eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
گوشه ای از دروس مکتب شناسی آیت الله سیستانی حفظه الله ۵ مقایسه تولید علم آیت الله سیستانی با درس خارجهای رایج اگر بخواهیم انصاف و پیشرفت و تولید علم را در نظر بگیریم، واقعا آیت الله سیستانی در آن سال هایی که این درس ها را گفتند در نهایت روشنفکری این ها را گفته اند و من فکر می کنم تولید علمی که ایشان داشته اند در مجتهدینی که ما داشتیم، واقعا قابل اعتناست. من معتقد به این نوع کارها هستم و اگر بخواهم درسی داشته باشم همین کارهای مکتب شناسی فقهی و اصولی را می کنم. ولی این که درس خارج ما مثلا نصفش یا چهار پنجم یا سه پنجمش تقریر باشد و حالا دو پنجمش هم اشکالات جزئی ای باشد که واقعا در کلیت کار تاثیری ندارد و الان درسهای خارج ما این طور شده است، این تولید علم نیست. اشکالاتی به سبکهای تحول در علوم انسانی و فقه های مضاف از آن طرف هم تولید علم هایی که مثلا از علم فقه یا اصول می خواهند کل علوم انسانی را متحول کنند! از مبانی بنیادی تا راهبردی تا کاربردی، تحول در علوم ایجاد بکنند، این موارد واقعا ساده انگاری است. ما اگر علوم انسانی را بشناسیم، اگر سطوح و اقسام علوم انسانی را بشناسیم، می فهمیم که علوم انسانی این طور نیستند که شما بتوانید با یک علم اصول یا فقه همه را سامان بدهید. بحثهای علوم انسانی، مباحث معرفت شناسی دارد که اصلا علم اصول به این ها نمی پردازد و بحث های برنامه های کاربردی دارد و این که اصلا فقیه بخواهد متکفل این ها باشد، این خودش اول کلام است. غرض این است که تولید علم بعضی موسسات یا بعضی جاهایی که این نگاه ها را برای فقه و اصول و نوآوری در آن دارند. واقعا حرف هایی است که انسان محصلی را در ته آن نمی بیند. حرف های مختلفی هست که نمی خواهم وارد بشوم ولی باز این را هم یک اشاره ای بکنم مثلا فقه هنر، فقه نظام، فقه خانواده، این ها را هم من ته¬اش محصلی نمی بینم. ما اصلا علوم انسانی را نمی شناسیم که داریم این کار ها را می کنیم. بله حالا ممکن است فقه نظام در بعضی جاها حرف قابل اعتنایی باشد. فقه هنر، فقه تربیت، فقه رسانه و ... این حرف ها هم چیزی نیست که مشکلات مملکت ما و درد ها را حل بکند. این ها ناشی از این است که ما نه شأن فقه، نه شأن فقیه و نه علوم انسانی را می شناسیم، بعد حالا فکر می کنیم مثلا فقه را مضاف کنیم... فقه بین الملل و بعد مثلا بگوییم آیا برای انتشار اسلام اصل این است که جهاد ابتدایی کنیم یا نه، اصل تبلیغ است؟ این ها چیز هایی است که ما نفهمیدیم و نمی دانیم الان مثلا مشکل وزارت امور خارجه ما- نمی خواهم بگویم در این که دیپلماسی انقلابی ندارد نیست- ولی این که ما بیاییم فقه را این طور سامان دهیم که مثلا اول بیاییم جهاد ابتدایی بکنیم یا تبلیغ کنیم، چیزی نیست که مشکل گشای مملکت ما باشد یا حالا نظریات دیگری که نمی خواهم وارد بشوم که چهار پنج تا نظر در علوم انسانی هست که من فکر نمی کنم هیچکدامشان واقعا منتج باشد و دردی را دوا کند. حالا این که چه چیزی منتج هست، یک بحث دیگری هست. حرف آخر اینکه اگر بخواهیم اصول را واقعا برای فقه سامان دهی بکنیم و قانون شرعی و نکاتی که مربوط به آن هست را بهتر بشناسیم، واقعا طرح ایشان، طرح قابل اعتنایی هست و یک چیز هایی هم به ذهن بنده رسیده است که حالا آن ها هم شاید بد نباشد، فعلا که نیاوردیم و نمی خواهیم بگوییم. @salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر آنچه در اين دنيا جمع ميكنيد نابود خواهد شد به ياد عاقبت كار در آغاز كار باشيد حديثی از امام باقر که رهبر انقلاب به شرح آن میپردازند شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد @BisimchiMedia
هدایت شده از خبرگزاری فارس
کارنامه آمدنیوز؛ از شایعه‌سازی و جعل سند تا سیاه‌نمایی و کشته‌سازی 🔹بررسی عملکرد کانال‌تلگرامی آمدنیوز در چندماه گذشته نشان می‌دهد که آن‌ها از هر حربه برای ضربه زدن به اعتماد مردم استفاده می‌کنند و به هر دستاویزی چنگ می‌زنند. 📝گزارش فارس را در لینک زیر بخوانید👇 fna.ir/bmogtl @Farsna
✅ دولت پولهای مملکت را به جیب چه کسی می ریزد!؟ ✍سعید درخشان ◀️حراج ذخایر طلای کشور به نفع سرمایه داران خریداران سکه پیش فروشی چقدر سود می کنند؟ 🔹خریداران سکه پیش‌فروشی بابت هرقطعه ۲.۳میلیون تومان سود می‌کنند. ظاهرا هدف از حراج سکه توسط دولت ، کنترل قیمت آن در کشور بود ، اما آنچه عملا اتفاق افتاد رشد نجومی قیمت آن و ایجاد حباب یک میلیونی شد . قیمت سکه یک میلیونی در ظرف ۳ماه به ۴ میلیون رسید. این حراج ذخایر طلای کشور فقط به نفع قشر مرفه و سرمایه دار جامعه منجر شد و یک رانت نجومی به مبلغ 17,250,000,000,000 به تومان را در ظرف مدت کوتاهی به سرمایه آنها اضافه کرد در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم رانتی در حدود۵۰ هزار میلیارد تومان باز برای قشرهای خاص جامعه ایجاد شد. به همین راحتی با تصمیم عجیب دولت ذخایر ارزی و طلای کشور ظرف مدت کوتاهی حراج میشود و یک سود نجومی به جیب سرمایه داران از جیب ملت واریز میشود . نکته مهم اینست این مبالغ نجومی چندین برابر پولهایی است که در طی ۱۵ سال در مراسمات مذهبی و جبهه مقاومت و انقلابیگری هزینه شده است... @Drseddighi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از مستند آقای نخست وزیر به مناسبت کودتای 28 مرداد یک زمانی اونقدر بدبخت بودیم که آمریکا فقط با 10 هزار دلار و اجیر کردن 8 نفر کودتا رو اجرا کرد دانلود کامل مستند: goo.gl/XZkhsN @Bisimchimedia
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
☑️ ارسال کمک های بشر دوستانه آیت الله العظمی سیستانی به مناطق تازه آزاد شده از داعش +تصاویر 👇 http://hawzahnews.com/detail/News/459057
گوشه ای از دروس مکتب شناسی آیت الله سیستانی حفظه الله ۶ حفظه الله کتابی که فعلا برای ما در مکتب شناسی اصولی محور است الرافد است. با نشانی taghrirat.net هم کانال تلگرامی هست و هم یک سایت دارند که همه کتابهای اصولی و فقهی ایشان هست. نکته اولی که هست تقریراتی که از دروس علما هست، بعضی اوقات آن مقرر و تقریرش مقبول واقع شده مثل فوائد الاصول البته تقریظی بر بعضی از تقریراتی که مقبول هست از طرف کسی که درس داده نوشته نشده و بعضی ها هم تقریظ دارند. نکته ای که می خواهم عرض بکنم این است که مثلا شما «بحوث» شهید صدر را ببینید یا همین الرافد، این طوری است که نوشته اند: «قد لاحظت شطرا مما کتبه فضیلة العلامة الجلیل السید المنیر السید عدنان القطیفی حفظه الله و قد رءاه تقریرا لأبحاثی الاصولیة فوجدته وافیا بالمراد مستوعبا لما ذکرته فی مجلس الدرس»؛ معمولا این را می گویند که من دیدم این مقرر آن چیزی را که من می خواهم بگویم را رسانده است، چون بالاخره بیان خیلی با تقریر فرق می کند. خب این یک سبک هست، در بحوث هم همین هست لذا افرادی که دقیق باشند چون بالاخره این آقا کلش را هم که ندیده است، ولی گفته این معمولا مراد من را رسانده است. معمولا می آیند نسبت می دهند و می گویند مقرر این طور گفته است و ما این اشکالات را می فهمیم و این مسائل هست. الان در الرافد هم همین طور است. ولی گاهی اوقات این طور نیست، مثلا تقریرات آقای شب زنده دار کاملا از روی همان الفاظ و مباحث است و تا آن جایی که من می دانم حاج آقا کامل می بینند و تقریرات ایشان بیرون می آید یا خط به خط تهذیب الاصول را امام ره دیده است و این کتاب تقریر شده است؛ بنابراین خط به خطش قابل استناد به امام است اگر ایشان ایرادی، اشکالی داشتند باید همان موقع می گفتند؛ ولی تقریراتی که آقای اشتهاردی از امام دارند و تقریرات دیگر این طوری نیست. این نکته ای است که باید دقت بشود در مورد الرافد. نکته دیگری که خود ایشان گفته است مباحث را من در ضمن ده فصل گفته ام، ولی این حرف قابل تامل است، ایشان خودشان می گویند: «و قد قمت بسیاقتها و تحریرها بالاسلوب المنسجم»، این خیلی مطلب مهمی است یعنی ممکن است-گرچه بعید است- این شکلی که ایشان گفته اند، مثلا شکل مباحث و این چینشی که هست از آیت الله سیستانی حفظه الله نباشد چون یک «فی اعتقادی» هم دارد یعنی گفته: «و قد قمت بسیاقتها و تحریرها بالاسلوب المنسجم فی اعتقادی مع اتجاه الاصولی المتجدد عند سید الاستاذ دام ظله»؛ احتمال دارد که شکل چینش یا مثلا تقدم و تأخر بعضی از مباحث و یا بعضی از عبارات را از جای دیگری وام گرفته و آورده باشد؛ لذا این نکته جالب است. من احساس می کنم که کل تفکر مال آیت الله سیستانی است، ولی ممکن است در چینش بعضی مباحث و چیزهای دیگر باز ایشان یک دخل و تصرفاتی داشته باشد؛ ولی شکی نیست که کلیت این مباحث از آیت الله سیستانی است و قطعا این خوش فکری ها از ذهن تراوش کرده است، حالا اگر چینش بعضی جاها متفاوت است یا مثل بحوث شهید صدر که ایشان رفته تقریرات آیت الله سید کاظم حائری را گرفته و حلقه ثالثه و تقریرات خودش هم بوده و همه را با هم یک چیزی کرده و داده بیرون و حالا شکل و چینش و این موارد و مثلا کلیت کارش زیباتر شده، این هم احتمال دارد یک چیزی این طوری باشد؛ یعنی می خواهم بگویم مثلا ممکن است یک چیزی را آیت الله سیستانی اول نگفته باشند و ایشان اول آورده باشد، ولی خب بالاخره قطعا کلیت این افکار برای آیت الله سیستانی است. این هم نکته ای است که نسبت به الرافد باید توجه داشته باشیم. @salmanraoofi
باسمه تعالی قصد دارم در سال جاری حلقه مطالعاتی هفتگی تشکیل دهم در این حلقه کتابهای مهمی را در موضوعات مختلف معرفی خواهم کرد و در طول یک تا دو ماه این کتابها در آن حلقه مطالعه و بحث و بررسی خواهد شد با مطالعه و بحث درباره این کتابهای بسیار مهم وسعت و افق دید و تحلیل طلاب شرکت کننده در مسائل مختلف بسیار بالا خواهد رفت بزرگوارانی که مایل به شرکت هستند در خصوصی @srsr1359 اعلام آمادگی کنند تا تاریخ شروع جلسه و مکان آن را اعلام کنم نمونه ای از کتب مورد نظر را بدون هیچ توضیحی به اشتراک خواهم گذاشت و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۵/۲۸ فقط افرادی که حاضر به شرکت در جلسه هستند در گروه زیر عضو شوند افرادی که در جلسه حضور نیابند از گروه حذف خواهند شد http://eitaa.com/joinchat/2911698957C565ffdf851 @salmanraoofi
باسمه تعالی فی الجمله افراد جلسه گزینش می شوند و جلسه دبیر خواهد داشت و بسیار جدی برگزار می شود و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @salmanraoofi
باسمه تعالی فقط افرادی که حاضر به شرکت در جلسه هستند در گروه زیر عضو شوند افرادی که در جلسه حضور نیابند از گروه حذف خواهند شد http://eitaa.com/joinchat/2786983949G3c8882f082 @salmanraoofi
باسمه تعالی جناب حجت الاسلام آقای محمد قمی را که رهبر معظم انقلاب حفظه الله به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند، کم و بیش می شناسم همان یکسالی که در حوزه دانشجویی شریف تدریسی داشتم به مناسبت با ایشان هم صحبت بودم. انتصاب ایشان حقا جالب و بجا بود چرا که تفکری پخته و والا و قدرت مدیریتی خوبی دارند و حقا نیروهای زبده حوزه را کمتر کسی مثل رهبر معظم انقلاب حفظه الله شناخته و به کار گرفته اند. ایشان از افراد حلقه اصلی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی، مجاهد و مربی فرهنگی بزرگوار، موسس، مدیر و مغز متفکر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و در واقع یکی از حسنات ایشان هستند. حوزه دانشجویی شریف هم حاصل تفکر و جزو نقشه راه موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی است که تاسیسش به اشتباه در خبرگزاری ها به جناب آقای قمی نسبت داده شده، گرچه آن مقدار که با خبرم عمده کارهای عملیاتی را جناب حجت الاسلام قمی با زکاوت، جسارت و جدیت خود به انجام رسانده اند. به هر حال ۲۰ وظیفه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی حقا مهم و خطیر است این انتصاب را به ایشان تبریک گفته و امیدوارم با توجه امکانات، وسعت و عمق سازمان بزرگی که به ایشان محوّل شد، در این پیچ تاریخی زمان، در برآوردن انتظارات و رهنمودهای مقام معظم رهبری حفظه الله موفق باشند و شاهد تحولی عالی در این سازمان و به تبع تاثیری در فرهنگ این سرزمین اسلامی باشیم. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۵/۲۹ @salmanraoofi
باسمه تعالی قرائت دعای شریف عرفه توسط آیت الله تحریری امروز ساعت ۶ عصر قم فلکه جهاد، مدرسه امام خمینی خواهران و برداران @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
✨ #طرح | رهبر انقلاب: از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمی است؛ لحظه لحظه‌ی اين ساعات مثل اكسير حائز اهميت است. 🌹«روز عرفه» را قدر بدانيد. @Farsna
باسمه تعالی از همه بزرگواران التماس دعا دارم @salmanraoofi
باسمه تعالی اخیرا بعد از تجمع مدرسه فیضیه بعضی رسانه ها رویکردی دارند که مقصر اصلی تمام مشکلات فرهنگی حوزه علمیه است نفوذ و سهم قانونی، اجرایی و اقتصادی بیش از ۲۰ دستگاه مسئول در حوزه فرهنگ از حوزه علمیه بیشتر است تقصیرات دولتهای ضد فرهنگ و سکولار گذشته را که اساس امور فرهنگی را به یک عده بی اعتقاد به دین واگذار کردند بیخود گردن حوزه علمیه نیندازید و طلاب بی پناه و مظلوم را مقصر جنایات فرهنگی خود نشان ندهید. این اولین ضربه فرهنگی حوزه علمیه به دولتهای سکولار بود و تازه اول ماجراست، ما شاکی هستیم و به حرکتهای سنجیده خود برای رسیدن به دولت اسلامی و جامعه اسلامی ادامه خواهیم داد تا شاهد طلوع تمدن اسلامی باشیم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۶/۱ @salmanraoofi
باسمه تعالی بعد از موضگیری همه رسانه ها، افراد و نهادهای دخیل در اتفاق مدرسه فیضیه به زودی درباره حوادث مدرسه فیضیه مطلبی خواهم نوشت @salmanraoofi
مسئول محترم! گرسنگی کودکی که پدرش ماه‌هاست حقوق نگرفته را میفهمی؟ کارگرانی را که در معدن یورت زنده به گور شدند، چون قیمت جان کارگر ارزانتر از دستگاه تهویه معمولی بود، به یاد میآوری؟ کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو را که خصوصی سازی توام با رانت خواری اول بیکارشان کرد و بعد که اعتراض کردند کتک خوردند و دستگیر شدند اصلا میشناسی؟ کارگران آق‌دره را که نه فقط حقوق عقب مانده شان را نگرفتند که توسط قوه قضاییه شلاق خوردند چه؟ مسئول محترم! رنج اینها را اصلا از خانه چندهزار متری شمال شهرت درک میکنی؟ 🔸مسئول محترم! حوزه علمیه محترم! در ضمن یادتان می‌آید که امام مستضعفان چه گفت؟ گفت روحانیت متعهد به خون سرمایه‌داران زالوصفت تشنه است. 🔹اینها اشاره‌های پلاکاردهای تجمع هفته گذشته طلاب است. همان تجمعی که بخاطرش کشور یک هفته ملتهب شد. همان تجمعی که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون آنرا، با تکنیکی که کودک هفت ساله را هم به خنده مینداخت، تهدید به ترور رییس جمهور تفسیر کردند. همان تجمعی که مراجع قم محکوم کردند و حتی سپاه بلافاصله از آن اعلام برائت کرد. 🔹حالا میفهمی چرا از چپ و راست از یک تک پلاکارد «استخر فرح» پیرهن عثمان ساختند؟ حالا میفهمی چرا اصل تجمع را لوث کردند و از خبر انداختند؟ میفهمی چرا حاشیه را اصل و اصل را حاشیه کردند؟ ترسشان از احیای عدالت‌خواهی است. ترسشان از طلبه‌هایی است که کنار کارگر مقابل سرمایه‌دار زالوصفت بایستند. ترسشان از فریاد شدن صدای خرد شدن استخوان مستضعفان هپکو و آذراب و آق‌دره از دهان قم است کانال تلگرام علی علیزاده @jedaal https://instagram.com/p/Bm3LeBkhjYl/
هدایت شده از بر پا
کار نه چندان تمیز ☘ یکی دو سال پیش رهبری فرمود قرارگاه فرماندهی دولت مختل شده و فرمان داد. چند روز بعد در خطبه های عید فطر یک ویژگی برای این فرمان خود ذکر کرد و آن بود. خوب برای کار تمیز فرهنگی شاید مثال زیاد بشه پیدا کرد. اما برای کار غیر تمیز فرهنگی اگر بخواهم مثال معرفی کنم بهترینش همین تجمع طلاب بود. ☘ آخه خدا خیرتون بده من اصلن کاری به تهمتهای کثیف دولتیها به شما ندارم. ولی برادران! آخه نباید یه فرقی بین شعارهای حوزوی ها توی فیضیه با شعارهای یه مشت جوان و نوجوان خام و تازه کار باشه. شعارهایی که بیشتر به درد استادیوم و دعواهای قرمزته آبیته میخوره باید در دستان روحانیها باشه؟ شعارهای طلاب باید سرخط آرمان سازی و گفتمان سازی تو کشور باشه. اینها چیه بود آخه... ☘بعد هم آقای رحیم پر عزیز یک مجاهد حقیقی و یک محصول حوزه های علمیه است که یه تار موش رو با کلی از اون آخوندهای بی خاصیت عوض نمیکنیم. اما بالاغیرتا برای یک تجمع حوزوی توی فیضیه بهتر نبود کسی سخنران باشه که بیشتر به عنوان نماینده حوزویان و استاد آنها شناخته شده باشه تو جامعه. یعنی واقعا غیر از رحیم پور عزیز کس دیگه ای نیست که تو جمع حوزویان صحبت کنه. یه آیت اللهی یه آیت الله عظمایی. من یادمه توی تجمع قصه منتظری آیت الله جوادیها و مشکینیها و اینها توی تجمع می اومدن. ☘بعلاوه حالا واقعا مساله کانونی ما سکولاریسم رخنه کرده در حوزه است؟ من بیماری سکولاریسم که کل جامعه از جمله حوزه رو تحت تاثیر قرار داده قبول میکنم ولی واقعا منشا سکولاریسم حوزه است واقعا؟ واقعا اینکه درسهای ما به سمت حل مشکلات روز جامعه نمیره به خاطر بیسوادی علما است؟ شما شنیدید اینطوری امام یا آقا حوزه رو نقد کنند که به علماش بگن بی سواد؟ ☘اگر هر جایی مبارزه و تلاش نیاز به دقت نظر داره خوب حوزه که از همه جا بیشتر محتاجه. امام عزیز که منشور روحانیتش سند غیر قابل خدشه ای است وقتی مدعی میشود بر کارگر شدن مرض سکولاریسم در حوزه همانجا تذکر میدهد که همدیگر را محکوم نکنیم احترام علما رو هم حفظ کنیم. ☘من تذکرات آیت الله نوری همدانی و حتی آیت الله مکارم را اگر چه درست میدانم ولی درباره به جا بودن یا نبودنش و همینطور سبک بیان آیت الله مکارم خصوصا سکوت میکنم. ☘اما اگر حرکت ما در حوزه پشتیبانی بزرگترهایمان را به دنبال نداشته باشد معلوم است که معنی جوشش و خروش حوزوی را نمیفهمیم. نگاه کنید به سیره امام که حتی برای انقلاب مقابل محمدرضای ملعون چطور تلاش میکرد حفظ ظواهر کند و علما را همراه کرده یا اجازه بروز اختلافات را ندهد. ☘اما به نظرم عاقلانه ترین کار این است که این تجمعات جدی تر از گذشته ادامه پیدا کند. به چند دلیل 🔺 اولا حوادث اخیر باعث شده حساسیت اجتماعی نسبت به تجمعات روحانیون که کم شده بود زیاد شود. 🔺ثانیا وقتش شده علما را برای یک کار ایده آل به صحنه دعوت کنیم. 🔺ثالثا برخی از فاسدها و پنهانکارهای دولتی خیال نکنند با این بازی مسخره رسانه ای توانسته اند حوزه علمیه را خفه کنند. 🔺رابعا به خدایی خدا اگر امروز حوزه سکوت کند پس کی قرار است زبان بگشاید. کاری نکنیم دوباره در همین میادین سالاریه و زنبیل آباد صدای زنده بار رضا شاه بلند شود. آن وقت دیگر بیانیه های تند و تیز آیت الله العظمی ها هم کارگر نخواهد افتاد. حالا از ما گفتن.... https://eitaa.com/ali_mahdiyan
باسمه تعالی ۱ برای قضاوت واقعه فیضیه تمام فیلم سخنان استاد رحیم پور ازغدی را دیدم و نکات مهم آن را نوشته یا خلاصه برداری کردم و همچنین در حد وسع خود رسانه ها و بازتابهای مردمی را بررسی کردم لذا به عنوان یک عضو حوزه مطالب زیر را عرض می کنم درباره استاد رحیم پور و صحبتهای ایشان ۱- اکثر قریب به اتفاق سخنان استاد رحیم پور ازغدی سخنانی بسیار متین و حرف دل عموم حوزویان متعهد و انقلابی بود و انصافا ایشان به عنوان یکی از خروجیهای حوزه در عرصه پاسخگویی به شبهات و دفاع از مرزهای دینی صحبتهای خوبی داشته و دارند و نکات مهم صحبتهای فیضیه ایشان هم غیر از آنچه رسانه ها در سکولار بودن حوزه بزرگ کردند برگرفته از صحبتهای امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب حفظه الله بود و در آخر هم سخنان امام و رهبری را در موضوعات مرتبط بازخوانی کردند. ۲- ایشان هم حوزه و هم دانشگاه را سکولار می دانستند و دلایل خود را داشتند اما درباره سکولا بودن حوزه، برداشت بنده از مجموع سخنانشان این است که ایشان عموم حوزویان را سکولار نمی دانند اما عمل بزرگان حوزه را نوعی سکولاریسم عملی تلقی می کنند و لذا به موضوعات دروس خارج حوزه اشاره کردند. ۳- چند اشکال به ایشان وارد است ۱ دروس امام خمینی ره در بحبوحه مبارزات با شاه هم همین بیع بود و به مناسبت زمان ولایت فقیه را مطرح کردند و درس خارج های رهبر معظم انقلاب هم به جز چند مورد محدود، غیر مرتبط با مسائل روز و مشکلات جامعه بوده پس امام و ایشان هم با استدلال آقای رحیم پور باید سکولار باشند؟! ۲ اگر اشکال ایشان به بزرگان، همین تقریر بنده باشد باید توصیه ها و دخالتهای مکرر بزرگان حوزه در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را از موضع دینی و مرجعیت در کنار موضوعات دروس خارج ایشان دید و بعد نمره عادلانه ای به رویکرد عملی بزرگان حوزه در حیطه سکولاریسم داد. ۳ بعضی سخنان ایشان از اساس اشکال علمی دارد چون بعضی از موضوعاتی که مطرح کردند از اساس حل آن شان فقه نیست و اینکه شان فقیه هم باشد تازه اول بحث است و البته این بدین معنی نیست که اسلام و فقها و مفسران آن در قبال حل این مسائل وظیفه ای ندارند‌. ۴ در مورد اقتصاد اسلامی اتفاقا حوزویان کارهای بسیار خوبی انجام داده اند که حقیقتا راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و بانکی است و اقلا آقایان میرمعزی و موسویان که مجتهد متجزی و دکترای اقتصاد دارند و بعضی دیگر را دانشگاهیان مطلع و نخبگان حوزه می شناسند و عجیب است که ایشان با این افراد و آثارشان آشنا نیستند خصوصا که آقای میرمعزی مشاور رهبر معظم انقلاب هستند و سمتهای دیگر مرتبط با جایگاه علمی خود در اقتصاد نیز دارند و نکته مغفول ایشان در این موارد مقاومت دولتهای سکولار برای استفاده از راه حلهای دینی است که هیچ ربطی به پاسخ دینی و حوزویان به مشکلات اقتصادی ندارد. ۵ بعضی از تقصیراتی که ایشان گردن حوزه انداختند واقعا ارتباط با شبیخون فرهنگی و کوتاهی همه دستگاه های مسئول از جمله وزارت ارشاد که سی سال است در تصرف تام سکولارهاست داشت نه حوزه و به نظر می رسد ایشان در تشخیص مقصر اصلی در بعضی مسائل اشتباه فاحشی دارند. ۶ به نظر می رسد اساسا ایشان با تولیدات جدید و خوب علوم انسانی اسلامی حوزه و دانشگاه آشنایی درست و دقیق ندارند و خوب است در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنند یا اگر اطلاع دارند و این تولیدات را قبول ندارند دقیق تر صحبت کنند تا اصل اشکال ایشان روشن شود. @salmanraoofi
۲ اما درباره حوزه و حوزویان ۱ تجربه این مراسم نشان داد که باید تجمعات و شعارهای آن بیشتر از جانب اولیای امور مدیریت شود و بسیار حساب شده باشد تا یک کار عالی با یک حاشیه بیخود اصلش به حاشیه نرود. ۲ موضع سخنگوی حوزه و همین طور بسیج حوزه و سپاه حقا و انصافا نپخته و نابجا بود. پر واضح است که این تجمع با هماهنگی کامل شورای مدیریت و دیگر نهادهای انقلابی بوده است اما این مواضع و بعضی مواضع دیگر سخنگوی حوزه نشان می دهد ایشان یا به پختگی لازم نرسیده یا باید عوض شود چون شجاعت دفاع از یک کار خوب را با یک حاشیه جزیی ندارد و اگر دراین مورد دفاع خوبی از جانب سخنگو صورت می گرفت حواشی بعدی پیش نمی آمد. ۳ این تجمع و بعضی اتفاقات دیگر این نکته را برای بنده روشن کرده که نسل انقلابی جدید حوزه نسبت به نسل قبل پخته تر و با شور و نشاط بیشتر وارد عرصه شده اند اما باید هدایت و حمایت شوند تا هم به حوزه و هم به انقلاب خدمات خود را ارائه دهند تا حوزه ای بالنده، انقلابی و در تراز انقلاب داشته باشیم. ۴ عمده حوزویان از این اتفاق خوشحال بودند اما بعضی شبه جریانات حوزوی و جمعی محدود از حوزویان عکس العملهای خاصی داشتند عده ای طلاب انقلابی تند که همیشه به سرتاپای حوزه و نهادهای آن تاخته و نگاهی منفی دارند بر طبل سکولار بودن حوزه کوبیدند و ثابت کردند که اساسا از بسیاری از افراد و محصولات مراکز حوزوی تولید کننده علوم انسانی اسلامی و تحولات علمی حوزوی بی خبرند. یک عده معدودِ محدودِ بی جایگاه در حوزه هم، به بهانه این صحبتها به اسم استقلال حوزه بر طبل جدایی حوزه از حکومت نواختند و عجیب بر حرف عبث خود اصرار کردند کافیست آمار تعداد حوزویان مشغول در نهادهای رسمی جمهوری اسلامی و حوزه و دانشگاه منتشر شود تا این افراد بفهمند که چقدر در حوزه غریبند. اما عمده حوزویان معقول خواهان عکس العملهای مناسبِ بیشتری از جانب حوزه، درباره اتفاقات جامعه هستند تا بار اشتباهات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عده ای معدود به پای همه حوزویان نوشته نشود. اما مراجع عظام بنده به عنوان یک طلبه مرید مراجع عظام با خضوع به ساحت این بزرگواران عرض می کنم که ۱ شما بزرگواران در اتخاذ مواضع سیاسی دقت بیشتری به خرج دهید و حتما با رهبر معظم انقلاب یا بزرگان انقلابی و پخته حوزه درباره مواضع خود مشورت کنید که دلسوزی و اطلاعات شخصی در موضعگیری سیاسی کافی نیست. ۲ آبروی شما، عمده آبرویِ حوزه است لذا افراد منحرف زیادی به جایگاه شما برای اثبات نظریات خود چشم طمع دارند و مایلند از آبروی شما برای مطامع خود خرج کنند بنابراین با شیوه ها و واسطه های مختلف سعی در القای درستی نظر خود به مراجع عظام دارند در حالیکه آبروی مراجع پشیزی برای آنها نمی ارزد بلکه به فکر جایگاه و سیاست بازیهای خود هستند لذا خاضعانه از ساحت مراجع درخواست دارم بیشتر مراقب آبروی خود باشند. ۳ بدانید عموم طلاب و امثال آقای رحیم پور ازغدی متحمل فشارهای بسیاری برای دفاع از دین و مراجع عظام شده اند و حقیقتا دلسوز شما هستند و در عمده مسائل دینی، اینها سپر بلای حضرات مراجع هستند، با یک صحبت و حرکت اشتباه، این مدافعان خود را به پای سیاست بازان ذبح نکنید و با یک نشست صمیمانه اشتباهات اینها را گوشزد کنید و مساله را درون حوزه حل کنید @salmanraoofi