eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ آغاز ماه دعا 🔆ویژه آغاز ماه مبارک رجب @salmanraoofi
29 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ بررسی کتاب فقه الرضا ما دراین مجال به یک مثال راهگشا در مورد آشنایی با این علم و کمک آن به اجتهاد اکتفا میکنیم یکی از کتب روائی و فقهی مورد اختلاف بین محدثین و فقها کتاب فقه الرضاست آشنایی با نحوه ورود و علت رواج و قبول آن بین بعضی اصحاب از نکات جالب آشنایی با تاریخ حدیث است. ▪ اولین کسیکه به کتاب فقه الرضا برخورد میکند فردیست به نام سید میر حسین است که علامه مجلسی ایشان را یکی از علمای اصفهان معرفی میکنند . ایشان کتاب را در زمان مجاورت مکه از عده ای حجاج قمی می گیرد و از این که اول کتاب نوشته شده بوده « بسم الله الرحمن الرحیم یقول عبدالله علی بن موسی » ایشان وثوق پیدا می کنند که کتاب نوشته امام رضا ( ع ) است ایشان کتاب را استنساخ میکنند و بعد از ترک مجاورت بیت الله الحرام به اصفهان آمده و کتاب را همراه خود می آورد . بعد از ایشان پدرعلامه مجلسی کتاب را دیده و به آن اعتماد کرده و آنرا استنساخ میکنند. با آمدن کتاب به اصفهان و اعتماد مجلسیین به این کتاب ، کتاب مشهور می شود . ✅ ابهامات کتاب فقه الرضا ⏪ ابهام اول :در مورد فقه الرضا این است که چرا مرحوم سید حسین حاشیه های این کتاب را که خطوط علماء بوده ، استنساخ نکرده است با این که متعارف استنساخ کتاب در آن زمان این بوده که برای حفظ امانت مکتوب میکردند که این عبارت در پشت کتاب در کدام طرف چه چیزی نوشته شده بود . ایشان آن شواهد صحت کتاب و علاماتی را که باعث قبول کتاب میشده استنساخ نمی کنند و این نکته کار ارزش گذاری کتاب را مشکل میکند . ⏪ ابهام دوم : اینکه چرا مرحوم مجلسی دوم از ایشان نپرسیدند خطوط چه کسانی پشت کتاب بوده و مضمونش چه بوده و این مطالب را که شواهد صحت کتاب بوده نقل نکرده اند . ⏪ ابهام سوم : این که با نزدیکی قم به اصفهان و امکانات علامه مجلسی چرا ایشان افرادی را برای تحقیق راجع به این کتاب گسیل نکردند و از علمای قم راجع به این کتاب پرس وجو نکردند خصوصاً که این کتاب را به امام رضا نسبت داده اند البته احتمال این هست که به خاطر روح اخباریگری تسامحی در تحقیق نسبت به انتساب این کتاب به امام رضا واقع شده است . ✅ نکته بسیار مهم کتاب فقه الرضا نکته بسیار مهمی که باعث شهرت کتاب میشود این است که فتاوایی در بین اصحاب بسیار مشهور بوده بلکه دعوای اجماع بر این فتاوی وجود داشته و برای اولین بار دلیل آنها در این کتاب پیدا میشود و معضل حلقه مفقوده هفت قرنی خصوصاً در مورد ادعای اجماع علمای بغدادی مثل سید مرتضی حل شده و این دلائل یک دفعه منحصراً در این کتاب پیدا می شود لذا عده ای فکر کردند که این کتاب حتماً استنادش به امام رضا است . ▪ با این تحقیق تاریخی عدم انتساب کتاب به امام رضا معلوم میشود و لزومی ندارد به بحثهای غیر واقعی اصولی در مورد حجیت یا عدم حجیت کتاب بپردازیم . نکته دیگر اینکه رهیافت تاریخی به علت اصلی رواج و اهمیت پیدا کردن این کتاب که همان پیدا شدن دلیل فتاوای قدمای اصحاب است ما را به نکته شهرت و اعتماد بعضی به کتاب رهنمون میسازد لذا با علم به تاریخ این کتاب فقهی- حدیثی اطمینان بیشتری به نتیجه حاصل میشود . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 1/ وَ إِنْ طائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَي الْأُخْرَي فَقَاتِلُوا الَّتِى تَبْغِى حَتَّي تَفِيءَ إِلي أَمْرِ اللّه ِ فَإِنْ فاءَتْ فأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُقْسِطِين » (الحجرات : 9) « اگر دو گروه از مسلمانان با هم به جنگ برخاستند ميانشان آشتي دهيد واگر يك گروه بر ديگري تعدّي كرد با آن كه تعدّي مي كند بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت ، ميانشان صلحي عادلانه برقرار كنيد وعدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست دارد1 » 2 / « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ انهم لا اَیمانَ لهم لعلَّهم یَنتَهون » (التوبة : 12 ) اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر بجنگید همانا که آنها عهدی ندارند باشد که پرهیز کنند. 📝 پانویس: 1.این آیه طبق روایات ، اصلی محکم در اجازه کشتار افراد برانداز است و آیه مورد استناد اهل بیت برای جنگ با ناکثین ، قاسطین ، و مارقین بوده است . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
DoaMaheRajab.mp3
5.66M
🔆مناجات «خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِک» 🔅دعای هر روز ماه مبارک رجب با نوای میثم مطیعی @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/6938 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
باسمه تعالی با توجه به اینکه دفاتر مراجع عظام تقلید قانع به پرداخت شهریه این ماه به حساب طلاب نشدند بنده از تمامی اعضای کانال و افرادی که نامه را می بینند، درخواست دارم با دفاتر مراجع تماس بگیرند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این مساله به سمع مسئولین دفاتر مراجع عظام تقلید برسانند والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۷ پ ن: قبلا در نامه ای از مدیر محترم حوزه های علمیه تقاضا کردم این مساله را پیگیری کنند که مطلع نیستم چه کاری انجام شد https://eitaa.com/salmanraoofi/7384 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 1 / فی قرب الاسناد باسناده عن ابوالبختری عن جعفر بن محمد عن ابیه عن علىّ عليه السلام : « القَتلُ قَتْلانِ : قَتلُ كَفّارَةٍ وَ قَتلُ دَرَجةٍ ، والقِتالُ قِتالانِ : قِتالُ الفِئةِ الكافِرَةِ حتّي يُسْلِموا وقِتالُ الفِئةِ الباغِيةِ حتّي يَفِيؤوا .2 » ▫ در قرب الاسناد از ابی البختری از امام صادق از پدرش از امام علي عليه السلام : قتل دو نوع است: قتلي كه كفّاره است و قتلي كه بر درجه است . جنگ نيز دو گونه است: جنگ با گروه كافران تا اسلام آورند؛ و جنگ با گروه ياغي تا [به فرمان خدا] باز گردند. 🔅🔅🔅 📚 2/ فی تهذیب الاحکام باسناده عن ابی البختری عن جعفر عن ابیه عن علىّ عليه السلام : القِتالُ قِتالانِ : قِتالُ أهلِ الشِّركِ لا يُنْفَرُ عنهُم حتّي يُسْلِموا أو يُؤْتُوا الجِزيَةَ عن يَدٍ وهُم صاغِرونَ، وقِتالٌ لأهلِ الزَّيغِ لا يُنْفَرُ عنهُم حتّي يَفِيؤوا إلي أمرِ اللّه ِ أو يُقْتَلوا 3.» ▫ در تهذیب الاحکام از ابی البختری از امام صادق از پدرش از امام علي عليه السلام : جنگ دو گونه است: جنگ با مشركان كه رها نمي شوند تا مسلمان شوند يا با خواري جزيه بپردازند؛ و جنگ با منحرفان كه بايد رو در رويشان بود تا به فرمان خدا باز آيند وگردن نهند يا كشته شوند. 📝 پانویس: 2. . قرب الإسناد : 132 / 462. 3 . تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) / ج‏4 / 114 / 30 باب الجزية ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
30 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ ب) علم رجال : در این بخش ابتدا اشاره ای اجمالی بر احتیاج به علم رجال بنا بر هر مکتب و تاثیر اتقان این علم در اتقان اجتهاد توضیح داده شده سپس به نکات نویی اشاره شده از جمله روش و نکته پردازی های دو رجالی بزرگ آیه الله بروجردی و محقق خوئی در کتب رجالیشان ، همچنین استفاده های جانبی علم رجال برای استنباط پرداخته ایم و در انتها ادله و مبانی نویی از یک سبک نو در علم رجال که به رجال فهرستی شهرت یافته به طور اجمالی تبیین شده است و در پایان غیر از توثیق مستقیم نشانه هایی که باعث توثیق فردی میشود از کلمات فقها و رجالیون گرد آوری شده . ▪ بی شک آشنایی با این علم برای اجتهاد لازم است چرا که یکی از راه های اثبات حجیت احادیث بررسی رجال ناقل حدیث است و داشتن این علم بنا بر هر مکتب و مبنایی لازم است . اخباریون برای اثبات حجیت روایات غیر کتب اربعه ، قائلین به حجیت خبر ثقه اعم از اینکه حجیت خبر را تعبدی یا عقلایی بدانند ، قائلین به انجبار ضعف سند با شهرت در غیر موارد شهرت و برای ترجیح بین اشهر و مشهور محتاج علم رجال هستند لذا این علم بدون شک از علوم پایه برای اجتهاد محسوب میشود و طالبین اجتهاد باید به این علم بپردازند . ▪ فارغ از علت احتیاج به علم رجال باید گفت هر اندازه ژرف‏انديشى فقيه در دانش رجال، بيش‏تر و افزون‏تر باشد، رشد و بالندگى وى در دانش فقه نمايان‏تر است دانش رجال، در ضعيف و مورد اعتماد شمردن چند راوى خلاصه نمى‏شود، بلكه، قاعده‏ها، ترازها و قانونهاى دانش رجال، اوراق فقه را رقم مى‏زند و سبب پيدايش فتاواى گوناگون مى‏شود. بی دانش رجال نمى‏توان بر فتاواى فقیه اعتماد كرد و او را در استنباط فروع موفق خواند. ✅ نکاتی راجع به علم رجال روشهای بررسی سند به دو دسته قابل تقسیم است 🔹 یک : روش رجالی یعنی بررسی تک تک افراد موجود در سند برای بررسی صحت یا ضعف سند این روش نیز به دو دسته تقسیم میشود ⬅ 1- روش رجالی محقق خوئی : ایشان در یک برخورد ریاضی گونه به بررسی تک تک راویان و توثیقات عام و خاص و روایات آنها میپردازند و به اختلاف کتب در یک سند و همچنین اختلاف نسخ در یک کتاب عنایت دارند و همچنین به طبقه راوی به معنی راوی و مروی عنه اشاره میکنند. ⬅ 2- روش رجالی محقق بروجردی : ایشان نیز به بررسی افراد واقع شده در سند می پردازند اما به طبقات رجال عنایت خاصی دارند که در مقدمه کتاب رجالی نیز متذکر شده اند البته ایشان به تولید طبقات و ایجاد سی طبقه همت گمارده اند که در طبقه سی ام رسول اکرم صلی الله علیه و آله قرار دارند و سعی دارند با کمک این طبقات و معلوم شدن راوی و مروی عنه ، استاد و شا گرد فاصله بین روات را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا افتادگی در سند نباشد . ▪ اما از نکات مهم در رجال ایشان استفاده های جانبی از رجال است که به دو مورد اشاره میکنیم ⬅ 1- استفاده از رجال برای تشخیص محل سکونت راوی و تشخیص فضای فکری راوی : ایشان با تشخیص محل سکونت راوی با استفاده از علم رجال سعی در به دست آوردن فضای فکری راوی داشتند ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و مسائل خاصّ منطقه اى شكل مى دهند. ذهن انسان تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه زندگی پرسش كننده را شناخت از هنرهای ویژه آیه الله بروجردی استفاده از علم رجال به منظور تشخیص محل سکونت راوی و کشف فضای فکری او با استفاده از علم تاریخ و فقه اهل سنت بود تا با توجه به آن علت سوال راوی یا جواب امام را تبیین کنند آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده به عنوان مثال در ذیل بحث قبله متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است27 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, كه باز به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده است كه پيش تر, متن آن ذكر شد 28. ⏪ ادامه در پست های بعدی... پانویس: 27.نهایة التقریرج1, ص210 28.نهایة التقریر ج2, ص279 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی با توجه به اینکه دفاتر مراجع عظام تقلید قانع به پرداخت شهریه این ماه به حساب طلاب نشدند بنده از تمامی اعضای کانال و افرادی که نامه را می بینند، درخواست دارم با دفاتر مراجع تماس بگیرند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این مساله به سمع مسئولین دفاتر مراجع عظام تقلید برسانند والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۷ پ ن: قبلا در نامه ای از مدیر محترم حوزه های علمیه تقاضا کردم این مساله را پیگیری کنند که مطلع نیستم چه کاری انجام شد https://eitaa.com/salmanraoofi/7384 @salmanraoofi
باسمه تعالی کشور درگیر یک جنگ بیولوژیک و جنگ چند وجهی یا هیبریدی شده، حالا بنده یا شما که عمده مطالعاتمان درباره فقه و اصول بوده و شاید یک کتاب درباره جنگ نرم مطالعه نکرده باشیم چه برسد به اینکه از نوع این جنگ و راه های پیشگیری آن مطلع باشیم و اصلا از جنگهای بیولوژیک اطلاعی نداریم، در هر سمتی هستیم از خبرگان تا شورای نگهبان، تولیت یک مکان محترم و ملکوتی، امام جمعه یا هر سمت دیگر حتی یک طلبه غیرمعمم، باید به ابعاد و بازتاب حرف خود توجه داشته باشیم و بدانیم که با یک مساله معمولی طرف نیستیم اقلا در این موارد با ساعتها تحقیق و مطالعه و مشورت و در نظر گرفتن جوانب مختلف باید صحبت کرد حرف قاطع زدن بر مبنای یک استفتاء از یک مرجع بزرگوار تقلید، یا صحبت یک طبیب سنتی، یا یک استاد اخلاق و عرفان و سلوک یا چند ساعت اینترنت گردی یا حتی مطالعه چند کتاب، شیوه ای نسنجیده، نپخته و خلاف زمانه و عصر پیچیده ای است که در آن زندگی می کنیم ان شاءالله عادت کنیم با حزم، تفکر، مطالعه و مشورت با اهل فن سخن بگوییم خصوصا اگر شانی و اسم و رسمی داریم اجمالا بقدری قضیه ذوابعاد است که ممکن است مملکت دچار تحولات غیرمنتظره ای در قوای سه گانه کشور بشود اینقدر ساده اندیش نباشیم و خصوصا اگر ذی شان هستیم به بازتاب گفتارمان در مردم هم بیندیشیم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین محتاج دعای همه سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۷ @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 3/ فی تهذیب الاحکام باسناده عن السکونی عن جعفر بن محمد عن ابیه ع : « عندَ ما ذُكِرَتِ الحَرورِيّةُ عِندَهُ ـ : إنْ خَرَجوا على إمامٍ عادلٍ أو جَماعةٍ فقاتِلوهُم ، و إنْ خَرَجوا على إمامٍ جائرٍ فلا تُقاتِلوهُم؛ فإنَّ لَهُم في ذلكَ مَقالاً .» ▫ در تهذیب الاحکام با اسنادش از امام على عليه السلام نقل شده وقتى در حضور ايشان از خوارج سخن به ميان آمد ـ فرمود : اگر عليه امامِ عادل يا مردم شورش كردند، با آنان بجنگيد و اگر عليه امامی ستمگر شوريدند، با آنان نجنگيد؛ زيرا براى اين كار خود دليلى دارند. 🔅🔅🔅 📚 4/ فی دعائم الاسلام عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام : يُقاتَلُ أهلُ البَغْي و يُقْتَلونَ بكلِّ ما يُقْتَلُ بهِ المُشرِكونَ ، و يُسْتَعانُ عَليهِم بمَن أمكَنَ أنْ يُستَعانَ بهِ علَيهِم مِن أهلِ القِبلةِ ، و يُؤْسَـرونَ كَمـا يُؤسَـرُ المُشرِكونَ إذا قُـدِرَ علَيهِم .» ▫ در دعائم الاسلام از امام على عليه السلام نقل شده : با اهل بغى (گروههاى ياغى و سركش) جنگ می شود و کشته می شوند به هر چه که به آن اهل شرک کشته می شوند و از تمام امكانات و تواناييهاى اهل قبله (مسلمانان) بايد عليه آنان كمك گرفت و در صورت دسترس بر ايشان، بايد همچون مشركان اسيرشان كرد. 📝 پانویس: 4. تهذيب الأحكام : ٦ / ١٤٥ / ٢٥٢ . 5.دعائم الإسلام : ١ / ٣٩٣. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
31 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⬅️ 2- تشخیص عامی یا فقیه بودن فرد و تفسیر روایت با توجه به این نکته : توجّه به شيوه نگرش توده مردم به مسائل و فرق گذارى بين پرسشگران متخصّص و غير متخصّص, از نكاتى است كه افرادی مثل آیه الله بروجردى از رهگذر مبناى حديثى اش در دراية الحديث, به آن دست يافته است. اين قبيل تيز بينى ها و مو شكافى ها در بين متخصّصان حديثى و فقهى كمتر ديده مى شود و مى توان گفت كه از امتيازات و ابتكارات آن مرحوم است 29. ⏪ دو روش فهرستی : این روش رجالی به دلیل تحلیل متفاوتی که از تاریخ حدیث و به تبع تاریخ رجال دارد معتقد به روش تحقیقی خاصی در کارهای رجالیست و از این جهت با ا کثر قریب به اتفاق علمای رجال روش رجالی متفاوتی دارد در این مقام به تبیین مختصر این مبانی رجالی و روش تحقیق این نوع رجال و تاثیر آن در نظرات رجالی و ثمرات این روش پرداخته ایم امید است که در مقاله ای مفصل به تبیین این نوع رجال بپردازیم . ▪️ این روش اخیرا توسط یکی از مدرسین و محققین خوش ذوق مورد ادعا و اثبات قرار گرفته در این روش از بررسی سند به کتابی که حدیث در آن نوشته شده بوده پی میبرند [در واقع سند حدیث برای ایشان به منزله سند کتابیست که حدیث در آن نوشته بوده نه سند نقل شفاهی حدیث ] و به بررسی آن کتاب و اعتبارش میپردازند و به تبع اعتبار آن حدیث معلوم می شود در ابتدا به توضیح دلایل و مبانی این روش میپردازیم : ⏪ دلیل لزوم روش فهرستی: تاریخ متفاوت حدیث و علم رجال در شیعه و اهل سنت و سرنوشت متفاوت آنها دو نکته تاثیر گذار در این تاریخ ⬅️ 1- اعتبار سنت و مرجعیت اهل بیت : شیعیان بعد از رسول ا کرم صلی الله علیه و آله با استناد بر حدیث ثقلین و تا کید و تکیه بر حدیث غدیر خلیفه پیامبر را امیر المومنین میدانستند . پس از رقم خوردن خلافت بر خلاف نظر نبی گرامی اسلام شیعیان با استفاده از حدیث متواتر ثقلین که در آن پیامبر اهل بیت خود را مفسران اصیل وحی معرفی کرده بود شیعیان مرجعیت علمی اهل بیت را پذیرفتند و قول و فعل ایشان را به عنوان مفسرین اصلی قرآن و سنت نبوی در حجیت همانند سخن و سنن پیامبر دانستند . لذا نزد شیعه سنت ( قول ، فعل ،تقریر ) پیامبر و اهل بیت ایشان ، پس از قرآن به عنوان دومین منبع معارف و احکام الاهی به شمار آمد ، بر خلاف اهل سنت که تنها سنت پیامبر را پس از قرآن به عنوان معارف و احکام شناختند . ⬅️ 2- تا کید بر کتابت از جانب ائمه : پس از پایان عمر پر برکت رسول اکرم اصحاب در جواز نوشتن حدیث به دو دسته تقسیم شدند امیر المومنین بر نوشتن سنن رسول ا کرم تاکید داشتند و خود را اولی از همه در تدوین سنن می دانستند اما عمر در راس دستگاه حا کمه کتابت و تدوین حدیث را جایز نشمرد و به نقل شفاهی آن بسنده کرده و به شدت از تدوین سخن و سنن پیامبر جلو گیری کرد .لذا به اعتقاد ایشان بر خلاف اهل سنت که با منع تدوین حدیث در دوران بعد از پیامبر احادیث رسول اکرم را سوزاندند و ننوشتند و به فراموشی سپردند ائمه علیهم السلام هم خود با نوشتن میراث رسول ا کرم مثل « الصحیفة الجامعة » به حفظ این میراث پرداختند هم با تشویق اصحاب به نوشتن احادیث باعث پدید آمدن تاریخ و سرنوشتی متفاوت برای حدیث شیعه شدند بدین ترتیب شیعیان ینز به کتابت و تدوین حدیث سخن و سیره ائمه توجه نشان دادند و به همین ترتیب در دوره های بعد نیز کتابت و تدوین حدیث در میان راویان شیعی رایج بود ،بویژه آنکه از نیمه قرن دوم نه تنها منع حکومتی در کتابت و تدوین حدیث نبوی وجود نداشت بلکه محدثان اهل سنت مانند مالک بن انس نیز به تدوین حدیث روی آورده بودند . ▪️ اما اهل سنت که ا کثریت مسلمانان را تشکیل می دادند سالها پس از پیامبر به تدوین سنت ( قول ، فعل ، تقریر ) نبوی روی آوردند و تا نیمه قرن دوم به کتابت و تدوین حدیث نپرداختند . ▪️ پیامد های تشویق ائمه به تالیف آثار مکتوب این تشویق باعث پدید آمدن نسخه ، جز، کتاب و مهمتر از همه اصل شد این مکتوبات که برخی از آنها شکل منظم و مبوبی داشت دستمایه ای برای تدوین و تالیف مجموعه های حدیثی بعدی گردید . ⏪ ادامه دارد پانویس: 29 .براى آگاهى بيشتر از توجّه به نقش فضای صدور در تفسير روايات, ر.ك: ج1, ص88, 118 و ج2, ص207 و ج3, ص202 @salmanraoofi
باسمه تعالی برادران عزیز برای این تعطیلات که معلوم‌نیست تا کی ادامه دارد برنامه داشته باشید درس خواندن و مطالعه را تعطیل نکنید مطالعات جانبی برای به روز بودن و درک عصر و زمانه را حتما داشته باشید همین دروس حوزه را که فعلا مکلّف شده اید خوب بخوانید به هر حال برنامه داشته باشید بی برنامه چشم باز می کنید و می بینید در حوزه که اصل بر علمیت است علمیتی ندارید و برای ورود در جامعه هم مهارت و اطلاعاتی ندارید و آن وقت است که احساس پوچی و دلزدگی می کنید ولی کار از کار گذشته است و از اوقات ماضی برای مستقبل استفاده نشده صوت برنامه ریزی سه سطحی را در این باره گوش کنید @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
برنامه ریزی ۳ سطحی.m4a
4.23M
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم @salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
سلام علیکم 👈🏻مدتی در یکی از گروههای طلبگی در پیام رسان ایتا عضو بودم و اعضای این گروه مثل سایر گروههای دیگر هم نظراتشان را در موضوعات مختلف ارسال می‌کردند و هم از دیگر کانالها پیامهایی را فوروارد می‌کردند، تا اینکه یکی از اعضای گروه یک انتقادی را با حالت نسبتا تمسخر (ایموجی و شکلک) از آقای اکبرنژاد کرد. 🔸 در مقام دفاع از آقای اکبرنژاد مطالبی رو خدمت همان طلبه در گروه نوشتم و فرستادم، اما آن طلبه روی به مغالطه آورد و از پاسخ دادن فرار کرد؛ فردای آن روز دوباره همان طلبه شروع به انتقاد از ایشان کرد (البته بدون تمسخر) و بنده نیز دوباره جواب دادم و دیگر بحث تمام شد. ❗️تا اینکه دیشب متوجه شدم ادمین گروه با وقاحت تمام، تمامی جوابهای بنده را که به دفاع از آقای اکبرنژاد پرداخته بودم را پاک کرده اما انتقادات آن طلبه را پاک نکرده بود. به ادمین اعتراض کردم اما ایشان اصلا جوابی ندادند. در نتیجه وقتی دیدم که منطق آن گروه چنین است گروه را ترک کردم. ❓چرا مخالفین آقای اکبرنژاد (نه فقط ادمین آن گروه) روی به تخریب و تمسخر و حذف می‌آورند و حاضر نیستند برای یک بار هم که شده رو در رو با خود ایشان مستقیم صحبت کنند، با این که دسترسی به ایشان کاملا سهل و آسان است؟ و حتی موسسه فقاهت امکان تماس تلفنی را با ایشان برای طلاب فراهم کرده. 🔻یک نمونه دیگر از تمسخر، صحبتهای چند روز پیش جناب آقای خاتمی بود که با عنوان سم پاشی نسبت به حوزه و متون درسی، یاد کردند (اشاره به عملکرد آقای اکبرنژاد)، در حالی که خود رهبری معظم و حضرت امام پیشقراول انتقادهای تند و صریح هم نسبت به عملکرد حوزه و هم نسبت به متون درسی حوزه هستند. ❓چطور است که صحبتهای این دو امام عزیز، سم‌پاشی به حساب نمی‌آید اما اگر همان صحبتها را آقای اکبرنژاد مطرح کند سم پاشی است؟ 💬مطیع سیدعلی 🆔 @feghahat
سلمان رئوفی
#نظرات_کاربران سلام علیکم 👈🏻مدتی در یکی از گروههای طلبگی در پیام رسان ایتا عضو بودم و اعضای این گر
باسمه تعالی از تاریخ ۲ اسفند پیشنهاد دادم در هر موردی جناب استاد اکبرنژاد بخواهند حاضرم با ایشان مناظره کنم قطعا افراد موسسه پیام بنده را دیده اند و بعضی افراد نیز پیگیری کرده اند ولی هیچ جوابی درستی داده نشده چرا طوری وانمود می کنید که کسی نیست جواب شبهات شما را بدهد چرا یکطرفه کار رسانه ای می کنید اگر واقعا آزاداندیش هستید و معتقدید شبهات شما درست است مناظره را قبول کنید و از نشر پیامهای یکطرفه بپرهیزید والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ 🔅پ ن: پیام اعلام آمادگی برای مناظره https://eitaa.com/salmanraoufi/7160 @salmanraoufi
32 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ بنا بر این بسیاری از احادیث منقول از امامان شیعه از همان آغاز صدور به شکل مکتوب در میآمد و تنها با نقل شفاهی به راویان بعدی منتقل نمی شد . با توجه به تدوین کتب متعدد حدیث در عصر امامان شیعه و تایید و تصدیق آنها توسط ائمه ، گاه یک کتاب به صورت مجموعه ای از روایات به تایید یا رد امامان شیعه و به تبع آنان محدثان شیعی قرار می گرفت نه روایات آنان به صورت مجزا از یکدیگر . ▪ اینگونه بود که از اواخر قرن دوم هجری ،بررسی وثاقت حدیث در میان محدثان شیعی بیشتر به تحلیل کتابشناسی حدیث معطوف گشت ، یعنی نقد و بررسی متن حدیث بر اساس کتاب و نسخه های مختلف آن ، و نه بر پایه سلسله راویان حدیث . ✅ تاریخ دانش کتابشناسی در میان شیعه کتابشناسی آثار مکتوب شیعه از اواخر قرن سوم رونق گرفت . محدثان امامیه از آن پس در کنار تدوین کتابهای رجال – که البته سابقه ای کهن تر دارد- به تالیف و تدوین کتابهای فهرست روی آوردند . آنان در فهرستها معمولا به ذکر سندهای اسناد خود به کتابها می پرداختند و بعضی از آنان تنها از کتابهایی که روایت می نمودند یاد می کردند ، از این رو فهرستها به نوعی ماخذ نامه آنان در نقل روایات به شمار میرفت . منشا رواج نگارش کتابهای فهرست را باید در مبنای کتاب محور محدثان قدیم شیعی جستجو کرد ، بر خلاف دوره های بعد که راوی اساس نقد و بررسی متون حدیث شیعی قرار گرفت . ▪ از میان مولفان کتب فهرست افراد زیر را می شناسیم : سعد بن عبدالله اشعری قمی ، حُمید بن زیاد کوفی ، محمد بن جعفر بن بطه قمی ، محمد بن حسن بن ولید، علی بن حسین مسعودی ، جعفر بن محمد بن قولویه ، محمد بن علی بن بابویه - شیخ صدوق، حسین بن حسن بن بابویه ، احمد بن حسین بن عبید الله ابن غزائری ، احمد بن عبد الواحد بن عُبدون بزاز ، هیچیک از این فهرستها – که شیخ طوسی و نجاشی به آنها اشاره کرده و در تالیف فهارس خود از بیشتر آنها بهره برده اند – به دست ما نرسیده است . ▪ در قرن پنجم دو شخصیت علمی امامیه کتابی در فهرست تالیف کردند : ابو جعفر محمد بن حسن طوسی ، و ابو العباس احمد بن علی نجاشی کوفی ، جامعیت و اعتبار این دو فهرست – که به گونه ای مشتمل بر فهارس پیشین بود – موجب فراموشی فهرستهای گذشته شد ، همانند آنچه پس از تالیف کتب اربعه در باب اصول و مصنفات محدثان قدیم شیعه روی داد . ✅ تغییر نگرش محدثان شیعه از تحلیل کتابشناسی به تحلیل رجالی گرچه از اواخر قرن سوم بررسی مصنفات و اصول شیعه و نگرش و تحلیل فهرستی و بررسی کتب از زاویه اعتبار و حجیت رایج بود اما از زمان شیخ طوسی این نوع کار رو به افول گرایید و شعله کارهای فهرستی خاموش شد. نقطه آغازین این تغییر رویکرد را باید در آرای شیخ طوسی و تاثیر پذیری وی از فضای علمی جهان اسلام در آن عصر دانسته اند . اما این تحول در آرای رجالی سید جمال الدین احمد بن طاووس حلی و محقق حلی به گونه ای آشکار نمود یافت . دو اثر رجالی از آن دو – از سید بن طاووس با نام حل الاشکال فی معرفة الرجال و از محقق حلی با تلخیص فهرست شیخ و تغییر آن از یک کتاب فهرستی به یک کتاب رجالی - به خوبی تغییر نگرش و گرایش از تحلیل کتابشناسی به تحلیل رجالی را نشان می دهد. ▪ اندیشه رجالی ابن طاووس و محقق حلی ، که بر پایه تقسیم راویان به ثقه و ضعیف و پذیرش حدیث بر مبنای حال راویان آن استوار بود ، به دست دو شاگرد پر آوازه آنان با تالیف کتاب الرجال ابن داوود حلی و تالیف خلاصه الاقوال فی معرفة الرجال علامه حلی پی گرفته شد و نهادینه گشت . ⏪ ادامه دارد @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 5/ فی دعائم الاسلام عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام بعدَ ذكرِ قتالِ مَن قاتَلَهُ مِنهُم : ما وَجَدتُ إلاّ قِتالَهُم أو الكُفرَ بما أنْزَلَ اللّه ُ على محمّدٍ صلى الله عليه و آله 6. ▫ در دعائم الاسلام از امام على عليه السلام ـ به دنبال سخن گفتن از جنگ با مخالفان ـ فرمود: به خدا سوگند راهى نداشتم جز اين كه يا با آنان بجنگم و يا آنچه را خداوند بر پيامبرش، محمّد صلى الله عليه و آله فرو فرستاده منكر شوم. 🔅🔅🔅 📚 6/ فی الغارات عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام : قاتِلوا أهلَ الشّامِ مَع كلِّ إمامٍ بَعدي7 . ▫ امام على عليه السلام : در ركاب هر امام پس از من با شاميان بجنگيد . 🔅🔅🔅 📚 7/ فی کنز العمال عن الإمام علىّ عليه السلام : اُمِرْتُ بقِتالِ ثَلاثةٍ : القاسِطينَ والنّاكِثينَ والمارِقينَ ؛ فأمّا القاسِطونَ فأهْلُ الشّامِ ، وأمّا النّاكِثونَ فذَكَرَهُم ، وأمّا المارِقونَ فأهْلُ النَّهْروانِ ـ يَعنى الحَرورِيَّةَ ـ 8. ▫ در کنز العمال از امام علي عليه السلام نقل شده : من به جنگ با سه گروه مأمورم : قاسطين وناكثين ومارقين . اما قاسطين، شاميانند، وناكثين ـ آنان را نام برد ـ ومارقين كه نهروانيانند ـ ومنظور حضرت، حروريه (خوارج) بودند . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 6. دعائم الإسلام : ١ / ٣٨٨ . 7. الغارات : ٢ / ٥٨٠. 8.. كنز العمّال : 31553 . @salmanraoofi
۱ 🔅🔅🔅 ✅ درست زمانی که کشور درگیر مدیریت بحران شیوع کروناست، رسانه‌های اپوزیسیون با استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی، یک جنگ تمام عیار را علیه مردم ایران شروع کرده‌اند. 📝 گروه رسانه؛ «قبل از اینکه شما بتوانید کسی را وادار کنید که آنچه شما می‌گویید را انجام دهد، باید او را وادار کنید آنچه شما می‌گویید را باور کند»؛ این جمله مشهور، هدف اصلی جنگ‌ روانی را بیان می‌کند. جنگی که به‌خصوص در زمان بحران‌ها به شدیدترین حالت خود می‌رسد و رسانه‌های مختلف تلاش می‌کنند با تکنیک‌های متعدد عملیات روانی، مردم جامعه بحران‌زده را با هدف‌های خود همراه کنند. در روزهای اخیر که شیوع کرونا فضای کشور را درگیر کرده، رسانه‌های اپوزیسیون و اکانت‌های همسو با آنان در شبکه‌های اجتماعی تمام توان خود را برای ایجاد یک جنگ روانی گسترده به کار گرفته است. سرخط‌های اصلی توسط این رسانه‌ها چیست؟ کدام تکنیک‌های عملیات روانی، بیشتر کاربرد دارد و چه روش‌های برای مقابله با این جنگ تمام عیار وجود دارد؟ این‌ها موضوعاتی است که در این گزارش مورد بررسی قرار می‌دهیم. ✅ القای پنهان‌کاری مسئولین مهم‌ترین سرخطی که توسط جریان رسانه‌ای مخالف جمهوری اسلامی با تمام توان در پیش گرفته شده، القای پنهان‌کاری گسترده مسئولین در خصوص آمار مبتلایان و فوت‌شدگان است. در این سرخط از چند تکنیک عملیات روانی استفاده شده است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. ▪ اولین مورد «قرینه‌سازی» است که در این تکنیک سعی می‌شود برای اینکه مخاطبان یک موضوع را بپذیرند آن را با یک موضوع دیگر که به‌صورت قطعی اتفاق افتاده است، قرینه کنند. اینجا نیز در بسیاری از محتواهای رسانه‌ای با یادآوری حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اینطور به مخاطب القا می‌کند که مانند تأخیر سه‌روزه‌ای که در خصوص اعلام علت سقوط اتفاق افتاد، مسئولین در حال پنهانکاری در خصوص زمان ورود کرونا به کشور و آمار مبتلایان و فوت‌شدگان هستند. چون ذهن مخاطب با موضوع اول کاملا آشناست، این قرینه‌سازی خیلی سریع اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال این توییت یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی است: «حکومتی که تمام انرژی خود را صرف لاپوشانی تعداد کشته‌شدکان آبان 98 یا ساقط‌شدن هواپیمای اوکراینی کرده بود، اخیراً نیز کوشید ابعاد فاجعه کرونا را انکار کند. با این تفاوت که برخلاف گلوله‌های ناجا و موشک سپاه، ویروس کرونا فقط نصیب مردم عادی نشد؛ سراغ حکومتی‌ها هم رفت». ▪ حتی زمانی که یکی از مقامات ترکیه آمار مبتلایان ایران را اعلام کرد، با اینکه این آمار قبلا توسط وزارت بهداشت کشور رسانه‌ای شده بود، اینطور القا شد که اینجا نیز شبیه به اعلام ماجرای علت سقوط هواپیمای اوکراینی است که ابتدا مقامات سایر کشورها آن را اعلام کردند. مجری ایران اینترنشنال در توییترش همین سرخط را در پیش گرفت و نوشت: «خبر تعداد افراد مشکوک به ابتلا به ‎کرونا (۷۵۸ نفر) را وزیر بهداشت ترکیه به ما می‌دهد، خبر شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری را نخست‌وزیر کانادا.» ▪ در چنین شرایطی حتی اگر برای حفاظت از امنیت روانی جامعه و سلامتی مردم، شایعه پراکنان دستگیر شوند، آن را تلاش حکومت برای پنهانکاری بیشتر معرفی می‌کنند. یعنی «وارونه‌سازی» که یکی از تکنیک‌های جدی عملیات روانی است و در آن تلاش می‌شود با وارونه‌جلوه دادن واقعیت‌ها نزد مخاطبان، هدف اقدامات مثبت را کاملا منفی نشان دهند و آن‌ها را علیه اقدام‌کنندگان بشورانند. این توییت یکی از اکانت‌های سازمانی برانداز در توییتر است: « در هفته‌های گذشته افرادی به بهانه ایجاد شایعه ورود ‎کرونا به ‎ایران در کردستان، بندرانزلی و بندرعباس بازداشت شدند.در روزهای آینده بازداشت‌ها بیشتر هم می‌شود و اطلاع‌رسانی و کرونا می‌شود کار دشمن و بدخواهان نظام.چراکه این طایفه جز بازداشت و پنهان کاری کار دیگری از دستش بر نمی‌آید.». خبرنگار رادیو فردا هم با کلی‌گویی در خصوص درخواست برای محاکمه نماینده قم، همین سرخط را ادامه داد: « امیرآبادی که گفت تلفات کرونا‌ در قم ۵۰ نفر بوده، اصولگرای تندروست. رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورا که گفت تلفات قم رسیده به ۵۳نفر، اصولگرای ظاهرا میانه‌رو است. فعلا برخی خواستار محاکمه امیرآبادی شده‌اند. خودی‌ها تا زمانی اعتبار یا مصونیت دارند که سانسور کنند.» @salmanraoofi
۲ 🔅🔅🔅 ✅ هدف قرار دادن اعتقادات مذهبی و حوزه‌های علمیه اینکه اولین نقطه شیوع کرونا، قم بوده دلیل مهمی است برای اینکه بیشتر هجمه‌ها به‌سمت اعتقادات دینی و حوزه‌های علمیه باشد. این توییت یکی از خبرنگاران رسانه‌های اپوزیسیون فارسی‌زبان است: «به همان اندازه که شلیک موشک به هواپیما، قدرت و ماهیت سپاه را نشان داد، شیوع کرونا هم دانش و ماهیت فقها را عیان کرد؛ سریال دوقلوها.» . در یک موج عملیات روانی دیگر، این افراد بر روی یک خبر به‌صورت گسترده مانور دادند: «رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم، زمینه انتشار ویروس کرونا را فراهم کرد.» خبری که مشخص شد کاملا جعلی است و تکذیب شد. این تکنیک « فریب خبری» است که برای برانگیختن احساسات مردم بر علیه آن‌ها انتخاب شده است. ▪ اینجا تکنیک قرینه‌سازی به کار گرفته می‌شود. این توییت یکی از اکانت‌های برانداز در همین دسته قرار می‌گیرد: «هواپیما را با ‎موشک اشتباه میگیرند، ‎کرونا را با ‎آنفلوآنزا ، ولی راه سعادت بشر و مسیر تکامل انسان رو مطمئنند که درست تشخیص داده‌اند.» ▪ برای زیر سوال بردن اعتقادات مذهبی، یکی از پرکاربردترین تکنیک‌ها مغالطه بوده است. به‌عنوان نمونه این یکی از توییت‌هایی است که با این سمت‌و سو نوشته شده است: «چطور ممکن است ضریحی که همیشه واسطه‌ی تبرک و شفابخشی بوده، حالا شده باشد عامل انتقال بیماری و ویروس مرگ؟! » ▪ یکی از تحلیلگران رسانه‌ای در توییتر به سرخطی که در ادامه، توسط این رسانه‌ای‌ها در پیش گرفته شده اشاره کرد و نوشت: امروز صبح رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مهمترین بخش رادیویی انگلیس به شکلی باورنکردنی علیه ایران کمپین کرد. ژورنالیست بی‌طرف بماند؛ رحیم‌پور مثل یک فعال سیاسی برانداز بود و ادعا کرد بنیادگرایی شیعی دلیل شیوع کروناست و گفت تنها راه مقابله، دخالت بین‌المللی. ‏تصویری که رعنا رحیم پور از ایران داد، کشوری یکسر فرورفته در خرافات بود که باید توسط تحریم و فشار خارجی مجبور به پذیرش قوانین علمی شود. رحیم پور نگفت ایران در ۴دهه گذشته بیشترین فارغ التحصیل دانشگاهی رشته‌های علوم و بهترین سیستم درمانی منطقه را دارد و از پیشتازان تحقیقات پزشکی است. ✅ القای سوءمدیریت مسئولین و تصمیم‌گیران سر خط دیگر، «القای سوءمدیریت شدید» چه در سطح کلان مسئولین تصمیم‌گیرنده و چه در بخش‌های بیمارستانی و عملیاتی است. سوءمدیریتی که نه تنها مردم کشور خودمان را به‌خطر انداخته بلکه حتی باعث ورود کرونا از ایران به سایرکشورها هم شده است. این‌ها بخشی از توییت‌ها با این سمت‌وسو است: ‏‎«امارات از تشخیص دو مورد جدید از ‎ویروس کرونا خبر داد که یک ایرانی و همسرش هستند. جمهوری اسلامی با بی‌کفایتی‌اش در حال انتشار کرونا به جهان است. کانادا، لبنان و حالا امارات». یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی هم تلاش کرد اقدامات طبیعی کشورهای همسایه در بستن مرزهای خود با ایران را به ناکارآمدی کشور ارتباط دهد و نوشت: « بعد از اینکه ویروس کرونا را به کانادا، لبنان، افغانستان و امارات صادر کردیم، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان هم مرزهای خود با ایران را بستند، افغانستان و‌ عراق هم احتمالا ببندند؛ جزیره ثبات.» ▪ مهم‌ترین تکنیکی که در این سرخط مورد استفاده قرار گرفته، «تسرّی دادن» یعنی تعمیم نارکارآمدی در یک بخش را به کل سیستم است. طبیعی است که در بخش‌هایی از مراکز تصمیم‌گیرنده یا قسمت‌های عملیاتی مخصوصا در ساختار بهداشتی و درمانی نقص‌هایی جدی وجود داشته باشد؛ در این تکنیک عملیات روانی بر روی این نقص‌ها به‌صورت گسترده مانور داده می‌شود تا به مردم القا کند کل سیستم اجرایی و مدیریتی کشور دچار ناکارآمدی جدی است. نتیجه آنکه اولاً اعتماد عمومی نسبت به مسئولین از بین می‌رود و مردم به توصیه‌ها و تصمیمات مهمی که برای مهار این بحران از سمت مسئولین اعلام می‌شود، توجه نمی‌کنند و سلامتی جامعه به‌صورت جدی به خطر می‌افتد. دوماً یک اضطراب و بلاتکلیفی گسترده به‌جود می‌آید که فضا را برای انتشار شایعات گسترده و همینطور ناآرامی و اغتشاش بسیار مستعد می‌کند. ▪ یکی از مواردی که به‌صورت جدی توسط این رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، تلاش برای تعطیلی همه مراکز از سمت خودِ مردم با القای همین موضوع است که مسئولان در اداره بحران ناکارآمد هستند و خود مردم باید دست‌ به کار شوند. @salmanraoofi
۳ 🔅🔅🔅 ▪ یکی از افراد فعالی که با نهادهای آمریکایی مرتبط با پروژه‌های براندازی جمهوری اسلامی مرتبط است در یک توییت نوشت: «‏وظیفه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور است از هر فرصتی استفاده کننده و از مردم بخواهند در خانه بمانند. البته که نخواهند کرد و رسانه خود ماییم. از همین توئیتر و اینستاگرام و تگرام و تلفن و ایمیل استفاده کنیم و از همه بخواهیم در خانه بمانند والا ‎کرونا همه را آلوده خواهد کرد.» ✅ انسانیت‌زدایی با هدف توجیه خشونت ربط دادن موضوع پنهان‌کاری به منافع حکومت، سرخط دیگری است که در پیش گرفته شده است؛ آن‌ها این پنهان‌کاری را به راهپیمایی و انتخابات ربط می‌دهند و بر مبنای آن تلاش می‌کنند تکنیک «انسانیت‌زدایی از حکومت» را با القای این موضوع که برای جمهوری اسلامی جان و سلامتی شهروندان اهمیتی ندارد، در پیش بگیرند. هدف از چنین تکنیک عملیات روانی علاوه بر ایجاد بی‌اعتماد، شکل دادن این باور در مردم است که در مقابل این حکومت هر عمل خشونت‌آمیزی توجیه دارد. ▪ این یک نمونه از توییت‌ها با این سمت و سو است: « ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تا صبح دیروز، منابع حکومتی هیچ موردی از ‎کرونا را در ایران گزارش نمی‌کردند اما عصر دیروز، دومین کشور جهان از جهت تلفات این بیماری شدیم. همه چیزمان فدای بقای این حکومت است. کرونا مخفی ماند چون حکومت راهپیمایی می‌خواهد. چون انتخابات پرشور می‌خواهد.» یا کاربر دیگری با به‌کار گرفتن همین تکنیک نوشت: « وقتی صداقت ودرستی به مسلخ برده می‌شود؛ تا 4 شنبه موردی از ‎کرونا در ایران نبود،در عرض دو روز ایران دومین کشور شیوع وتلفات کرونا شد! باید به آیین شما هم کافر بود! سیستمی که بقای خودش را بافدا کردن مردم بادروغ و ریاکاری بداند لایق لعن هم نیست! مطمئن باشید ابلیس برایتان ایستاده کف می‌زند» این کلی‌گویی‌ها و بازی با کلمات در حالی است که هیچ‌گاه استدلال محکمی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد و همیشه به شایعات و دروغ‌ها توسل می‌شوند. ⚫️تکنیکی که تحت‌عنوان «کلی‌بافی فریبنده» از آن یاد می‌شود ▪«تکرار» تکنیک دیگری است که مورد استفاده قرار گرفته است؛ هنگامی که مخاطب پیامی را از منابع مختلف دریافت کند، کمتر به خودش اجازه نمی‌دهد که در درستی و حقانیت پیام تردیدی به خود راه دهد. بیشتر سرخط‌های بالا به کرات توسط رسانه‌های اپوزیسیون و اکانت‌های فعال آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی تکرار می‌شود و همین، آن را برای عموم باورپذیرتر می‌کند. ✅تکنیک عملیات روانی «شایعه» را بیشتر بشناسیم در هر موقعیت بحرانی از جمله موضوع شیوع کرونا، رواج «شایعه» ساده‌ترین و موثرترین تکنیکی است که برای جلو بردنِ سرخط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم زیادی از شایعات مختلف در طی این یک هفته، مخصوصا از طریق شبکه‌های اجتماعی، به جامعه تزریق شده است. در توییتر بسیاری از این شایعات بال‌وپر داده می‌شوند و تبدیل به موج‌ می‌شود؛ این یکی از این نمونه‌هاست: «در خبرها سرچ کنید. تاریخِ اولین تکذیب مسئولین جمهوری اسلامی درباره‌ی کرونا، همان تاریخیست که ویروس فعالیتش را در ایران شروع کرد.» یا شایعات مختلفی که در خصوص تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی در فضای مجازی می‎چرخد. @salmanraoofi
۴ 🔅🔅🔅 ◾️محققان اجتماعی می‌گویند بیشترین حجم از شایعه زمانی به‌وجود می‌آید که موقعیت‌های ناآشنا و نامتعارف اتفاق بیفتد و اغتشاشات هیجانی و احساسی مثل اضطراب و بلاتکلیفی به وجود بیاد که بر چگونگی واکنش مخاطبان تأثیر بگذارد. 🔅درگیرشدن ناگهانی کشور در شیوع کرونا با اعلام فوت دو نفر و تأخیر رسانه‌های رسمی در اطلاع‌رسانی سریع و گسترده باعث شد جامعه به‌ یکباره دچار اضطراب و بلاتکلیفی شود و به‌صورت طبیعی شایعات مختلفی شکل بگیرد. 🔲حالا موقعیتی را در نظر بگیرید که رسانه‌های رسمی و غیررسمی مخالف جمهوری اسلامی از خلأ ایجاد شده سوءاستفاده کنند و حجم بسیار زیادی از شایعه را مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمایند. 🔳نمونه‌ای که با هدف برانگیختن احساسات در حجم گسترده منتشر شده، این توییت است: «دکتر رضا کوچکی‌نیا در لاهیجان به دلیل ابتلا به کرونا جانش را از دست داده.. اینکه بعد از چین، ایران بیشترین آمار مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را داره فقط و فقط به علت پنهان‌کاری و دروغ‌گویی جمهوری اسلامی است». 🔳در حالیکه خبر فوت این پزشک به‌علت کرونا شایعه‌ای بود که کاربران گیلانی به آن واکنش نشان دادند و دروغ بودن آن را تذکر دادند. ✅راهکار عملیاتی برای مقابله با شایعه چیست؟ رضا جنیدی در کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و راه‌های مقابله با آن» بر اساس نتایجی که از تحقیقات مختلف به دست آمده می‌نویسد: مهم‌ترین راهکار، توجه به ریشه‌های اضطراب و بلاتکلیفی‌های مخاطبان و تلاش برای رفع دلایل آن است. ✅البته او تأکید می‌کند که اول باید اضطراب‌های شدید یا هر ناراحتی هیجانی دیگری که مردم دارند، برطرف شود و بعد بلاتکلیفی‌ها یعنی تردیدهای فکری و ذهنی رفع و رجوع شود. ✅چون احساسات تاثیر اصلی را بر روی مخاطب دارند و ممکن است حتی اگر از نظر ذهنی و فکری قانع شوند، با هم در برابر شایعه آسیب‌پذیر باشند. ✅او روش‌های دیگری را نیز برای مقابله با شایعه پیشنهاد می‌دهد که مهم‌ترین آن «تعامل گسترده مقامات رسمی با رسانه‌ها برای رفع ابهام» است. ✅البته این تعامل فقط از طریق دادن اطلاعات مورد نیاز جامعه اتفاق نمی‌افتد؛ دو تن از محققان آمریکایی که اولین تحقیقات را بر روی شایعه انجام داده بودند، یک روش را ابداع کردند؛ ایجاد کلینیک‌های شایعه. ✅به این صورت که از مطبوعات پرتیراژ و رایج خواستند تا به بررسی و تحلیل شایعه‌ها بپردازند، آن رسانه‌ها نیز از خوانندگان خود درخواست می‌کردند تا شایعات شنیده شده را برای آن‌ها ارسال کنند. ✅فرض اساسی این دو محقق در مورد کلینیک‌های شایعه این بود که تحلیل، بررسی و افشای محتوای دروغین شایعات، مردم را در برابر آن‌ها مصون می‌کند. ♻️«افزایش ایمان و اعتقاد مردم به اظهارات مقامات رسمی»، ♻️«افزایش قدرت تحلیل و استدلال جامعه خودی»، ♻️«افشای ماهیت شایعه‌پراکنان» ♻️و در نهایت «تشکیل کمیته مقابله با شایعات» روش‌های دیگری است که این محقق برای مقابله با شایعه پیشنهاد می‌دهد. ✅در روانشناسی شایعه آمده که ضریب شایعه، میزان اهمیت موضوع ضربدر میزانی ابهاماتی است که درباره آن موضوع وجود دارد. بر اساس این قانون، رابطه اهمیت و ابهام، رابطه «جمع» نیست؛ یعنی اگر موضوع مهم نباشد یا ابهامی درباره آن وجود نداشته باشد، شایعه شکل نخواهد گرفت. ✅بدیهی است که اهمیت شیوع کرونا برای عموم مردم و مسئولین بسیار زیاد است؛ پس باید برای کنترل شایعات تا آنجایی که امکان دارد، ابهامات موجود را با اطلاع‌رسانی سریع و دقیق کم کرد. انتهای پیام @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر کاربران 💬 یا علی ۱۱۰: سلام علیکم بعضی اوقات که این فکر به ذهنم میاد شب رو نمیتونم بخوابم خطابم به مسئولین شهریه ست شاید اون شهریه که این ماه جلوش گرفته شد: هزینه یه قوطی شیرخشک بچه بود! شاید هزینه داروی یه طلبه بود! شاید قسط وام عقب افتاده بود! و هزاران شاید دیگه که یه طلبه به اون امیدوار بود... اگر سهم بزرگی در امیدواری طلاب نداریم حداقل روزنه امید اون هارو قطع نکنیم.... @Manahejj
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 8/ فی تفسیر العیاشی ؛ عن الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : دَخَلَ علَىَّ اُناسٌ مِن أهْلِ البَصرةِ فسَألونى عن طَلْحَةَ والزُّبيرِ ، فقلتُ لَهُم : كانا إمامَينِ مِن أئمَّةِ الكُفْرِ ، إنّ علِيّا صلواتُ اللّه ِ علَيهِ يَومَ البَصرةِ لَمّا صَفَّ الخُيولَ قالَ لأصْحابِهِ : لا تَعْجَلوا علي القَومِ حتّي اُعْذَرَ فيما بَينى وبينَ اللّه ِ وبينَهُم . فقامَ إلَيهِم فقالَ: يا أهلَ البَصرةِ، هَلْ تَجِدونَ علَىَّ جَورا فى الحُكْمِ ؟ قالوا : لا ......... ثُمَّ ثَني إلي أصْحابِهِ فقالَ : إنّ اللّه َ يَقولُ فى كتابهِ : « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ التوبة : 12 .» . فقالَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام : والّذى فَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأَ النَّسَمَةَ واصْطَفي محمّدا صلي الله عليه وآله بالنُّبُوَّةِ إنّكُم لأصْحابُ هذهِ الآيَةِ ، وما قُوتِلوا مُنْذُ نَزَلَتْ 9. ▫️ در تفسیر عیاشی از امام صادق عليه السلام نقل شده : گروهي از مردم بصره نزد من آمدند ودرباره طلحه و زبير نظرم را پرسيدند، گفتم : آنان دو تن از ائمه و سردمداران كفر هستند . علي، صلوات اللّه عليه ، در جنگ بصره، وقتي سواران خود را آرايش داد، به يارانش فرمود: در جنگ با اين قوم شتاب مكنيد تا ميان خود وخداوند متعال وآنان عذر را تمام كنم . پس نزد آنان رفت و به بصريان فرمود: آيا فكر مي كنيد كه من در حكمرانی مرتكب ستمي شده ام ؟ گفتند : نه ......... سپس نزد ياران خود برگشت و فرمود : خداوند در كتاب خود مي فرمايد : «اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر قتال كنيد التوبة : 12 .» . پس ، امير المؤمنين عليه السلام فرمود : سوگند به آن كه دانه را شكافت ومردمان را آفريد ومحمّد صلي الله عليه وآله را به نبوّت برگزيد، اين آيه درباره شماست واز زماني كه نازل شده با چنين گروهي جنگ نشده است . 🔅🔅🔅 📚 9/ فی البحار الأنوار فى الزِّيارَةِ الجامِعَة : فنَحنُ نُشهِدُ اللّه َ أنّا قَد شارَكْنا أولياءكُم وأنصارَكُم المُتَقَدِّمينَ ، فى إراقَةِ دِماءِ النّاكِثينَ والقاسِطينَ والمارِقينَ ، وقَتَلَةِ أبى عبدِ اللّه ِ سَيّدِ شَبابِ أهلِ الجَنّةِ يَومَ كَربلاءَ ، بالنِّيّاتِ والقُلوبِ والتّأسُّفِ علي فَوتِ تِلكَ المَواقِفِ الّتى حَضَروا لِنُصرَتِكُم 10. ▫️ بحار الأنوار : در زيارت جامعه آمده است : خدا را گواه مي گيريم كه در ريختن خون ناكثين وقاسطين ومارقين وقاتلان ابا عبد اللّه ، آن سرور جوانان اهل بهشت، در كربلا، ما نيز با نيّت ها ودل هايمان وتأسّف خوردن براي از دست دادن آن صحنه هايي كه يارانتان براي ياري شما حضور داشتند، در كنار دوستان وياران وقت شما شركت داشتيم. ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 9.تفسير العيّاشى : 2/77/23 10.بحار الأنوار : 102 / 167 / 6. @salmanraoofi
33 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ علل تغییر رویکرد اصحاب از کار فهرستی به کار رجالی ⏪ 1- از بین رفتن مصادر اولیه با تالیف کتب اربعه و دیگر کتابهای تالیف شده در آن ادوار بسیاری از اصول و مصنفات قدما به فراموشی سپرده شد و اندک اندک از بین رفت . با ضبط و تثبیت روایات در کتب اربعه بسیاری از کتابهای مستقل پیشین از میان رفت و به دنبال آن بحث از اختلاف نسخه های مختلف آثار متقدم نیز کنار نهاده شد . از میان رفتن مصادر اولیه موجب چاره اندیشی فقهای امامی گردید و این چاره اندیشی چیز جز تغییر رویکرد از تحلیل فهرستی به تحلیل رجالی نبود بدین ترتیب ارزیابی اعتبار روایات بر اساس توثیق و تضعیف سلسله راویان آنها تغییر یافت . ⏪ 2 - طرح بحث حجیت تعبدی خبر در میان علمای شیعی نخستین بار شیخ طوسی حجیت تعبدی خبر را به عنوان مبنای پذیرش حدیث پذیرفت . این مبنا تحلیل کتابشناسی حدیث را از اساس انکار می کرد و تحلیل رجالی را به جای آن می نشاند . نوع کارهای کتابشناسی ( فهرستی ) ▪ تحلیل کتابشناسی حدیث شناسی ، بر مسائلی از این دست استوار بود که کدام راوی مولف کتاب است ، کتاب او در چه پایه ای از اعتبار است ، از این کتاب چند نسخه ( تحریر / روایتهای متفاوت ) در دست است و طریق ( سلسله سند دستیابی به متن ) هر یک کدام است نسخه های کتاب چه تفاوتهایی ( در تعداد روایات ، تنظیم کتاب ، اختلافات متن ، و... ) با یکدیگر دارند . ▪ شیوه نقد محدثان شیعی که بر تحلیل مکتوب استوار بود - در کنار نوع نگارشی رجال که به بررسی وثاقت راویان حدیث می پرداخت- به ایجاد نوع نگارشی فهرست انجامید که در آن از اعتبار آثار مکتوب حدیثی سخن می رفت . رونق نگارش کتابهای فهرست در میان محدثان قدیم شیعی را آن گونه که در قرن پنجم نجاشی به کتب «فهرستات » اشاره میکند و شیخ طوسی از «الفهارس المصنفه» یاد مینماید باید در همین راستا ارزیابی کرد . ✅ روش کار رجال فهرستی ما در این مجال کوتاه تنها به اشاره ای اجمالی و کوتاه اشاره میکنیم به این امید که در مقاله ای مستقل به ارائه و نقد این روش بپردازیم : با توجه به مطالب ارائه شده توسط محققین این فن دو روش برای این کار وجود دارد : ⏪ 1- باز سازی متون کهن حدیثی شیعه : در این راه باید متن حدیثی ای ، از اصول و مصنفات قدیمی بازسازی شود سپس ارزیابی این اصل یا تصنیف و به بررسی درجه اعتبار احادیث آن پرداخته شود . یکی از محققین با استفاده از مبانی روش فهرستی به بازسازی متن آداب امیر المومنین پرداخته با استفاده از همین مبانی میتوان به بازسازی بسیاری از اصول شیعه پرداخت . ⏪ 2- بازسازی متون فهارس قدیم : در این راه باید سلسله سند هایی که نجاشی و شیخ طوسی در فهارس خود یاد کرده اند بررسی کرد و به نقل فهارس از یکدیگر پی برد و از همین طریق به بازسازی فهرستهای متقدم که اینک مفقود است پرداخت . سپس با توجه به گزارشات آنها به ارزیابی احادیثی که در اصول و مصنفات است پرداخت. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi