#فقه_نظام
#عدالت_اجتماعی
#شهید_محمد_باقر_صدر
📌 ارکان عدالت اجتماعی- سیاسی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر
🔅🔅🔅
📝 *آثاری که درباره شهید محمدباقر صدر نگاشتهاید را معرفی و پیرامون آن توضیح بفرمائید.
✳ یکی از آثاری که درباره شهید محمدباقر صدر نگاشته ام، کتابی است به زبان عربی با عنوان «آفاق الفکر السیاسی للسیّدمحمدباقر الصدر» که توسط کمال السیّد در سال ۱۳۷۳ ترجمه شده است. در این کتاب اندیشه سیاسی شهید صدر در مورد فلسفه سیاسی، حکومت و دولت بحث شده است. مقالهای نیز با نام «مبانی و مبادی اندیشه سیاسی شهید صدر» در سال ۱۳۸۷ در شماره ۵۰ فصلنامه حکومت اسلامی نوشته ام که در این مقاله به مبانی دیدگاههای شهید صدر در بحث هستی شناسی پرداخته ام.
🔸 وی پدیدههای طبیعی را در پرتو ربط و نسبت آنها با انسان و خدا معرفی میکند. در این بینش نه تنها خداوند خالق جهان، قوانین و سنن حاکم بر هستی است بلکه مهمتر از آن مدبر هستی نیز اوست و از این زاویه به تعقیب شناسایی بیشتر خالق، اوصاف او و شناخت کاملتر جایگاه انسان در هستی و غایات آفرینش اوست و هر اندازه تفسیر فلسفی ما از هستی و حیات و زندگانی روشن باشد، رهیافتهای سیاسی– اجتماعی ما نیز به همان میزان کارگشا است.
🔸 در بحث انسانشناسی نیز توجه وافری به تعامل بین حب ذات و خود دوستی انسان و بعد معنوی انسان دارد و معتقد است راه و سرشت نیک و بی راهه در اجتماع و سیاست هر دو برساخته انسان است و نقش فکر و اراده را تعیین کننده در حیات سیاسی انسانها میداند. در بحث معرفت شناسی شهید صدر در تلاش است تا به وسیله بازسازی منطق صدرایی و تغییر در حوزه ساختارشناسی معرفت و ادراکات، در واقع به نوعی در فلسفه سیاسی اسلام که صرفاً به مباحث هستی شناسی میپرداخت، تنوع ایجاد کند.
🔸 در بحث صورت بندی سنن تاریخی ضمن برشمردن سنن تاریخی به شرطی، قطعی و غیرقطعی معتقد است. نوع سوم مورد اهتمام قرآن قرار گرفته است و نقش انسان در سازندگی حرکت تاریخ را نشان میدهد. سرانجام در نظریه خلافت عمومی، انسان را نماینده خدا در روی زمین با ویژگیهای خاص میداند که از طریق رابطه تواماً فقیه به عنوان مسئول و ناظر با مشارکت توده مردم در سرنوشت خود از هر گونه نظام سیاسی استبدادی جلوگیری مینماید.
🔸 همچنین مقاله «آزادی سیاسی از منظر شهید صدر» با عنوان «همایش آزادی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است. در این مقاله به دیدگاه شهید صدر در مورد آزادی اشاره شده است. شهید صدر معتقد است آزادی را کسی به انسانها هدیه نمیدهد بلکه انسان طبیعتاً و اصالتاً به دلیل اینکه موجودی دارای عقل و اراده است آزاد است و در مقایسه آزادی سیاسی- اجتماعی با نظام غرب معتقد است در اسلام آزادی حقیقی وصوری با یکدیگر آمیخته است و رهایی انسان از قیدهای اسیرکننده اراده تلاشی برای رسیدن به سعادت و کمال آزادی حقیقی است.
🔸 در مقاله «عدالت سیاسی از منظر شهید صدر» که در سال ۱۳۸۶ در شماره ۲۱۱ نشریه پگاه به چاپ رسید نیز به این مسأله پرداختهام که شهید صدر عدالت را به معنای اعتدالگرایی، میانهروی، قراردادن هر چیز در جای خودش و رعایت استحقاقها و نفی تبعیض گرفته است و در عدالت اجتماعی – سیاسی آن را نزدیک به برابری اقتضایی و مساوات حقیقی یا اعتدال در سلوک اجتماعی – سیاسی به دور از هر گونه انحراف و کاستی تعریف کرده است.
🔸 در رویکرد صدر در بحث عدالت اجتماعی – سیاسی، مصادیق عملی و تعاریف عملیاتی اهمیت دو چندانی دارند. او در بحث ارکان عدالت اجتماعی – سیاسی به سه واژه مهم تکافل، توازن و تأمین اجتماعی – سیاسی پرداخته است. تکافل را با دو ضمانت معنوی و درونی و ضمانت اجرایی که یکی ریشه در فطرت انسان و دیگر به عهده قدرت سیاسی دولت است مربوط میداند. در رکن دوم عدالت اجتماعی – سیاسی به بحث توازن پرداخته است که آن را به معنای تعادل و برابری در جامعه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میگیرد و تعریف عملیاتی آن را این گونه بیان میدارد: ایجاد فرصتهای برابر برای همه شهروندان منتهی با قیدی که در استفاده صحیح یا ناصحیح از این فرصت، شهروندان و اراده آنان تعیین کننده باشد. در بحث از تأمین اجتماعی – سیاسی منظورش ایجاد امنیت توسط قدرت سیاسی برای تمامی شهروندان است. در مقاله «بازخوانی اندیشه سیاسی شهید صدر» نیز به مباحث اندیشه سیاسی و مردم سالاری دینی از منظر شهید صدر و مباحث جامعه و فلسفه تاریخ اشاره شده است.
@salmanraoofi
ادامه در زیر👇👇👇
#فقه_نظام
#عدالت_اجتماعی
#شهید_محمد_باقر_صدر
📌 ارکان عدالت اجتماعی- سیاسی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر
🔅🔅🔅
📝 *در حال حاضر اثری پیرامون روش و دستگاه فکری شهید صدر در علوم سیاسی نیز در دست نگارش دارید. نام این کتاب چیست و در آن به چه مسائلی پرداختهاید؟
✳ بله کتاب «کاربرد دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی» برای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال ۱۳۹۸ است. در این پژوهش دستگاه روشگانی و فکری- سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی در سه حوزه بازشناسی، بازنگری و بازسازی مورد مطالعه قرار گرفته است. با اشارهای گذرا به حوزه بازشناسی و دسته بندی آن به موضوع، روش و غایت علم سیاست اشاره گردیده است. در حوزه بازنگری تفاوت رهیافتهای موجود درباره دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی و غرب بیان شده و اشاره گردیده که قلمروهای سه گانه موضوع، روش و غایت در علوم سیاسی غربی نمیتوانند سازگار با خواستههای نظام دانایی ما باشند. سرانجام در حوزه بازسازی دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی، ضمن طرح مسأله، پیشنهاداتی در جهت بهبود وضع موجود از جمله بیان روش شناسی سیاسی و چارچوب و سازه نظری بومی ارائه شده است.
🔸 با عنایت به اینکه اکنون در حوزه سیاست، دانش پژوهان از ناحیه روش شناسی و چارچوب و سازه نظری بومی متعلق به مواریث فرهنگ اسلامی در رنج و سختی به سر میبرند و از سرناچاری از دستگاه روشگانی و چارچوب و سازه نظری غیر بومی استفاده مینمایند، این پژوهش که نگاه مسأله محور دارد به دنبال ارائه پاسخ به این مشکل و معضل در حوزه سیاست میباشد. محقق تصمیم بر این گرفته است که از ایدهها و تراوشات فکری – سیاسی شهید صدر به عنوان یک روشنفکر دینی مجدد در خصوص این امر سیاسی استفاده نماید. البته بعد از مستندسازی به آرا و اندیشه سیاسی شهید صدر، تمام مباحث روش شناسی و چارچوب و سازه نظری اقتباس شده از او را پس از بازشناسی، بازنگری و بازسازی دستگاه روشگانی و فکری- سیاسی شهید صدر را در معرض و رؤیت مخاطبین دانش پژوهان سیاسی قرار خواهد داد. برای مثال نمودار چارچوب «انسجام منطقی نظام مند» در نظر شهید صدر پس از بازسازی به صورت زیر است:
@salmanraoofi
ادامه در زیر👇👇👇
فهرست ساماندهی پژوهش
۱- کلیات و تمهیدات نظری
۲- توصیف و تبین دستگاه فکری-سیاسی شهید صدر
۲-۱- دستگاه فلسفه سیاسی
۲-۲- دستگاه فقه سیاسی
۲-۳- دستگاه جامعه شناسی سیاسی
۳- چارچوب و سازه نظری در حوزه سیاست
۴- روش شناسی سیاسی در حوزه سیاست
۵- نتیجه گیری وجمع بندی مباحث
@salmanraoofi
ادامه در زیر👇👇👇
#فقه_نظام
#عدالت_اجتماعی
#شهید_محمد_باقر_صدر
📌 ارکان عدالت اجتماعی- سیاسی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر
🔅🔅🔅
📝 *آثار شهید محمدباقر صدر در حوزه روش شناسی علم دینی و فهم قرآن از نظر شما چقدر حائز اهمیت است؟
✳ آثار ایشان در حوزه روش شناسی بسیار سودمند و مؤثر است و به همین خاطر اشاره نمودم که کتاب «کاربرد دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی» را در دست تحقیق دارم. در خصوص روش شناسی علم دینی و فهم قرآن، شهید سید محمدباقر صدر از معدود صاحب نظران تلقی میشود که در زمینه تفسیر موضوعی قرآن کریم اقدام به نظریه پردازی نموده است. مفهوم کانونی در نظریه ایشان «استنطاق» است که به معنای ارائه پرسشهای جدید به قرآن جهت اخذ پاسخهای مناسب از آن میباشد.
📝 *مهمترین آثار و کتب ایشان از دیدگاه شما کدام اند؟
اکثر آثار ایشان سودمند است اما برای ایران کنونی ما و از مؤثرترین آنها میتوان به کتابهای ذیل اشاره کرد:
فلسفتنا، اقتصادنا، مجتمعنا، دروس فی علم الاصول(مشهور به حلقات)، المدرسه القرانیه، خلافه الانسان و شهاده الانبیا، الاسلام یقود الحیاه و تفسیر موضوعی قرآن.
📝 *شهید محمدباقر صدر و اندیشههای او تا چه اندازه بر روی انقلاب اسلامی و شخصیتهای انقلابی ما تأثیر داشتهاند؟
✳ با عنایت به اندیشههای سیاسی شهید صدر باید گفت ایشان در میان روحانیت مرتبط با حوزه نجف و امام خمینی(ره) در تبعید، به ویژه نگرشهای تحول خواه در ایران سهم به سزایی درتفکر انقلابی و به ویژه تشکیلات سیاسی داشتند. هر چند ایشان خودش را در اندیشه سیاسی وفادار به امام خمینی(ره) مطرح کرده است ولی در سطح نخبگان کشور به خصوص در مباحث تئوریک اقتصادی مانند نظریه منطقه الفراغ(از مهمترین دیدگاههای شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی و تشکیلات و احزاب سیاسی) الحق که تأثیرگذار بوده است. از جمله نقش شاگرد ایشان آیت الله هاشمی شاهرودی(ره) در استمرار انقلاب اسلامی ستودنی است.
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🔆حضرت آیت الله خلخالی دام ظله از اقدم و ادق شاگردان آیت الله العظمی خویی:
🔆آیت الله خویی در شهادت شهید صدر بلند بلند گریه کردند
پ ن: تکه ای از مصاحبه بنده با ایشان برای مجله رسائل که متاسفانه خوب فیلم برداری نشد
مصاحبه حدودا بیش از یکسال پیش انجام شد
@salmanraoofi
👈قابل توجه برادران گروه های جهادی
🔆حلقه مفقوده در تکنولوژی امداد رسانی
👤 میثم ظهوریان
🔆پس از #زلزله_کرمانشاه همراه جمعی از دوستان مدت کوتاهی برای کمک به مناطق سانحه دیده رفته بودیم. در روستایی در حالی که یکی از گروه های جهادی در حال ساخت دستشویی و مدرسه بود جوانان روستا در فاصله ای کم در چادری کنار جاده نشسته بودند و هنگام رسیدن ماشین های حامل کمک برای کسب سهم بیشتر از کمک های رسیده از چادر خارج می شدند و دوباره به جای اول باز می گشتند.
🔆به دوستی که همراهم بود گفتم بعید می دانم این منطقه به زودی #بازسازی شود. او که از حجم گروه ها و نهادها و تشکیلاتی که برای کمک آمده بودند متعجب بود، پرسید چرا؟ پاسخم این بود که چون خود مردم در بازسازی غایبند.
🔆واقعیت این است نه منابع مادی دولتی نامحدود است و نه #بروکراسی دولت کارآمد و نه نیروهای جهادی و گروه های مردمی تا ابد در مناطق حادثه دیده باقی خواهند ماند. طبیعی است که بعد از فروکش کردن #جو_عاطفی اولیه ناشی از حادثه، مردم عادی امدادرسان همان هفته اول، نهادهای دولتی و عمومی یک یا دو هفته بعد آن و اغلب گروه های جهادی نیز کمی دیرتر یا زودتر خواهند رفت و در نهایت همین مردم می مانند و شهر وروستایشان و وقتی برای این عامل اصلی نقشی در #فرایند_بازسازی تعریف نشده این فرآیند پایدار نخواهد بود.
🔆در اغلب تصاویری که این روزها نیز از امداد رسانی به سیل زدگان منتشر می شوند، #جامعه_محلی غایب اصلی هستند. کمتر تصویری را می بینیم که یک گروه جهادی در کنار تعدادی از مردم محلی در حال کار باشند. این روش از امدادرسانی اگر چه آثار معنوی و رشد و #خودسازی برای امدادگر دارد و به طور قطع در تسکین آلام اولیه سانحه دیدگان و مدیریت اولیه حادثه نیز بسیار موثر است، اما اثرگذاری قابل توجه آن در بازسازی منطقه آسیب دیده به طور جدی محل تردید است.
🔆یکی از مهمترین عناصر کلیدی موفقیت نهادی مانند جهاد سازندگی در توسعه روستاها به ویژه در دوره اول فعالیت خود در ابتدای انقلاب نیز مشارکت دادن فعالانه مردم در حلقه های مختلف #فرآیند_توسعه از انتخاب پروژه ها و اولویت بندی آن ها تا تامین منابع مالی و یدی بوده است. این فرآیند هم در قالب #خودیاری و هم در قالب شکل گیری #نهادهای_محلی (شوراهای اسلامی روستا) علاوه بر استمرار بخشیدن و ایجاد حس مالکیت نسبت به فرآیند پیشرفت در جامعه محلی، واقعی تر شدن و مساله محور شدن آن را به دنبال دارد.
🔆 #موتور_تغییر و موتور پیشرفت و توسعه و بازسازی نه دولت و نه گروه های جهادی که خود مردم هستند. هیچ کس به اندازه مردم یک منطقه برای پیشرفت آن انگیزه ندارد و نمونه ای که در ابتدای این یادداشت نیز ذکر شد بیشتر بازتاب عملیاتی شده انتظار ما از جامعه محلی در این فرآیند است.
🔆کار جهادی پیش از آن که کار برای مردم باشد #کار_با_مردم است و ما هنوز فاقد #تکنولوژی کار کردن با مردم هستیم.
@salmanraoofi
🔆آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی هم دوره آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله
🔆یکی از بهترین و فاضلترین شاگردان آیت الله العظمی خویی ره
🔆فیلم گریه آیت الله خویی ره در شهادت شهید صدر ره از ایشان بود
🔆متن مصاحبه کوتاه و آموزنده ایشان را اگر فرصت کنم ان شاء الله به اشتراک خواهم گذاشت
@salmanraoofi
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥وقتی همه خواب بودند...
🔆مستندی از حماسه جوانان و بسیجیان اهواز و خرمشهر که با مقاومت خود مانع از ورود آب به شهر شدند
@salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
16.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی جمعیت امام علی رسوا می شود ...
سندی دیگر از پشت صحنه فیلمی که جمعیت امام علی در فضای مجازی منتشر کرد و خوراک وزارت خارجه اسرائیل و رسانه های ضد انقلاب را جور کرد.
تا می توانید این فیلم را نشر دهید تا بقیه مردم هم از پشت صحنه این فیلم و جمعیت امام علی آگاه شوند.
معلوم نیست نهادهای امنیتی تا کی میخواهند با این جمعیت مشکوک مماشات کنند.
@BisimchiMedia
🔆همسر و فرزندان حضرت ابوالفضل(ع) چه کسانی بودند؟
🔆سفارش امام صادق(ع) نسبت به زیارت حضرت عباس(ع)
👉 https://tn.ai/1985375
@salmanraoofi
🔆وزارت نفت مانع جاری شدن آب در هورالعظیم است
🔆اگر مسوولان دولت و قضا رسیدگی نکنند از مقام رهبری استمداد می طلبیم
🔆قاسم ساعدی، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان از ممانعت وزارت نفت در برابر جاری شدن سیلاب به تالاب "هورالعظیم" خبر داد.
▫️ وزارت نفت از آغاز عملیات اکتشفات و حفاری نفت، تالاب هورالعظیم را به ۵ مخزن تبدیل کرد. الان با وجود وقوع سیلاب، مخازن ۱ و ۲ اندک آبی دارند، اما مخازن ۳، ۴ و ۵ هنوز خشک هستند و آب ندارند.
▫️او گفت: این اقدام موجب باقی ماندن کانون ریزگردها در خوزستان خواهد شد و دستگاههای نظارتی، دادستان و سازمان بازرسی کل کشور باید به موضوع ورود پیدا کنند.
▫️رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: اگر مسئولان نظارتی و قضایی نیز توجه لازم را به این مساله نداشته باشند، نمایندگان و مردم خوزستان از مقام معظم رهبری درخواست کمک کرده و نامهای خطاب با ایشان تدوین خواهد شد.
@salmanraoofi
🔵پذیرش دوره #تخصصی مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
✅ویژه خواهران
🔻تحت اشراف حجتالاسلام و المسلمین استاد یزدانپناه (مدّظلّه)
🔻با محوریت کتاب های «شرح اشارات» و «اسفار»
☑️با حضور مغتنم:
_حجتالاسلام و المسلمین استاد ضیایی «مدّظلّه» ( از شاگردان مبرّز حضرت علامه حسنزاده آملی حفظه الله)
_حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری «مدّظلّه» (از اساتید سطوح عالی و عضو مجمع عالی حکمت)
🔹شرایط پذیرش:
1⃣گذراندن کامل بدایه و نهایه
2⃣تکمیل دروسی که تا کنون در دوره برگزار شده (شرح اشارات و برهان شفا)
☎️جهت ثبتنام و پاسخ به سوالات:
0919 603 8992
⏱ زمان پاسخگویی: همه روزه (۱۹ تا ۲۱)
🗓مهلت ثبتنام: تا ۲۵ اردیبهشت
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat