eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شیخ‌علےعزلتےمقدم
آیات الاخلاق 6.mp3
1.48M
ویژه ماه مبارک رمضان آیات الاخلاق ۶ @hazin14
🔆همایش ملی استاد مطهری؛ نوآوری و نقدها در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ این همایش بخش های مختلفی داشت. یکی از بخش ها مربوط به بررسی و نقد روش شناسی شهید بود. در این برنامه آقایان دکتر محمد ، دکتر مصطفی ملکیان و دکتر محمد تقی سبحانی سخنرانی کردند و در میزگرد مشترکی دیدگاه های خود را در این زمینه مطرح کردند. 🔆 محور سخنان ملکیان نقد روش شهید مطهری بود. ملکیان روش شهید مطهری را از نظر علمی و اخلاق علمی مورد نقد قرارداد. به اعتقاد آقای ملکیان عبور مطهری از فلسفه به کلام و الاهیات ناموجه است. زیرا برای عبور از فلسفه به کلام یا از عقل به دین باید به هفده سؤال پاسخ داد و به عبارت دیگر هفده گزاره را باید اثبات کرد، مانند اثبات وجود خدا، اثبات نبوت عامه، اثبات نبوت خاصه، اعتبار معرفتی وحی، تحریف نشدن قرآن و پاسخ به ناسازگاری هایی که در آیات قرآن مطرح است. از آنجا که مطهری به این پرسشها پاسخ نداده است الاهیات وی قابل دفاع نیست، چنانکه از جهت اخلاق علمی و حقیقت جویی نیز روش او با اشکال مواجه است. به عنوان مثال یکی از ناسازگاری های مطرح در قرآن این است که قرآن در یک جا می گوید «ومن الماء کل شیئ حی» همه موجودات زنده از آب هستند. اما در جای دیگر می گوید شیطان که از جن است از آتش آفریده شده است. «خلقتنی من نار و خلقته من طین» یا «و خلقنا الجن من مارج من نار.» این دو گزاره با هم ناسازگارند. استاد مطهری بدون این حل این مسائل وارد مباحث الاهیاتی شده است. 🔆 استاد فنائی اشکوری در پاسخ به اظهارات ملکیان نکاتی را مطرح کرد که به برخی از آنها اشاره می کنم. وی گفت فلسفه و کلام هر دو در صدد کشف واقع هستند، اما روش های آنها متفاوت است. روش فلسفه تحلیل و استدلال عقلی است، اما روش کلام عقلی_ نقلی است. یعنی الاهیات یا علم عقاید دینی با روش عقلی و نقلی به تبیین و اثبات عقاید دینی می پردازد. بنا بر این ما برای اثبات دعاوی فلسفی نمی توانیم به متون دینی اتکا کنیم. اما عکس آن ممکن است. ما در مباحث دینی می توانیم از روش فلسفی بهره بگیریم، چرا که روش عقلی هم در علم کلام بکار می رود. استاد شهید مطهری هم فیلسوف برجسته ای است و هم متکلم و الاهیدان توانایی است. شهید مطهری در آنجا که به فلسفه می پردازد پایبند به روش فلسفی است و هیچگاه مباحث فلسفی را بر متون دینی مبتنی نمی کند، اما در مباحث کلامی و دینی از مباحث فلسفی استفاده می کند. عبور شهید مطهری از فلسفه به کلام نیز کاملا عقلانی و روشمند است. برخلاف بیانات جناب آقای ملکیان، شهید مطهری آن اصول فلسفی و عقلانی را که برای عبور از فلسفه به عقاید دینی لازم می بیند اثبات می کند، مانند اثبات وجود خدا، وحی و نبوت و اعتبار و اصالت قرآن. البته ممکن است دقیقا به هفده سؤالی که آقای ملکیان مطرح کرده اند به ترتیبی که ایشان مطرح کرده پاسخ نداده باشد، دلیل آن هم روشن است، چون شهید مطهری مباحثشان را سال ها قبل از اینکه آقای ملکیان این سوالات ر ا مطرح کنند ارائه کرده است. حالا ایشان هفده سوال مطرح کرده اند؛ ممکن است کسی بعدا بیاید بیست سوال مطرح کند و با آن معیار به نقد گذشتگان بپردازد. به نظر نمی رسد مجاز باشیم با این روش عالمان پیشین را به دو ری از اخلاق علمی و حقیقت جویی متهم کنیم. اگر ملاک ارزیابی و نقد این باشد می توان پرسید که در میان اندیشمندان عالم اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و دیگران کسی هست که به ابتدا به این هفده سوال پاسخ داده باشد و آنگاه وارد مباحث درون دینی شده باشد؟ آیا می توانیم بگوییم پس همه عالمان دینی ادیان مختلف در طول تاریخ دور از اخلاق علمی و حقیقت جویی بودند؟ تناقضات مطرح شده در قرآن را هم که از سوی برخی مطرح شده است عالمان دینی و مفسران ما پاسخ داده اند. از اینکه جناب استاد ملکیان می گوید بین آیه ای که می گوید همه چیز از آب آفریده شده و آیه ای که می گوید جن از آتش آفریده شده تناقض هست شگفت زده شدم. این مسئله ساده ای است که با کمترین آشنایی با علم تفسیر می توان به آن پاسخ داد.بحث عام و خاص در قرآن برای همین است. قواعد عام گاهی با بیانی تخصیص می خورند. به علاوه آیه اول درباره پدیده های طبیعی زیستی است، مثل اینکه به عنوان یک زیست شناس بگوییم جانداران طبیعت یعنی حیوانات و انسان ها و حشرات وابسته به آب هستند. حالا اگر کسی بگوید جن که پدیده طبیعی زیستی قابل آزمون تجربی نیست از آتش است آیا تناقض گفته است؟ 🔆 آقای دکتر سبحانی نیز در بخشی از سخنانش به نقد مطالب ملکیان پرداخت و از پایبندی شهید مطهری به اخلاق علمی دفاع کرد و اشکالات طرح شده از سوی ملکیان را ناروا دانست. آقای سبحانی به برخی از بیانات آقای ملکیان درباره قرآن نیز پاسخ داد و اعلام کرد که آماده است با ایشان در این زمینه در هر محفلی مناظره کند. 🔆برگرفته از کانال فلسفه اسلامی @salmanraoofi
هدایت شده از عبدالصمد خرم آبادی
بسم الله الرحـــــــمن الــرحیـــــــم ِ🔹🔸ِ🔹🔸 با توجه به سوالات متعددی که خبرنگاران محترم در مورد ماهیت دو نرم افزار "هاتگرام" و "تلگرام طلایی" مطرح کرده اند مطالب ذیل جهت آگاهی اعلام می گردد. ✅ هاتگرام و طلاگرام پیام رسان نیستند. آنها در واقع دو فیلتر شکن داخلی با مدیریت واحد هستند که بطور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده "تلگرام" فراهم می کنند. ✅ بنظر می رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد, این است که برخی از مسئولان فضای مجازی کشور اجازه دادند هاتگرام و طلاگرام فیلتر تلگرام را دور بزنند و مانع از مهاجرت 70 درصد کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی شوند و از این طریق برای تلگرام زمان خریده اند. ✅ بعد ازفیلتر تلگرام حدود 30 درصد کاربران آن فعالیت خود رابه پیام رسانهای داخلی منتقل کرده اند. اگر امکانات و پهنای باندی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام گذاشته شده به پیام رسانهای داخلی داده شود, قطعا آنها خدماتی بهتر از تلگرام به مردم عرضه خواهند کرد. ✅ در حال حاضر علیرغم اینکه امکان جایگزینی کامل پیام رسانهای داخلی به جای تلگرام وجود دارد و با وجودی که پیام رسانهای داخلی توان ارایه خدمات به همه کاربران ایرانی را دارند, برخی از مسئولان فضای مجازی کشور نگاه مأیوسانه به توان داخلی دارند ودر نتیجه بجای برنامه ریزی برای قطع ید کامل تلگرام هنوز بدنبال رونق فیلتر شکن های داخلی مانند طلاگرام و هاتگرام هستند. ✅ در ابتدای امر قرار بر این بوده که فعالیت کنترل شده هاتگرم و طلاگرام موجبات مهاجرت آرام کاربران به پیام رسانهای داخلی را فراهم کند و به محض اینکه تعداد کاربران آنها به حدود ده میلیون نفر رسید ارتباط آنها با تلگرام قطع و کاربران آنها به یک پیام رسان قوی داخلی منتقل شوند . ولی علیرغم اینکه که هم اکنون تعداد کاربران این دو فیلترشکن به بیش از 26 میلیون نفر رسیده تا کنون به این وعده عمل نشده است. ✅ تبلور شبکه ملی اطلاعات درگرو تحقق یک یا چند شبکه اجتماعی ملی است. اهمیت راهبردی صنعت تولید و بهره برداری از شبکه های اجتماعی ملی به لحاظ نقش آن در غنی سازی ذهنها, اگر مهمتر از صنعت صلح آمیز هسته ای نباشد کمتر از آن نیست. ✅ اجازه ادامه فعالیت به فیلتر شکن های داخلی (هات گرام و طلا گرام) علاوه بر تبعات سوء و آسیبهای فرهنگی , امنیتی و اجتماعی ناشی از سلطه بیگانه بر فضای مجازی کشور باعث نابودی پیام رسانهای داخلی و از بین رفتن این صنعت و هزاران شغلی است که قرار است در بستر شبکه های اجتماعی داخلی ایجالد شود. عبدالصمد خرم آبادی 🆔 https://sapp.ir/khoramaabaadi . 🔹🔸ِ🔹🔸
آیت الله مسلم داوری از فقها و شاگردان آیت الله خویی هستند فرق فلسفه و عرفان خوانده و نخوانده در هضم و حل تعارض روایات در این کتاب مشخص است حل معارف با روش فقه ممکن نیست @salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پشت پرده تغییرات هرساله در کتابهای درسی چه کسانی به دنبال خصوصی سازی بیمارستانها و مدارس هستند؟ بلایی که مسئولان طماع برسر ایران و ایرانیان آورده اند @BisimchiMedia
هدایت شده از خبرگزاری فارس
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| رهبرانقلاب: بلای اشرافیگری، بلای بزرگی است 🔹برای بنده تصویر یک ساختمانی را که با پول بیت المال در یک نقطه‌ای ساخته شده است آوردند، من حیرت کردم واقعاً که چطور جرئت شده است، چطور دست و دل کسی به او اجازه داده است که پول بیت‌المال را صرف یک‌چنین چیزی بکند. ۹۷/۳/۳۰ @Farsna
باسمه تعالی اگر رفقا حضور داشته باشند ان شاء الله از هفته بعد ادامه بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را شروع خواهم کرد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین 1397/4/3 @salmanraoofi
هدایت شده از شیخ‌علےعزلتےمقدم
آیات الاخلاق 7.mp3
3.19M
ویژه ماه مبارک رمضان آیات الاخلاق ۷ @hazin14
🚨فوری 💢دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند: 💠مدرسه تابستانه «منهاج ۴» 📌(با ظرفیت محدود و گزینش) اطلاعات بیشتر و ثبت نام: goo.gl/U6NRtu پاسخگویی: 09107660356
هدایت شده از خبرگزاری فارس
گرانی بیداد می‌کند اما دولت مشغول توچال‌گردی است/ رویه روحانی کاملا بر عکس شعارهای انتخاباتی‌‌ بوده نامه جمعی از طلاب و اساتید حوزه خطاب به رئیس‌جمهور: 🔹دلار نزدیک به ۱۰ هزار تومان رسیده است و سکه نزدیک است به مرز ۳ میلیون تومان برسد. وضعیت آب شهرهای مظلوم جنوب کشورمان مخصوصا شهر آبادان به بحران رسیده است. 🔹مردمی که به شما رای داده اند از شما و دولت شما توقع انجام فعالیت درست و صحیح برای کاهش مشکلات اقتصادی کشور همان طور که در انتخابات وعده داده بودید؛ داشتند ولی متاسفانه رویه شما و دولت شما کاملا به عکس بوده است. 🔹در این هفته ها و روزها که گرانی ها بیداد میکند به جای اینکه شما و دولت جنابعالی را مشغول تلاش برای حل مشکلات اقتصادی ببینیم با کمال تعجب شاهد هستیم شما با چند وزیر و مسئول کشوری به تله کابین توچال برای تفریح رفته اید! 🔹با این بی‌خیالی از طرف شما نه از کالای ایرانی حمایتی صورت می‌گیرد نه چرخ اقتصاد کشور می چرخد بلکه روز به روز به وضعیت بحرانی تر می رسد. 🔹مجلس محترم که با خیال راحت تر در این اوضاع سخت به تعطیلات دو هفته ای می رود. 🔸ما طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم به شما هشدار می دهیم که طبق آیه ۴۲ شوری این روند فعلی دولت شما و همچنین مجلس، مصداق ظلم به مردم مظلوم و صبور ایران اسلامی می باشد و خدای متعال وعده عذاب دردناک برآن مقرر داشته است.‌ fna.ir/bn5twa @Farsna
🔆بسیار مغتنم سعد بن عبدالله وفات ایشان ۲۰۹ یا ۳۰۱ است جلیل القدر است ولی مرحوم آقا بزرگ تهرانی در الذریعه در ذیل کتاب ناسخ القران به ایشان تاخته است و نمی دانیم از کجا این مطالب را آورده است ایشان علاوه بر فقه شیعه با علمای اهل سنت مراوده داشته است ایشان استاد کلینی است و مرحوم کلینی بدون واسطه از ایشان نقل می کند و فقط چند روایت در کتاب الحجة در ابواب تاریخ از ایشان نقل کرده و در باب فقهی روایتی از ایشان ندارد که نمیدانیم سِرّش چیست البته چهار روایت در کتاب زکات از ایشان دارد که در همه نسخه های کافی نیست مرحوم صدوق در مشیخه به چهار صد و بیست شخص حدوداً طریق دارد که حدود صد طریق از سعد می‌گذرد یا از کتاب سعد است یا از کتاب هایی که ایشان نقل کرده است مرحوم طوسی بسیاری از روایاتی که از سعد نقل می کند حتی مرحوم صدوق هم نقل نکرده است و روایات هم خلاف مشهور مذهب است و مرحوم طوسی انفراد دارد در این روایات ،مثلا در ابواب حج ده ،دوازده روایت در مورد استظلال داریم که زیر سایه نرود فقط یک روایت از سعد داریم که می‌گوید لا بأس به بعضی از روایاتش هم معارض ندارد مثل ارضی که از ذمی خریده شود باید خمس بدهد یا روایت ای وضوء اطهر من الغسل که پنج روایت دارد و فقط منحصر به ایشان است که مرحوم صدوق اصلا نیاورده و مرحوم کلینی هم آورده) و رُوِیَ أن الوضوء اطهر من الغسل( به هر حال یک مشکلی در روایات سعد وجود دارد یک نوع شذوذ دارد مرحوم نجاشی عبارت عجیبی دارد که بعد از اینکه ۵ کتاب ایشان را نام می‌برد می‌گوید(کتبه فی ما رواه فیما یوافق الشیعه ایضا خمسة کتب) این عبارت حذفی دارد و ما معنای این عبارت را نمی فهمیم شاید کتب ایشان دو قسمت داشته است یه قسمت روایات شیعه و قسمت دیگر روایات اهل سنت نسبت شذوذ در روایات سعد چیزی حدود ۸۰ درصد است اگر کتاب همه اش از همین نوع که مرحوم شیخ طوسی نقل کرده است باشد که بسیار ضعیف است و شاذ است مگر اینکه بگوییم مرحوم شیخ فقط شذوذش را نقل کرده با آن تعاریف که ،شیخ اهل زمانه و شیخ الاشعریین و... ولی عملا ما در فقه با روایات ایشان مشکل داریم به ذهن ما حل این مسائل رسیده است و به ذهن ما درست است اما نمی خواهیم آن را نقل کنیم به هر حال یک مشکلی در کتب سعد وجود دارد @rejaleMadadi @salmanraoofi