eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 🔹 استاد مرکز فقهی ائمه اطهار قم ادامه داد: معروف بین فقها این است که به‌مجرد ولوج روح ولو قبل از تولد، تعدی بر شخص، غیر مشروط به بلوغ بوده و موجب قصاص است؛ اما حرمت اسقاط جنین در حال اختیار برای همه، هم منصوص به نص خاص است و هم مُفتی‌به فقهاست. در برخی از روایات تصریح‌شده که وقتی کسی در مقام تحقیر نطفه گفت که چه ارزشی دارد تا سقط آن حرام باشد، حضرت فرمودند اول ما خُلق، نطفه است و لذا حریم حرمت اسقاط برای آن مقررشده است. البته درصورتی‌که سقط‌جنین قبل از ولوج روح و به شکل اختیاری باشد، علاوه بر جرم بودن آن، دیه نیز ثابت می‌شود. ✳ مشروعیت سقط‌جنین قبل از ولوج روح، خلاف اصل است 🔹 استاد قائنی افزود: مشروعیت سقط‌جنین خلاف اصل اولی است و موارد مشروعیت آن به‌شدت محدود است. نسبت به قبل از ولوج روح، اختلافی که فقها در زمان ولوج روح مطرح کرده‌اند مبنی بر این است که آیا چهارماهگی یا پنج‌ماهگی یا قبل از چهارماهگی است که برخی از پزشکان نیز به آن تصریح می‌کنند. البته در مواردی که معلوم نباشد جنینی حیاتش در سه ماه و نیم است یا چهار ماه یا چهار ماه و نیم، در اینجا معیار چهار ماه قرار داده‌شده است. ازنظر فقهی حکم اسقاط اختیاری، فرقی بین قبل و بعد نیست. تفاوت در مسئله قصاص است؛ اما در مورد سقط غیرعمدی و ضرورت‌هایی که اتفاق می‌افتد، باید به قبل و بعد از ولوج روح تقسیم شود. 🔹 استاد خارج فقه و اصول حوزه عملیه قم اضافه کرد: وجه این فتوا، این است که نسبت به قبل از ولوج روح، ضابطه مشروعیت سقط، عسر و حرج است که تعبیر دیگر آن، اضطرار است. حالا اینکه اضطرار چه فرقی با عسر و حرج دارد، بحث دیگری است؛ اما ضابطه‌اش این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد، حالا چه سلامت مادر درخطر باشد یا ازنظر روحی تحمل این جنین برای مادر مشقت داشته باشد. اگر این جنین نامشروع باشد، مادر حتی در فرض عدم ولوج حیات، حق سقط‌جنین ندارد؛ ولی چنانچه برای مادر، تحمل آن جنین حرجی باشد، سقط جایز خواهد بود. حرج، فقط برای مادر، مجوز سقط است و لذا پدر و دیگر بستگان مجاز در انجام سقط نیستند و جنایت او نامشروع محسوب می‌شود و مسئولیت مدنی دارد و جرم محسوب می‌شود و دیه هم دارد؛ تنها معیار، مادر است. این نسبت به قبل از ولوج روح است. ✳ تنها مجوز سقط‌جنین بعد از ولوج روح حفظ حیات یا سلامتی مادر است 🔹 قائنی سپس افزود: اما بعد از نفخ روح، بحث حرج و ضرورت و اضطرار، هیچ‌کدام کارساز نیست. چون جنین بعد از ولوج روح، انسانی است که تعدی به او قتل محسوب می‌شود و لذا مشهور فقها، قائل به قصاص شده‌اند. تنها عنوانی که مجوز سقط‌جنین بعد از نفخ روح است، عنوان حفظ حیات مادر یا حفظ سلامتی جدی مادر آن هم به‌عنوان دفاع است؛ چون مجوز بودن سقط در این مرحله از دید برخی از فقها به ملاک تزاحم است، مثل مرحوم خویی که به ملاک تزاحم، اسقاط را مجاز می‌داند. ولی این مبنایی که ایشان مطرح فرموده، از دید خیلی از فقها موردقبول نیست و تزاحم را مجوز قتل نمی‌دانند، ولی مرحوم خویی ملاک تزاحم را مطرح کرده و اختصاصی هم به مورد جنین ندارد و در موارد اکراه به ملاک تزاحم، مجوز قتل را صادر کرده‌اند. ایشان اکراه بر قتل را مجوز قتل می‌داند. ولی آن ملاکی که بی محذور است و ازنظر مبانی فقیه ما صاف است ولو ازنظر عده‌ای از فقها هنوز صاف نشده است، بحث دفاع است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه گفتار👇👇
🔅🔅🔅 ✳ تعلیل موجود در روایات، مجوز چنین سقطی است 🔹 استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: منظور از دفاع، دفاعی که در بنای عقلا وجود دارد، نیست. منظور من از دفاع، نصوص خاصی است که در برخی از موارد آمده که در آن‌ها تعلیلی آمده که اگر عنوان دفاع صادق باشد، مجوز قتل دیگری است. در بعضی از روایات در مورد مجنونی به کسی حمله کرده است، آمده است که حضرت فرمود اگر کسی که موردحمله مجنون قرارگرفته، مجنون را چه برای حفظ جانش و چه برای حفظ سلامتی خودش کشت، نه قصاص دارد و نه دیه. البته اینکه مجنون دیه ندارد یا باید از بیت‌المال بدهند، بحث دیگری است. روایت در کافی شریف است و صحیح السند است: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع- عَنْ رَجُلٍ قَتَلَ رَجُلًا مَجْنُوناً فَقَالَ آن كَانَ الْمَجْنُونُ أَرَادَهُ فَدَفَعَهُ عَنْ نَفْسِهِ فَقَتَلَهُ فَلَا شَيْ‌ءَ عَلَيْهِ مِنْ قَوَدٍ وَ لَا دِيَةٍ». 🔹 ارائه کننده دوم این نشست ادامه داد: روایت دیگری داریم که مشتمل بر تعلیل است که شخصی سواره از جایی گذر می‌کند و شخصی در معرض لگدمال شدن مرکب آن شخص می‌شود که ممکن است کشته بشود یا متضرر شود. این شخصی که در معرض خطر گرفته، خطر را از خودش دفع می‌کند و آن حیوان، راکب خود را بر زمین می‌زند و راکب می‌میرد. حضرت در این روایت تعلیلی فرمودند که لانه زجر عن نفسه. این شخص از خودش دفاع کرده است. منع ضرر از خودش کرده است. در این روایت فرض نشده که خطر متوجه به آن شخص مرگ بوده یا خصوص سلامتی آن شخص بوده است و ازاین‌جهت اطلاق دارد و لذا در سقط‌جنین هم قابل‌استفاده است. روایت معتبره است. «عَنْهُ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ كَانَ رَاكِباً عَلَى دَابَّةٍ فَغَشِيَ رَجُلًا مَاشِياً حَتَّى كَادَ آن يُوطِئَهُ فَزَجَرَ الْمَاشِي الدَّابَّةَ عَنْهُ فَخَرَّ عَنْهَا فَأَصَابَهُ مَوْتٌ أَوْ جُرْحٌ قَالَ لَيْسَ الَّذِي زَجَرَ بِضَامِنٍ إِنَّمَا زَجَرَ عَنْ نَفْسِهِ.» 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام سائلی در روایتی ازقول آیت الله شب زنده دار درباره شام خصوصی آیت الله خامنه‌ای میگوید:رهبری بشقاب خورشت رابخاطرداشتن گوشت(با توجه به گرانی‌ اخیر) برگرداندند حالا خود روحانی که مسبب این گرانی هاست توی خونه 60 میلیاردی زندگی میکنه @BisimchiMedia
▫️برگزاری كرسي ترويجي « درآمدی جامعه شناختی بر ادوار علوم اسلامی» با ارائه حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور 🔹شنبه ۱۸ اسفندماه سال ۹۷ ؛ ۱۸:۴۵ 🔹موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، طبقه ۵ ، سالن اندیشه لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6071 @salmanraoofi
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/6938 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
باسمه تعالی به ذهنم رسیده این تابستان یک باب کوچک فقه را که احتمالا "استخاره" باشد در حدود ۴۰ روز به روش چند مکتب فقهی ارائه کنم ولی فکر میکنم در این ۴۰ جلسه به اندازه ۴۰۰ جلسه درس خارج نکته به افراد منتقل شود نه به دلیل اینکه بنده درس میگویم به این دلیل که نکات روشی درباره موضوع شناسی، استظهار، استدلال، اجماع، شهرت رویکردهای مختلف فقهی به مسائل فقهی و موارد دیگر به دست مخاطبان خواهد رسید همچنین ممکن است مکتب شناسی فقهی استاد آیت الله شب زنده دار را سال بعد شروع کنم نه از جهت شخص ایشان بلکه از این جهت که بررسی مکتب فقهی فردی که زنده است احتمال تحلیلهای خطا را کم می کند و خود فرد به غنای تحلیلها کمک خواهد کرد تا خدا چه خواهد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ @salmanraoofi
صوت دروس در کانال @d_raoofi تبادل 🔻🔻🔻🔻🔻
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری مدظله العالی پذیرش سال تحصیلی 99-98 در 3 مقطع تمهیدی، خارج عمومی و خارج تخصصی ثبت نام: 1اسفند97تا20فروردین98 اطلاعات بیشتروثبت نام http://www.paziresh.mfos.ir کانال سروش: http://www.sapp.ir/mfos_ir 🆔@mfos_ir 🌐 www.mfos.ir ☎️ 02532401545
باسمه تعالی به تازگی اعلام شده رییس جمهور ایران به دیدار آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله خواهد رفت دلسوزان، نزدیکان، بیت و دفتر آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله باید مواظب باشند گزارشهای یک طرفه از این دیدار بیرون نیاید و این مرجع عظیم الشان به نفع جریانات سیاسی در ایران مصادره نشود و وجهه ایشان با گزارشهای یک طرفه مخدوش نشود و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ @salmanraoofi
💠ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید @salmanraoofi
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳ در ابتدا و برای شروع بحث پیشینه نظریه خطابات قانونی را بیان بفرمایید. 🔹 نظریه خطابات قانونی یکی از نظریاتی است که امام راحل بیان فرموده‌اند و در آثار مختلف اصولی و فقهی ایشان به کرات این مساله مطرح شده است. 🔹 برای پیشینه این بحث باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در علم اصول فقه این نظریه مطرح شده است که در تحلیل احکام شرعیه و نیز کیفیت وضع احکام شرعی مشهور اصولیون قائل به انحلال اوامر و نواهی شارع به تعداد مکلفین هستند یعنی اگر خداوند فرمود« اقیموا الصلوه» منحل می‌شود به تعداد مکلفین، یعنی گویا خداوند به تک تک مکلفین فرموده است اقیموا الصلوه. 🔹 مرحوم امام(ره) در مقابل این مطلب، فرموده اند که خطاب خداوند به تعداد مکلفین منحل نمی‌شود. این قائل شدن مشهور به انحلال خطاب لوازمی دارد. وقتی گفتیم خطاب به تعداد مکلفین منحل می‌شود که در نتیجه آن هر مکلف مورد خطاب شارع باشد و هر مکلف حکم مخصوص به خود را داشته باشد و تکلیف به ذمه او قرار بگیرد، لازمه آن، این است که هر فرد شرایط عامه تکلیف را داشته باشد. 🔹 به پیرو این نظریه، حالات شخصی مکلفین از قدرت و عجز تا داعی، باید در جعل حکم مورد لحاظ قرار بگیرد. به همین دلیل آقایان اصولی گفته‌اند اگر کسی عاجز است حکم در حق او به فعلیت نمی رسد. حکم جعل شده به نحو قضیه حقیقیه است اما چون شخص عاجز قدرت ندارد حکم در حق او فعلیت پیدا نمی‌کند. @salmanraoofi ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳ ثمره یا ثمرات این تفاوت نظر، بیشتر کجاها ظاهر می‌شود؟ 🔹 این بحث علمی در برخی از جاها به وضوح خود را نشان می‌دهد. از جمله در علم اصول در بحث از اینکه آیا امر به شی اقتضای نهی از ضد را دارد یا خیر؟ در بحث ترتب و ترک اهم و مبادرت به مهم مورد بحث قرار می گیرد. با اینکه خطاب شارع به اهم تعلق گرفته است و او فعلیت پیدا کرده است، آیا مهم هم در عرض آن امر فعلی دارد یا خیر؟ مشهور اصولیون بنابر همین نظریه انحلالی می‌گویند مهم امر فعلی ندارد. 🔹 اما در مورد بحث از مراتب حکم که توسط مرحوم آخوند مطرح شده است؛ دو مرحله آخر یعنی مرحله فعلیت و تنجیز، دائر مدار حالات شخصی مکلف است. در بحث تنجیز علم اجمالی و مباحث دیگر علم اصول، ما تاثیر انحلال را مشاهده می‌کنیم. فقها در هر یک از موارد علم اصول به دنبال این هستند که هر یک از مواردی را که با مشکل مواجه هستند حل کنند. 🔹 مرحوم امام این نظریه خطابات قانونی را از اولین دوره‌های اصولی و فقهی خود مطرح کرده‌اند لذا پیشینه این نظریه به اولین آثار امام(ره) می‌رسد. ایشان در برخی از دوره‌های اولیه نظراتی داشت ولی در مراحل بعد از آنها عدول کرد مثل بحث اماریت استصحاب که بعدها از آن عدول کرد. اما در مورد نظریه خطابات قانونی از همان ابتدا در اثار اصولی امام(ره) وجود دارد و از آن عدول نکرده است. 🔹 تقریبا در آثار مختلف امام(ره) این نظریه مطرح شده است؛ در انوار الهدایه، در تهذیب، در معتمد الاصول، در تنقیح الاصول و در جواهر الاصول. در همه اینها این نظریه مطرح شده است. حتی در آثار فقهی ایشان هم این نظریه مطرح شده است. ✳ به نظر شما چرا خیلی‌ها برداشت‌های متفاوت و یا به تعبیر دیگر برداشت‌های اشتباه از این نظریه امام(ره) داشته‌اند؟ 🔹 من جواب این سوال را با توجه به وجه نامگذاری که از ناحیه امام(ره) صورت گرفته است بیان می‌کنم. عدم دقت در وجه نامگذاری توسط امام(ره) سبب شده است که برداشت‌های اشتباه از این نظریه پیدا کنند و بر اساس آن، آثار و کارکردهایی اشتباه برای آن در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی قائل شوند و همین وجه اسم گذاری توسط امام(ره) آنها را به خطا انداخته است. 🔹 وجه نظر امام(ره) در انتخاب این عنوان این بوده است که خطابات شارع از جهت عدم انحلال به یک یک افراد از آن جهت که مشهور می‌گویند، نیست، بلکه خطاب به صورت کلی است بدون در نظر گرفتن حالات یک یک افراد، از این جهت آن را تشبیه کرده است به قوانینی که در مجالس قانون گذاری وضع می‌شوند. 🔹 توضیح آنکه، همانطور که قانون گذاران در همین دوره‌های متأخر وقتی در مجالس قانون‌گذاری وضع قانون می کنند به یک‌یک افراد نظارت ندارند و نیز حالات یک‌یک افراد را که بعدا این قانون شامل آنها می‌شود در وضع قانون لحاظ نمی‌کنند، بلکه قانون را عنوان قرار می‌دهند. 🔹 مثلا می‌گویند هر پسری که 18 ساله شد باید برود سربازی، این یعنی کل پسرهای 18 ساله باید بروند سربازی، این الزام رفتن به سربازی را بر عنوان پسر 18 ساله وضع می‌کنند. اگر کسی کفیل پدر یا مادر خود باشد و یا مشکل پزشکی داشته باشد این یک‌یک حالات را موقع وضع در نظر نمی‌گیرند. بلکه آنها را بعدا با تبصره و ماده‌های دیگری تعیین تکلیف می‌کنند. 🔹 در مجالس قانون‌گذاری حکم بر عناوین کلی بدون در نظر گرفتن حالات شخصی افرادی که تحت آن عنوان قرار می‌گیرند، وضع می‌شود. امام(ره) تنها به این وجه و حیثیت که در مجالس قانون‌گذاری مورد توجه است، عنایت داشته اند. یعنی تقنین بدون در نظر گرفتن حالات شخصی افراد صورت می‌گیرد. از این جهت که امام(ره) می‌فرماید: خطابات شرعی منحل نمی‌شود عنوان دیگر نظریه امام(ره) می‌شود «نظریه عدم انحلال خطابات قانونی». 🔹 نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که امام(ره) نمی‌خواهد بفرماید که خطابات شرعی مثل خطابات و قوانین مجالس است که به عرف واگذار شده است. و نتیجه این بشود که برخی هم با اشتباه برداشت از نظریه امام(ره) بگویند پس ما هم در شرع در بسیاری موارد به عرف مراجعه می‌کنیم و نیز سایر مباحث که برداشت‌هایی از این نظریه شده است که این برداشت‌ها به دلیل عدم توجه به وجه نامگذاری است که از ناحیه امام(ره) مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 حتی می توان گفت منقدان به ماهیت نظریه هم توجهی نداشته‌اند و لذا در پی لوازمی رفته‌اند که آنها خود به نظریه خطابات قانونی امام(ره) می دهند که در واقع هیچ ارتباطی با این نظریه ندارد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه گفتار در👇👇👇