eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۸ 🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی 🔹در تاریخ تمدنی ایرانی، مدارس و دانشگاه های دینی رقیبی نداشته و هرچه بوده دینی بوده است. از این رو علم دینی، مساله ای وارداتی نیست بلکه مساله ای است بومی در عین فراملی بود. دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت هشتم 🔸دیگر اینکه مانند یک محقق غربی سراغ حل مسأله ای از مسائل ایران بروند. محقق غربی دیگر درگیر مسائل جناحی ایران نیست؛ مسائلی که شوربختانه بر علم دینی به عنوان موضوعی آکادمیک سایه افکنده و اجازه نداده لایه های معرفتی آن، آن سان که استحقاق تحقق دارند، تحقق یابند. بیطرفی به معنای پوزیتیویستی‌اش دست کم در علوم انسانی ممکن نیست اما می توان پیشداوری ها را اقلاً تعدیل کرد. ▫️به این پرسش پاسخ دهید که ماجرای علم دینی در ایران تا چه حد سیاسی است؟ سیاسی بودن آن کجا خوب و کجا بد است؟ البته شاید با مترتب کردن این دوگانه موافق نباشید. 🔸نه اتفاقاً با شما موافق هستم. قبل از پاسخ این پرسش باید بگویم بحث علم و دین ، چندلایه است. لایه نخست، لایه فلسفی است. در این لایه از این بحث سخن خواهد رفت که علم و دین به لحاظ متدلوژیک چگونه به حوزه نفوذ هم راه می یابند. در این لایه، سیاست حضور ندارد اما سه لایه دیگر را در ادامه شرح خواهم داد که این سه لایه، سیاست بردار و و دو لایه آخر، سیاست مدار یا سیاست محور هستند. ▫️ آقای دکتر رفیعی، بخشی از پرسشم را پاسخ ندادید؛ مبنی بر این که مدعای گروه دیگر را که می گویند علم دینی مساله ما نیست بلکه وارداتی است، چگونه ارزیابی می کنید؟ این گروه می گویند علم و دین در جهان اسلام همیشه همبر و هم آغوش بوده و مشکلی با هم نداشته اند، بلکه در غرب و با جدال کلیسا و تحولات علمی قرون وسطی، روابط علم و دین مسأله و محل پرسش های دامنه دار بوده است. 🔸علم دینی یک ماجراست که از دوران مشروطه آغاز شده است. این گزاره، پاسخی به سیاسی‌انگاران – سیاسی انگاران مطلق- است. در پاسخ به گروه دوم باید گفت علم هم به معنای جدیدش در دوره مشروطه متولد شده است. 🔸افزون بر این، قبل از این دوران، هرچه در ایران می بینیم، همه دین بوده و خبری از علم به معنای جدیدش نبوده است. علم به معنای ساینس (Science) محلی از اعراب نداشته است مگر این که علم را به معنای دانش و نالج (Knowledge) در نظر بگیریم که در این صورت می توان گفت علم و دین در تاریخ ایران با هم تعارضی نداشته و روابط آنها محل مساله یا پرابلماتیک و نگرانی نبوده است. 🔸در تاریخ تمدنی ایرانی، مدارس و دانشگاه های دینی رقیبی نداشته و هرچه بوده دینی بوده است. در دوران جدید که مدارس و دانشگاه های جدید ظهور و بروز یافتند، مساله علم و دین مطرح شده است. از این رو علم دینی، مساله ای وارداتی نیست بلکه مساله ای است بومی در عین فراملی بودن اش یا در عین آن که تنها مساله ما نیست. این علم در حال حل مسائل ما و تبیین آنهاست. 🔸ترجمه صحیح تر ساینس، علم تجربی است و این محصول تمدن غرب بوده و وارد شده است. این چیزی که ما امروز با آن مواجه هستیم کماً و کیفاً عظیم و بی سابقه است. ▫️دستاوردهای کسانی مانند ابوریحان، شیخ بهایی و دیگران را از مصادیق علم تجربی نمی دانید؟ به صورت انحصاری علم تجربی را مربوط به جغرافیای غرب می انگارید؟ 🔸توجه کنید ما در جامعه شناسی کسانی مانند ابن خلدون را داشته ایم اما دانش جامعه شناسی به معنای امروزین آن را نداشته ایم؛ معنای امروزین را ناظر به این حجم و دقت علم جامعه شناسی عرض می کنم که در قرن نوزدهم و بیستم نضج و قوام گرفته است. ▫️یعنی علم تجربی به صورت رگه ای و پراکنده در تمدن اسلامی بوده و این ماهیت بسته ای و منظم و مدون مدرن را نداشته است؟ 🔸بله. این تعبیر بسته یا عرضه هم جالب است. علم تجربی با این ماهیت، به طور ناگهانی بر ما عرضه و عارض شد و مانند امواج طوفانی شئونات ما را تحت تأثیر قرار داد. ▫️خب، جای پرداختن بیشتر به موضوع نیست چراکه از بحث تبارشناسی نحله های مختلف حول علم و دین، وارد تاریخ علم خواهیم شد. پس اجازه دهید کلامتان را قطع و دعوت کنم که به موضوع اصلی مان وفادار بمانیم. گفتید علم و دین پیش از انقلاب هم مساله بوده است. مشخصاً علم اسلامی توانسته جایگاهی در خارج از مرزهای ایران و کشورهای مسلمان پیدا کند؟ 🔸در پاسخ به شما و تکمیل پاسخ به کسانی که علم دینی را یکسر سیاسی القاء می سازند باید گفت علم دینی و حتی علم اسلامی، صرفاً مسأله ما نیست. برای نمونه، در غرب و در میان مسیحیان، بحث بانکداری اسلامی به عنوان شیوه ای مطلوب مطرح است. http://l1l.ir/5a0v @OlomEnsaniEslami @salmanraoofi
حمایت مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی از پایان‌نامه‌های موضوع‌شناسی ویژه طلاب سطح سه و چهارشنبه http://yon.ir/XiHHl @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻عظمت واقتدار بسیج سخنرانی سرکار خانم احسانی در محضر رهبر انقلاب در جمع بسیجیان استان قم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها @jz_news @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 برنامه دروس اخلاق حضرات آیات اعلام شد hawzahnews.com/detail/News/469968
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری ⭕️مشکل آقازادگی 1⃣ فساد سیاسی حجت الاسلام محسن قنبریان @m_ghanbarian @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻گزارش میدانی خبرنگار «حوزه» از مشکلات اخیر مردم اهواز؛ ✅ حضور روحانیت پایِ‌کارِ مردم در آب گرفتگی معابر و منازل اهواز👇👇 hawzahnews.com/detail/News/470257
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 روایت آیت‌الله اراکی از پشت پرده کنفرانس وحدت؛ ☑️ از مصطفی کواکبیان تا سعید جلیلی ☑️ شخصیتی که در ترکیه به او پیغام دادند به ایران نرو! ☑️ برخی منتقدان، کنفرانس وحدت را ندیده یا منصف نیستند آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشستی رسانه‌ای گفت: 🔹 بسیاری از مهمانانی که قصد حضور در کنفرانس وحدت را داشتند با فشار سیاسی، تبلیغاتی، و حتی مواجه شدند. 🔹 آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار بستند تا جلوی سفر شخصیتهای جهان اسلام به ایران را بگیرند حتی یکی از شخصیتهای سرشناس که برای حضور در کنفرانس اعلام آمادگی کرده بود، قصد عزیمت به ایران کرد و قرار بود با دو پرواز از طریق ترکیه راهی ایران شود اما در ترکیه به او پیغام دادند که ! و این شخصیت را تهدید کردند. 🔹 بعد از بحران تلاشهای زیادی شد تا بین ها و جبهه مقاومت انشقاق ایجاد کنند اما سخنرانی اسماعیل هنیه در افتتاحیه و حضور پررنگ فلسطینی ها در کنفرانس امسال نشان داد که جبهه مقاومت، متحد و اعضای آن در کنار هم قرار دارند. 🔹 آیا واقعا شخصیتهایی چون نوری المالکی که رای بالای انتخابات پارلمان عراق را داشت، حامد کرزی، رئیس اتحادیه علمای شام، رئیس دانشگاه زیتونه تونس، ده‌ها شخصیت تراز سیاسی و مذهبی که یا مفتی مذهبی در کشورشان یا وزیر اوقاف و امور دینی و یا سابقه وزارت و نخست وزیری دارند جایگاه کمی دارند؟! به نظرم افرادی که چنین نقدهایی مطرح می‌کنند به کنفرانس وحدت نیامده‌اند یا اهل انصاف نیستند. آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر حضور جناحهای مختلف سیاسی کشور در این کنفرانس از محسن هاشمی و مصطفی کواکبیان تا سعید جلیلی و دیگران گفت: ما وقتی دم از وحدت جهان اسلام می‌زنیم، را نیز دنبال می‌کنیم و البته ما وحدت را از امام(ره) و رهبر معظم انقلاب آموخته ایم و ملت ایران، متحد است. ❇️ متن کامل: 👇 👇 http://hawzahnews.com/detail/News/470308@HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
دعای پدر برای پسر ان شاء الله که مستجاب شود 🔻🔻🔻🔻🔻 نورچشم عزیزم جناب ثقة الاسلام آقا سلمان سلام شب بخیر! سالگرد میلادتان مرا یاد نزول برکات الهی در زندگی پر فراز و نشیب مان انداخت و از خداوند حکیم و علیم نفوذ کلام، نفوذ قلم و شور و جذابیت وافر و منطق محکم در گفتار و منابر و نوشتار هایتان، حسن عاقبت، حسن سلوک و عمل خالصانه توأم با درک و معرفت عمیق و نیز شفاعت خاندان مکرم رسول الله ص را مسئلت می نمایم، امیدوارم در ورع و عمل ب دستورات الهی سرآمد خاص و عام شوین @salmanraoofi
🔆ضرورتِ جمع بین ظاهر و باطن شریعت ره 🔆عدّه ای که به ظاهر پرداخته و از عبادیّات و اعمالِ حسنه، فقط به فعل قالبی اکتفا کنند و از مغز و جوهره به پوست قانع گردند، چقدر از کعبۀ مقصود دور و از جمال و لقای او مهجورند. 🔆و همچنین عدّه ای که به معنای فقط گرویده و از اِتیانِ اعمال حسنه و عبادات شرعیّه شانی خالی کنند، چقدر از متنِ واقع کناره بوده و از حقیقت به مجاز و از واقع به تخیّل و توهّم قناعت کرده اند. 📚 «رسالۀ لبّ اللباب در سیر و سلوک اولی الألباب» ص ۱۱ @salmanraoofi
🔆اگر مطلب سنگینی در کلمات بزرگان یافتیم... آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان الله علیه: مؤمن اگر بنایش را به این بگذارد که هر مطلبی که در بادیِ (ابتدای) نظرش نفهمد نفی نماید، از ایمان خارج می شود. بلکه به مقتضای دستورالعمل امام صادق صلوات الله و سلامه علیه بعد از تأمّل و تحقیق هم اگر نفهمد، (هرگاه) ردّ و انکار بنماید، و این ردّ را برای خودش مذهب اخذ کند و به این تدیّن نماید، از ایمان خارج می شود. 📚 «الله شناسی» ج ۲ ص ۵۳ از «رسالۀ لقاء الله» @salmanraoofi
🔆انقلاب، رهبری و جوانان مؤمن، بزرگترین نعمت های خدا برای این کشور هستند 🔻 علامه شب گذشته در جمع تعدادی از نخبگان کشور ۱ 🔹 مهمترین عاملی که می تواند از انحراف یک انقلاب، جلوگیری کند، وجود رهبری است که بتواند انقلاب را با همان اهداف و مقاصد مورد نظر بنیانگذار آن، پیش ببرد؛ عدم وجود چنین رهبری در برخی انقلاب های منطقه – که حرکت های خوبی در آن ها شروع شده بود – سبب انحراف آن ها شد. 🔸 ترس چنین مسأله ای از اوایل انقلاب در ایران هم وجود داشت؛ حقیقت این بود که امام (ره) سن شان بالا رفته بود و نمی توانستیم باور کنیم که بتوان کسی را به جای امام (ره)، پیدا کرد که این کشتی را به پیش ببرد. 🔹 اما گویی وقتی امام (ره) از دنیا رفت، روحش در قالب فرد دیگری ظهور کرد؛ گویا مقام معظم رهبری یک توان جدیدی پیدا کردند و یک جهش فوق العاده ای در ایشان به چشم می خورد. آمدن ایشان با این ویژگی ها، نگرانی بسیاری از دلسوزان را رفع کرد و برایشان ثابت شد که ایشان رهبری شایسته است. 🔸 نعمت وجود مقام معظم رهبری، یکی از بزرگترین نعمت های خدا بر ماست؛ بنده گمان نمی کنم بتوانم شکر چنین نعمت عظیمی را ادا کنم. 🔹 تحول ناشی از انقلاب در مردم و جوانان کشور نعمت دیگری است که خداوند بر مردم ما ارزانی داشته است ؛ قبل از انقلاب، شاید بهترین جوان ها کسانی بودند که نهایتا اهل نماز و روزه بوده و علاقمند به سیدالشهدا (ع) باشند؛ اما این که برای دین شان چه وظایف اجتماعی بر عهده دارند، اصلا مطرح نبود. 🔸 با وقوع انقلاب چنان تحول عظیمی در افراد پیدا شد که یک نوجوان 13 ساله به مقامی می رسد که امام (ره) با آن عظمت می فرمایند رهبر ما آن طفل 13 ساله ای است که نارنجک به خود می بندد و زیر تانک می رود. مگر یک پسر بچه 13 ساله چه انگیزه ای باید داشه باشد که چنین کند؟ 🔹 یک نوجوان که در اول زندگی است و هزاران امید برای زندگی و آینده خود دارد، چرا چنین کاری انجام می دهد؟ آری؛ این ها شبیه افسانه است. البته شاید عده ای فکر می کردند که این واقعه یک استثناء و اتفاق است و چنین تحولی در بین جوانان، فراگیر نبوده است؛ اما به چشم خود نمونه های زیادی از این جوانان دیدیم. به راستی در کدام دوره از اسلام سابقه داشته است که بچه های ده – دوازده ساله عاشق شهادت باشند؟ 🔸 خداوند متعال به ما نعمت می دهد تا در صدد شکرگزاری از وی برآییم و با همین شکرگزاری به کمال و رشد برسیم. وقتی به همین نعمت های مادی نظر می کنیم، می بینیم واقعا شکرگزاری همین ها هم بر ما گران است، چه رسد به شکر نعمت های معنوی و نعمت هایی مانند انقلاب، رهبری و این جوانان پاک که نعمت های مادی در مقابل آن ها، چیزی نیست. 🔆دیدار با نخبگان ۸ آذرماه ۹۷ @mesbahedustan @salmanraoofi
🔆 حرکت در چارچوب ارزشی همراه با انعطاف در برابر سلایق مختلف، وظیفه نیروی مؤمن 🔻 علامه مصباح شب گذشته در جمع تعدادی از نخبگان کشور ۲ 🔹 حکمت خداوند اقتضا می کند که انسان ها شبیه به هم نباشند و اختلافات بین انسان ها همواره وجود داشته باشد؛ اما سئوال مهم و اساسی این است تا چه مقدار باید با وجود این اختلافات سازش داشته باشیم و صلح کنیم؟ 🔸 اگر ما باور داریم که حق و باطلی وجود دارد باید ببینیم تا کجا با صلح و سازش از مرز حق خارج نمی شویم؛ این که این مرز چگونه تعیین می شود وظیفه ماست که برای آن فکر کنیم. 🔹 توصیه اول این است که با فکر و اندیشه صحیح، چارچوبی تهیه کرده و خط قرمزها را مشخص کنید که هم عقل و وجدان شما آن را بپذیرد و قانع شود و هم در پیشگاه الهی حجت داشته باشید. 🔸 اگر بخواهیم کسی را به رفتار یا راه خاصی دعوت کنیم، باید برای آن حجتی نزد خداوند داشته باشیم؛ البته در این چارچوب مشخص شده،‌ باید بسیار انعطاف داشت و با اختلاف سلیقه ها کنار آمد؛ نمی توان توقع داشت همگان مثل من فکر کنند و هر آنچه من پذیرفتم، آن ها هم بپذیرند. 🔹تکرار چندباره داستان شیطان و سجده نکردن او بر حضرت آدم، به وضوح به ما می فهماند که اگر کسی بخواهد بندگی خدا کند، باید ببیند خدا چه راهی را برای او مشخص کرده است و نمی توان در عبادت سلیقه خود را ملاک قرار داد. 🔸 اگر بخواهیم ببینیم خدا از ما چه می خواهد باید به کتاب او و مفسران کتاب خدا که همان اهل بیت (ع) هستند، رجوع کنیم 🔹باید خودمان بندگی کرده و راه بندگی کردن را بیاموزیم و طبق سفارش قرآن به دیگران هم توصیه کنیم 🔸 خداوند وعده داده است هرکسی کار خیری انجام دهد، بر ارزش کارش بیفزاید؛ هر کس شکر نعمت های خداوند داشته باشد، خداوند بر نعمتش بیفزاید و هر کس برای خدا کار کرده و در صدد یاری خدا برآید، خداوند او را یاری کند؛ لذا بدانید اگر واقع قصد بندگی خدا داشته باشیم، خداوند هم ما را یاری خواهد کرد. 🔆دیدار با نخبگان ۸ آذر @mesbahedustan @salmanraoofi