باسمه تعالی
طلاب عزیز و فاضل
سلام علیکم
در عصر غیبت امام معصوم(ع)، ولایت فقیه از ارکان اساسی حفظ اسلام و اجرای احکام الهی در جامعه اسلامی است. فقیه عادل و جامع الشرایط جانشین امام معصوم(ع) خواهد بود که البته دایره این جانشینی از منظر فقها متفاوت است.
با توجه به اهمیت موضوع ولایت فقیه، تصمیم گرفتم بحثی فقهی پیرامون این موضوع را از روی کتاب مختصر و خوب (دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر ولایت فقیه) تقریر دروس استاد عزیزم آیت الله شب زنده دار
⏰ در ماه مبارک رمضان بازخوانی کنم.
در این مختصر سعی میکنم حتما نظرات کمتر مطرح شده حضرت آیت الله سیستانی و نظر امام خمینی ره را حتما مطرح کنم و تا جایی که بشود به نظرات دیگر فقها ذیل عنوان کتاب بپردازم.
سطح بحث مناسب طلاب سطح عالی و درس خارج است ولی شرکت طلاب دیگر مانعی ندارد.
👈این بحث مجازی برگزار خواهد شد
👈ساعت بحث را اعلام خواهم کرد
🏷افرادی که در جلسات شرکت میکنند به آیدی
@srsr1359
برای ثبت نام پیام دهند
والسلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
22.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باسمه تعالی
ببینید چه در مغز روشنفکران میگذرد و بجز طلاب فاضل چه کسانی میتوانند به این شبهات پاسخ بدهند
بحث ولایت فقیه عمود خیمه فقه و محوری ترین بحث فقه سیاسی و حکومتی است.
از جهاتی بابی در فقه مهمتر از این باب نداریم و به نوعی سرنوشت فقیه و فقه و اسلام در این باب حیاتی تعیین میشود.
اگر میخواهید در علم فقه مسلط به بحثی همه جانبه باشید نظیری برای این بحث در فقه سراغ ندارم.
هم آیاتی در قرآن و هم روایات متعددی محل بحث و استناد است و هم عقل و عقلا و اجماع در این بحث می توانند سرنوشت ساز باشند.
از منظری؛ در نظر گرفتن وزن ادله اربعه در این بحث؛ نسبت طولی و عرضی ادله در کل فقه و این بحث، حکومت و ورود نسبت به ادله اربعه در بحث و نسبت به یک دلیل و موارد متعدد دیگر بحثی پیچیده، زیبا و کم نظیر را در فقه به وجود آورده که کمتر بحثی این مقدار پیچیدگی خواهد داشت.
البته سطح بحث در حد این کتاب و ماه مبارک رمضان بازخوانی خواهد شد.
انتظار معجزه در این مدت کوتاه نداشته باشید گرچه سعی میکنم از منظر فقه مطالب متعدد و مفیدی مطرح کنم.
و السلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
🔆سوالات پر تکرار بحث ولایت فقیه
🔅کلاس آفلاین دارد؟
🏷اگر منظور ضبط بحث است بله
اگر منظور انتشار است در این مورد هنوز تصمیمی نگرفته ام
🔅بحث چه ساعتی است؟
🏷احتمال زیاد ۱۰.۳۰ تا ۱۱.۳۰
🔅آیا بحث حضوری برقرار می شود؟
🏷هنوز جایی برای بحث ندارم اگر جایی باشد احتمال برگزاری حضوری هم هست
🔅آیا بحث هر روز برقرارست؟
🏷احتمال تعطیلی بحث در ۴ روز ابتدای فروردین یا تغییر ساعت آن به حدود ۷ صبح وجود دارد.
همچنین روزهای ۱۹ ، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان احتمال تغییر ساعت هست که اطلاع رسانی خواهد شد.
🔅آرا حضرت آیت الله سیستانی را از کجا نقل میکنید؟
🏷در کتاب اجتهاد و تقلید ایشان به طور موجز به این بحث پرداخته اند که کتاب آن در سایت و کانال تلگرامی
http://taghrirat.net
قابل دسترسی است.
🔅از کجا کتاب را می توانم تهیه کنم؟
🏷حوزه علمیه آل یاسین زیر نظر استاد آیت الله شب زنده دار انتهای خیابان شهیدین قدوسی و بهشتی پلاک ۱۴
📞 تلفن 02537733444
🔅آیا تقریرات بحث بارگذاری خواهد شد؟
🏷اگر کسی خوب پیاده سازی و احیانا تقریر کند با اعلام و تشکر ویژه همراه خواهد بود
☀️بحث در اپ قرار تشکیل میشود
🔅نظر شما درباره ولایت فقیه چیست؟
🏷بحث ما حول همین یک روایت و مطالب حضرت استاد است و مثل بقیه مباحث نکاتی که به ذهنم برسد در توضیح، تقویت و تضعیف مباحث کتاب ارائه خواهد شد.
اصل اینکه فقها ولایت دارند مورد انکار فقها نیست و میتوانید شواهد آن را در کتاب فقیهان امامی و عرصه های ولایت فقیه از قرن چهارم تا سیزدهم که زیر نظر آیت الله آملی لاریجانی نوشته شده ببینید
ولایت فقیه یک دلیل ندارد و مناقشه دلالت ادله اربعه و استدلالات هر فقیهی در هر مساله ای کاری نسبتا آسان و انصاف کار سختی است و واقع نزد اهل بیت علیهم السلام است.
آنچه روشن است تمام فقها در محدوده ای و به نوعی اعمال ولایت کرده و میکنند لکن فقهایی که در فقاهت، سیاست و مدیریت از بقیه فقها ممتازتر بوده اند مثل آیت الله بروجردی، شهید صدر و امام راحل عظیم الشان ره نوعا قائل به ولایت فقیه بودهاند. البته تفاوت نظر آشکاری در اصل اقدام به تشکیل حکومت اسلامی، روش اقدام برای تشکیل حکومت، شکل سیاسی حکومت، نوع اداره حکومت دارند و فارغ از ادله و روشها؛ شکی نیست که امام راحل عظیمالشأن از همهی این اعاظم در علوم مختلف اسلامی جامع تر، در فقه دقیق تر و در سیاست ذکاوت فوق العاده بیشتری دارد و به اذعان اهل معنویات در معنویات نیز فاصله آشکاری با بقیه اعاظم دارند.
به هر حال فارغ از اختلافات؛ سیره علمای بزرگ و متقی ولو اعلم باشند تقویت کسی بوده که پرچم دست اوست.
پرچم گاهی دست شیخ انصاری یا میرزای شیرازی است روزی هم نزد آیت الله حائری یا آیت الله بروجردی و امروز هم در دست با کفایت آیت الله خامنه ای حفظه الله.
عمده انصاف در بحث و عدالت در عمل است.
و السلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
#اعلام_برنامه
🔰 مراسم وعظ و عزاداری
-------------------------------------
🔊سخنران: حجتالاسلام رئوفی
📣مداح: حجتالاسلام کشاورزی
⏰زمان: شام جمعه، ساعت ۲۰
🏘مکان: بلوار توحید، فرعی۵، انتهای فرعی، پشت دستگاه آب تصفیه، پلاک ۸۲، منزل حجتالاسلام منصورنژاد
🔴پخشزنده در کانال ایتای هیئت
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هیئت ختمصلوات«محفلی برای رشد»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆سخنرانی با موضوع تحول دینداری پس از انقلاب اسلامی
🔅نگاهی به وضع ادیان در عصر بعثت
🔅نگاهی به وضع جهان در وقت بعثت
🔅توجه به دو طیف مهم در دینداری
🔅وضع دو طیف در مکه
🔅وضع دو طیف در مدینه
🔅وضع دو طیف از زمان امیرالمؤمنین تا زمان امام سجاد بعد از ایشان تا امام حسن عسکری
🔅خدمات رسول اکرم
🔅دو خدمت مهم امیرالمؤمنین
🔅آنچه اهل بیت علیهم السلام توانستند انجام دهند
🔅وضع جهان در زمان قیام امام خمینی
🔅وضع دین در زمان قیام ایشان
وضع دینداری
🔅وضع دو طیف
🔅تحول در دو طیف با انقلاب اسلامی
🔅مقایسه وضع دو طیف در زمان ائمه علیهم السلام و زمان انقلاب اسلامی
🔅ضعفهای ما در جمهوری اسلامی
🔅روش صحیح سنجش دینداری
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
به علت مشکلاتی که برای دو نفر از اعضای خانواده ام پیش آمده بحث مجازی کفایه امروز تعطیل است
احتمالا بحث ولایت فقیه نیز با یک یا دو روز تاخیر آغاز شود
لطفا حمد شفا برای سلامتی همه افراد مریض قرائت بفرمایید
التماس دعا دارم
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تعریف معروف و منکر
#امر_به_معروف جلسه ۶
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تعریف معروف و منکر
۴ اشکال به استدلال به المعروف ما امرتم به برای تعریف معروف
#امر_به_معروف جلسه ۷
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
الحمدلله، به دلیل اهمیت موضوع ولایت فقیه، استقبال فراوانی از این بحث شد.
پیش از این، جلسات "امر به معروف" نیز برگزار شده و نکات فقه الحدیثی، تاریخی و فقهی بسیاری در آن مطرح گردید. انتخاب این موضوع نیز به دلیل اهمیت آن از جهات متعدد بود.
تاکنون ۷ جلسه از این سلسله جلسات برگزار شده و ادامه آن پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.
علاقهمندان میتوانند فایل صوتی این ۷ جلسه را در کانال ببینند.
جلسات امر به معروف ساعت ۱۱.۱۵ تا ۱۲ در حوزه کرمانیها مدرس ۱۰۳، بعد از ماه مبارک برقرار است.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
☀️اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه
🔆دعای منقول برای شبِ آخر ماه شعبان و شب اول ماه مبارک رمضان
روایت شده است که حضرت امام صادق علیه السلام در
شب آخر ماه شعبان
و
شب اول ماه مبارک رمضان
این دعا را میخواندند:
اَللّـهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذي اُنْزِلَ فيهِ الْقُرآنُ وَ جُعِلَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فيهِ وَ سَلَّمْهُ لَنا وَ تَسَلَّمْهُ مِنّا في يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ يا مَنْ اَخَذَ الْقَليلَ وَ شَكَرَ الْكَثيرَ اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ
اَللّـهُمَّ اِنّي اَسألُكَ اَنْ تَجْعَلَ لي اِلى كُلِّ خَيْر سَبيلاً وَ مِنْ كُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ يا مَنْ عَفا عَنّي وَ عَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْني بِارْتِكابِ الْمَعاصي عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ يا كَريمُ
اِلـهي وَعَظتَني فَلَمْ اَتَّعِظْ وَ زَجَرْتَني عَنْ مَحارِمِكَ فلَمْ اَنْزَجِرْ فَما عُذْري فَاعْفُ عَنّي يا كَريمُ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
اَللّـهُمَّ اِنّي اَسألُكَ الرّاحَةَ عًنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ يا اَهْلَ التَّقْوى وَ يا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
اَللّـهُمَّ اِنّي عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ اَمَتِكَ ضَعيْفٌ فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ وَ اَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنَى و الْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَيْتَ اَعمالَهُمْ وَ قَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَ اَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ وَ لايَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ وَ لا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ وَ كُلُّنا فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ فَلا تَصْرِفْ عَنّي وَجْهَكَ وَ اجْعَلْني مِنْ صالِحِي خَلْقِكَ الْعَمَلِ وَ الأَمَلِ وَ الْقَضاءِ وَ الْقَدَرِ
اَللّـهُمَّ اَبْقِني خَيْرَ الْبَقاءِ وَ اَفْنِنِي خَيْرَ الْفَناءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِيائِكَ وَ مُعاداةِ اَعْدائِكَ وَ الرَّغْبَةِ اِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ وَ الْخُشُوعِ وَ الْوَفاءِ وَ التَّسْليمِ لَكَ وَ التَّصْديقِ بِكِتابِكَ وَ اتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ
اَللّـهُمَّ ما كانَ فِي قَلْبي مِنْ شَكٍّ اَوْ رَيْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُيَلاءَ اَوْ رِياءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ كُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْيانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَيءٍ لا تُحِبُّ فَأسْأَلُكَ يا رَبِّ أنْ تُبَدِّلَني مَكانَهُ ايماناً بِوَعْدِكَ وَ وَفاءً بِعَهْدِكَ وَ رِضاً بِقَضائِكَ وَ زُهْداً فِي الدُّنْيا وَ رَغْبَةً فيما عِنْدَكَ وَ اَثَرَةً وَ طُمَأنينَةً وَ تَوْبَةً نَصُوحاً اَسألُكَ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ
اِلـهي اَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصَى وَ مِنْ كَرَمِكَ وَ جُودِكَ تُطاعُ فَكَأنَّكَ لَمْ تُعْصَ وَ اَنَا وَ مَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكّانُ اَرْضِكَ فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً وَ بِالْخَيْرِ عَوّاداً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ صَلاةً دائِمَةً لا تُحْصَى وَ لا تُعَدُّ وَ لا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
📚 مصباح المتهجد، صص ۸۵۰ تا ۸۵۲
📚 إقبال الاعمال، ج ۱، صص ۹ و ۱۰
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
بحث ولایت فقیه امروز ۱۴ تا ۱۴.۳۰ برقرار است
لینک بحث (بعضی لینک گرفتند ولی لینک زیر جدید است)
https://gharar.ir/r/f26ff05f
بحث کفایه مجازی از فردا ساعت ۲.۳۰ تا ۳ برقرار است
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
☀️ویژگی های میزان الحکمة
☀️این کتاب به احادیثی که مضمون اخلاقی یا اجتماعی دارند و یا مرتبط با مسائل فکری و اعتقادیاند، میپردازد.
☀️مؤلف محترم در تنظیم این اثر از مصادر روایی شیعه و اهل سنت سود جسته است.
این مجموعه از ۵۶۴ عنوان، ۴۲۶۰ باب و ۲۳۰۳۰ حدیث تشکیل شده است.
☀️موضوعبندی متون اسلامی،اعم از قرآن و حدیث،در این مجموعه به صورت کاربردی و منطبق با نیازهای روز در زمینههای مختلف اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و...است.
☀️اگرچه به اسناد روایات پرداخته نشده،اما با بهرهگیری از تحلیل محتوایی احادیث و چینش احادیث مشابه و هممضمون با قرآن و عقل و دیگر احادیث معتبر، تا حدود زیادی احادیث نامعتبر کنار گذارده شده است.
☀️آیات و احادیث ذیل مدخلهای خاص گرد آمدهاند و به ترتیب الفبایی مدخلهای عربی چیده شدهاند.
☀️ذیل هر عنوان، ابتدا آیات مربوط آمده و پس از آن، احادیث منقول از پیامبر اکرم و اهل بیت گرامی ایشان (صلوات الله علیهم) تا امام مهدی(عج) به ترتیب آمدهاند، احادیثی که درصدد تفسیر آیات قرآن هستند، بر همه روایات مقدم شدهاند. البته، گاه هماهنگی چند روایت در مضمون، موجب عدم رعایت این ترتیب شده است.
☀️علاوه بر جمعآوری احادیث، هر جا نیاز به تصحیح متون بوده، انجام شده و نیز واژههای دشوار در پاورقی توضیح داده شدهاند. همچنین گاهی جهت درک بهتر حدیث، افزودن کلمه یا توضیحی مناسب تشخیص داده شده است. جهت رعایت امانت، این قبیل توضیحات در کروشه آمده است.
تلاش شده از تکرار احادیث و تداخل عناوین، حتی المقدور خودداری شود.
☀️متن عربی آیات و روایات با اعرابگذاری در سمت راست صفحه آمده و ترجمه آنها در صفحه روبهرو است.
☀️معیار گزینش یک حدیث از میان احادیث متعدد، رسایی و فراگیری آن بوده است، هرچند از منبعی ضعیفتر باشد. در صورت تشابه احادیث، متن معتبرترین منبع، مقدم داشته شده است.
اگر حدیثی، هم از پیامبر(ص) و هم از یکی از اهل بیت(ع) روایت شده سخن پیامبر(ص) در متن آمده و در پاورقی به روایت دیگر اشاره شده است.
☀️آنچه از صحابیان و راویان است در موارد خاصی آمده، متنش در منابع متعدد آمده و در بعضی از این منابع، به معصوم اسناد داده شده و در بعضی دیگر، اسناد داده نشده، در چنین مواردی، اگر منابع حدیث اندک باشد، آن متن استخراج شده و در ادامه آن، این عبارت آمده است: «من دون اسناد إلی المعصوم؛ بدون اسناد به معصوم».
☀️کتاب بحار الأنوار از مجموعههای روایی شیعی و کتاب کنز العمال از مجموعههای روایی اهل سنّت به شمار میروند. لذا سعی شده پس از ذکر منبع هر حدیث، نام این دو کتاب آورده شده تا کار مراجعهکنندگان آسان گردد.
☀️سعی شده متن احادیث از کتابهای واسطه استخراج نشوند (به استثنای بحار و کنز العمال) مگر در مواردی دست نیافتن به منبعی که واسطه از آن نقل کرده است. در این صورت نام کتاب واسطه ذکر شده و نام منبع اصلی در کنار آن آمده است. مثلا «مستدرک الوسائل:... به نقل از العتیق غروی».
☀️تنظیم منابع و پاورقیها براساس میزان اعتبار است و منابع ضعیف بر قوی مقدم نشدهاند، مگر در موارد خاص.
از اقدامات درخور توجه در این مجموعه، جدا کردن منابع شیعی و اهل سنّت در پاورقی است. به این صورت که مثلا، منابع شیعی در ابتدا آمدهاند و میان آنها ویرگول قرار دارد و پس از اتمام آنها نقطه ویرگول گذاشته شده و بعد منابع اهل سنّت میآیند و در میان آنها ویرگول گذارده شده است.
☀️در احادیث مشابه و هممعنا، اختلاف جزئی میان آنها فراوان دیده میشود، به گونهای که در این موارد نه میتوان آنها را تکرار کرد و نه میتوان یک متن را آورد و منابع دیگر را نیز ذکر کرد. روش کتاب هنگام برخورد با مواردی از این دست، آن است که در صورت امکان، اختلاف الفاظ در پاورقی ذکر شده و الا با تعابیری مثل «نحوه» به اختلاف اشاره شده است. البته، اگر اختلاف تنها در برخی الفاظ بوده و این اختلاف هیچ لطمهای به معنا نزند،از ذکر اختلاف صرف نظر شده است. اگر متن انتخاب شده با آنچه در منابع دیگر آمده اختلاف زیاد داشته باشد، با تعبیر «رجوع کنید به:» خواننده به منبع مربوط ارجاع داده شده است.
☀️در ابتدای هر مدخل اصلی، ذیل «درآمد» به توضیح معانی لغوی و اصطلاحی آن عنوان پرداخته شده و سپس کلیاتی در مورد مدخل و جمعبندی احادیث در آن موضوع آمده است.
به عنوان نمونه در درآمد بخش اول که به «ایثار»اختصاص دارد، این عناوین به چشم میخورد: ایثار در لغت، ایثار در قرآن و حدیث، ارزش ایثار، انواع ایثار، عوامل ایثار، آثار ایثار و آداب ایثار.
☀️فهرست اجمالی در ابتدای هر جلد آمده و در انتها، این فهرستها درج شدهاند: آیات، اشخاص، گروهها، مکانها، زمانها، منابع و مآخذ، فهرست تفصیلی.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi