هدایت شده از بر پا
کار نه چندان تمیز
☘ یکی دو سال پیش رهبری فرمود قرارگاه فرماندهی دولت مختل شده و فرمان #آتش_به_اختیار داد. چند روز بعد در خطبه های عید فطر یک ویژگی برای این فرمان خود ذکر کرد و آن #کار_تمیز_فرهنگی بود. خوب برای کار تمیز فرهنگی شاید مثال زیاد بشه پیدا کرد. اما برای کار غیر تمیز فرهنگی اگر بخواهم مثال معرفی کنم بهترینش همین تجمع طلاب بود.
☘ آخه خدا خیرتون بده من اصلن کاری به تهمتهای کثیف دولتیها به شما ندارم. ولی برادران! آخه نباید یه فرقی بین شعارهای حوزوی ها توی فیضیه با شعارهای یه مشت جوان و نوجوان خام و تازه کار باشه. شعارهایی که بیشتر به درد استادیوم و دعواهای قرمزته آبیته میخوره باید در دستان روحانیها باشه؟ شعارهای طلاب باید سرخط آرمان سازی و گفتمان سازی تو کشور باشه. اینها چیه بود آخه...
☘بعد هم آقای رحیم پر عزیز یک مجاهد حقیقی و یک محصول حوزه های علمیه است که یه تار موش رو با کلی از اون آخوندهای بی خاصیت عوض نمیکنیم. اما بالاغیرتا برای یک تجمع حوزوی توی فیضیه بهتر نبود کسی سخنران باشه که بیشتر به عنوان نماینده حوزویان و استاد آنها شناخته شده باشه تو جامعه. یعنی واقعا غیر از رحیم پور عزیز کس دیگه ای نیست که تو جمع حوزویان صحبت کنه. یه آیت اللهی یه آیت الله عظمایی. من یادمه توی تجمع قصه منتظری آیت الله جوادیها و مشکینیها و اینها توی تجمع می اومدن.
☘بعلاوه حالا واقعا مساله کانونی ما سکولاریسم رخنه کرده در حوزه است؟ من بیماری سکولاریسم که کل جامعه از جمله حوزه رو تحت تاثیر قرار داده قبول میکنم ولی واقعا منشا سکولاریسم حوزه است واقعا؟ واقعا اینکه درسهای ما به سمت حل مشکلات روز جامعه نمیره به خاطر بیسوادی علما است؟ شما شنیدید اینطوری امام یا آقا حوزه رو نقد کنند که به علماش بگن بی سواد؟
☘اگر هر جایی مبارزه و تلاش نیاز به دقت نظر داره خوب حوزه که از همه جا بیشتر محتاجه. امام عزیز که منشور روحانیتش سند غیر قابل خدشه ای است وقتی مدعی میشود بر کارگر شدن مرض سکولاریسم در حوزه همانجا تذکر میدهد که همدیگر را محکوم نکنیم احترام علما رو هم حفظ کنیم.
☘من تذکرات آیت الله نوری همدانی و حتی آیت الله مکارم را اگر چه درست میدانم ولی درباره به جا بودن یا نبودنش و همینطور سبک بیان آیت الله مکارم خصوصا سکوت میکنم.
☘اما اگر حرکت ما در حوزه پشتیبانی بزرگترهایمان را به دنبال نداشته باشد معلوم است که معنی جوشش و خروش حوزوی را نمیفهمیم. نگاه کنید به سیره امام که حتی برای انقلاب مقابل محمدرضای ملعون چطور تلاش میکرد حفظ ظواهر کند و علما را همراه کرده یا اجازه بروز اختلافات را ندهد.
☘اما به نظرم عاقلانه ترین کار این است که این تجمعات جدی تر از گذشته ادامه پیدا کند. به چند دلیل
🔺 اولا حوادث اخیر باعث شده حساسیت اجتماعی نسبت به تجمعات روحانیون که کم شده بود زیاد شود.
🔺ثانیا وقتش شده علما را برای یک کار ایده آل به صحنه دعوت کنیم.
🔺ثالثا برخی از فاسدها و پنهانکارهای دولتی خیال نکنند با این بازی مسخره رسانه ای توانسته اند حوزه علمیه را خفه کنند.
🔺رابعا به خدایی خدا اگر امروز حوزه سکوت کند پس کی قرار است زبان بگشاید. کاری نکنیم دوباره در همین میادین سالاریه و زنبیل آباد صدای زنده بار رضا شاه بلند شود. آن وقت دیگر بیانیه های تند و تیز آیت الله العظمی ها هم کارگر نخواهد افتاد.
حالا از ما گفتن....
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
باسمه تعالی
#واقعه_فیضیه ۱
برای قضاوت واقعه فیضیه تمام فیلم سخنان استاد رحیم پور ازغدی را دیدم و نکات مهم آن را نوشته یا خلاصه برداری کردم و همچنین در حد وسع خود رسانه ها و بازتابهای مردمی را بررسی کردم لذا به عنوان یک عضو حوزه مطالب زیر را عرض می کنم
درباره استاد رحیم پور و صحبتهای ایشان
۱- اکثر قریب به اتفاق سخنان استاد رحیم پور ازغدی سخنانی بسیار متین و حرف دل عموم حوزویان متعهد و انقلابی بود و انصافا ایشان به عنوان یکی از خروجیهای حوزه در عرصه پاسخگویی به شبهات و دفاع از مرزهای دینی صحبتهای خوبی داشته و دارند و نکات مهم صحبتهای فیضیه ایشان هم غیر از آنچه رسانه ها در سکولار بودن حوزه بزرگ کردند برگرفته از صحبتهای امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب حفظه الله بود و در آخر هم سخنان امام و رهبری را در موضوعات مرتبط بازخوانی کردند.
۲- ایشان هم حوزه و هم دانشگاه را سکولار می دانستند و دلایل خود را داشتند اما درباره سکولا بودن حوزه، برداشت بنده از مجموع سخنانشان این است که ایشان عموم حوزویان را سکولار نمی دانند اما عمل بزرگان حوزه را نوعی سکولاریسم عملی تلقی می کنند و لذا به موضوعات دروس خارج حوزه اشاره کردند.
۳- چند اشکال به ایشان وارد است
۱ دروس امام خمینی ره در بحبوحه مبارزات با شاه هم همین بیع بود و به مناسبت زمان ولایت فقیه را مطرح کردند و درس خارج های رهبر معظم انقلاب هم به جز چند مورد محدود، غیر مرتبط با مسائل روز و مشکلات جامعه بوده پس امام و ایشان هم با استدلال آقای رحیم پور باید سکولار باشند؟!
۲ اگر اشکال ایشان به بزرگان، همین تقریر بنده باشد باید توصیه ها و دخالتهای مکرر بزرگان حوزه در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را از موضع دینی و مرجعیت در کنار موضوعات دروس خارج ایشان دید و بعد نمره عادلانه ای به رویکرد عملی بزرگان حوزه در حیطه سکولاریسم داد.
۳ بعضی سخنان ایشان از اساس اشکال علمی دارد چون بعضی از موضوعاتی که مطرح کردند از اساس حل آن شان فقه نیست و اینکه شان فقیه هم باشد تازه اول بحث است و البته این بدین معنی نیست که اسلام و فقها و مفسران آن در قبال حل این مسائل وظیفه ای ندارند.
۴ در مورد اقتصاد اسلامی اتفاقا حوزویان کارهای بسیار خوبی انجام داده اند که حقیقتا راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و بانکی است و اقلا آقایان میرمعزی و موسویان که مجتهد متجزی و دکترای اقتصاد دارند و بعضی دیگر را دانشگاهیان مطلع و نخبگان حوزه می شناسند و عجیب است که ایشان با این افراد و آثارشان آشنا نیستند خصوصا که آقای میرمعزی مشاور رهبر معظم انقلاب هستند و سمتهای دیگر مرتبط با جایگاه علمی خود در اقتصاد نیز دارند و نکته مغفول ایشان در این موارد مقاومت دولتهای سکولار برای استفاده از راه حلهای دینی است که هیچ ربطی به پاسخ دینی و حوزویان به مشکلات اقتصادی ندارد.
۵ بعضی از تقصیراتی که ایشان گردن حوزه انداختند واقعا ارتباط با شبیخون فرهنگی و کوتاهی همه دستگاه های مسئول از جمله وزارت ارشاد که سی سال است در تصرف تام سکولارهاست داشت نه حوزه و به نظر می رسد ایشان در تشخیص مقصر اصلی در بعضی مسائل اشتباه فاحشی دارند.
۶ به نظر می رسد اساسا ایشان با تولیدات جدید و خوب علوم انسانی اسلامی حوزه و دانشگاه آشنایی درست و دقیق ندارند و خوب است در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنند یا اگر اطلاع دارند و این تولیدات را قبول ندارند دقیق تر صحبت کنند تا اصل اشکال ایشان روشن شود.
@salmanraoofi
#واقعه_فیضیه ۲
اما درباره حوزه و حوزویان
۱ تجربه این مراسم نشان داد که باید تجمعات و شعارهای آن بیشتر از جانب اولیای امور مدیریت شود و بسیار حساب شده باشد تا یک کار عالی با یک حاشیه بیخود اصلش به حاشیه نرود.
۲ موضع سخنگوی حوزه و همین طور بسیج حوزه و سپاه حقا و انصافا نپخته و نابجا بود. پر واضح است که این تجمع با هماهنگی کامل شورای مدیریت و دیگر نهادهای انقلابی بوده است اما این مواضع و بعضی مواضع دیگر سخنگوی حوزه نشان می دهد ایشان یا به پختگی لازم نرسیده یا باید عوض شود چون شجاعت دفاع از یک کار خوب را با یک حاشیه جزیی ندارد و اگر دراین مورد دفاع خوبی از جانب سخنگو صورت می گرفت حواشی بعدی پیش نمی آمد.
۳ این تجمع و بعضی اتفاقات دیگر این نکته را برای بنده روشن کرده که نسل انقلابی جدید حوزه نسبت به نسل قبل پخته تر و با شور و نشاط بیشتر وارد عرصه شده اند اما باید هدایت و حمایت شوند تا هم به حوزه و هم به انقلاب خدمات خود را ارائه دهند تا حوزه ای بالنده، انقلابی و در تراز انقلاب داشته باشیم.
۴ عمده حوزویان از این اتفاق خوشحال بودند اما بعضی شبه جریانات حوزوی و جمعی محدود از حوزویان عکس العملهای خاصی داشتند
عده ای طلاب انقلابی تند که همیشه به سرتاپای حوزه و نهادهای آن تاخته و نگاهی منفی دارند بر طبل سکولار بودن حوزه کوبیدند و ثابت کردند که اساسا از بسیاری از افراد و محصولات مراکز حوزوی تولید کننده علوم انسانی اسلامی و تحولات علمی حوزوی بی خبرند.
یک عده معدودِ محدودِ بی جایگاه در حوزه هم، به بهانه این صحبتها به اسم استقلال حوزه بر طبل جدایی حوزه از حکومت نواختند و عجیب بر حرف عبث خود اصرار کردند کافیست آمار تعداد حوزویان مشغول در نهادهای رسمی جمهوری اسلامی و حوزه و دانشگاه منتشر شود تا این افراد بفهمند که چقدر در حوزه غریبند.
اما عمده حوزویان معقول خواهان عکس العملهای مناسبِ بیشتری از جانب حوزه، درباره اتفاقات جامعه هستند تا بار اشتباهات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عده ای معدود به پای همه حوزویان نوشته نشود.
اما مراجع عظام
بنده به عنوان یک طلبه مرید مراجع عظام با خضوع به ساحت این بزرگواران عرض می کنم که
۱ شما بزرگواران در اتخاذ مواضع سیاسی دقت بیشتری به خرج دهید و حتما با رهبر معظم انقلاب یا بزرگان انقلابی و پخته حوزه درباره مواضع خود مشورت کنید که دلسوزی و اطلاعات شخصی در موضعگیری سیاسی کافی نیست.
۲ آبروی شما، عمده آبرویِ حوزه است لذا افراد منحرف زیادی به جایگاه شما برای اثبات نظریات خود چشم طمع دارند و مایلند از آبروی شما برای مطامع خود خرج کنند بنابراین با شیوه ها و واسطه های مختلف سعی در القای درستی نظر خود به مراجع عظام دارند در حالیکه آبروی مراجع پشیزی برای آنها نمی ارزد بلکه به فکر جایگاه و سیاست بازیهای خود هستند لذا خاضعانه از ساحت مراجع درخواست دارم بیشتر مراقب آبروی خود باشند.
۳ بدانید عموم طلاب و امثال آقای رحیم پور ازغدی متحمل فشارهای بسیاری برای دفاع از دین و مراجع عظام شده اند و حقیقتا دلسوز شما هستند و در عمده مسائل دینی، اینها سپر بلای حضرات مراجع هستند، با یک صحبت و حرکت اشتباه، این مدافعان خود را به پای سیاست بازان ذبح نکنید و با یک نشست صمیمانه اشتباهات اینها را گوشزد کنید و مساله را درون حوزه حل کنید
@salmanraoofi
#واقعه_فیضیه ۳
اما رسانه ها
۱ روزنامه های زنجیره ای و رسانه های روشنفکر و سکولار غیرحوزوی و حوزوی امثال شفقنا که مسئول عکس و حاشیه مراسم فیضیه هستند بدانند رسانه های مختلف فضای جامعه را به گونه ای کرده که قلب حقیقت دیگر به سادگی میسر نیست از یاوه گویی رسانه ای دست بردارید که حوزه به حساب شما هم می رسد و تازه اول ماجراست.
۲ از رسانه های ارزشی انتظار نداشتیم بدون صحبت با حوزویان و استماع و استنطاق آنان یک طرفه به قاضی رفته و روحانیونی که همیشه پیشتاز احقاق حق و اقامه دین بودند را به سکولار بودن و ضدیت با استاد رحیم پور متهم کنند لااقل با روحانیون مطلع مشورت کنید و بعد توپخانه رسانه ای را روشن کنید
۳ از رسانه ای مثل رسانیوز انتظار این بود که جای حوزه نیوز که محذورات خاص خود را دارد کارهای اساسی در این مورد و موارد مشابه انجام دهد ولی کم کاریها و ضعف این رسانه واقعا غیر قابل توجیه است امیدورام تغییرات درستی در رسا نیوز روی دهد تا شاهد یک رسانه انقلابی در شان حوزه باشیم
توصیه هایی به نهادهای مرتبط حوزوی
۱ کرسیهای آزاد اندیشی را سریعتر در حوزه راه بیندازید تا ابعاد مختلف شبهات درباره حوزه، توسط حوزویان جواب داده شود و بعد پشتیبانی رسانه ای کنید تا به دست عموم مردم برسد.
۲ یک همایش مخصوص تولیدات علوم انسانی اسلامی در حوزه بگیرید و تولیدات حوزویان را در این عرصه به نمایش بگذارید و به دانشگاه و دولت ارائه دهید.
۳ همایش دوسالانه معرفی نخبگان حوزوی برقرار کنید و نخبگان را در سه سطح در همه ابعاد تدریسی، تحقیقی، تبلیغی، سیاسی، مدیریتی معرفی کنید تا نیروهای حوزه در همه ابعاد برای همه حوزویان و مسئولین و مردم شناخته شوند.
۴ قبلا به درخواست مسئولین رسانه ای حوزه خدمتشان رسیدم و عرض کردم کانالهای ثابت و مشخص برای ارتباط رسانه ای با صداوسیما، روزنامه ها و کانالهای فضای مجازی برقرار کنید تا اخبار حوزه با واسطه شما از انواع رسانه ها درست منتشر شود، بعدا دیدم ارتباط گیری در این زمینه صورت گرفت اما ظاهرا متاسفانه کانال دائمی برقرار نشد انتظار از رسانه رسمی حوزه نشر اخبار دقیق و صحیح حوزه است و باز هم نقش ضعف رسانه ای حوزه در این ماجرا کاملا روشن بود.
۵ از جامعه مدرسین و مجمع نمایندگان طلاب تقاضا دارم ارتباط بیشتری با طلاب انقلابی برقرار کنند و آنها را در راه پیگیری خواسته های انقلابی شان هدایت و راهنمایی نمایند.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۶/۳
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
یعنی مبلغ قرارداد جهانبخش هم از مبلغی که اروپا به اسم جبران خسارت برجام داره بهمون میده بیشتره! :)
°Ali Sadrinia°
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از بیداری ملت
📸بدهی خارجی ایران بعد از اجرای برجام 92 درصد افزایش یافت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 او مصداق ابوذر غفاری است...
🔻 تمام حرف رحیم پور ازغدی این بود که حوزه علیمه نباید در مقابل فساد حاکم بر اقتصاد ایران که در حال تحریک گسل های اجتماعی است، سکوت کرده و یا تنها به صدور بیانیه بسنده کند. برداشت من از سخنان رحیم پور ازغدی این بود که از نظر ایشان حوزه در شرایط فعلی باید همچون ابوذر در مقابل مفاسد دولتی که همه جا را فرا گرفته عمل کند. این دقیقا گمشده ای است که حوزه های علمیه دارند. حوزه باید ابوذر وار هر چه فریاد دارد بر سر فساد و رانت و زد و بندهای دولتی که زندگی مردم را مختل می کند خالی کند. حوزه باید دقیقا در همان مسیری قرار گیرد که میرزای شیرازی بزرگ و امام راحل قرار داشت. هیچ چیز بالاتر از مصلحت اسلام نیست. آن ها که سخنان منتقدانه و بر حق رحیم پور ازغدی برآشفته اند بد نیست که تاملی در سیره عملی و نظری ابوذر غفاری صحابی اعظم پیامبر داشته باشند.
✍ محمدی
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از گفتمان فقه دولت سازی اسلامی
اندک اندک جو بلند بالای رسانه ای و شانتاژ خبری تجمع مبارک و مردم دارانه فیضیه در حال فرونشستن است. گردو غباری که برای بسیاری بخصوص دولتیان و منورالفکرنماهای حوزوی دود چراغ جادوی نجاتگر بود تا آنان اندکی از فشار روانی سوءمدیریت خود رهایی یابند و اینان که از خیزش دگرباره حوزویان انقلابی به نفع امت، دهشتناک شده بودند مجالی دگرباره برای دمیدن بر ناقوس سکولاریزم حوزوی یابند.مدتها بود که قشر انقلابی حوزوی مقهور فضای رسانه ای و ترسناک از انگهایی چون افراطیگری میدان جهاد فرهنگی خود را وانهاده بود. اینک این گردهمایی سرآغاز مبارکی بود بر خیزش دوباره و غلبه حوزویان انقلابی بر فضای رسانه ای مسموم.
به نظر میرسد اینکه این گردهمایی خودجوش حساسیتهای جریانات رسانه ای داخلی و خارجی، حوزوی و غیر حوزوی را برانگیخت، نشانه ای بر اثرگذاری کم نظیر اینگونه تجمعات و گردهمایی هاست.شبکه های معاند نظام که جای سخن ندارد. اما:اینکه فلان نماینده مجلس که با رانت پدر شخصیت یافته، و چشم و گوش خود را بر تمامی پلشتیهای سوء مدیریتی دولت مستقر بسته است وارد میدان فرضیه پردازی امنیتی میشود; اینکه فلان روحانی ظاهرا اخلاق مدار در شبه بیانیه خود زبان به دشنام و هتاکی باز کرده و سخنران جلسه را معلوم القال، شرکت کنندگان را افراطی و این حرکت و جریان را پلشتی مینامد; اینکه فلان ویراستار بلندپایه حوزوی بیانیه سکولاریستی ژورنالیستی خود را به این بهانه نشر میدهد; و غمگنانه اینکه مدافعین جریان مبارک نیز با پذیرش خطا بودن آن پلاکارد و خطابودن نوع سخنان استاد رحیم پور، به دفاع می پردازند...غم انگیزتر نوع مواجهه دفاتر مراجع محترم که در مقابل این هجمه های نامبارک به دین، مکتب و مذهب و انقلاب در سرتاسر کشور و بویژه در نشریات دولتی، هیچ بیانیه شدیدالحنی صادر نمیفرمایند ولی در قبال این تجمع مبارک اینگونه وارد میشوند; ...مگر چه اتفاقی افتاده است؟ شعاری به حق یا ناحق بر پوستری در یک تجمع خودجوش نقش میبندد. یک بار شعار را مرور کنیم: ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت...
واقعا ایهام این شعار به کدامین طرف از معنا و مضمونش انصراف دارد؟ چه کسی باور میکرد هاشمی رفسنجانی که به اذعان بسیاری از کارشناسان امنیتی زبده ترین و پرتعدادترین محافظین را به همراه خود و خانواده اش نموده بود، به ناگاه احساس نیاز به تنهایی می نماید و به استخری شاهانه نزول میکند و بدون هیچ همدمی و در تنهایی خود جان میسپارد در حالیکه هیچکدام از اطبای اختصاصی و محافظین جان نثار نیستند تا بتوانند به حکم عرف و شرع هنگام جان سپردن چانه او راببندند. این سرانجام کسی است که در مقابل ولی خدا و سخنان او سخن به ناروا میگوید. کاری که روحانی در اکثر موضعگیریهای صریح رهبری انجام میدهد. به نظرم اگر ذهن انسانی گرفتار شایعات voa و cnn نباشد برداشت تهدید به قتل بسیار دور از ذهن خواهد بود. سخن دراین باره کوتاه بهتر است چه اینکه موضعگیریهای سرمنشأ این سخن هیچگاه از سداد انچنانی برخوردار نبوده است.
اما درمورد سخنان استاد رحیم پور ازغدی.
کسی که به جای تمامی علمای به قول خودشان متعلق به درون حوزه، از اندیشه های دینی، مکتبی و انقلابی دفاع کرده است. وقتی فلان عالم درون حوزوی با مساند مختلف که از قضا دریافت ماهیانه اش، از جیب نظام و انقلاب از دهها رحیم پور بیشتر است، حاضر نمیشود در صدا و سیما به دفاع از دین و مکتب و مذهب و انقلاب بپردازد، باید رحیم پور معلوم القال طبیب دوار بطبه آرام و قرار نداشته باشد و تمام دانشگاهها و حوزه ها و شبکه ها و... درنوردد. سخت امیدوارم سخنان این استاد اخلاق غیرمعلوم القال، بوی حسادت نداشته باشد. بنظر میرسد راهکاری بهتر،عاقلانه تر، پدرانه تر از بیانیه دادن و توهین آمیز سخن گفتن وجود دارد. دفاتر بزرگوار علما، سیاسیون و علمای غیر معلوم القال،نقض بندبند سخنان رحیم پور ازغدی را از دروس خارج، کتب نگارش یافته توسط علمای عظام و تقریرات دروس ایشان نشان دهند تا اگر رحیم پور به خطا رفته اصلاح گردد و جریان بزرگی از طلاب جوان که با او هم عقیده و از رأس حوزه ناامیدند به امید بازگردند و اگر درصد قابل اعتنایی از سخنان رحیم پور ازغدی درست است و نظام اسلامی که بعد از چهارده قرن انتظار و بارهبری آسمانی امام روح الله به وقوع پیوسته و کنون در حل مسائل روی میز خود مظلومانه به بیرون از حوزه چشم دوخته است،امیدش به حوزه بازگردد. شاید این تجمع مبارک و حاشیه های آن بهانه ای باشد تا حوزه و علمای حوزه کمر همت بربندند و از اجتهادی که قرار است رطب و یابس را استنباط نماید و فقهی که بنابود از گهواره تا گور برنامه زندگی را سامان دهد، جهت یاری انقلاب مظلوم تشیع استفاده نمایند.بیصبرانه منتظر فهرست دروس خارج، کتب نظام سازی و... مبتنی بر حل مسائل جمهوری اسلامی و جهان تشیع میمانیم.
عبدالحسین مشکانی سبزواری
کانال فقه دولت
@feqhedolat
هدایت شده از فقاهت
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در ابتدای درس خارج فقه.
📆تاریخ: 97/06/04
🔸ماه ذی الحجه الحرام یکی از بزرگ ترین ماههای سال حساب می شود از باب اینکه ماه اکمال دین و اتمام نعمت است.
علما و مراجع همه قنبرها حضرت علی علیه السلام و خدام ائمه علیهم السلام هستند، اگر کاستی هایی می بینیم که حتما کاستی وجود دارد باید انتقاد پذیر باشیم چون انتقاد صحیح راه ترقی را به انسان نشان می دهد و انسان را به معایب خود آگاه می کند اگر کسی تذکر مشفقانه می دهد باید پذیرفت چرا که دستور اسلام است.
اما باید مطالب و سخنان را به گونه ای بیان کنیم که از صدر تا ذیل حوزه ها و مراجع را در چشم دیگران و دشمنان دین به عنوان انسان های هوا پرست، ریاست طلب و غیر متوجه به وظایف جلوه ندهیم، این که گفته شود همه حوزه و علما توجه و سواد ندارند درست نیست.
وقتی زندگی مراجع معاصر و قبل را بررسی می کنیم می بینیم که چگونه گریزان از مطرح شدن و مرجعیت هستند، مرحوم امام کارهای اجتهادی را انجام داده بودند و مسائل فقهی را نگاشته بودند و با وجود این که حاشیه بر کتاب های مهم فقهی بزرگان زده بودند آن در اختیار دیگران قرار نمی دادند تا مطرح نشوند. حضرت امام را با هزار جبر و زور وادار کردند که رساله بدهد و خود ایشان هم رساله فارسی ندادند، همین حواشی عروه را فضلا گرفتند و بر رساله آقای بروجردی حاشیه زدند و بعد ایشان نگاه کردند و تصحیح کردند ، امام و بزرگان اینگونه از شهرت و مطرح شدن فرار می کردند اما زمانی هم که تشخیص می دادند باید برای خدا وارد میدان شوند با قدرت وارد عمل می شدند. دانستن احوالات علمای بزرگ فواید بسیاری برای انسان به ویژه طلاب دارد.
وقتی به شیخ انصاری با آن مقام زهد و علم برای مرجعیت مراجعه شد فرمود سعید العلما اقوی است و ایشان باید قبول مسؤولیت کنند، شیخ انصاری که از دنیا رفت شاگردان شیخ به فکر معرفی مرجع بعدی بودند که میرزای شیرازی مطرح شد اما ایشان چون امر را متعین دید قبول کرد.
بحمدالله سلف ما بزرگانی این چنین هستند، امروز معاندان و کسانی که دلشان برای اسلام نسوخته با استفاده از برخی سخنان در گوشه و کنار می خواهند به اسلام، روحانیت، نظام و رهبری ضربه بزنند، گاهی یک حرف کوچک را که کسی شاید سهوا گفته یا در آن حالی که گفته توجه نداشته چه آثاری دارد، مورد سوء استفاده قرار می دهند.
برخی مواضع خوبی دارند و حرف های خوبی می زنند که باید از این مواضع درست و روشنگری ها تقدیر شود اما از این افراد توقع نیست سخنانی بگویند که سبب سوء استفاده دشمن شود، این که گفته می شود هفتصد هشتصد رساله وجود دارد کجاست؟ اگر واقعا این تعداد فاضل بزرگ در حوزه داشته باشیم که باید شکر خدا کرد چرا که اصل اجتهاد خوب است، رساله دادن و در معرض قرار دادن باید با توجه به شرایط و وظایف باشد.
علمای بزرگی داشتیم که با وجود برخورداری از صلاحیت های لازم وارد بحث فتوا دادن و مرجعیت نشدند، ممکن است در هر جمعیتی کسی پیدا شود که سزاوار نباشد اما نباید به چنین افرادی نگاه و آن را علم کرد، بلکه باید روش علمای بزرگ و افتخارات حوزه را هم دید.
آیت الله مشکینی در حد خیلی از مراجع بود اما تا آخر عمر رساله نداد با وجود این که از مقام علمی و زهد بسیاری برخوردار بودند.
از کسانی که مواضع خوبی در تبیین و روشنگری مسائل دارند تقاضا داریم دقت بیشتری در سخنان داشته باشند تا مطالبی گفته نشود که به ضرر جامعه روحانیت و خدام اهل بیت(علیهم السلام) باشد و تلقی و قضاوت دیگران به ویژه جوانان قضاوت نادرستی باشد.
از نظر بحث دروس حوزه ما باید بین درس های کلاسیک و شاگرد پروری حوزه و بحث های غیر کلاسیک تفکیک قائل شویم چرا که دو ملاک متفاوت دارند، یکی از شرایط درس هایی که انسان باید شرکت کند از نظر موضوع بحث این است که بار علمی مناسب داشته باشد که انسان بعد از مدتی خودکفا شود و قوای علمی و استنباطی که معنای اجتهاد است شکوفا شود بنابراین مباحثی را باید انتخاب کرد که این چنین باشد.
مباحثی هم وجود دارد که گاهی چون پختگی کامل را پیدا نکرده و باید چکش کاری شود تا وزن علمی پیدا کند باید در کمیته های علمی و پژوهشکده ها مورد تحقیق و بررسی شود تا پخته شده و وزن علمی پیدا کند، بعد از برخورداری از بار علمی می تواند در درس ها مورد استفاده واقع شود و بسیاری از مسائلی که آقایان مثال می زنند این گونه است.
علمای بزرگ درباره این مسائل بحث کرده و پاسخ استفتا می دهند اما اگر در دروس خارج مطرح نمی کنند چون شاگرد پروری ندارد، آیا می توانیم حضرت امام را متهم کنیم که توجه به مسائل مسلمین نداشتند و مجاهد فی سبیل الله نبودند؟ ایشان که سرآمد در این امور است در بحبوبه انقلاب اسلامی بیع و خیارات را تدریس می کردند،
ایشان مباحثی را انتخاب می کردند که قوت افزایی علمی برای شاگردان داشته باشد.
هدایت شده از فقاهت
آیت الله مؤمن حفظه الله نقل می کند که حضرت امام می فرمود اگر می خواهید درس خارج بروید در بیع و طهارت شرکت کنید چون این دو کتاب قاعده و مباحث عمیق دارد و وقتی طلبه آن را بگذراند قوت اجتهادی فرد را شکوفا می کند، آیا می توانیم بگوییم ایشان توجه نداشتند؟ اگر این گونه بود باید جهاد را تدریس می کردند.
مباحث دیگر هم باید مورد تحقیق و پژوهش واقع شوند تا وقتی وزن علمی آن ها افزایش پیدا کند به عنوان ماده درسی در دروس خارج مطرح شود، در مسائل مستحدثه مقالات، آثار و مباحث فراوانی داریم.
دو سال است که حوزه مبارکه درباره مباحث جدید تصمیم گرفته و دفتر فقه معاصری تشکیل شده و در حال کار کردن بر مباحث فقهی معاصر و اصول است که جای آن در کتب درسی سطح خالی است و چون یک منبع وثیق کار شده ای وجود ندارد ممکن است کمتر در دروس خارج مطرح شود اما این دفتر تشکیل شده و علما و فضلای بزرگی از حوزه مثل آیت الله شهیدی، آیت الله قائنی، آیت الله شوپایی، آیت الله اندلیب که اینها از فضلای واقعا بنام حوزه و معتمد هستند در حال فعالیت هستند.
در حال حاضر یک جلد از آن بنام "الفائق فی الاصول" می تواند محور درس باشد وجود دارد، از طلاب و فضلا تقاضا می کنیم برای این که در حوزه رایج شود فعال باشند، در مبحث فقه این گروه از علما موضوعات شخصیت حقوقی، پول وبانک ها مطرح است که این موارد به شکل جزوه و کتب در می آید.
به قصد خدمت به حوزه و این که تصور نشود حوزه در این زمینه ها بیکار است بعد از محرم ساعت یازده مان را تا مدتی یکی از بحث ها را همین کتاب ها قرار می دهیم و اینجا مطرح کنیم که کار جمعی و همگانی انجام شود تا گامی در مسیر اصلاح مباحث درسی داشته باشیم و مباحث مهمی که جای آن ها خالی است جا پیدا کند.
بزرگان شأن خودشان را دارند قافله علم را راه انداختند، شاگردان تربیت کرده اند، در طول این زمان بزرگانی آمده است، افکار مهمی آمده است، تبدیل شده اند، بهتر شده اند، ارتقاء پیدا کرده اند، اما این معنی ندارد ما همینطور خودمان را
به این استدلال ها و مطالب گذشته فقط پایبند کنیم. کاروان علم که جلو میرود کتابهای ما هم بر اساس این پیشرفت ها باید پیشرفت داشته باشد ان شاءالله.
@feghahat_ir
توییت روز:
جنجال انحرافی «استخر فرح» بالاخره رمقش را از دست داده.
حالا که جو آرامتر است بگذارید سوالی کنم:
آیا پایان فردی که نفر دوم انقلاب مستضعفان بوده در استخر سلطنتی نظام پیشین، کنایی ترین تجلی عاقبت بد و بیعزت نیست؟
آیا مرگ در کاخ سلطنتی، نمادین ترین رسوایی سیاستمدار مدعی انقلاب نیست؟
توضیح: استخر فرح برایشان مثل چشمهای پر برکت بود. یکهفته تمام جوشید وجوشید و افکار عمومی را مشغول کرد. دیدم از دیروز، گروهی از آنها به کمک بیبیسی دارند سعی میکنند باز فضا را بواسطه صحبتهای منصور ارضی ملتهب کنند و باز شعار «استخر فرح» را به تخیلات ترور هاشمی مربوط کنند. ارتباطی که کودکان را هم به خنده میندازد. اما این جنجال دیگر رمقی ندارد و این چشمه دیگر خشکیده. باید منتظر جنجالی تازه تر باشیم.
🔸 گفتم حالا که جو کمی آرامتر است کمی بدون هیستری و جیغ و فریاد در معنی شعار «ای انکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» تامل کنم. دیدم اتفاقا با معنایش موافقم. شخصا هم خودم را انقلابی میدانم و امیدوارم هیچ وقت مرگ وقتی سراغم نیاید که به همه ارزشهای خودم پشت کردهام و از انقلابی به بوروکرات و تکنوکراتی مقهور غرب و سرمایهداری تبدیل شدهام.
🔹 همه ما باید مراقب باشیم. هر یک از ما در ابعاد بزرگ و کوچک خودمان، وسوسه و ولع و شهوت در انتظارمان است. همه ما میتوانیم مقهور غرب و ماشین توسعهاش شویم و فکر کنیم بگذار چند سالی انسانهای معمولی زیر چرخهای این ماشین توسعه له شوند، تا بعدش به ان بهشت موعود کره جنوبی شدن برسیم. استخر فرح در انتظار همه ما هست اگر معنای واقعی انقلاب را نفهمیم یا خسته شویم و از انقلاب جدا شویم.
🔸 پانوشت: از طلبههای تجمع هفته پیش عذر میخواهم که زیر فشار جو رسانهای، جسارت دفاع از شعار به حقشان را زودتر از این نداشتم.
علی علیزاده را در تلگرام و بله و اینستاگرام دنبال کنید @jedaal
https://www.instagram.com/p/Bm5vyuTBWER
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حوزهانقلابی #حوزهسکولار
💢جریان هایی در تلاشند حوزه را از نظام جدا کنند تا به خیالشان روحانیت از آسیب های آینده نظام در امان بماند!
🆔 @feghahat
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مطالبهگری
🔹سؤال یک طلبه از استاد رحیم پور ازغدی:
اگر ما از مسئولین انتقاد کنیم با تهدید و پرونده سازی با ما برخورد می کنند.
🔺پاسخ استاد:
چرا از دستگیر شدن می ترسید؟! گاهی برای دفاع از عدالت باید به زندان هم بروید!
🆔 @feghahat
باسمه تعالی
سرنوشت بزرگانِ غرب گرایان و دلبستگان به کفّار در جمهوری اسلامی که در زمان مسئولیت
هم در جناح های سیاسی
هم در قوای سه گانه
هم بین مردم
جایگاه و بعضا محبوبیت داشتند
نخست وزیر زمان جنگ: حبس خانگی
رییس جمهور اشراف و کارگزاران سازندگی: مرگ در استخر فرح
رییس جمهور اصلاحات: تحت نظر ویژه
بسیاری از اعوان و انصار آنان هم به خارج گریخته اند یا کاملا بی خاصیت مشغول کارهای نازل سیاسی هستند
بنابراین
سرنوشت غرب گرایان جدید و دلبستگان به جبهه کفر
با نداشتن پایگاه در جناحهای سیاسی
و قوای سه گانه
و نفرت مردمی
بسیار بدتر از اسلاف آنان خواهد بود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۶/۴
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال و با تقطیع جایز نیست)
#حوزه
#حوزوی
#فرهنگی
#سیاسی
#رسانه_های_سکولار_حوزوی ۱
نقدی بر بعضی کانالهای فضای مجازی1️⃣
باسمه تعالی
🔆در عصر رسانه و غوغای تلگرام، اینستاگرام و ... دیگر حوزه پستویی ندارد که بتوان آن را پنهان کرد اما رسانه های حوزوی و حوزوی های رسانه دار چگونه عمل می کنند؟
👈در حوزه دو خبرگذاری به معنای کامل کلمه داریم یک حوزه نیوز و دو رسانیوز و البته دو سایت خبرگزاری حوزوی صرف، که متعلق به همین خبرگزاری ها هستند و دو کانال فضای مجازی هم دارند که فقط کارشان نشر اخبار روزمره حوزه است.
🔆اما حوزه چند کانال تلگرامی خبری هم دارد
1️⃣ کانال @feghahat است که متعلق به موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی است.
این کانال اهتمام خود را به بحث تحول در حوزه قرار داده و به نشر
۱/ مباحث فرهنگی و سیاسی حجت الاسلام اکبرنژاد،
۲/ فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه و تحول و
۳/ ارائه درددل طلاب
۴/ بعضا اخبار حوزوی
۵/ مطالب مرتبط با تغییر حوزه، مشغول است.
مطالب این کانال اکثرا برای تحول در حوزه، در نقد حوزه و منفی است و اصلا مسئولیت خود را انعکاس اخبار حوزه نمی داند و منعکس کننده واقعیات حوزه در همه ابعاد نیست.
2️⃣ کانال دیگر، کانال متعلق به فرید مدرسی است. او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه کاری او در روزنامهنگاری حوزههای علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی روزنامه شرق، اعتماد و هممیهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودهاست. فرید مدرسی در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراضهای دانشجویی بازداشت شد که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگنویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام صادر شد. فرید مدرسی در سالهای اخیر با روزنامهها و نشریات مختلفی همکاری کرده که اغلب آنها توقیف شدهاند. او با روزنامه شرق، اعتماد، هممیهن و اعتماد ملی و نیز هفته نامههای شهروند امروز و ایران دخت و مهرنامه همکاری کردهاست. اکنون مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب و مدیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا است.
۱/ او کانال تلگرامی دارد که بدون آدرس و نشانی با تقطیع، مطالب درست و غلط و راست و دروغ را در آن نشر می دهد و تقریبا بعد از کانالهای خبرگزاری حوزه بیشترین عضو را دارد.
۲/ این کانال گرچه در بین حوزویان معروف و مشهور نیست اما بین مردم منعکس کننده اخبار مورد پسند خود از روحانیت است.
۳/ شکی نیست که مسئول کانال دارای تفکرات روشنفکر غیر مذهبی است که خروجی حوزه ی مطلوب او، سروش و ملکیان است.
۴/ از آنجا که حوزه متولی درستی در امر رسانه و انعکاس اخبار خود ندارد و معلوم نیست نهادهای امنیتی حوزه و مراکز دیگر چکار می کنند امثال او حتی به خصوصی ترین مجالس در حوزه راه پیدا کرده اند، این افراد اقلا باید از نشر اخبار حوزه منع شوند و توسط مراکز حوزوی و بزرگان حوزه به دلیل انتشار اخبار کذب مورد شکایت و پیگیری حقوقی قرار بگیرند.
۵/ او به راحتی دروغ پردازی می کند و حتی به اولیات رسانه ای نیز پایبند نیست
(https://t.me/rozaneebefarda/1637 )
3️⃣ اما حوزه چند طلبه بلاگر دارد که در فضای مجازی مطالبشان معروف شده است
1️⃣ آقای علی اشرف فتحی است
🔆او فرزند شهید است و البته دستگیر شده در فتنه ۸۸ (۱) او با افراد ضد انقلاب ارتباط وثیقی دارد (۲) و به نفع آنان مطلب می نویسد (۳) این طلبه روزنامه نویس توسط روشنفکران روزنامه نگار مورد تایید و تشویق است، در وصف او فرید مدرسی در وبلاگ خود داد سخن داده (۴) و سایت ضدانقلاب خودنویس آن را بازنشر کرده است.
عناوین نمونه ای از مقالات او
۱/ باورهای عاشورایی غیر عاشورایی (۵)
۲/ از پایگاه ۹ شهید دستغیب تا ستاد میرحسین موسوی (۶)
۳/ داستان انقلاب به روایت رسانه ملی (۷)
۴/ مجله تقریرات و راه دشوار ژورنالیسم حوزوی (۸)
طبق نوشته هایش می شود گفت او دست پرورده چپ ترین چپ های سنتی اول انقلاب است، اکثر مطالب او رنگ روشنفکری دارند و نگاه و گرایش او به فرهنگ و سیاست کاملا روشنفکری است در منظر او افراد مهم انقلاب بازرگان، ابراهیم یزدی و طالقانی هستند و تفکرات او بسیار کم در طلاب مشاهده می شود.
۱) http://yon.ir/4xAnH
۲) http://yon.ir/y0RNF
۳) http://yon.ir/UYigN
۴) http://yon.ir/Bvqhy
۵) http://yon.ir/NCPRY
۶) http://yon.ir/3xBpd
۷) http://yon.ir/hM0U3
۸) http://yon.ir/Gqo5K
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال و با تقطیع جایز نیست)
#حوزه
#حوزوی
#فرهنگی
#سیاسی
#رسانه_های_سکولار_حوزوی ۲
نقدی بر بعضی کانالهای فضای مجازی2️⃣
2️⃣ آقای رضا تاران که با وبلاگ نامه های حوزوی قسمتی از زندگی طلبه ها را با سلیقه شخصی خود در فضای مجازی روایت کرد. این نوشته ها به وفور مورد استقبال سایتها، خصوصا سایتهای زردی مثل پارسینه قرار گرفت چرا که طعمی از نقد و روشنفکری هم نسبت به طلاب داشت.
🔆برای نمونه نگاه کنید
۱/ طلبه ها چگونه صیغه می کنند؛ البته این نوشته را از وبلاگ خود حذف کرده اند ولی بازتاب آن خصوصا در رسانه های ضد انقلاب معلوم است چه بوده که سایت زیر یکی از مهمترین آنهاست(۹) برای دیدن بازتاب این نوشته نگاه کنید (۱۰)
۲/ ماجرای اشتیاق طلبه ها برای گوش دادن به سخنرانی سارا شریعتی (۱۱)
۳/ زمینه ها و چالش های نوگرایی در حوزه علمیه قم (۱۲)
۴/ همه چیز درباره همسران طلاب (۱۳)
۵/ اندر توهمات و تخیلات طلبگی (۱۴)
👈رضا تاران بیشتر رویکرد فرهنگی دارد تا سیاسی البته در کانال خود از سیاست هم مطالبی منتشر می کند. او تا به حال با نشر طلبه ها چگونه صیغه می کنند و کلیپ تقطیع شده مسابقه سیب خوری توسط طلاب، از تبلیغ طلاب در کنار دریا، موجی در فضای مجازی ایجاد کرده و صدماتی به آبروی طلاب وارد نموده است.
🔆همچنین کانال او و تقریرات با نشر مصاحبه ای از شیخ علی تهرانی که سایت مباحثات به اسم جعلی میرزا علی خراسانی به مناسبت بزرگداشت آیت الله میلانی داشت دروغی به امام راحل نسبت دادند که سایتهای و خبرگزاریهای ضد انقلاب استقبال فراوانی از آن کردند و جالب اینکه هیچ کدام از دو کانال حاضر به عذرخواهی برای این نشر این مصاحبه دروغ نشدند و کانال تقریرات حتی نقدهای این دروغ را منتشر نکرد.
3️⃣ آقای احمد نجمی است او هم از قدیم وبلاگ داشته و در فضای مجازی فعال بود مطالب او هم مورد پسند سایتهای پر مخاطب و احیانا زرد بوده و هست.
🔆نمونه ای از مقالات او را در لینکهای زیر ببنید
۱/ درب خانه مراجع به روی دولت بسته است مقصر کیست؟ (۱۵)
۲/ جامعه مدرسین؛ حزب سیاسی یا شاخص نظام؟ (۱۶)
۳/ از چراغ هشدار خودروها تا تفاخر آزاردهنده نگاهی متفاوت به تردد شخصیتهای روحانی در خیابان! (۱۷)
۴/ فضاسازی رسانه ای برای انتخابات رییس خبرگان جواب نمی دهد حالا چه مهدوی چه هاشمی (۱۸)
۵/ نقدی بر شیوه تحول خواهی در متون حوزوی (۱۹)
🔆حالا این افراد با سابقه سالها در حوزه بودن، در سایتی به اسم مباحثات (مدیرمسئول: احمد نجمی، سردبیر: مرتضی معراجی، اعضای تحریریه (بر اساس حروف الفبا) حامد آقاجانی، سید مرتضی ابطحی، رضا تاران، حمیدرضا خادمی، مهدی زارعی، سید هادی طباطبایی، علی اشرف فتحی، مهدی مسائلی، سید علیرضا موسوی، سید جواد میرخلیلی)
و
🔆مجله ای به اسم تقریرات (دوماهنامه فرهنگی تقریرات مجلهای در زمینه علوم انسانی است که از اسفند ۱۳۹۳ به صورت سراسری منتشر میشود و دفتر آن در قم قرار دارد. مدیرمسؤول و سردبیر این مجله علیاشرف فتحی است که طلبه حوزه علمیه قم و نویسنده وبلاگ حوزوی تورجان است. وی که سردبیر فصلنامه تخصصی شهر قانون و دبیر سرویس حوزه مجله مهرنامه نیز بوده، گفتگوهایی با مراجع تقلید و علمای مشهور را در کارنامه خود دارد. مجوز انتشار مجله تقریرات در جلسه هشتم دی ۱۳۹۳ هیأت نظارت بر مطبوعات صادر شد. این نشریه با تأکید بر رویکرد دینی و حوزوی به بررسی مسائل علوم انسانی میپردازد. حجتالاسلام احمد نجمی؛ مدیر سایت مباحثات و مدیر مطالعات تکمیلی پرژوه تاریخ شفاهی ایران، حجتالاسلام سید علیرضا مددی؛ محقق و استاد حوزه علمیه قم، مهدی سلیمانیه؛ پژوهشگر علوم اجتماعی و نویسنده کتاب «طلبه زیستن»، سید هادی طباطبایی؛ روزنامهنگار و نویسنده کتاب «فقیهان و انقلاب ایران»، سید شهابالدین کاظمیان؛ روزنامهنگار حقوقی و کارشناس ارشد حقوق توسعه از اعضای تحریریه این نشریهاند.)
👈به زعم خود وارد در مباحث فرهنگی و علوم انسانی حوزه شده اند.
۹) http://yon.ir/Uo7wT
۱۰) http://yon.ir/Pbqo5
۱۱) http://yon.ir/zaOSe
۱۲) http://yon.ir/oKeAc
۱۳) http://yon.ir/FEBrn
۱۴) http://yon.ir/XcIGw
۱۵) http://yon.ir/bdxxn
۱۶) http://yon.ir/Py7E8
۱۷) http://yon.ir/zqyRn
۱۸) http://yon.ir/Mj0oG
۱۹) http://yon.ir/IzvN4
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال و با تقطیع جایز نیست)
#حوزه
#حوزوی
#فرهنگی
#سیاسی
#رسانه_های_سکولار_حوزوی ۳
نقدی بر بعضی کانالهای فضای مجازی 3️⃣
👈👈👈چند نکته درباره این دو رسانه
1️⃣ آقای علی اشرف فتحی بازوی محمد قوچانی در نشر مطالب فرهنگی و سیاسی حوزه با رویکرد مورد پسند محمد قوچانی بوده است، محمد قوچانی که توسط حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی جذب شده و اکنون عضو رسمی حزب کارگزاران است یکی از پرسابقه ترین و فعالترین افراد روزنامه نگار، روزنامه های زنجیره ای است. محمد قوچانی سابقه ای طولانی در توهین به احکام اسلام و مسئولین جمهوری اسلامی دارد. روزنامه های زیر نظر او بارها به همین دلایل بسته شده است. مجله مهرنامه و روزنامه شرق از مهمترین کارهای او در سپهر فضای رسانه است. افراد زیادی از تربیت شده های او در رسانه های بیگانه قلم زده یا مدیر و صاحب رسانه شده اند. حالا علی اشرف فتحی مجله ای تاسیس کرده و اتفاقا مثل مهرنامه مدعی شده موضوعش علوم انسانی است و مدعی شده می خواهد روندی غیر سیاسی و رویکردی بی طرفانه نسبت به مسائل فرهنگی روز داشته باشد و اشاره کرده که میخواهد بقاء❗️❗️❗️ داشته باشد⁉️⁉️
🔆🔆خوب ایشان از کجا پول آورده اند که چنین مجله ای را تاسیس کرده اند، محمد قوچانی از مهره های اصلی روزنامه نگاران زنجیره ای، با این بازوی حوزوی خود در حوزه چه می خواهد، چرا اولین شماره این نشریه به بحث نجف و قم و اختلاف این دو مکتب اختصاص یافت، بحثی که سالهاست روشنفکران با عناوین دو اسلام و دو مکتب به آن پرداخته اند و سعی دارند الگوی اسلام سیاسی را مکتب قم و الگوی اسلام غیر سیاسی را مکتب نجف مطرح کنند انگار مراجع ما دغدغه ای غیر از اسلام و حفظ آن دارند و ده ها سوال دیگر؟؟؟
نکته جالب اینکه ایشان اخیرا دبیر سایت حوزوی اسرا متعلق به آیت الله جوادی آملی شده اند.
2️⃣ آقای احمد نجمی چه اشتراکات فکری دارد که با یک فعال فتنه ۸۸ و یک به اصطلاح روشنفکر در سایت و مجله همکاری متقابل دارد و به تبلیغ این مجله می پردازد؟ جالب است بدانید سایت مباحثات در کارنامه دفاع از شیرازیها (۲۰) و نقد کتاب چاپ شده درباره این طیف را دارند (۲۱)، همچنین به دفاع ضمنی از ربنای شجریان پرداخته اند و مهمتر از همه اینکه این سایت به پوشش ویژه اخبار همایش بزرگداشت آیت الله میلانی می پرداخت، که با مصاحبه با شیخ علی تهرانی با اسم جعلی میرزا علی آقا خراسانی و دروغ بستن به امام راحل عظیم الشان و نقل نکردن اخبار نقد این مطلب آنطور که شایسته است، به حمایت عملی از این کار پرداخت و حاضر به یک معذرت خشک و خالی هم نشدند.
از دیگر نقاط کارنامه ایشان حمایتهای ضمنی از حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی است و همچنین نشر و پیگیری اخبار نشست اساتید و نشر مطالب علی اشرف فتحی در حمایت از ابراهیم یزدی از مطالب دیگر اوست.
🔆جمع شدن این دو طیف در دو جا با دو مدیریت مختلف بسیار جالب است و نکات زیادی در این همکاری ها خفته است و جالبتر اینکه این دو جا همکاری تنگاتنگی با شفقنا به سردبیری ابوالفضل فاتح فعال فتنه ۸۸ دارند و با هم در نقد شعائر حسینی کار کرده و به اسم مناسک سازی در این باره قلم میزنند.
🔆شنیده ها حاکی از این است که منبع مالی این افراد در سایت مباحثات همان منبع مالی سایت جماران است و البته مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب گمانه زنی را بر دریافت پول از ایشان که یکی از مهمترین مقسّمین پولهای وارد شده در حوزه هستند نیز تقویت می کند.
👈👈نکته مهم این است که این افراد اعلام کنند
1️⃣منابع مالیشان از کجا تامین می شود
2️⃣در فتنه چکار می کردند و چه موضعی نسبت به فتنه دارند
3️⃣چرا انصاف و واقع گویی را در اخبار خود رعایت نمی کنند.
۲۰) http://yon.ir/I5I20
۲۱) mobahesat.ir/2978
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال و با تقطیع جایز نیست)
#حوزه
#حوزوی
#فرهنگی
#سیاسی
#رسانه_های_سکولار_حوزوی ۴
نقدی بر بعضی کانالهای فضای مجازی4️⃣
👈👈کلیت کار این دو رسانه و کارهای مختلف این افراد در سطوح و ابعاد مختلف و تاثیر آن بر حوزه و مردم قابل بررسی است که از این بُعد بحث می گذرم
🔆 فقط به اقتضای ضرورت چند نکته عرض می کنم.
1️⃣ نسبت به این برادران:
۱. برادران عموم طلاب چه گناهی کرده اند که باید چوب نوشته ها و کارهای غلط گاه بیگاه شما در فضای حقیقی و مجازی را بخورند ( برای نمونه ببینید طلبه ها چگونه صیغه می کنند؟، و همچنین همو در کانال نامه های حوزوی https://t.me/namehayehawzavi/3549 بعد از انتشار این فیلم، همین فیلم در پر مخاطب ترین کانال طنز کشور باز نشر شد و البته حذف گردید و بعد هم موجی در فضای مجازی ایجاد کرد که بازخورد آن چه بوده خدا میداند)،
🔆چرا آبرو و اعتبار همه طلاب را با نشر یک فیلم تقطیع شده و یا انتشار یک مطلب غیرضروی و غیر شایع بین طلاب یا القای اختلاف غیر طبیعی بین نظام مقدس جمهوری اسلامی و مراجع و یا مراجع دو کشور شیعه کم می کنید و یا از بین می برید؟ چرا انصاف خبری ندارید؟ چرا اخبار خاصی از حوزه را منتشر می کنید؟ چرا واقعیات حوزه را منتشر نمی کنید؟ چرا به اختلافات طبیعی علما، رنگ سیاسی می دهید و چرا گاه و بیگاه حوزه را غیر مسئول، عقب افتاده و سرخورده جلوه می دهید.
۲. قسمتی از آبروی حوزه در دستان شما و قلم شما و رسانه شما قرار گرفته، حوزه را هر طور معرفی کنید همان مُهر کم و بیش به شما هم می خورد، مطمئن باشید کسی شما را از عموم حوزه جدا نمی کند و هر کار بکنید شما تافته جدا بافته نخواهید بود.
🔆حالا که قسمتی از آبروی حوزه و حوزویان اعم از تازه وارد و مراجع، پیر و جوان، استاد دانشگاه و حوزه، مدرس فاضل و منبری مشهور، و همه اقشار و اصناف در دستان شماست با انصاف بیشتر قلم بزنید و در نظر بگیرید که آبروی صدها سرباز امام زمان در دست شماست که شما هم جزو آنهایید
🔆هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی
🔆ز هر دست که دادی از آن دست گرفتی
هر نکته که گفتی همان نکته شنیدی
۳. چرا نمیگویید که عموم طلاب در هر روز چند ساعت مطالعه و مباحثه دارند
🔆چرا اعلام نمی کنید که حوزه چه مراکز فعال علوم انسانی و فرهنگی دارد که با کمترین هزینه با کیفیت ترین خروجی را در حد افق خود ارائه می دهند.
چرا اعلام نمی کنید که درس و بحث در حوزه فقط و فقط به خاطر علم است و در طول تاریخ حوزه، هیچ استادی از شاگرد و حوزه علمیه، و هیچ شاگردی از استاد درخواست مالی نداشته و ندارد
🔆چرا سیستم موفق انتخاب آزاد استاد را معرفی نمی کنید
🔆چرا از رنج طلاب و سختی معیشت آنان چیزی نمی نویسید
🔆چرا در برابر هجمه ی بی سابقه روشنفکران، سایتهای ضد دین و ضد انقلاب از این نهاد مقدس دینی دفاع نمی کنید
🔆چرا دانش آموختگان دانشگاه های معتبر کشور مثل شریف را که به حوزه رو آروده اند به رخ بوقهای استکباری نمی کشید
🔆و هزاران چرای دیگر
۴. فکر نکنید که چون شما رسانه های چند هزار نفری دارید صدای بلند رسانه شما، صدا و تصویر حوزه خواهد بود، همان دویست هزار طلبه هم رسانه های زنده و پویایی هستند که با مردم در تماسند و اخبار شما توسط آنها و رسانه های دیگر نقد و تعدیل خواهد شد اگر اخبار و مطالب حوزه را همانطور که هست ارائه کنید مردم هم احساس صداقت و به تبع اعتماد نسبت به رسانه شما خواهند داشت و اگر خلاف بگویید بدانید که فضای حوزه هم به هیچ وجه همسوی شما نیست و شما بالاخره در مردم هم بی اعتبار خواهید شد.
۵. بدانید به زودی رسانه های عمومی مردمی، تصویری که شما درست کرده اید را عوض خواهند کرد و طلاب در برابر این بی انصافیهای شما کوتاه نخواهند آمد.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال و با تقطیع جایز نیست)
#حوزه
#حوزوی
#فرهنگی
#سیاسی
#رسانه_های_سکولار_حوزوی ۵
نقدی بر بعضی کانالهای فضای مجازی5️⃣
2️⃣ چند کلمه با طلاب انقلابی اهل رسانه: کمی ابتکار به خرج بدهید و خوبیهای حوزه را شما نمایان کنید یک کانال غیر خبری زدن و نشر اخبار حوزه آن چنان که هست با امکاناتی که دارید برای شما ساده است.
🔆همانطور که مجلات خوبی تاسیس کردید کانالهای مفیدی هم تاسیس کنید و این انحصار اخبار فرهنگی حوزه را بشکنید.
🔆هیچ چیزی را بهانه نکنید که یک نفر برای اداره این کانال بس است و برای مقابله با اینطور کانالها یک کار با کیفیت کافی است.
3️⃣ به شما طلاب عرض می کنم: کانالهای تقریرات و نامه های حوزوی به امام راحل عظیم الشان دروغ بسته اند و یک کانال حتی از نشر اخبار نقد این دروغ طفره رفته و کانال دیگر بعد از فشارهای زیاد با نشر اخبار موافق و مخالف درباره این خبر، در آخر هم حاضر به معذرت خواهی نسبت به این پدر ملت ایران و خصوصا حوزویان نشدند و شما ببینید پایه این تعصبات کور تا کجاست که ادعای بی طرفیشان رسمی و خلاف گفتار، و عملشان در نشر اخبار خاص جانبدارانه و غیر رسمی است.
4️⃣ چند کلمه هم با مدیران حوزه: بزرگواران چرا باید جلوه همه حوزویان توسط چند رسانه غیرحرفه ای، مشوش شود آیا شما مسئولیتی ندارید آیا بی آبرو و اعتبار کردن کل حوزه با مجله و سایت و کانالهای افرادی حوزوی به شما مربوط نیست؟!
🔆بنده به مسئولین حوزه هشدار می دهم که اگر درست و زود اقدام نکنید
👈شاهد رسانه های زنجیره ای حوزوی خواهی بود و مسئولیت انشقاق در حوزه و غیر انقلابی جلوه کردن حوزه مستقیما با شماست و هشدار رهبر انقلاب مبنی بر حوزه غیر انقلابی از مهمترین مخاطبان مستقیمش شما هستید که اگر تا به حال آگاه نبودید این نوشته اتمام حجت کرد
🔆و همچنین هشدار می دهم که موسسات حوزوی غیرانقلابی مشغول تربیت طلبه هستند و شما فقط نگاه می کنید.
👈👈👈خدمت مراجع معظم و بزرگان حوزه هم عرض میکنم مراقب نفوذ این افراد در بیوت خود و به دست گرفتن رسانه های حوزوی خودتان و پولی که از بیت المال خرج این امور می شود باشید
5️⃣ چند کلمه با مخاطبان آگاه رسانه های حوزوی:
۱. علما دو دسته اند علمای صالح و علمای فاسد؛ علمای فاسد هر طور هوای نفس خودشان باشد همان طور فتوا داده و توجیه می کنند و علمای صالح دلسوزانه به فکر سعادت ابدی شما هستند
🔆 خوشبختی همه در عمل به دستورات دین و پیروی از علمای عامل صالح زمانشناس است و چند طلبه غیرمسئول که نه مرجعیت فکری دارند و نه انصاف خبری رسانه خوبی برای کسب اخبار حوزه نیستند در انتخاب رسانه خود دقت کنید و اخبار حوزه را از طلاب صالح منصف زمانشناس پیگیری کنید.
۲. به صراحت به شما بگویم
افرادی در حوزه هستند که دارای گرایشها و سلایق مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هستند و این گرایشها و سلایق در همه اصناف کم و بیش هست
🔆اما جو عمومی حوزه انقلابی است چرا که هر جا تدین همراه با عقلانیت بیشتر باشد گرایش به دین و اصول اسلام هم بیشتر خواهد بود
🔆و به صراحت بگویم آینده حوزه دست طلاب انقلابی است چون خوشفکرتر و به روزتر هستند و در عرصه های مختلف پیشتاز بوده و هستند.
۲/ علمای اسلام اگر هم اختلافی دارند در روش حفظ اسلام است نه در اصل اسلام و احکام اسلام چه مراجع نجف و چه مراجع قم تمام همشان در حفظ اسلام است البته هر کدام نسبت به توان، اطلاعات، تجربیات و زمان و مکان استقرار عمل کرده و می کنند و این اختلافها دلالتی بر اختلاف اسلام ندارد که اگر داشت ما با توجه به حرکتهای مختلف ائمه علیهم السلام، چندین اسلام خواهیم داشت چرا که اگر این اختلاف عمل ملاک باشد در همان زمانی که امام حسین قیام کردند همان زمان امام سجاد در سکوت محض بودند و ...
🔆🔆🔆نکته آخر:
👈حرف آخرم با استاد نائینی است
🔆جناب استاد شما با همه این افراد کم و بیش آشنایی و رفاقت دارید از این نکته که یک طلبه انقلابی را بر نمی تابید و با این تازندگان روشنفکر به دستگاه امام حسین علیه السلام بحث می کنید و رفاقت دارید می گذرم و آن را تفسیر به نزدیکی فکری سیاسی شما با این افراد نمی کنم
🔆ولی شما که داد پدری برای جامعه می دهید کمی هم با این افراد بحث کنید و آنها را نصیحت کنید که انصاف خبری داشته باشند بلکه نصیحت شما تاثیر کند و تقاضا دارم کمی هم با طلاب انقلابی و رسانه های انقلابی گرم باشید که آنها هم عضو این جامعه هستند.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۲۶/شهریور/۱۳۹۶
@salmanraoofi