ir/sound/659 صوت
📘 شرح صوتی کتاب «چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی» (در 22 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب.
lobolmizan.ir/book/245
lobolmizan.ir/sound/651 صوت
📕 شرح صوتی «خطبه 49 نهج البلاغه» (در 3جلسه)
lobolmizan.ir/sound/730 صوت
📘 شرح صوتی «حدیث عنوان بصری» (در 19جلسه).
lobolmizan.ir/sound/638
🔸
🔻 *مرحله چهارم* :️
📔شرح صوتی قسمت حرکت جوهری از کتاب «از برهان تا عرفان» (در 17جلسه)، همراه با مطالعه کتاب
lobolmizan.ir/book/240
lobolmizan.ir/sound/659 صوت
📕 مطالعه کتاب «جایگاه رزق انسان در هستی»
lobolmizan.ir/book/79
📗 مطالعه کتاب «مبانی معرفتی مهدویت»
lobolmizan.ir/book/68
🔸
🔻 *مرحله پنجم* :
📗 شرح صوتی کتاب «معاد بازگشت به جدي ترين زندگي» (در 76 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. و مطالعه جزوه «چگونگی حیات بدن اخروی»
lobolmizan.ir/book/94
lobolmizan.ir/leaflet/171
lobolmizan.ir/sound/652 صوت
📕 شرح صوتی «خطبه 113 نهج البلاغه» برای شناخت دنیـا و روش برخورد با آن (در 16جلسه).
lobolmizan.ir/sound/733 صوت
🔸
🔻 *مرحله ششم* :
📔شرح صوتی کتاب «فرهنگ مدرنیته و توهّم» (در 22 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب
lobolmizan.ir/book/93
lobolmizan.ir/sound/685 صوت
📕 مطالعه کتاب «جايگاه إشراقي انقلاب اسلامي در فضاي مدرنيسم» (در 1 جلسه)
lobolmizan.ir/book/89
📘 شرح صوتی «دستور العمل هاي آيت الله بهجت» (در 4جلسه)، همراه مطالعه جزوه آن.
lobolmizan.ir/leaflet/231
lobolmizan.ir/sound/675 صوت
🔸
🔻 *مرحله هفتم* :
📕 شرح صوتی کتاب «آنگاه که فعاليتهاي فرهنگي پوچ ميشود» (در 78جلسه)، همراه با مطالعه کتاب.
lobolmizan.ir/book/76
lobolmizan.ir/sound/683 صوت
📗 شرح صوتی «خطبه 114 نهج البلاغه» در نحوهی بهره مندی از دنیا و ایجاد تعادل بین دنیا و آخرت (در 27جلسه).
lobolmizan.ir/sound/731 صوت
📘شرح صوتی کتاب «مبانی نظری و عملی حبّ اهل البیت (علیهم السلام)» (در 53 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب.
lobolmizan.ir/book/82
lobolmizan.ir/sound/647 صوت
📔مطالعه ی کتاب «حقیقت نوری اهل البیت (علیهم السلام)» (در 24جلسه)
lobolmizan.ir/book/255
📕 مطالعه کتاب «امام و مقام تعلیم به ملائکه» (در 14جلسه).
lobolmizan.ir/book/242
📘 مطالعه کتاب «مقام لیله القدری حضرت فاطمه (سلام الله علیه)»
lobolmizan.ir/book/66
🔸
🔻 *مرحله هشتم* :
📘 مطالعه کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (ره)» و امکان شنیدن صوت آن (در 17 جلسه)
lobolmizan.ir/book/87
lobolmizan.ir/sound/682 صوت
📕 شنیدن صوت بحث «جهان گمشده در عالم خیال» (در 8جلسه)
lobolmizan.ir/sound/809
📗 شرح صوتی «زیارت جامعه کبیره» (در 116 جلسه)
lobolmizan.ir/sound/738 صوت
📔 شرح صوتی «تفسیـر سـوره مبارکه سـبـأ» (در 27جلسه) و نیز «تفسیر انفسی سوره نـبــأ» (در 8جلسه)، و همچنین «تفسیر انفسی سوره فـتـح» (در 17جلسه).
lobolmizan.ir/sound/696 صوت
lobolmizan.ir/sound/818 صوت
lobolmizan.ir/sound/808 صوت
📕 شنیدن صوت بحث «حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی» (در 9 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب آن
lobolmizan.ir/book/587
lobolmizan.ir/sound/748 صوت
🔸
والسلام علی من اتبع الهدی
🔸
@Salehi786
@Salehy
بسم الله
🔸
دادِ او را قابلیت شرط نیست
بلکه شرطِ قابلیت دادِ اوست
نیست از اسباب تصریف خداست
نیست ها را قابلیت از کجاست
قابلی گر شرط فعل حق بدی
هیچ معدومی به هستی نامدی
هرچه خواهد آن مسبب آورد
قـدرت مطلق سبب ها بر دَرَد
دیده ای باید سبب سوراخ کن
تا حُجُب را برکَنَد از بیـخ و بـُن
(مثنوی معنوی)
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍پس از انتشار دو کتاب «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» که مورد استقبال گسترده علاقهمندان به مباحث اخلاقی و سلوکی قرار گرفت، اثر جدید استاد محمدحسین رخشاد، با عنوان «در محضر ارباب معرفت» پیرامون جلسات اخلاقی و تربیتی مرحوم آیتالله سعادتپرور(ره) است.
🔸این کتاب شامل ۸ فصل به شرح زیر است:
▫️در آستانه سلوک: مطالب مرتبط با مراحل آغازین سلوک، همچون تهذیب نفس، عبودیت، مراقبه و محاسبه و...؛
▫️شرایط و لوازم سلوک: شامل مباحثی مانند ذکر الهی، نماز شب و تهجد، صمت و جوع، صبر و استقامت، توکل و تسلیم، و ذکر برخی از موانع سلوک؛
▫️نفحات سلوک: توصیههایی پیرامون مراقبات ایام خاص، همچون ماههای رجب، شعبان، رمضان و اربعین کلیمی؛
▫️پایان سلوک: شامل مطالبی همچون فقر و نداری، لقای الهی و توحید حقیقی و کامل؛
▫️ندای ملکوت: شرح احادیث قدسی پیرامون سیروسلوک؛
▫️صاحبان ملکوت: شرح روایاتی از حضرات معصومین(ع) درباره آغاز، نفحات و پایان سلوک؛
▫️ترنم ملکوت: شرح ابیاتی از حافظ
▫️سالکان ملکوت: مطالب متنوعی از علامه طباطبایی(ره).
🔸لینک پیشخرید:
https://b2n.ir/ArbabeMarefat
@jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
جلسه ۷۹: آموختن درس عاشقی از شمع
«إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»
(بیترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت] استقامت ورزيدند)
در عاشقی گریز نباشد ز سوز و ساز
استادهام چو شمع مترسان ز آتشم
حضرت امیر(ع) میفرماید: «الْهِجْرَانُ عُقُوبَةُ الْعِشْق»؛ «هجران عقوبت عشق است».
مرحوم علامه میفرمود: معشوق گاهی عاشق را به هجران مبتلا میسازد و این عقوبتی است از او نسبت به عاشق.
اقتضای بندگی حقیقی و وفای به عهد عبودیت ازلی، این است که بندگان عاشق، خود را مملوک محض، و معشوق خویش را مالک مطلق بدانند؛ لذا در برابر فرمان و خواستههای او مطیع محض بوده و سر تسلیم فرود آورند و در آتش عشق جانان چون شمع سوزند و سازند، آب شوند و فریاد برنیاورند و در راه طلب و دیدارش تحمل رنج و صبر، نهایت آرزویشان باشد؛ زیرا میدانند که وصالش بدون آن میسر نخواهد شد و این درس سوختن در پیشگاهش و ساختن و فریاد برنیاوردن را از شمع آموختهاند آنگاه که گفته شده:
محنت این سرا بِکَش، روح نجات میرسد
در ظلمات صبر کن، آب حیات میرسد
گر تو کنی به دوست رو، تن بدهی به حکم او
صد مددش به جان تو از جذبات میرسد
بهر حلاوت حیات، تن به نبات عشق ده
چوب چو در شکر رود، شاخ نبات میرسد
[برشی از متن کتاب «در محضر ارباب معرفت»، صفحه ۵۸۵]
🔸مشخصات کتاب:
▫️۶۸۲ صفحه
▫️قطع وزیری
▫️جلد سخت
▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادتپرور(ره) (بهمدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان
کتاب هماکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه بهدست شما برسد.
🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب:
https://b2n.ir/ArbabeMarefat
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
تحلیل عرفانی اسماء و صفات الهی و نمونه کاربرد آن در قرآن - رساله دکتری 1397 - وحید آریانفر .pdf
5.66M
🔸 *«تحلیل عرفانی اسماء و صفات الهی و نمونه کاربرد آن در قرآن»*
#PDF
- حجت الاسلام دکتر وحید آریانفر
- رساله دکتری 1397
- استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر رضا الهی منش
- استاد مشاور: مرحوم حجتالاسلام دکتر یوسف غضبانی
- دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان
https://t.me/d_erfan/233
- دریافت شده از سامانه گنج
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/92b043fe526df89440f06d026651953e
🔸
@Salehi786
🙏حمد شفا + ختم صلوات
💫«يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ»
🔸همه با هم بخوانیم «۷ سوره حمد شفا» و شرکت کنیم در ختم صلوات برای شفای کامل و عاجل *«حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله شورگشتی»*، که در اثر سکته در کما هستند.
🔻انتخاب «تعداد صلوات» با زدن روی گزینه «ثبت» داخل لینک زیر 👇
🌐 EitaaBot.ir/counter/c78yqf
🔸
✅ برای شفای ایشان و همه بیماران بخوانیم:
*(یا شافی، یا معافی، یا سلام، یا طبیب)*
🙏 *«یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمُورُ فَتَحَ لَها [لَنا] باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ اْلاَوهام، فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لاُِمُورِیَ الْمُتَضایِقَةِ باباً لَم یَذهَب اِلَیهِ وَهمٌ، یا اَرحَمَ الرّاحِمین»*
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/337467
علل الشرایع / ترجمه مسترحمی: ج ۱، ص۸۶
۵-حديث كرد مرا پدرم از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام كه:چون خداوند إبراهيم را خليل خود گردانيد بشارت خليل بودن را ملك الموت آورد، در حالى كه بصورت جوانى خوشرو، و دو لباس سفيد پوشيده بود و (چنان با طراوت بود كه گوئى) از سرش آب و روغن ميريخت،چون آن حضرت خواست داخل خانۀ خود شود ديد كه او از خانه بيرون مىآيد.
و آن حضرت بسيار با غيرت بود بطورى كه هر وقت از خانه بيرون ميرفت درب خانه را مىبست و كليد آن را با خود مىبرد. و روزى از پى كارى بيرون رفت و درب را بست،چون بازگشت و درب را گشود،ديد مردى ميان خانه ايستاده است و در غايت حسن و به منتهای درجه جمال، غيرت آن حضرت بجوش آمد بنحوى كه از جاى بدر رفت و سخت منقلب و ناراحت گرديد و گفت:اى بنده خدا چه كسى تو را داخل خانه من نموده؟
عرضكرد: خداى خانه مرا داخل خانه نموده است. فرمود:خداى خانه أحق و سزاوارتر است از من. تو كيستى؟ عرضكرد: ملك الموت. آن حضرت وحشت و دهشت كرد و ترسيد و فرمود: آمدهاى براى قبض روح من؟ ، عزرائیل گفت براى چنين امرى نيامدهام بلكه خداوند بندهاى را خليل خود گردانيده و آمدهام كه اين بشارت را به او برسانم.
ابراهیم (ع) فرمود كيست آن بنده تا (بتوانم خود را باو برسانم و) خدمت او نمايم تا وقتی زنده هستم؟
عزرائیل (ع) گفت: توئى آن بنده خاص ای ابراهیم (ع).
آن حضرت خورسند و خوشحال گرديد و نزد ساره(زوجه خود) آمد و فرمود خداوند مرا خليل خود گردانيده است.
🔸
حَدَّثَنَا أَبی رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبی عُمَیْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
⚡ لَمَّا «اِتَّخَذَ اَللّٰهُ إِبْرٰاهِيمَ خَلیلاً » أَتاهُ بِبِشَارَةِ اَلْخُلَّةِ مَلَکُ اَلْمَوْتِ فِی صُورَةِ شَابٍّ أَبْیَضَ عَلَیْهِ ثَوْبَانِ أَبْیَضَانِ یَقْطُرُ رَأْسُهُ مااءً وَ دُهْناً فَدَخَلَ إِبْرَاهِیمُ (عَلَیْهِ السَّلاَمُ) اَلدَّارَ فَاسْتَقْبَلَهُ خارِجاً مِنَ اَلدَّار.
وَ کانَ إِبْراهِيمُ رجلا غيورا و كان إذا خرج في حاجة أغلق بابه و أخذ مفتاحه فخرج ذات يوم في حاجة و أغلق بابه ثم رجع ففتح بابه فإذا هو برجل قائم كأحسن ما يكون من الرجال فأخذته الغيرة و قال له يا عبد الله ما أدخلك داري؟
فقال ربها أدخلنيها.
فقال إِبْراهِيمُ رَبُّهَا أَحَقُّ بِهَا مِنِّی، فَمَنْ أَنْتَ؟
قالَ أَنا مَلَکُ اَلْمَوْتِ.
قَالَ فَفَزِعَ إِبْراهِيمُ وَ قَالَ جِئْتَنی لِتَسْلُبَنِی رُوحی فَقالَ لا و لَکِنِ اِتَّخَذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً خَلِیلاً فَجِئْتَ إِبْراهِيمُ فَمَنْ هَذَا اَلْعَبْدُ لَعَلِّی أَخْدُمُهُ حَتَّی أَموتَ قالَ أَنْتَ هُوَ قالَ فَدَخَلَ عَلَی سَارَةَ فَقالَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَنی خَلیلاً.
صالحی - ارتباط کاربران
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/337467 علل الشرایع / ترجمه مسترحمی: ج ۱، ص۸۶ ۵-حديث كر
بسم الله
🔻پیرامون این👆 روایت
👌خدای عزیزمان امتحانات جالبی میگیرد😅
http://noo.rs/W8nxc
🔻 *اولا، برای هدیه مقام خلت و دوستی ویژه، حقیقت عزرائیلی (ع) رو حامل بشارت میکند.*
(کأنّ بین مقام خلیل خدا شدن، و حقیقت عزرائیل (ع) بعنوان حاملش سنخیت هست، که کندن تعلق محبت عبد از اغیار، و وظیفه پرکردن قلب عبد از محبت خلیلش خداوند متعال با اوست، چرا که مقام خلت یعنی هیچ محبت عبد برای غیر خلیلش نمانده، و تمام خلل و فرج قلبش را محبت خلیل پر کرده است).
🔻 *ثانیاً، میعاد اعطاء خلت، بهنگام یک امتحانیست که ابراهیم غیور (ع) را وقتی درب منزلش را قفل کرده، بعد گشودن درب منزلش، مرد زیبایی را داخل منزلش ببیند و غیرت ابراهیم (ع) بشدت بجوش بیاید تا در آن حالش عطیه حق را بگیرد! (چرا که حق تعالی عاشق غیرت در مرد است، و میخواهد با آن حضور فرشته اش اول حال غیرت را در عبد محبوبش ابراهیم (ع) بارز کند و بعد در آن حال هدیه اش دهد)*
(کأنّ بمانند کاری که خدا با مریم با حیا (سلام الله علیها) کرد که در میعاد اعطاء کلمة الله عیسوی، حقیقت جبرائيل (ع) را بصورت مردی زیبا در وقتی که مریم در حمام عریان بهنگام انجام غسل حیضش بود فرستاد که او را داخل خلوتش ببیند و حیای مریم (س) بشدت بجوش بیاید تا در آن حالش عطیه حق را بگیرد! چرا که حق تعالی عاشق حیاء در زن است، و میخواهد با آن حضور فرشته اش اول حال حیاء را در عبد محبوبش مریم (س) بارز کند و بعد در آن حال هدیه اش دهد)
🔻 *ثالثا، حامل وجودی «محبت خاص حق» (در انتقال مقام خلّت)، حضرت عزرائیل (علیه السلام) است، که بظاهرش حامل ترس مرگ است، اما در باطنش حامل شوق وصل است.*
😇🙏سلام خدا بر ابراهیم و مریم و عزرائیل و جبرائیل (علی نبینا محمد و آله و علیهم الصلاة و السلام)
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸 *معرفی برخی کتب شناخت تطبیقی ادیان و پاسخ به سوالاتشان در دین مبین اسلام*
در👇
🔸سایت infors.ir شبکه بین المللی مطالعات ادیان
🔻 سیر کتب قرآن و عهدین
http://www.infors.ir/category/studies/quran-bible
🔻سیر کتب راهنمای مقایسه ای ایمان
http://www.infors.ir/category/studies/faith-studies
🔻 سیر کتب مسیحیت
http://www.infors.ir/category/studies/christianity-studies
🔻 سیر کتب یهودیت
http://www.infors.ir/category/studies/judaism-studies
🔻 سیر کتب شبهه شناسی
http://www.infors.ir/category/shia-studies/suspicion
🔻 سیر کتب ادیان شرق
http://www.infors.ir/category/studies/eastern-religions
🔻و مجموعه های دیگر ...
http://www.infors.ir/category
🔻یکی از کارشناسان ادیان مرتبط با این سایت، حجتالاسلام سید محمدرضا طباطبایی فر
🌐 Eitaa.com/adyan10
🔸
@Salehi786