eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی جدید برای طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم فعال شد ◻️مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ از تاریخ ۱۳۹۹/۶/۴ لغایت ۱۱۳۹۹/۶/۱۵ برای طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم فعال شد. شرایط انتخاب درس سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ طلاب سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم به این شرح است:🔻 ۱)فعال آموزشی بودن؛ ۲) عدم شرکت در امتحانات شهریورماه زمان و نحوه انتخاب درس:👇 https://hawzahnews.com/x9NyX @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی تدریسهای امسال بنده به عبارتی کل رسائل و مکاسب پایه ۷ و پایه ۸ از ساعت ۹ تا ۱۳ ان شاءالله 👈بحث دوره مختصر علم اصول 👈طبق کتاب خلاصه عمده الاصول و حلقه ثالثه شهید صدر هم که یک دوره ی مختصر ولی کامل علم اصول 👈در حدود ۵ سال خواهد بود ان شاءالله برقرار است دوستانی که در بحث دوره مختصر علم اصول میخواهند شرکت کنند به آیدی بنده @srsr1359 پیام بدهند تا هماهنگی مکان و ساعت انجام شود متشکر 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی زیاد بزرگواران درباره ی ساعت و مکان دوره ی مختصر علم اصول سوال می کنند ان شاءالله این بحث یکساعت به اذان ظهر در مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام آیت الله مکارم شیرازی برقرار است ضمنا تاکید میکنم گرچه متن محور کتاب خلاصه عمده الاصول استاد آیت الله خرازی دام ظله است، اما قطعا مباحث بیشتری مطرح خواهد شد والسلام 🔆اجتهاد روشمند 🔅 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی لازم است از بزرگوارانی که به بنده لطف دارند و بنده را برای تدریس یا پژوهش یا امور دیگر به مدارس سطح یا سطح عالی در قم یا شهرستانها معرفی می کنند و بعضا با پیگیری و اصرار واسطه ی خدمت حقیر به طلاب می شوند تشکر کنم حقیقتا خجالت زده ی لطف بزرگواران هستم والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۹/۶/۸ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سَلامُ اللهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبينَ، وَاَنْبِيآئِهِ الْمُرْسَلينَ، وَعِبادِهِ الصّالِحينَ، وَجَميعِ الشُّهَدآءِوَالصِّدّيقينَ، وَالزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ، فيـما تَغْتَدي وَتَرُوحُ، عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، اَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْليمِ وَالتَّصْديقِ، وَالْوَفآءِ وَالنَّصيحَةِ، لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّليلِ الْعالِمِ، وَالْوَصِّيِ الْمُبَلِّغِ وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ، فَجَزاكَ اللهُ عَنْ رَسُولِهِ، وَعَنْ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ، اَفْضَلَ الْجَزآءِ بِما صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَاَعَنْتَ، فَنِعْمَ عُقْبَي الدّارِ، لَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ وَاسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ حالَ بَيْنَكَ وَبَيْنَ مآءِ الْفُراتِ، اَشْهَدُ اَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ الِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
Be.Samte.Godal.Az.Kheime.Davidam.Man-Mahmoud.Karimi.mp3
5.96M
حاج محمود کریمی اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، وَابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللهِ وَابْنَ ثارِهِ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَي الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنآئِكَ، عَلَيْكُمْ مِنّي جَميعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، يا اَبا عَبْدِ اللهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصيبَةُ بِكَ عَلَيْنا، وَعَلي جَميعِ اَهْلِ الاِْسْلامِ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِي السَّمواتِ، عَلي جَميعِ اَهْلِ السَّمواتِ، فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ، وَاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتي رَتَّبَكُمُ اللهُ فيها، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ، وَلَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُمْ، بَرِئْتُ اِلَي اللهِ وَاِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَمِنْ اَشْياعِهِمْ وَاَتْباعِهِمْ وَاَوْلِيآئِهِم، يا اَبا عَبْدِ اللهِ، اِنّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 شقشقیه به نام خدا به آقای اعرافی توصیه می‌کنیم، قبل از اینکه شما هم مثل سایر مدیران گذشته، به جمع مدیران تاریخ‌گذشته‌ی بی‌اثر بپیوندید، یک تحولی به وجود بیاورید ... چشم روی هم بگذاریم دوره‌ی شما هم به سر آمده و مثل قبلی‌ها، منشاء آثاری راهبردی نبوده‌اید. محافظه‌کاری و ترس، سمّ مهلک برای یک مدیریت تمدنی و انقلابی به حساب می‌آید ... اگر امام خمینی هم مانند دیگر حضرات روحیه‌ی محافظه‌کارانه داشتند، بدون تردید الان ما زیر سایه حکومت شاهنشاهی نسل محمدرضا قرار داشتیم. مدیریت کوه کندن نیست. اگر نمی‌توانید تحول بنیادین و شگرف ایجاد کنید، اقلا یک قلم و کاغذ بردارید و چند مساله و مشکل حوزه را در آن بنویسید، و به مرور، در پی پیاده‌سازی آن‌ها باشید. بنده چند مثال ساده برای شما می‌زنم، که انجام دادن همین امور ساده، یک تنفس و گشایشی را برای حوزه و حوزویان به ارمغان می‌آورد: _ تغییر کتاب کفایه؛ چرا که این کتاب ۸ ترم وقت طلبه‌ها را می‌گیرد و طلبه به مدت ۲ سال باید مثل یک کارگر از صبح تا ظهر به بیل زدن این کتاب (کشف مرجع ضمیر و یافتن مراد مرحوم مصنف) در سر کلاس استاد مشغول باشد. در حالی که همین مطالب و بهتر و بیشتر از آن را می شود در مدتی بسیار کمتر به طلاب منتقل کرد. _ تبدیل ۳ سال تحصیلی ادبیات عرب به کمتر از ۲ سال _ شما بالا بروید پایین بیایید، یک عده از طلاب قصد مجتهد شدن در فقه را ندارند. پس چرا این‌ها را در ۸ ترم کفایه و ۱۰ ترم رسائل و حدود ۱۶ ترم مکاسب اسیر می‌کنید؟! خود آیت الله سبحانی فرمودند: برای کسی که نمی‌خواهد مجتهد شود حتی شرح‌لمعه هم زیاد است. _ حتی این طول و تفصیل و کش‌وقوس اصولی، برای کسی هم که قصد اجتهاد در فقه را داشته باشد، جای تامل جدّی دارد. و به قول آیت الله مکارم شیرازی قوّه دماغی طلاب را می‌سوزاند. _ تجدید نظر جدی در مساله الزام تلبس؛ تا هر کسی (فاقد وزانت علمی و طهارت روحی و سدادت عملی) را در این لباس نبینیم و نبینند. _ رویکرد تخصصی (در حیطه‌های غیر فقهی) به حوزه دادن ( به قول آیت الله جوادی آملی: حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد)؛ برخی شاید تا بیست سال در تحصیلات حوزوی مجتهد در فقه نشوند در حالی که اگر یک برنامه ۷-۸ ساله در مثلا حیطه کلام و کلام جدید ( یا فلسفه دین یا فلسفه های مضاف یا روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی و سایر علوم انسانی) به آن‌ها داده میشد، با همان ۷-۸ سال تا مرز اجتهاد در رشته کلام قدیم و جدید یا یکی از آن رشته‌ها می‌رفتند و می‌توانستند به درد خودشان و خانواده‌شان و جامعه‌شان بخورند نه این که تبدیل شوند به یک فسیلِ بی‌خاصیت. بیشترین نیروها و امیدهای ولی‌فقیه (رهبرمعظم) در حوزه‌علمیه و سپاه‌پاسداران است. رهبری وقتی به سپاه اشاره‌ای می‌کند، سریعا تبعیت می‌کنند و سعی می‌کنند در کمترین زمان ممکن آن را محقق کنند؛ به سپاه فرمود باید به یک قدرت فراگیر پهپادی نایل شوید، سریعا توسعه دادند و ... . اما چرا حوزه اینگونه تبعیت نمی‌کند و صرفا شعار می دهد؟! و اگر هم کسانی در گوشه‌و کنار مشغولند، به تصریح خود رهبری، حوزه نباید این‌ها را خروجی و محصول خود بداند؛ چراکه خودشان با برنامه خودشان پیشروی کرده‌اند. رهبری در این ۳۰ سال، صدها توصیه به حوزه کرده‌اند که ده‌ها مورد آن‌ها توصیه‌های راهبردی و اساسی بوده است. الان شما چهار مورد از فرامین رهبری که حوزه در این سال‌ها محقق کرده را نام ببرید!! جناب آقای اعرافی عملکرد شما باید با دیگر مدیران فرق داشته باشد. ما شما را می‌شناسیم. شما از آن مدیران جاهلِ بی‌سواد نیستید که وقتی اسم دین را می‌شنوند، ذهنشان به مشتق و استصحاب و مسح‌پا می‌رود. و وقتی اسم اسلامی کردن دانشگاه را می‌شنوند، ذهنشان به انجام دعای کمیل در نمازخانه دانشگاه و موی سر دختران دانشگاه می‌رود. آقای اعرافی شما یک اسلام شناس ذو ابعادید، شما علم و شعور دارید، شما تاثیر فارغ التحصیل شدن میلیون‌ها دانشجوی علوم انسانی غربی را بر ارکان کشور میفهمید و ... . به شما توصیه می‌کنم بدون هیچ ترس و واهمه‌ای و بدون هیچ تاثیر پذیری از مدرسین فسیل شده‌ی خدا و دین و دنیا نشناسِ سطوح عالی، به پیاده سازی افکار تحول گرایانه خودتان بپردازید. موحد باشید و حریّت داشته باشید و مطمئن باشید که در صورت حرکت رو به جلو و غیر انفعالی، خداوند و صاحب‌الزمان (ع) و طلاب یار شما خواهند بود. والسلام علی من اتبع الهدی 🖌 امین دهقانی، سطح۳ حوزه قم و پژوهشگر فلسفه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔳 فعالان بورس این مطلب را بخوانند دکتر سید احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی «اقتصادنا»:🔻 ◻️شاخص کل بورس از انتهای سال ١٣٩٨ تا ابتدای شهریورماه ١٣٩٩ حدود ٣٠٠ درصد رشد داشته . ◻️ افزایش بازده نامعقول در بازار ثانویه در بلندمدت، بازی با مجموع صفر است؛ یعنی عده‌ای سود برده و عده‌ای متضرر شده‌اند. با ترکیدن حباب بورس، متضررین خرد، نابود می‌شوند و متضررین بزرگ از طریق سایر بازارهای دارایی، ضرر خود را جبران می‌کنند. ◻️ رشد بی قاعده بورس در ماه‌های نخست سال ۱۳۹۹ احتمالا از منظر خرد، جبران بی عدالتی تورم تلقی می شود، اما از منظر کلان، حتما اثر منفی بر عدالت توزیعی خواهد داشت. ◻️ نرخ‌های کنونی قیمت سهام، با عملکرد بخش واقعی اقتصاد و حتی انتظارات از بازدهی آیندۀ شرکت‌ها، توجیه‌پذیر نیست، در دور باطلی از معاملات صرفا کاغذی گرفتار شدیم که سودهای غیرواقعی را برای افرادی خاص فراهم می‌آورد و با توجه به تحولات اخیر، ما با تشدید بی‌عدالتی در اقتصاد ایران در آینده مواجه خواهیم شد. روش‌های جایگزین وضعیت فعلی👇 https://hawzahnews.com/x9NVX ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
سلام علیکم اساتید عزیز و فاضل و جهادی الحمدلله چند سالی است که با همت حجت الاسلام و المسلمین حاجتی امام جمعه موقت اهواز حوزه علمیه قوی و خوبی در شهرستان اندیکا استان خوزستان راه اندازی شده است در این حوزه طلاب با ادب و اخلاق اسلامی تربیت می شوند و به صورت جدی درس می خوانند و از آن گذشته نسبت به روستا و منطقه خود نیز دغدغه اجتماعی دارند متاسفانه الان که این طلبه ها که الحمدلله فضل علمی خوبی هم دارند، به پایه نه و ده رسیده اند، نسبت به تامین استاد مکاسب و کفایه به مشکل برخورده اند. هجرت این طلاب به قم هم مشکلات خاص خود را دارد و منطقه از حضورشان که تازه به ثمر رسیده محروم می گردد. لذا از شما خواهشمندم اگر می توانید، یک سال نیت کنید و به این منطقه برای تدریس بروید. مسکن مناسب و حقوق مکفی هم پرداخت می گردد. در صورت تمایل با بنده تماس بگیرید حسن مرادی 09127513139
باسمه تعالی 👈بارها درباره استاد اخلاق یا استاد سلوک مورد سوال قرار گرفته ام و بعضی افراد معروف را معرفی کرده ام و پاسخ این بوده که این افراد سرشان شلوغ است و به راحتی نمی توان از آنها استفاده کرد. 🔆خوب چاره چیست؟ 🔆مطلب دیگر اینکه معمولا طلابی که از عرفان اطلاعی ندارند دنبال استاد اخلاق می گردند و نوعا هم به اساتید سلوک مراجعه داده می شوند 👈و متوجه تفاوت تعامل اساتید سلوک و تعامل اساتید اخلاق 🔆در تعامل نزدیک و استادُ و شاگردی با افراد و طلاب نیستند و لذا به مشکلاتی بر می خورند. 🔆لذا به ذهنم رسید این مطالب را خدمتتان عرض کنم. 👈چند نکته برای ورود در موضوع 🔆نکته اول: تفاوت استاد اخلاق و استاد سلوک 🔆استاد اخلاق نوعا به صورت کلی یا جزئی موعظه می کند و هدف او حداکثر رفع رذایل اخلاقی و تثبیت فضایل اخلاقی و دادن مشاوره اخلاقی به شماست و به طور طبیعی انتظار اطاعت کامل از شما ندارد گرچه انتظار گوش دادن به نصایح طبیعی است. 🔆مثال این نوع اساتید استاد آیت الله مجتهدی ره، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین زاهد، آیت الله شیخ مرتضی زاهد رحمت الله علیهم هستند در مقایسه با مثلا آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه اگر کسی میخواست رابطه استاد و شاگردی با این دو طیف داشته باشد و همچنین از قدما آیت الله ملا احمد نراقی صاحب معراج السعاده مشی و نوشته استاد اخلاق گونه و علامه سید مهدی بحرالعلوم طباطبایی که رساله سیر و سلوک منتسب به ایشان است مشی و نوشته عارف منشانه دارند. 🔆اما استاد سلوک اولا هدفش نشاندن توحید و عشق الهی در شماست 🔆ثانیا گرچه نگوید اما انتظار تبعیت از دستورات را دارد و عدم تبعیت مسلما نزد او تنبیه خاص خود را دارد. @salmanraoofi
🔆نکته دوم: انواع اساتید سلوک 👈در عرفان استاد و مباحث سلوکی مربوط به استاد تقسیمات مختلفی بسته به جهات مختلف دارد 🔆اما آنچه به درد همه افراد و طلاب میخورد این مباحث است 🔆۱. استاد خاص که همان معصوم است و تمامی مباحث درباره تفاوت معصوم با غیر معصوم درباره او صادق است مثل عدم سهو و نسیان و همچنین وصی منصوص پیامبر بودن و ... 🔆۲. استاد عام که بر چند قسم است 🔆۲.۱ استادکامل مُکَمِّل: استادی که مراحل نهایی توحید را شهود کرده و به کمال رسیده و توانایی به کمال رساندن و تربیت نفوس را هم دارد که از او تعبیر به استاد سلوک هم می شود. 🔆۲.۲ استاد کامل غیر مُکَمِّل: او کامل است اما توانایی رهنمایی سالکان را به دلایلی ندارد و بنا به مَثَل منقول از آیت الله العظمی بهجت ره مثل آب قلیل است که طاهر است ولی مُطَهِّر نیست. 🔆۲.۳ استاد صحبت: 👈استادی که اگر فردی عارف است، و ملازم او می شود 👈 به دستورات سلوکی او احتیاجی ندارد و همراهی با او را برای تثبیت حالات یا پیشرفت مقامات ( حال و مقام به اصطلاح عرفانی) خود می خواهد 👈و اگر فردی سالک است قصد تبعیت تام از او را ندارد 🔆اما می خواهد با ملازمت با او، در حالات سلوکی پیشرفت نماید و همچنین از دستورات او طبق شرایطی تبعیت میکند 👈و لذا قصد تبعیت تام ندارد 🔆 بلکه قصد ملازمت دارد 👈این نوع استاد در عرف عرفان به استاد صحبت معروف است. 🔆نسبت آیت الله سید مرتضی کشمیری و همچنین بنا به نقلی آیت الله العظمی سید احمد کربلایی برای آیت الله قاضی چنین بوده است یعنی آیت الله قاضی ملازم این افراد بوده اند به قصد استاد صحبت نه استاد سلوک. 🔆نکته سوم: آنچه بنده تا به حال در این زمان دیده ام و احتمالا در زمانهای دیگر به این وسعت کم سابقه بوده این است که 🔆نوع اساتیدی که به عنوان استاد سلوک معروف و مورد تایید هستند، بسته به کمال خود با شما تعامل دارد 👈یعنی چون نوعا کامل نیستند دستوراتشان بعضا مثل پزشک های عمومی کلی و با روند مشخصی است ابتدا دستور توبه و محاسبه و مراقبه و اعلام امور روزانه بعد از آن بسته به پیشرفت، دستور رفتن به قبرستان و اذکار خاص و اجرای اعمال ماهانه هر ماه، و بعد دستورات دیگر که نوعا یکسان هستند. 👈اما استاد کامل اگر هم برنامه های یکسان به شاگردان بدهد دستورات خصوصی اش با اشراف بر تمام حالات درونی سالک است و لذا دستورات خصوصی بسیار متفاوت خواهد بود برای دیدن این نمونه ها به زندگی نامه آیت الله العظمی قاضی و همچنین کتاب نور مجرد مراجعه کنید. 👈👈بنا بر این اکثر افرادی که حتی به عنوان استاد عرفان و سلوک در عصر حاضر معروف هم هستند و مورد تایید همه نیز می باشند و حرفِ درستی پشت سر آنان، مبنی بر زیر سوال بودن عرفان و سلوک آنان نیست 👈بنا به اعتراف خودشان استاد کامل نیستند بلکه به مقتضای عمل به علم خود و مراجعه زیاد طلاب و نیاز شدید امروز به فعالیتِ این افراد، 🔆تربیت نفوس را با توجه به تکلیف بر عهده آمده و مرتبه معنوی خود، بر عهده گرفته اند 👈لذا در سایت دو استاد معروف عرفان دیدم که خود به اینکه استاد کامل سلوک نیستند اعتراف کرده اند گرچه شاگردان بسیاری را تحت تربیت خود دارند و جلسات موعظه و سلوک نیز دارند 👈👈و به دلیل همین مواعظ و جلسات و داشتن شاگرد توهم بسیاری از افراد حتی مسن که به ایشان مراجعه کرده اند این است که این افراد استاد کامل هستند حال اینکه افراد خبره می دانند که چنین چیزی نیست و خود آن اساتید هم بدون وجه تواضع معترف به این مساله هستند. 👈👈نکته مهم اینکه 🔆🔆البته و صد البته این مطالب بدین معنی نیست که بنده و امثال بنده طلبه های مبتدی و مانده در انجام کامل واجبات و ترک محرمات وقتی به این اساتید مراجعه میکنیم از دستورات آنها تبعیت کامل نداشته باشیم 🔆بلکه منظور این است که اگر در کار سلوک جدی هستید و با این اساتید ارتباط دارید باز هم باید دنبال استاد کامل بگردید و دست از طلب و جستجو بر ندارید در عین اینکه پایبندی کامل و تام به دستورات این اساتید دارید @salmanraoofi
🔆نکته چهارم: دو نوع علوم 👈شاید بدانید ولی علوم دو دسته هستند 🔆یک دسته علوم ظاهری که با تعلیم و تعلم به دست می آیند 🔆و یک دسته علوم باطنی که با عمل حاصل می شوند. 👈👈دین اسلام و علم توحید هم به صورت ظاهری قابل تحصیل هستند و هم به صورت باطنی. 👈ابتدای مضامین مهم و شریف حدیث عنوان بصری اشاره به همین امر دارد «فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَيْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَهدِيَهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللَّهَ يُفَهِّمْك.» (مشكاة الأنوار في غرر الأخبار؛ النص؛ ص ۳۲۶) 🔆در اینجا صریحا تعلیم علم را با تعلّم و فراگیری نفی می کند که مقصود همین علوم باطنی است و دلالتهای غیر صریحی در حدیث نیز همین گفته را تایید می کند. 🔆البته مضمون انداختن علم در قلب به صورت استفاضه از رسول الله وارد شده که در ذیل آیه ۱۲۵ سوره مبارکه الأنعام « فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» آمده: فِي الْمَجْمَعِ قَدْ وَرَدَتِ الرِّوَايَةُ الصَّحِيحَةُ أَنَّهُ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ شَرْحِ الصَّدْرِ مَا هُوَ فَقَالَ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ فَيَشْرَحُ صَدْرَهُ وَ يَنْفَسِحُ قَالُوا فَهَلْ لِذَلِكَ أَمَارَةٌ يُعْرَفُ بِهَا فَقَالَ نَعَمْ وَ الْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّجَافِي عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۶۵ ؛ ص۲۳۵ و ص: ۲۳۶) 👈👈بنا بر این دو نوع علم داریم و دو نوع روش فراگیری 🔆۱. شاگردی کردن و 🔆۲. عمل کردن 👈علوم ظاهری با روش اول و 👈علوم باطنی با روش دوم قابل تحصیل هستند. 🔆لذا توجه به این نکته لازم است که در علوم معنوی محور اصلی عمل است 👈و بعد هم قاعده (قَوْلِ النَّبِيِّ ص مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم الفصول المختارة.ص۱۰۷) هر کس به علمش عمل کند خداوند علم آنچه ندارد را به او به طور وراثتی میدهد 🔆که این وراثت توضیحات زیادی دارد که مقام گنجایش ندارد و بعد استاد و تحصیل عرفان و .... 🔆نکته مهم آخر 👈اگر به علم خود محکم عمل کنیم 👈و در طلب جدیت داشته باشیم 🔆خدای متعال استاد را به سالک عامل مُجِّد، سوخته و عاشق دلخسته خواهد رساند. 👈👈اگر در نماز شب و واجبات و ترک محرمات مانده ایم فرضا که با خوش قسمتی استاد کامل هم پیدا کنیم 👈👈وضعمان بدتر خواهد شد نه بهتر 👈چرا که به علومی دسترسی پیدا میکنیم و عمل نمی کنیم 🔆و لذا نفاق و قساوت قلب ما بیشتر خواهد شد و حال ما بدتر و از هدایت دورتر 🔆چه بسا افرادی که به همین علت عاقبت به خیر نشدند 🔆🔆پس به ارتباط و شرکت در مواعظ همین اساتید معروف و مورد اجماع اکتفا کنیم و بی جهت کار خود را سخت تر و حال خود را خراب تر نکنیم @salmanraoofi
👈اما پاسخ 🔆 ۱. همانطور که حافظ فرموده و آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه در نامه ای فرمودند: 🔆قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست قومی دگر حواله به تقدیر می کنند 🔆هیچ چیزی در معنویات به اندازه عمل انسان، در رشد انسان تاثیر ندارد. 🔆چه بسیار افرادی که سالها در کنار آیت الله العظمی قاضی بودند ولی هیچ بهره ای نبردند همانطور که علامه طهرانی اشاره داشته اند. 👈بنابر این عمل خود و عمل به دانسته های خود را، مساله اول و اساسی و محوری بدانیم 👈و کسالت و تنبلی خود را بیهوده توجیه نکنیم. 🔆تا وقتی خود، در عمل کاهلیم هیچ چیزی دادرس ما نخواهد بود، حتی اگر ملازم امام معصوم باشیم، استاد سلوک که جای خود را دارد. 🔆 ۲. از درس گرفتن، مباحثه کردن و خصوصا گعده گرفتن با اساتید و طلاب غافل به شدت بپرهیزیم. 🔆در انتخاب هم حجره نهایت دقت را داشته باشیم و اگر مجبور به هم حجره شدن با چنین افرادی شدیم،برنامه خود را برای آنها در عمل روشن کنیم و با جدیت مشغول درس و بحث و استفاده از اساتید اخلاق باشیم. 🔆از نزدیک شدن به طلاب اهل غیبتِ اساتید، مراجع و عارفانی چون و آیت الله بهجت و امثال آنها و و فرار کنیم 👈که متاسفانه طلاب غافل زیادند و طلاب فاجر کم نیستند خدا می‌داند که یک موسیقی مثلا حلال چه تاثیر بدی دارد چه برسد به همنشین شدن با اهل دنیا و معصیت و غفلت 🔆اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا 👈در وقت کسالت معنوی از امور زیر غافل نباشیم 🔆 ۳. از نقش موعظه غافل نباشیم. چه بسا در تابستان، ماه مبارک رمضان و ایام تعطیل و ... دروس اخلاق تعطیل باشد 🔆یا در جایی هستیم که دسترسی به اساتید نداریم 👈حداقل سعی کنیم پای منبر یک منبری که به مواعظ خود عامل است و موعظه می کند حاضر شویم. 🔆 ۴. از استفاده از صوت اساتید اخلاق و سلوک غافل نباشیم 🔆صوت اساتید هم بسته به عامل بودن، آنان موثر است و بعضا تاثیرات عجیبی از همین مواعظ صوتی دیده شده است. 🔆 ۵. از استفاده و مطالعه کتب اساتید عرفان و اخلاق، غافل نباشیم و به فراخور حال این کتب را بخوانیم 👈👈و همانطور که برای درس و مباحثه، برنامه داریم برای خواندن این کتب برنامه داشته باشیم. 🔆خصوصا از کتابهایی مثل منیة المرید شهید ثانی، معراج السعادة ملا احمد نراقی، کتب سلسه ملاقلی جولا مثل تذکرة المتقین و المراقبات و رساله لقاء الله و همینطور کتب امام راحل عظیم الشان رحمت الله علیه استفاده ببریم. 🔆 ۶. از خواندن زندگی نامه علمای ربانی مثل ره ، ، و کتبی که در این باره نوشته شده استفاده ببریم 🔆همینطور از خواندن زندگی نامه شهدا و اگر پیدا کردیم وصیتنامه های آنان استفاده کنیم 🔆 ۷. به خاطر مباحثی که گفته شد خود را از اساتید اخلاق و عرفان محروم نکنیم 🔆مراوده، حضور و استفاده از مواعظ آنان را جزء اصلی برنامه های خود قرار دهیم، 👈👈عیب گذاری بر اساتید و کم دیدن آنان مقابل امثال و نواقص دیگری که هر استادی حتی نیز ممکن است داشته باشد 🔆باعث نشود که از هیچ کسی و هیچ درسی و هیچ موعظه ای استفاده نکنیم، 👈که این خود از مکائد بزرگ شیطان است و تفصیل این مساله، خود شرح مفصلی دارد. 🔆 ۸. اگر واقعا طالب معنویات هستیم عرفان بخوانیم 🔆و بدانیم همانطور که در فقه خیلی جزئیات و ریزه کاری ها، هست که باید حتما خوب در درس خارج شرکت کرد تا نکات مهم و کلیدی را در فهم احکام و شناختِ بزرگان فقه به دست آورد 👈بدانید در عرفان هم همینطور است و باید عرفان خواند تا بسیاری ریزه کاریها را در شناخت عارفان و ظرائف عرفان درک کرد و به علم خودسازی و ظرائف آن آگاه شد 🔆البته واقعا عمل و مراقبه در این علم جایگاه ویژه ای دارد. 👈👈👈نکته مهم آخر 🔆از مراجعه به افراد 👈غیر معروف 👈و جوان (کمتر از پنجاه سال) بپرهیزیم 👈و دقیق و با حوصله درباره استادی که میخواهیم به او مراجعه کنیم تحقیق کنیم. 👈👈مساله در استاد اخلاق و سلوک فقط نماز شب و گریه در حال نماز و سوز در حال موعظه و خبر از غیب نیست 👈چه بسا افرادی که مقید به نماز شب هستند و واقعا از غیبِ ما، مطلع اما حب دنیا و مرید بازی در آنان بیشتر است 🔆بدانیم که این مساله با دنیا و آخرت ما سر و کار دارد و بسیار حساس است پس خوب تحقیق کنیم 👈و عامل بودن استاد به گفته هایش را 👈دقیق و 👈درست 🔆در عمل بسنجیم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين @salmanraoofi
باسمه تعالی بزرگواران از اشخاص سوال نکنند بنده جوابی نمی دهم و ندارم عذرخواهم التماس دعا @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی تدریسهای امسال بنده به عبارتی کل رسائل و مکاسب پایه ۷ و پایه ۸ از ساعت ۹ تا ۱۳ ان شاءالله 👈بحث دوره مختصر علم اصول 👈طبق کتاب خلاصه عمده الاصول و حلقه ثالثه شهید صدر هم که یک دوره ی مختصر ولی کامل علم اصول 👈در حدود ۵ سال خواهد بود ان شاءالله برقرار است دوستانی که در بحث دوره مختصر علم اصول میخواهند شرکت کنند به آیدی بنده @srsr1359 پیام بدهند تا هماهنگی مکان و ساعت انجام شود متشکر 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی دوستان مکرر درباره ی اینکه صوت دوره ی مختصر علم اصول در کانال بارگذاری می شود یا نه سوال می کنند هنوز درباره ی بارگذاری صوت تصمیم قطعی نگرفته ام هر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد خواهش میکنم دوستان در اینباره کمتر سوال کنند و اصرار برای بارگذاری داشته باشند عذرخواهم @salmanraoofi
باسمه تعالی همه ی مطالبی که درباره ی دوره مختصر علم اصول گفته ام https://eitaa.com/salmanraoofi/7979 https://eitaa.com/salmanraoofi/8317 🔅توضیحات صوتی درباره ی دوره مختصر علم اصول https://eitaa.com/salmanraoofi/8318 https://eitaa.com/salmanraoofi/8330 https://eitaa.com/salmanraoofi/8348 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
بسمه تعالی با توجه به تغییر مکان تدریس تا اطلاع ثانوی تمامی دروس بنده تعطیل می باشد انشاالله با روشن شدن مکان جدید تدریس، روز شروع را اعلام خواهم کرد @salmanraoofi
🔅تدریس جناب استاد حجت الاسلام مهدی منصوری رسائل 2 پایه هفت. از اما المجوزون مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه اسلام جنب مسجد سلماسی زمان: ساعت ۱۱ برقرار است
هدایت شده از محسن قنبریان
📿عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی ★تقریر با استعانت از بیان عارف کامل آیة الله شاه آبادی(ره): 1⃣"حضور حق" و "محضر حق": حضور حق، دیدن خداوند در همه چیز است(کٲَنَّکَ تَراه). اما محضر حق یعنی خود را در حضور او دیدن. اگر خدا را نمی بینی، بیابی که او ترا می بیند (وٳن کُن٘تُ لاتَرَاهُ فٳنَّه یَراکَ).(کافی ج۲ص۶۷). 2⃣ عالم محضر حق است: عالم و همه اهل آن، "محاضر حق اند". نه "در محضر حق"! بین این دو فرق دقیق است. اشیاء را در محضر حق دیدن، اشیاء را دیدن است؛ اما اشیاء را خود محضر دیدن، محضر حق دیدن است . و این مقتضای عرفان است.(دقت کنید). یعنی همانطور که "صاحب مقام حضور"، خدا را در همه اشیاء می یابد و همه چیز را مظهر و مجلای او می یابد؛ "صاحب مقام محضر" هم، همه چیز را محضر حق می بیند که در مرآی حق و حاضر نزد اوست.(۱) 3⃣مٲموران حفظ و نظم محضر: کسی که به درک محضر باریابد؛ مٲمور حفظ محاضر حق و منظم کردن آن است. مثلاً جان محترم، محضر حق است؛ پس مٲمور است مانع ریختن خون محترم شود. حق غصب شده را به صاحبش برگرداند و... 4⃣مٲمور به امر فطرت: این مٲمور بودن به حفظ و نظم محضرهای حق، امر فطرت است. فطرت، حکم به رعایت حضورِ حاضر می کند. چنانچه در حضور یک طفل، رعایتی داریم که در خلوت نداریم. همچنین است رعایت "حضور مُنعِم"، "حضور مقتدر"، "حضور کامل"، "حضور محبوب" که همه برای حق تعالی است.(ر.ک:رشحات المعارف ص۳۳تا۳۶). 5⃣عدالت خواهی؟ "منظم کردنِ" محاضر حق، همان "عدالت خواهی" است. چون عدالت، "دادن حق به مستحق"(ٳعطاء کلِّ ذی حقّ حقَّه)، یا"قرار دادن امور جای خود"(یَضعُ الامور مواضعها)است. حق مالی و موقعیت اجتماعی و معنوی انسان و طبقه ای را دادن، عدالت است و عیناً تنظیم محاضر حق نیز هست. ⬅️نتیجه اینکه: سلوک به محضر حق -که مناط عصمت است- روح و باطن و است. عدالت خواهی و قیام به قسط هم بروز و ظهور و کالبدِ درک محضر حق است.(تٲمل کنید) 🔅گوشه ای از بیان آیة الله شاه آبادی: "بحث جناب موسی(ع) و خضر(ع) از این نظر بود که موسی(ع)، همه چیز را محضر حق مشاهده می کرد و مٲمور منظم کردن حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع)، حافظ حضور و نظرش به فرمان های غیبی مولا بود. همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند. بنابراین وقتی حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد، حضرت موسی ایراد گرفت که چرا کشتی مردم را سوراخ می کنی؟! چون انبیاء، مٲمور حفظ نوامیس پنج گانه اند که یکی از آنها مال و جان است. بنابراین امام در روایتی می فرماید: تصرف در مال مسلمان، حلال نیست مگربا رضایت او(وسائل ج۱۴ص۵۷۲). حضرت خضر هم به تبعیت از حضرت موسی که رسول وقت است، تابع این قانون است؛ چنان که حضرت موسی مٲمور به تبعیت او در اسرار باطن بود. آن اعتراضات به جهت همین دو مرحله است که گاه انسان خود و هرچه هست، همه را حاضر در محضر حق می بیند و گاه حق را بدون توجه به خلق حاضر می بیند که این حالت، استغراق است..."(رشحات المعارف ص۲۵و۲۶) ........................................... ۱)وجهش این است که اعیان و مخلوقات عین علم حق اند؛ مثل صور خیالی ما که عین علم مایند(صفحات الاعیان عندالله کصفحات الاذهان عندنا). آیه ۱۳و۱۴ملک به همین اشاره دارد: خداوند راز مخفی در سینه ها را می داند چون خالق است(الا یعلم من خلق). ٭مطالب مرتبط: سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ جرعه ای از رشحات المعارف 📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
باسمه تعالی بزرگواران مکرر سوال می کنند تدریس مجازی یا آنلاین دارم یا خیر؟ اگر افرادی قم باشند و بخواهند مجازی شرکت کنند باید دو هفته یکبار تشریف بیاورند و حضوری نزد بنده امتحان شفاهی بدهند و حداقل نمره را بگیرند تا حضورشان در بحث بنده ثبت شود در غیر این صورت برایشان غیبت رد میکنم به هیچ وجه هم امتحان شفاهی را آسان نمیگیرم البته بنای اذیت کردن طلاب را هم ندارم ولی حداقل باید به مطالبی که در درس می گویم اشراف داشته باشند و معلوم شود درس را خوب گوش کرده اند با این شرط افراد ثبت نام کنند اگر به هر دلیل به این شرط عمل نکردید مطمان باشید بی رحمانه غیبت میزنم و درستان حذف خواهد شد صوت دروس به دوستانی که بخواهند داده خواهد شد والسلام @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم ▫️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸
🔆آموزش پودمانی- مبانی عرفان اسلامی 📝 نویسنده: استاد حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد 📚 كتاب مبانی عرفان اسلامی كوشیده است با استفاده از ابزارهای مختلف ساده‌سازی و تفهیم، همچون جدول‌ها، كلیشه‌ها، نمودارها و پی‌نوشت‌ها در شانزده درس، درك مهم‌ترین مباحث عرفان اسلامی را برای تعداد بیشتری از مشتاقان هموار سازد. 📌 این كتاب، پس از واكاوی واژه‌های «عرفان» و «تصوف»، به ابعاد گوناگون عرفان اسلامی پرداخته است و با گذری بر تاریخچه عرفان اسلامی تا زمان حاضر و عرضه تحلیلی روشن از روش‌شناسی عام عرفان اسلامی، ذهن خواننده را برای ورود به مباحث عرفان نظری آماده می‌سازد. 📌 در این حوزه، مخاطب با مهم‌ترین اصطلاحات رایج در عرفان نظری، همانند وحدت شخصیه وجود، تجلی و مراتب آن، حضرات خمس و انسان كامل آشنا می‌شود و پس از ورود به فضای پرجاذبه عرفان عملی، بحث‌هایی را درباره سیر و سلوك، سفرهای چهارگانه، ریاضت، عشق، استاد سلوك، كشف و كرامات و شطحیات از نظر می‌گذراند. www.hatif.ir 📑408 صفحه 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi