هدایت شده از سلمان رئوفی
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ علامه مجلسی می نویسد در کتابهای رجالی و غیره، مشخص نیست وی ثقه است یا نه
10. ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی یا ابو الفتح بن رجاء: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
11. عبد الواحد بن راشد الشیرازی یا عبد العزیز بن راشد بندار: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
12. علی بن جهضم، ابو الحسن الحمدانی یا همدانی: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای رجالی اهل سنت نیز فقط به نام وی اشاره شده و هیچ کلمهای بر مدح یا ذمش وجود ندارد و در کتابهای روایی نیز، بیش از چهار روایت از وی نقل نشده است که یکی همین نماز لیلة الرغائب است که جعلی دانسته شده و در معجم المؤلفین آمده که وی صوفی بود
13. علی بن محمد بن سعید البصری: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و غیر از حدیث لیلةالرغائب، روایتی از این فرد در کتابهای معتبر یافت نشد
14. پدرش: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای اهل سنت نیز توثیق یا رد نشده است و از وی بیش از سه چهار روایت در کتابهای اهل سنت و شیعه نقل نشده است
15. خلف بن عبد الله یا خلف بن عبید الله الصنعانی: ابن حجر میگوید: وی حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده است که ابن جوزی، این روایت را جعلی و ابوموسی چنین روایتی را غریب دانسته است؛ غیر از این روایت، حدیثی از وی در کتابهای شیعه و سنی یافت نشد و از سوی دیگر، در کتابهای رجالی نامی از وی نیست تا روشن شود ثقه بوده یا نه
16. حمید طوسی: وی را حمید الطویل و حمید بن تیرویه نیز مینامند؛ برخی گفتهاند وی ثقه است؛ چنانچه یحیی بن معین گفته وی ثقه است؛ و برخی دیگر میگویند وی تدلیس میکرد!
17. انس بن مالک: وی خادم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بود که البتّه از بیعت و یاری و شهادتدادن به نفع حضرت علی(ع) سر باز زد و امام علی(ع) او را نفرین کرد که به برص و کوری دچار شد
نتیجهگیری:
با توجه به بررسی سندی این روایت، میتوان نتیجه گرفت که چنین حدیثی معتبر و مستند نیست و به دلایل زیر نمیتوان مستحببودن اعمال لیلة الرغائب را ثابت کرد:
1.توثیق نشدن افراد ذیل در این روایت: سدید الدین ابو الحسن علی بن الحسن؛ مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی؛ عبد الواحد بن راشد الشیرازی؛ علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله
2.شبیه این روایت با سلسله سندی دیگر، در کتابهای اهل سنت آمده است که با راویان آخر این حدیث مورد بررسی، مشترک هستند(علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله) و کتابهای رجالی اهل سنت، به اتفاق آن را جعلی و ساختگی دانستهاند
3.روایت سید بن طاووس مرسل و در نتیجه، ضعیف است
4.روایت شیخ حرّ عاملی با همان سندی است که در روایت مجلسی آمده که اعتبارش ثابت نشد
5.غیر از این سه روایت، یعنی روایت وسائل الشیعه و بحار الانوار و روایت اهل سنت و روایت سید بن طاووس که در واقع، همه یک روایت هستند و آن را حمید طویل از انس بن مالک نقل کرده است، روایت دیگری در اثبات مستحببودن نماز و دیگر اعمال لیلة الرغائب وجود ندارد
6. جالب است که خود علامه مجلسی(ره) در کتاب زادالمعاد خویش که شبیه مفاتیح است مینویسد: «و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند ... و لهذا لم نورد فی هذه الرسالة صلاة لیلة الرغائب المشهورة مع أنّها منقولة عن طرق العامّة!»(زادالمعاد، ص 42)
یعنی به همین دلیل(عدم اعتماد به سند) ما نماز لیلة الرغائب مشهور را در این رساله نیاوردیم، علاوه بر اینکه از راه عامّه(اهل تسنّن) هم نقل شدهاست!
در پایان باید گفت: قاعده «تسامح در ادلّه سنن» مورد پذیرش همه فقهاء نیست و به دلیل اشکالات سندی موجود، بهجاآوردن این اعمال، به قصدِ ورود و مستحببودن، اشکال دارد؛ امّا بهجاآوردن به قصد رجاء، ظاهراً مانعی ندارد
اما از آنجا که عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نمیشوند و پس از فراگیرشدن تبلیغات رسانهای، این اعمال را به گمان مستحببودن انجام میدهند، باید تا آنجا که میشود مردم را آگاه کرد تا مبادا بدعتی چون لیلة الرغائب وارد دین شود و سالها بعد، رنگ سنّت به خود بگیرد!
زیرا بدعت، هر چیز عجیب و غریبی نیست که با اصول منافات داشته باشد؛ بلکه بدعت یعنی داخلکردن چیزی در دین، که جزء دین نیست(إدخال ما لیس فی الدین، فی الدین!) پس حتی نماز و روزه خاصی که در دین نیست، اگر وارد دین شود، بدعت است!
حتی برخیها تعریفشان از بدعت، از این هم وسیعتر است و میگویند: إدخال ما لم یعلم أنّه من الدین فی الدین! یعنی طبق این تعریف، میتوان گفت از آنجایی که ما نمیدانیم لیلة الرغائب، جزء دین هست یا نه، داخلکردنش در دین، بدعت است و بیمفسده نیست
🔆منبع وبلاگ هاشم سربندی
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔅نظر حضرت آیت الله سیستانی
صلاه لیله الرغائب لم یثبت استحبابها و لا مانع من الاتیان بها رجاء
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔅نظر نهایی استاد مددی درباره ی اعمال لیله الرغائب
🔅علاوه بر سند جناب ابن جوزی که اهل سنت است، سندی از سوی علامه حلی هم برای این شب موجود است و نمی توان اعمال امشب را جعلی دانست.
(کلمه موضوع در تصویر به معنای جعلی می باشد)
🔅حتی اگر سند دعایی ضعیف هم باشد، میشود خواند و مشکلی ندارد
👈 در نتیجه به جا آوردن اعمال امشب به نیت ثواب و امید، کاری پسندیده است.
🔅🔅🔅
🔅متاسفانه این بی دقتی در اظهار نظر قبل از تحقیقات کامل و جامع در ایشان دیده می شود
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
رائفی پور.m4a
18.19M
باسمه تعالی
چندین بار از بنده در مورد آقای رائفیپور سوال شد
نظر تفصیلی بنده در مورد
آقای رائفی پور در ۴ محور
۱ شخصیت
۲ سواد علمی و دینی
۳ ابعاد اجتماعی و سیاسی
۴ ضعفها و قوتها
🔆توصیه ها به ایشان و طلاب
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
469.3K
چند نکته و اشکال از یکی از اعضای بزرگوار کانال در مورد عرایض بنده درباره آقای رائفیپور
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از عصرانه علمی
🔰سلسله نشست های کارگروه حدیث و رجال عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی:
🔶 تقریری از مسلک فهرستی🔶
👈 نشست مشترک « عصرانه علمی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام » و گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهلبیت علیهم السلام و با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می گردد:
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احسان سرخه ای
🎙ناقدان:
استاد محمدباقر ملکیان
دکتر محمدعلی موحدی
🎙دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان الله درویشی
📅زمان: دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۳ الی ۱۵
حضوری
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان
🔸لینک مجازی نشست:
🌐 www.maaref.org/neshast
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
Sheikh_Qasem_Chanel_Live_12_Bahman_1401_LQ.mp3
18.8M
🔆ضرورت و بایستگیهای کنشگری در فضای بین الملل در بیانات یکی از طلاب مبلغ بین الملل
@sheikhqasem
🔆واقعا تعجب میکنم با این همه کارهای روی زمین مانده دینی در داخل و خارج بعضی طلاب رو به کارهای اقتصادی میآورند
🔆کارهای طلبگی را جدی بگیرید قطعا از نظر مالی تامین خواهید شد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
نشست ۶۶ ولادت حضرت علی علیهالسلام در خانه خدا از منظر منابع اهل سنت .mp3
13.97M
🔆ولادت #امیرالمومنین علی علیهالسلام در خانه خدا از منظر #منابع_اهل_سنت
🔆با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحسن آل مجدد شیرازی
📆 شنبه ۱۵ بهمنماه ماه ۱۴۰۱
@kalamkermanshah
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
از فردا بحث ولاية الامر
ساعت ۱۱ تا ۱۲ برقرار است
حوزه علمیه کرمانیها طبقه همکف مدرس ۱۰۱
شرکت برای تمامی دوستان آزاد است
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
230105_0640.mp3
45.04M
🔆«تقریری از مسلک فهرستی»
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخهای
🎙ناقدان:
استاد محمدباقر ملکیان
دکتر محمدعلی موحدی
🎙دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان الله درویشی
🗓 دوشنبه 10 بهمن ماه ۱۴۰۱
موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
@asranehelmi
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi