#فلسفه_اسلامی
🔆من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟
(خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان !)
آیت الله #فیاضی:
یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می داد، به من گفت:
شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟
گفتم: خود کتاب و سنّت را؛
بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادیعشر تعبیر می کرد، می گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همینطور است؟
یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟
سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟
امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛
بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟
خدا در همه چیز است یعنی چی؟
چیزی نگفت.
نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می فهمم.
پس ما فلسفه را می خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت.
همانگونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند.
🔆روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی شود! با فقه و اصول که حل نمی شود!
@feghheakbar
@salmanraoofi
#عرفان_اسلامی
🔆اراده عارف و اراده غیر عارف
🔆عبادت عارف و عبادت غیر عارف
شیخ الرئیس در اشارات می نویسد: «العارف يريد الحقّ الأوّل تعالى لا لشىء غيره، ولا يؤثّر شيئاً على عرفانه، وتعبّده له فقط، ولأنّه مستحقّ للعبادة، ولأنّها نسبة شريفة إليه، لا لرغبة أو رهبة وإن كانتا فيكون المرغوب فيه أو المرهوب عنه هو الداعي وفيه المطلوب ويكون الحقّ ليس الغاية؛ بل الواسطة إلى شيء غيره هوالغاية، وهوالمطلوب؛ دونه».
عارف حق تعالی را اراده می کند آن هم تنها براى حق، نه چيز ديگر. عارف هيچ چيز را بر شناخت حق برترى نمى دهد و او را تنها براى او مى پرستد؛ زيرا حق براى عبادت، شايسته است و براى اين كه عبادت، نسبت شريفى به حق تعالى است، از همين رو، عبادت عارف به خاطر بيم و اميد نيست و اگر بيم و اميد هدف باشد، لازم مى آيد كه شىء مورد بيم و اميد، مطلوب و مقصود باشد؛ در اين صورت، حق تعالی، غايت و هدف اصلی نيست؛ بلكه واسطه براى چيزى است كه آن چيز هدف و مطلوب است؛ نه حق.
⬅️ این عبارات از معروفترین عبارات ابن سیناست.
عارف به دنبال حق متعال است و تنها حق متعال را اراده مى کند و چيزى را بر حق بر نمى گزيند؛ نه دنیا و نه آخرت و نه خوف و خشيت و نه نعمت و دولت و.... هیچ چیز را بر عرفان حق، انتخاب نمی کند و برتری نمی دهد.
اما غیر عارف، اراده های مختلفی دارد. دنیا می خواهد، آخرت می خواهد، نعمت می خواهد، دولت می خواهد و ...
فرق عارف و غیر عارف در اراده و خواستن این است که مقصود اصلی در خواستن چیست؟ (دقت شود)
عارف مقصود اصلی اش خداست و مقصودهای فرعی اش دنیا و آخرت و نعمت و .... است. یعنی دنیا، آخرت، نعمت، دولت، مقام، کتاب، علم، درس، کار و ... را واسطه قرار می دهد تا به خدا برسد. هدف اصلی و مقصود واقعی رسیدن به خداست.
اما غیر عارف، مقصود اصلی اش، دنیا، آخرت، نعمت و ... است. اگر خدا را می خواهد، برای این است که به دنیا، آخرت، بهشت و ... برسد. (دقت شود)
عارف اگر عبادت مى كند براى قرب و نزدیکی و وصول به حق متعال است، برخلاف عابد و زاهد كه اگر عبادت مى كنند، براى رسیدن به نعمتها و بهشت و ترس از بلا و آتش و عذاب است.
👈 چرا عارف، تنها خداوند را اراده و عبادت می کند؟
پاسخ: چون معرفت بالایی نسبت به خداوند دارد و حب و محبت بسیاری دارد. پس ریشه و علت این مساله، معرفت و حب و عشق است. اگر کسی بخواهد به این مقام برسد باید معرفتش را نسبت به خداوند و توحید بیشتر کند که این معرفت، حب و محبت می آورد و در نتیجه، انسان چنین توانایی کسب می کند. بدون معرفت و حب، چنین اراده ای نمی توان داشت.
اگر کسی معرفت بالایی نسبت به توحید داشت، می فهمد که تنها خداست که مستحق اراده و عبادت است و همه امور دیگر، باید تنها واسطه رسیدن به خدا باشد. همچنین می فهمد که عبادت نسبت شریفی است به خداوند متعال، و بدون عبادت و اطاعت اصلی خداوند، رشد حقیقی و رسیدن به کمال نهایی امکان ندارد.
اگر کسی، به خاطر ترس از عذاب یا رسیدن به بهشت و نعمتها خداوند را عبادت و اطاعت کند در حقیقت خدا را واسطه رسیدن به آن اهداف قرار داده است. پس هدف، مقصود و مطلوب اصلی او، خدا نیست بلکه بهشت و نعمتهای خداست. خدا را عبادت می کند تا به آن نعمت ها برسد.
پس فرق عارف از غیر عارف مشخص می شود.
✅ البته اين مقامات، ويژه عارف است و غير عارف اين مقام را درك نمى كند. خداوند توفیق فهم و سپس عمل به این حقایق را عنایت فرماید.
منتها شنیدن این مسائل برای غیر عارفان، این فایده را دارد که :
خیال نکنند حقیقتا خدا را عبادت می کنند!
خیال نکنند عبادت واقعی و حقیقی انجام می دهند!
خیال نکنند مستحق پاداش و نعمتهای فراوان اخروی هستند! (گرچه خداوند به خاطر فضل و رحمتش این اعمال ناقص و پر نقص ما را می پذیرد و پاداش متناسب و بلکه بسیار بهتر نیز عنایت می کند ولی تفضل و احسان است نه استحقاق)
خیال نکنند طلبکار خدا هستند و خداوند بدهکار آنهاست!
گرفتار عُجب، کبر، تکبر و غرور نشوند!
دیگران را از خودشان کمتر حساب نکنند چرا که خود گرفتارند و متوجه نیستند.
@sokhanerfan
@salmanraoofi
#سوالات_حوزوی
#فقه
#فلسفه_اسلامی
#عرفان_اسلامی
جناب آقای رئوفی سلام علیکم
لطفا بفرمایید نظرتان درباره فراگیری مباحث عرفانی و فلسفی قبل از ورود به فقه و کلام چیست؟ ممنون
سلام و رحمت الله
اصولا علوم قابل تعلیم و تعلم حوزوی دو دسته اند
علوم نقلی و علوم عقلی
تحلیل بنده این است که قبلا، اساتید برای آمادگی ذهنی و ورزیدگی ذهنی و شکسته شدن قالب حسی در فکر متعلم، برای ورود در علوم عقلی، توصیه به فراگیری علم کلام و احیانا ریاضی میکردند
اما در این زمان با توجه به پختگی ذهنی و انس نسبی افراد با مسائل غیر حسی به واسطه تکنولوژی هایی که در رایانه و موبایل هست و رشد عقلی نسبی افراد و مساعد شدن فضا، لزومی به فراگیری کلام برای ورود در فلسفه و عرفان به نظر نمی رسد.
اما درباره فقه و اصول این علم در جنبه های تعبدی دین کاربرد دارد و البته فراگیری این علوم برای جامعیت علمی و همچنین قدرت احتجاج با مخالفین فقهی و کلامی مغتنم است اما اینکه تعلم آنها مقدمه باشد یا ارتباطی برای ورود به فلسفه و عرفان اسلامی داشته باشد فعلا وجهی به ذهن نمی رسد و وجهی و قولی از علما در ذهن بنده نیست
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆مهدی گلشنی فیزیکدان و استاد دانشگاه شریف:
اگر قرآن میفهمیدند و... جرأت نمیکردند بگویند علم دینی معنا ندارد
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
96.12.10_sh4.mp3
25.07M
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆صوت نشست "علوم انسانی، رویکرد اسلامی" استاد رحیم پور ازغدی (استادان دانشگاه بیروت لبنان 2015 میلادی)
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 مخالفت حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی با فیلترینگ تلگرام در دیدار معاون وزیر ارتباطات.
ایشان فرمودند:
⏪ درسهای من سالهاست در تلگرام قرار میگیرد، آماری که اخیراً از مسئول اینکار گرفتم بیش از هفت میلیون مراجعه کننده داشته. ما از این طریق توانستیم با #هفت_میلیون_نفر!! ارتباط برقرار کنیم. البته ممکن است یک نفر هم صد بار یک درس را گوش داده. این در شرایطی است که درسهای ما اجتهادی است و به درد عموم نمیخورد، ولی #این_تعداد که با ما از #کشورهای_مختلف!! تماس میگیرند و این درسها را گوش میدهند واقعاً یک فرصت بسیار عظیمی است برای اسلام و شیعه و انقلاب و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را کرده و صدای اسلام را به دنیا برسانیم.
پ.ن شارح:
🔹🔸صرف نظر از این که در کانال ۲۰۸ نفره، آمار ۷میلیونی!! چگونه ممکن است!
نظر این استاد گرامی را به موارد ذیل معطوف می دارم:
آیا به حضرتعالی اطلاع داده اند که مسئول جنایات تلگرام کیست؟
✡ بالغ بر ده هزار پرونده غیر اخلاقی فقط در ششماهه اول سال ۱۳۹۷
✡ سقوط ارزش پول ملی کشور
✡ شهدای حملات تروریستی مجلس و مرقد امام (ره)، اهواز، چابهار و ...
✡ تبدیل جوانان شیعه وطن به داعشیهای وطنی
✡ قربانی شدن کودکان در فضای انحراف اخلاقی تلگرام
✡ جلوگیری از رشد و ارتقاء صنعت نرم افزاری بومی کشور
💠 آیا ۵ سال مهلت به دولت برای ملزم نمودن تلگرام به التزام به قوانین کشور و جایگزینی نرم افزار بومی مناسب کافی نیست؟!
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در شبکه اول سیما #قلاده_های_طلا_را_پخش_کنید
ابوالقاسم طالبی به معنی واقعی کلمه یک هنرمند توانمند انقلابی است. #قلاده_های_طلا شاهکار اوست که بارها دیدهام و از دیدنش سیر نشدهام. این فیلم یک روایت واقعی از فتنه ۸۸ است.
آقای طالبی امروز در توئیتی نوشته است که با وجود توصیه رهبر انقلاب به صدا و سیما برای پخش این فیلم در ایام نه دی، سازمان یا پخش نکرده یا پس از فشارهای مردمی، در شبکههای جدید و طبیعتا کم مخاطب پخش کرده است:
"حضرت #رهبری يكبار به من فرمودند كه به رئيس جمهور توصيه كردم #فيلم #قلاده_هاى_طلا را ببيند چندى پيش هم در سخنرانى عمومى ضمن اظهار لطف به قدرت سينماى ايران فرمودند من فيلمى را توصيه كردم آقاى رئيس جمهور ببيند. از دكتر علیعسگرى پرسيدم چرا هرسال #9دی فيلم #قلاده_هاى_طلا دچارسانسور وعدم پخش مى شه ياپس ازفشار مردمى براى پخشش میفرستيد شبكه افق؟گفتند من تاحالا درمورد اين فيلم چنين تصميمى نگرفتم و...به نظرشما این #نفوذی پرقدرت كيست كه درتلویزيون هرسال سعى میكنه اين قطعه ازتاريخ درست ديده نشه؟"
اینکه در ایام نه دی، این روایت موثر از فتنه جای خود را به گفت و گوهای بیخاصیت و تشریفاتی در سیما بدهد، یعنی کسانی در صدا و سیما میخواهند فتنه را تحریف کنند. آیا امسال جلوی این تحریف گرفته خواهد شد؟ باید پخش قلادههای طلا از شبکه اول سیما را ظرف دو روز آینده با تمام توان مطالبه کرد.
@syjebraily
هدایت شده از سلمان
9 دی تجلی بصیرت.pdf
450.7K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#9_دی_تجلی_بصیرت
#نه_دی #9_دی
🌺سخنرانی استاد انجوی نژاد💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/xmOZR
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
بصیرت در آیات و روایات.pdf
598.6K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#بصیرت_در_آیات_و_روایات
#نه_دی #9_دی
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/dsmyj
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
نقش افراد و گروههای مختلف در شکلگیری قیام ۹ دی.pdf
517.3K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#نقش_افراد_و_گروه_ها_در_قیام_9_دی
#نه_دی #9_دی
🌺منبر روشمند💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/FrUNw
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از روزنه
💥مهم
#سانسور #بی_سابقه بیانات #آیت_الله_جوادی_آملی توسط مدعیان #آزاد_اندیشی
🔸نگارنده تحریرالاصول در مراسم رونمایی این اثر چه فرمود که به مذاق یک جریان خاص حوزوی ناخوشایند آمد؟!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مراسم رونمایی از کتاب #تحریرالاصول در صبح پنجشنبه ۹۷/۱۰/۶ ٬ با سخنرانی #آیت_الله_جوادی در سالن همایش مؤسسه #اسراء برگزار شد.
🔸آیت الله جوادی در این مراسم بیانات بسیار مهمی در #نقد_متون_درسی حوزه و خصوصا رویکرد علمی مرحوم #صاحب_کفایه ایراد کردند.
🔹این مراسم به طور #زنده از #شبکه_قم پخش شد اما با این وجود محتوای کامل سخنان ایشان در هیچکدام از رسانه ها بازتاب نیافت و #سانسور شد!
🔹در بیانات آیت الله جوادی چه مطلب خاصی وجود داشت که شجاعت بازنشر آن وجود ندارد؟! یا این رویه غیرحرفه ای منشا دیگری دارد و با رویکردهای سیاسی برخی حضرات هماهنگ نبود که محکوم به سانسور شده است!
🔸گفتنی است آیت الله جوادی آملی چندی پیش٬ در اجلاسیه تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید به ایراد سخن پرداختند و سخنان اخیر ایشان در #تعارض آشکار با سیاست های حوزوی این تشکیلات قرار دارد و
در قالب گفتمان #تحول_در_حوزه و اصلاح متون قرار می گیرد و به نظر می رسد علت اصلی #بایکوت بیانات این عالم نواندیش توسط رسانه های همسو با #نشست را می توان در همین #اختلاف_دیدگاه جستجو کرد.
🔹در روزهای آینده٬ نوع مواجهه با نظرات تخصصی این چهره برجسته حوزوی٬ ماهیت و هویت برخی رسانه های حوزوی متمایل به یک جریان خاص را روشن خواهد کرد.
🔸انتظار آن است که فیلم٬ صوت و متن #کامل بیانات آیت الله جوادی در معرض قضاوت همه حوزویان ارجمند قرار گیرد و منشا #آزاد_اندیشی در عرصه #تحول در حوزه شود.
🔶پی افزود
#برخورد_دوگانه با بیانات چهره های حوزوی٬ شایسته نیست؛ خصوصا از جانب کسانی که داعیه #آزاد_اندیشی و #استقلال را دارند و از ضرورت ایجاد #فضای_باز سخن می گویند.
طبیعتا بدنه حوزویان ارجمند در ارزیابی #جریان_ها و #رسانه_های_حوزوی٬ #رفتارها را قضاوت خواهند کرد نه #شعارها را.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
#هاشمی_رفسنجانی
#سیاسی
باسمه تعالی
سال قبل دفتر تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد فوت مرحوم حجت الاسلام #هاشمی_رفسنجانی همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی ایشان را برگزار کرد.
امسال در همان ایّام خبر فوت چندین دانشجوی دانشگاه آزاد خبر ساز شد و معلوم شد با چه قلدری از طرف رئیس و اعوان و انصار دانشگاه آزاد، مکان دانشگاه مذکور در جایی غیر فنی ساخته شده.
اگر تمام مفسرین قرآن را جمع کنند تا کسی را که خدا مرگش را آینه عبرت کرد، تطهیر کنند
نمی شود
سرنوشتی بدتر از آن در انتظار رووسای جمهور و مجلس خائن در جمهوری اسلامی است.
خدا همه ما را خادم انقلاب و عاقبت بخیر قرار دهد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۰/۷
🔻🔻🔻🔻🔻
www.jamaran.ir/بخش-بازنشر-59/823355-برگزاری-همایش-بررسی-شخصیت-اندیشه-اخلاقی-آیت-الله-هاشمی-رفسنجانی-در-قم
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/bidariymelat/14744
🔻🔻🔻🔻🔻
@salmanraoofi