eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تبیین کردند: ✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ 🔅🔅🔅 4. جهر به «بسم الله» در صلوات اخفاتیه 🔹 فقیهان شیعه فتوا مى‌دهند که جهر به «بسم الله» در صلوات اخفاتیه نیز مستحب است. چرا؟ چون در حدیث آمده است: «علائم الایمان خمس منها الجهر ببسم الله‌ الرحمن الرحیم».(16) 🔹 نقد: اگر به تاریخ مراجعه کنیم ظاهرش این است که اختلاف امیرمؤمنان با امویان در صلوات جهریه بوده، نه اخفاتیه، زیرا امویان یا بسم‌الله را نمى‌گفتند و اگر مى‌گفتند، آهسته مى‌گفتند، ولى على‌ علیه السلام آشکارا مى‌گفت: و از این‌جا اموى از علوى بازشناخته مى‌شد، ولذا حضرت به عامل خود در مصر نوشت: «و امرت الناس بالجهر ببسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم».(17) 🔹 وگرنه عدم جهر در صلوات اخفاتیه طبق قاعده است و این نمى‌تواند شعار اموى باشد. این‌جاست که تاریخ مى‌تواند در استنباط مؤثر باشد. 🔹 ولى در عین حال در برخى از روایات ما جهر و عدم جهر مطلق و برخى در مورد صلوات اخفاتیه است. شاید همین امور سبب افتاء به جهر شده است و اگر از این‌ها صرف نظر کنیم آن اطلاقات ناظر به صلوات جهریه است. .............................................. پی‌نوشت‌ها 1. ادوار الفقه الاسلامى، آیت‌الله‌العظمى سبحانى؛ 2. آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى، الحج فى الشریعه الاسلامیه/ج2/ص285؛ 3. المعتمد فى شرح المناسک، آیت‌الله‌‌العظمی خویى/ج29/ص325 (مناسک حج حلق و تقصیر)؛ 4. فتح/27؛ 5. فتح/27؛ 6. آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى، فروغ ابدیت/ص667؛ 7. همان/ص680 به نقل از سیره حلبى/ج3/ص24؛ 8. بقره/158؛ 9. عروةالوثقى، سیدمحمد کاظم طباطبایى یزدى/ج1/ص209 تا 212 (باب افعال وضو)؛ 10. بدائع الصنائع فى ترتیب الشرایع، علاءالدین ابى‌بکربن مسعود کاسانى، حنفى/ج1/ص17 - 16؛ 11. مائده/6؛ 12. نساء/24؛ 13. المیزان، علامه طباطبایى/ج4/ص431 تا 434؛ 14. نحل/90؛ 15. تفسیر طبرى/ج5/ص9؛ 16. العروةالوثقى/ص 649، فى الجهر والاخفات، المسألة 20؛ 17. کافى/ج7. @salmanraoofi
پژوهشکده ادیب فقه جواهری برگزار می کند: کارگاه آموزشی معنا شناسی و قرآن کریم در این کارگاه استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مباحث نوین معناشناسی و نقش آن در فهم قرآن کریم را مطرح می سازند. این کارگاه در ده جلسه پیوسته از تاریخ شنبه 98/2/28 در استان قم، پژوهشکده ادیب فقه جواهری از ساعت 22 تا 23 برگزار می گردد. علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند با شماره 09197459063 تماس حاصل فرمایند. در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: @adab89 @salmanraoofi
به کوشش استاد ابوالقاسم ؛ کتاب «فقه هسته‌ای» متشر شد 🔅🔅🔅 این کتاب شامل مجموعه مقالات همایش ملی درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که به کوشش توسط فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است. برای آشنایی با کتاب فقه هسته ای پست زیر را دنبال کنید @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📖🖋به گزارش خبرنگار اجتهاد، هم‌زمان با اتهام‌زنی‌های غربیان و پیوند برنامه‌ هسته‌ای ایران با مبانی شرعی دین اسلام با افتائات و القائات هرروزه سیاست‌ورزان غربی و عربی با طرح پرونده‌ هسته‌ای ایران، در القای این کژاندیشی به رهبران ملل دیگر کوشیدند که ایران نیز برهمین مسلک فقهی طیّ طریق کرده و ساخت سلاح هسته‌ای را منطبق با مبانی شرعی و فقهی خود در دستور کار قرار داده است. ◻️مقام معظم رهبری فتوای تاریخی خود را با اتکا به ادبیات دینی و مستندات فقهی ارائه نمود. ایشان در پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه (فروردین ۱۳۸۹)، نه‌تنها ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای را با حکم حرمت مواجه دانست، بلکه همین حکم را به سایر سلاح‌های کشتارجمعی نیز تسری داد. ◽️از این رو، کتاب «فقه هسته‌ای» شامل مجموعه مقالات همایش ملی «فقه هسته‌ای» درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ‌های ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ (تهران) و ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ (قم) برگزار شده است که به کوشش استاد ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. ◽️این اثر به محورهایی چون: «بیان نظر رهبری در دو ساحت چیستی‌شناسی و ماهیت‌شناسی»، «بیان اسناد پشتیبان»، «تبارشناسی نظریه» و «مقارنه میان اقتضائات فتوا و تعهد» می‌پردازد که به برای نخستین بار در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. ◽️در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: ممنوعیت تولید، انباشت و بکارگیری سلاح‌های غیرمتعارف، اعم از هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی، از مسائل مهم جهانی و مطرح در دوران معاصر است. به دنبال هجمه‌های تبلیغاتی از سوی رسانه‌های بیگانه، مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح‌های غیرمتعارف و کشتارجمعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ّظله‌العالی) موضع فقهی خویش را در مواضعی چند اعلان کردند. به تعبیر ایشان: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلا‌ح‌های کشتارجمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدید جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ما کاربرد این سلاح را حرام و تلاش برای مصونیت‌بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم (پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه؛ ۱۳۸۹/۰۱/۲۷). ◽️همچنین در مقطع دیگر فرمودند: ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح هسته‌ای نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانی اعتقادی و دینی ما بکاربردن این‌گونه وسایل کشتارجمعی اصلاً ممنوع است، حرام است. این ضایع‌کردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران ساخت ناوشکن جماران؛ ۱۳۸۸/۱۱/۳۰). ◽️پوشیده نیست که گستره‌ یک فتوا تابع دلالت ادله و مستنداتی است که فتوا به آن مستند است. فتوا به تحریم تولید و کاربست سلاح‌های غیرمتعارف هم از این قاعده مستثنا نیست. فتوای مقام معظم رهبری نیزی مستند به ادله متقنی است که مقالات این مجموعه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دلالت این اسناد به گونه‌ای است که نه اختصاص به مسلمانان و دارالاسلام دارد و نه موقت و مختص به زمان خاصی است. فتوای مزبور به ادله‌ای که بر حرمت و قبح ظلم، فتنه و افساد در زمین دلالت داشت مستند بود و پرواضح است که حرمت و قبح این امور، هیچ قیدی را نمی‌شناسد. همچنین با جستجو در منابع نمی‌‌توان نصّی پیدا کرد که‌‌‌ هادی به جواز تولید، انباشت، ‌خرید و فروش و کاربرد سلاح‌‌‌های کشتارجمعی باشد و اگر دلیلی یا نهادی پیدا شود که برای برخی این ایده را ایجاد کند، یا از سند معتبر برخوردار نیست و یا قابل توجیه و سازگاری با نصوص دالّ بر منع و حرمت امور مورد اشاره است. ◽️لازم به ذکر است، چاپ اول کتاب «فقه هسته‌ای» به کوشش ابوالقاسم علیدوست در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۴۸۰۰۰ تومان از سوی نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از اینجا (کلیک کنیدhttp://www.poiict.org/cart) اقدام نمایند. @salmanraoofi
🔆گرامیداشت عارف کامل سید هاشم حداد ره 🔆با پیام فرزند و وارث علامه طهرانی آیت الله سیدصادق طهرانی دام ظله و افاضات 🔆استاد سید یدالله یزدانپناه 🔆آیت الله صدیقی 🔆استاد طاهر زاده 🔆حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد 🔆حجت الاسلام و المسلمین وکیلی 🔆حجت الاسلام و المسلمین واسطی @salmanraoofi
باسمه تعالی بحث مکتب شناسی کاربردی حول بحث استخاره امروز تعطیل است ان شاء الله از شنبه ساعت ۱۲.۲۰ قم بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از آژانس مسافرتی شاپرک آسمان پلاک ۱۲ طبقه اول برقرار است و آخر دعوانان ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۲/۲۵ @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید: 🔹 هنر و افتخار نشست دوره‌ای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت 🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 انتشار رساله 🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند: ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم. 📌 پ.ن: دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟ یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۲ 🔺 استاد هادوی تهرانی 🔸 اظهار تلویحی اعلمیت 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 عدم انتشار رساله 📌 پ.ن: درست است که ظاهراً به احترام بزرگان، رساله منتشر نکردند؛ اما گویا آقایان مرجعیت خود را قطعی می‌دانند و دیگران را به تقلید از خود دعوت می‌کنند!! @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۳ 🔺 شیخ محمدجواد فاضل 🔸 تقلیل از شرایط مشهور تقلید و عدم لزوم اعلمیت 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 عدم انتشار رساله #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از روزنه
بخش استفتائات سایت یکی دیگر از سران ! اغلب سران تشکل موسوم به ، دفتر مراجعات و سایت شخصی دارند و در سایت شان به پاسخ می دهند! این قبیل امور معمولا مقدمه اعلان مرجعیت است و با وجود آنکه اغلب اساتید این افراد در قید حیات هستند، اعلام مرجعیت به این شکل، به عنوان یک چالش اخلاقی و سلوک غیر همسو با سیره بزرگان تشیع، محل حساسیت و پرسشگری عموم طلاب و روحانیون قرار گرفته است. وانگهی! این حجم‌ دفتر و رساله و مرجع، نهاد مرجعیت شیعه را در آینده نزدیک با بی سابقه مواجه خواهد کرد که گرچه موجب تسهیل روابط با نظام سیاسی خواهد شد، اما اقتدار مذهبی نهاد روحانیت (که همواره به عنوان پشتوانه و سرمایه تاریخی تشیع بوده) را به شدت به مخاطره خواهد انداخت. 🔶حاشیه اطلاع رسانی و دغدغه مندی حوزویان در این باب، نه به معنای نفی کلی حضرات(که آنان در جای خود محترم اند)، بلکه تذکاری است جهت جلوگیری از سوءاستفاده اطرافیان که گاه با اغراض غیرالهی، در شیپور تکثر و تفرق در مرجعیت و روحانیت، دمیده و می دمند. @rozaneebefarda
هدایت شده از دیوار طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سیره حضرت آیت الله بهجت در اعلام و اقدام برلی مرجعیت ♨️حتی یک قدم نه قبل از مرجعیت و نه بعد از مرجعیت برای مرجعیت برنداشت! ♨️خدا را شاهد می‌گیرم هزار تومان هم خرج مرجعیت و تعریف خودش نكرد ♨️تا جایی که تحت اختیارش بود حتی اجازه نداد توی رسالش بنویسند «آیت‌الله العظمی» می‌نوشتند «العبد محمدتقی بهجت»! @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه