پاسخ به سؤال "در حلقه ها چه بگوییم؟"
مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه ، با دو سؤال اساسی مواجه اند:
👈اول آنکه "چه بگویند؟ "
👈دوم آنکه "چگونه بگویند؟"
در علوم حوزوی از سرفصل های، احکام، اخلاق و اعتقادات با عناوین فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر نیز یاد می شود. این سه مقوله در واقع سه شاخه اصلی آموزش شریعت آسمانی اسلام می باشند که بدون شناخت آن، التزام عملی به اسلام ممکن نخواهد بود.
بر این اساس تأمل اول پیرامون انتخاب موضوع برای طرح در گروه های تربیتی آن است که بسته پیشنهادی شما برای گروه، حتماً شامل احکام، اخلاق و اعتقادات باشد، اما میزان و نوع آن بستگی دارد به جنسیت، رده سنی و سطوح مختلف متربیان.
تأمل دوم در این خصوص به این نکته اشاره دارد که هر چند نظرسنجی و نیاز سنجی از مخاطب یکی از راه های صحیح انتخاب موضوع در جلسات گروه می باشد اما به چند دلیل نمی توان تنها با استناد به آراء متربیان، موضوع جلسه را تعیین کرد.
👈اول آنکه بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت تأثیر جو حاکم بر جامعه قرار گرفته و ذائقه شان به نیازهای کاذب گرایش پیدا کرده است،به عنوان مثال در بسیاری از گروه ها، نتایج نظرسنجی پیرامون انتخاب موضوع، حاکی از آن است که متربیان از همه بیشتر به طرح موضوع "ارتباط دختر و پسر" علاقه مندند. این در حالی است که اولاً این مسئله اولویت اول زندگی آنها نبوده و بسیاری از آنها اصلاً با آن مواجه نیستند. ثانیاً در اسلام "روابط دختروپسر" قابلیت طرح را به عنوان یک موضوع آموزشی ندارد بلکه آنچه باید در این خصوص به مخاطب آموزش داد "حریم محرم و نامحرم" است.
👈دوم آن که در بسیاری از موارد اگر مربی نسنجیده به انتخاب موضوع اقدام نماید ممکن است طرح آن موضوع در گروه جنبه آموزشی و ترویجی پیدا کند، مثلاً در قالب معرفی نمادهای شیطان پرستی به این امر گرایش پیدا کنند.
در نهایت تأمل مهم و اساسی آخر پیرامون طرح موضوع در گروه های تربیتی، توجه و دانستن این مطلب است که معارف عموماً به دو شاخه اصلی تقسیم می شوند :
دسته اول- معارف رو بنایی از قبیل احکام و سایر دستورات عملی دین مبین اسلام
دسته دوم- معادف زیربنایی شامل اعتقادات و مسائل مرتبط با جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی.
دلیل اینکه بعضی از جوانان به محض ورود به دانشگاه با القاء اولین شبهه در دین شان متزلزل شده و دچار تردید می شوند آن است که اکثر مربیان تربیتی نسل جوان و نوجوان تنها به انتقال و آموزش معارف روبنایی می پردازند و از معارف مهم و اساسی زیربنایی غافل مانده اند.
البته لازم به یادآوری است از آنجا که انتقال معارف زیربنایی نیازمند مطالعه زیاد، فهم عمیق و آشنایی با آموزه های دینی است این مهم از عهده بسیاری از افراد بر نمی آید.
به هر حال طرح مسائلی همچون:
اثبات ولایت فقیه، فلسفه تشکیل حاکمیت اسلامی، مهدویت و آخر الزمان، پاسخگویی به شبهات و امثال آن را می توان در کنار اصول اعتقادات و مبانی اعتقادات و مبانی اعتقادی شیعه در ردیف معارف زیربنایی قرارداد که پرداختن به آن در گروه های تربیتی ضرورت دارد.
#مهارتهای_سرگروه
@salehintehran
🔴قدر امشب و فردا را بدانید
🔶راهنمای اعمال شب و روز عرفه
➕توصیه مهم رهبرمعظم انقلاب درباره عرفه و اهمیت آن
👇👇👇
🆔 @salehintehran
🍀 برگ سبز
🌸 یکی از رفقا نقل می کرد: در روز عرفه ای کربلا بودم، توی صحن نشسته بودم که یک عربی که با پای پیاده به کربلا آمده بود، پای مجروح و خونینش را بلند کرد و به زبان عربی با امام حسین (علیه السلام ) صحبت می کرد. من از مسافری که عربی بلد بود پرسیدم: او به امام حسین (علیه السلام) چه می گوید؟
✨ گفت : می گوید یا امام حسین من از راه دور آمدم و تو را پیدا کردم، تو هم باید در روز قیامت و در صحرای محشر بگردی و مرا پیدا کنی! ✨
خوش به حال این افراد، خوش به حال این عقیده ها، خدا کند ماهم مثل این ها چنین عقیده ای داشته باشیم. امام، دور و نزدیک ندارد.
[ آیت الله مجتهدی تهرانی، در محضر مجتهدی، ج 1، ص66]
👇👇👇
🆔 @salehintehran
✳️ نماز غفران روز عرفه ✳️
عَنْ مَوْلَانَا الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ:
🔵مَنْ صَلَّى يَوْمَ عَرَفَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْرُجَ إِلَى الدُّعَاءِ فِي ذَلِكَ وَ يَكُونُ بَارِزاً تَحْتَ السَّمَاءِ رَكْعَتَيْنِ ، وَ اعْتَرَفَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذُنُوبِهِ ، وَ أَقَرَّ لَهُ بِخَطَايَاهُ ، نَالَ مَا نَالَ الْوَاقِفُونَ بِعَرَفَةَ مِنَ الْفَوْزِ ، وَ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ.
🌟حضرت صادق علیه السلام فرمود:
🔴هرکس روز عرفه قبل از آن که به خواندن دعا مشغول شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و به گناهان و خطاهای خویش اعتراف نماید ، به رستگاری کسانی که در عرفه وقوف دارند می رسد، و گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده می شود.
🔵مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد:
روز عرفه بعد از زوال آفتاب(یعنی ظهر) زیر آسمان برو ، و نماز ظهر و عصر خود را با رکوع و سجود نیکویی به جا آور. بعد از نماز عصر، 2 رکعت نماز بخوان؛ در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد ، سوره کافرون.
📕مصباح کفعمی، ص661
🌐 #عرفه #آمرزش #گناه #نماز #عرفان
🌤اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
🌺 @salehintehran
#امام_خمینی
توطئه خالی کردن مساجد
این یک توطئه است که میخواهند مسجدها را کمکم خالی کنند... شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محرابهایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق. شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید، حالا باید بروید دنبال این مرکز معجزه، نه رها کنید او را. شمایی که از اسلام یک همچو معجزهای دیدید که همه قدرتها را به هم شکست، نهفقط ابرقدرتها را، قدرتهای دیگر را هم به هم شکست، ملت ما که از اسلام این معجزه را دارد، نباید در اسلام سستی کند... مسجدها را محکم نگهدارید و پرجمعیت کنید... تکلیف است برای مسلمانها. حفظ مساجد امروز جزء اموری است که اسلام به او بسته است.
(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۲ - ۲۱)
@salehintehran
✅راه های فعال کردن متربی
🔷🔹چطور متربی را فعال کنیم:
این مشکل خیلیهاست که نمیتوانند بچهها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسهای پویا داشتهباشند.
برای این امر باید به چند نکته توجه داشت:
1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان میدهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند.
حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب میکنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید:«خب به نظرت درست میگه؟»
2. هر از چندگاهی از یکی از بچهها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلا بپرسید:«خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر میکنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه میکنید؟» یا «کی میتونه بگه…» و …
3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصا مطالب ساده را.
چرا که تکرار بیمورد باعث بیحوصلگی و کسالت جمع میشود. ضمنا سعی کنید مطالب مهمتر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بيشترين گيرايي در يك جلسه حدود بيست دقيقه اول است.
4. اجازه ندهید بچهها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند.
بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتما همه را واردار کنید اگر نکتهای را درست متوجه نشدهاند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند.
🔷با متربی تنبل چه کنیم؟
اگر کسانی در حلقة شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمیکنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راهکار به شما پیشنهاد میکنیم:
الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلا بحث را به صورت مسابقه مطرح کنید.
ب) نوجوانها بعضا روحیات دوران کودکی خود را حفظ میکنند. بعضی از بچهها ممکن است دنبال جایزه و نتیجة آنی باشند. پس تشویقها و پاداش های فوری احتیاج دارند.
ج) بعضیها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت میکشند یا از سرزنش دیگران میترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید.
د) هیچ وقت نگویید «اشتباه میکنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل:«فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آن وقت حرف درست را بزنید.
ه) از بچههایی که بازهم با این شیوهها فعال نشدند رسما بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسة بعد کنفرانس بدهند.
و) به بچهها مسئولیت بدهید. مثلا یکی را دبیر جلسه کنید تا همة نکات را یادداشت کند. آن وقت میتوانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصهوار بیان کند.
#فعال_کردن_متربی
@salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینیم | ⚱ برای حفظ دین اگر لازم شد مالت را صرف کنی، بکن...
❣اگر لازم شد جانت را بدهی، بده...
#درس_اخلاق_آقا
🌱 @salehintehran
✅ تربیت مبتنی بر عادت
🔸هنگامی که پیامبر گرامی اسلام به رسالت مبعوث شدند، شعار «مبعوث شدم برای کنار گذاشتن عادات»(بحار، ج ۱۶، ص۲۱۲) را سرلوحه کار خود قرار دادند.
تربیت مکانیکی ، انسان کامل بار نمی آورد. تربیت باید انسان کامل بیافریند و همه قوای خلاق انسان را بپروراند و دریچه ذهن او را بر روی مناظر خوشایند و آموزنده جهان باز کند.
🔸باید بدانیم که فرق است بین «پروراندن» و «بار آوردن».
بار آوردن مفهومی است که برای پدید آوردن دگرگونیهای معینی که «دیگری» و «دیگران» آن را مد نظر دارند تلقی می شود. یعنی در بار آوردن طبیعت درونی یا اساسا در نظر گرفته نمی شود و یا فرع بر خواسته ها و اهداف بیرونی است.
اما در «پروراندن» اصل و بنیاد مایه های #تربیت و جهت گیری های آن از درون نشات می گیرد و در مفهوم اخیر #سرگروه همچون پرورش دهنده ی گل، گیاهانی را مراقبت می کند تا از گزند آسیب های احتمالی بر حذر بمانند و به طبیعت خویش رشد کنند. از اینجاست که چه بسا میان طبیعت از یک سو و هدف های از پیش تعیین شده بزرگسال(فرهنگ و محیط) از سوی دیگر، ناسازگاری هایی نمایان می شود و کار آموزش و پرورش به صورت ستیز دایمی با طبیعت نوجوان در می آید.
🔸تربیت مبتنی بر عادت ، تنها انسان را در یک بعد از زندگی رشد می دهد و انسان تک ساحتی ساخته می شود نه انسان چند ساحتی.
لذا در مواقعی که باید روشی جدید در شیوه رفتاری خود به کار گیرد، توانایی خود را از دست می دهد. چنین انسانی که به یک تربیت عادت کرده باشد توانایی خلاق برای ارتباط کارآمد را ندارد. عادت انفعالی ، جریان رشد و ابتکار را قطع می کند. طبق فرمایش امام علی(ع) :
«برترین عبادت ها چیره گی بر عادت است. »
(غرر الحکم،ص ۱۷۶)
در همین جا باید بگوییم که فرق است میان عادات و ملکه ذهن شدن.
در تربیت فعال ، عادت مانع آگاهی و رشد است ولی ملکه عامل پایداری و ثبات و تداوم فضایل اخلاقی است. در ملکه شدن استمرار نیت وجود دارد ولی عادتِ صرف، چنین هوشیاری وجود ندارد. در حقیقت ، حقیقت اشکال عادت در همین است که هرجا پای عادت به میان می آید انتخاب و اختیار و شوق درونی از بین می رود و این رکن اصلی تربیت صحیح است. خیلی از کارها را چون عادت کرده ایم انجام می دهیم. مثلا خواندن نماز در بسیاری از افراد چون عادت است انجام می دهند لذا ارزش ندارد و ملاک سنجش افراد قرار نمی گیرد همان گونه که امام صادق(ع) فرمودند:
«به طولانی بودن رکوع و سجود شخص ننگرید، چرا که این عملی است بدان عادت کرده و از ترک آن متوحش می گردد، بلکه به راستگویی و امانت داری او بنگرید.»
(اصول کافی، ج ۲، ص ۱۰۵)
🔸اگر بخواهیم با عادت، رفتار دینی را انجام دهیم دیگر از فوایدی که بر آن امر دینی بار است استفاده نمی بریم، اما به غذا خوردن دقت کنید چون هر روز گرسنه می شویم غذا خوردن هم لذت دارد و هم استفاده لازم را از ویتامین های آن می بریم. اگر امور دینی و رفتارهای اجتماعی هم این گونه باشد همیشه لذت می بریم و از انجام آن ها سود می بریم.
پس سرگروه محترم این نکته را به ذهن خود بسپارید که نباید یک تربیت را بر حسب عادت به نوجوان یاد بدهید که بسیار مضر است و اصلا فایده ای ندارد و به هیچ وجه موجب رشد او نخواهد شد.
#مهارت_سرگروه
#روش_های_تغییر_رفتار
#تربیت
@salehintehran
#ما_و_رسانه
گامهای شیطانی
چند قورباغه را ناگهان داخل آب داغ ریختند. همهشان پریدند بیرون. همانها را در ظرف آب سردی ریختند و آن را با حرارت ملایم گرم کردند. آب به جوش هم رسید و غورباقهها زندهزنده پختند و بیرون هم نرفتند!
ببین چه برنامهای برای ما ریختهاند. در اینستاگرام، اولش هیچوقت یک فیلم مبتذل نشانت نمیدهد؛ چون میداند احتمالاً تو بهسرعت برابرش موضع میگیری. آرامآرام به سویی میبردت که همهچیز برایت عادی شود. مثلاً چندین و چند تصویر خانمهای محجبه نشانت میدهد. با این تصاویر نامحرم که خو گرفتی، حجابهای بازتر به تو پیشنهاد میشود. این روند به همین نرمی و سادگی ادامه مییابد تا زمانی که به برهنگی میرسی! هر قدر هم اهل رعایت باشی، بالاخره در این برنامه هدفمند، چشمت به تصاویر نامناسب خواهد خورد. بعداً از خودت میپرسی چرا نمیتوانم نگاهم را کنترل کنم. شیطان کارش را خوب بلد است.
@salehintehran