eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
رئیس پژوهشکده الذرّیّۀ النبویّۀ در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: نظام‌شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود منکرین فقه نظام، مطالب شهید صدر را درست نخوانده‌اند! نسبت فقیه سنتی به فقیه فقه نظام، مثل پزشک عمومی به پزشک متخصص است. متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و کامل نخوانده‌اند و اگر خوانده‌اند به جهت سخت بودن ادبیات ایشان عمق مطلب را به طور کامل متوجه نشده‌اند. نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامه‌های دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیزباید مقدمات نظام شناسی و نظام سازی تدریس شود. ادامه مطلب در پیامهای زیر 👇👇👇 @salmanraoofi
۱ ✳️اختصاصی شبکه اجتهاد: امکان یا عدم امکان فقه نظام، بحثی است که در سالیان اخیر در حوزه‌های علمیه مطرح شده است. سخنان آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی اما آتشی به خرمنِ در حالِ فروخفتن بحث بود که آن را بار دیگر شعله‌ور کرد. در این رابطه با استاد سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریّۀالنبویّۀ و از طرفداران جدی فقه نظام به گفتگو نشستیم. شاگرد شهید صدر، معتقد است کسانی که فقه نظام را انکار می‌کنند آثار شهید صدر را به درستی نخوانده اند. مشروح سخنان صریح وی در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد، به قرار زیر است: 👇👇👇 🔷اجتهاد: مراد از فقه نظام چیست؟ 🔹منذر حکیم: بحث فقه نظام، ریشه تاریخی طولانی دارد، حداقل از پنجاه سال پیش شهید صدر اقتصادنا را به‌عنوان نظام اقتصادی اسلام نوشتند. بااینکه تقریباً فقه نظام معرفی‌شده و نمونه هم داده‌شده و چیزی نیست که مبهم باشد، ولی با این‌همه پیشینه گفتگوها نشان می‌دهد که ابهاماتی در تعریف فقه نظام وجود دارد. الآن احساس می‌شود که بحث ازفقه نظام، یک ضرورت است. این نزاعها هم خیلی خوب است. به نظر می‌آید این چالشی است که برای حوزه‌های علمیه مطرح است و دغدغه‌ای شده برای بزرگانی که به فقه کلاسیک و فقه متعارف مسلط هستند اما وارد عرصه فقه نظام نشدند و دارند احساس می‌کنند که یک کاری باید بکنند. بعضی‌ با نفی، بعضی‌ با اثبات، البته این نفی نیز مفید است. چون این نفی دیگران را تحریک می‌کند که جدیتی بیشتر به خرج بدهند و تمام تلاششان را در جهت اتقان‌بخشی به‌کار گیرند. گاهی این نفی‌ها تصنعی است. این احتمال وجود دارد بعضی افراد، موضع مخالف می‌گیرند تا اینکه شمارا به تلاش و به تکاپو وادار کنند تا همه داشته‌های خودرا عرضه کرده و از آن‌ها استفاده کنند. من احساس می‌کنم بعضی از عزیزانی که در این روزها اصرار دارند بر اینکه فقه نظام نداریم، می‌خواهند همه را به چالش بکشانند، تا ببینند دیگران چه دارند. 🔹در خصوص مسئله نظام شناسی، باید ابتدا مفهوم شناسی کنیم، سپس روش دستیابی به آن نظام را بررسی کنیم و ببینم اصول فقه موجود ما برای این راه کافی است یا نیاز به حذف و اضافه است، چراکه این اصول، اصولِ فهم نص و فقه‌النص است که پایه تمام استنباطها است، اما اگر بخواهیم از فقه النص به فقه نظامی که متخذ از نص و مستنبط از نص و مرحله‌ای پیشرفته‌تر است برسیم، ساز وکاری متفاوت نیز خواهیم داشت. فقه‌النظریه‌ای که شما باید استنباط کنید نیاز به روش پژوهشی خاص درتمام نصوص کتاب و سنت دارد. 🔹به نظر می‌رسد باید بین نظام‌شناسی و نظام‌سازی و نظام‌پردازی فرق قائل شویم. این‌ها سه سطح از سه تلاش علمی هستند. ممکن است در یک سطحی، شما ‌بگویید نظام‌شناسی نداریم. و باید از آیات و روایات، نظام بسازیم؛ یعنی شارع دست ما را بازکرده، فرموده بروید نظام بسازید؛ یا اینکه شارع نظام دارد و این نظام را آورده و اجزای آن را در جای‌جای قرآن و سنت نیز مطرح کرده؛ اما به دلیل اینکه اجزای این منظومه در سرتاسر قرآن و حدیث پخش هستند، احتیاج به گردآوری و نظم بخشیدن دارد؛ لذا ممکن است کسی قائل شود که کلیات نظام، مانند ارکان نظام اقتصادی، ارکان نظام سیاسی، ارکان نظام اجتماعی، شاه‌کلیدهایش در کتاب و سنت آمده است ولی باید این‌ها را پردازش کرد تا اجرایی شود. مثلا! در رابطه با نص «انّ اکرمکم عند الله اتقاکم»، چه برنامه‌ای می‌خواهد تا این اتقاکم قابل تحقق باشد وحاصل بشود و ما باتقواترین بشویم؟ خانواده چه نقشی دارد؟ جامعه چه نقشی دارد؟ آموزش چه نقشی دارد؟ یک برنامه عملیاتی و کاربردی بدهیم تا اینکه این تقوا و اتقی در جامعه محقق بشود. این‌ها هرکدامش بحث جدی واقتضائات خودش را دارد. این سه مرحله نظام‌شناسی، نظام‌سازی و نظام‌پردازی به طور کامل باز نشده است. شهید صدر نمونه داده و نظام را تعریف کرده و ما را از نظریه و فقه فردی، به ‌نظام رسانده است، اما کار را به اتمام نرسانده است. @salmanraoofi
۲ 🔹مرحوم شهید صدر راهی طولانی را طی کرده است، از فتاوای فقهی استفاده کرده و اشتراکات آن‌ها را جمع‌آوری کرده است و با این همت و تلاش توانسته است نظام اقتصادی را طراحی کند یا کشف کند. ممکن است فقیهی متبحر درآیات و روایات به‌صورت مستقیم به این مهم برسد، ولی این راه خیلی سخت است؛ چون آیات فراوان وگوناگونی لازم دارد وچه بسا دیدگاه ها متفاوت باشد. البته شهید صدر همین راه را در «المدرسه القرآنیه» با بیان روش تفسیر موضوعی نمونه ارائه داده است. در مورد سنت‌های تاریخی و در مورد نظریه خلافت، این روش را اجرا کرده است و ما را از سردرگمی خارج کرده است. 🔹متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و باحوصله نخوانده‌اند و اگر خوانده‌اند به جهت سخت بودن ادبیات، شاید عمق مطلب را متوجه نشده‌اند. باید این سه مبحث از هم جدا شود. نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامه دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیز باید مقدمات نظام‌شناسی و نظام‌سازی تدریس شود. 🔷اجتهاد: اخیراً برخی از فضلای حوزه علمیه مدعی شدند که طرفداران فقه نظام، آن را دارای منابع و متدی مغایر با فقه مرسوم می‌دانند. آیا به‌راستی این‌گونه است؟ 🔹منذر حکیم: تا زمانی که فقه نظام به‌صورت صحیح معرفی نشود این شبهات را شاهد خواهیم بود. باید ابتدا مفهوم فقه نظام و بعد قلمروی آن و ابعاد فقه نظام و روش دستیابی به فقه نظام و مبانی آن روشن شود. منبع فقه نظام چیزی جز قرآن و سنت نیست. قطعاً فقه نظام با فقه متداول فرق می‌کند. نظام‌شناسی و نظام‌پردازی قطعاً با استظهار از یک آیه و یک روایت متفاوت است. این امر فراتر از استظهار ساده است، باید مجموع آیات و روایات را دید. نگاه کل‌نگر برای این امر لازم است. همچنین باید جامعه‌نگر نیز باشیم و با نگاه اجتماعی به فهم مسائل بپردازیم. این‌ها هیچ‌یک در فقه متداول ما مطرح نیست ودر هیچ جای علم اصول یا متد تفسیر، با صراحت مطرح نشده است ولی ممکن است ضرورت آنها را در عملیات استنباط به دست آورد. 🔹اما پرسش این است که در جامعه امروزی ما، کدام فقه پاسخگوی تمام نیازهای جامعه است؟ فقه سنتی یا فقه نظام ساز؟ قطعاً باید فقه ارتقا پیدا کند. شهید صدری که «الاتجاهات المستقبلیه لحرکه الاجتهاد» را می‌نویسد می‌خواهد همین پیام را بدهد که فقه نباید راکد باشد، باید اجتهاد پیشرو باشد. فقه باید نسبت به هر زمان و مکانی پاسخگوی نیاز باشد. باید فقه را ارتقا داد و کامل کرد. اجتهاد باید گسترده شود و در سطحی وسیع‌تر به کار خود ادامه دهد. این امر نیز بدون روش علمی میسر نیست. @salmanraoofi
۳ 🔷اجتهاد: ممکن است این بزرگان به جهت ابتلای به مقاصد شریعت این ضرورت را منکر شده‌اند؟ 🔹منذر حکیم: این مسئله بی‌ربط به مقاصد نیست ولی باید دید مقاصد چقدر از مسائل فقه نظام را پر می‌کند. 🔷اجتهاد: رابطه فقه نظام با مقاصد الشریعه در چه حد است؟ 🔹منذر حکیم: مقاصد الشریعه یعنی اهداف فقه نظام، اهداف تشریع، اهداف آفرینش و اهداف بعثت انبیاء. این موارد خطی کلی را تشکیل می‌دهند، یک خط روشنی است که فقه باید این اهداف را در نظر بگیرد و تأمین کند. کار فقه، تأمین این اهداف است. اگر فقه را این‌گونه ندانیم، فقه را نفهمیده‌ایم. مرحوم امام فرمود پیشاپیش زمان حرکت کنید. بنابراین باید دانست فقه برای چه چیز آمده است؟ فلسفه احکام چیست؟ به‌عنوان‌مثال فلسفه تشریع ربا چیست؟ با حیل ربا نمی‌توان ربا را دور زد و کلاه‌شرعی درست کرد و در متن ربا قرار گرفت. فقیه سنتی و فقیه نظام‌ساز مانند دکتر عمومی و دکتر متخصص است. قطعاً کسی که به دنبال نظام‌سازی از فقه است تخصص بالاتری از فقیهی که تنها به فقه فردی می‌پردازد لازم دارد. همان‌طور که دکتر عمومی نمی‌تواند نظر دکتر متخصص را نفی کند، فقیه سنتی که در مرز فقه‌النص قراردارد نیز نمی‌تواند به فقیه نظام‌ساز اشکال کند و کلام او را مورد نقض قرار دهد مگر اینکه تخصصش را به دست آورد. 🔷اجتهاد: آیا برای نظام‌سازی نیازمند بقیه علوم اسلامی هستیم یا فقه ما را بس است؟ 🔹منذر حکیم: قطعاً برای نظام سازی باید سراغ بقیه علوم رفت واز سوالهای مطرح درعرصه های مختلف زندگی بهره برد. فقیه باید نگاه جهان‌شمول داشته باشد و این امرنیازمند همین تسلط است، به‌عنوان‌مثال فقیه باید در علم اخلاق نیز اجتهاد کند. 🔸ما معتقدیم فقیه باید در مباحث اخلاقی هم‌نظر فقهی بدهد. این هم یک معضل و یک مشکلی است که باید حل بشود. یا حتی در مسائل اعتقادی، وقتی می‌خواهد نیت قربت داشته باشد، نسبت به خدا چه دیدی باید داشته باشد که نیت قربت از او محقق شود، باید اعتقادش درست و سالم باشد. نگاهش به خدا نگاه صحیحی باشد تا قصد قربت از او محقق شود. 🔸کل شریعت ما یک مجموعه و یک واحد مرکب ومنظم است. تمام قوانین الهی آمده‌اند تا بهترین رفتار را برای ما نشان دهند. همه احکام به نوعی با هم مرتبط هستند هرچند هرکدام امتثال مستقل دارد. خداوند احسن الحدیث و احسن القصص را آورده است تا «لیبلوکم ایکم احسن عملا» را تحقق بخشد. ایا می‌شود نظام زندگی بشر و رفتار بشر که سرنوشت بشر را می‌سازد قانونمند ونظام مند نباشد؟ 🔸عقربه‌های ساعت با هم حرکت می‌کنند، اما اگر یکی از این عقربه‌ها متوقف شود کل عقربه‌های ساعت نیز متوقف می‌شوند، چون به هم مرتبط هستند. نظام آفرینش نیز چنین است. 🔸ارتباط نظام قانونمند تکوین با نظام تشریع که باتوجه به هماهنگی این دو انسان می‌تواند تکامل یابد، بدیهی و قطعی به نظرمی‌آید. @salmanraoofi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
سیاست مدرس و امیرکبیر.m4a
6.9M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر سوالاتی از محضرتان داشتم. یک نگاه کلی در صحیفه ی امام و پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری مرا متوجه ، نکته ای کرد. توجه امام خمینی (خصوصا) و امام خامنه ای به مرحوم مدرس و امیر کبیر قابل مقایسه هم نیست❗❓ در عوض مرحوم هاشمی ، درباره ی امیر کبیر کتاب نوشته اند و به جناب هاشمی لقب امیرکبیر زمان خودش را دادند. ۱●چرا وزن دادن امام به مدرس چنان پر رنگ و به امیر کبیر در حد نادیده گرفتن است؟ ۲• فرق نگاه امام و جناب هاشمی نسبت به مدرس و امیر کبیر ، در کدام اندیشه یا عملکردهای این دو شخصیت بوده؟ ۳•آیا امتداد تفکر مدرسی و تفکر امیر کبیری ، به نگاه انقلابی امام خامنه ای و نگاه برجامیزه کردن ایران می انجامد؟ ۴•نام این جریان فکری سیاسی چه خواهد شد؟ اگر ما یک جریان انقلابی و یک جریان ضد انقلاب داریم تقسیم بندی این تفکر مسلما ذیل تفکر انقلابی نیست آیا کل این جریان ضد انقلاب و لیبرال است یا در ادامه دچار ،انشعاب خواهند شد؟ 🔻🔸صحبت شما درباره ی این که جناب ظریف را لیبرال نمی دانید ، ذهن من را مشغول کرد و مقالات متفاوت درباره امیر کبیر ، سوالات بعدی را ایجاد نمود. ممنون می شوم اگر جواب پرسش مرا بدهید خدا خیرتان بدهد. ✅پاسخ : نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸روحانیت و مردم وفادار با خلوص نیت پای انقلاب ایستاده اند آیت الله دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود: 🔹 فرمودند از امام سؤال کردم که شما از چه زمانی به فکر تشکیل حکومت اسلامی افتادید، فرمود از وقتی که تشخیص دادم وظیفه دارم آن را دنبال کردم. 🔹روحانیت و مردم با وفا با خلوص نیت پای انقلاب ایستاده اند و به برکت همین خلوص نیت ها و وفاداری ها انقلاب به پیش می رود. 🔹گاهی این فراز و نشیب ها از جنگ سخت تر است، چرا که جنگ برای مردم واضح است اما مشکلات امروز مانند گرانی ها و را بسیاری نمی توانند درست تحلیل کنند. 🌐 http://www.rasanews.ir/002Uvn 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
علامه، مصباح یزدی را بیشتر بشناسیم📜 ✅محمد تقى مصباح يزدى در 11بهمن سال 1313 شمسى در يزد متولد و در 13سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد ولى به علت مشكلات فراوان مالى، بعد از يكسال براى ادامه تحصيل به قم هجرت كردند. 💯 👈استاد مصباح در 25 سالگی به درجه اجتهاد رسید ایشان از سال 1331 در دروس امام راحل(قدس سره) و درس تفسير و فلسفه علامه طباطبايى(رحمه الله)كسب فيض كرد.✌️ 👈وى حدود 15 سال در درس فقه آيت الله بهجت(ره) شركت داشت. ایشان پس از تبعید امام، به تحقيق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حكومت اسلامى، پرداخت.📜 📗 ايشان داراى تأليفات و آثار متعددى در زمينه هاى فلسفه اسلامى، الهيّات، اخلاق و عقايد مى باشد و حدود ۱۷۰ جلد اثر از ایشان منتشر شده است که برخی به قلم خودشان است اما برخی تدریس ها وسخنرانی های ایشان است که پیاده شده اند🎥 خودشناسی برای خودسازی، آموزش فلسفه و آموزش عقاید از آثار قلمی ایشان هستند💯 ◀️استاد مصباح دروس دانشگاهی از جمله فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان فرانسه را قبل از انقلاب نزد کسانی که بعضی از آنها پس انقلاب وزیر شدند فرا گرفتند و همچنین نزد آقای محققی رشتی بخشی از علوم جدید را آموختند.👌👌 ✅👈مصباح یزدی با حمايت و ترغيب امام خمينى (قدس سره)، چندين دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى كرد كه از مهم ترين آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همكارى حوزه و دانشگاه و بنياد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.🏠 ايشان هم اكنون رياست👈 مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) را از جانب مقام معظّم رهبرى برعهده دارد.🌹 مدرسه انقلاب 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🛡 سوابق مبارزاتی علامه مصباح🛡 ✅درباره سوابق انقلابی آیت الله مصباح شبهات زیادی از جانب طیف اصلاح طلب ارائه میشود و بعضا ایشان را حتی متهم به مخالفت با انقلاب اسلامی متهم میکنند. 😳 ♨️ لازم است که یک بررسی بر اساس اسناد تاریخی داشته باشیم تا ببینیم که آقای مصباح از افراد موثر در انقلاب اسلامی بوده اند یا نه👇 💠 آیت الله مصباح یزدی، در مقابله با رژيم معدوم پهلوى حضورى فعّال داشت. از آن جمله، همكارى با شهيد دكتر بهشتى، شهيد باهنر و حجة الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجانى است و در اين بين، در انتشار دو نشريه با نام هاى👈 "بعثت" و 👈"انتقام" نقش داشت كه تمام امور انتشاراتى اثر دوم نيز به عهده معظّم له بود.✅ ◀️سپس در اداره، مدرسه حقّانى به همراه آيت الله جنتى، شهيد بهشتى و شهيد قدوسى فعّاليّت داشت و حدود ده سال در آن مكان به تدريس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت. ⛔️ در ادامه به چند مورد خیلی خاص از فعالیت های استاد مصباح اشاره می شود👇👇 1⃣ دبیر هیات مدرسین( بعنوان انقلابی ترین تشکل حوزوی) 😎 جمعیت سری یازده نفره در ر سال‌هاي 42 و 43 با همكاري آقايان مشكيني، ربّاني، هاشمي رفسنجاني، آذري قمي، اميني، قدوسي، حائري تهراني و رهبر معظم انقلاب و برادر ايشان آقاسيد محمد. 🛡 این گروه که اساسنامه شجاعانه ای داشتند نام هیات مدرسین برخود نهایدند بيانيه‌هاي هیات مدرسين حوزه علميه قم در طول سال هاي 42 تا 57 نشان مي دهد آيت الله مصباح يزدي 👈 بيش از برخي چهره‌هاي فعال سياسي پاي بيانيه‌هاي اين تشكل را امضاء كرده است.✅ ◀️ از مجموع 107 بيانيه جامعه مدرسين حوزه عمليه قم، 60 بيانيه به صورت جمعي صادر شده و فاقد امضاء است اما از ميان 40 بيانيه داراي امضاء، 👈آيت الله مصباح يزدي 16 بيانيه را امضاء كرده است؛ در حالي كه آقاي هاشمي رفسنجاني 6 بيانيه، آقاي قدوسي 11 بيانيه و شهيد مفتح نيز 6 بيانيه را امضاء كرده اند و اين نشان مي دهد آيت الله مصباح يزدي بعد از آقاي خلخالي كه 20 بيانيه را امضاء كرده بود، نقشي پررنگ در زمينه صدور بيانيه‌هاي انقلابي داشته اند. نشریه بعثت و انتقام، را منتشر می کردند که به بازداشت توسط ساواک منجر شد. 💠 آقای هاشمی رفسنجانی این گروه 11 نفره را از اساسی‌ترین کارهای تشکیلاتی میداند و می گوید: نشریه‌ی مخفی "بعثت" و "انتقام" در حقیقت ارگان همین جمعیت بود. بعثت را من اداره می‌کردم و انتقام را آقای مصباح‌یزدی.👉 منبع: هاشمی رفسنجانی ، دوران مبارزه ، ج 1 ، ص 195. ✅تمام مذاکرات هیئت مدرسین با قلم آیت ‌الله مصباح نوشته می‌شد ✅در یک مورد آیت‌الله مصباح طی نامه‌ای كه به امام خمینی(ره) ارسال کرده و مطالب تندی را علیه رژیم پهلوی می‌نویسد و اطلاعاتی را درمورد وضعیت نهضت اسلامی به گوش ایشان می‌رساند. همین نامه به دست ساواك می‌افتد و بار دیگر تعقیب و بازجویی از وی در دستور ساواك قرار می‌گیرد💀 ⛔️ساواک به دلیل آن که خط اساس نامه با نامه‌ای که آیت‌الله مصباح در زندان به امام نوشتند تطبیق می‌دهند استاد مصباح را تحت تعقیب قرار می دهند.👀 🕸 استاد مصباح، 6 ماه از قم خارج شده و در نقاط مختلف كشور مخفيانه زندگي كردند ولی بالاخره دستگیر شدند اما👈 هنری که ایشان داشت این بود که توانست در یک شب دستخط خود را تغییر دهد و انتساب آن ها را به خود انکار کنند. از سوی دیگر، آیت‌الله مصباح با خط جدیدی که برای خود اختراع کرده بودند 😃 تمام مصوبات هیئت مدرسین را حفظ می‌کردند که اگر به دست ساواک افتاد اطلاعاتی به دست نیاورند.💯 🎬 تستاد مصباح، بعدها كه توسط ساواك دستگير شدند و در اسناد اين سازمان به عنوان فردي خطرناك دو جلسه مورد بازجويي قرار گرفتند به دليل آنكه دستگاه امنيتي رژيم منحوس پهلوي نتوانست به نتيجه برسد آزاد شدند.✅ ✅🔸آيت‌الله مصباح يزدي از سال 41 تا 49 نيز گروهي را تحت عنوان ولايت(برای تدوین مبانی حکومت اسلامی)با همكاري آيت‌الله بهشتي پايه‌گذاري كردند كه افرادي همچون آقايان هاشمي رفسنجاني، قدوسي، آذري قمي، اميني، ربّاني، طاهري، محفوظي، مشكيني، مفتح، مكارم شيرازي و يزدي در آن فعاليت داشتند🚩 📑 هزاران برگ فيش در زمينه حكومت اسلامي توسط اعضاي گروه تهيه شد اما دفتر اين گروه توسط ساواك اشغال و مجموعه‌هاي تهيه شده معدوم گرديد. 🔸یکی از بيانيه هایی كه آيت الله مصباح يزدي امضاء كرد، مربوط به بازداشت امام خميني (ره) در سال 42 بود كه در هشتم مهر ماه صادر شد و ايشان در اسفند همان سال در خصوص زنداني شدن امام و آقاي قمي براي نخست وزير وقت تلگراف فرستاد. ⛔️⛔️در ادامه اسناد مربوط به این متن ارائه می گردد⛔️👇👇
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
⛔️نشریه انتقام و خطر اعدام استاد مصباح😨 🔸آیت الله مصباح در دهه چهل، نقش اصلی در تولید و انتشار نشریات بعثت و انتقام را بر عهده داشت که به تصريح بسياري چهره‌هاي شاخص از جمله آقايان دعايي و حجتي كرماني، اين نشريه نقش محوري در فعاليت‌هاي مبارزاتي‌ نيروهاي انقلاب داشت✌️ 🚩 آقاي هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه بعثت و انتقام بيشتر جنبه سياسي و افشاگرانه داشت انتشار نشريه مذكور را در آن مقطع محور مبارزات انقلابيون مي‌داند.✅ ◀️محتوی نشریه انتقام توسط شخص علامه مصباح یزدی نوشته می شد و به قدری این نشریه علیه نظام ستمشاهی بود، که به گفته آیت الله مسعودی ، اگر ساواک می فهمید که نشریه انتقام ، توسط علامه مصباح یزدی منتشر می شود، قطعا حکم ایشان اعدام بود.😨 @darseenghelab
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
✅مبارزات علنی آیت الله مصباح با رژیم پهلوی👊 💠 در 29 بهمن 43، جمعی از علمای حوزه علمیه قم از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مصباح یزدی هاشمی رفسنجانی، علی دوانی، ابراهیم امینی و...👈 نامه سرگشاده‌ای خطاب به نخست‌وزیر وقت، امیرعباس هویدا نوشتند و نسبت به اوضاع نامطلوب مملكت شكایت كردند💯 💠 در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است: «متاسفانه در سال‌های اخیر اقداماتی برخلاف قوانین اسلام و قانون اساسی در این كشور مذهبی انجام یافته كه موجبات ناراحتی عموم طبقات را فراهم آورده... خفقان، محدودیت، سانسور، تفتیش عقاید از یك طرف، شكست اقتصادیات و تصاعد هزینه كمرشكن زندگی از طرف دیگر، ملت را از پای درآورده و اگر كسی از وضع موجود اظهار نارضایتی كند، سیاهچال زندان و سپس حكم دادستانی ارتش زندگی تیره او را تیره‌تر می‌نماید.»🚀 💎 سند نامه سرگشاده جمعی از علمای حوزه علمیه قم به هویدا در بهمن 43 كه نام آیت‌الله مصباح نیز در میان امضا كنندگان آن مشاهده می‌شود🚩 مدرسه انقلاب 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
😇سرگردانی ساواک از دست استاد مصباح ☝️😂 💠 عبارت سند ساواک: نامبرده بالا كه از روحانیون مقیم شهرستان قم می‌باشد به علت یك‌رشته فعالیت‌های مضره كه مرتكب گردیده تحت تعقیب می‌باشد.😎 به ساواك قم اعلام گردیده بود كه مشارالیه را دستگیر و به مركز اعزام دارند؛ پاسخ حاكی از آن بود كه یاد شده به شهرستان یزد عزیمت نموده است. لذا مراتب به ساواك اصفهان اعلام ولی ساواك مزبور اعلام داشته كه این شخص در تهران نزد برادرش محمدمهدی مصباح یزدی كه در شركت تولید دارو كار می‌كند اقامت دارد.😂😂 علیهذا خواهشمند است دستور فرمائید با مراجعه به آدرس فوق نامبرده را دستگیر و نتیجه را سریعا اعلام نمایند.❗️😇😇 #استاد_تولدت_مبارک 🔵 مدرسه انقلاب 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
⭕️ کریمی قدوسی: آذری جهرمی گفت به زودی اینستاگرام را فیلتر می‌کنیم 👤 جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: 🔹آذری جهرمی به من گفت اینستاگرام را به زودی فیلتر می‌کنیم. 🔹فیلتر اینستاگرام تصمیم حاکمیت است و وزیر ارتباطات به خود من گفت به زودی انجامش می‌دهم. 🔹(درباره عملیاتی نشدن فیلتر اینستاگرام تاکنون) روحانی نمی‌گذارد؛ زیرا رییس جمهور و وزیرش در بحث فیلترینگ با هم اختلاف نظر دارند. 🔹هر روزی که در اجرای این تصمیمات نظام سهل‌انگاری شود، از سیئات است. 🔹(درخصوص سخنان آذری جهرمی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات نقشی در نسخه‌های فارسی تلگرام ندارد) اگر این فرد چنین اظهاراتی کند، از الفبای حاکمیت مطلع نیست و خودش را به عنوان وزیر زیر سوال می‌برد و اختیاراتش را نفی می‌کند. 🔹تمام موضوعات اجتماعی و حتی به نحوی مسائل فردی و شخصی در یک نظام، حکومت و ایدئولوژی، به خصوص در عرصه منافع عمومی جنبه‌های حاکمیتی پیدا می‌کند و هیچکس نمی‌تواند بگوید فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها و هاتگرام خارج از حاکمیت و متعلق به بخش خصوصی است و ما به آن کاری نداریم. 🔹دولت باید از دین، ناموس و امنیت فرهنگی خانواده دفاع کند. هر خانواده‌ای در اثر سهل انگاری هر دولتی به خصوص این دولت، به ویژه در بحث فضای مجازی و به خصوص در ارتباط با این پیام‌رسان‌هایی که خود غربی‌ها هم با آن مبارزه می‌کنند، کوتاهی کند، معصیت و گناه فروپاشی هر خانواده به گردن آن مسئول است. 🔹(در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارتباطات از جریان عرضه طلاگرام و هاتگرام کنار گذاشته شد، به گزارش وزارت اطلاعات در خصوص هاتگرام و طلاگرام اشاره کرد و توضیح داد) وزیر ارتباطات جزئی از پیکره وزارت اطلاعات بوده و سابقه کار در آنجا داشته و از هاتگرام و تلگرام طلایی مطلع بوده است. 🔹 آنها که اکنون در هاتگرام و طلاگرام مدیریت می‌کنند، در چارچوب وزارت ارتباطات کار می‌کنند و همگی جزء دولت و حاکمیت هستند./ خانه ملت @Rasad_tahlil
🔻 جلسه مورخ پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه برگزار می گردد. سخنران: حجت‌الاسلام و المسلمین 🔺شروع مراسم: ساعت ۲۱ @Hawzah_HAHaghshenas📱
✳️نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون-1 🖋📋به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و فضلا چهارشنبه شب در مدرسه فیضیه قم برگزار شد. 🔷در این مراسم طلاب مطالبات خود از مدیریت حوزه علمیه را بیان نمودند و نظرات و پیشنهاداتشان را ارائه کردند. 👇👇👇 ✅اساتید حوزه باید دغدغه پژوهش داشته باشند . 🔹حجت الاسلام سجادی در این نشست گفت: پژوهش در حوزه بسیار امر مهمی است که متأسفانه روشن نبودن مفهوم پژوهش در حوزه یکی از مشکلات است. او اظهار داشت: مشکل دیگر در پژوهش ها این است که به جای مسئله محور بودن، موضوع محور هستند؛ درحالیکه پژوهش ها باید بر طبق نظر رهبری پاسخگوی مسائل باشند. طلبه نخبه سطح چهار افزود: در مقام آموزش طلاب به نظر می رسد خیلی از اساتید که متصدی کار پژوهش اند پژوهشگر بالفعل نیستند و لذا باید اساتید به گونه ای طلاب را آموزش دهند که توانایی نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی را داشته باشند. او با بیان اینکه آموزش های طلاب باید استاندارد باشد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جریان پژوهش را در حوزه راه بیاندازیم باید اساتید در همه سطوح خودشان یک پژوهشگر بالفعل باشند و تا اساتید خودشان دغدغه پژوهش نداشته باشند این دغدغه به طلاب منتقل نمی شود و پژوهش رخ نمی دهد. سجادی در پایان تقاضا کرد: ارتقای سطوح تدریس به برخی پژوهش های علمی منوط شود. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✅رسیدگی به مشکلات معیشتی طلاب در اولویت باشد. 🔹حجت الاسلام عبدالحسینی نیز گفت: مشکلات معیشتی طلاب بسیار متنوع است و اعلام تخصیص بودجه کلان به حوزه و غیر واقعی بودن این بودجه نمکی بر این زخم عمیق است. او با بیان اینکه رسیدگی به مشکلات معیشتی طلاب در اولویت باید قرار گیرد، افزود: باید به این موضوع پرداخته شود چرا که قطعا با این مشکلات معیشتی نمی توان انتظار داشت طلاب مستعد و نخبه بتوانند گره گشایی کنند. این طلبه افزود: بی تردید عدم رشد متناسب شهریه نسبت به تورم با شیب ملایم در این امر بی تأثیر نیست و باید نسبت به افزایش شهریه و نحوه پرداخت آن که منافی با عزت است تجدید نظر شود و اقدام لازم صورت بگیرد. او بیان کرد: نقص اطلاعات دقیق از زندگی طلاب و اقساط و وام هایی که طلاب دارند و برخی از آن اقساط بیشتر از شهریه ای است که دریافت می کنند از برخی مشکلات پیش رو است. عبدالحسینی ادامه داد: تغیر برنامه آموزشی و فعالیت های متناسب در برنامه رسمی به جهت توانمندی طلاب و رفع مشکلات معیشتی و تبلیغی کارهایی است که خوب است انجام بگیرد. او مطرح کرد: تشکیل ستادی جهت شناسایی نهادهای مختلف جهت رفع نیازهای معیشتی طلاب باید تشکیل شود تا بتوان آنچه در حال ارائه است بهتر شود. عبدالحسینی گفت: کاهش فاصله بین مسؤلین و طلاب و حتی مراجع باید اتفاق افتد و ارتباط ها بیشتر شود. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✅دیدن مسؤلین حوزه برای طلبه ها رویا شده 🔹حجت الاسلام اشتری نیز در این نشست ابراز کرد: در حوزه آنچه امروز مشکل ساز است بحث حکم تدریس طلاب است به این صورت که اگر کسی برای تدریس می خواهد اقدام کند به او گفته می شود باید ابتدا در مدرسه ای تدریس داشته باشد تا امتحان گرفته شود و از طرفی وقتی برای تدریس به مدرسه مراجعه می شود حکم می خواهند لذا پیشنهاد می شود این کار به دست مدیران مدارس سپرده شود. او به تغییراتی که در متون درسی ایجاد شده اشاره کرد و اظهار کرد: بدنه طلبه هایی که در حوزه زندگی می کنند نظرشان این است مدیر حوزه آنچه بیان می کند با آنچه در اجرا از آن دیده می شود تفاوت وجود دارد و به نظر می رسد زیر دستان آن تعصبات خاصی نسبت به برخی مسائل دارند که از اجرای آن مسائل خودداری می کنند مثلا باز بودن دست مدیران مدارس که بیان می شود اما در عمل با قوانینی که تصویب می شود دست مدیران هر روز بسته تر می شود. این طلبه نخبه تبلیغی خاطرنشان کرد: از باب اینکه گستردگی زیاد در بین مسؤلین کم شده و حوزه علمیه قم و کشور یکی شده است تا حدودی خوب است اما مشکلاتی ایجاد کرده و دیدن مسؤلین حوزه برای طلبه ها رویا شده است. او گفت: چند سال اخیر شاهد بی نظمی هایی در برخی عرصه ها در حوزه شدیم که یکی از آنها امتحانات ترم ها است به گونه ای که همین امسال زمان امتحان ترم اول پایه یک تا ششم سه مرتبه تغییر پیدا کرده است. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✅ارتباط بین علما با طلاب کم شده است 🔹حجت الاسلام قنبریان دهکردی هم بیان کرد: مشکل اساسی که در حوزه وجود دارد در ارتباط، اطلاع و ارزیابی است. او عنوان کرد: در قدیم ارتباط مستقیم بین علما و طلاب بوده و امروز این ارتباط بسیار کم شده است. این نخبه سطح سوم حوزه با بیان اینکه قله های تهذیبی حوزه باید به طلاب شناسانده شود افزود: امام راحل فرمودند: اگر یک قدم برای علم و آموزش بر می دارید دو قدم برای تهذیب باید بردارید اما متأسفانه اینقدر به مسائل مختلف پرداخته شده است که تهذیب در رده آخر قرار گرفته است. 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
✳️شست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون-2 👇👇👇 ✅ستاد مشترکی برای مدیریت تبلیغ ایجاد شود 🔹حجت الاسلام زاد صالح در سخنانی اظهار کرد: مدت هاست دانشجوها به طور رسمی پیگیر الگوهای جهادی اند و طلاب نیز به آن توجه نمودند اما به صورت قرارداد سازمانی تحت نظارت حوزه پیگیری نمی شود. او تصریح کرد: اگر این مسئله نظارت شود می تواند در تقویت روحیه جهادی طلاب مؤثر باشد و مسؤلین حوزه نیز لازم است تا در این اردو های جهادی شرکت نمایند. این طلبه سطح یک عنوان کرد: امروز شاهد درگیری طلاب با مسائل سیاسی و اجتماعی جزئی هستیم که پیشنهاد می شود عنوان درسی تحت آشنایی با مسائل روز جامعه در مسائل تبلیغی و اجتماعی تدوین شود. او گفت: مدیریت تبلیغی حوزه در اختیار نهادهای مختلفی چون دفتر تبلیغات و سازمان اوقاف قرار گرفته است که بعضا باهم ارتباط و هماهنگی ندارند لذا باید برای این منظور ستاد مشترکی تأسیس شود. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✅بدنه حوزه طلاب سفیران هدایت را به رسمیت قبول ندارند 🔹حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت نیز در این جلسه ابراز کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه مشکلات سفیران را از نزدیک باید ببینند. او با بیان اینکه مشکلات سفیران هدایت اگر حل شود بخشی از دغدغه تبلیغی حوزه هم حل خواهد شد افزود: بدنه حوزه هنوز ما را به عنوان طلبه قبول ندارد و بسیاری مدارس از سفیران پذیرش نمی کنند. این طلبه سفیران هدایت خاطرنشان کرد: قانونگذار ما بیرون از سفیران قرار دارد و برای سفیران تصمیم گذاری می کند که از این جهت قوانینی که وضع می شود غیر قابل اجرا است. @salmanraoofi
✳️نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون-3 👇👇👇 ✅اصول نظامات اسلامی و مسائل مستحدثه در عناوین دروس اصلی حوزه قرار گیرند 🔹حجت الاسلام ولدان از در این نشست بیان کرد: ابتکارات خوبی نسبت به هدایت تربیتی و درختواره دانشی و امثال اینها شده است اما با همه اتفاقات ظرف سه سالی که گذشت از مدیریت حوزه توقع تحول بیش از این بود. او ادامه داد: بحران معیشیت، بحران کمی نیست و طلاب زیر خط مرگ هستند نه خط فقر ولی مهم تر از آن امروز بحران هویت است؛ هویت حوزوی ما به طالب علم بودن ما است و هویت انقلاب به تحقق آرمان های اسلامی است. عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه مطرح کرد: امروز ناکار آمدی که در کار برخی از مجریان حکومتی دیده می شود به ناکارآمدی حوزه و اسلام معنا می شود بنابراین خواهش داریم اصول نظامات اسلامی و مسائل مستحدثه در عناوین دروس اصلی حوزه قرار بگیرند. او با بیان اینکه شهربه ها باید هوشمند شوند گفت: در مقوله انقلابی ماندن حوزه با کمال تأسف سبب شرمساری است که نداهایی ولو ناچیز از حوزه قم شنیده می شود، نداهای روشنفکرانه که حوزه باید آزاد باشد. ولدان با بیان اینکه از نهاد ها مطالبه می کنیم تا حوزه را در استقلال خود کمک کنند افزود: اگر منظور از آزادی حوزه جدا کردن آن از انقلاب باشد باید بدانند حوزه مادر انقلاب است و انقلاب هرچه دارد از حوزه دارد. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✅حمایت از حوزه مخصوصا در مسئله معیشتی طلاب وظیفه نظام و دولت است 🔹حجت الاسلام مولا نیز بیان کرد: یکی از مشکلات مهم حوزه علمیه قم عدم استقلال آن است که مسبب آن برخی دخالت های بی جای عده ای از افراد است تا حوزه اسنقلال لازم را نداشته باشد. او بیان کرد: حمایت از حوزه مخصوصا در مسئله معیشتی طلاب وظیفه نظام و دولت است که حمایت مالی از حوزه کنند اما به خاطر دخالت های برخی این حمایت صورت نمی گیرد. این طلبه افزود: تحولی که مدنظر رهبری بوده است رخ نداده که این هم باز به خاطر دخالت ها است؛ ورود حوزه به مسائل روز و موضوعات اجتماعی نیز بسیار مهم است که باید آگاه به این مسائل باشد و مردم را آگاه نماید؛ آیا حوزه مسئله برجام و اف ای تی اف را برای نخبگان و مردم تبیین کرد؟ او با بیان اینکه تجمع انقلابی مؤثر و مردمی در فیضیه برگزار شد و به خاطر دخالت ها تعطیل گردید گفت: باید مشخص کنیم حیطه اختیارات حوزه کدام است تا طلاب بدانند و دوم مشخص شود حیطه اختیارات نهادهای اطراف حوزه چه می باشد. مولا بیان کرد: گفتمان سازی حوزه تراز انقلاب اسلامی باید صورت بگیرد تا مشخص شود چه کسانی دارند به آن ضربه می زنند. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✅نظام حوزه آنگونه که باید، در مسیر اهداف انقلاب حرکت نمی کند 🔹حجت الاسلام غلامی هم اظهار کرد: مردم از حوزه و علما انتظار دارند که در این روزگار سخت کمک آن ها باشند. او با بیان اینکه صدای ملت باید از مدرسه فیضیه شنیده شود گفت: نظام حوزه ما با کمال تأسف آنگونه که باید، در مسیر اهداف انقلاب حرکت نمی کند. این طلبه مطرح کرد: اگر صدای ملت از حوزه علمیه و از دهان مراجع تقلید و علما شنیده نشود برخی سودجویان در صحنه سیاست به نحوی عمل می کنند که ما با جیب های خالی باید مورد اتهام برخی از اقشار قرار بگیریم. او افزود: یکی از اقدامات حوزه علمیه و مراجع دفاع از انقلاب، ارزش ها و حقوق و منافع ملی است؛ روزی گفتند اگر برجام نباشد ملت در خطر خواهد بود و تعهد می کنیم با امضای برجام همه تحریم ها برطرف شوند ولی اینگونه نشد لذا انتظار انقلابیون از علما آن است که از حقوق مردم دفاع کنند و مسؤلین نیز باید پاسخگو باشند. غلامی خاطرنشان کرد: چرا امروز ملت ما بعد از سال ها از امضای برجام در تأمین ضروری ترین نیازهای خود گرفتار شده؛ امروز دارند برخی مسائل را به ما تحمیل می کنند لذا از علما خواهش داریم برای دفاع از حقوق مردم بخروشند و مردم نیز صدای خود را از فیضیه بشنوند. او در پایان از مدیریت حوزه درخواست نمود تا با تجمعی خروشنده از فیضیه برای حمایت از حقوق مردم موافقت کند. 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
✳️نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون-4 👇👇👇 🔷آیت الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در نشست صمیمی با طلاب و فضلا که در مدرسه فیضیه برگزار شد ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب از همین پایگاه دینی شکل گرفت و به جهان صادر گردید. او با بیان اینکه در شأن حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) فراوان گفته شده است افزود: پایه شخصیت هر انسانی علم و درجه معرفت است و لذا ائمه طاهرین و معصومین(ع) بنیاد شخصیتشان بر یک معرفت الهی و فراطبیعی نهاده شده است. مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در زمره انسان هایی است که معرفت آنها آسمانی و غیبی است و به نحوی برای ائمه واسطه علم و معرفت بوده است؛ مقام مجاهدت حضرت فاطمه(س) بی نظیر است همانگونه که در فتنه بعد از پیامبر(ص) یک تنه قد برافراشتند. 🔹خدمات پیشینیان را در حوزه علمیه هرگز نفی نمی کنیم او با اشاره به اینکه خدمات پیشینیان را در حوزه علمیه هرگز نفی نمی کنیم ادامه داد: ما مدعی نیستیم آنچه می خواستیم در حوزه انجام شده است اما مدعی هستیم در پرتو انتظارات طلاب و فضلا و مطالبات رهبری و مراجع عظام، قدم های نسبتا اساسی برداشته ایم و زمینه را برای اقدامات بزرگتری فراهم آورده ایم. آیت الله اعرافی تصریح کرد: هرگونه تحول در حوزه باید بر پایه های درست و صحیح سنت های اصیل حوزه استوار شود و با تدبیر، حکمت و شجاعت پیگیری گردد. او با اشاره به اینکه در سال های اخیر با سخت ترین مشکلات مواجه بودیم ابراز کرد: ما به عنوان خادمانی که از درون حوزه برخاسته ایم در شنیدن ایده و طرح های طلاب و فضلا استقبال می کنیم به گونه ای که در بانک ایده ها حدود هزار ایده، طرح و مطلب اساسی جمع آوری شده، همچنین تمام مطالباتی که رهبر انقلاب اسلامی داشتند تنظیم و طبقه بندی شده و در دست کار و بررسی قرار گرفته است. 🔹برای اولین بار حوزه از فقدان اسناد جامع و راهبردی بیرون آمده است عضو شورای عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برای اولین بار حوزه از فقدان اسناد جامع و راهبردی بیرون آمده است و اکنون با همت بلند دوستان و بدون پول و امکانات اقداماتی شده است تا از اسناد کلی و برنامه کلان حوزه برخوردار باشیم. او بیان کرد: اکنون حوزه های علمیه از چشم انداز، منشور و حدود ۱۵ سند نظام جامع در حوزه های راهبردی کلان برخودار است و اولین برنامه ۵ ساله حوزه ها تقدیم شورای عالی شده است. آیت الله اعرافی عنوان کرد: مدیریت با این برنامه ۵ ساله برای اولین بار خود را در معرض قضاوت مراجع و شورای عالی حوزه قرار داده است و خود را بر انجام برنامه ها متعهد می کند. 🔹900 عنوان طرح در برنامه ۵ ساله حوزه پیش بینی شده او با بیان اینکه در این برنامه ۵ ساله حدود ۹۰۰ عنوان طرح و برنامه پیش بینی شده است گفت: چند برنامه کلان را پیش بردیم که حدود ۱۰۰ طرح بزرگ و اساسی ذیل آن وجود دارد و کارویژه های روحانیت هم آماده شده است. مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه مرزهای علمی حوزه باید توسعه پیدا کند افزود: یک سال و نیم است که ۵۰۰ استاد با هزینه صفر و کار جهادی بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش در چندین رشته دانشی را طراحی نموده اند. او با اشاره به اینکه قریب به ۵۰ رشته حوزوی در دانشگاه تحصیل می شود و ۲۰۰ رشته در قم توسط مراکز پیرامون حوزه ارائه می شود توضیح داد: در درختواره دانشی ظرف دو ماه آینده بخش فقه را هم نهایی خواهیم کرد و رشته های کاربردی و مهارتی را نیز راه انداری می نماییم. آیت الله اعرافی بیان کرد: در نظام شورایی حوزه تغییراتی در ساختار ها ایجاد شده و به شدت از افزایش نیرو پرهیز کردیم و امروز در چند قالب پایه های هم افزایی با برخی نهادها و مراکز پژوهشی را ایجاد نمودیم. او تصریح کرد: این دغدغه را داریم که حوزه باید بر منابع پایدار وقف و مردمی استوار باشد و از آن برخوردار شود چرا که مایه اقتدار بیشتر حوزه خواهد بود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به امکانات زیر ساختی حوزه گفت: در ۱۵ بخش اقداماتی صورت گرفته است و در زیر ساخت حوزه مسائل اجتماعی و انقلابی که به نیاز جامعه امروز جواب می دهد توجه نموده و در قلمروهای دیگر چون پول و بانکداری اقداماتی شده است. او با بیان اینکه در ۲۰۳۰ چند کار علمی انجام شد و در اسناد بین المللی اقداماتی انجام گرفت ابراز کرد: انقلابی بودن حوزه بخش مهم آن زیر ساخت هایی است که حوزه را در آن تراز قرار می دهد و ما آن را دنبال نمودیم. 🔹فیضیه مطالبه گر جامعه از مسؤلان است آیت الله اعرافی با بیان اینکه به اردوهای جهادی و راهیان نور عنایاتی شده است افزود: حوزه در کنار انقلاب و مردم خواهد بود و فیضیه فریادگر حمایت از مستضعفین و مطالبات آنها و نیز مطالبه گر جامعه از مسؤلان است. @salmanraoofi
نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون-5 👇👇👇 آیت الله اعرافی ابراز کرد: قلمرو ارتباطی ما همیشه باز است حتی در شبکه های اجتماعی حضور داریم و زمانی را برای کنترل این فضاها و پاسخگویی به پیام ها و نامه ها اختصاص می دهیم و اعضای شورای معاونین موظفند در هر هفته ملاقات عمومی داشته باشند. مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: در سطوح عالی و دروس خارج اقداماتی صورت گرفت و برای اولین بار حدود ۳۰ پروژه در این زمینه طراحی گردید با این تأکید که سطوح عالی و دروس خارج به عنوان قلب تپنده حوزه باید آزاد و مستقل باشد. او با بیان اینکه اصلاح نظام امتحانات شفاهی را داشتیم و بخش هایی از آن سبک تر شد و امتحان شفاهی به استان ها واسپاری شد گفت: طرح هدایت علمی و تربیتی مورد توجه قرار گرفت و حدود ۲۰ مرکز و پایگاه هدایت علمی و تربیتی وجود دارد و ارائه خدمات آنها آغاز شده است. آیت الله اعرافی بیان کرد: واسپاری کمیته ها و گروه های علمی به خود مراکز از دیگر اقدامات صورت گرفته بود و در حوزه مقاله ها نیز این واسپاری صورت پذیرفت و موجب کاهش صف پایان نامه ها و ارزش بیشتر آنها شده است. 🔹باید درس ها ناظر به مسائل جدید و مستحدثه شوند او افزود: در مورد فقه معاصر و مسائل مستحدثه طرح های کلانی وجود دارد و در قم چندین درس فقه اصول وجود دارد که فصل درخشانی در حوزه است و باید درس ها ناظر به مسائل جدید و مستحدثه شوند. مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در حوزه فقه معاصر، شورای فقه معاصر ما در حال تدوین بخش های جدید اصول و ناظر بر فقه معاصر است و ده ها تحقیق و پروژه در عالی ترین سطوح در حال بررسی است. او گفت: موج توجه به مسائل نوین در فقه ایجاد شده و ابواب و مسائل جدید فقهی به شکل چشمگیری ارتقا پیدا نموده است. آیت الله اعرافی افزود: محور دیگری که در حال آماده شدن است الگویی است که بر طبق آن سطوح عالی از پایه ۹ به بعد چند گرایش در آن ایجاد می شود. او با بیان اینکه حوزه آزاد و غنی ما در هر قلمرو علمی که وارد شود به قله ها می رسد افزود: طرح مهمی وجود دارد که بر اساس آن دانش اموختگان حوزه قم ساماندهی می شوند. مدیر حوزه های علمیه ابراز کرد: در حوزه پژوهش در سطح یک نظام پژوهشی را داشتیم اما برای سطح دو، سه و چهار این نظام وجود نداشته است. 🔹طرح هایی برای بهبود معیشت طلاب در حال آماده سازی است او در خصوص افزایش شهریه گفت: این افزایش صورت پذیرفت اما چون با موج گرانی ها روبه رو شد این افزایش به چشم نیامد و در کل برای معیشت طلاب چندین طرح در حال آماده سازی است. آیت الله اعرافی با بیان اینکه در اردوهای تابستانی سال قبل حدود ۲۰ هزار طلبه شرکت کرده بودند توضیح داد: زیر ساخت نکته بسیار مهمی است که اقداماتی در این زمینه شده و در مشهد و چند نقطه دیگر کشور طرح هایی در حال اجراست. او ابراز کرد: در کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی تأخیر داریم که امیدواریم بهبود یابد و در مقوله استاد، نظام آزاد انتخاب استاد را حفظ کرده ایم و نظام جامع استادی ما آماده شده است. مدیر حوزه های علمیه تصریج کرد: برای رشته های بدون سرفصل، سرفصل نوشته می شود و رشته ها تنوع بیشتری پیدا می کند و مراکز و مؤسسات تخصصی و فقهی ارتباطشان قوی تر می شود. او گفت: نظام سفیران هدایت در متن آموزش آمد و جایگاه پیدا کرد و ما آن را به عنوان برنامه خوب حوزه ای می پذیریم و قبول داریم. آیت الله اعرافی بیان کرد: بخش ساماندهی استعدادهای برتر انجام گرفته است و باید بتوانیم استفاده بیشتری از آن ها ببریم؛ در مجموع حوزه باید بین المللی شود و ما اکنون با این موضوع فاصله داریم. 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
🔆 امام آمد 🔆 آغاز ایام الله دهه فجر در چهلمین بهار انقلاب اسلامی، گرامی باد. #انقلاب_اسلامی #چهل_سالگی_انقلاب_اسلامی @salmanraoofi
nahaie_enghelab_chehel_sale97.11.6.pdf
3.46M
🔆کتاب انقلاب چهل ساله 🔆نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷دستاوردهای فرهنگی، معنوی، علمی، پزشکی، اقتصادی، امنیتی و ... 🔆تدوین: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم. @salmanraoofi
هدایت شده از Aminikhaah
💠 امام خمینی ره در بهشت زهرا وعده آب و برق رایگان داد؟ یا از مسیر سخت و طولانی برای آبادانی اقتصادی گفت؟ 🔶 توپخانه رسانه ای ضد انقلاب ، سالهاست بر این موج سوار است که خمینی ، در بهشت زهرا وعده آب و برق رایگان داد و مردم ، فریب همین را خوردند. ولی عجیب این است که امام ره نه تنها هنگام ورود به ایران این چنین وعده ای ندادند ، بلکه از مسیر دشوار اصلاح اقتصاد گفتند. امام ، پیش از آنکه از مردم ، رای «آری» به جمهوری اسلامی بگیرند ، به این حقیقت تذکار دادند که خرابی های اقتصادی دوران پهلوی ، بدون زحمت طاقت فرسا و همگانی جبران نخواهد شد: 🔷 « من بايد عرض كنم كه محمد رضاى پهلوى، اين خائن خبيث ... رفت، فرار كرد و همه چيز ما را به باد داد. مملكت ما را خراب كرد، قبرستانهاى ما را آباد كرد. مملكت ما را از ناحيه اقتصاد خراب كرد. تمام اقتصاد ما الآن خراب است و از هم ريخته است؛ كه اگر بخواهيم ما اين اقتصاد را به حال اول برگردانيم، سالهاى طولانى با همت همه مردم، نه يك دولت اين كار را مى تواند بكند و نه يك قشر از اقشار مردم اين كار را مى توانند بكنند. تا تمام مردم دست به دست هم ندهند نمى توانند اين به هم ريختگى اقتصاد را از بين ببرند. شما ملاحظه كنيد به اسم اينكه ما مى خواهيم زراعت را، دهقانها را دهقان كنيم، تا حالا رعيت بودند و ما مى خواهيم حالا دهقانشان كنيم! «اصلاحات ارضى» درست كردند. اصلاحات ارضى شان بعد از اين مدت طولانى به اينجا منتهى شد كه بكلى دهقانى از بين رفت، بكلى زراعت ما از بين رفت، و الآن شما در همه چيز محتاجيد به خارج. يعنى محمد رضا اين كار را كرد تا بازار درست كند از براى امريكا و ما محتاج به او باشيم در اينكه گندم از او بياوريم، برنج از او بياوريم، همه چيز را. تخم مرغ از او بياوريم، يا از اسرائيل كه دست نشانده امريكاست بياوريم. بنا بر اين كارهايى كه اين آدم كرده به عنوان «اصلاح»، اين كارها خودش افساد بوده است! قضيه «اصلاحات ارضى» يك لطمه اى بر مملكت ما وارد كرده است كه تا شايد بيست سال ديگر ما نتوانيم اين را جبرانش بكنيم؛ مگر همه ملت دست به هم بدهند و كمك كنند تا سالهايى بگذرد و جبران بشود اين معنا.» 🔻صحيفه امام، ج6، ص: 14 سخنرانى [در بهشت زهرا (غير قانونى بودن مجلس و رژيم)] زمان: 12 بهمن 1357/ 3 ربيع الاول 1399 ✅ @Aminikhaah
🔆کتاب تاریخ اجتماعی شیعه به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی منتشر گردید این کتاب به صورت درسنامه بوده و به مهمترین مباحث تاریخ اجتماعی شیعه می پردازد و حاوی اطلاعات و سرفصل‌های مرتبط با ساختار مطالعه در تاریخ اجتماعی با رویکرد به و روابط اجتماعی شیعیان است. ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نویسنده: حجت الاسلام محمدجواد یاوری سرتختی @salmanraoofi
✍شرحي از جلسه ملاقات با مقام معظم رهبري (حفظه الله) 🔹روز پنج‌شنبه 11بهمن97، با جمعي از محققان عرصۀ ، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و دقيق در مسائل علمي. 🔹در جمع ما افرادي چون دكتر پارسانيا، استاد واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر بابايي، دكتر ذوعلم ، دكتر الويري، دكتر جهان‌بين و... بودند. 🔹رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». 🔹قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش مي‌دادند. 🖋دكتر الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند. 🖋استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول تمدن غربي كشانيدند.🖋استاد واسطي بحث خوبي در موضوع فقه تمدن‌ساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». 🖋دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. 🖋دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. 🔹بنده در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظام‌سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. 🔷بعد از سخنان يك‌ساعتۀ ما، مقام معظم رهبري نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل مي‌آيد: 1⃣من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم. 2⃣خوشحالم كه مباحث نظري تا حدود مطلوبي انجام شد. اما پراكنده نباشيد، كنار هم باشيد تا بتوانيد يك جريان فكري درست كنيد. البته با اين‌كه عده‌اي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازي‌ها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، هم‌فكري كنيد و هم‌ديگر را كامل كنيد. 3⃣در مباحث نظري غرق نشويد. قبل از انقلاب يك عده‌اي از روشن‌فكران، ساعت‌ها بحث نظري مي‌كردند و در مسائل ذهني غرق مي‌شدند كه فايده‌ عملي هم براي انقلاب اسلامي نداشت. ناظر به عمل فكر كنيد. 4⃣وقتي ما مي‌گوييم انقلاب اسلامي هدفش است، يعني نبايد آن‌را به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه مي‌خواستيم يك پديده‌اي ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌ش تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي است. 5⃣ما اگر را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر مي‌شود. ما با غرب مخالفيم اما نمي‌خواهيم غرب را تخريب كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا مي‌كنند و غرب خودش افول مي‌كند. يك جمله‌اي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه مي‌گفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير مي‌شود. 6⃣ را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند. 7⃣به نظر من، پايه‌هاي : توحيد، عبوديت، كرامت انسان و سبك زندگي است. 8⃣تمدن اسلامي هم انسان‌محور است، اما انسان با خدا. 9⃣اميدوارم پايه‌هاي قوي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ادبيات علمي فاخر، تا اين سخنان بتواند در جوامع نخبگاني اثرگذار باشد. 🌹در پايان يك عكس دست جمعي با هم گرفتيم. سپس من جلو رفتم و كتاب‌هايم را به ايشان هديه دادم و از ايشان انگشتر زيبايي هديه گرفتم. سرم را روي شانه رهبر عزيز انقلاب اسلامي گذاشتم و ايشان را بوسيدم و.... جلسه تمام شد. @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از کانال حسین جلالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاید کسی گمان نمی کرد مولود ۱۱ بهمن سال ۱۳۱۳ در یزد، مصباح هدایت اهل ولایت و عمار ولی زمان باشد .... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan 🔰کانال حسین جلالی در ایتا: @Hosein_jalali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆پویا نمایی زیبای شبکه پویا از آیت الله مصباح یزدی به مناسبت تولد ایشان 🔆کاش حوزه ی علمیه یک مرکز رسانه ای قوی برای دفاع و تبلیغ از اسلام، نهاد حوزه، مراجع عظام، نشر خدمات اجتماعی طلاب و پاسخگویی هنری به شبهات و موارد لازم دیگر داشت سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی می توانند به چنین اموری قیام نمایند 🔆اگر دردی در این زمینه باشد @salmanraoofi