🗓سالروز شهادت مظلومانه
🏴علامهسیدمحمدباقرصدر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️شهید صدر در نجف ارتباط تامّ و تمامى با امام نداشتند؛ ارتباطشان خیلى زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینى همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلى شناخت لازم دارد، خیلى فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئلهى انقلاب چیست. ما کسانى را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقى افتاد... این آدم، آنروز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنى شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذارى را به انسان میشناساند! ۹۵/۵/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقمریرحلتمرجعمجاهد
🏳آیةالله سیدمحمدکاظم یزدی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️جهت دیگر شخصیت مرحوم صاحب عروه، مرحوم آسید محمدکاظم یزدی، آن جهت تقوایی و جهات معنوی است، در همین قضیّه مشروطه، وقتی مرحوم شیخ فضل الله نوری نوشت که یک چنین کاری در تهران دارد انجام میگیرد، جزو اولین کسانی که این را امضاء کردند، مرحوم آسیّد محمد کاظم بود. بعد که قانون اساسی مطرح شد، ایشان گفت که من باید اینکه بنا است تأیید بکنم را ببینم. مرحوم آشیخ فضل الله نوری از تهران نوشت که ما دیدیم، درست است، خب، آشیخ فضل الله هم معاصر اینها بود، مرد بزرگی بود، به او اطمینان داشتند. ایشان گفت نه، من خودم باید ببینم! این نهایت اهتمام این مرد را نشان میدهد که با اینکه کسی مثل شیخ فضل الله نوری که مورد قبول اینها بوده تأیید میکند، ایشان میگوید من باید ببینم؛ چون کار، کار بزرگی است، میفهمیده که کار ریشه دار است، بعد هم قضایای بعدی تأیید کرد که همین درست بوده؛ یعنی باید از اول همین کار را میکردند اگر در مشروطه آن شرط ایشان که نظارت فقهای طراز اول بود، محقق میشد، مسیر مشروطه عوض میشد! ۹۱/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از روزنه
لشکر سایبری #اصلاح_طلبها در حوزه دقیقا به دنبال چه می گردند؟!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از دوران مشروطه به این سو٬ اصلاح طلبی دینی (دگراندیشی) با #غرب_اندیشی(بابی٬ ازلی٬ بهایی٬ روشنفکری٬ فراماسونی٬ اقلیت گرایی یهودانه و زردشتی٬ باستان گرایی و...) گره خورد و این جماعت٬ بر سر حذف شریعت شیعی یا ناکارآمدسازی اجتماعی آن٬ به #اجماع رسیدند.
آنان نسخه غرب مدرن را برای ایران شیعی راه نجات می دانستند و فقهای شیعه بر اجرای حداکثری احکام شریعت پای می فشردند. از منظر آنان در یک اقلیم دو شاه نمی گنجید!
لازمه اجرای #پروژه غرب اندیشان٬ ابتدا #پرتستانتیسم_اسلامی (دین سازی/ نوسازی دینی) و در نهایت حذف دین از ساحت جامعه بود.
#سکولاریسم از همین نقطه سر و کله اش پیدا شد. العیاذ بالله خدا باید به پستوی خانه ها پس زده می شد و مطلق ولایت ها(ولایت رسول الله تا ولایت ائمه هدی و به تبع آن #ولایت_فقها) #اوتوریته و امری قبیح شمرده شد که #انسان_مدرن نباید زیر بارش می رفت!
آن حقیقت تلخی که #شیخ_شهید پیشتر و بیشتر از دیگران متوجهش شد٬ این هجمه سازمان یافته علیه دین مبین بود. وگرنه چنان که خود در #لوایح گفته است٬ او و مرحوم آخوند هر دو به یک مشروطه باور داشتند. دوگانه واقعی در مشروطه٬ نزاع دین ستیزان غرب اندیش(معمم و مکلا) با فقهای عظام و مفسران امین شریعت شیعی بود.
غرب اندیشان را به دل جامعه دینمدار شیعی راه نبود٬ لذا مستقیم گویی موجب طرد آنان می شد و لذا آنان راه #استفاده_ابزاری از #رجال_مذهبی و #ادبیات_دینی را برگزیدند! این راهبرد در توصیه نامه تاریخی میرزاملکم خان به #آخوندف٬ و نیز سند مربوط به مصوبات تشکیلات #باغ_سلیمان_خان_میکده علنا قابل مشاهده است.
در دوره گذار غرب اندیشی در عصر مشروطه٬ هیبت روحانی و ادبیات دینی٬ بسیار مؤثر می نمود. آنان همزمان از دو ابزار و راهبرد استفاده کردند؛ #نفوذ در حلقه اطرافیان بزرگان دین برای تغییر محاسبات آنان در سر بزنگاه ها و حذف عناصر اصیل.
و #ژورنالیسم برای تولید ادبیات جدید و زمینه سازی اجتماعی برای #حذف_دین.
امروز هم دو ابزار #نفوذ و #ژورنالیسم به #استخدام درآمده اند برای برهم زدن #حوزه_مقدسه قم و ایجاد فاصله بین روحانیت و نظام سیاسی اسلامی.
جوجه سکولارهای رسانه ای برای #انتقام از #تودهنی تاریخی #امام_خمینی به غرب اندیشان٬ مدتهاست که در آشیانه آل محمد(ص) #نفوذ کرده اند. آنان با تجربه مؤفق آقایان #شریعتمداری و #منتظری٬ حالا بیشتر به #حوزه امید بسته اند.
آنان برای همه برنامه دارند؛ انقلابی ها٬ غیرانقلابی ها٬ ضدانقلاب ها.
ضدانقلاب ها را از نهتوی انزوا بیرون می کشند٬ تطهیر می کنند و به مواجهه علنی می کشانند. جسارت بی سابقه فرزند تشیع لندنی به ولی فقیه را که یادتان هست؟
غیرانقلابی ها را به ضدانقلاب تبدیل می کنند.(نمونه در این مورد کم نیست)
انقلابی ها را به غیرانقلابی یا خنثی و عناصر لابشرط مبدل می سازند.(علت سکوت برخی چهره های باسابقه در این است) و اگر نتوانستند٬ به #ترور_سفید روی می آورند؛ شبیه آنچه که در مورد شیخ شهید در تهران و برای صاحب عروه در نجف انجام دادند.(در زمان ما مانند ترور علامه مصباح)
دوگانه سازی٬ انشقاق و فعال سازی گسل های اختلاف٬ تنها اول راه آنهاست. تشکل سازی٬ تولید تئوری های انحرافی و ترویج #گفتمان_سکولار در دل حوزه علمیه٬ همه راهبردهای میان مدت است. هدف اصلی ایجاد #بحران_مشروعیت برای نظام اسلامی با جداسازی حوزه از حکومت است.
از بخت بد این جماعت حالا دیگر انقلابی ها با ابزار #رسانه بیگانه نیستند و بومرنگ نیرنگ شان به صورت خودشان بازگشته است!
خط نفوذ شناسایی شده و افشای آرام و با حوصله #نفوذیهای_حوزوی٬ حوصله آنان را سر برده است.
آخرین پروژه آنان #فدائیان_نمایی از جریان انقلابی حوزه است برای آنکه هراس و واهمه ایجاد کنند حال آنکه جریان انقلابی پیرو امام خمینی در مواجهه با منحرفان عقیدتی و نفوذی ها هرگز نیازی به تقابل سخت ندارند اصلا فداییان اسلام واکنش اعاظم نجف و علمای سنتی(مثل صاحب الغدیر) به انحرافات کسروی بود٬ پاسخ جریان انقلابی مواجهه مستند علمی با پدیده های انحرافی است که نمادش #کشف_اسرار است.
از قضای روزگار این پروژه ضدانقلاب هم در آستانه شکست قرار دارد. فداییان انقلاب اسلامی٬ سلاح شان قلم و بیان است و همین سلاح است که اشک #سیاست_پیشگان_نفوذی و #سکولارهای_حوزوی را درآورده است!
تقی زاده ها٬ حکمی زاده ها٬ کسروی ها را بشناسیم و بشناسانیم. اینها سر و کله شان مدتی است در قم پیدا شده و تلاش دارند پروژه شان را با کمک #نوشریعتمداریها پیش ببرند.
کشف اسرار دیگری باید نوشت...
۹۸/۱/۱۴
@rozaneebefarda
🔆آیا عبارت «من شیوخ اصحابنا» دلالت بر توثیق راوی دارد؟
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
یکی از عباراتی که میتوان از آن وثاقت راوی را برداشت نمود عبارت «من شیوخ اصحابنا» است، به شرط آنکه راوی قدح نشده باشد.
🔆برای نمونه نجاشی در مورد عبد الله بن حماد ميگويد: «من شيوخ اصحابنا»( رجال النجاشي ص: ۲۱۸، رقم ۵۶۸)
🔆شيوخ اصحاب كسي است كه اصحاب از او اجازه ميگيرند و مورد اعتماد اصحاب است. اصحاب بايد او را قبول كرده باشند. وضاع و جاعل حديث نميتواند شيخ اصحاب شود.
👈به نظر ما در چنین مواردی به شرط آنکه قدحي درباره راوی نشده باشد، عبارت شيوخ اصحابنا كافي است و مدح معتنابهي به شمار میرود و حتی بالاتر از تعبير ثقة است. زيرا راوی باید جایگاه خاصي داشته باشد كه اصحاب او را به وثاقت پذيرفته باشند.
🔆برگرفته از درس خارج فقه آیتالله العظمی شبیری زنجانی، کتاب الصوم، به تاریخ ۹ آبان ۱۳۸۶
@mfeqhi
@salmanraoofi
ketabeMah-maktab-@yekneshkati.pdf
5.61M
🔆نقدهایی به کتاب مکتب در فرآیند تکامل
🔆کتاب در داخل و خارج مورد استقبال روشنفکران واقع شد
@salmanraoofi
4_5861642280338720744.mp3
2.88M
بررسی ابعاد فعالیت های سیاسی و فرهنگی شهید صدر به روایت اسناد
@salmanraoofi
🗓سالروز شهادت مظلومانه
🏴علامهسیدمحمدباقرصدر/۵
💠رهبرانقلاب
‼️به نظر من شخصیّت آقاى صدر، اگر نگوییم بىنظیر، حدّاقل یک شخصیّت کمنظیر بود! ۹۵/۵/۲۵
‼️شهادت آیةالله صدر ضربهی بسیار سنگینی بود. ایشان برای نظام اسلامی و جامعهی اسلامی واقعاً عمود فکری بودند! ۸۳/۳/۱۹
‼️شهید آیتالله صدر برای طلاب و فضلای جوان، بیشک یک اسوه و نمونه است. درس انسان پروری او با شهادت جانگدازش خاتمه نیافته است. آثار علمی و شیوه تحقیق او اکنون پیش روی فضلای جوان حوزههای علمیه قرار دارد و انگشت اشاره او آنان را به راه عظمت و مجد علمی، همراه با روشنبینی و جهان نگری هدایت میکند. حوزههای علمیه امروز نیز محتاج شهید صدر و هر عنصر با همت و پرتوانی هستند، که راه علمی و اسلامشناسی و جهان نگری او را دنبال کند! ۷۹/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت مظلومانه
🏴علامهسیدمحمدباقرصدر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️شهید صدر در نجف ارتباط تامّ و تمامى با امام نداشتند؛ ارتباطشان خیلى زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینى همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلى شناخت لازم دارد، خیلى فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئلهى انقلاب چیست. ما کسانى را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقى افتاد... این آدم، آنروز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنى شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذارى را به انسان میشناساند! ۹۵/۵/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت مظلومانه
🏴علامهسیدمحمدباقرصدر/۴
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شهید صدر قطعاً یک نابغه بود؛ این یک خصوصیّتى است. خب، ما آدمهاى با استعداد در حوزههاى علمیّه کم نداشتیم؛ آدمهایى که فهم داشتند، سلیقه داشتند، پشتکار داشتند و کارهاى بزرگى انجام دادند. علماى بزرگ ما مثل همین مراجع بزرگى که در این صدسال اخیر در ایران و عراق وجود داشتند همه مردمان بزرگى بودند. استعداد داشتند منتها نابغه یک خصوصیّاتى دارد که در اغلب این افراد، انسان این نبوغ را احساس نمیکند. مرحوم آقاى صدر به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛ یعنى کارى که از عهدهى او برمىآمد، از عهدهى خیلى از فقها و علما و متفکّرین حوزههاى ما برنمیاید: فضاى دید بسیار وسیع، فهم نیازهاى دنیاى اسلام، پاسخگویى سریع و آماده به خواستهها، ایشان همین «البنکُ اللّاربوى» را در جواب درخواست دولت پاکستان بلافاصله این کتاب را نوشت و براى آنها فرستاد، ایشان واقعاً یک نابغهاى بود، مسائل را میفهمید، مسائل را حدس میزد! ۹۵/۵/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
#فقه_نظام
#عدالت_اجتماعی
#شهید_محمد_باقر_صدر
📌 ارکان عدالت اجتماعی- سیاسی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر
🔅🔅🔅
🔹 مسعود پورفرد، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نگرشهای تحول خواه شهید محمدباقر صدر در ایران سهم به سزایی در تفکر انقلابی و به ویژه تشکیلات سیاسی داشته است.
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ «مسعود پورفرد» دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جمله پژوهشگران و نویسندگانی است که آثار متعددی درباره شهید محمدباقر صدر، این شخصیت دینی و انقلابی نگاشته است. به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید محمدباقر صدر با او گفتگویی صورت گرفته است که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید؛
@salmanraoofi
ادامه در زیر👇👇👇
#فقه_نظام
#عدالت_اجتماعی
#شهید_محمد_باقر_صدر
📌 ارکان عدالت اجتماعی- سیاسی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر
🔅🔅🔅
📝 *آثاری که درباره شهید محمدباقر صدر نگاشتهاید را معرفی و پیرامون آن توضیح بفرمائید.
✳ یکی از آثاری که درباره شهید محمدباقر صدر نگاشته ام، کتابی است به زبان عربی با عنوان «آفاق الفکر السیاسی للسیّدمحمدباقر الصدر» که توسط کمال السیّد در سال ۱۳۷۳ ترجمه شده است. در این کتاب اندیشه سیاسی شهید صدر در مورد فلسفه سیاسی، حکومت و دولت بحث شده است. مقالهای نیز با نام «مبانی و مبادی اندیشه سیاسی شهید صدر» در سال ۱۳۸۷ در شماره ۵۰ فصلنامه حکومت اسلامی نوشته ام که در این مقاله به مبانی دیدگاههای شهید صدر در بحث هستی شناسی پرداخته ام.
🔸 وی پدیدههای طبیعی را در پرتو ربط و نسبت آنها با انسان و خدا معرفی میکند. در این بینش نه تنها خداوند خالق جهان، قوانین و سنن حاکم بر هستی است بلکه مهمتر از آن مدبر هستی نیز اوست و از این زاویه به تعقیب شناسایی بیشتر خالق، اوصاف او و شناخت کاملتر جایگاه انسان در هستی و غایات آفرینش اوست و هر اندازه تفسیر فلسفی ما از هستی و حیات و زندگانی روشن باشد، رهیافتهای سیاسی– اجتماعی ما نیز به همان میزان کارگشا است.
🔸 در بحث انسانشناسی نیز توجه وافری به تعامل بین حب ذات و خود دوستی انسان و بعد معنوی انسان دارد و معتقد است راه و سرشت نیک و بی راهه در اجتماع و سیاست هر دو برساخته انسان است و نقش فکر و اراده را تعیین کننده در حیات سیاسی انسانها میداند. در بحث معرفت شناسی شهید صدر در تلاش است تا به وسیله بازسازی منطق صدرایی و تغییر در حوزه ساختارشناسی معرفت و ادراکات، در واقع به نوعی در فلسفه سیاسی اسلام که صرفاً به مباحث هستی شناسی میپرداخت، تنوع ایجاد کند.
🔸 در بحث صورت بندی سنن تاریخی ضمن برشمردن سنن تاریخی به شرطی، قطعی و غیرقطعی معتقد است. نوع سوم مورد اهتمام قرآن قرار گرفته است و نقش انسان در سازندگی حرکت تاریخ را نشان میدهد. سرانجام در نظریه خلافت عمومی، انسان را نماینده خدا در روی زمین با ویژگیهای خاص میداند که از طریق رابطه تواماً فقیه به عنوان مسئول و ناظر با مشارکت توده مردم در سرنوشت خود از هر گونه نظام سیاسی استبدادی جلوگیری مینماید.
🔸 همچنین مقاله «آزادی سیاسی از منظر شهید صدر» با عنوان «همایش آزادی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است. در این مقاله به دیدگاه شهید صدر در مورد آزادی اشاره شده است. شهید صدر معتقد است آزادی را کسی به انسانها هدیه نمیدهد بلکه انسان طبیعتاً و اصالتاً به دلیل اینکه موجودی دارای عقل و اراده است آزاد است و در مقایسه آزادی سیاسی- اجتماعی با نظام غرب معتقد است در اسلام آزادی حقیقی وصوری با یکدیگر آمیخته است و رهایی انسان از قیدهای اسیرکننده اراده تلاشی برای رسیدن به سعادت و کمال آزادی حقیقی است.
🔸 در مقاله «عدالت سیاسی از منظر شهید صدر» که در سال ۱۳۸۶ در شماره ۲۱۱ نشریه پگاه به چاپ رسید نیز به این مسأله پرداختهام که شهید صدر عدالت را به معنای اعتدالگرایی، میانهروی، قراردادن هر چیز در جای خودش و رعایت استحقاقها و نفی تبعیض گرفته است و در عدالت اجتماعی – سیاسی آن را نزدیک به برابری اقتضایی و مساوات حقیقی یا اعتدال در سلوک اجتماعی – سیاسی به دور از هر گونه انحراف و کاستی تعریف کرده است.
🔸 در رویکرد صدر در بحث عدالت اجتماعی – سیاسی، مصادیق عملی و تعاریف عملیاتی اهمیت دو چندانی دارند. او در بحث ارکان عدالت اجتماعی – سیاسی به سه واژه مهم تکافل، توازن و تأمین اجتماعی – سیاسی پرداخته است. تکافل را با دو ضمانت معنوی و درونی و ضمانت اجرایی که یکی ریشه در فطرت انسان و دیگر به عهده قدرت سیاسی دولت است مربوط میداند. در رکن دوم عدالت اجتماعی – سیاسی به بحث توازن پرداخته است که آن را به معنای تعادل و برابری در جامعه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میگیرد و تعریف عملیاتی آن را این گونه بیان میدارد: ایجاد فرصتهای برابر برای همه شهروندان منتهی با قیدی که در استفاده صحیح یا ناصحیح از این فرصت، شهروندان و اراده آنان تعیین کننده باشد. در بحث از تأمین اجتماعی – سیاسی منظورش ایجاد امنیت توسط قدرت سیاسی برای تمامی شهروندان است. در مقاله «بازخوانی اندیشه سیاسی شهید صدر» نیز به مباحث اندیشه سیاسی و مردم سالاری دینی از منظر شهید صدر و مباحث جامعه و فلسفه تاریخ اشاره شده است.
@salmanraoofi
ادامه در زیر👇👇👇
#فقه_نظام
#عدالت_اجتماعی
#شهید_محمد_باقر_صدر
📌 ارکان عدالت اجتماعی- سیاسی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر
🔅🔅🔅
📝 *در حال حاضر اثری پیرامون روش و دستگاه فکری شهید صدر در علوم سیاسی نیز در دست نگارش دارید. نام این کتاب چیست و در آن به چه مسائلی پرداختهاید؟
✳ بله کتاب «کاربرد دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی» برای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال ۱۳۹۸ است. در این پژوهش دستگاه روشگانی و فکری- سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی در سه حوزه بازشناسی، بازنگری و بازسازی مورد مطالعه قرار گرفته است. با اشارهای گذرا به حوزه بازشناسی و دسته بندی آن به موضوع، روش و غایت علم سیاست اشاره گردیده است. در حوزه بازنگری تفاوت رهیافتهای موجود درباره دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی و غرب بیان شده و اشاره گردیده که قلمروهای سه گانه موضوع، روش و غایت در علوم سیاسی غربی نمیتوانند سازگار با خواستههای نظام دانایی ما باشند. سرانجام در حوزه بازسازی دستگاه روشگانی و فکری – سیاسی شهید صدر در علوم سیاسی، ضمن طرح مسأله، پیشنهاداتی در جهت بهبود وضع موجود از جمله بیان روش شناسی سیاسی و چارچوب و سازه نظری بومی ارائه شده است.
🔸 با عنایت به اینکه اکنون در حوزه سیاست، دانش پژوهان از ناحیه روش شناسی و چارچوب و سازه نظری بومی متعلق به مواریث فرهنگ اسلامی در رنج و سختی به سر میبرند و از سرناچاری از دستگاه روشگانی و چارچوب و سازه نظری غیر بومی استفاده مینمایند، این پژوهش که نگاه مسأله محور دارد به دنبال ارائه پاسخ به این مشکل و معضل در حوزه سیاست میباشد. محقق تصمیم بر این گرفته است که از ایدهها و تراوشات فکری – سیاسی شهید صدر به عنوان یک روشنفکر دینی مجدد در خصوص این امر سیاسی استفاده نماید. البته بعد از مستندسازی به آرا و اندیشه سیاسی شهید صدر، تمام مباحث روش شناسی و چارچوب و سازه نظری اقتباس شده از او را پس از بازشناسی، بازنگری و بازسازی دستگاه روشگانی و فکری- سیاسی شهید صدر را در معرض و رؤیت مخاطبین دانش پژوهان سیاسی قرار خواهد داد. برای مثال نمودار چارچوب «انسجام منطقی نظام مند» در نظر شهید صدر پس از بازسازی به صورت زیر است:
@salmanraoofi
ادامه در زیر👇👇👇