eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۶ 📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند 🔅🔅🔅 ✳️ من چند مثال برای شما بزنم حالا اینها را ان شاءالله باید در هر حوزه ای بیشتر باز کنیم تا این مطلب به یک باور تبدیل بشود. ببینید مثلا در حوزه ی معماری وقتی شما در زندگی غربی می روید ،نوع معماری معماری است که با ارزش های حاکم تطابق و همخوانی دارد مثلا یکی از ارزش های اخلاقی حاکم بر مکتب فرهنگی اسلام مثلا ارزش حیا است. ✅ حیا یک گزاره ای است که ما ده ها و صد ها روایت درباره ی ان داریم ،این حیا یعنی چه؟ 🔹 غرب حیا را به رسمیت نمیشناسد و چیزی به نام حیا در غرب وجود ندارد جز حداقل که حالا ان حد اقلش را هم بعد عرض می کنم ولذا شما در زندگی غربی می بینید که حتی در شهرسازی و معماری شان این بی حیایی خودش را نشان می دهد. 🔹 معماری جوامع اسلامی یک معماری درون گرا است به گونه ای که شما از بیرون و از کوچه نمی توانید داخل خانه را ببینید و داخل خانه هم باز تو در تو است و اینطور نیست که کسی که وارد خانه می شود به راحتی به اندرونی راه داشته باشد ، الان بعضی از خانه هایی که در اصفهان است ،خانه های قدیمی که قبل از هجوم فرهنگ غربی ساخته شده در کشور ما را شما نگاه کنید ،تمام این خانه ها یک قسمت بیرونی دارد و یک قسمت اندرونی دارد. 🔹 اما در زندگی غربی شما میبینید این حرف اصلا معنا ندارد و اتاق خواب ها رو به کوچه ساخته می شود و پنجره های بزرگ مخصوصا غرب امروز ،پنجره های بزرگ مثل ویترین مغازه که شما در کوچه که را می روی سمت راست و چپت تخت خواب ها را می بینی و اگر چشم بسته اورده باشندت انجا و چشمت را باز بکنی خیال می کنی اینجا فروشگاه مبلمان و تخت خواب منزل و کمد است ،نخیر اینها خانه های مردم است اما قشنگ اتاق خواب هایشان را به کوچه، یک پنجره قدی چهار در چهار و فقط موقع خواب اگر بخواهد ارام باشد و راحت بخوابد پرده را می کشد و می خوابد. 🔹 چیزی به نام حیا در معماری غرب دیده نمی شود اما در معماری اسلامی دیده می شود و نکته ی جالب اینکه با یکی از متخصصین معماری صحبت می کردم گفت من یک سندی پیدا کردم مربوط به زمان رضا خان، ان زمانی که رضا خان می خواست کشف حجاب بکند ،گفت یک نامه ای از یکی از کشور های غربی ظاهرا و شاید بعضی از اندیشمندان غربی به رضا خان که اگر تو می خواهی موفق بشوی در کشف حجاب باید معماری را بتوانی تغییر بدهی و این نوع معماری با کشف حجاب سازگار نیست،این نوع معماری درون گرا که مثل اینکه ادم هایی که در کوچه هستند نا محرم با اهل منزل هستند ، باید معماری ها را ببری به سمت پنجره های بزرگ و رو به کوچه که داخل خانه و بیرون خانه اینقدر غریبه دیده نشوند،مفهوم غیرت یک مفهومی است برای خودش. 🔸 در زندگی غربی مفهوم غیرت خیلی معنا ندارد. همین مفهوم میبینید در ساحت اجتماعی و در زندگی شهری خودش را نشان می دهد. این حالا در حوزه ی شهرسازی بود. 🔸 مثلا در حوزه ی فرهنگی ببینید در زندگی غربی سازمان های فرهنگی یک ازادی مطلق دارند و هیچ نظارتی از ان نوعی که ما بر سازمان های فرهنگی قائلیم انجا وجود ندارد و این ریشه در تفکری دارد که ان تفکر می گوید که دین ، اعتقاد و باور اینها امور شخصی است و هر کسی هر طوری می خواهد فکر بکند و هرطوری بخواهد بیندیشد و ما هیچ مسئولیتی نسبت به اعتقادات و باورهای اشخاص نداریم و لذا حاکمیت هیچ رسالتی به دوش خودش برای نظارت بر محصولات فرهنگی که به جامعه عرضه می شود ندارد لذا مثلا در چاپ و نشر کتاب ما در کشورمان ممیزی داریم یعنی کتاب ها باید قبل از اینکه عرضه بشود از نگاه کارشناسان عبور بکند و احراز بشود که این کتاب مضر نیست و مذل نیست و اجا چیزی به نام مذل معنا ندارد و هرکسی هرچه می خواهد چاپ بکند. 🔹🔹 شما یک کتاب را بخواهید یک کتاب ببرید عربستان،چون عربستان متاثر از فرهنگ اسلامی است در این حوزه و خیلی سخت گیری می کند کتاب چیست و موضوعش چیست حتی لبتاب را بررسی می کند که محتوای لبتاب چیست اما شما صد جلد و هزار جلد کتاب ببر اروپا اصلا کسی کاری ندارد چون از نگاه دولت مردان غربی بر پایه ی مکتب غربی که ارزش را و اصالت را به بعد جسمی انسان می دهد و بعد روحی انسان و فکر و اندیشه ی انسان از نگاه انها اهمیتی ندارد و دین یک امر کاملا شخصی است هیچ ضرورتی برای نظارت بر محصوصلات فرهنگی وجود ندارد برعکس محصولات غذایی مثلا که انجا اگر کسی شیر تاریخ مصرف گذشته را در فروشگاه بگذارد پدرش را در می اورند و مغازه اش را پلمپ می کنند که چرا شیری را که شاید مسموم باشد به مردم می دهید اما اگر یک کتابی که مسمومیت به وسیله ی این کتاب صد برابر ان شیر به وسیله ی این کتاب در جامعه ایجاد می شود توزیع بشود و چاپ بشود اصلا برایشان مهم نیست. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
۷ 📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند 🔅🔅🔅 🔹 این در واقع یک روندی است حاکم بر فعالیت های فرهنگی غرب است و این فعالیت فرهنگی مبتنی بر ان مکتبی است که حاکم بر غرب است . ان مکتب اصالت انسان را به بعد مادی می دهد و دین را کاملا شخصی و سلیقه ای تلقی می کند و می گوید اصلا اهمیتی ندارد چه اعتقاداتی دارید. اقا این کتاب اعتقاد جوان را نابود می کند،می گوید بکند عیبی ندارد و اهمیتی ندارد ،هرکسی هرطوری می خواهد فکر بکند و کاملا شخصی است. 🔹 پس نظام اجتماعی غرب کاملا متناسب است اجزائش با یکدیگر از ساختار ها تا سازمان ،از سازمان ها تا قوانین و از قوانین تا مکتب ها ،اینها هر یک متاثر از دیگری هستند. نظام اجتماعی اسلامی هم همین است و دقیقا همینطور خواهد بود اگر درست طراحی بشود. 🔹 بالاخره مکتب عنوان ارزش ها و هنجار های اسلامی برخواسته ی از قران و حدیث استخراج می شود و از دل این مکتب قوانین باید در بیاید و از دل این قوانین سازمان ها و ساختار های متناسب شکل بگیرد که عرض کردم امام رضوان الله تعالی علیه این کار را کرد. ✳ از دل قران و حدیث نظریه ی ولایت فقیه را دراورد و بعد از نظریه ی ولایت فقیه به عنوان یک هنجار و ارزش اصلی و در کنارش توجه به جایگاه مردم ،قانون اساسی را به تصویب رساند و بعد از ان سازمان سیاسی کشور را که قوای سیاسی باشد شکل داد و ساختار های درونش را شکل داد. 🔹 در حوزه ی سیاسی امام این کار را کرد یعنی از مکتب و قبل از ان از ارزش ها و هنجار های برخواست هی از قران و حدیث شروع کرد تا رسید به ساختار های اجتماعی. 🔹 حالا سوال مگر شما قائل به سنخیت بین علت و معلوم نیستید؟ مگر شما در فلسفه نمی گویید از هر علتی هر معلولی در نمی اید و اگر علت متفاوت شد با علت دیگر از باب سنخیت بین علت و معلول ،معلول ها متفاوت می شود و نمی شود دو علت متفاوت یک معلول مشترک داشته باشند و نمی شود دو عامل متفاوت یک معمول مشترک داشته باشند. 🔹 اگر ارزش ها و هنجار هایی که سنگ بنای شکل گیری نظامات اجتماعی غربی است ما ارزش ها و ارزش هایی که سنگ بنای نخست شکل گیری نظامات اجتماعی اسلامی است متفاوت است چطور ممکن است ان نظام اجتماعی در مرتبه ی اخرش که سازمان ها و ساختار ها باشد مشترک از اب در بیاید. 🔹 خب زندگی غربی متناسب با نیاز های خاصی که در این نیاز ها بخشی از نیاز های انسان را دیده و بخشی را ندیده و تازه ان بخشی را هم که دیده ناقص دیده و متناسب با این مکتب خودش را تدوین می کند و متناسب با مکتبش سازمان های مربوطه را می سازد،قوانین مربوطه را به تصویب می رساند و ساختار های مربوطه را می سازد و یک تمدنی را پدید می اورد. 🔹 چطور ممکن است این ارزش ها و هنجار های حاکم متفاوت باشد اما نتیجه مشترک باشد. این برهان فلسفی است،سنخیت بین علت و معلول. چطور می شود دو علت متفاوت معلول مشترک ایجاد بکند؟ به لحاظ خارجی و تجربی هم شما وقتی ورود می کنید و بررسی میدانی می کنید میبینید این حرف کاملا تایید شده است و تصدیق شده است. 🔹 تک تک ساختار ها و سازمان های غربی را وقتی بررسی می کنید تهش را که میرید می بینید که اینها با ان هنجار های مادی تناسب دارد و با هنجار های الهی تناسب ندارد حتی من می خواهم بالاتر از همه ی اینها بعد از ان سازمان ها و ساختار ها می رسد به عرصه ی سخت افزار و تکنولوژی ،حتی تکنولوژی غرب که در طی چند قرن شکل گرفته من معتقدم با تکنولوژی که در دل نظامات اجتماعی اسلامی شکل می گیرد متفاوت است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
۸ 📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند 🔅🔅🔅 🔹 یعنی مثلا ما در نظام اسلامی مثلا یک ماشین جور دیگری داریم ممکن است بخندید و بگویید مثلا درش را باز می کنید بسم الله می گوید؟ 🔹 برخی مسخره می کنند و می گویند تاکسی اسلامی هم امد و تا در ان می نشینند بسم الله می گوید و وقتی نامحرم می نشیند یا الله می گوید،خب اینها که شوخی است اما شما اگر به نکات اصلی تری توجه بکنید مثلا در زندگی غربی خانواده موضوعیت ندارد و ساختار های زندگی غربی مبتنی بر خانواده نیست و اینها نظام فرهنگی غرب است و مبتنی بر افراد در تعامل با حاکمیت است لذا می گویند حاکم پدر است و همه هم فرزندان حاکم هستند ولذا اینکه بابای شما چه کسی است اصلا مهم نیست. 🔹 می دانید در غرب وقتی نوزادی متولد می شود وقتی شناسنامه به او می دهند در شناسنامه فقط اسم مادر است البته شناسنامه پدر و مادری هم دارند برای مسلمانان یا کسانی که حساس هستند ولی نوعا برایشان مهم نیست و فقط مادرمهم است که فرزند فلان خانم است و پدرش مهم نیست چه کسی است. 🔸 چرا اینطور است؟ چون هر کس دنبال لذت خودش است و همه به دنبال رفاه و اسایش خودشان هستند ولذا فرزند زیاد و تکثیر افراد اصلا معنا ندارد. 🔸 اگر کسی بچه دار هم می شود برای لذت خودش است، یک و نهایتا دو بچه بس است ولذا شعار دو بچه کافی است ،شعار برخواسته از تمدن غرب است که در یک برحه ای هم دولت مردان ما اشتباها اوردند و این شعار را اوردند در کشور تکرار کردند و اگر یک دقت مختصری بکنید متوجه می شوید که اصلا این مدل ماشین ها و این مدل ساختمان ها که از غرب می اید همه اش برای یک خانواده ی چهار نفری است و چرا باید ماشین برای چهار سرنشین طراحی بشود؟ 🔹 اگر ما گفتیم خانواده ی اسلامی ان است که اقلا شش نفر عضو داشته باشد ،چون خانواده ها برای ما مهم هستند و خانواده ها هستند که اجزاء تشکیل دهنده ی جامعه هستند،انوقت دیگر ماشین پایه ی شما نمی شود ماشین چهار نفره و می شود ماشین هفت نفره ،شاسی بلند و خانه های شما نمی شود اپارتمان های یک خوابه و اپارتمان یک خوابه برای خانواده ی سه نفری است و این اصلا در فضای فرزند کمتر و زندگی بهتر طراحی شده. 🔹 شما وقتی در تک تک اتفاقاتی که در غرب می افتد تامل می کنید رد پای ارزش ها و هنجار های حاکم بر زندگی غربی را می توانی در ان ببینید البته از من نخواهید که به شما اطلاع دقیقی بدهم که حالا مثلا اگر جامعه ی اسلامی بخواهد بر پایه ی ارزش های خودش برود جلو مثلا هواپیمایش چطور می شود و باید برویم جلو ببینیم. 🔹 بالاخره اگر همه ی ارزش های حاکم را در قوانینمان مدخلیت بدهیم و در سازمان ها و ساختار هایمان مدخلیت بدهیم خواهید دید که چقدر متفاوت می شود. 🔹 حالا من دو سه ایه برایتان بخوانم که از این ایات م یخواهم برداشت بکنم که واقعا نظامات اجتماعی اسلامی با نظامات اجتماعی غربی تباین دارد و ناسازگار است. ✅ کلمه ی دین که در قران ما زیاد این کلمه را مشاهده می کنیم به چه معنا است؟ یک مقدار درباره ی واژه ی دین صحبت بکنیم. ایا دین صرفا اعتقاد است یا دین روش زندگی است؟ دین مجموعه ای است از باور ها ،گرایش ها و رفتار ها. 🔹 شما احکام شرعی را هم جزئی از دین می دانید دیگر حالا در یک تقسیم بندی معروفی که دین را به سه بخش عمده تقسیم می کند و می گوید اعتقادات ،اخلاق ،احکام ،البته این تقسیم بندی تا حدی خوب است ولی اشکالاتی دارد ولی نسبتا تقسیم بندی جامعی است . 🔹 دین بینش ها است ،گرایش ها است و رفتار ها است،رفتار ها هم دو دسته هستند، رفتار های درونی که به ان اخلاق می گوییم و رفتار های بیرونی که به ان احکام می گوییم. این رفتار ها هم می دانید باز هم دو دسته هستند، رفتار های فردی و رفتار های اجتماعی. 🔹 گاهی وقت ها فرد دین دارد ولی جامعه دین ندارد چون افراد به خودی خود به رفتار های دینی پایبند هستند به عنوان افراد و احاد اما جامعه به رفتار های دینی پایبند نیست یعنی رفتار اجتماعی شان رفتار اجتماعی دینی نیست مثل عربستان که ادم هایش به لحاظ فردی دیندار هستند و نماز می خوانند و قران می خوانند اما زندگی اجتماعی شان زندگی اجتماعی در چهارچوب دین نیست چرا؟ 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
۹ 📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند 🔅🔅🔅 ✅ یکی از اصلی ترین گزاره های اسلام تولی و تبری است دیگر . تولی و تبری فردی داریم وجمعی هم داریم ،اگر یک جامعه در تعامل با دشمنان اسلام تبری نداشت این جامعه به وظیفه ی اجتماعی خودش پایبند نبوده است پس می شود گفت دین یعنی مجموعه ای از اعتقادات و رفتار ها گرایش ها در سطح فردی و اجتماعی. اگر قبول کردید این تعریف از دین را در این بخش انوقت شما سوره ی کافرون را بخوانید ببینید چه از ان می فهمید. قل یا ایهاالکافرون لا اعبد ماتعبدون و لا انتم عابدون ما اعبد ،ولا انا عابد ما عبدتم و لا انتم عابدون ما اعبد،لکم دینکم ولی دینی. دین شما برای خودتان است و دین من برای خودم است. این دو دین برخواسته ی از دو معبود است، لا اعبد ما تعبدون، و لا انتم عابدون ما اعبد،عبادت یعنی چه اقایان؟یعنی خضوع . من در برابر یک حقیقت خاضع هستم و شما در برابر یک حقیقت دیگر پس ارزش ها و هنجار های حاکم بر زندگی فردی و اجتماعی من از ان حقیقتی اتخاذ می شود که من در برابرش خاضع هستم و ارزش ها و هنجار های حاکم بر زندگی شما از ان حقیقتی اتخاذ می شود که شما در برابر ان خاضع هستید. ✅ شما ان حقیقتی که در برابر ان خاضع هستید چیست؟ هوا و هوس است و شیطان است به تعبیر قران،پس ارزش ها و هنجار هایتان متخذ از شیطان است و ارزش ها و هنجار های ما متخذ از خدا است. 🔹 پس مکتبی که من می سازم با مکتب شما متفاوت است پس قوانینی که در جامعه ی دینی حکم فرما می شود با قوانین شما متفاوت است پس سازمان هایی که در جامعه ی دینی شکل می گیرد با سازمان های جامعه ی غیر دینی متفاوت است پس ساختار های جامعه ی دینی با ساختار های جامعه ی غیر دینی متفاوت است پس صنعت و تکنولوژی و بقیه ی مسائلی هم که به دنبال این چرخه تولید می شود در جامعه ی دینی متفاوت با تولیدات جامعه ی غیر دینی خواهد بود اگر لکم دینکم ولی دین را به معنایی که عرض کردم بگیریم می فهمیم که نسبت بین نظامات اسلامی و نظامات غربی تباین است و هیچ نسبتی باهم ندارند. 🔹 حالا ایه ی دیگری برایتان بخوانم. قران می فرماید که شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا ، ان دینی که به شما دادیم ، این مجموعه ای است از انچه که به نوح وصیت کردیم والذی اوحینا الیک،انچه که به تو وصیت کردیم ای پیغمبر. و ما وصینا به ابراهیم، انچه که به ابراهیم دادیم و به موسی و به عیسی دادیم ان اقیموالدین ولا تتفرقوا فیه،ما از شما خواستیم یا این دین را به شما دادیم برای اینکه این دین را به پا دارید. 🔹 پس این دین را که امیخته ای است از تعالیم نوح و موسی و عیسی و ابراهیم،این را به ما داده که ما اقامه اش کنیم. بعد می گوید که کبر علی المشرکین ما تدعوهم الیه،برای مشرکین خیلی سخت است انچه که تو انها را به سوی او دعوت می کنی. 🔹 اگر دین به ان معنایی باشد که حداقلی،اعتقادات شخصی و فردی،ایا چنین دینی بر مشرکین پذیرشش سخت است؟ چرا سخت باشد ،بهش بگو اقا تو همینطوری که الان زندگی می کنی با همین فرهنگ و تمد ن و نظام اجتماعی و هیچ چیزی هم دست نخورد ، فقط اعتقاداتت را عوض کن، می گوید چند می دهی عوض کنم؟صد هزار تومان ،باید عوض می کنم،به چیزی دست نمی خورد؟نه زندگی تو عوض نمی شود،چرا دینش را عوض نکند ،پولی می گیرد و عوض می کند و اصلا پولم نگیرد ، یه خورده خوشش بیاید و بگوید باشد. ان چیزی که بر مشرکین سخت است چیست و کدام دین است؟ ان دینی است که اگر بخواهد به پا داشته بشود باید خیلی چیز ها عوض بشود و اصلا زندگی مشرکین از صفر تا صدش تحت تاثیر قرار می گیرد. کبر علی المشکرین ماتدعوهم الیه، اقامه ی دین بر مشرکین سخت است،معلوم می شود اقامه ی دین یعنی به پا داشتن دین یعنی ایجاد یک نظامی که در این نظام بتوانی دین را محقق بکنی و این نظام اگر مت فاوت با نظام غربی نباشد چه سختی برای مشرکین دارد و چرا مشرکین باید مقاومت بکنند،اگر همه ی خواسته های مشرکین را محقق بکند خب معلوم است هم ی خواسته های انها را محقق نمی کند ولذا انها به مجادله و مناقشه بر می خیزند. خب ان دو ایه و ایات دیگری هم هست. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
۱۰ 📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند 🔅🔅🔅 ✅ ببینید ما بعد از انقلابمان امام رضوان الله تعالی علیه یک جا هایی توانستند ساختار ها و سازمان های برخواسته ی از دین را بسازند،ما انجا ها موفق بودیم،تا انجایی که البته این ساختار ها دینی ماندند مثلا فرض کنید همین سپاه را،بسیج را به عنوان نیرو هایی که با تکیه بر ایه ی اعدوا لهم مااستطعتم من قوه در برابر دشمن باید بایستید ،ترحبون به عدو الله و عدوکم ،با قدرت جلو رفتند و امروز هم هرچه موفقیت داریم در همین ساختار ها است. 🔹 بعضی از ساختار ها را امام رضوان الله تعالی علیه خواستند ترمیم بکنند مثلا ساختار های حاکم بر قوه ی اجرایی را،حالا همانی که زمان شاه بوده اوردند با یک تغییر و ترمیمی یعنی یک جاهایی با همان مدل ژاپن اسلامی رفتیم جلو و جاهایی هم با مدل نظام تاسیسی اسلامی رفتیم جلو ،انجا هایی که با مدل ژاپن اسلامی رفتیم جلو موفق نبودیم، چون ان ساختار ها همانطوری که عرض کردم متناسب با ارزش های خودش بود و هرچه رفتیم جلو ان ساختار ها ارزش های حاکم را هم تحت تاثیر قرار داد چون این ساختار ها متناسب با ان ارزش ها است،همان مثال ماشین یکبار دیگر نکت هرا توجه بکنید ،وقتی ماشین های ما شد ماشین های چهار نفری و خانه هایشمان شد خانه های اپارتمانی الان به یک طلبه هم بگویی دو بچه کم است ،می گوید حاج اقا مگر می شود در این جامعه می گویی چرا نمی شود؟ می گوید یک سفر می خواهیم برویم باید دو ماشین دنبال خودم راه بیندازم خب راست می گوید. می گوید من شش بچه را چطور در خانه جای بدهم ،جا نیست در خانه،راست می گوید،ببینید این ساختار ارام ارام ارزش ها را تحت تاثیر قرار می دهد یعنی حتی برای شمایی که فرزند بیشتر هنجار و ارزش برایتان محسوب می شود به مرور زمان وقتی این ساختار غربی امد حاکم شد ،ارزش هایی که ریشه ی این ساختار است را با خودش می اورد ،کم کم ان ارزش ها برای تو می شود ارزش و دیگر ارام ارام به شک می افتید . 🔹 من الان طلبه دیدم صریحا می گوید من اصلا من شک دارم چیزی که به رای مردم گذاشته نشود مشروعیت داشته باشد یعنی کم کم این مدل دموکراسی که هی خودش را به ما تحمیل می کند ارام ارام ادم را نسبت به هنجار های اصلی خودش هم دچار شک و تردید می کند ولذا ما از اول انقلاب انجاهایی که توانستیم یک ساختار ها و سازمان هایی متناسب با ارزش های خودمان تاسیس بکنیم موفق بوده ایم. 🔸 اگر هم شکست خودیم شاید برای این بوده که قاطی شد ان سازمان دینی و ان ساختار دینی با بعضی از ارزش ها و ساختار های غربی مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا بنیاد مستضعفان که به خاطر اینکه مدل مدیریتش مدل مدیریت غربی بود،مدیریت غربی را اوردیم در یک سازمان اسلامی سوار کردیم،خب مدیریت غربی اصلا بر پایه ی تفاوت و فاصله ی طبقاتی بین مدیر و کارمند بنا شدهخ و اصلا ارزش گذاری بر پایه ی خدمت رسانی نیست ولذا اشخاص تمام تلاششان منفعت بیشتر است یعنی در ان مدل هم باز اسلامی محض نیست. 🔸 ما خب در شرایطی هستیم و در خلا هم که نیستیم ،این نظامات غربی خودبه خود نفوذ می کند در کشور ما و هرچقدر هم که گذشته کار برای ما سخت تر شده،می دانید چون ما در طول این چهل سال کلی دانش اموخته مکتب غرب هم اضافه کردیم. 🔹 قبلا فقط انهایی بودند که می رفتند خارج و یک عده ی کمی که در داشگاه ها درس خوانده بودند و الان دانشگاه ها را هم توسعه دادیم و بعد همین بحث ها و درس ها را هم اوردیم دانشگاه ها به اینها اموزش دادیم و روز به روز کا را بر خودمان سخت تر کردیم. 🔸 الان میلیون ها فارغ التحصیل دانش اموخته ی مکتب غرب که این نظامات غربی را اموخته و جز این هم ذهنش جای دیگری نمی رود ،اماده ی به کار است و وقتی مشغول به کار می شود خود به خود میبرد به ان سمت،کار یک مقدار سخت است که بشود این اشخاص را متوجه این واقعیت کرد البته اگر متوجه بشوند می شود ان هنر و فنشان را در راستای اهداف و مقاصد و هنجار ها و ارزش های اسلامی به کار ببندند. 🔸 ساختن ماشین ده نفری که کاری ندارد،باید این را بفهمد،ساختن اپارتمانی که اندرونی و بیرونی دارد که کاری ندارد و می شود منتهی باید ان مهندس معمار و نقشه کش و شهرساز بفهمد که شهری که هویت اسلامی دارد برای ما بساز. بعضی هایشان می فهمند این را ولی خیلی هایشان این را نمی دانند. این کار مقداری سخت است از این جهت که باید اینرا تفهیم کرد به انها. 🔸 شما شهری داردی که این شهر مثل اصفهان قدیم مرکزیتش میدا امام خمینی و مسجد محور است و بازار پیرامون این مسجد شکل می گیرد و شهر هایی هم دارید مثل شهر های حاشیه ی خلیج فارس ،دوبی و جاهای دیگر که محوریت شهر به مراکز مهم اقتصادی است و این شهر هویتش هویت دینی نیست و هویت مادی است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
۱۱ 📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند 🔅🔅🔅 ✳ اینکه پیغمبر فرمود بازار ها خانه ی شیاطین است،خب این می تواند در شهر سازی به ما کمک بکند. اگر بازار خانه ی شیاطین است نباید بازار را محور شهر قرار بدهیم وگرنه این شهر می شود محور شیاطین که الا دوبی شده شهر شیاطین. شما مشهد را مقایسه بکنید با دبی و قم را با ابوظبی مقایسه بکنید. بالاخره این محوریتی که با حرم مطهر علی بن موسی الرضا و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها اتفاق افتاده می شود در خیل از شهر های دیگر هم با مراکز دینی این محوریت شکل بگیرد. 🔹 اگر محوریت شهر با مرکز دینی شکل گرفت خب خود به خود زمینه تحقق دین در ان شهر اسان تر می شود. 🔹 چرا باحجاب بودن در قم و مشهد اسان تر از تهران است و چرا زن های باحجاب در قم و مشهد ارامش بیشتری دارند تا در شیراز و اصفهان؟ برای اینکه فضا فضایی است که تحقق احکام دین در این فضا اسان تر است و اینها به مدل شهرسازی مربوط است ،خیلی ها متوجه نیستند و نمی فهمند. 🔸 خب اگر این را به مهندس ما حالی بکنی می تواند یک کاری بکند و یک مدلی با کمک و ارشاد شما و با راهبری شما یک مدلی را طراحی بکند که این مدل زمینه ساز تحقق دین باشد. 🔹 می خواهم عرض کنم هرچه هم رفتیم جلو کار سخت تر شده چون فارغ التحصیلان نظامات اجتماعی غرب روز به روز زیادتر شدند و کسی هم نبوده است که اینها را و فکر غالبی هم نبوده است اینها را سوق بدهد به سمتی که علم و دانش خودشان را در جهت تحقق مکتب و هنجار های اسلامی به کار ببندند. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سلاله پاکش حضرت امام خمینی(ره) تبریک و تهنیت باد. @salmanraoofi
📌 حجت‌الاسلام #محمدیان بیان کرد: ✳ روند کُند اسلامی‌سازی علوم/ ‌فرصت‌های مطالعاتی بین #حوزه و #دانشگاه ایجاد شود. ✅ عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ۴۰ سال پس از انقلاب به اندازه ۴۰۰ سال در زمینه اسلامی‌سازی علوم در حوزه و دانشگاه مطلب تولید شده است، گفت: این روند به کُندی پیش می‌رود. 🌿🌿🌿 ادامه گفتار👇👇👇
📌 حجت‌الاسلام بیان کرد: ✳ روند کُند اسلامی‌سازی علوم/ ‌فرصت‌های مطالعاتی بین و ایجاد شود. 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان، عضو شورای ، در گفت‌وگویی، با اشاره به وضعیت اسلامی‌سازی علوم در حوزه و دانشگاه بیان کرد: در راستای اسلامی‌سازی علوم در حوزه و در دانشگاه‌ قدم‌های بزرگی برداشته شده و امروزه پژوهشگاه‌هایی که در حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کنند صدها اثر در این زمینه به چاپ رسانده‌اند. 🔹 وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه و و سمت بیش از هزار جلد کتاب در این زمینه نوشته‌اند، اظهار کرد: با وجود فعالیت‌های بزرگی که در این راستا انجام دادیم، در حد انتظار نیست و فاصله ما با آنچه باید اتفاق بیفتد بسیار زیاد است، اما داشته‌های خود را هم نباید فراموش کنیم. 🔹 عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این ۴۰ سال پس از انقلاب به اندازه ۴۰۰ سال در زمینه اسلامی‌سازی علوم حوزه و دانشگاه مطلب به چاپ رسیده، ولی بیش از چهارهزار سال هنوز عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم به حد مطلوب و قابل انتظار برسانیم. 🔹 با بیان اینکه روند اسلامی‌سازی علوم در حوزه و دانشگاه به کُندی پیش می‌رود، بیان کرد: لازمه اصلاح این روند ایجاد فرصت‌های مطالعاتی بین حوزه و دانشگاه در زمینه‌ اسلامی‌سازی علوم است و در حال حاضر برای بخش‌های مختلف فرصت مطالعاتی داریم، اما در این زمینه استفاده نمی‌کنیم. 🔹 وی در عین حال تأکید کرد: فرایند اسلامی‌سازی علوم انسانی نیازمند ابعاد مختلف مانند متون درسی، تربیت استادان و محققانی است که بتوانند در مباحث میان‌رشته‌ای مسلط شوند و به تحقیق بپردازند. بنابراین پروژه‌ای زمانبر است و کُندی روند تا حدی طبیعی است، ولی با کارهای جهادی می‌توانیم تحولات بیشتری را ایجاد کنیم. 🔹 در مورد اهمیت بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی هم تأکید کرد: علوم انسانی نرم‌افزار پشتیبانی‌کننده و اندیشه‌ای انقلاب و پیشران حرکت‌های علمی است و اگر مورد توجه جدی باشد می‌تواند در آینده کشور نقش مهمی ایفا کند. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
نقد یکی از اعضای کانال به سخنان حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در مورد بیانیه 🔻🔻🔻🔻🔻 باسمه تعالی 🔆با صدور بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی چهره های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی به اظهار نظر درباره این بیانیه پرداختند. 🔆تحلیل انواع مواجهات با این بیانیه بسیار حیاتی و نشان دهنده نوعی از سطح نخبگانی و سنجه ای برای تشخیص تراز نخبگان جامعه امروز ایران است. 🔆از لابلای همین تحلیل ها می توان تفاوت و فاصله طولانی بسیاری از نخبگان انقلابی با عمق اندیشه رهبری فرزانه را سوگمندانه دریافت کرد. 🔆در این میان به ذکر و نقد یکی از این نمونه های پرشمار اشاره می کنیم. یکی از اساتید برجسته، فرزانه، انقلابی، و بسیار مورد اعتماد و اعتنای جبهه انقلاب اسلامی، با بیان پیشنهادی به استقبال این بیانیه رفته است. نگارنده با حفظ احترام نسبت به این استاد فرزانه و گرانقدر تنها از باب نمونه و برشی از سطح و زاویه دید نخبگان به مسائل کلان و تمدنی به نقد پیشنهاد ایشان می پردازم. بی تردید این نقد ناظر به یک شخص نبوده، بلکه نوعی از تفکر در کشور را نقد می کند. ایشان در کانال رسمی خود نوشتند: «... پیشنهاد بنده این است که مراکز علمی و پژوهشی کشور از جمله موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به تبیین علمی و چگونگی ساختاری و قانونی تحقق این بیانیه بپردازند و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان اصول راهبردی به تصویب برسانند و اگر نیاز به مصوبات مجلس شورای اسلامی باشد اقدام قانونی نمایند و مطالب گهربار این بیانیه را عملیاتی کنند و به تکرار گفتاری آن بسنده نکنند که جفای نابخشودنی نسبت به این بیانیه حکیمانه خواهد بود.» 🔆این استاد گرانقدر در جای دیگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه می توان انتظار تحول در علوم انسانی به صورت عینی را داشت و حال اینکه دولت ها همراه نیستند، می گوید پاسخی جز سکوت نداشتم. 🔆از تحلیل این واکنش ها می توان دریافت طیفی از نخبگان کشور، تحقق اهداف کلان و تمدنی را تنها در گرو روند های رسمی، سازمانی و نهادی می دانند. این نگرش دارای فاصله ای پر معنا با روش حل مسئله های تمدنی از سوی رهبری فرزانه انقلاب و امام راحل دارد. پیشنهادهایی که عاقبت آن ها چیزی جز به بایگانی سپردن منویات رهبری در حافظه تاریخ نیست. در این رویکردها فرهنگ عمومی، گفتمان حاکم، بدنه مردمی، طیف وسیع جوانان مومن انقلابی، یا جایی ندارند و یا دارای چنان وزنی در تحولات اجتماعی نیستند، که بتوان بر آن ها نام «عنصر اثرگذار و پیشران» نهاد. اما یک پرسش اساسی: رهبری معظم در بیانیه گام دوم اذعان می کنند انقلاب در گام اول به همه اهداف خود رسیده است، این در حالی است که طی سه دهه رهبری ایشان کمتر از چهار سال، دولتی همسو با اهداف اصیل انقلاب بر سر کار بوده است. پرسش اینجاست: چگونه رهبری در سی سال مدیریت خود همه اهدافش را محقق کرده است در حالی که دولتی همسو و همراه نداشته است؟ 🔆پاسخ به این پرسش دارای چندین لایه و سطح است. بی تردید همه دولت ها با تمام زاویه ای که با مکتب امام داشته اند گام هایی در پازل اهداف رهبری برداشته اند، 🔆اما نکته حیاتی این جاست که این اتکا به توده مردم، فرهنگ عمومی، و طیف وسیع جوان مومن و متخصص بوده است که اهداف را به پیش برده است. 🔆مگر تا کنون کم اسناد بالادستی در شورای انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است؟ پس چرا هیچ خروجی و نتیجه ی عینی از آن ها به چشم نمی خورد؟ پس مشکل سند بالادستی نیست. 🔆مشکل در «اراده و عزم انقلابی» برای حل مسئله است. 🔆پیشران و موتور اصلی حرکت انقلاب، اراده و عزم عمومی و اتکا به ظرفیت جوان مومن انقلابی است. 🔆بدون فرهنگ سازی و گفتمان آفرینی و بدون اتکا به این طیف اجتماعی پیشران، حتی اگر صدها سند بالادستی هم به نگارش درآید، قدم از قدم برنخواهیم داشت. در این مسئله سخن بسیار است که به اشارتی بسنده شد. با ارادت و احترام ن.ی @salmanraoofi
سلمان رئوفی
نقد یکی از اعضای کانال به سخنان حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در مورد بیانیه #گام_دوم_انقلاب 🔻🔻🔻🔻
باسمه تعالی اعضای بزرگوار کانال اگر نوشته ای درباره مسائل حوزوی، فرهنگی، سیاسی یا اجتماعی داشته باشند و نوشته از قوت خوبی برخوردار باشد در کانال به اشتراک خواهم گذاشت از اعضای محترم کانال تقاضا دارم در همه زمینه ها به غنای کانال کمک کنند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۸ @salmanraoofi