eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ مورخ ۱۳۴۶/۹/۸ نامه‌ای از رژیم پهلوی که در تهران واقع بود منتشر شد. نامه از طرف صادر شده بود که زیر شکنجه‌های وحشیانه ثابت کردند که رهروان راستین راه اسلام و امام‌اند در هیچ شرایطی از رسالت افشاگری و روشن‌گری و دست نمی‌کشند. بخش‌هایی از این نامه دردآور و در عین حال افتخارآمیز را می‌خوانیم: « بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 محضر شریف مراجع معظم تقلید لازم می‌دانیم گوشه‌ای از صدها صحنه و مظالم هیأت حاکمه ایران و مسأله‌ای از هزاران مسائل جاری کشور ایران را به نظر آن حضرات برسانیم ... چندی است که جمعی از فضلا و و مردم محترم بازار را به اتهام شرکت در پخش اعلامیه حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی که مضامین آن چیزی جز نصیحت و ارشاد دولت نبوده، دست‌گیر و در سلول‌های و در سخت‌ترین شرایط در اسارت نگه داشته‌اند. ⚫️ خشونت‌ها و‌‌ وحشی‌گری‌هایی که سازمان امنیت در مراحل بازجویی و تحقیق در مورد این مسلمانان پاک‌دامن و با فضیلت از خود بروز داده است، روی اربابان کلیسا و دژخیمان انگیزاسیون و تفتیش عقاید را سپید کرده‌اند... به چند نمونه از مظالم جلادان سازمان ... اشاره می‌کنیم و شما را با خدا و وجدان و مسؤولیت مهمی که به خاطر در اختیار داشتن قدرت دینی دارید، واگذار می‌کنیم. 🔴 در جریان بازجویی متهمان موضوع فوق‌الذکر، کتف و دست‌های حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای ربانی شیرازی برای مدت مدیدی با طناب بسته و بدون در دست داشتن کوچک‌ترین سند و دلیل برای اتهام، ایشان را مورد و اهانت و ارعاب و اسائه ادب قرار دادند و هنوز هم ایشان در سلول به طور زندانی است... ⚫️ حجت‌الاسلام آقای حاج سید علی غیوری، امام جماعت مسجد پل‌سلیمان تهران را چندین مرتبه که یک‌دفعه آن دوازده ساعت متوالی طول کشیده زیر ضربات و سیلی و دست‌بند قپانی و مشت و لگد همراه با توهین و فحاشی و هرزه‌درایی قرار داده‌اند و نسبت به ایشان از هیچ اهانت و آزاری دریغ نداشته‌اند و در نتیجه شانه و کلیه و پهلو و قلب ایشان سخت آسیب دیده و هنوز هم با حال بیماری در در حال بازجویی است...» (نهضت امام خمینی ج۲ ص۴۲۱-۴۲۲) ✖️ این نامه در اینجا تمام نمی‌شود و موارد فراوان دیگری را برمی‌شمارند که مخاطب فرهیخته می‌تواند به اصل نامه مراجعه کند، اما در انتها باید گفت ‌که شکنجه‌های رژیم غرب‌زده پهلوی در این نامه و‌ امثال آن خلاصه نمی‌شود؛ همان‌طور که دروغ‌پردازی‌های غرب در رابطه با حمایت از حقوق بشر و نفی شکنجه و... تمام نمی‌شود و تجربه نشان داده آنان با هدایت رهبری و بصیرت ملت یکی پس از دیگری خواهد سوخت. @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🎭 ریاکاری ملوکانه🎥 🛢رضاخان چگونه رضاشاه شد؟ فریبکاری های رضاخانی در مسیر رسیدن به سلطنت 1.رضاخان پس از کودتا و در دوران سردار سپهی، خود را فردی مذهبی نشان می داد😎 2.وی با پای برهنه دسته های سینه زنی راه می انداخت و برسرش كاه ریخته و این زمزمه را می خواند: اگر در كربلا قزاق بودی حسین بی یاور و تنها نبودی 3. شبها به مجالس روضه اصناف می‌رفت و بعضی از روضه‌ خوانها روی منبر از او تعریف می کردند 5. دو زن را که با دو تن از اعضای سفارت انگلیس روابطی داشتند، دستگیر کرده و پس از شلاق زدن، از ایران اخراج کرد❗️ 7.در ماه رمضان، قشون را به روزه گرفتن تشویق نموده و در ادارات روزه‌خواری را ممنوع کرد، دستور داد همگان در شبهای احیا، در نظمیه و ادارات قرآن به سر بگیرند.✅ 📜 به دستور او تمام این مطالب را با آب و تاب کامل در روزنامه‌ها می‌نوشتند📈 8. رضاخان در خرداد 1303، طی نامه‌ای دستور نظارت بر مطبوعات داد تا «از درج مسائل خلاف شرع جلوگیری و مرتکبین منهیات شرعی را تنبیه نماید»❗️ 10. در آذر 1303، عازم نجف شد و پس از زیارت حرم امیرالمومنین، با علما ملاقات و به ایشان قول داد که قوانین کشور تحت نظارت روحانیون باشد.✅ 11. پس از تخریب قبور اهلبیت توسط وهابیون، با علما و مردم همدلی نموده و دستور عزای عمومی صادر کرد.👌 12.در ابلاغیه به مناسبت تخریب قبور بقیع، اجرای احکام شرع مبین اسلام و مبارزه با مشروب‌فروشی و قمارخانه‌ها و تظاهر به خلاف شرع را از وظایف خود دانست.🚩 13.در جشن تاج‌گذاری، گفت: «توجه مخصوص من معطوف حفظ اصول دیانت و تشیید مبانی آن بوده و بعدها نیز خواهد بود.»✅ ادامه در پست👇👇
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🎭 ریاکاری ملوکانه ⛔️ رضاخان پس از رسیدن به سلطنت😈 1.رضاخان هنگامی که به سلطنت رسید، ناگهان تغییر رویه داد و بخلاف قول های قبلی خود، ستیز با مذهب مردم را آغاز کرد🗡 2.در اولین سال سلطنت خود، برای محدود کردن عزاداری، دستور داد: «روضه بایستی در مساجد و تکایا باشد. سینه زنی و این قبیل کارهای سابق هم به کلی ممنوع است»🚀 3.مدتی بعد طی بخشنامه‌ای به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، عزاداری را بطور کامل ممنوع کرد و حتی برای مجالس ترحیم هم محدودیت‌هایی اعمال شد تا روضه‌خوانان نتوانند ذکر مصیبتی از ائمه داشته باشند.👊 5.انگار که تعهد قوی تری به «دیگران» داده بود چون شروع کرد به ترویج ظواهر فرهنگ غرب🙉 6.برای مبارزه باهویت ملی، پوشاک سنتی مردان و حجاب تاریخی زنان را برداشت.❗️ 7. به حرم امام رضا(ع) حمله کرده و فاجعه گوهرشاد گوهر شاد را رقم زد....👑 👈تاج الملوک، همسر رضاخان می نویسد:«رضا اهل نماز و روزه و اين قبيل امور نبود. به اصطلاح هرهري مذهب بود (خاطرات تاج الملوک، ص88و89»❗️ 💠پدر ایران نوین یا ❓ خاندانی چنین ریاکار و شیاد از پدیده های تاریخ ایران بوده اند💀 🔰بزودی موارد فوق در قالب یک کلیپ جذاب تقدیم خواهد شد👍 ناب ترین ها در مدرسه انقلاب، دوستان نخبه خود را خبر کنید👇👇 @darseenghelab
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
⚜ آگهی پذیرش نیروی انسانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ⚜ 🔸 مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در راستای تأمین نیروی انسانی موردنیاز، در نظر دارد تا از میان برادران متعهد، متخصص و کارآمد برای خدمت در سراسر کشور، تعدادی از افراد واجد شرایط را از طریق فرآیند آزمون کتبی و شفاهی به‌کارگیری نماید. 🔗 مشاهده خبر و توضیحات کامل در سایت: http://www.csis.ir/news/21769-دعوت-به-همکاری.html 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 🆔 @csis_omumi #⃣ | |
مرکز جامع مشاوره رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی نخستین جشنواره ملی رساله و پایان نامه‌های برتر حوزه مشاوره و روانشناسی را با رویکرد دینی برگزار می‌کند. http://bit.ly/2RHR3yV @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 حمایت طلاب جامعة الزهرا از #مرضیه_هاشمی خبرنگار پرس‌تی‌وی hawzahnews.com/detail/Photo/476576
🔴 سپاه قدس سپاه مظلوم ولی مقتدر!! ⏪ در حالی که عده ای داخل کشور مصمم به تصویب اف ای تی اف هستند که مهم ترین هدف آن از بین بردن منابع مالی سپاه قدس است، خبرها حکایت از شهادت بیش از ۱۱ نیروی سپاه قدس در حمله موشکی روز دوشنبه اسرائیل به مواضع ارتش سوریه دارد. ⏪ گروه دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش کرده که حملات روز دوشنبه رژیم اسرائیل به سوریه، تاکنون ۲۱ کشته بر جا گذاشته که ۱۲ نفر از آنها از نیروهای «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» هستند. آن‌طور که این گروه گزارش کرده، شش نفر دیگر نیز از نظامیان ارتش سوریه بوده‌اند. رامی عبدالرحمن، سخنگوی این گروه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه افزایش شمار کشته‌شدگان را تائید کرده است. eitaa.com/sharehnews
حفظه الله 🔆من قبلاً گفتم بی مایه فطیر است. علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض میکنم: نه، کافی نیست. 🔆ما در برنامه‌های کارىِ خود باید جریان خلّاق فکری یی را که در حوزه‌های ما بحمدالله از دوره‌ی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم. 🔆کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌الله تعالی علیه) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح ‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. 🔆یکی از تربیت‌شده‌های او مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) است. کاری که شهید مطهری کرد، امروز باید همه‌ی فضلای جوان در صدد باشند خود را برای آن آماده کنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام کنند. 🔆شهید مطهری به عرصه‌ی ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفه‌ی اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت؛ از مسأله‌ی عدل الهی و قضا و قدر و علل گرایش به مادیگری بگیرید - که مسائل، بیشتر ذهنی و عقلی است - تا مسائل مربوط به زنان، تا مسائل مربوط به خدمات متقابل ایران و اسلام، که این هم تلاشی بود برای روشن کردن ذهنها. آن روز عده‌یی با گرایشِ ایران‌ مداری میخواستند با اسلام مبارزه کنند؛ ایشان گفت نه، اسلام به ایران خدمت کرده؛ ایران هم به اسلام خدمت کرده. «خدمات متقابل ایران و اسلام» همانقدر ارزش دارد که کتاب «عدل الهی» شهید مطهری. 🔆مرحوم نمونه‌ی یک شخصیت روحانىِ متناسب با زمان است که میتواند در چالش اول، کارِ درست بکند و اقدام بجا انجام دهد. البته شبیه ایشان باز هم داشتیم و بحمدالله امروز هم داریم. 🔆امروز در قم فضلای جوانی به این کارها مشغول هستند؛ خوب هم مشغول هستند؛ من با بعضی از آنها و آثارشان آشنایم؛ اما این در حوزه‌های ما باید به صورت یک جریان اصیل دربیاید. همه باید خود را با این حرکت و این جریان آشنا کنند. ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ @salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بی تدبیری غربگراهاست یا خیانت و کودتای اقتصادی آنها؟ حرف هایی عجیب در صداوسیما که باورش کمی تا قسمتی سخته!! تعویض دزدکی گندم ناب ایرانی با گندم بنجل تراریخته قرقیزستان و ارسال به بازار داخلی؟!!!! قاچاق گوسفندهای ماده خوش بارور از ایران! این حجم از بی تدبیری ها قطعا نمیتونه فقط محصول اشتباه فردی باشه... حالا که همچی حرفایی گفته شده، باید تا انتهای مطلب تعقیب بشه که یا ایشون همینجوری یه چیزی شنیده و گفته یا دولتی ها .... ؟!!! 🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از سلمان
✅ همایش «فقه امنیت» 🔅سخنرانان همایش 🔶آیت الله عابدی 🔶حجةالاسلام قطبی 🔶حجةالاسلام رهدار ⏰زمان : پنج شنبه ۴ بهمن ۸ تا ۱۱.۳۰ صبح مکان: خ ابن سینا خ کمال خ صاحب الزمان مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثبت نام و اطلاعات بیشتر: dte.bz/feqhamniyat eitaa.com/fotooh1
🔆زمان از نظر ملاصدرا و پروفسور پُل دِیویس 🔆قسمت اول. ⬅️مقدمتا باید گفته شودکه درباره شناخت زمان دو نظر کلی وجود دارد نظریه اول آن است که زمان قابل شناخت نیست همان طوری که خواجه نصیرالدین طوسی فرموده است که زمان معلوم الانیه و مجهول الهویه می‌باشد . ⬅️نظریه دوم آن است که زمان قابل شناخت است در اینجا بعضی ها قائل به امر عینی و خارجی بودن زمان هستند و بعضی ها هم قائل به امر درونی و نفسانی بودن زمان هستند و این درونی بودن آنرا بعضی ها از جنس مفهوم و بعضی دیگران از جنس وجود می‌دانند. 💠کما اینکه ملا صدرا اسفار همین مطلب را اینطور ذکر می‌کند : 💠"ذکر الشیخ فی الشفاء ان من الناس من نفی وجود الزمان مطلقا . و منهم من اثبت له وجودا لا علی انه فی الاعیان بوجه من الوجوه بل انه امر متوهم . .......و منهم من جعله جوهرا جسمانیا هو نفس الفلک الاقصی . و منهم من عده عرضا فجعله نفس الحرکه و منهم من حرکه الفلک زمانا دون سائر الحرکات و منهم من جعل عوده الفلک زمانا ای دوره واحده ...." 💠مفهوم زمان از مفاهیم بسیار بحث انگیز و انتقاد پذیر رایج درمیان فلاسفه و متفکران قدیم و جدید است. ⬅️بسیاری از فلاسفه بوده اند که زمان را تا حد تقدس رسانده و بسیاری دیگر به کلی منکر آن شده اند ، همانطور که فلاسفه ای بوده اند که عالم خارج به کلی منکر شده اند. 💠اما ملاصدرا هم به واقعیت خارجی جهان هم به بعد زمانی آن معترف است و زمان را ساخته خیال و خطای ذهن نمی‌داند . 💠ولی در این تحقیق مختصر ما درباره مفهوم زمان دیدگاه های دکتر پل دیویس و پروفسور استیون هاوکینگ و دیدگاه ملاصدرا را بررسی خواهیم نمود. 💠در نظر دکتر پاول دیویس و پروفسور استیون هاوکینگ درباره زمان چنین آمده است که جهان در ابتداء نقطه کوچک فشرده ای بوده و بعد با یک انفجار بزرگ ، آن نقطه از هم پاشیده و اجزا آن به اطراف پراکنده شده است و منظومه ها با ستاره ها و سیاره ها یشان همان اجزاء از هم گسسته اند که هنوز هم دارند با سرعت از هم دور می‌شوند و کائنات همچنین کسترش می‌یابد . ⬅️این نظریه پیدایش زمان و مکان را با هم و به همراه این انفجار می‌داند، پس آن را ازلی نمی‌داند و می پذیرد که هر دو در یک لحظه به وجود آمده است. ⬅️اعلام منابع در پست آخر. . . . . . @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆زمان از نظر ملاصدرا و پروفسور پل دیویس 🔆قسمت دوم. ⬅️زمان از نظر ملاصدرا چیست ؟ 💠برای اینکه زمان را از نظر ملا صدرا دقیق‌تر بفهمیم ، باید به تعبیر او از همان مفهوم قوه و فعل باز گردیم ،در آنجا گفته شده که ملا صدرا هر پدیده و کل جهان را دارای قوه می داند که در حکم استعدادهای در ذات آنست و پدیده ها برای تبدیل قوه خود به فعل یعنی شکوفا شدن استعداد هایشان حرکتی ذاتی دارند و پس از تبدیل تمام قوه ها ی خود می‌میرد. 💠 پس تبدیل قوه به فعل ، همان عمر پدیده است و عمر هر چیز ، زمان آن است. 💠تبدیل قوه به فعل به تعبیری دیگر همان حرکت جوهری یا نتیجه آن است زیرا در حرکت جوهری است که تبدیل قوه به فعل ، امکان پذیر می گردد و صورت می‌گیرد ،هر پدیده ای هر لحظه نو می‌شود و با این نو شدن ، قسمتی از قوایش تبدیل به فعل می‌گردد ؛ پس هر چیزی که در تغییر و تبدیل و نوشدن و حرکت کردن است ، نمی تواند ازلی باشد و بی نهایت زمان بر آن گذشته باشد. 💠 یعنی بی نهایت تبدیل و تبدل در آن صورت گرفته باشد ، زیرا می‌بینیم که هنوز هست و پایان نیافته است . ⬅️" فالحرکه و الزمان امر ماهیته ماهیه التجدد و الانقضاء و الطبیعه انما وجودها وجود التجدد و الانقضاء و لها ماهیه قاره؛ ⬅️و درباره حرکت می‌گوید: " ان الحرکه عباره عن خروج الشی من القوه الی الفعل تدریجا لا الشی الخارج عنها الیه... ،و درباره حرکت جوهری در قرآن اینطور آورده است. ⬅️فاول حکیم قال فی کتابه العزیز هوالله سبحانه و هو اصدق الحکماء حیث قال: (وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ) و قال (بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ) و قوله اشاره الی تبدل الطبیعه (یَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَیْرَ الأَرْضِ ) ...و قوله تعالی (فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ) ...الی غیر ذالک من الآیات المشیره الی ما ذکرناه. 💠شهید مطهری توضیح داده که مرحوم آخوند درباره این آیات نظرش این است که از روزی که آسمان و زمین خلق شده اند خدا به اینها گفته بیایبد و اینها آمده اند و دارند می‌آیند و خواهند آمد نه اینکه این اختصاص به یک زمان معین داشته باشد و این آمدن آمدن به تمام ذات است و حرکت جوهری است و تا ابد ادامه دارد... درباره اموری که در زمان هستند می‌گوید: "ما من جوهر الا وله او فیه ضرب من التغییر کیف و قد ثبت تجدد الطبیعه ؟ فالساکن من جهه متحرک من جهه اخری و بتلک الجهه یقع فی الزمان لذاته ثم ان الزمان یتعلق عندنا بتجدد الطبیعه القصوی ثم بالحرکه المستدیره التی هی اقدم الحرکات فی سائر المقولات سیما ما للجرم الاقوی و یتقدر به سائر الحرکات الاینیه و الوضعیه و بواسطتها یتقدر التی فی الکیف و الکم . ⬅️" المقولات کالاضافه و الملک و ما یجری مجراهما حتی الاعدام و الامکانات فهی حرکه بالعرض لا بالذات و فیها تقدم و تاخر فی الزمان بالعرض..." . . . . . . @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆زمان از نظر ملاصدرا و پروفسور پل دیویس 🔆قسمت سوم ⬅️خلاصه نظر ملاصدرا این است که؛ ⬅️ملاصدرا زمان را امر دو قطبی می‌داند یعنی در فهم زمان عقل به کمک حس و یا حس به کمک عقل می‌آید و حرکت تفسیر عقل از محسوسات می‌باشد، از نظر او حرکت عام و فراگیر است یعنی همه جهان در حرکت است هیچ چیزی در جهان بدون حرکت وجود ندارد تا آنجا که وجود را همان حرکت و حرکت داشتن را لازمه هستی می‌شمارد. 💠 از طرفی دیگر او حرکت در هستی را یک نواخت مستمر و پیوسته می‌داند نه امر منفصل و مراحل جدا از هم بلکه سراپا یک امتداد واحد است، پس هویت جسم یا زمان و حرکت یک هویت امتداد دار است. ⬅️ علاوه برآن حرکت نه فقط در ظواهر و اعراض رخ می‌دهد بلکه در ذات و جوهر هو حرکت رخ می‌دهد بلکه حرکت در اعراض از حرکت در ذات نشات گرفته است و نظریه حرکت جوهری را در این باره ایشان اولین بار مطرح کرد اینکه ذات اشیاء تغییر می‌کند و دگرگون می‌شود. ⬅️ قبل از او معتقد بودند که حرکت در اعراض است و ذات ثابت است و موضوع حرکت تا موضوع ثابت نباشد حرکت معنا ندارد ولی ملاصدرا با ابتکار خودش ثابت کرد که عرض تابع ذات است و حرکت در عرض نمی‌تواند بدون حرکت در ذات اتفاق بیفتد و توانست حرکت در ذات و جوهر را اثبات و قابل قبول کند. 💠در این باره می گوید : " فتبدل المقادیر و الایون والاوضاع یوجب تبدل الوجود الشخصی الجوهری الجسمانی . و هذا هو الحرکه فی الجوهر ، اذ وجود الجوهر جوهر کما ان وجود اعرض عرض." 💠 با قبول حرکت جوهری جهان از درون یک پارچه حرکت و تکاپو و هدفدار می‌شود و مسئله گم شدن متحرک در حرکت هم به این صورت حل می‌شود که در حرکت جوهری پدیده نابود نمی‌شود بلکه رتبه وجودی او تغییر می‌کند. ⬅️ همچنین ملا صدرا حرکت را تبدیل قوه به فعل می‌نامد و منشاء حرکت پدیده را همان قوه نهفته در خود پدیده می‌داند. ⬅️او هر پدیده و کل جهان را دارای قوه می‌داند ، قوه در نظر او مجموعه استعداد های است که در زمان پیدایش هر پدیده به آن داده شده و پدیده برای بوجود آوردن آن استعداد ها به حرکت واداشته شده و هر چه به پیش می‌رود از قوای آن پدیده کاسته شده و به فعل هایش افزوده می‌شود تا اینکه قوایش پایان پذیرد و همه به فعل تبدیل شود و این لحظه لحظه مرگ آن است پس تبدیل قوه به فعل همان عمر پدیده استو عمر هر چیز زمان آن است ،چون دیگر نه قوه ونه حرکتی در کار است. 💠 تبدیل قوه به فعل همان حرکت جوهری یا نتیجه آن است زیرا در حرکت جوهری است که تبدیل قوه به فعل امکان پذیر می گردد و صورت می‌گیرد .پس هر چیزی که در تغییر و تبدیل و نو شدن و حرکت کردن است نمی‌تواند ازلی باشد و بی نهایت زمان برآن گذشته باشد ،یعنی بی نهایت تبدیل و تبدل بر آن صورت گرفته باشد زیرا می‌بینیم که هنوز هست و پایان نیافته است و چون دارد به سوی تبدیل بقیه قوه ها به فعل می‌رود پس ابدی هم نیست و تبدیل و تبدلها پایانی دارد. 💠ملاصدرا در اینجا مسئله بزرگ حدوث و قدم عالم را نیز حل کرده است ،جهان حادث است و قدیم نیست ؛ زیرا در حال تغییر و تغیر و تبدیل و تبدل است و چنین پدیده ای نمی‌تواند ازلی باشد و نمی‌تواند ابدی باشد بلکه حادث است و شروع و پایان دارد. 💠این نکته باید در اینجا اشاره کرد که از نظر ملا صدرا زمان پدیده مستقلی خارج از جهان وجود ندارد، بلکه زمان در نهاد خود جهان نهفته است زمان پس و پیش بودن حرکت های همین جهان و پدیده های آن است. ⬅️هستی موجودات به گونه ای است که آنها را زمانمند می کند همچنان که همین هستی آنها را مکانمند می‌کند و زمانمند بودن پدیده ها سنخیت آنها و پیوند ذاتی آنها را با زمان، می‌رساند. 💠این نشان می‌دهد که زمان از بیرون بر آنها تحمیل نمی‌شود بلکه خصلتی در درون آنهاست. . . . . . . . @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆زمان از نظر ملاصدرا و پروفسور پل دیویس 🔆قسمت پایانی. ⬅️به نظریه بیگ بنگ گرچه مبهماتی راه دارد، و تفاوت هایی با فلسفه در مفهوم زمان دارد، اما در اینکه «حرکت عامل پیدایش زمان است» متفق القول اند. ⬅️ملاصدرا به عنوان فرد مسلمان معتقد به نیروی برتر لا اقل حرکتها را به یک محرک کلی منسوب می‌سازد و نیروی قوی تر از این نیروها را وارد میدان می‌سازد. 💠به لحاظ عقلی هم هر گونه شکل گیری و تغییر و تحول در چیزی فقط تحت تاثیر یک نیروی برتر قابل قبول است و اگر ابهامی هم پیش بیاید به آن نیروی برتر ارجاع داده می‌شود ولی اینکه چیزی خود بخود و بدون تاثیر یک نیروی برتر ابتدا جمع شود فشار ببیند صفر شود و یکدست گردد و بعد بخواهد بزرگ شود منفجر شود و پراکنده و گوناگون گردد قابل قبول نیست(آنگونه که ماتریالیست ها ادعا می‌کنند). 💠یکی از دلایل طرفداران نظریه بیگ بنگ دور شدن کرات و کهکشان ها از یکدیگر بوده است پس چنین نتیجه گرفته اند که اگر این حرکتها معکوس شود و از نظر زمانی به عقب برگردیم به یک نقطه شروع می‌رسیم که در آن نقطه همه چیز در هم ادغام شده است (فارغ از دلایلی مانند پیکان ترمودینامیکی زمان و دلایل از کوانتوم مکانیک و نتایج نسبیت عام اینشتین). 💠پروفسور پل دیویس فیزیکدان انگلیسی این حالت را بشکل یک مخروط و آن نطقه را به راس مخروط تشبیه کرده که گستردگی قاعده مخروط در راس مخروط بهم می‌رسد و تمام می‌شود و به صفر می‌گراید(حالت تکینگی که مرز فیزیکی جهان است). ⬅️منابع: ۱.استیون هاوکینگ ، تاریخچه زمان ،ترجمه محمد رضا محبوب ، انتشارات انتشار ، چاپ دوم 1369. ۲.پروفسور پل دیویس ، آنگاه که زمان شده است ، به نقل از علی اندیشه. ۳.پروفسور پل دیویس ، خدا و فیزیک مدرن ‌،ترجمه از علی اندیشه انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی 1372 . ۴.شهید استاد مرتضی مطهری ، حرکت و زمان در فلسفه اسلامی در سهای اسفار . ج ۳ انتشارات صدرا. ۵.تحریر الاسفار للمولی صدرالدین شیرازی المجلد الثانی الطبعه الاولی الناشر منشورات المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه. . . . . . @falsafeh_nazari @salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔶پس از انتقاد از بیانات استاد علیدوست در نشست " جستاری در روایات طبی"، ایشان با نوشتن یادداشتی کوتاه بر وجود نظام سلامت و تغذیه در اسلام تاکید ورزیدند و ورود در این عرصه را کار مجتهدین دانستند. 🔶پیشتر مدیر موسسه فقه الطب به انتقاد از اظهارات ایشان پرداخت وبیانات ایشان را تنها کلیاتی دانست که نمی تواند راهگشای روش شناسی اجتهاد در عرصه طب باشد، این نحوه کلی گویی در یادداشت اخیرشان نیز کاملا مشهود می باشد. 🆔 @feghahat
هدایت شده از بیداری ملت
🔻دادستان کل کشور: مصمم هستیم گلوی مفسدان را بفشاریم/ چرا مطالبه ایجاد شبکه ملی اطلاعات بر زمین مانده است منتطری در نشست سراسری دادستان های مراکز استانها: 🔹کسانی که در مخیله خود می‌پرورانند که بخواهند وارد مسایل فساد شوند، بدانند که قوه قضاییه گلوی آنها را خواهد گرفت. 🔹شما مدعی العموم هستید و‌ وظیفه حفظ حقوق مردم را دارید و در پیشگاه خدا و خلق خدا مسئولید. 🔹امروز شاهدیم روابط خانمان برانداز جنسی در این شبکه ها ترویج‌می شود حتی آموزشهای خطرناک را به مردم یاد می دهند و اگر می گوییم مسئولین کاری کنند که این بلایا دامن جامعه را نگیرد آن وقت درست است که ما را تمسخر کنید؟ 🔹بگویید فیلترینگ به تاریخ پیوست؟ عزیزان ما به تاریخ می پیوندیم اما بستن راه شر و راه فساد به تاریخ نمی‌پیوندد. 🔹ما از این شعارهای فیلترینگ و این چیزها هم نمی‌ترسیم و پا هم پیش نمیکشیم و نمی‌گذاریم دشمن از ما سواستفاده کند. 🔹چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشده است؟ مطالبه من از وزارت ارتباطات این است که چرا مصوبات‌ شورای عالی فضای مجازی را اجرا نمی‌کنید؟ 🔹اگر بگویید اجرا کرده ایم که اینگونه نیست و ما و شما می دانیم که اجرا نشده است و رییس جمهور هم در جلسه دستور دادند که بررسی کنید چرا اجرا نشده است. 🔹همه اینها نشان می‌دهد اراده جدی برای راه اندازی شبکه ملی و پیام رسانه‌ای داخلی و استفاده از توانمندی های داخلی وجود ندارد. ✍بیداری ملت 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔆امروز اگر روحانیت در قبال حکومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حکومت اسلامی تضعیف میشود. ۱۳۷۴/۰۹/۱۶ #رهبر_معظم_انقلاب @salmanraoofi
هدایت شده از دروس «خارج اصول»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مرحوم امام(قده): تا غربزده ها هستند این مملکت استقلال پیدا نمیکند.. @halaqat3_qomi
هدایت شده از آیت الله اراکی
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠 لزوم تحول در متون درسی حوزه/رویه کنونی طلبه را بی‌انگیزه و مأیوس می‌کند 🔹وضع حوزه کنونی چه از لحاظ پیشرفت مبانی علمی، چه از نظر اقتضائات و نیاز روز، و چه از لحاظ کمبود وقت برای یک طلبه، باید تغییر کند. 🔸بسیاری از مباحث به ‌تدریج از دور خارج می‌شوند و به اصول موضوعه یا مسلّمات یا بدیهیات یا امور واضحة‌ البطلان تبدیل می‌شوند. پیشرفت هر علمی خواه ناخواه این اقتضائات را دارد. وقت طلبه نباید صرف همه این مسائل شود. 🔹امروزه وقت طلبه صرف خواندن معالم، اصول فقه، رسائل و کفایتین می‌شود و بعد از خواندن این همه کتب اصولی، وقتی به درس خارج می‌رسد گنگ به تمام معناست و مطالب درس خارج برای او کاملا نامفهوم است. 🔸این مسئله ‌بخاطر این است که درس خارج درس پیشرفته‌ای است که اساتید خارج، آخرین نظرات را در درس خارج عرضه می‌کنند. اما در درس سطح آخرین نظرات بر طلبه عرضه نشده بلکه نظرات پنجاه یا صد سال پیش عرضه می‌شود. این یک فاصله بسیار عمیقی است که بین این دو مرحله وجود دارد. 🔹این فاصله طلبه را خُرد می‌کند، ضرر دارد، استعداد او را می‌کشد و بعضی‌ها را مایوس می‌کند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
✅ #رساله الاعتبار-علامه طباطبایی-تحول علوم انسانی ☎️ شماره ثبت نام:09058289268 🔗 شرایط ثبت نام: 🔹اتمام بدایه الحکمه 🗓 زمان ثبت نام: 4 لغایت ۱۰دی ماه 🔺#موسسه_ایمان_ماندگار🔺
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
مجموعه صوتی تدریس خلاصه ۱۲ جلسه @d_raoofi @salmanraoofi
فقه علوی .pdf
1.97M
#تاریخ #فقه #تشیع_فقاهتی... بررسی نظریه تشیع فقاهتی در عصر #صادقین. فقه #علوی و #جعفری استمرار فقه نبوی. نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری @ahlolbit @salmanraoofi
هدایت شده از خبر حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایت ویدئویی از همایش کتاب سال حوزه @khabarehowzeh
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻تا ۲۵ بهمن ماه؛ 🔔پذیرش طلاب برای هشتمین دوره "فقه‌القضا" آغاز شد حوزه/ مدیر مرکز آموزشهای تخصصی فقه، وابسته به مدرسه علمیه ولی عصر (عج) تحت اشراف آیت الله آملی لاریجانی، از آغاز پذیرش طلاب سطح دو در هشتمین دوره "فقه القضا" خبر داد. شرایط پذیرش:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/476832@HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🔴غربگراها فرهنگ سگبازی را به مدارس کشاندند در تهران به بهانه آموزش خلاق #سگ را به سر کلاس می برند و با آن عکس دسته جمعی میگیرند و سپس در اینستاگرام منتشر میکنند. جناب بطحایی لطفا پاسخگو باشید! "سیدعلی موسوی" 🖊آتش به اختیاران🖊 ➯ eitaa.com/joinchat/2984968192Cb7a3b61c06