فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی
۴ محرم سالروز وفات استاد مجتهدی فاتحه و صلواتی قرائت بفرمایید
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
◾️قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله): «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» (جامع الاحادیث الشیعه، ج۱۲، ص۵۵۶)
◾️الإمامُ الرِّضا عليه السلام: يَا بنَ شَبيبٍ، إن كُنتَ باكِيا لِشَيءٍ فَابكِ لِلحُسَينِ [بنِ عليِّ ]بنِ أبي طالِبٍ عليهما السلام ؛ فإنَّهُ ذُبِحَ كَما يُذبَحُ الكَبشُ.(عيون أخبار الرِّضا: 1/299/58)
🏴ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه دوستداران و پیروان آن حضرت تسلیت عرض میکنم.
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
باسمه تعالی
حدود ۲۰ کتاب تاریخی، تحلیلی/تاریخی، تحلیلی درباره حرکت امام حسین علیه السلام خوانده ام. شخصا یک تحلیل دیگری دارم که اضافاتی نسبت به تحلیل رهبر معظم انقلاب حفظه الله دارد گرچه بن مایه تحلیل تفاوت فاحشی ندارد.
اما به جرات میگویم در کل کتابهایی که خوانده ام، هیچیک در قدرت تحلیل و متکی بودن تحلیل به شواهد متقن و بلندی افق تحلیلی به پای بیانات رهبر معظم انقلاب در تحلیل حرکت امام حسین علیهالسلام نمیرسد.
حقیقتا وسعت اطلاعات تاریخی، قدرت بالای تحلیلی همراه با قوت فقهی ریخته شده در تحلیلها را در هیچ کتابی ندیدم. بیانات ایشان از حیث وسعت اطلاع در استناد به شواهد زیبا و بجا برای تحلیلها تنه به تنه محققین تاریخی درجه یک می زند و از حیث قدرت فقهی و توان استفاده از نگاه و ادبیات فقه نظیری ندارد.
به دوستان توصیه میکنم حتما تمام آثار تاریخی و تحلیلی ایشان درباره اهل بیت علیهم السلام، خصوصا آثار درباره قیام سیدالشهدا علیهم السلام را از رهبر معظم انقلاب حفظه الله مطالعه کنند.
نمونه ای از بیانات ایشان را در پیام بعدی ملاحظه کنید
التماس دعا
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
🔆ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین
🔅حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است:
وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
🔆کتاب کم حجم اما با مطالب عالی
☀️چهار گفتار
✅در تبیین زمینه ها، علل و آثار حادثه ی عاشورا
🔅از رهبر معظم انقلاب
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
🔆همرزمان حسین علیه السلام
☀️ده گفتار از رهبر معظم انقلاب
در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم علیهم السلام
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
🔆دو امام مجاهد امام حسن و امام حسین علیهما السلام
☀️شش گفتار از رهبر معظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین علیهما السلام
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 ثبتنام دورههای مجازی بلندمدت فلسفه و عرفان اسلامی
▫️ثبتنام دورههای مجازی بلندمدت فلسفه و عرفان اسلامی آغاز شد.
▫️این دوره به صورت مجازی و در دو سطح دو ساله و سه ساله ویژه برادران توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میگردد.
⏱ زمان ثبت نام: تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبتنام در دوره به سامانه آموزشی نفحات مراجعه نمایید؛
http://elearn.nafahat-eri.ir
📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخهای خود میتوانید با پشتیبان معاونت آموزش به آیدی زیر در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید؛
@Amuzeshe_Nafahat_admin
#دوره_آموزشی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از فکرت
💠 سیزدهمین شماره مجله «خردورزی» منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت، شماره سیزدهم مجله «خردورزی»، ویژهنامه «موسیقی شناختی» منتشر شد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#خردورزی
#فکرت
🆔 @Fekrat_Net
خردورزی - شماره 13_compressed.pdf
24.63M
🔆یک مقاله هم از بنده با موضوع نگاهی به مکتب فقهی رهبر انقلاب در اینجا چاپ شده
🔰 شماره ۱۳ مجله «خردورزی» ویژهنامه «موسیقی شناختی»
✴️ مجله «خردورزی» در این شماره شامل چهار پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است:
💢فلسفه و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر علیرضا بلیغ؛ خدمت یاخیانت موسیقی؟
💢دین و موسیقی
🔹گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست؛ چالش فقه و موسیقی
🔸گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی فلاحتی؛ غفلت هارمونیک
💢شناخت و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر محسن ردادی؛ مدیریت نا اهلان بر ساختارهای موسیقایی
🔸گفتوگو با دکتر محمود اکرامیفر؛ زیبای زشت
💢سیاست و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر محمدصادق کوشکی؛ موسیقی و ظرفیتهای برباد رفته
🔸گفتوگو با مصطفی محدثی خراسانی؛ انحطاط موسیقی اصیل
#خردورزی #موسیقی
🆔 @Fekrat_Net
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
باسمه تعالی
اگر دوستانی مایل به درس گرفتن کتابهای
الشخص الاعتباری
و
اساس الحكومة الاسلامیه
برای پایه های ۹ و ۱۰ هستند
با توجه به نکات زیر اعلام آمادگی بفرمایند
۱ / حضوری و در قم شرکت میکنند، شرکت به صورت مجازی یا در غیر قم باعث تشکیل بحث نخواهد شد
۲ /اعلام کنند در شهر شرکت می کنند یا پردیسان
اسم و فامیل و پایه خود را به آیدی
@srsr1359
اعلام بفرمایید
متشکر
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از اجتهاد
💢نگاهی به مکتب فقهی حضرت آیتالله خامنهای
✍️ حجتالاسلام سلمان رئوفی
🔻تاکنون تعاریف مختلفی از مکتبشناسی فقهی ارائه شده است؛ به نظر نگارنده، مکتبشناسی فقهی یعنی بحث از مبانی روشساز که مراحل و روشهای اجتهاد هستند. این سه حیطه، بیشتر در بحثهای مکتبشناسی وجود دارد؛ چون مکتبشناسی فقهی، یک امر اعتباری است و امری نیست که وابسته بهواقع باشد؛ بنابراین تعریف این علم، وابسته به اغراض ما است و غرضمان یک شناخت هدفمند و نظاممند از اجتهاد است. حال برای نیل به این غرض، باید چه جاهایی و چه مطالبی را بررسی بکنیم؟ به نظر میرسد همۀ این مباحث، در دو قالب کلیِ موضوع شناسیِ فقهی یا حکم شناسی فقهی قرار میگیرند.
بهطور کلی دو مکتب نجف و قم داریم که این مکاتب در آن نقاط اصلی با هم تفاوت دارند. مکتب آقای خوئی در موضوع شناسی، ظهورگیری، در بحثهای رجالی و هم در اجرای قوانین با مکاتب دیگر فرق دارند. البته ترجیحمان این است که مکاتب، نامگذاری علمی بشود؛ مثلاً مکتب شیخ انصاری مکتب استدلالمحور و مکتب آیتالله بروجردی به نظر میرسد مکتبی با رویکرد تاریخی است.
سؤال این است، رهبر معظم انقلاب ذیل کدامیک از این مکاتب فقهی قرار میگیرد؟ روش ورود رهبری به مسائل فقهی چگونه است؟ مبانی ایشان در موضوع شناسی چیست؟ و مراحل بررسی و تعین موضوع چگونه خواهد بود.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d65766
🆔 https://eitaa.com/ijtihad