#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت ششم
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪ یک کار دیگر حضرت امام بگذارید من مطرح کنم پایان بخش عرایض بنده باشد و آن چیزی است به اسم بسط عرفان در ساحت اجتماعی و تمدنی. ما این مسئله را در حضرت امام میدیدیم یعنی عملاً دیدیم همین عارف آمده سر صحنه حکومت و آمده یک نهضتی را برپا کرده بر اساس آن حکومتی را تشکیل داده ما اینها را که دیدیم و برخی از اندیشههای حضرت امام من فی الجمله میگویم ولی واقعیتش یک نکته دیگر است که من معتقدم. آیا صرفاً عرفانی بود که امام را در کارش استفاده کرد ولی بسطش نداد در فضای انقلاب یا بسطش نداد در فضای اجتماعی یا آن کار را کرد. من معتقدم حضرت امام این کار را کرد.
▪ برای نمونه این مقدمه را اگر نگاه کنید سعی کردیم اینجا از جناب هلالی هم خواستم بیشتر بحث ها را موارد و شواهد و اینها چند نمونه را حذف کردم ایشان زحمتش را کشیدند. تا میتوانید اندیشههای حضرت امام را بیاورید. که چگونه در علوم و در بحث دانشگاه این را پیاده کرد چگونه در بحث به اصطلاح سیاست و حاکمیت پیاده کرد. چگونه در تمدن مطرح کرد.
▪ هر جایی که امام، البته حرف امام من معتقدم بیش از اینهاست. ولی به عنوان نمونه آوردیم باور کنند. چگونه مسئله توحید را حضرت امام با آن حالت نابش ما همه هیچیم هیچ فقط خداست. این تعابیرهایی که این شکلی دارد. آن بیانات حضرت امام چگونه آمد سر حاکمیت. در اخلاق سیاست حاضر شد. در مسئله دانشگاه اندیشه امام حاضر شد در بحث تمدن حاضر شد این مسئله ای که ما همیشه شنیدیم ما موظف به نتیجه نیستیم موظف به وظیفهایم. فضای وظیفه حضرت امام آنقدر ناب است نه آن حرفی که برخی ها میگویند وظیفه خشکی که نمیدانیم اینجوری اصلاً در کار حضرت امام نیست. نگاه کنید مشخص است.
▪ به نظرم اینها را اگر کسی بیاید بسط بدهد و اگر بشود در این موسسه فکری به حالش شود یعنی بزرگانی بیایند سرورانی بیایند این را امتداد اجتماعی حرکت که انصافاً این کار را کرد من معتقدم امام این کار را انجام داد به پایان برده از منظر خودش کار را انجام داده این را بسط بدهند اندیشه حضرت امام را و این فضا را نشان بدهند. چون اخیراً برخیها من دیدهام این شکلی میگویند حضرت انقلاب کرد به دلیل فقاهتش. ولاغیر. من به این قائل نیستم. فقاهت حضرت امام حاضر است یقیناً. عقلانیت امام حضرت امام حاضر است یقیناً. معنویت حضرت امام حاضر است یقیناً. ولی باید سهم هر یک من معتقدم حضرت امام سهم عرفان را در مغز تمدن میداند در آن به اصطلاح اصل تمدن میداند به تعبیر دیگر لایههای تمدنی اگر درست کنیم باطنیترین لایه که خود را باید باز کند را امام عرفان میداند و احوال معنوی میداند تمدن اسلامی را با این معنا میکند که اگر اینها فکر میکنم روش کار بشود میتواند مفید باشد به نظرم پیشنهاد میخواهم بدهم حالا که یک جمعی است هم رو اخلاق عرفانی امام کار بشود هم روی اسرار صلاة حضرت امام کار بشود هم روی عرفان و بسط عرفان در فضای اجتماعی حضرت امام کار بشود. کار عالمانه ای که بشود نشان داد و تبیینهای دقیقی ازش ارائه داده بشود. من تشکر میکنم از سرورانی که فرصت را برای من تهیه کردند از همه سرورانی که محبت کردند تشریف آوردید زحمت کشیدید از اظهار محبتهایی که فرمودید بسیار ممنونم خداوند سبحان ان شاء الله همه ما را از پیروان حقیقی حضرت امام قرار بدهد.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طرحی کمهزینه برای تعمیر خانههای خالی مهدیه
🖋 محمد حقپرست
🔹 طبق بررسیها ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه در شهرک مهدیه وجود دارند که فقط به علت تعمیرات معطل ماندهاند. هزینه تقریبی این تعمیرات حدود هشت میلیارد تومان برآورد میشود.
تاکنون چند طرح برای رفع این مشکل از سوی کانال مناهج ارائه شده است.
🔹 پیشنهاد دیگری نیز میتوان به این لیست اضافه کرد:
از هشت میلیارد ذکر شده، تقریبا ۷۰ درصد آن صرف هزینههای عمرانی و نیروی انسانی است که میشود ۵/۶ میلیارد، و برای تأمین مصالح و مواد اولیه حدود ۲/۴ میلیارد نیاز است.
🔹 از سویی دیگر، گروه های «جهادی سازندگی طلبگی» داریم که در مناطق مختلف کشور فعالیت میکنند. اگر تعدادی از نیروهای جهادی حاضر شوند برای خود حوزه آستینی بالا بزنند، با یک مدیریت و هماهنگی ساده میتوان از ظرفیت خود طلاب برای تعمیرات مهدیه استفاده کرد و فقط دغدغه تأمین هزینه مصالح را داشت.
🔹 به عنوان مثال، اگر نقاشی یک خانه دو میلیون تومان هزینه داشته باشد: ۲۰۰ هزار تومان بهای رنگ و یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان اجرت نقاش. هزینه نقاش، همان هزینه نیروی انسانی است که ۹۰ درصد هزینه میباشد. حالا حسابش را بکنید با همکاری نیروهای جهادی چقدر از هزینهها میتوان کم کرد و طلاب زیادی را از وضعیت بحرانی مسکن نجات داد.
🔹 ناگفته نماند، هرچند طلاب جهادی که اعلام آمادگی میکنند انگیزه مالی ندارند، اما تشویقها و امتیازاتی را باید برای ایشان در نظر گرفت.
کانال «مناهج» آمادگی دارد برای فراخوان و هماهنگی با گروههای جهادی اقدام کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
سلمان رئوفی
🌀 طرحی کمهزینه برای تعمیر خانههای خالی مهدیه 🖋 محمد حقپرست 🔹 طبق بررسیها ۵۰۰ واحد مسکونی خالی ا
باسمه تعالی
کاش به این پیشنهادات توجه شود متاسفانه نوع آنچه از مدیر حوزه شنیده می شود طرحهای راهبردی است
که بعدا هم از گوشه و کنار شنیده می شود مدیر حوزه ناله کرده اند که چون پول نیست طرحها متوقف است
نمی دانم چرا تفکر استفاده از این همه طلبه جوان و جهادی که در بسیاری امور حاضرند با حوزه و مدیر آن کار کنند دیده نمی شود
واقعا پاسخ استفاده نکردن آیت الله اعرافی از این همه نیروی متراکم جوان چیست نمی دانم
به عنوان نمونه دفتر فقه معاصر که خدمات خوبی داشته و الحمدلله ادامه دارد کارهای عمده آن حاصل تلاش یک طلبه جوان است که استاد آیت الله شب زنده دار به کار گرفته اند
و همینطور حوزه علمیه معصومیه که فعلا دائما اخبار خوبی از آن شنیده می شود حاصل همین مدیریت جوان، جهادی و انقلابی است
به نظر آیت الله اعرافی از اساس باید در روش مدیریت اجرایی و بکارگیری نیروها تجدید نظر کنند
و برای اجرای تفکرات تحولی و اصلاحی رویکرد دیگری اتخاذ کنند و راه دیگری بپیمایند
و السلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۹/۲۱
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت هفتم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا غفوریان
بسم الله الرحمن الرحیم
کاش خود حاج آقای یزدانپناه تشریف داشتند من یکی دو نکته راجع به شرح بسیار ارزشمندی که ایشان تالیف فرمودند میخواستم عرض کنم و یکی دو نکته راجع به کتاب شریف مصباح الهدایه و بعد یک پیشنهاد. راجع به شرحی که امروز رونمایی شده من بدون اغراق عرض میکنم اولی که این کتاب به دستم رسید چند تا بحث در مصباح الهدایه وجود دارد حداقل به تشخیص ناقص خودم عرض میکنم که هم عبارتهای مرحوم امام و هم خود محتوای مطلب پیچیده است و مشکل هست گرچه سرتاسر این کتاب و اساسا رشته عرفان نظری یک علم آسان و راحتی نیست متونی هم که هست معمولا مشکل است در همین بستر پیچیدگی این علم و اغلاق و مشکل بودن متون بعضی جاها در مصباح الهدایه مشکل تر هست من وقتی این کتاب شرح به دستم رسید اول رفتم سراغ یکی دو مورد از همین جور بحث ها واقعا هم دیدم خیلی خوب مولف محترم اینها را توضیح داده من فقط به دو موردش میخواهم اشاره کنم و در یک موردش یک مثال کمکی برای بحث بگویم. یکی در بحث تحلیل بداء با تکیه بر یک روایت شریفه ای حضرت امام نکته ای میفرمایند در مصباح الهدایه فرصت و موقعیت نیست بخواهم عبارت و مطلب را بخوانم. میخواهم به این اشاره کنم که مرحوم امام با تکیه بر روایت، نظری و حرفی را در باب بداع میفرمایند و با دیدگاه مرحوم صدر المتاللهین هم مخالف میکند این را من همان اول کتاب که به دستم رسید نگاه کردم و دیدم شرح و توضیح این مطلب کار آسانی هم نبود. دیدم در این شرح خیلی خوب بهش پرداخت شده این یک مورد که در مصباح سی و ششم در همین کتاب هست. این را عزیزان بعدا میتوانند مراجعه بکنند هم در متن و هم در شرح ببینند.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت35
🔅🔅🔅
📚35-فی الکافی باسناده عن هشام بن سالم قال: كنا بالمدينة- بعد وفاة أبي عبد الله عليه السلام- أنا و محمد بن النعمان صاحب الطاق، و الناس مجتمعون على عبد الله بن جعفر، فدخلنا عليه فسألناه عن الزكاة في كم تجب؟ قال: في مائتي درهم خمسة دراهم. قلنا: ففي مائة؟فقال: درهمان و نصف.
▪️قال: فخرجنا ضلالا، ما ندري إلى أين نتوجه و إلى من نقصد، نقول: إلى المرجئة، إلى القدرية، إلى المعتزلة، إلى الخوارج، إلى الزيدية؟ فنحن كذلك إذ رأيت شيخا لا أعرفه يومئ إلي بيده، فخفت أن يكون عينا من عيون أبي جعفر المنصور، و ذلك أنه كان له بالمدينة جواسيس على من يجتمع بعد جعفر بن محمد عليهما السلام الناس، فيؤخذ فتضرب عنقه، فخفت أن يكون منهم، فقلت للأحول: تنح، فإني خائف على نفسي و عليك، و إنما يريدني ليس يريدك. فتنحى عني بعيدا.
▪️و أتبعت الشيخ، و ذلك أني ظننت لا أقدر على التخلص منه، فما زلت أتبعه حتى ورد على باب أبي الحسن موسى عليه السلام ثم خلاني و مضى، فإذا خادم بالباب فقال لي: ادخل رحمك الله، فدخلت فإذا أبو الحسن موسى عليه السلام، فقال لي ابتداء منه: «إلي لا إلى المرجئة، و لا إلى القدرية، و لا إلى المعتزلة، و لا إلى الخوارج، و لا إلى الزيدية».
▪️فقلت: جعلت فداك، مضى أبوك؟ قال: «نعم». قلت: مضى موتا؟ قال: «نعم». قلت: فمن لنا بعده؟ قال: «إن شاء الله أن يهديك هداك». قلت: جعلت فداك، إن عبد الله أخاك يزعم أنه إمام من بعد أبيه. فقال: «عبد الله يريد أن لا يعبد الله». قلت: جعلت فداك، فمن لنا بعده؟ قال: «إن شاء الله أن يهديك هداك». قلت: جعلت فداك، فأنت هو؟ قال: «لا، ما أقول ذلك».
▪️قال: فقلت في نفسي: لم أصب طريق المسألة، ثم قلت له: جعلت فداك عليك إمام؟ قال: «لا». قال: فدخلني شيء لا يعلمه إلا الله تعالى إعظاما له و هيبة، ثم قلت: جعلت فداك، أسألك كما كنت أسأل أباك؟ قال: «سل تخبر و لا تذع، فإن أذعت فهو الذبح». قال: فسألته فإذا بحر لا ينزف قلت: جعلت فداك، شيعة أبيك ضلال فألقي إليهم هذا الأمر و أدعوهم إليك؟ فقد أخذت علي الكتمان. قال: «من آنست منه رشدا فألق إليه و خذ عليه الكتمان، فإن أذاع فهو الذبح» و أشار بيده إلى حلقه. قال: فخرجت من عنده و لقيت أبا جعفر الأحول فقال لي: ما وراءك؟ قلت: الهدى، و حدثته بالقصة، ثم لقينا زرارة بن أعين و أبا بصير فدخلا عليه و سمعا كلامه و سألاه و قطعا عليه، ثم لقينا الناس أفواجا، فكل من دخل عليه قطع عليه، إلا طائفة عمار الساباطي، و بقي عبد الله، لا يدخل عليه إلا القليل من الناس . »
ادامه دارد...
@salmanraoofi
ترجمه حدیث را در پست زیر دنبال کنید👇🏾👇🏾👇🏾
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت35
🔅🔅🔅
📌ترجمه:
◽️در کافی با اسنادش از هشام بن سالم آمده که گويد: من با محمّد بن نعمان صاحب طاق پس از وفات حضرت صادق عليه السّلام در مدينه بوديم و روزى با گروهى از مردم در منزل عبد اللَّه بن جعفر گرد آمده بوديم، و در باره زكاة از وى پرسش ميكرديم، عبد اللَّه گفت: در هر دويست درهم پنج درهم زكاة است، گفتم: در صد درهم چه مقدار است؟ جواب داد: دو درهم و نصف درهم.
در اين هنگام با حيرت و درماندگى از منزل او بيرون شديم، و نميدانستيم به كجا برويم، آيا رو به مرجئه، و يا قدريه، يا معتزله و يا خوارج و يا زيديه برويم، در اين هنگام كه متحير بوديم، ناگهان پيرمردى كه با وى آشنا نبوديم بطرف ما آمد و اشاره كرد كه نزد او برويم. ما از اين جريان واهمه كرديم مبادا اين مرد جاسوس باشد، زيرا بعد از وفات حضرت صادق عليه السّلام در مدينه جاسوسان زيادى بودند كه مىخواستند بفهمند مردم پس از وفات آن حضرت بطرف چه كسى خواهند رفت تا گردن او را بزنند، لذا من ترسيدم مبادا اين مرد از آن جاسوسان باشد.
🔹در اين هنگام به احول گفتم: از من دور شو و من از اين جريان ميترسم، وى اكنون مرا احضار ميكند، و با شما كارى ندارد و او هم مقدارى از من دور شد، من دنبال پيرمرد براه افتادم و چاره از خلاصى او نداشتم، پيرمرد مرا برد تا در خانه حضرت موسى ابن جعفر عليهما السّلام رسانيد، و سپس مرا تنها گذاشت ناگهان خادمى رسيد و گفت: خداوند شما را رحمت كند وارد منزل شويد، من وارد شدم و حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام قبل از اينكه با وى سخن بگويم، فرمود: نه بطرف مرجئه، و نه بطرف قدريه، و نه زيديه، و نه خوارج، عرض كردم: قربانت گردم پدرت وفات كرد؟ فرمود: آرى، گفتم: پس امام بعد از وى كيست؟ فرمود: بزودى خداوند تو را به امام بعد از وى هدايت خواهد كرد، عرض كردم: برادرت عبد اللَّه خيال ميكند وى پس از پدرش امام است فرمود: عبد اللَّه كارى ميكند كه خداوند پرستش نگردد، بار ديگر عرض كردم: امام ما اكنون كيست؟ فرمود: خداوند تو را باو خواهد رسانيد، عرض كردم شما امام هستى؟ فرمود: من اين را نخواهم گفت.
🔹راوى گويد: من فهميدم در طرز سؤال اشتباه كردهام، گفتم: قربانت گردم، آيا امامى بر شما حاكم است؟ فرمود: من تحت نظر امام ديگرى نيستم، در اين هنگام عظمت و هيبت او در دلم راه پيدا كرد، گفتم: قربانت گردم اينك از شما مىپرسم همان گونه كه از پدرت مىپرسيدم فرمود: بپرس و ليكن انتشار نده، اگر مطالب را در بين مردم آشكار كنى خطر كشته شدن هست.
گويد: از وى مسائلى را پرسيدم و او را مانند دريائى بىپايان يافتم، پس از اين عرض كردم: قربانت گردم شيعيان پدرت هم اكنون متحير و سرگشتهاند اجازه ميدهيد جريان را به آنان برسانم و آنها را بطرف شما دعوت كنم؟ و ليكن شما از من پيمان ميگيرى كه اين مطالب را در جاى ديگرى اظهار نكنم. فرمود: اگر افرادى را ديدى كه مورد اعتماد و محل اطمينان هستند جريان را به آنان اطلاع بده و از آنان عهد و ميثاق بگير تا اين مطالب را علنى نكنند كه خطر كشته شدن در بين هست، حضرت در اين هنگام بسوى خود اشاره كرد يعني سر مرا خواهند بريد.
🔹راوى گويد: من از خدمت آن جناب بيرون شدم و جريان را به ابو جعفر احول گفتم، و پس از اين با زراره و ابو بصير ملاقات كرديم و آنان را هم از قضيه مطلع كرديم و آنها خودشان نزد امام عليه السّلام رفت و مطالب را از خود آن جناب استماع كردند و به امامتش عقيده پيدا نمودند، و سپس جريان را بمردم رسانيديم و مردم دسته دسته به خانه او ميرفتند مگر گروهى كه با عمار ساباطى بودند، و عبد اللَّه هم در خانهاش نشسته و جز اندكى از مردم، كسى با وى رفت و آمد نداشت.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت هشتم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️مورد دیگه مطلبی است که تا آنجایی که من گشتم این نکته را اختصاصاً در مصباح الهدایه و یک جای دیگه ای هم به اشاره از حضرت امام دیدم به نظرم میرسد که توضیحش هم آسان نیست و آن مطلبی است که حضرت امام یک بخشی از آن را نقل میکنند و بعد خودشان تکمیل میکنند و میفرمایند نوع ارتباط و نسبت ساحت روحانی و غیبی وجود و ساحت ناسوتی و شهودی و سافلتر وجود به گونه ای است که هر یک از این عرصه ها استداره ای است خوب از قدیم در نجوم میگفتند که دایره شکل بسیطی است، کره بسیط هست، زاویه ندارد اضلاع ندارد، اینها این را آوردند در تبیین نظری در عرفان، حضرت امام هم این را میفرمایند که آن هسته مرکزی و آن لبّ و مغز اصل هستی که تجلیاتش بعدا بروز کرده و حتی به عالم جسمانی و ناسوت و اینها ارتباطش مثل کرات مسمت هست، کره توپر، منتها تا اینجاش را دیگران هم گفتند فرمودند به این که کرات روحانی غیر از کرات جسمانی هستند.
▪️در کره جسمانی، مثل یک توپ فرض کنید محیطش احاطه دارد بر مرکز اما در کره روحانی به عکس است مرکز بر محیط احاطه دارد این واقعا یعنی چه این را ما چطور تصور کنیم تا تصدیق کنیم تا بفهیم من قبل از بحث بداع اولی که این شرح به دستم رسید رفتم سراغ همین که ببینم این نسبتهای کرات روحانی و جسمانی که حضرت امام میفرمایند ایشان در شرح چگونه به آن پرداختند دیدم خیلی خوب توضیح دادند که اصلاً آن چیزی که در عالم شهود و در عوالم جسمانی ما میبینیم چیزی جز تجلی مرکز نیست من میخواهم یک مثالی عرض کنم برای توضیح این، ببینید ما حتی مثال جسمانی هم میتوانیم پیدا کنیم مثال شهودی به معنای علم حضوری نه، یعنی از عالم شهود از عالم پایینی که به طور محسوس قابل مشاهده حسی هم باشه منتها نه مثال به توپ.
▪️ببینید ما یک کره جسمانی مثل توپ اگر در نظر بگیریم محیط بر مرکز احاطه دارد ولی مرکز بر محیط احاطه ندارد اما اگر شما نور این نور حسی را عرض میکنم نه نور معنوی یا وجود نه. نور شیخ اشراق نه. همین نور خورشید، یا عرض کنم چراغ و امثال اینها. میدانید در فیزیک هم میگویند نور انتشارش بسته به شکل منبع انتشار نور است اگر ما یک منبع کره ای داشته باشیم یعنی اگر شما یک لامپی در نظر بگیرید یا خورشید، که کره است خود منبع انتشار نور کره است البته هر مثالی از یک جهت مقرب است از یک جهت مبعر، خورشید کره است ولی جلوه گری نور خورشید همه جا یک نواخت نیست بعضی جاهاش تشعشعات درش بیشتر است بعضی جاها کمتر است حالا این جور نباشد همه جا هم یک نواخت انتشار نور ازش اتفاق بیفتد این نور منتشر هم به شکل کره منتشر میشود. اما آنچه که منتشر میشود همان نور لامپ و خورشید است هیچ چیز دیگری نیست هر وقت و هر جا از این منبع اگر انتشارش متوقف بشود آن نوری هم که دارد منتشر میشود همانجا متوقف میشود.
▪️اصلا آن نور منتشر محیطی هم اگر داشته باشد آن محیط کاملاً وابسته به همین مرکز است. یعنی در واقع آن مرکز هست که نور منتشر شده را ساخته است و جلوه نور همین است که منتشر شده است. ولذا این مرکز است که مسلط بر محیط است این مرکز است که آن محیط را انتشار داده و جلوه داده آن محیط بر مرکز سلطه و احاطه و چیرگی ندارد برعکس در همین نور حسی هم میشود این مثال را زد. منظورم این است. دو تا مسئله مشکل تری که خود حضرت امام در عبارتش توضیح نداده است. شارح آن کسی نیست که توضیح واضحات یا مرجع ضمیر را در یک عبارتی صرفا بیاید بیان کند. آن محتوا و مطلبی که در بطن ذهن مولف بوده آن را بتواند خوب توضیح بدهد.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت نهم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️من در این شرح هر کجایش را که نگاه کردم با این حجم و این مدت کوتاهی که منتشر شده همه را نگاه نکردم، هر جایش را نگاه کردم دیدم همین جور است، خیلی خوب توضیح داده است. به علاوة مقدمة سیصد و چند صفحه ای که خودش هم محتوای بعضی مسائل است عرفان را خوب بیان فرموده شارح محترم و هم تاریخ پخته و بسیار حساب شده و دسته بندیهای خیلی خیلی استادانه ای که از آثار عرفان، از بزرگان عرفان، ارائه فرموده شارح محترم در این کتاب خیلی مغتنمه. این یک بخش از عرض من است، بخش دیگری از عرض من. یک نکته ای در مورد مصباح الهدایه میخواهم عرض کنم و بعد یک پیشنهادی به دنبالش. امروز هم که صحبتها و افاضات سرور بزرگوار جناب یزدانپناه را در اینجا شنیدم در دل واقعاً انقدر خوشحال شدم که در این دورة، این را خیلی صادقانه و دوستانه و راحت هم عرض میکنم در این قربت علوم عقلی در حوزههای علمیه، که متأسفانه بعد از یک عوجی دوباره انگار عفول کرده ما همچنان میبینیم که کسانی دل در این عرصه سپردهاند و تلاش کردهاند و زحمت کشیدهاند و همچنان دارند با تلاش و پختگی و دلسوزی یک همچین آثاری را عرضه میکنند و تحویل میدهند باز در آنچه که در این مقدمه نوشته شده بود در همین صحبتهای کوتاه امروز چیزهای اضافه و افزودههای خیلی سودمندی در همین صحبت ایشان هم بود من خیلی استفاده کردم. به خاطر همین بود من دوست داشتم این پیشنهاد را حضوری به خود ایشان بگویم. به هر حال یا صحبت ما به ایشان میرسد یا خودم در یک فرصت دیگهای به ایشان عرض میکنم.
▪️این پیشنهاد من مقدمه ای دارد، مقدمهاش این است ببینید کتاب مصباح الهدایه کتابی است که امام مستقلا نوشتهاند. حالا در 28 سالگی که 28 سال 29 سال که خیلی شگفت هست که ایشان هم فرمودند آن به جای خودش. مستقل منظورم این است. حضرت امام در شرح دعای سحر تابع دعای سحر است. یعنی فقرات این دعا را شرح کرده.
▪️نگارش این و کر و فر در بحث و فراز و فرود در بحث دست خودش نیست. میخواهد این دعا را شرح کند بعد از دعای سحر در تعلیقات بر کتاب شریف قاضی سعید تعلیقات بر فوائد الرضویه، آنجا باز همین جور ایشان تعلیقه ای نوشتهاند که تابع متن قاضی سعید است. در تعلیقات فصوص و مصباح الانس حضرت امام تعلیقه ای نوشتهاند که تابع فصوص و مصباح الانس است. در چهل حدیث، در سر الصلوة، همه جا یک اصل دیگری وجود دارد. ایشان دارد شرح مینویسد دارد تعلیقه میزند دارد عرض کنم خدمت شما توضیحی میدهد. ولی مصباح الهدایه کتاب مستقلی است که خودش شروع کرده دستهبندیها، فراز و نشیب بحث و مطالب برای خودش است و به اختیار خودش بحث را تنظیم کرده حضرت امام. من در یک نوشته ناچیزی که خدمت موسسه دادم و چاپ هم شده است. در درسنامه عرفان نظری امام در بخش اولش این نکته را آنجا خیلی بیشتر توضیح دادم، این مطلب را که متون اصلی عرفان نظری ما غالبا منظم و آن چیزی که آقای یزدانپناه هم فرمودند دستگاه و نظام فکری منسجمی داشته باشد ندارد. شما آثار محی الدین را ببینید، فصوص بر حسب انبیای مختلف معارفی را ایشان گنجاندهاند. فتوحات که خیلی گسترده و از این جهت نامنظم است. شاید در آثار عرفان نظری محی الدینی کسی که زودتر از بقیه شروع کرده و منظم خواسته عرضه کند، قیصری و قونوی هستند. قونوی در متن مفتاح الغیب و قیصری در مقدمه شرح فصوص و باز در آن رسالة التوحید و النبوة والولایة که حالا آن رساله توحید و نوبت و ولایت من همچین میخواهم تشبیه کنم برای خودم در ذهن خودم مثل تهذیب المنطق تفتازانی است، این آنقدر تلگرافی و خلاصه است که خود آن باید یک عده ای بنشینند و شرحی بر آن بنویسند.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔹 پادوهای آشنا و تکنیک انحراف ؛ این بار موسسه امام خمینی(ره)❗️
📌 چند و چون جدال بر سر بودجه موسسه امام خمینی(ره)
#اختصاصی
@darseenghelab
💰این روزها بحث درباره جزئیات بودجه 99 رونق گرفته است. تیم های حرفه ای #عملیات_روانی آشناهای دولت که طبق شنیده ها ماهانه تا 12میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند، دست به کار شده اند تا عملیات بزرگی را برای انحراف اذهان عمومی از بی تدبیری های نهفته در بودجه را انجام دهند.
💎 افزایش فشار مالیاتی و تحمیل فشار بیشتر بر مردم، تحمیل بدهی به دولت بدهی(بدلیل واگذاری اوراق مشارکت، وابستگی بودجه به نفت، هزینه های بالای دولت و نهادهای وابسته، اتکای بخشی از بودجه به دریافت وام از دیگر کشورها و غیرقابل تحقق بودن درآمدهای بودجه از معضلات اصلی بودجه 99هستند.
📡در میان همه هجمه ها علیه نهادهای فرهنگی و حوزه های علمیه، سایت زنجیره ای انتخاب که یکی از کانونهای جنگ روانی دولت روحانی علیه جریان اصیل انقلابی است، کلیپی ساخته و موسسه امام خمینی را به بهانه بودجه 20میلیاردی اش، تخریب کرده است.این سایت سیاه نما، می گوید با وجود خسارتهای سیل و زلزله در کشور،😳چرا به موسسه امام خمینی بودجه می دهید❗️
🆔 @darseenghelab
⛔️ جالب است که سایت انتخاب نه تنها علاقه ای به سوال کردن از بودجه مراکزی مانند موسسه تنظیم و نشر آثار امام که به همراه پژوهشکده امام خمینی(ره)، یش از 105 میلیارد تومان دریافت میکند، ندارد بلکه بصورت مکرر اقدامات سید حسن مصطفوی را پوشش می دهد. سایتی که مروج تاریخنگاری خاندان فرمانفرما و شومن هایی مانند زیباکلام بوده و صانعی و حسن مصطفوی را مرجع خود میداند، تلاش کرده است تا با بهره بردن از تکنیک #انحراف، اذهان عمومی را به سمتی که آشنا می خواهد سوق دهد..
💠 علی رغم تکراری بودن تکنیک های آشنا و سایت های اقماری اش، ضروری است تا نگاهی به مخارج و هزینه های موسسه امام خمینی(ره) داشته باشیم.
1️⃣ تمام بودجه فرهنگی کشور(که موسسه امام بخش کوچکی از آنست)، تنها نیم درصد کل بودجه است و انتخاب باید پاسخ دهد که چرا درباره 99/5درصد دیگر بودجه سوالی نمیپرسد تا مردم آگاه تر شوند❗️
2️⃣ مبلغ 20میلیارد صرفا در پیش نویس بودجه است و نه تصویب شده و نه پرداخت شده است! معمولا پرداختی دولت به این موسسه کمتر از 50درصد بودجه مصوب بوده است❗️
3️⃣ امسال بودجه همه مراکز علمی ارشد داشته است که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و ضرورت افزایش حقوق کارمندان امری طبیعی است. تنها حقوق کارمندان موسسه امام، بیش از 9میلیارد تومان است.
4️⃣بخش زیادی از بودجه موسسه امام صرف کارمندانش می شود در حالیکه در سایر نهادهای دولتی، بودجه ها صرفا خرج آن نهاد می شود و حقوق کارمندان بصورت مستقل توسط دولت واریز می شود
5️⃣ سایت انتخاب طوری القا میکند که آیت الله مصباح، 20میلیارد دریافت کرده است! ایشان از درک گستردگی فعالیت های موسسه امام خمینی عاجزند. تعداد مجلات پژوهشی، دامنه فعالیت داخلی و خارجی و تولیدات علمی این موسسه به حدی است که در مقایسه با مراکز مشابه، اداره چنین مرکز علمی ای با چنین بودجه هایی بسیار دشوار می نماید💤
🆔 @darseenghelab
🖋روزنامه انتخاب که اتلاف 18هزار میلیاردی ارز توسط دولت روحانی را با عکس تمام صفحه ای از جهانگیری و تیتر «بازگشت اسحاق» استقبال می کرد، حالا به شمردن صفرهای بودجه نهادهای فرهنگی رسیده است
سایت انتخاب به خوبی می داند که با 18هزار میلیارد تومان، می توان به حدود هزار موسسه، بودجه 20میلیاردی پرداخت اما ظاهرا قرار است #تکنیک_انحراف اجرا شود چون مردم نسبت به قانون بودجه غریبه اند و #آشنا نباشند بهتر است.
📜انتخاب که توفیق زیادی در پرورش نیروهای ضدانقلابی مانند مهدی خلجی (مدیر سابق بخش اندیشه این روزنامه) داشته است، بهتر است صداقت را رعایت کند. بهتر است این سایت بجای اغفال مردم، از رشد 140درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری و رسیدن آن به 300 میلیارد تومان و از 68میلیارد تومانِ هزینه های غیر ضروری دولت انتقاد کرده و دولت را به انضباط مالی و کاهش هزینه های جاری تشویق می کرد تا بیش از این بر مردم فشار وارد نشود👌
#لابی_رسانه_ای_در_قم
🆔 @darseenghelab
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت36و37
🔅🔅🔅
📚36-فی جامع الاخبار للشعیری قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع : « يَغْفِرُ اللَّهُ لِلْمُؤْمِنِ كُلَّ ذَنْبٍ وَ يُطَهِّرُهُ مِنْهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَا خَلَا ذَنْبَيْنِ: تَرْكَ التَّقِيَّةِ، وَ تَضْيِيعَ حُقُوقِ الْإِخْوَانِ .»
◽️در جامع الاخبار آمده على بن الحسين (ع) فرمود: مىآمرزد خدا بر مؤمنان هر گناهى را و او را در دنيا و ديگر سرا پاك ميكند جز از دو گناه: ترك تقيه و ضايع كردن حقوق مؤمنان.
🔅🔅🔅
📚37-فی المحاسن باسناده عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي لَأَحْسَبُكَ إِذَا شُتِمَ عَلِيٌّ بَيْنَ يَدَيْكَ لَوْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَأْكُلَ أَنْفَ شَاتِمِهِ لَفَعَلْتَ فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَهَكَذَا وَ أَهْلَ بَيْتِي فَقَالَ لِي فَلَا تَفْعَلْ فَوَ اللَّهِ لَرُبَّمَا سَمِعْتُ مَنْ يَشْتِمُ عَلِيّاً وَ مَا بَيْنِي وَ بَيْنَهُ إِلَّا أُسْطُوَانَةٌ فَأَسْتَتِرُ بِهَا فَإِذَا فَرَغْتُ مِنْ صَلَوَاتِي فَأَمُرُّ بِهِ فَأُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أُصَافِحُهُ »
◽️در محاسن با اسنادش از ابن مسكان واردست كه امام ششم به او فرمود: من می پندارم كه اگر برابر من به علی دشنام دهند اگر بتوانى بينى دشنام ده را بجوى این کار را انجام می دهى.
گفتم آرى بخدا قربانت من چنين هستم و خاندانم نیز چنینند
فرمود: چنین مكن. بخدا قسم بسا كه من شنيده ام كسى على را دشنام می دهد و من با او جز ستونى فاصله ندارم که با آن خود را پنهان كنم پس چون نمازم تمام شد و از او میگذرم با او سلام می کنم و به او دست می دهم.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت دهم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️مرحوم سید حیدر آملی باز در کتابهایش خیلی تلاش کرده نظمی به مباحث عرفان نظری بدهد و من تشخیص ناقص خودم را میگویم مصباح الهدایه کاری است که امام کرده در تنقیح و تنظیم مباحث عرفان نظری که کارستان است. خیلی ویژه است. ایشان از غیب و ذات شروع کرده به احدیت و واحدیت رسانده است. خودش داستان دیگری است. خود اینکه این را آنقدر منسجم توانسته منظم کنه منقح کند که شما ترتیب مباحث را بتوانید درست جاهایش را ببینید. این کتاب شریف مصباح الهدایه است، که شایستة شروحی است، شایستة تعلیقاتی است که خیلی باید روش کار بشود. باز من این پیشنهادی که میخواهم بدهم در این عرصه نیست، میخواهم این را بگویم ما در عرفان نظری متونی داریم که اینها متون رسمی درسی هستند. از تمهید القواعد ابن ترکه که متن از پدر بزرگ است و شرح از نواده تا شرح فصوص قیصری یا مصباح الانس که متن و شرح قونوی و ابن فناری.
▪️من به نظرم میخواهم تشبیه کنم به متون درسی فلسفه که خب شرح منظومه مرحوم سبزواری بوده، اسفار مرحوم صدر المتألهین بوده، در همین دورة معاصر ما یعنی در اواخر دهه 40 و 50 قلم توانا و تیزبینی و تسلط ویژه مرحوم علامه بزرگوار مرحوم علامه طباطبایی بدایه و نهایه را که تدوین کردند و نوشتند و عرضه کردند به عنوان متن درسی بدایه و نهایه این ویژگی منظم بودن و منقح بودن در عرضه حکمت و متن درسی فلسفه انقدر استحکام داشته و انقدر پخته و حساب شده بوده که جا افتاده در حوزه ها ما در عرفان نظری نیاز به یک همچین متنی داریم من به نظرم مصباح الهدایه از جهات مختلف یکی از بهترین متنهایی است که ما تابحال در عرصه عرفان نظری دیدیم که پیدا شده و نگارش شده و نوشته شده. منتها این برای آغاز کار مناسب نیست، یعنی سنگین است.
▪️مصباح الهدایه نه فهمش، نه تقریر و توضیحش، کار ساده ای نیست، متن مشکلی است، اما ویژگیهای یک متن درسی حساب شده منظم و پخته همه را دارد حالا یک فواید جانبی هم دارد، اصلا متنی هم اگر متن درسی باشد نام مؤلف همچنان مستدام و زنده میماند و ما به دلایل مختلف خیلی فراتر از عرصة عرفان. همه ما همه ما، حضرت امام بر ما حق حیات علمی و فکری و معنوی و همه جوره برای ما حق حیات دارد. باید تلاش کنیم که نام او و یاد او و نوشتههای او و معارفی که او عرضه کرده است زنده بماند. یکی از راه هایش هم همین است که نوشته او بشود متن درسی و در حوزه ها خوانده بشود و گفته بشود.
ادامه دارد...
@salmanraoofi