eitaa logo
صالحین تهران بزرگ
2.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
477 فایل
📚محتوای تربیتی معرفتی و مهارتی ویژه مربیان تربیتی
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت مهدى عليه السلام در نامه مباركش به سفير خود محّمد بن عثمان فرمودند: براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد، چون همين دعا موجب فرج شماست منتخب الأثر، صفحه 268 🆔 @salehintehran
💾 «5» 🌍 (ره) 📚 کلام امیرالمؤمنین در مورد نفس 🔸 این مطالبی که ایشان گفتند ، متّخذ از معارف ما است ، حالا من روایتی را از علی (علیه السلام) مطرح میکنم ؛ دارد که حضرت فرمود : «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ» ، نفس از نظر درونی ، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و استوار است . «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب کند . «وَ النَّفْسُ تَجْرِي بِطَبْعِهَا فِي مَيْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت ، غضب و وهم میخواهند به طور گسترده عمل کنند ، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند ، «وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ» ، درحالی که بنده مأمور است ، نفسش را از خواستههای زشتی که دارد ، باز دارد . 🔹 «فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِيكٌ فِي فَسَادِهَا» ، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند ، در فساد آنها شریک است . «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِي هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَكَ نَفْسَهُ فِي قَتْلِ نَفْسِهِ»[5] و هر کس که به نفس ، در خواستههایش کمک کند و هر چه که شهوت ، غضب و وهم او میخواهد ، به آنها بدهد ، در خودکشیاش شرکت کرده است ، یعنی خود کشی کرده است . 🔸 استاد ما میفرماید : «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست ، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس ، یعنی بی بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است» . تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است : «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند . این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند» . 🔹 لذا علی (علیه السلام) در روایتی می فرماید : «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب»[6] آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که میخواهد از خوبی رو برگرداند ، مهارش را در دستت بگیر ! این عمل از بهترین است ، حالا من بعداً اینها را توضیح میدهم . من خواستم محل و مصبّ بحثم را در آینده روشن کنم که بحثم راجع به است . گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار میکند . 📊 [5] . مستدركالوسائل، ج11، ص137 📊 [6] . غررالحكم، ص238 📚مربیان تربیتی @salehintehran
💾 «2» 🌍 (ره) 📚 شرایط مربّیان 🔸 بحث من فقط متمرکز به یک گروه است و آنها کسانی هستند که قصد میکنند به دیگران روش بدهند . من میخواهم افرادی را مطرح کنم که از آنها به تعبیر میکنند . یعنی روش دهندگان و کنندگانی که میخواهند با قصد به دیگری روش دهند . در این رابطه مطالبی را در گذشته عرض کردم ، ولی الآن میخواهم مستقلاً بحث کنم . 🔹 کسانی که میخواهند در جامعه و در هر محیطی به عنوان ، آموزش دهنده و کننده باشند و میخواهند غیر را کنند ، باید دارای شرایطی باشند : 1⃣ اوّلین شرط و اساسیترین شرط نسبت به آنها این است که آن‌ها باید خود ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند . ما در روایاتمان تحت عناوین مختلفی این معنا را داریم که انسان ابتدا باید خودش و بعد دیگران را کند ، انشاءالله روابطش را بعداً میگویم . 🔸 کسی که خودش را نساخته و نکرده است ، اگر بخواهد دیگری را کند ، نه تنها فایده ندارد ، بلکه گاهی اثر عکس هم دارد . من قبلاً به اینها اشاره کردهام . کسی که خودش مؤدّب به آداب شرع و عقل نیست ، نمیتواند دیگری را مؤدّب به آداب شرع و عقل کند . @salehintehran
✅ هدف واحد 🏴 هدف امام باقر علیه السلام که هدف امروز ایران است، چه بود؟ @salehintehran
پاسخ به سؤال "در حلقه ها چه بگوییم؟" مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه ، با دو سؤال اساسی مواجه اند: 👈اول آنکه "چه بگویند؟ " 👈دوم آنکه "چگونه بگویند؟" در علوم حوزوی از سرفصل های، احکام، اخلاق و اعتقادات با عناوین فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر نیز یاد می شود. این سه مقوله در واقع سه شاخه اصلی آموزش شریعت آسمانی اسلام می باشند که بدون شناخت آن، التزام عملی به اسلام ممکن نخواهد بود. بر این اساس تأمل اول پیرامون انتخاب موضوع برای طرح در گروه های تربیتی آن است که بسته پیشنهادی شما برای گروه، حتماً شامل احکام، اخلاق و اعتقادات باشد، اما میزان و نوع آن بستگی دارد به جنسیت، رده سنی و سطوح مختلف متربیان. تأمل دوم در این خصوص به این نکته اشاره دارد که هر چند نظرسنجی و نیاز سنجی از مخاطب یکی از راه های صحیح انتخاب موضوع در جلسات گروه می باشد اما به چند دلیل نمی توان تنها با استناد به آراء متربیان، موضوع جلسه را تعیین کرد. 👈اول آنکه بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت تأثیر جو حاکم بر جامعه قرار گرفته و ذائقه شان به نیازهای کاذب گرایش پیدا کرده است،به عنوان مثال در بسیاری از گروه ها، نتایج نظرسنجی پیرامون انتخاب موضوع، حاکی از آن است که متربیان از همه بیشتر به طرح موضوع "ارتباط دختر و پسر" علاقه مندند. این در حالی است که اولاً این مسئله اولویت اول زندگی آنها نبوده و بسیاری از آنها اصلاً با آن مواجه نیستند. ثانیاً در اسلام "روابط دختروپسر" قابلیت طرح را به عنوان یک موضوع آموزشی ندارد بلکه آنچه باید در این خصوص به مخاطب آموزش داد "حریم محرم و نامحرم" است. 👈دوم آن که در بسیاری از موارد اگر مربی نسنجیده به انتخاب موضوع اقدام نماید ممکن است طرح آن موضوع در گروه جنبه آموزشی و ترویجی پیدا کند، مثلاً در قالب معرفی نمادهای شیطان پرستی به این امر گرایش پیدا کنند.  در نهایت تأمل مهم و اساسی آخر پیرامون طرح موضوع در گروه های تربیتی، توجه و دانستن این مطلب است که معارف عموماً به دو شاخه اصلی تقسیم می شوند : دسته اول- معارف رو بنایی از قبیل احکام و سایر دستورات عملی دین مبین اسلام  دسته دوم- معادف زیربنایی  شامل اعتقادات و مسائل مرتبط با جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی. دلیل اینکه بعضی از جوانان به محض ورود به دانشگاه با القاء اولین شبهه در دین شان متزلزل شده و دچار تردید می شوند آن است که اکثر مربیان تربیتی نسل جوان و نوجوان تنها به انتقال و آموزش معارف روبنایی می پردازند و از معارف مهم و اساسی زیربنایی غافل مانده اند. البته لازم به یادآوری است از آنجا که انتقال معارف زیربنایی نیازمند مطالعه زیاد، فهم عمیق و آشنایی با آموزه های دینی است این مهم از عهده بسیاری از افراد بر نمی آید. به هر حال طرح مسائلی همچون: اثبات ولایت فقیه، فلسفه تشکیل حاکمیت اسلامی، مهدویت و آخر الزمان، پاسخگویی به شبهات و امثال آن را می توان در کنار اصول اعتقادات و مبانی اعتقادات و مبانی اعتقادی شیعه در ردیف معارف زیربنایی قرارداد که پرداختن به آن در گروه های تربیتی ضرورت دارد. @salehintehran
🔴قدر امشب و فردا را بدانید 🔶راهنمای اعمال شب و روز عرفه ➕توصیه مهم رهبرمعظم انقلاب درباره عرفه و اهمیت آن 👇👇👇 🆔 @salehintehran
🍀 برگ سبز 🌸 یکی از رفقا نقل می کرد: در روز عرفه ای کربلا بودم، توی صحن نشسته بودم که یک عربی که با پای پیاده به کربلا آمده بود، پای مجروح و خونینش را بلند کرد و به زبان عربی با امام حسین (علیه السلام ) صحبت می کرد. من از مسافری که عربی بلد بود پرسیدم: او به امام حسین (علیه السلام) چه می گوید؟ ✨ گفت : می گوید یا امام حسین من از راه دور آمدم و تو را پیدا کردم، تو هم باید در روز قیامت و در صحرای محشر بگردی و مرا پیدا کنی! ✨ خوش به حال این افراد، خوش به حال این عقیده ها، خدا کند ماهم مثل این ها چنین عقیده ای داشته باشیم. امام، دور و نزدیک ندارد. [ آیت الله مجتهدی تهرانی، در محضر مجتهدی، ج 1، ص66] 👇👇👇 🆔 @salehintehran
✳️ نماز غفران روز عرفه ✳️ عَنْ مَوْلَانَا الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: 🔵مَنْ صَلَّى يَوْمَ عَرَفَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْرُجَ إِلَى الدُّعَاءِ فِي ذَلِكَ وَ يَكُونُ بَارِزاً تَحْتَ السَّمَاءِ رَكْعَتَيْنِ ، وَ اعْتَرَفَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذُنُوبِهِ ، وَ أَقَرَّ لَهُ بِخَطَايَاهُ ، نَالَ مَا نَالَ الْوَاقِفُونَ بِعَرَفَةَ مِنَ الْفَوْزِ ، وَ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ. 🌟حضرت صادق علیه السلام فرمود: 🔴هرکس روز عرفه قبل از آن که به خواندن دعا مشغول شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و به گناهان و خطاهای خویش اعتراف نماید ، به رستگاری کسانی که در عرفه وقوف دارند می رسد، و گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده می شود. 🔵مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد: روز عرفه بعد از زوال آفتاب(یعنی ظهر) زیر آسمان برو ، و نماز ظهر و عصر خود را با رکوع و سجود نیکویی به جا آور. بعد از نماز عصر، 2 رکعت نماز بخوان؛ در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد ، سوره کافرون. 📕مصباح کفعمی، ص661 🌐 🌤اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 🌺 @salehintehran
توطئه خالی کردن مساجد این یک توطئه است که می‌خواهند مسجدها را کم‌کم‌ خالی کنند... شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محراب‌هایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق. شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید، حالا باید بروید دنبال این مرکز معجزه، نه رها کنید او را. شمایی که از اسلام یک همچو معجزه‌ای دیدید که همه قدرت‌ها را به هم شکست، نه‌فقط ابرقدرت‌ها را، قدرت‌های دیگر را هم به هم شکست، ملت ما که از اسلام این معجزه را دارد، نباید در اسلام سستی کند... مسجدها را محکم نگه‌دارید و پرجمعیت کنید... تکلیف است برای مسلمان‌ها. حفظ مساجد امروز جزء اموری است که اسلام به او بسته است. (صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۲ - ۲۱) @salehintehran