eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢تجمع فیضیه امنیتی شد! 🔲محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه: 🔶اتفاقی که در روزهای گذشته در قم افتاد و در آنجا مطالبی گفته و شعارهایی داده شد و شعاری نوشته شد که این حرف محکوم و رد شد و قوه قضاییه هم این موضوع را در دستور قرار داد و در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شد و دنبال موضوع است و سیستم اطلاعاتی هم قضیه را دنبال می‌کند. در رابطه با پرونده قم بدلیل اینکه پرونده در اختیار دادسرای ویژه روحانیت است از آن اطلاع ندارم که کسی احضار شده است یا احضار نشده. 🔶 ایشان همچنین پیرامون بیانات سخنران این جلسه افزودند: تا جایی که شنیدم، در صحبت‌های سخنران مدرسه فیضیه (رحیم پورازغدی) عنوان مجرمانه وجود ندارد و مرتکب جرم نشده است. 🌐ایسنا 🆔 @feghahat
باسمه تعالی ظاهرا دولت و قوه قضائیه دست به دست هم داده اند تا طلاب انقلابی حادثه فیضیه را محکوم و ساکت کنند ۱ رئوسای این دو قوه و کارگزاران آن بدانند آنچه در فیضیه رخ داد موج کوچکی از خروش انقلابی قم علیه فساد، تبعیض و کم کاری مسئولان بود و با این برخوردها خشم مقدس انقلابی طلاب را شعله ورتر می کنند ۲ چند دلنوشته که در همه راهپیمایی های مناسبتی انقلاب صدها برابر آن دیده می شود چیزی نیست که بتوان افراد را با آن محاکمه کرد که اگر چنین باشد وزرای شعار نمازهای جمعه و راهپیمایی های ۲۲ بهمن و ۱۳ آبان هم باید محاکمه شوند ۳ طلاب انقلابی همه پشتیبان هم هستند و محاکمه یا ارعاب این افراد هزینه بسیار زیادی برای هر دو قوه خواهد داشت ۴ مطمئنا رهبر معظم انقلاب حفظه الله با حمایت از این نوع تجمعات و حمایتهای مکرر از بدنه حزب اللهی خصوصا انقلابیون حوزه به هر دو قوه تذکر خواهند داد و این تذکر یعنی کار دو قوه در برخورد اشتباه است و با این کار هزینه دو قوه از همه جهات بیش تر خواهد شد ۵ اگر برخوردی صورت گیرد دانشجویان هم به حمایت از طلاب برخواهند خواست و موج جدیدی برخواهد خواست و این به ضرر دو قوه خواهد بود ۶ انتظار همه طلاب از بسیج حوزه، جامعه مدرسین، مجمع نمایندگان طلاب، تشکل اساتید انقلابی، مدرسین معروف و انقلابی، مراجع عظام تقلید و خصوصا شورای مدیریت که بانی اصلی این تجمع بوده اند این است که از این افراد بی پناه که در راستای منویات امام راحل عظیم الشان دست به تجمع در حمایت از مردم و قشر مستضعف زدند دفاع کرده و نگذارند جفایی به آنان شود در غیر این صورت شاهد کم شدن اعتبار نهادهای مذکور خواهیم بود و نهادهای مذکور هم پشتیبانان اصلی خود را در دفاع از خود در وقت لازم سرد خواهند کرد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۶/۵ @salmanraoofi
گوشه ای از دروس مکتب شناسی آیت الله سیستانی حفظه الله ۷ من آن چیزی که احساس می کنم می تواند مکتب اصولی یک فرد را نشان بدهد، خصوصا آیت الله سیستانی، چون بعضی از مطالبی که عرض می شود ممکن است اصلا در بعضی از مکاتب اصولی دیگر نباشد... نقطه اول شکل ساختار اصول نکته اول نو¬آوری ساختاری است که ساختاری که در علم اصول می چینند چی هست؟ این می تواند مکتب ساز باشد، که ما این را کاملا در الرافد می بینیم. ساختاری که ایشان در علم اصول می چینند، ساختاری نیست که شکلی و ظاهری باشد که ما بگوییم فقط شکل کار عوض شد، نه یک ساختاری است که واقعا با یک رویکرد و نظر کاملا متفاوت است و این می تواند مکتب ساز باشد و این را ایشان دارد. ما نکته اولی که در مکتب آیت الله سیستانی بررسی می کنیم این نو¬آوری ساختاری است. نقطه دوم جایگاه فلسفه در اصول مجتهد نکته دوم، بحث فلسفه و نگاه به فلسفه، همین فلسفه معروف که ما داریم- که حالا معمولا در نجف یا در این جا بعضی آقایان که می خواهند فلسفه کار کنند و فقه و اصول هم کار می کنند، منظومه که فلسفه صدرایی است می خوانند- نگاه ایشان و تعامل ایشان با فلسفه است، این هم به نظر من مکتب ساز است، یعنی افراد نسبت به اعتقادی که به فلسفه و مبانی فلسفی دارند، واقعا اصولشان متفاوت می شود و ما باید از این جهت ایشان را بررسی کنیم. من احساسم این است که یکی از چیز هایی که واقعا محقق اصفهانی را با اصولیان دیگر متفاوت کرده است همین فلسفه و جایگاه آن در فکر محقق اصفهانی است. البته بیان فلسفی یک نکته دیگری است، من می توانم یک نکته عرفی را بیان فلسفی بکنم؛ مثلا بگویم که خون یک جوهر دارد و یک عرض، وقتی ما خون را می شوییم و رنگش باقی می ماند، جوهرش رفته و عرضش باقی مانده است یا جوهرش هم باقی مانده است. این بیان فلسفی از یک چیز عرفی است. بعضی جاها انسان احساس می کند که محقق اصفهانی حتی نسبت به مسائل عرفی، بیان فلسفی دارند، این مسئله ای نیست، امام خمینی هم این را در اصولشان تذکر می دهند که می شود چنین کاری را کرد، حرف سر این نیست؛ حرف سر اعتقاد نسبت به مسائل فلسفی و نگاه ها و تحلیل های فلسفی است. یک تعاملی که یک اصولی با فلسفه می کند واقعا مکتب ساز است و ما باید این را لحاظ کنیم. لذا این را ما باید در بیاریم، که بسیار نکات جالبی در کار آیت الله سیستانی هست، از اطلاع ایشان از فلسفه غرب تا نگاهشان به فلسفه؛ البته ما این جا قضاوت هم می کنیم، البته قضاوت بنده نسبت به آیت الله سیستانی گستاخی است ولی خب ما قضاوت خودمان را می کنیم. این هم یک نکته بسیار مهمی در مکتب اصولی است و من اعتقادم این هست که ما دو سه تا رویکرد نسبت به فلسفه در علم اصول، علمای اصول و مکاتب اصولی داریم و لذا از این باب هم مکتب اصولی آیت الله سیستانی را کاملا بررسی می کنیم. نقطه سوم رویکردهای عرفی مسئله دیگر جایگاه عرف و رویکردهای عرفی و تسامح ها و نگاه های عرفی در علم اصول است که من احساس می کنم یکی از جاهایی که باز مکتب ساز شده است، همین است. این رویکردها و تسامح ها و تساهل های عرفی بعضا احساس می شود که مکتب ساز شده است. این هم به نظر من قابلیت بررسی دارد. @salmanraoofi
395.4K
: حالا که از های به سوالاتشان قانع نشده اند، مرحله بعدی چیست و چه اتفاقی خواهد افتاد!؟ @Drseddighi
ادامه کار روحانی چه خواهد شد؟ بر اساس قانع نشدن نمایندگان نسبت به پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به 4 سوال، سوالات مطرح شده به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه‌قضاییه بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود و مجلس در این باره تصمیم‌گیری می‌کند @Afsaran.ir
بر اساس قانع نشدن نمایندگان نسبت به پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به 4 سوال، سوالات مطرح شده به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه‌قضاییه بار دیگر به مجلس ارجاع خواهد شد
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آتش‌به‌اختیار روحانیون اهوازی در اجرای «ضیافت علوی»؛ ✅ طرحی که از ۵۰ پُرس غذا شروع شد و به ۱۲۴ هزار پُرس رسیده است #هیئت‌روضة‌الزهرای‌اهواز hawzahnews.com/detail/News/459902
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 درد دل یک جوان با آیت‌الله اعرافی در اتوبوس @HawzahNews
هدایت شده از گردباد نیوز
هوش سفید 🖋 توهم دانایی در اثر شبکه‌ی مجازی فارسی در خانه اگر کس است یک حرف بس است! / 🔸تا چندسال قبل، اگر کسی که در زمینه‌ای خاص تخصص یا آگاهی خوبی داشت، وقتی جایی می‌رفت از او سوالاتی می‌پرسیدند تا اطلاعاتشان در زمینه‌ی مورد نظر افزایش یابد. حالا در اثر مطالب فضای مجازی فارسی، دیگر اکثر مردم نه‌تنها برای پرسیدن احساس نیاز نمی‌کنند بلکه سعی می‌کنند انبوه برداشت‌های خود از شبکه‌ی مجازی را به دیگران یاد بدهند. مثلا ممکن است وقتی یک متخصص مغز و اعصاب به خانه‌ی آقایی که کارگاه خیاطی دارد برود، میزبان با لبخند بگوید "آقای دکتر! شما خبر دارید که خوردن یازده عدد تربچه در روز باعث پیشگیری از آلزایمر می‌شه؟!" 😃😔 یا وقتی استاد مکانیک خودروی دانشگاه تهران برای تعمیر خودروی خود به تعمیرگاه برود تعمیرکار به او بگوید "خبر دارید به‌زودی خودروها آبسوز می‌شن؟!" 😃😔 این یکی دو مثال هیچ! اصلا آن یازده عدد تربچه را جای بنزین بریزند توی باک خودرویشان! خودرویشان پرواز هم بکند! مگر ما بخیل هستیم؟! 😃 مساله به این نمونه‌های طنزگونه محدود نمی‌شود؛ تقریبا تمام رفتارهای فردی و اجتماعی چنین شده است، اما نادرستی‌شان به‌وضوحِ مثال ریختن تربچه در باک خودرو قابل تشخیص نیست! گاه آن‌قدر تشخیصش دشوار است که هرکس قصد مطرح کردن آن‌ها و رفعشان کند خود زیر سوال می‌رود! داستانِ نوشتن مار و کشیدنِ شکل مار را که شنیده‌اید؟! اعمال و رفتار مردم به‌شدت تحت تاثیر اخبار نادرست و داده‌های شبهِ علمی قرار گرفته است. کسی نگران این وضعیت نیست، چرا که کار علمی برای بررسی آن انجام نداده‌اند و بخش اعظم این کوه یخ، ناپیداست؛ واقعیت این است که حد کنونی بسیار نگران کننده است و سرعت افزایش آن بسیار نگران کننده‌تر. شبکه‌ی مجازی فارسی به‌جای اینکه اطلاعات صحیح را افزایش و اطلاعات نادرست را کاهش دهد، روی هم رفته دارد برعکس عمل می‌کند، آن هم با سرعت زیاد. نادانی را که کاهش نمی‌دهد، هیچ؛ توهم دانایی را به سرعت افزایش می‌دهد. آن هم نه فقط در بین افراد دارای تحصیلات پایین؛ دامنِ بخش بزرگی از افراد تحصیل کرده را نیز، در محدوده‌ی غیرتخصصی‌شان، گرفته است. برای تغییر این وضعیت، به عزم عمومی نیاز هست اما خبری از این عزم نیست! بیشترِ آن‌هایی که باید عزم کنند خودشان هم دچار همین مساله‌اند. شواهد بروز این وضعیت، دلایل بروز آن و روش‌های غلبه بر آن در این متن کوتاه نمی‌گنجد؛ اما در خانه اگر کس است یک حرف بس است! البته اگر آن کس، خود قربانی این توهم دانایی نباشد و برداشتش از این نوشته همان باشد که نویسنده اراده کرده است نه بر اساس پیش داوریِ خود. من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش!* - - - * ✍️ پی نوشت: شما هم مثل اغلب مردم گمان می‌کنید که این شعر از مولوی است؟! خیر! همین را هم اشتباه فرموده‌اند! این شعر از میرزا محمدخان مجدالملک لواسانی است. ✍️ مزاح: شخصی گفته بود که "تولستوی نویسنده‌ی خوبی نبود، فقط یک کتاب خوب داشت، آن هم "بینوایان""؛ گفتند ""بینوایان" را که ویکتور هوگو نوشته است." گفت: "ببینید این را هم برایش نوشته‌اند!" 😃 @aledavood
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔶 جمعی از نمایندگان طلاب: حوزویان انقلابی تسلیم جوسازی‌ها نشوند| مصونیت انقلاب در گرو در صحنه بودن روحانیت است 🔷 جمعی از نمایندگان طلاب با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن عملیات روانی دشمن علیه مطالبه گری حوزویان، بر ادامه مسیر پرافتخار مطالبه‌گری از مسؤولان کشور تاکید کرد. 🌐 http://yon.ir/H20uD 🆔 eitaa.com/rasanews_agency
۱ باسمه تعالی از چند طریق با خبر شدم حضرت آیت الله علوی بروجردی بعد از تجمع فیضیه خدمت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مراجع دیگر رسیده اند وحرفهایی در این زمینه داشته اند لذا خواستم چند کلمه خدمت ایشان عرض کنم و مطمانم کسانی در کانال هستند که حرفهای بنده را به ایشان می رسانند مقدمتا عرض کنم بنده چندین جلسه خدمت ایشان رسیده ام و درباره مکتب فقهی آیت الله العظمی بروجردی ره با ایشان ۳ جلسه مصاحبه داشته ام و نسبتا ایشان را می شناسم. ایشان در فقه و اصول از نظر بنده تنها ادامه دهنده مکتب آیت الله العظمی بروجردی ره هستند و در سیاسیات و اجتماعیات هم با مطالعه، کسب اطلاع شخصی از شاگردان و معاشران و تحقیقات دیگر، اشراف کاملی به سبک و سلوک آن مرجع بزرگ پیدا کرده اند و ایشان الگوی آیت الله علوی بروجردی در مسیرشان هستند همچنین این بزرگوار نوه دختری آن مرجع بزرگ می باشند. اما عرایض بنده خدمت ایشان گرچه نمی دانم چه به مراجع گفته اید اما مسلما با سوابقی که دارید با این نوع کارها مخالفت دارید و در مخالفت ایشان هم موثر بوده اید به هر حال از حضرتعالی تقاضا دارم مطالب زیر را مد نظر خود قرار دهید ۱ قبل از ورود امام راحل عظیم الشان به مسائل سیاسی بعضی اعوان و انصار آیت الله العظمی بروجردی ره و بزرگان حوزه تحت تاثیر جد شما بودند اما با ورود امام خمینی ره به این عرصه عمده حوزه از همه طبقات تحت تاثیر ایشان واقع شد و جو حوزه با مجاهدت امام و مریدان فولادین اطرافشان فضای دیگری پیدا کرد و الان هم جو عمده حوزه همین است. منش و روش امام خمینی ره به نحوی بروزرسانی و جهش در تفکر، منش و روش آن مرجع بزرگ بود و الان این منش و روش مقبول عده زیادی از بزرگان حوزه شده است و لذا منش و روش آیت الله العظمی بروجردی نه حقیقتا دیگر به روز است و نه به صورت آماری طرفدار عمده ای دارد لذا عمل طبق آن منش، در این زمان جواب نمی دهد و نخواهد داد چرا که بدنه ای که همراه این فکر باشد وجود ندارد بله شاید عده ای از اساتید و بزرگان حوزه با شما همراهی کنند اما این به معنای همراهی عمق، سطح، بدنه و عمده حوزه با شما نیست. ۲ جد بزرگوار شما مرجع وحید بود و بزرگان دیگر هم اگر با ایشان همراه نبودند ولی کارشکنی نمی کردند و حتی امام خمینی ره به عنوان بزرگترین مدرس قم با آن اعتبار تقوایی و علمی با اختلاف نظر زیادی که در امور مختلف با ایشان داشت اما هر جا که بوی تضعیف مرجعیت و مدیریت ایشان می آمد طرف آیت الله العظمی بروجردی ره را می گرفتند تا ایشان موفق به اداره حوزه شوند که نمونه روشن آن همراهی ایشان در کم شدن تدریس فلسفه به دلیل سروصدای بزرگان مشهد بود. اما امروز اقلا ۳ رویکرد عمده در مراجع وجود دارد و شما هم مرجع نیستید و اگر باشید هم مرجع وحید نخواهید بود لذا نمی توانید مثل آیت الله العظمی بروجردی ره اِعمال اراده کنید خصوصا که همراهان خاص ندارید و جو حوزه هم با شما همراه نیست و حتی اگر مرجع هم بشوید و همراهانی هم داشته باشید نحوه توزیع قدرت در حوزه از جهات مختلف، مانع اِعمال اراده تام شماست بنابراین اقلا در مقام اِعمال منویات خود مقتضیات زمان و مکان را در نظر بگیرید و بدانید در بهترین شرایط کسر کمی از منویات خودتان را بتوانید در بعضی امور سیاسی و اجتماعی اِعمال کنید. ۳ مخالفت شما با جو عمومی انقلابی حوزه به دلیل نپسندیدن منش و روش انقلابیون که تا به حال چندین بار از شما مشاهده شده فقط و فقط برای شما هزینه سازی گزاف خواهد کرد لذا عرض خاضعانه این طلبه خدمت شما بزرگوار این است که فارغ از جو حوزه بدون در افتادن با طلاب و عموم حوزویان به خدمات خود مشغول باشید که تا به حال هم به اندازه لازم و کافی مخالف دارید و این مخالفان هم با یک سخنرانی شما قانع نشده و نمی شوند و به مخالفت خود ادامه خواهند داد و به این مطلب هم توجه کنید که اصولا هیچ چیز، دیگر پنهان نخواهد ماند خصوصا در فضای نخبگانی حوزه. @salmanraoofi
۲ ۴ شما به عنوان یکی از سران نشست اساتید بالاخره به طلاب توضیح دهید عملکرد نشست اساتید با شعارهای نشست چگونه جمع می شود. قرار بود نشست مشکلات صنفی طلاب را پیگیری کند و به مشکلات اساتید برسد. از یک طرف با رییس جمهوری که آن موقع ناشناخته بود دیدار می کنید و میگویید حاضر به تئوریزه کردن شعار سیاسی شان هستید، حال آنکه توجه نداشتید پشت یک شعار چقدر نقشه و فلسفه خوابیده و شاید خود شما با عمق عملی همین شعار، هنگام بروز و ظهور مخالفت شدید کنید و حالا که کارنامه ضعیف این دولت روشن شده با تجمع طلاب برای همصدایی با مردم مخالفت می کنید، با تفکر شما حوزه اگر می خواست بگوید از حکومت مستقل است این کار قابل جمع بود، چرا با این کار مخالف بوده اید نمی دانم ولی این حرکات سران نشست فقط و فقط به ضرر نشست خواهد بود اقلا از نشست استعفا بدهید و بعد به این کارها مبادرت بورزید تا نشست به راه خود ادامه دهد. ۵ از شما تقاضا دارم طبق منش آیت الله العظمی بروجردی هنگام مرجعیت آیت الله العظمی اصفهانی و حرکت آیت الله العظمی قمی در اموری که با انقلاب هم فکر و همراه هستید مثل تقریب و مسائل بسیار دیگر با انقلاب و عموم طلاب هم افزایی داشته باشید و در امور دیگر سکوت پیشه کنید تا کار به جایی نرسد که علاوه بر طلاب و اساتید، بزرگان حوزه با صراحت با کارهای شما مخالفت کنند و شما عملا نتوانید کاری از پیش ببرید. ارادتمند شما و بیت آیت الله العظمی بروجردی سلمان رئوفی و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۶/۶ @salmanraoofi
سلمان: باسمه تعالی 👈برای مباحث دور دوم مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره سرفصلهای زیر را انتخاب کرده ام 🔆🔆🔆هر گونه پیشنهادی برای سرفصلها دارید لطفا ارائه بفرمایید 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره @salmanraoofi