eitaa logo
واجب فراموش شده
792 دنبال‌کننده
960 عکس
752 ویدیو
26 فایل
هوالشهید اگر انسان هایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد. «شهید مرتضی آوینی» #ما عاقبتی نداریم عاقبتمون آقامونه... ابراهیم نورمحمدی فعال فرهنگی اجتماعی @Salman_tahavol
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و نور خدارا خدارا در حق برادرانتان امشب برای یکسال تقدیر هم دعا کنیم امسال سال ظهور و شهادت ما در رکاب مولا دعا کنید در جنگ بین خیر شر جا نمانیم دعا کنید که شکم هایمان از مال ناپاک پاک بشه دعا کنیم که بیت المال و رعایت کنیم و برای اهل و عیال خدا کار کنیم و آخر اینکه آقامون برگرده یا علی😭😭😭😭😭🥺🥺🥺🥺
هر فریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد... هنگام حرکت امام جهت سرکوب شورشیان بصره ، برخی چون سعد ابی وقاص، عبد الله بن عمر ،اسامه البته زید و محمد بن مسلمه عذر آورده آماده حرکت نشدند امام از آنها پرسید چرا آماده جهاد نمیشوید؟ گفتند از اینکه مسلمانی را بکشیم ناراحتیم امام فرمود بر بیعت من وفا دارید؟ گفتند آری امام فرمود به خانه هایتان بروید آنگاه این حکمت را زمزمه کرد: «هر فریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد.» https://eitaa.com/salman_irn
نامه ۶۹ نهج‌البلاغه نامه به حارث همدانی در شهرهای بزرگ سکونت کن زیرا مرکز اجتماع مسلمانان است و از جاهایی که مردم آن از یاد خدا غافل اند و به یکدیگر ستم روا می‌دارند و بر اطاعت از خدا به یکدیگر کمک نمی کنند بپرهیز قرآن ٩٧ نسا ﻭﻗﺘﻲ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺟﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭ دیار کفر ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ: «ﻭﺿﻊ ﺩﻳﻦ‌ﺩﺍﺭی‌ﺗﺎﻥ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﻮﺩ؟» ﺟﻮﺍﺏ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ: «ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻤﺎﻥ، ﺑﺮﺍی ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺩﻳﻦ‌ﺩﺍﺭی تحت فشار ﺑﻮﺩﻳﻢ.» ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻣﮕﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﺪﺍ ﭘﻬﻨﺎﻭﺭ ﻧﺒﻮﺩ؟ ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ؟» ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ! https://eitaa.com/salman_irn
نامه امیر مومنان به مالک اشتر در سال ۳۸ هجری وقتی که او را فرماندار مصر گذاشت به نام خداوند بخشنده و مهربان این فرمان بنده خدا علی امیر مومنان به مالک اشتر پسر حارث است بمناسبت روز شهادت مولای متقیان چند گریز از نامه امام به مالک اشتر را خدمتتان مرور میکنیم امیدوارم هم ما مردم و هم حاکمان و مسئولین بخوانند خدا نکند حکمرانی و مسئولی در کشور عزیزمان باشد و حتی یکبار نامه مولا علی علیه السلام را به مالک ندیده باشد... ادامه نامه و نکات در صفحه واجب فراموش شده 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/salman_irn
امام او را به ترس از خدا فرمان میدهد ... به او فرمان میدهد که خدا را با دل و دست و زبان یاری کند... ای مالک بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم که پیش از تو دولت های عادل یا ستم گری بر آن حاکم راندند مردم در کارهای تو چنان می‌نگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود می نگری و درباره توان می‌گویند که نسبت به زمان داران گذشته می گویی...
امام در این جای نامه به شیوه برخورد با مردم اشاره می کنند و می فرمایند: مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آن را غنیمت دانی...
مردم دو دسته اند دسته ای برادر دینی تو و دسته دیگر همانند تو... (این اشاره زیبای امام که در هر صورت مردم یا برادر دینی تو هستند یا همانند تو انسان هستم بسیار لطیف و زیبا ست)
به مردم نگو به من فرمان دادند و من نیز فرمان می دهم پس باید اطاعت شود... (شاید همه چیز ابلاغ از بالا به پایین نیست و خود را پشت ابلاغ ها پنهان کردن نیست باید مسئولین از خود هزینه کنند و برای اقناع مردم تلاش کنند و تبیین نمایند)
سطوح بداری و ارتباط گیری حاکمان را بیان میکند با خدا و با مردم و با خویشاوندان نزدیکان و با افرادی از رعیت خود که آن را دوست داری انصاف را رعایت کن... (حاکم نباید از خویشاوندان هم غافل شود)
در این قسمت از نامه امام توصیه به جلب خشنودی آحاد مردم می کند و خوشنودی خاص را نهی می کند دلیلش را این گونه بیان می نماید: همانا خشم عمومی مردم خشنودی خواص را از بین می برد(یعنی برای جلب خشنودی خواص خشم آحاد مردم را در نیاور) اما خشم خواص را خوشنودی همگان بی اثر می کند (خوشنودی آحاد جامعه خشم خواص بی بصیرت را بی اثر می‌کنه) خواص جامعه همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل میکنند... امام در ادامه دلیل پرداختن به آحاد جامعه و عموم مردم و همچنین عدم مهم بودن خواص و خشنودی خواص را این گونه با بیان ویژگی آنها بیان می کند: ویژگی های خواص: زیرا خواص در روزگار سختی یاریشان کمتر در اجرای عدالت از همه ناراضی تر در خواسته‌هایشان پا فشار تر و در عطاع و بخشش ها کم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها دیر عذر پذیر تر و در برابر مشکلات کم استقامت ترند آحاد مردم و ویژگی هایشان: ستون های استوار دین و اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهای ذخیره دفاعی ، عموم مردم می باشند پس به آنها گرایش داشته باش و اشتیاق تو به آنان باشد
در این قسمت نامه امام به شدت منع می‌کند حاکم با کسانی که عیب دیگران را جستجو می کنند بها دهد و شتاب در تصدیق سخن چین را منع می نماید و دلیل آن را این گونه می فرماید: زیرا سخن چین گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر می شود اما خیانت کار است... یاد روایتی از امام صادق افتادم که فرمود مومن ۴۰ سپر دارد که پرده پوشی کرده و آبرویش نرود هر بار که گناه کبیره ای مرتکب بشه یک سپر از آن ۴۰ سپهر می افتد اما اگر انسانی عیب کسی را که دیده است (یعنی به عیب هم مطمئن است نه شنیده) و آن عیب را به دیگران بگوید خداوند به طور یکجا ۴۰ سپر را میریزد و او را انگشت نمای آسمانیان و زمینیان میگردد🥺🥺🥺🥺
در مورد ویژگی بخل و ترس و حرص اگر در کسانی باشد چند نکته به حاکم می فرماید اول بخیل را در مشورت دخالت نده چون از کار نیکو تو را منصرف می‌کند دوم ترسو را چون روحیه تو را سست میکند سوم حریص را چون حرص را باستم کاری در نظرت زینت میدهد