eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩اشرافی‌گری برخی روحانیون هیچ توجیهی ندارد/ برخی مسئولان روحیه و دغدغۀ انقلاب را ندارند  حجت‌الاسلام عالی در گفتگو با تسنیم: 🔹هیچ توجیهی برای این اقدامات تجملاتی و اشرافی برخی مسئولان چه در لباس روحانیت و چه در لباس غیر روحانیت قابل پذیرش نیست.  🔹اگر مردم اشرافیت را در روحانیت ببینند، باعث ایجاد فاصله میان مردم و آنها می‌شود و دیگر سخناشان هم با استقبال مردم روبرو نمی‌شود 🔹روحانیت ما نظام و انسجام لازمی را که باید میداشت نداشته و امروز هم تا حدی ندارند که یکی از دلایل آن به عدم مدیریت منسجم آنهاست https://tn.ai/1942589 📡, @tasnimnews
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت اول ⬅️قصد بر آن داریم که دلایلی که شر را رد می‌کنند، به صورت اجمالی مرور نماییم: 💠۱. خدای متعال به حکم اينکه واجب‌‌‌‌‌الوجود علی‌‌‌‌‌الاطلاق است و فاقد هيچ کمالی و فعليتی نيست، هيچ کاری را برای رسيدن خودش به هدفی و کمالی و برای جبران کمبودی در خودش نمی‌‌‌‌‌کند؛ کار او به معنی حرکت از نقص به کمال نيست. از اين رو مفهوم حکمت درباره او اين نيست که او در کارهای خود بهترين هدفها را برای خود و بهترين وسيله ‌‌‌‌‌ها را برای رسيدن به هدفهاي خود انتخاب می‌کند. حکمت با اين مفهوم درباره انسان صادق است نه درباره خدا. حکمت الهی به معنی اين است که کار او رسانيدن موجودات است به کمالات و غايات وجودشان. کار او ايجاد است که خود به کمال وجود (از عدم) رساندن است و يا تدبير و تکميل و سوق دادن اشياء به سوي کمالات و خيرات آنهاست که نوعی ديگر از افاضه و تکميل است. يک قسمت از پرسشها و ايراد ها و اشکالها از قياس خدا به انسان پديد آمده. غالباً هنگامی که سؤال می‌‌‌‌‌شود «فايده و حکمت فلان مخلوق چيست؟» پرسش‌‌‌‌‌کننده خدا را مانند مخلوقی که در کارهايش از مخلوقات و موجودات حاضر براي هدف خودش می‌‌‌‌‌خواهد بهره بگيرد در نظر می‌‌‌‌‌گيرد و اگر از اول توجه داشته باشد که معنی حکمت الهی اين است که فعلش غايت دارد نه خودش، و حکمت هر مخلوقی غايتی است نهفته در نهاد خود آن مخلوق و خداوند او را به سوی غايت ذاتی خودش می‌راند، بسياری از پرسش‌هايش پيشاپيش پاسخ خود را دريافت می‌‌‌‌‌کند. 💠۲. اصل ترتيب: فيض الهی يعنی فيض هستی که سراسر جهان را دربر گرفته نظام خاص دارد. نوعی تقدّم و تأخّر و عليت و معلوليت و سببيت و مسبّبيت ميان موجودات و مخلوقات حکم فرماست که غيرقابل تخلّف است؛ يعنی هيچ موجودی نمی‌‌‌‌‌تواند از مرتبه خاص خود تجاوز و تجافي کند و مرتبه موجودی ديگر را اشغال نمايد. لازمه درجات و مقامات داشتنِ مراتب هستی اين است که ميان آنها نوعی اختلاف از نظر نقص و کمال و شدت و ضعف حکم فرما باشد. اختلاف و تفاوت به اين معنی که لازمه مراتب هستی است تبعيض نيست که ضد حکمت و ضد عدل شمرده شود؛ آنگاه تبعيض است که دو موجودْ قابليت يک درجه معين از کمال را داشته باشند و به يکی داده شود و از ديگری دريغ گردد، اما آنجا که اختلاف‌ها و تفاوت‌ها به قصورهای ذاتی برمی‌‌‌‌گردد، تبعيض نیست. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت دوم. 💠۳. اصل کليت: اشتباه ديگر انسان که از مقايسه خدا با خودش پيدا می‌‌‌‌‌شود اين است که انسان تصميم می‌‌‌‌‌گيرد در زمان معين و مکان معين و البته تحت شرايط حاکم معين، مثلًا خانه ‌‌‌‌‌ا بسازد و می‌‌‌‌‌سازد. يک مقدار آجر و گِل و سيمان و آهن را که هيچ رابطه ذاتی با يکديگر ندارند با يک سلسله پيوندهای مصنوعی به يکديگر مربوط می‌سازد و نتيجه آنها ساختمان معينی است به نام خانه مسکونی. خداوند چطور؟ آيا کار خداوند از اين قبيل است؟ آيا صنع متقن الهی از نوع پيوند مصنوعی و عاريتی ايجاد کردن ميان چند امر بيگانه است؟ ايجاد اين‌‌‌‌‌گونه پيوندهای مصنوعی و عاريتی کار مخلوقی از قبيل انسان است که جزئی از اين نظام است و در محدوده ‌‌‌‌‌ای معين، از قوا و نيروها و خاصيت های موجود و مخلوق اشياء بهره‌‌‌‌‌ گيری می‌‌‌‌‌کند؛ کار مخلوقی است که فاعليتش و خالقيتش در حد فاعليت حرکت است نه در حد فاعليت ايجادی؛ يعنی در اين حد است که حرکتی آن هم قَسْری نه طبعی در يک شی‌‌‌‌‌ء موجود به وجود می‌‌‌‌‌آورد. اما خداوند، فاعل ايجادی است، او ايجاد کننده اشياء با همه قوا و نيروها و خاصيت ها و خصلت های آنهاست. مثلًا انسان از آتش موجود و برق موجود بهره‌‌‌‌‌گيری می‌‌‌‌‌کند و ترتيب اين کار جزئی خود را طوری می‌‌‌‌‌دهد که در يک لحظه و يک مورد که برايش مفيد است از آن استفاده کند و در لحظه ديگر و شرايط ديگر که مضر به حال اوست اثر آتش يا برق ظاهر نشود. ولی خداوند، خالق و به‌‌‌‌‌وجود آورنده برق و آتش است با همه خاصيت های آنهاست. لازمه وجود برق و آتش اين است که گرم کنند يا حرکت ايجاد کنند يا بسوزانند. خدا برق يا آتش را برای شخص خاص و مورد خاص نيافريده که مثلًا کلبه فقير را گرم کند اما جامه او را اگر در آتش افتاد نسوزاند. خدا آتش را خلق کرده که خاصيتش احتراق است. پس آتش را در کلّيتش در نظام عالم بايد درنظر گرفت که وجودش لازم و مفيد و موافق حکمت است نه در جزئيتش که در فلان مورد جزئی برای فلان غرض فردی و شخص آيا مفيد و خير و حکمت است يا نه؟ به عبارت ديگر، علاوه بر اينکه در حکمت الهی، غايت را بايد غايت فعل گرفت نه غايت فاعل، و حکيم بودن خدا به معنی ايجاد بهترين نظام برای رسانيدن موجودات به غايات آنهاست نه به معنی فراهم کردن بهترين وسيله برای خروج خودش از نقص به کمال و از قوّه به فعل و برای وصول به اهداف کماليه خود؛ آری، علاوه بر اين بايد بدانيم که غايات افعال الهی غايات کلّيه است نه غايات جزئيه. غايت خلق آتش، احتراق است به طور کلی، نه فلان احتراق جزئی که احياناً به حال يک فرد مفيد است و يا احتراق جزئی ديگر که احياناً به حال فرد ديگر زيانبار است. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت سوم. 💠۴. برای وجود يافتن يک حقيقت و واقعيت، تنها فياضيت و تام‌‌‌‌‌ الفاعليه بودن فاعل کافی نيست، قابليت قابل هم شرط است. عدم قابليت قابل در موارد زيادی منشأ محروميت برخی موجودات از برخی خيرات و کمالات می‌‌‌‌‌گردد. راز پيدايش برخی نقص ها از قبيل جهل ها، عجزها، از نظر نظام کلی و جنبه ارتباط با واجب‌‌‌‌‌الوجود، همين است. 💠۵. خداوند متعال همان‌‌‌‌‌طور که واجب بالذات است واجب من جميع ‌‌‌‌‌الجهات است؛ از اين رو محال است که موجودی قابليت وجود پيدا کند و از ناحيه او افاضه وجود نشود و امساک گردد. 💠۶. شرور و بديها يا خود از سنخ نيستی ‌‌‌‌‌اند، مانند جهل ها، عجزها، فقرها، و يا از سنخ هستی اند اما شريت آنها از آن نظر است که منشأ نيستی ها می‌‌‌‌‌گردند مانند زلزله‌‌‌‌‌ها، ميکروب ها، سيل ها، تگرگ ها و امثال اينها. هستی هايی که منشأ نيستی ها می‌‌‌‌‌گردند، شرّيت‌شان از نظر وجود اضافی و نسبی آنها به اشياء ديگر است نه از نظر وجود فی‌‌‌‌‌نفسه آن‌ها؛ يعنی هر چيزی که شر است، برای خود شر نيست، برای چيز ديگر شر است. وجود حقيقی هر شی‌‌‌‌‌ء وجود فی‌‌‌‌‌نفسه اوست؛ وجود اضافی و نسبی او امری اعتباری و انتزاعی است و لازمه لاينفک وجود حقيقی اوست. 💠۷.خيرات و شرور دو صف جداگانه و مستقل از يکديگر را تشکيل نمی‌‌‌‌‌دهند، بلکه شرور لوازم و اوصاف لاينفک خيرات می‌باشند. ريشه شروری که خود از سنخ نيستی می‌‌‌‌‌باشند عدم قابليت قابل هاست و به محض قابليت قابل، افاضه وجود از ناحيه ذات واجب‌‌‌‌‌الوجود، حتمی و لايتخلف است؛ اما ريشه شروری که از سنخ نيستی نيستند، لاينفک بودن و جدايی ناپذيری آنها از خيرات است. 💠۸.هيچ شری شر محض نيست؛ عدم ها و نيستی ها به نوبه خود مقدمه هستی ها و خيرات و کمالات ‌‌‌‌‌اند؛ شرور به نوبه خود مقدمه و پله تکامل‌‌‌‌‌اند. اين است که گفته می‌شود در هر شری خيری نهفته و در هر نيستی هستی ‌‌‌‌‌ای پنهان است. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت پایانی 💠۹. قانون و سنت: جهان هستی به حکم اينکه بر طبق نظام علّی و معلولی جريان دارد و آن نظام چنانکه گفته شد کلی است، بر اساس قوانين و سنن جريان می‌‌‌‌‌يابد. قرآن کريم به صراحت اين مطلب را تأييد می‌کند. 💠۱۰. جهان همچنان که از يک نظام کلی لايتخلّف برخوردار است، در ذات خود يک واحد تجزيه ‌‌‌‌‌ناپذير است؛ يعنی مجموع خلقت، يک واحد اندام‌‌‌‌‌ وار را تشکيل می‌‌‌‌‌دهد. پس نه تنها شرور و اعدام از خيرات و هستی ها تفکيک‌‌‌‌‌ ناپذيرند، مجموعه اجزای جهان نيز به حکم اينکه يک واحد است و يک «جلوه» است، از يکديگر جدايی ‌‌‌‌‌ناپذيرند. بنا بر اصول دهگانه فوق آنچه امکان وجود دارد، نظام معين کلی لايتغير است؛ پس امر جهان داير است ميان اين که موجود باشد با نظام معين و يا اصلًا موجود نباشد. اين که موجود باشد و نظام نداشته باشد و يا نظام به شکلی ديگر باشد، مثلًا علت‌ها به جای معلول‌ها و معلول‌ها به جای علت‌ها باشد، محال است. پس آنچه از نظر حکمت بالغه مطرح است اين است که جهان با نظام معين وجود داشته باشد و يا هيچ چيزی وجود نداشته باشد. بديهی است که حکمت اقتضا می‌‌‌‌‌کند افضل را، يعنی هستی را نه نيستی را. ⬅️ايضاً، آن که امکان وجود دارد، وجود اشياء است با همه لوازم و اوصاف لاينفک آن‌ها. و اما اين که خيرات و هستی‌ها از شرور و نيستی‌ها جدا شوند، خيال محض و توهم محال است. پس، از اين نظر نيز آنچه از جنبه حکمت بالغه مطرح است، بود و نبود خيرات و شرور است توأماً، نه بودن خيرات و نبودن شرور. ⬅️ايضاً آنچه امکان وجود دارد، کل جهان است به صورت يک واحد به هم بسته نه وجود يک جزء و عدم جزء ديگر. پس، از نظر حکمت بالغه آنچه قابل مطرح شدن است، بود و نبود کل است نه بودن يک جزء و نبودن جزئی ديگر. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
⚜ طرح خدمات کمک آموزشی "باقرالعلوم" (علیه‌السلام) ⚜ 🔸 این طرح با همکاری موسسه توسعه آموزشی پژوهشی سینا در راستای ارائه خدمات آموزشی به خانواده طلاب، در قالب‌های زیر برگزار می‌شود: 💠 فناوران امید (ارائه خدمات کمک آموزشی تحصیلی- از مقطع ابتدایی تا دکترا) 💠 یاوران امید (ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای) 💠 خبرگان امید (ارائه آموزش عالی حضوری) 💠 نوآوران امید (ارائه آموزش مجازی) 💠 فناوران بین‌الملل (ارائه آموزش حضوری زبان‌های بین‌المللی) 🔗 مشاهده کامل خبر در سایت: http://l1l.ir/5k45 #⃣ | | | 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 🆔 @csis_omumi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تا حالا می گفتیم شهدا شرمنده ایم 🔹ولی با دیدن این فیلم بعید می دانم فردای قیامت بتوانیم پاسخ این یک نفر را هم بدهیم. 🔹این مستندها باید دیده شوند تا همگان بدانند چه زجرهایی کشیده شده است. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✅ فریادهای زهراء(س) بر انقلابیون سابق، الگوی انقلابیگری ماست 📩بیانیه تفصیلی حوزه خواهران به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی 🔹فریادهای زهرا سلام‌الله علیها بر انقلابیون سابق و خسته و پشیمان، الگو تغییرخواهی مداوم و الهیات انقلابیگری مستمر ماست. ما فرزندان رنج‌های زهراییم. 🔹آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها بر سر انقلابیون سابق فریاد می‌زند که «أ َنْتُمْ فی رِفاهِیةٍ مِنَ الْعَیش» و امروز ما بیش از هر چیز محتاج فراگیری و فراگیرساختن این فریادیم؟ آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها از عدالت می‌گوید و می‌خروشد که «الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوب» و ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند این تنسیق و این یکپارچگی و همبستگی هستیم. آیا جز این است که اگر از آینده انقلاب اسلامی و هر انقلابِ توحیدی‌ای نگرانی هست، از نابرابری اجتماعی، از و عیش و نوش انقلابیون سابق و از فقدان همدلی و همبستگی اجتماعی است؟ آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها معلم نقد اجتماعی ما و معلم استمرار انقلاب است؟ 🔹 که جز حبس آرمان‌های متعالی جنبش مقاوت فاطمی در تاریخ هیچ ایده و نقش و کارکردی ندارند؛ مقدس‌مآبانی که با تغلیظ عزای فاطمیه آرمان‌های جنبش فاطمی را ترقیق می‌کنند؛ همچنین متجددمآبانی که به واسطه‌ی روزمرگی یا ، آرمان‌های جنبش فاطمی، آرمان عدالت و مقاومت را در جامعه‌سازی دخالت نمی‌دهند، نخواهند توانست فاطمیه را به یک تألم فردی و فرقه‌ای تقلیل بدهند. 🔹بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ این بود که فلسفه خلقت را میان در و دیوار قرار داد. این اشتباه تاریخی در جامعه ما تکرار نخواهد شد و آرمان‌های فاطمه سلام‌الله علیها در میان درب در تاریخ‌ماندگی و دیوارکوته فکری‌های جاهلان مقدس، گرفتار نخواهد شد. 🔹امروز انقلاب اسلامی با شگرف‌ترین پیشرفت‌های علمی، فن‌آورانه و نظامی و سیاسی با توانی برخاسته از قلوب مستحکم انسانی به پیش می‌رود. دیروز انقلاب اسلامی برای دفاع از شهرها و مردم مظلوم ایران، در پی سیم‌خاردار بود و امروز پشت سیم‌خاردارهای مرزهای اشغالی غده‌ی صهیونیستی سنگر زده است. 🔹انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش‌های زنانه و ورود زنان به عرصه‌های اجتماعی، نه تنها آنان را از فضای خانه و خانواده دور نکرد؛ بلکه با اهتمام به زن و قرار دادن ارزش به جایگاه ویژه او، وی را سنگ بنای خانواده نیز محسوب نموده، بر نقش‌های مؤثر مادری و همسری وی مهر تأیید زد. متن کامل:↙️↙️ http://hawzahnews.com/detail/News/479865 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
#معرفی_کتاب #طب_اسلامی 🔆عنوان کتاب: جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی 🔆کتاب به سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی 🔆کتاب به اهتمام: دکتر یحیی میر حسینی @salmanraoofi
معرفی کتاب جستارهایی در اعتبار سنجی و فهم روایات طبی.mp3
2.48M
#معرفی_کتاب 🔆عنوان کتاب جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی 🔆معرفی کتاب توسط #استاد_مهدوی_راد 🔆کتاب به سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی 🔆کتاب به اهتمام: دکتر یحیی میر حسینی @salmanraoofi
#معرفی_کتاب #تاریخ 🔆کتاب دختر پیامبر اثر #آیت_الله_جاودان شاگرد برجسته #علامه_عسکری وقایع زندگی حضرت صدیقه سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله 👌کتابی محققانه @salmanraoofi
-1 ✳ رئیس پژوهشگاه فقه نظام در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: برخورد حوزه در مقوله فقه نظام، منعفلانه است/ نباید بعد از چهل سال، هنوز از چیستی فقه نظام صحبت شود!/ رویکردهای غیرفقهی، تولید نظامات را عقب انداخته است 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ پاسخ به مسائل مستحدثه به این معناست که جامعه راه خودش را می‌رود و ساختارها بر موازین دیگری شکل می‌گیرد و در دل این ساختارهای پدید آمده مسائل جدیدی مطرح می‌شود که این مسائل به حوزه‌ها عرضه می‌شود و حوزه‌ها به‌صورت کاملاً منفعل پاسخگوی این مسائل هستند. 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مناسب است تلاش حوزه های علمیه برای طراحی «فقه نظامات» به عنوان پشتوانه تئوریک حکومت اسلامی مورد واکاوی قرار گیرد. در این رابطه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، مسئول پژوهشگاه فقه نظام، گفتگو کردیم. عضو مجلس خبرگان رهبری که ریاست مهمترین نهاد علمی در عرصه فقه نظامات را به عهده دارد معتقد است حوزه در رابطه با فقه حکومتی، برخوردی منفعلانه داشته است درحالی که در این عرصه نیاز به فقهی فعال داریم. وی همچنین وجود رویکردهای غیرفقهی به تولید نظامات اسلامی را از عوامل عقب‌ماندگی نظام سازی اسلامی می‌انگارد. مشروح گفتگو با این استاد حوزه علمیه قم به‌قرار زیر است:👇👇👇 @salmanraoofi
-2 📝 اجتهاد: تولیدات علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه حکومتی در چهل سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: حوزه‌ها نسبت به مسائل نظام از گذشته حساس بوده‌اند و تا حدی پاسخگوی مسائل نظام بوده‌اند؛ اما آنچه ما در طول سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، این است که علاوه بر پاسخگویی به مسائل مستحدثه، حوزه‌ها نسبت به این مسائل، ورود هم کرده‌اند. اما آنچه مطلوب ما است و باید حوزه نسبت به آن‌یک ورود جدی‌تری داشته باشد، حضور فعال نسبت به جریان‌های اجتماعی است. پاسخگویی به مسائل مستحدثه یعنی یک حضور منفعل. پاسخ به مسائل مستحدثه به این معناست که جامعه راه خودش را می‌رود و ساختارها بر موازین دیگری شکل می‌گیرد و در دل این ساختارهای پدید آمده مسائل جدیدی مطرح می‌شود که این مسائل به حوزه‌ها عرضه می‌شود و حوزه‌ها به‌صورت کاملاً منفعل پاسخگوی این مسائل هستند؛ اما حضور فعال در عرصه انقلاب به این معناست که حوزه‌ها با حضور در ساخت و تشکیل نظامات اجتماعی ایفای نقش کنند. حضور حوزه در عصر انقلاب، به این معنا بسیار کم اتفاق افتاده است و اگرچه اساس انقلاب ما بر همین مبنا استوار بوده است و حضرت امام با تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، به پدید آوردن اصلی‌ترین ساختار اجتماعی اسلامی یعنی ساختار حکومتی اقدام کردند؛ اما بعد از ایشان، آن اتفاقی که باید می‌افتاد و حضور پررنگ حوزه‌ها در پدیدآوردن سایر بخش‌های این نظام اجتماعی، اتفاق نیفتاد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در گام‌های رسیدن به تمدن اسلامی هم‌اکنون در میانه راه هستیم و نتوانسته‌ایم ساختارهای حاکمیتی را آن‌گونه که باید، بر اساس موازین اسلام کشف کنیم و بسازیم. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
-3 📝 اجتهاد: آیا اینکه پس از چهل سال، هنوز در رابطه با امکان و چیستی فقه نظام گفتگو می‌شود، حاکی از فقدان تلاش کافی در این زمینه نیست؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: پاسخ این سؤال مثبت است. البته به‌عنوان یکی از ادله بر این مدعا که ما هنوز در ابتدای راه هستیم، دلیل خوبی است اما مهم‌تر از این، آن چیزی است که شما در سطح جامعه مشاهده می‌کنید. برای اینکه بدانیم حوزه در ابتدای راه است یا مسیر را تا حدی طی کرده است، نگاهی به ساختارهای اجتماعی می‌تواند پاسخگوی این سؤال باشد. وقتی به عرصه‌های مختلف مثل اقتصاد، فرهنگ و سیاست نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سؤال‌های متعددی وجود دارد که بر زمین‌مانده و حوزه‌ها برای پاسخگویی به این سؤالات اقدام جدی انجام نداده‌اند. اگرچه در گوشه و کنار تلاش‌هایی صورت گرفته است اما این تلاش‌ها، تلاش‌های فردی و از روی دغدغه‌ی شخصی برخی از دغدغه مندان بوده است؛ اما ماهیت حوزه به‌عنوان یک تشکیلات منسجم که دغدغه اصلی نسبت به پاسخگویی مسائل دینی را دارد و بالاتر از پاسخگویی، راهبری دینی جامعه به عهده حوزه است، در این زمینه اقدام لازم و شایسته را انجام نداده است. 📝 اجتهاد: عملکرد مراکز متولی فقه حکومتی در سال‌های پس از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: مراکزی که شکل‌گرفته باید یک آسیب‌شناسی جدی بشود تا ببینیم در چه وضعیتی هستند و چه مقدار موفق بوده‌اند. به‌طورکلی نمی‌توانم این مراکز را به یک‌چشم نگاه بکنم. بعضی‌ها موفق‌تر و بعضی‌ها کمتر توفیقاتی داشته‌اند. حالا شاید علت اصلی عدم توفیق کامل این مراکز و مؤسسات این است که از منظر فقه که ستون فقرات حوزه‌ها هست، به ساخت نظامات اجتماعی نگریسته نشده است. برای ساخت نظامات اجتماعی از تعالیم قرآن و حدیث آن‌گونه که باید بهره برده نشده است. 🔸 من به جرأت عرض می‌کنم که قرآن و حدیث در ساختار اجتماعی ما حضور شایسته‌ای ندارند. ما در جهت اقامه دین، موفق نبوده‌ایم. البته توفیق نسبی بوده اما توفیق کامل حاصل نشده است و طبیعتاً مراکزی هم که فعالیت کرده‌اند هرکدام از یک منظر به مسئله پرداخته‌اند اما اینکه از منظر فقه و با تکیه و توجه به تعالیم انسان‌ساز قران و حدیث به پاسخگویی و یا تولید نظامات اجتماعی بپردازد نداشتیم یا کمتر داشته‌ایم. 🔸 گاهی از پایگاه فلسفه خواستند در این مباحث ورود کنند و گاهی خواستند از پایگاه علوم انسانی غربی مسائل کشور را حل‌وفصل کنند؛ اما آنچه مزیت رقابتی حوزه‌ها بوده و هست؛ یعنی فقاهت به معنی اصلی‌ترین روش برای استنباط دلیل احکام الله، متناسب با نیازهای نظام ما در طول این چهل سال، اتفاق نیفتاده و شادی اصلی‌ترین آسیب مراکزی که در طول این چند سال فعالیت داشته‌اند همین است که رویکرد غالب آن‌ها رویکرد فقهی و بر مبنای تعالیم قرآنی و اهل‌بیت علیهم‌السلام نبوده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
-4 📝 اجتهاد: عملکرد پژوهشگاه فقه نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: این پژوهشگاه یک مرکز نوپا و تازه تأسیس است. پنج ماه است که مجوز آن صادرشده است و در آغاز راه است و ما امیدواریم بتوانیم با تجمیع ظرفیت فقهای جوان که آشنای با مسائل نظام اسلامی هستند حرکتی را در این زمینه آغاز کنیم. البته باید عرض کنم که بضاعت ما بسیار محدود است و به لحاظ امکانات مادی در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم و طبیعی است که توقعات هم باید متناسب با امکاناتی که در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد تنظیم شود. پژوهشگاه فقه نظام، هیچ بودجه دولتی ندارد و تاکنون هیچ کمکی از نهادهای رسمی کشور دریافت نکرده است و صرفاً با وجوهات شرعی و با سختی و مشکل اداره شده است اما ما امیدواریم که خداوند متعال دست ما را بگیرد و بتوانی در جهت هدایت نگرش فقهی به سمت ساخت ساختواره های اجتماعی و تنظیم و روابط کشف نظام اجتماعی از دیدگاه شریعت حرکت کنیم. 📝 اجتهاد: خروجی این پژوهشگاه چه چیزهایی است؟ مجله یا متن درسی یا چیزهای دیگر؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: هم مجله در دست اقدام است و هم در یک کار مشترک با دفتر تبلیغات، درس‌نامه‌هایی برای ترویج فقه نظام در شاخه‌های مختلف در دست تدوین است و همچنین برخی اقدامات مشترک با برخی سازمان‌های دولتی جهت ارائه مدل در بعضی از حوزه‌های اجتماعی در حال انجام است که انشا لله بعد از طی مراحل و بعدازاینکه کار قابلیت عرضه پیدا کند، عرضه خواهد شد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳بمناسبت تاسف‌ روز گذشته رهبری 📚برضعف‌مطالعه‌تاریخ‌انقلاب‌اسلامی 💠رهبرانقلاب: ‼️متاسفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است! ۹۷/۱۱/۱۹ ‼️واقعا روز به روز تاریخ انقلاب اسلامی ما عبرت است و میتواند مثل یک تابلو، در مقابل چشم ملتها مایه عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌ها و حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد و تحلیل کند و آنرا چراغ راه آینده خود قرار دهد! ۸۸/۱۱/۶ ‼️باید کسانی تاریخ انقلاب را بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی، فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است، حقیقتا مردم ما از قضایای طولانی نهضت از روز شروع تا روز پیروزی به تفصیل مطلع نیستند. گاهی بعضی قضایای بعد از پیروزی بوسیله‌ی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود اما بهطور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، من از کسانیکه توانایی این کار را دارند، واقعا انتظار دارم، باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا 💠حضرت زهرا ‼️آگاه باشید من چنین میبینم که شما راحت طلب شده اید و بخاطراین کسی را که از همه اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید و به عافیت طلبی در گوشه خلوت تن دادید و از سختی مسئولیتها به بیتفاوتی روی آوردید! خطبه فدکیه 💠امام خمینی ‼️از صدر اسلام تاکنون مسلمین یکی از دو خط بوده است: یک خط، خط اشخاص راحت طلب که تمام همّشان به اینستکه یک طعمه‌ای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم بکنند، از اول نهضت اسلامی هم، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحتی را بر هر چیزی مقدم میداشتند و اسلام را خلاصه کرده بودند در عبادات، یک شخص سرشناس از این نوع اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شده‌اند که مقابل شاه ایستاده‌اند، یک کاسبی هم به او گفت بعضی از مردم در مقابل مسلسل شاه ایستاده و کشته شده‌اند، آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است! یک دسته اینطورند که حضرت امیر از اینها تعبیر میکند به حیواناتی که همشان علفشان است، عبادت هم میکردند؛ اگر طرز افکار ائمه هم این بود، اسلام و مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نمیماند! ۶۰/۴/۸ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
هدایت شده از روزنه
با درنگی در ماجرای مخالفت با اقدام بهنگام حزب الله و امامجمعه کرج 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ماجرا ساده است؛ در آستانه پیروزی مردم نجیب و عزیز ایران در نتیجه بی تدبیری و معدود سیاستمداران غرب اندیش٬ زیر اقتصادی بی سابقه قرار گرفته اند. صف کشیدن عزیزترین مردمان جهان برای چند کیلو ٬ بدترین اتفاقی بود که به دست با رقم خورد. آنان دست به دست هم داده اند برای بستن دهان حزب الله هوشیار تا ناکارآمدی سیاست های ناکارآمد غرب گرایان وطنی را نزنند! حزب اللهی ها آرمان ها را فریاد می زنند تا مردم ناکارآمدی ها را در سبد امام و نظام و انقلاب نگذارند٬ ناکارآمدها وقتی که شجاعت اقرار به ندارند٬ خود را پشت مخفی می کنند! اعتراض هوشمندانه و بهنگام حزب الله کرج نسبت به سخنرانی ریاست مجلس که از او بعنوان یاد می شود٬ در متعالی ترین و شکل ممکن انجام گرفت! طبیعی است در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی٬ کسانی که در نشسته اند دارند کسی را پشت تریبون ببینند که در هیچ شکی نداشته باشند. نیز ترین روش را در حمایت از فرزندان غیور یافت و از نهراسید. موضع نگارندگان بیانیه شورای سیاستگذاری نماز جمعه نشان داد که مع الاسف برخی حضرات تحت تاثیر پر‌وپاگاندای رسانه ای حامیان افراطی و قرار گرفته و این قبیل مواضع تنها اثری که دارد٬ فعال کردن و نگارندگان آن است. در عصر تنفس مصنوعی و تلاش برای پیشگیری از جداسازی دستگاه های حفظ حیات نباتی٬ چاره ساز نیست و زودا برجامیان مجبور خواهند شد که شکست غرب اندیشی را سر بکشند و یک بار برای همیشه پرونده حضور سیاسی شان در سطوح عالیه نظام بسته شود. تفطن به این فضای واقعی با اندک حاصل خواهد شد و بهتر است دلسوزان نظام خود را از گرفتار آمدن زیر بهمن شکست پروژه سازش قرار نداده٬ از صف مردم نجیب و حزب الله عزیز نگیرند‌. تلاش برای سرکوب حزب الله با بیانیه و این قبیل امور نه ممکن است و نه عقلانی. چه اینکه حزب اللهی ها با ملاک ها و شاخصه های روشن و متقن اعلان شده توسط امامین انقلاب وارد میدان شده اند و تا پای جان در میدان خواهند ماند. سلب فرصت ابراز اعتراض با روش های عقلایی و مدنی و محترمانه از آنان٬ پروژه ای پرخطر است که یا به یأس آفرینی اجتماعی منجر می شود و یا فضا را تندتر خواهد کرد و طبعا هیچکدام از این دو فرض٬ مطلوب نظام و مردم نیست. @rozaneebefarda
🔆سخنان امام جمعه کرج به مناسبت اتفاقات پیش آمده و کار غلط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند!! 🔆حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی امام جمعه انقلابی کرج در خطبه‌های نمازجمعه: 🔹سخنران روز ۲۲ بهمن ان شالله حضرت آیت الله میرباقری خواهند بود. اگر سخنران تغییر نمی کرد بنا داشتم مطالب مهمی را بگویم که می ماند برای بعد... از نظر ما این موضوع حل شده است. امام علی(ع) می فرماید کالفخار باشید. به کوزه ضربه‌ای می زنند ببینید که چه صدایی می‌دهد و یک تلنگری زده شد و صداها را شنیدید و معلوم شد که چه کسانی ترک دارند. 🔹وقتی می بینید بی بی سی یک مطلبی را مطرح می‌کند و برخی رسانه‌های داخلی ادامه می ‌دهند باید هوشیار باشیم و بدانیم منشا کار از کجاست؟ 🔹هرکس گفتمان امام و رهبری را نداشته باشد او را نقد می‌کنیم و تضعیف جایگاه او نیست، نقد گفتمان اوست و گفتمان او محل بحث است. 🔹بنده از لحظه‌ای که فهمیدم آقای لاریجانی به کرج می‌آید، باتوجه به شناختی که از فضای کرج داشتم خودم اقدام کردم و تماس گرفتم و جواب ندادند و حتی تلفن را قطع کردند و گفتم که من در نماز جمعه اعلام می‌کنم چون مردم و تشکل‌های کرج از من می‌خواهند و اعلام کردم. 🔹بنده با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم و وابستگی هم به مسئولیت ندارم. عده‌ای از مسئولین و نخبگان از مردم عقب افتادند. 🔹برخی از دوستان هم ناآگاهانه در حق مردم انقلابی کرج و گفتمان انقلاب جفا کردند! (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که در کمال تعجب در پشتیبانی از آقای علی لاریجانی بیانیه دادند) 🔹 آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند، بنده در مقابل زیاده خواهی‌ها کوتاه نخواهم آمد. 🔹بعد از SPV سه کشور اروپایی اینستکس را برای ما طراحی کرده‌اند که جز خودتحریمی نتیجه‌ای نداشته است و فرایند تحقیرآمیز اجرایی شدن آن هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌کند. دستگاه دیپلماسی باید پاسخ این یاوه‌ گویی‌ها را بدهد. @salmanraoofi
🔆حضور جمعی از طلاب و روحانیون انقلابی شهر مقدس قم، کرج و تهران به همراه تعدادی از دانشجویان تهران و کرج در نماز جمعه این هفته استان و اعلام حمایت آنان از مردم بصیر این منطقه و به ویژه امام جمعه انقلابی و نماینده رهبر انقلاب در استان البرز حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی(دامت برکاته) 🔷 روحانیونی که در این دیدار شرکت داشتند به نمایندگی از جمع کثیری از طلاب و روحانیون انقلابی قم و سایر شهرستان ها پیام تقدیر و تشکر آنها را از امام جمعه انقلابی شهر کرج به جهت موضع و اقدام به موقع و عدم محافظه کاری وی در مواجهه با علی لاریجانی و همراهی ایشان با اعتراض هوشمندانه و بهنگام حزب الله کرج نسبت به سخنرانی ریاست فعلی مجلس در روز ۲۲ بهمن ماه ۹۷ و همچنین بی توجهی و نهراسیدن امام جمعه عزیز از ملامت گری مصلحت جویان، این پیام تشکر و تقدیر را به ایشان ابلاغ نمودند. @salmanraoofi
باسمه تعالی مطالب سیاسی و اجتماعی بسیاری است که قصد قلم زدن دارم ولی فرصت نمی شود از جمله کار غلط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که نشان داد این شورا بصیرت سیاسی ندارد و احتیاج به یک خانه تکانی اساسی دارد اگر توفیق شود درباره نگرانی حزب اللهی ها درباره مراکز حساسی چون شورای سیاستگذاری ، که بیست سال مرکز خمودی و مبارزه با تحول صحیح در حوزه شده قلم خواهم زد و نگرانی های جدی که برای آینده حساس این مراکز وجود دارد را خواهم گفت ولی اجمالا شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به جای بیانیه های بی جا و سرزنش انقلابیون بهتر است برای ائمه جمعه وظایف خاصی قرار دهد که باعث بسط محبوبیت و کارکرد اجتماعی ائمه جمعه شود و البته آموزشهای لازم را برای این کار پیش بینی کند تا جایی که مطلع شدم ائمه جمعه حفظهم الله وظایف مشخصی ندارند ولی اگر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بخواهد هم خودش و هم ائمه جمعه موثر باشند خوب است وظایف زیر را برای ائمه محترم جمعه مقرر کند ۱ حضور هفتگی در مناطق محروم و منازل افراد مستضعف ۲ تشویق بازاریان، دانشجویان، دانش آموزان و زنان و افراد نمونه اصناف بعد یا قبل از نماز جمعه توسط امام جمعه و مامومین ۳ تشکیل مهدکودک مخصوص وقت نمازجمعه برای کودکانی که به نمازجمعه می آیند با استفاده از ظرفیت بانوان نمازجمعه ای ۴ پیگیری درخواستهای مردمی هر منطقه هر ماه در نمازجمعه و آوردن مسئول مربوطه برای ارائه گزارش ۵ آوردن گروه های جهادی برای انجام خدمات اجتماعی مثل رسیدگی پزشکی به افراد مستضعف و ... و همچنین تاسیس زیرساختهای لازم در مناطق کم پیشرفت برای کارهایی مثل درختکاری و ایجاد بوستان، ساختن منزل برای محرومین، ساختن مسجد، حوزه علمیه، دانشگاه، پاکسازی مناطق مختلف کثیف و خدمات اجتماعی ۶ استفاده از ظرفیت افراد متدین اصناف مختلف مثل پزشک، وکیل، مشاور خانواده، روانشناس و ... برای ارائه خدمات رایگان قبل و بعد از نماز جمعه ۷ برگزاری جلسات هفتگی در مکان نماز جمعه با دعوت عمومی از مسئول مربوطه برای حضور در نمازجمعه و پاسخگویی ۸ برقراری ارتباط موثر با رووسای بسیج حوزوی و دانشگاهی و انجمنهای و تشکلهای حوزوی و دانشجویی و دعوت آنان برای سخنرانی قبل از نماز جمعه ائمه جمعه در همه جا تبدیل به افرادی شده اند که هفته ای یک سخنرانی معمولی برای حزب اللهی ها دارند و این نوع کار چه فایده و کارکردی است نمی دانم مثلا ائمه جمعه تهران که بعضا از قم تشریف می آورند و یک سخنرانی انقلابی می کنند چه دردی از مردم تهران دوا می شود نمی دانم یادم می آید نماز جمعه تا سالها جمعیتش تا میدان فلسطین می آمد الان جمعیت کلا در فضای مسقف دانشگاه یا مصلی تهران با کم و زیادش جا می شوند و این فاجعه یک دلیلش کارکرد سخنران محور ائمه جمعه است. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۱ 🔆شبکه اجتهاد: انتشارات مدرسه علمیه ولی‌عصر از زمستان سال ۱۳۹۳ شمسی و در طی دو سال، سه مجلد از مجموعه «فلسفه علم اصول» را به جامعه علمی کشور تقدیم کرده است. این اثر به قلم اندیشمند نوآور، حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و با همکاری تنی چند از شاگردان ایشان گرد آمده است. 🔸 هدف مصنف، پالایش علم اصول‌فقه از مجموعه مسائلی است که نسبت به مسائل این علم، جنبه مقدماتی دارد و درجه دوم به شمار می‌آید. به نظر وی، شایسته است این مباحث در علمی مستقل از علم اصول گرد هم آید که ایشان عنوان «فلسفه علم اصول» را برای آن برگزیده است. در طرح پیشنهادی مصنف برای این مجموعه، چهار گونه مبادی از یکدیگر تفکیک‌شده است: مبادی عقلی، مبادی مرتبط با بنای عقلا، مبادی زبانی و مبادی احکامی. این مجموعه، در پنج بخش و سی‌وسه جلد نظام یافته است. 1⃣ بخش اول این مجموعه، به مباحثی کلی درباره علم اصول اختصاص دارد و بخش‌های دوم تا پنجم، هر یک از مبادی چهارگانه مذکور را بررسی می‌کند. البته روشن است که تمامی مباحث فلسفه علم اصول، از مباحث علم اصولِ رایج جدا نیست؛ زیرا اصولیان از بسیاری از همین مبادی به‌مرورزمان و به فراخور نیاز بحث کرده‌اند و مصنف، همین مباحث را در فلسفه این علم گنجانده است. 🔸 عناوین پنج جلد بخش اول عبارت‌اند از: شناخت علم اصول و فلسفه آن؛ ساختار، قلمرو و روش‌شناسی علم اصول؛ روش اخباریان و مکتب تفکیک؛ رابطه علم اصول و علوم دیگر؛ علم اصول و نظریه اعتبار. از این بخش، جلد اول و پنجم انتشار یافته است. 2⃣ بخش دوم که به مبادی عقلی اختصاص دارد در هشت جلد تنظیم شده است: مباحث تحلیلی قطع، حسن و قبح و الزامات، ماهیت حق و اقسام آن، مباحث حجیت، ماهیت و منجزیت علم اجمالی، تنبیهات علم اجمالی و حق‌الطاعه. آخرین جلد این بخش نیز دربرگیرنده سه بحث تجرّی، تکلیف به غیرمقدور و دفع ضرر محتمل است. 3⃣ مجموعه مباحث بخش سوم به بررسی مبادی مرتبط با بنای عقلا می‌پردازد. این مبادی، محدود به دو بحث سیره و عرف است؛ از رو تمامی این بخش در یک جلد گنجانده شده است. 4⃣ مباحث بخش چهارم، یعنی مبادی زبانی، مشتمل بر هشت جلد است: هرمنوتیک؛ معنا و وضع؛ موضوع‌له؛ حقیقت شرعیه و صحیح و اعم؛ دلالت؛ استعمال لفظ در معنا؛ حقیقت و مجاز؛ افعال ضمن گفتار. 5⃣ بخش پنجم که آخرین بخش مجموعه است و مبادی احکامی علم اصول را بررسی می‌کند، مشتمل بر ده جلد است: ماهیت حکم تکلیفی و اقسام آن؛ ساختار حکم؛ مراتب و مبادی حکم؛ ماهیت حکم وضعی و اقسام آن؛ حکم واقعی و ظاهری؛ حکم حکومتی و غیر حکومتی و حکم اولی و ثانوی؛ تعبدی و توصلی؛ واجب مشروط؛ واجب معلق؛ واجب تعیینی و تخییری، عینی و کفایی، موسع و مضیق، نفسی و غیری. ذکر این نکته لازم است که مبحث تعبدی و توصلی به دلیل گستردگی، در دو جلد ارائه خواهد شد. 🔸 بنای مصنف بر این است که هر مجلدی را که برای طبع آماده شود بدون لحاظ ترتیب مجلدات انتشار دهد. ازاین‌رو، جلد یکم، پنجم و سی و یکم به ترتیب در زمستان ۹۳، تابستان ۹۴ و تابستان ۹۵ انتشار یافت و بقیه نیز بر همین منوال ارائه خواهد شد. 🔸 با اینکه این مجموعه، از مباحث تخصصی حوزوی است، به زبان فارسی نگارش یافته است. از همین‌رو اساتید و دانشجویان علاقه‌مندی که به زبان عربی تسلط ندارند می‌توانند از آن بهره برند. از دیگر ویژگی‌های مجموعه این است که جهت دستیابی آسان به مطالب، افزون بر عناوین و ریزعناوین، نمایه‌هایی محتوایی در حاشیه صفحات گنجانده شده تا قدری از مشکل مبسوط بودن مطالب بکاهد. 🔸 بخش عمده‌ای از محتوای مجموعه به توضیح و نقد دیدگاه بزرگان علم اصول اختصاص دارد. نویسنده در هر بحث، گزیده‌هایی از عبارتی را که به آن استناد کرده، آورده تا خواننده از مراجعه به انبوهی از کتاب‌ها بی‌نیاز گردد. البته مجموع این عبارات، کمتر از یک‌ششم حجم کتاب را فراگرفته است. در آغاز هر جلد، پیشگفتار، فهرست اجمالی، فهرست تفصیلی و مقدمه آمده و در پایان، چکیده، نمایه اعلام، نمایه کتب و فهرست منابع درج شده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۲ 🔆در ادامه به معرفی هر یک از این مجلدات می‌پردازیم. 📒 جلد اول: شناخت علم اصول و فلسفه آن جلد اول در سه مبحث، به کلیدی‌ترین مطالب دخیل در شناخت جایگاه علم اصول می‌پردازد. مبحث اول با روشن ساختن کاستی‌های علم اصول در عصر حاضر، پیشنهاد تفکیک فلسفه علم اصول از علم اصول را مطرح کرده است و چارچوبی نو برای علم اصول درانداخته که محور آن، «حکم» است. 🔸 بر این اساس، علم اصول شش بخش دارد و هر بخش به فصل‌های متعددی تقسیم می‌شود. عناوین این بخش‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: ابراز حکم، رابطه احکام، امتثال حکم، حجت بر حکم، اصول ‌عملیه (وظیفه مکلف هنگام فقدان دلیل بر حکم) و تعارض ادله. مصنف در ادامه با توضیح درباره فلسفه علم به‌طور عام و فلسفه علم اصول به‌طور خاص، مراد از عنوان مجموعه را روشن می‌سازد. 🔸 مبحث دوم، غرض و موضوع علم را بررسی کرده، ملاکی برای تمایز علوم معیّن می‌کند؛ زیرا مقدمه کاوش در ماهیت «علم اصول»، شناخت تفصیلی ماهیت «علم» است. بنا بر نظر مختار مصنف، تمایز علوم به نفس مسائل آن‌ها و وحدت هر علم از طریق اعتبار وحدت برای مجموعه مسائل آن است. 🔸 مبحث پایانی، مباحث مربوط به تعریف علم اصول و ماهیت گزاره‌های اصولی را بررسی کرده است. ایرادهای متعددی به تعریف مشهور از علم اصول گرفته شده که مصنف با بررسی و پاسخ به آن‌ها سعی کرده از این تعریف دفاع کند. آخرین فصل کتاب نیز با بررسی و رد نظر کسانی که بیشتر یا همه مسائل علم اصول را اعتباری می‌دانند، ثابت می‌کند که بیشتر مسائل اصولی، مسائلی واقعی‌اند. 📒 جلد پنجم: علم اصول و نظریه اعتبار این مجلد در سه مبحث ارائه شده است. مبحث اول، حقیقت اعتبار را بررسی کرده است. به نظر محقق اصفهانی(ره)، اعتبار، اعطای حد چیزی به چیز دیگر است. هدف معتبِر از این فعل، ترتب اثر بر نفس اعتبار است؛ مانند اینکه در مثال «علی شیر است» معتبر قصد دارد شجاعت علی را بستاید. در این اعتبار، در مفهوم «شیر» تصرفی نشده تا اعتباری باشد، بلکه تطبیق مفهوم شیر بر علی و مصداقیت علی برای شیر دو امری‌اند که برخلاف واقع و در ظرف پندار محقق شده است؛ لذا می‌توانند به وصف «اعتباری» متصف شوند. 🔸 علامه طباطبایی با تمسک به این استدلال که اراده انسان به‌وسیله علوم واقعی تحریک نمی‌شود، بلکه نیازمند علوم اعتباری است، در پی اثبات ضرورت وجود اعتبار است؛ لکن به نظر مصنف، به‌حکم وجدان، تحریک اراده نیازمند «اعتبار بایستی» نیست و همین‌که انسان به فایده یک کار، علم پیدا کند و میل و شوق اکید در نفس او حاصل شود، اراده منبعث خواهد شد. 🔸 مبحث دوم، از تقسیماتی سخن گفته که علما برای اعتباریات پیشنهاد داده‌اند. علامه طباطبایی(ره) اعتباریات را به دو دسته تقسیم می‌کند: اعتباریاتی که ایجاد آن‌ها، متوقف بر اجتماع انسانی نیست؛ مانند «اعتبار بایستی»؛ و اعتباریاتی که بدون اجتماع محقق نمی‌شوند؛ مانند «اعتبار ملکیت». 🔸 به نظر ایشان بین «اعتباریات متقدم» یعنی بایستی عمومی و مربوط به حین صدور فعل و «اعتباریات متأخر» یعنی وجوب‌های شرعی نیز تفاوت وجود دارد. 🔸 آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله) اعتباریات را به قانونی و ادبی تقسیم می‌کند. محقق عراقی (ره) نیز بحث اعتباریات محض و اعتباریات واقعی را مطرح کرده است. البته مصنف تمام این تقسیم‌ها را نقد و بررسی کرده است. 🔸 مبحث سوم، به دو بحث منطقیِ صدق و کذب در اعتباریات و استدلال در آن‌ها پرداخته است. برخی قائل‌اند که در استدلال‌های اصولی و کلامی، میان حقیقت و اعتبار خلط شده است و از اساس، رابطه تولیدی بین اعتباریات و حقایق را انکار می‌کنند. در پایان این مبحث، مصنف با چهار دلیل، ادعای خلط حقیقت و اعتبار در بسیاری از استدلال‌های اصولی را نادرست می‌داند. 🔸 مبحث چهارم، نقش اعتبار در سه بحث اصولی مهم، یعنی تحلیل ماهیت حکم، ماهیات مخترعه و اعتبار را واکاوی کرده است. در بحث ماهیت حکم تکلیفی چند نظر وجود دارد. مصنف، حکم را اراده مبرزه می‌داند که این ابراز حتی با اخبار نیز می‌تواند محقق شود البته گاهی این ابراز در قالب اعتبار صورت می‌پذیرد. 📒 جلد سی و یکم: واجب مشروط سومین مجلد از این مجموعه در تابستان ۹۵ با عنوان «واجب مشروط» ارائه شد. مصنف در مقدمه، با توضیح اجمالیِ تلاش‌هایی که فیلسوفان تحلیلی و زبان‌شناسان مغرب زمین در تحلیل ماهیت گزاره‌های شرطی انجام داده‌اند، برخی از زمینه‌های پژوهش‌های تطبیقی را روشن می‌سازد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۳ 🔆مجموعه مطالب این جلد در ضمن سه مبحث گنجانده شده است که در تبویب مرسوم برای مسائل علم اصول، در گستره مباحث علم اصول و در شمار مباحث الفاظ قرار می‌گیرد؛ ولی به نظر مصنف، تمام مباحث تحلیلیِ مربوط به تقسیمات واجب و فروعات آن، از مبادی احکامی علم اصول هستند؛ لذا آن‌ها را در ضمن این بخش از فلسفه علم اصول آورده است. 🔸 مبحث نخست از این مجلد، به تحلیل جملات شرطی پرداخته است. ابتدا چند امر مقدماتی مانند تعریف واجب مشروط، محل نزاع و اقوال در تحلیل آن آمده است. سپس با توضیح دیدگاه هر یک از منطقیان و اهل ادب در تحلیل مفاد جملات شرطی، دلایل هر یک را به تفصیل مطرح و بررسی کرده است. مصنف در نهایت، دیدگاه دوم را ـ با تفسیری که محقق اصفهانی (ره) از آن ارائه می‌دهد ـ با ارتکازات زبانی موجود از جمله شرطی سازگارتر می‌داند. وی در ادامه، به نقد نظریه محقق روحانی (ره) در تحلیل جملات شرطی و نظریه محقق نائینی(ره) در تعیین مرجع شرط معروف به «ماده منتسبه» می‌پردازد و در پایان نظر مختار خویش را که از ابتکارات این مجموعه به شمار می‌آید بیان می‌کند. 🔸 به نظر ایشان، مرجع شرط در جملات انشائی، نفس وجوب به حمل شایع است که پس از استعمال الفاظِ جمله تالی در معنای خود و همراه با قصود خاص، از فعلِ متعلق حکم، انتزاع می‌شود و این به معنای تقیید وجوب مشروط نیست، بلکه به معنای تعلیق و اناطه آن به شرط است. 🔸 بیشتر تلاش‌های اصولیان پس از شیخ انصاری در تبیین حقیقت وجوب مشروط، به بررسی ادله امتناع واجب مشروط معطوف است. مبحث دوم در شش فصل به بررسی امکان واجب مشروط پرداخته است. در فصل اول نظریه شیخ انصاری(ره) در امتناع واجب مشروط مطرح شده، برداشت‌های گوناگون از آن نقل و بررسی شده و در فصل دوم تا پنجم، به چهار استدلال ارائه‌شده بر امتناع واجب مشروط پرداخته شده است. جزئی بودن معنای حرفی، آلی بودن معنای حرفی، لزوم تفکیک انشاء از مُنشأ و استحاله تعلیق در طلب و اراده، مهم‌ترین مطالبی هستند که برای اثبات امتناع به آن‌ها تمسک شده است. فصل آخر این مبحث به تحلیل واجب مشروط در مرحله ملاک پرداخته است. 🔸 مبحث سوم در جستجوی اصل عامی است که در فرض شک در رجوع قید به وجوب یا واجب، یکی از این دو را بر دیگری ترجیح دهد. برخی اصولیان بحث دوران را در ضمن مباحث واجب معلق آورده‌اند؛ اما به نظر مصنف، مناسبت آن با واجب مشروط بیشتر است. 🔸 در ابتدای این مبحث، اموری مقدماتی همچون تحریر محل نزاع، ثمره نزاع و گزارشی اجمالی از آرای اصولیان و استدلال‌های آنان بررسی شده است. 🔸 در ادامه، به‌طور گسترده به تبیین تفصیلی سه استدلال شیخ انصاری (ره) در تقدیم اطلاق هیئت بر اطلاق ماده و اشکالات وارد بر آن پرداخته شده است. 🔸 آخرین فصل از این مبحث به نظریه محقق نائینی(ره) در تقدیم اطلاق ماده منتسبه اختصاص داده شده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی از آقایان محمد صالحی و سید محمد عبداللهی که هر کدام به نحوی در اداره کانال کمک کار بنده شدند کمال تشکر را دارم هنوز هم اگر رفقایی بتوانند کمک کنند خصوصا افرادی که بیشتر با رایانه در نت هستند محتاج کمکشان هستم در صورت تمایل به همکاری در آیدی بنده @srsr1359 اعلام آمادگی کنید متشکرم @salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
#بحث_داغ #مباحثات_انقلابی 📩 واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به حواشی اخیر کرج #اشتباه_بود 🔹️ در خصوص آنچه که در جریان دعوت از سخنران مراسم راهپیمایی #22بهمن کرج رقم خورد، با احترام به عواطف و احساسات و دغدغه فردی عزیزانی که در خصوص برخی اتفاقات، تصمیم ها، عملکردها یا اشخاص، از سر دلسوزی و خیرخواهی تشخیصی دارند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اذعان می نماید:  ● آحاد مسئولین نظام اسلامی، در هر سنگری که قرار دارند، باید محترم شناخته شوند و حفظ حرمت جایگاه‌های قانونی و افراد، مادامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته می‌شوند، قابل مسامحه نیست و بدون تردید مسیر نقد و دلسوزی از مبادی تعریف شده و به رسمیت شناخته شده، بدون ورود به مرز تخریب، باز است. ● تصمیمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و ریشه دار، در حیطه‌ی طبیعی و منطقی تقسیم وظایف و مأموریت ها، از نظر نهاد نماز جمعه، محترم و لازم‌الاجرا است و تبادل نظر در خصوص اقتضائات میدانی، صرفاً از مسیر تشکیلاتی آن باید صورت پذیرد. ● نهاد نمازجمعه ضمن اظهار تأسف از اینکه در آستانه مانور قدرت نظام اسلامی و راهپیمایی وحدت‌بخش 22 بهمن، در اثر سوءتفاهم میان وفاداران و نیروهای خدوم داخل نظام، زمینه ی بهره برداری معاندین و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایجاد شد، پذیرش اشتباه در تدبیر یا مدل اقدام را، فارغ از نیات درونی، از سوی هر فرد و جایگاهی، مطابق اخلاق اسلامی و اخلاق مدیریتی می‌داند./سایت شورا نظرات و دیدگاه‌های خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
باسمه تعالی جمعه و دیروز سخنان دو بزرگوار را از رادیو معارف گوش می کردم هر دو ادعای اجتهاد دارند یکی مسن و یکی جوان و جالب اینکه رادیو معارف بعضا با حالت مشمئز کننده ای به آن جوان القابی می دهد که مایه تعجب است هر دو در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها سخن می گفتند و هر دو هم به "صدّیقه" بودن حضرت اشاره داشتند و "صدّیقه" را به بسیار راستگو تعبیر کردند نمی گویم "صدّیقه" صیغه مبالغه از صدق و راستگویی نیست 🔆ولی وقتی در معارف دستمان خالی باشد و فلسفه و عرفان نخوانیم اینطور می شود که در تبلیغ فضائل معصومین، شان حضرات را پایین می آوریم اینکه کسی در عمرش دروغ نگفته باشد شان بسیاری از علمای ما مثل علامه بحرالعلوم و امام خمینی ره و آیت الله بهجت ره است و در روایات شان ابوذر است پس شان فاطمه سلام الله علیها چیست؟ علاوه "صدیقّه" لقب حضرت مریم، حضرت ادریس و حضرت ابراهیم سلام الله علیهم در قرآن است و ما هم می دانیم شان حضرت زهرا سلام الله علیها از همه این افراد بالاتر است پس تفضیل در صدیقه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها به همه این افراد به چیست؟ خصوصا اگر بگوییم راست گفتن درجه تفضیل بر نمی دارد. وقتی رادیو معارف آنطور که باید از مجتهدین در معقول استفاده نکند و وقتی امور روی موازین نباشد این طور می شود باید در این روزهای مختص ائمه علیهم السلام یا محققین تاریخی را بیاورند که حرفهای محققانه تاریخی بزنند یا اهل تحقیق در حدیث را بیاورند که احادیث ناب در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل سنت بخوانند یا اساتیدی امثال استاد امینی نژاد و یزدانپناه و علامه یزدی را بیاورند که اینطور در روزهای متعلق به حضرات حرفهای غیر فنی زده نشود و شان حضرات معصومین سلام الله علیهم در حد امثال جناب ابوذر پایین نیاید و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳بمناسبت قرائت دعای۵صحیفه 🏳درشب‌آخرفاطمیه‌توسط‌رهبری 💠رهبرانقلاب ‼️اللهم أغننا عن هبة الوهابين بهبتك، واكفنا وحشة القاطعين بصلتك، حتى لا نرغب إلى أحد مع بذلك ولا نستوحش من أحد مع فضلك، اللهم فصل على محمد وآله، وكد لنا ولا تكد علينا، وامكر لنا ولا تمكر بنا، وأدل لنا ولا تدل منا، اللهم صل على محمد وآله! فرازی از دعای پنجم صحیفه سجادیه ۹۷/۱۱/۲۰ ‼️مفاهیم و مضامینی که در همین دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیّه هست، برای ما درس است؛ «الّلهم اغننا عن هبة الوهّابین بهبتک و اکفنا وحشة القاطعین بصلتک» با دعاهای صحیفه‌ی سجادیّه، با این داروهای شفابخشی که میتواند بیماریهای اخلاقی ما را شفا بخشد و زخمهای وجود ما را درمان کند، خودمان را آشنا کنیم. قدر بدانید نوارنینی که از راه این دعا حاصل میشود. این همه چیز است! ۷۹/۷/۱۴ ⚠️توجه؛ 🏳دعای ۵صحیفه سجادیه برای مقابله با دشمانان است، که متاسفانه اين بخش از دعا در کانال رهبری قرار نگرفت! @Jahade_tabeini
هدایت شده از بر پا
به بهانه نقد به فیلم 🔸 در گفتگوی با اشکالاتی به فیلم مطرح شد که به نظرم مساله های مهمی برای اندیشیدن را طرح میکند. 🔸دخانچی میگوید این فیلم توجه به تقابل اندیشه اسلام ناب امام با اسلام التقاطی ندارد. مثل همه فیلمهایی که یک جریان خرابکار با دولت مرکزی درگیر میشود این فیلم صرفا یک داستان امنیتی صرف است. چه بسا اگر دو تا کارتل با هم درگیر میشدند نیز همین سبک فیلم ساخته میشد. چه بسا اگر انقلاب اسلامی ما جای آن جریان خرابکار بود و دولت مرکزی آنها بودند نیز همین فیلم با همین سبک ساخته میشد. لذا فیلم، اصل تقابل را که تقابل دو دستگاه معرفتی است رها کرده است. اگر مجاهدین خلق کف خیابان با ما مباحثه میکردند و دست به اسلحه نمیبردند ما باز هم با آنها بحث میکردیم. مشکل ما معرفتی است. 🔸به نظرم خارج از نقدهای درست یا غلط ایشان به فیلم مهدویان اشکالاتی به اندیشه دخانچی وارد است که نمیتوان از کنار آن به آسانی عبور کرد. 🔺اول اینکه آیا واقعا سبک انقلاب اسلامی در تقابل با حکومت مرکزی شبیه سبک منافقین است؟ این همان اشتباهی است که پیش از انقلاب باعث شده بود خیلی ها نماد مبارزات انقلابی را رفتارهای مجاهدین بدانند. یعنی سبک امنیتی و نظامی. حال آنکه روش امام در انقلاب خیزش عمومی مردم است. و تا این واقعه کلان رخ نمیدهد روش امام همان است که در انتهای کتاب "حکومت اسلامی" خود میگوید یعنی تبلیغات و تعلیمات_ به تعبیر خودش_. 🔺مساله دوم این که آیا اساسا مبارزه و اختلاف ما با جریان مجاهدین در ساحت اندیشه است؟ قطعا اینطور نیست. اگر این حرف را بپذیریم باید همان تعامل را با جریانهای لیبرال داخلی هم داشته باشیم. جریانهای التقاطی وقتی کار فکری و حتی وقتی تلاش برای دستیابی به قدرت دارند در داخل تحمل میشوند. بسیاری از دولتهای پس از انقلاب توسط کسانی اداره شده که اندیشه های آنها تمایز آشکار با اندیشه انقلاب و رهبران آن داشته. مساله ما با این جریانات وقتی است که قاعده بازی را به هم میزنند و تلاش میکنند استبدادگرایانه اندیشه قبیله ای خود را به زور حاکم کنند و دست به اسلحه میبرند یا قانون و نظام را با روشی خارج از قانون به چالش میکشند. رفتاری که در خوارج وقتی شکل گرفت باعث تقابل با آنها شد. روح این سبک اقدام استبداد است. درست ترین اندیشه ها نیز حق استبداد ندارند. 🔺بی توجهی جناب دخانچی به این نکته باعث شده که ایشان امروز گاهی جریانهای ساختارشکن و در تقابل با قانون را با همه وجود تایید کند. این سبک مبارزه خاصی را در داخل باعث میشود که در برخی از جریانهای آرمانجوی عدالتخواه میبینیم. 🔺اساسا جدا کردن ساحت اندیشه از سبک اقدام همان بیماری است که اسلام مارکسیستی مجاهدین خلق را باعث شده. وقتی میگویید ممکن است ما جای آنها باشیم معنای حرفتان این است که متوجه نیستید اندیشه ناب سبک تعاملش با حکومتهای مرکزی کاملا متفاوت است و این یعنی نمیدانید چطور اندیشه خود را در سبک مبارزه جاری میکند و این همان مسلخی است که مجاهدین خلق هم اندیشه ناب انقلاب را در آنجا سر بریدند. 🔺به نظرم خوب است یک بار برای همیشه این پرسش را رفقای عزیز ما برای خود حل کنند که بروز اسلام ناب در ساحت مبارزه و جامعه سازی و همینطور تصفیه حکومتها و ویرایش قانون چگونه است. این سوال مهم اگر پاسخی در خور پیدا نکند سخنان مقدس خواهیم گفت لکن در عمل به سبک مجاهدین خلق نسخه خواهیم پیچید. @ali_mahdiyan
◀️ شعارهایی که از دل برآمده و به دل می‌نشیند، مثل شعارهایی که سازمانهای رسمی چاپ می‌کنند، سرد و بی‌روح نیست بلکه گرما‌بخش بوده و اصطلاحا «می‌ارزه که از ابتدا تا انتهای راهپیمایی بالای سر بگیریم»! ✊ این است صدای ملت نه اختلاس نه ذلت ✊ تبعیض وبی عدالتی ریشه هرفساد است ✊ تجمل گرایی آفت انقلاب وانقلابیون ✊مرگ بر ویژه‌خوار دین مآب ✊مدیران نالایق، استعفا استعفا ✊انقلاب مال کوخ نشینهاست/ کاخ نشین مسئول حیا کن، پستت را رها کن ✊مرگ بر فتنه‌گر چه در حصر چه در قصر ✊چرخش به چپ و راست ممنوع! راه انقلاب از خط امام خمینی می‌گذرد ✊ ملت ما یکصدا مرگ بر آمریکا ✊ نشکنه پشت مردم زیربار تورم ✊ گرونی و اختلاس فتنه امروز ایناست ✊ مفسد اقتصادی دشمن انقلاب است ✊ شفافیت همیشه، اشرافیت نمیشه ✊ حکومت امانته عدالت دیانته ✊ قرار بود خصوصي سازي جان تازه اي به اقتصاد كشور بدهد ولي بلاي خانمانسوز كارگران شده است ✊ بنی آدم اعضای یک پیکرند/ نجومی بگیران کمی برترند ✊ هرکس که عدالت خواه است / از عدل علی آگاه است ✊ فریاد ملت و امام چنین بود / انقلاب ما ضد کاخ نشین بود ✊ محصول شغل مدیر اشرافی / جوونی و بیکاری و الافی ✊ویلا توی لواسان / خیانت است به قرآن ✊ سزای هر مفسد و اختلاسگر، یک کلام: شلاق و حبس، یا اعدام! ✊ عکس خمینی روی اسکناسه/ بانکا پر از ربا و اختلاسه ✊بریز،بپاش و تبعیض/ بسه،دیگه،کافیه/ تمام مشکل ما / مسئول اشرافیه ✊ اعضای محترم مجمع تشخیص! با رأی ندادن به کنوانسیون های استعماری،استقلال و عزت ۴۰ ساله کشور را حفظ کنید ✊ مقام معظم رهبری در ۳۰ خرداد ۹۷ امسال فرمودند: پذیرش کنوانسیون های مورد بحث فعلی "به مصلحت کشور"نیست ✊ زیر بار خواسته های دیکته شده ی FATF =ذلت و خودتحریمی ✊ پالرمو=مداخله بیگانگان در امور کشور @salmanraoofi