eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مقایسه بودجه ۸ نهاد حوزوی و کم شدن بودجه این نهادها با یک دانشگاه علوم پزشکی تهران و افزایش آن @salmanraoofi
0001 hamd 001-007.mp3
4.33M
#لالایی_خدا #سوره_حمد #محسن_عباسی_ولدی #بانوان 🔆کار زیبای حجت الاسلام محسن عباس ولدی برای کودکان 🔆کانالی مناسب برای طلاب و بانوان طلبه 🔆روزهای زوج، ساعت۹شب با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن. @lalaiekhoda @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆مرحوم مردِ سیاست بود؟!!! 🔆دیپلمات سابق ایران: به مرحوم هاشمی گفتم این مسیر برجام ما را به هچل می‌اندازد ولی او گفت جان کری قول داده کارها رو درست کنه؛ هرچه من گفتم ایشان مرتب گفت جان کری!! @salmanraoofi
باسمه تعالی برای ایام فاطمیه سلام الله علیها 🔆در اهواز برای مساجد، منازل و هیآت آمادگی منبر دارم ان شاء الله سلمان رئوفی و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین راه ارتباطی @srsr1359 @salmanraoofi
🔆مشاوره ⚠️ویژه طلاب حوزه علمیه قم 💠ثبت نام فقط با وقت قبلی به صورت تماس تلفنی 💠با حضور اساتید متخصص روانشناختی @femamkazem @salmanraoofi
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره عناوین بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره https://eitaa.com/d_raoofi/360 خلاصه ای از فوائد و لزوم بحث https://eitaa.com/d_raoofi/361 جلسه ۱ https://eitaa.com/d_raoofi/297 جلسه ۲ https://eitaa.com/d_raoofi/298 جلسه ۳ https://eitaa.com/d_raoofi/299 جلسه ۴ https://eitaa.com/d_raoofi/300 جلسه ۵ https://eitaa.com/d_raoofi/301 جلسه ۶ https://eitaa.com/d_raoofi/302 جلسه ۷ https://eitaa.com/d_raoofi/303 جلسه ۸ https://eitaa.com/d_raoofi/304 جلسه ۹ https://eitaa.com/d_raoofi/305 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/d_raoofi/306 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/d_raoofi/307 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/d_raoofi/308 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/d_raoofi/309 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/d_raoofi/310 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/d_raoofi/311 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/d_raoofi/312 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/d_raoofi/313 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/d_raoofi/314 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/d_raoofi/315 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/d_raoofi/316 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/d_raoofi/317 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/d_raoofi/318 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/d_raoofi/319 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/d_raoofi/320 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/d_raoofi/321 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/d_raoofi/322 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/d_raoofi/325 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/d_raoofi/326 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/d_raoofi/366 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/d_raoofi/367 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/d_raoofi/368 @d_raoofi @salmanraoofi
باسمه تعالی چندین جلسه از بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره که ارائه شده بارگزاری نشده که ان شاء الله بارگزاری خواهد شد همینطور ۸ جلسه، خلاصه حدود ۴۰ جلسه مباحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره که تا کنون در حوزه علمیه مشکات ارائه شده، بارگزاری نشده که ان شاء الله بعد از اتمام ارائه خلاصه مباحث بارگزاری خواهد شد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ @salmanraoofi
📢📢 #تمدید_شد! 🔹ثبت نام #کارگاه_های_تخصصی_فلسفه_های_مضاف 🔵 بر اساس آثار #استاد_یزدان_پناه ۱. کارگاه فلسفه فلسفه اسلامی پنجشنبه ها/ ۱۲ - ۱۰ ۲. کارگاه فلسفه فرهنگ سه شنبه ها/ ۲۰ - ۱۸ ⏳ثبت نام: تا 1 بهمن #لینک_ثبت_نام 👇👇👇 📌http://fvtt.ir/index.php/mozaf 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
🔆عنوان مقاله: سفرهای حدیث پژوهی شیعیان به عراقین (کوفه و بصره) 🔹 نویسندگان مقاله: استاد محمدعلی مهدوی راد, آتنا بهادری🔹 ❄️❄️❄️❄️❄️ 🔍 چکیده ی مقاله: 🌀 نگاهی به مدارس حدیثی نشان می دهد که تاثیرگذاران این مدارس، همگی اهل آن شهر نبودند و معمولاً، بزرگان و محدثان، در چند مدرسه حضور داشتند و به تعلیم و تعلم پرداختند. 🌀 آنچه مسلم است اینکه علمای اسلام از عصر صحابه به رحله های حدیثی اهتمامی ویژه داشتند و در این مسیر سختی های بسیاری را برخود هموار نمودند. ما در اکثر بلاد اسلام شاهد تاثیر جدی مسافران هستیم. 🌀 پس از حرمین (مکه و مدینه) که بدلیل مرکزیت دینی و اجتماع مسلمین، مورد توجه مسافران حدیث بوده است، عراقَین نقش ویژه ای در این مقوله داشته و محدثان دیگر بلاد را به خود جلب کرده و در غنای یکدیگر تاثیر فراوانی داشته است. ه•┈┈••✾•❄️•✾••┈┈• اللهم صل علی محمد و آل محمد ه•┈┈••✾•❄️•✾••┈┈• فایل کامل مقاله 👇👇 @salmanraoofi
سفرهای حدیث پژوهی شیعیان به عراقین (کوفه و بصره).pdf
2.59M
🔆عنوان مقاله: سفرهای حدیث پژوهی شیعیان به عراقین (کوفه و بصره) @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 افشاگری بی‌سابقه موسوی خویینی‌ها؛ رهبری به دنبال مشارکت بیشتر ولی هاشمی به دنبال مهندسی انتخابات بود رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با ایرنا‌: 🔹 من به شخصه یکی از مواردی که در مورد آن بارها با آقای هاشمی صحبت می‌کردم بحث قانون بود. ایشان معتقد بود کار باید راه بیفتد برای راه افتادن کار می‌شود قانون را دور زد." 🔹 در انتخابات سال 76 یک وقت متوجه شدیم خبرهایی می‌آید که بالاخره می‌خواهند یک جوری بازی انتخابات را بهم بزنند و بناست همان کسی که می‌خواهند روی کار بیاورند. من و آقای کروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی. آقای هاشمی در پاسخ گفت: اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هر چه مردم بیشتر بیایند بیشتر تایید نظام است اما من می‌گویم شما بگویید نظرتان چه کسی است ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود. 🔹آقای هاشمی هیچ‌وقت در عمرش در خط اعتدال نبود. ایشان در آن تقسیم‌بندی اولیه یکی از عناصر کاملا برجسته جناح چپ بود. از یک مقطعی، قدری صحبت‌هایش را تغییر داد و کم‌کم از جناح چپ فاصله گرفت و به راست نزدیک شد. صحبت‌های ایشان در خطبه‌های نمازجمعه‌اش نشان می‌دهد چپ رادیکال بود. http://yon.ir/3ryLb https://tn.ai/1922491 📡. @TasnimNews
📕 درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام 📖 تعداد صفحات : 264 💶 قیمت : 35,000 ریـــال ✒ نویسندگان: محمدرضا زيبايي‌نژاد- محمدتقي سبحاني نویسندگان کتاب با نگاهی اجمالی به پیشینه و پیش‌فرض‌های مباحث زنان، مباحث کلی نظام شخصیت زن در اسلام را ارائه کرده‌اند. در بخش نخستین کتاب، ابتدا به بنیان‌های اندیشه غرب هم‌چون اومانیسم، سکولاریسم و تأثیر آن در ترسیم چهره‌ی زنان پرداخته شده، سپس مبانی اسلامی (خلافت الهی انسان، هدف‌مندی هستی و ...) در نگرش به شخصیت زن بیان شده است. بحث پایانی این بخش، بیان اصول حاکم بر شخصیت زن در اسلام است. بخش دوم کتاب به جریان‌شناسی تاریخی نهضت زنان در ایران و غرب اختصاص یافته است. پاره‌ای از مباحث این بخش، معرفی و نقد دیدگاه‌های زن‌گرایان‌ غربی است. 📚 جهت خرید کتاب از روش‌های ذیل اقدام فرمایید: 🛍 حضوری: قم: بلوار الغدیر، کوچه 10، شماره 5 تهران: بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، شماره 56 ☎ تلفنی: قم: 58-32603357(025) داخلی 4664 مستقیم: 32144664(025) تهران: 88983944(021) 💻 اینترنتی از طریق لینک زیر https://wrc.ir/shop/home @salmanraoofi
سلسله نشستهای زنان در چهل سالگی انقلاب @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
عضو شورای عالی حوزه علمیه٬ آیت الله رضا استادی از سخن می گوید‌ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸300 درس خارج در قم است و اين جای تأمل دارد!/ آيا هر کسی هوس کند می تواند درس خارج بگويد؟/نشاط علمی در بين طلاب بسيار کم شده است! 🔲اظهارات صريح آيت الله رضا استادي عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه در آيين افتتاح بخش‌هاي جديد کتابخانه آيت‌الله‌العظمي گلپايگاني: 🔸الآن شنيدم که 300 درس خارج در قم داير است که رشد بسيار مهمي است، ولي اين از رشدهايي است که جاي تأمل دارد! 🔸اينکه همه هوس کنند که هنوز درس سطح، زياد نگفتند درس خارج بگويند، فکر نمي‌کنم مقبول باشد مگر اينکه بعضي‌ها نبوغ داشته باشند. والا هر کسي بايد 5 الي 15 سال درس سطح بگويد تا کم کم درس خارج بگويد. اينکه درس خارج 10 تا داشته‌ايم، شده است 300 تا ممکن است رشد باشد و يا ممکن است نباشد! 🔸از حيث تأليف مرحوم آقاي دواني کتابي نوشته بود زير هزار تا کتاب معرفي کرده بود و مي‌گفت ببيند که در دوران گذشته کل تأليف‌هايي که در قم انجام شده بود به 20 جلد نمي‌رسيد. ايشان گفته بود که در زمان شيخ بيشتر از دو سه تا کتاب تأليف نشده بود. 🔸الآن ولي سرسام‌آور است و اگر سالي 30 هزار کتاب سال اول داريم شايد يک ثلثش مال قم باشد.رشد خيلي بالاست که يک دوراني بگذرد که هزارتا کتاب و الآن اين‌گونه باشد. 🔸 کسي اگر بگويد در حوزه کاري نشده است و بگويد انقلابي نيستند بيخود مي‌گويد و از اين‌طرف اگر بگوييم همه چيز درست است اين‌طور نيست. 🔸 در مدرسه فيضيه که نماز مي‌خوانديم سلام که مي‌گفتيم همه با عجله مي‌رفتيم کتابخانه که مبادا کتاب نباشد. الآن انگيزه درس خواندن در طلاب خيلي کم شده است. درسي که 40 نفر شرکت مي‌کنند گاهي 10 نفر مي‌شود. 🔸 الآن اين‌که فرمودند در کتابخانه چنين کرديم و چنان کرديم گفتم که حالا اينجا را درست کرديد، بياييد گزارش دهيد که بعد از مدتي چند تا محقق آمدند و استفاده کردند و جدي دنبال کار بودند. 🔸در حوزه اختلاف طبقاتي نبوده است. اما الآن امروز رو به جاي بدي مي‌رويم. طلبه آمده است پيش من مي‌گويد 700 تومان شهريه مي‌گيرم 10 ميليون داده ام و در پرديسان خانه‌اي 40 متري و ماهي 550 تومان اجاره مي‌دهم. 🔸 يک‌جمله‌اي بايد به آيات عزيز عرض کنيم. بالاخره بايد اين عائله رو اداره کنيم يا نه. هي جمعيت زياد کنيم اداره نشود جوابگو نيست. الآن اين شهريه زندگي طلبه‌ها را اداره نمي‌کند. الآن ما بايد عائلمون را اداره کنيم. طلبه گرفتار کرايه خونه و ديگر چيزها است و اگر اصلاح نشود به جاي خوبي نمي‌رسد. 🔸 حوزه در عين عظمت مشکلاتي دارد. اين مسئله دولتي شدن يا نشدن مسئله‌اي شده است. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود مخارجي دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع مي‌گويند که بايد مستقل باشد. خب اين بايد حل شود اگر بايد پول بگيرد و يا نگيرد بگوييد. 🔸نمي‌شود هم بگيريم و هم نبايد گرفت. اگر حل نشود مشکل داريم. ما چند نفر از طرف مراجع مورد تأييد قرار گرفتيم که در کار حوزه دخالت کنيم و هر موقع خدمت آقايان مي‌رسيدم مي‌گويند که حوزه بايد مستقل شود. 🔸ولي چطوري بايد مستقل شود يا بايد بفرمايند سخت نگيريد تا هر جا شد يا اينها روز به روز حل شود. الآن باز بحث بودجه مطرح مي‌شود که چرا گرفت و نگرفت و ... 🔸آقايي که در جلسه بسيار مهم مي‌گويد که نبايد از دولت پول بگيرند، خب به حرف که نمي‌شود که. خب بايد چکار کنيم؟ 🔸حالا امسال پذيرش کمتر شده است. واقعاً بپذيريم يا نپذيريم. تا مي‌گويند پذيرش کم شود يک آقایی می گويد 20 هزارتا مسجد خالي داريم خب چکار کنيم 20 هزار تا بياوريم اداره نکنيم که مسجدها پر شود نمي‌شود که. خبر حوزه @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
طرفداران را بشناسیم! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چندی است برخی بحث ها پیرامون برخورد قضایی با یک طلبه٬ نقل محافل شده است. ٬ ٬ ٬ برخی شاگردان عضو حلقه ٬ ٬ و امثالهم٬ آتش توپخانه را علیه دستگاه قضایی فعال کرده اند. این جماعت را اضافه کنید به ٬ آنوقت ماجرا جالب خواهد شد... همه این اقدامات یعنی اینکه؛ ۱) فارغ از مقرون بودن یا نبودن حکم قاضی با حاق قانون و شرع٬ آیا این مملکت ندارد؟ آیا یک نباید باشد؟ آیا با ٬ مشکلی حل می شود؟ آیا همه جا و برای همه همین قدر مایه می گذارید یا این اقدامات را باید تحلیل کرد؟ ۲) تحلیل خوشبینانه از فضا٬ دفاع از حق مظلوم است اما واقع بینانه که بنگریم٬ یکی از خطبای (و نه سخنگوی تبیین رحمانیت اسلام) از کارآیی افتاده است! کدام چهره مرموز دولت اعتدال را می شناسید که را در مقابل مطرح کرده است؟ ۳) تجربه نشان داده٬ حاشیه سازی های رسانه ای همواره بستر پیشبرد مخفیانه برخی منویات است. ورای این هیاهو٬ منتظر صدای سازی باشیم که آرام نواخته می شود! @rozaneebefarda
حجت الاسلام 🔻یاسر هاشمی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی در سالگرد پدرش در مشهد اظهارات جالبی داشت؛ او گفت: " در سال ٧۶ پدرم از آقای خاتمی تبلیغ می کرد ولی به ناطق نوری رأی داد." 🔻وی گفت: " در انتخابات سال ۷۶ که به پیروزی آقای خاتمی منجر شد ایشان در خطبه نماز جمعه، نزدیک به آن انتخابات طوری صحبت کردند که به نوعی منجر به حمایت از آقای خاتمی و انتخاب وی و حمایت از نظر أکثریت مردم شد، اما در عین حال خود ایشان به آقای ناطق نوری رأی دادند." 🔻یاسر هاشمی افزود: " تنها شخصی که جرأت می کرد مخالف نظر امام صحبت کند هاشمی بود... حتی نامه‌های بی‌سلام نیز به امام می نوشت. " (منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، شنبه ٢٢ دی ٩٧) @salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر مستند تصویری«22 سال بعد» 🔹بررسی علل بی توجهی به بیانات رهبری در عرصه تحول در حوزه 🔹گفتگو با طلاب و اساتید حوزه علمیه اصفهان 🌐 به زودی از کانال فقاهت.... 🆔 @feghahat
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#22سال_بعد 🎥اکران مجازی «مستند 22 سال بعد» ⏰امشب رأس "ساعت21" از کانال فقاهت ⏺روایتی از بر زمین ماندن مطالبه ی رهبرانقلاب پیرامون تحول حوزه های علمیه 🆔 @feghahat
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 1.mp3
7.67M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی 🔆آیت الله اراکی دام ظله 🔆بخش اول: طرح بحث @jiiss_ir @salmanraoofi
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 2 - کم حجم.mp3
8.18M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی 🔆آیت الله اراکی دام ظله 🔆بخش دوم: پرسش و پاسخ @jiiss_ir @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) ۸ ۹ 👈👈این مباحث تدریس هم، شده است که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆مباحث مطرح شده نظر نهایی نیست، مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔻🔻🔻🔻🔻 👈ما در این مقام به یک مثال که شهید صدر اشاره فرموده اند اکتفا میکنیم. 🔆در بحث موضوع علم اصول شهید صدر متذکر شده اند که: 🔆برای ضرورت وجود موضوع عام برای هر علمی به دو دلیل استدلال شده 1- اینکه هر علمی غرضی دارد که دو نوع غرض هم داریم که توضیح میدهند. 2- تطبیق کبرای فلسفی قاعده الواحد لا یصدر الا من واحد بعد از اینکه آنرا به واحد نوعی تعمیم داده اند بعد نقض و ابرامهایی که در این مقام صورت گرفته نقل میکنند و در آخر می فرمایند: 👈👈حقیقت این است که این قاعده که هر علمی موضوع واحدی دارد که مسائل آن علم دور آن میچرخد یک امر ارتکازیست که با کمترین تامل روشن می شود 👈👈اگر در نتیجه دو امر اشتباهی رخ ندهد: 1- تخیل اینکه منظور از موضوع ، موضوعیست که در مرحله تالیف و تصنیف موضوع قرار گرفته ، در حالیکه مقصود از موضوع علم ، محور بحوث علم به حسب مناسبات واقعیه و اقتضائات آن علم است. 2- تفسیر جمعی از عرض ذاتی به اینکه: عرض ذاتی آن چیزیست که عارض بر شیء یا حمل بر آن میشود بعد از فراغ از ثبوت آن که این تفسیر باعث مشکل شدن تطبیق قاعده بر بسیاری از بحثهای علوم شده. 🔆ایشان میفرمایند: بعد از تصحیح این دو نقطه می توان گفت که برای هر علمی موضوعیست که بحوث آن علم را حول محور واحدی سوق میدهد. 🔆سپس ایشان به تعاریف و اشکالات و پاسخهایی که در تفسیر عرض ذاتی آمده می پردازد در ابتدا به تفسیر خاصی که محقق عراقی از عرض ذاتی داده و با همه اصولیون و حکما مخالفت کرده میپردازد و نظر ایشان را مطرح میکند سپس سه اشکال به ایشان وارد میکند و در اشکال سوم می فرماید: بین شیء و آنچه عارض آن میشود دو نسبت وجود دارد 1- نسبت محلیت که منظور از آن اینستکه شیء محل و موضوع برای عَرَض باشد 2- نسبت منشئیت که منظور از آن این استکه شیء سبب برای وجود عَرَض باشد و این دو نسبت گاهی متطابق و گاهی مفارقند مثلا آتش برای حرارت هم محل است هم منشاء در حالیکه برای آب فقط محل است و اگر مجاورت را محل حرارت فرض کنیم آتش فقط برای حرارت منشاء است. 👈👈👈بعد میفرمایند چون محقق عراقی ذاتیت عروض را به این تفسیر کرده که معروض حقیقتا محل برای عَرَض باشد 🔆در کیفیت تطبیق چنین معنایی برای عارض بواسطه امر مساوی آنطور که در کلمات حکما آمده متحیر شده اند 🔆در حالیکه منظور حکما از عرض ذاتی به منشئیت آن بوده نه محلیت آن. 🔆سپس به توضیح دو اقسام واسطه در عرض ذاتی میپردازند و در آخر عارض شدن بواسطه امر مباین را توجیه می کنند 🔆و به اشتباه اصولیون در تفسیر عروض به محلیت اشاره میکنند و میفرمایند: آنها (اصولیون) بعد از اینکه عروض را به محلیت تفسیر کردند مساوات و اعم و اخص بودن را به لحاظ عالم صدق و اتحاد خارجی در نظر گرفتند در نتیجه صورت تباین واسطه از ذی الواسطه در وجود خارجی شامل تعریف نشد پس آن را به قسمی از اقسام عرض غریب اضافه کردند. اما بعد از آنکه واضح شد که منظور از عروض منشئیه حقیقیست نه محل بودن همچنین واضح شد که: منظور از مساوات و اعمیت و اخصیت آن چیزیست که به حسب مورد خارجی منشا باشد فرقی نمیکند که با موضوع متحد در وجود باشد یا نه، چرا که منشئیت و در پی آمدن فرقی نمیکند که منشا متحد در وجود با ناشی باشد یا مباین با آن و بر این اساس عارض بواسطه امر مباین قسم جدیدی برای عرض غریب نیست بلکه اگر واسطه در پی اش نفس موضوع باشد عرض ذاتیست و گرنه عرض غریب است. 👈👈ملاحظه میکنید که فهم اشتباه محقق عراقی و تفسیر اشتباه اصولیون از عَرَض ذاتی باعث شده که شهید صدر چندین صفحه را به تصحیح این مطلب اختصاص دهند و همچنین تصریح کنند که موضوع داشتن یک علم که امری ارتکازی است بواسطه دو اشتباه که یکی از آنها مربوط به فهم اشتباه از عرض ذاتی میشود که نکته ای فلسفی است مورد شک قرار گرفته. لذا باید گفت این طرز تحصیل فلسفه و برخورد با مسائل آن باعث شده خلط و پیچش عجیبی در مباحث بوجود آید و وقت زیادی برای اثبات و نقض این قواعد گرفته شود. حتی میتوان گفت که این سنخ دخالت اصولیون در مباحث فلسفی باعث شده شاهد فلسفه ای مختص به علم اصول باشیم چرا که قواعد فلسفی را در غیر جایگاه خود استفاده میکنند و برای اثبات جریان آنها به فلسفه پردازی و استدلالات فلسفی روی آورده اند و این خود یکی از مسائلیست که باعث شده تورم و آماس در مباحث اصولی بوجود آید. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) ۹ ۱۰ 👈👈این مباحث تدریس هم، شده است که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆مباحث مطرح شده نظر نهایی نیست، مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆اشکال علمی ورود فلسفه به علم اصول: هر علمی فضای علمی خاص خود را دارد و سنخ تحلیلات خاص خود را میطلبد. 🔆اصولا عدم تداخل سنخ تحلیلات یک علم در علم دیگر از نشانه های سلامت ذوق یک عالم است. تحلیل علمی این مطلب از کارهای مشکلیست که بیانی واضح و تحلیلی دقیق میطلبد آنچه در این زمینه به ذهن میرسد این است که: مباحث این علم در ابتدا مربوط به مباحث الفاظ است که این مباحث قطعا عرفی و عقلائی است و سنخ تحلیلات فلسفی با سنخ تحلیلت عرفی عقلائی متفاوت بوده و نگاه فلاسفه به مباحث الفاظ از زاویه فلسفی است نه از زاویه عقلائی و عرفی به عنوان مثال نگاه اندکاک لفظ در معنی باعث شده تا عده ای استعمال یک لفظ در چند معنی را محال بدانند اما با نگاه و تحلیل عقلائی و عرفی این امر نه تنها ممکن است بلکه واقع شده و همانطور که مشهور است لفظ (عین) چندین معنای مختلف دارد . به عبارت علمی و دقیقتر باید گفت ملا ک صدق قضایای اصولی در اینجا با ملاک صدق قضایای فلسفی متفاوت است و سنخ تحلیل نیز تفاوت دارد. نوع دیگر مباحث که در اصول مطرح است مباحث ملازمات عقلیست چرا که گاهی عقل حکم به ملازمه بین یکی از احکام خود با احکام شرع میکند که به مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلی تقسیم میشود آنچه حجت است مستقلات است که نوعا باز گشت به حسن عدل و قبح ظلم میکند در این مباحث هم صرفا آنچه عقل میفهمد حجت است و تحلیلات فلسفی اگر هم حکمی در زمینه عدل باری تعالی داشته باشد از این زاویه است که آنچه به ظاهر ظلم دیده میشود ظلم نیست بلکه در نظام احسن این عالم اصولا ظلمی وجود نداشته و امور عدمی ظلم یا نقص محسوب نمیشود و لذا زاویه بحث وجود یا عدم وجود ظلم است نه حکم فقهی ملازم با حسن عدل یا قبح ظلم علاوه بر اینکه حسن عدل و قبح ظلم به مباحث کلامی بیشتر شبیه است تا فلسفه. به بیان دیگر در این مباحث زاویه بحث اصولی و فلسفی متفاوت است. 🔆مباحث دیگر علم اصول شامل اصول عملیه است که این مباحث هم چه عقل به آنها حکم کند چه شرع، فلسفه ارتباطی به این مباحث پیدا نمیکند چرا که اگر عقل حکم کند فهم فلسفی و غیر فلسفی دخالتی ندارد و حجت است البته در مباحث فلسفی به تحلیل نظام عالم می پردازند تا تحلیل مبانی و نظام تشریع و در علم کلام بیشتر به مبانی نظام تشریع پرداخته میشود تا در فلسفه و اگر شرع حکم کند از احادیث فهمیده میشود که این فهم هم باید عرفی باشد نه فلسفی. 👈به بیان دیگر هیچ سنخیت و تطابقی در اهداف علم اصول و فلسفه در این بحث دیده نمیشود و در این مباحث هیچ ارتباطی با هم ندارند. 🔆مطلب دیگر اینکه مباحث فلسفه به سه نوع اساسی بازگشت می کند 1) طبیعیات: بعضی از این مباحث صحیح و بعضی هم صحت و سقمشان قابل تحقیق است و بدون شک با رشد علوم طبیعی ثابت شده که بعضی از مباحث فلسفی مردود است به هر حال صحت یا عدم صحت آنها ارتباط و دخالتی در مباحث اصولی ندارد. 2) مباحث معقولات ثانیه: مثل مواد ثلاث، علت ومعلول و مقولات عشر این مباحث حاصل تجریدات عقلی و تحلیلات فلسفی مختص به فلاسفه اسلامیست و سنخ این تحلیلات هم با علم اصول تناسبی ندارد چرا که بحث رابطه علت و معلول در تکوین با تشریع متفاوت است و احکام علوم اعتباری با علوم تکوینی متفاوت لذا در احکام طهارت و نجاست با آسان گیری خاصی از شارع مواجه میشویم حال آنکه شارع دست از نجاست آنها هم بر نداشته مثل جواز نماز خواندن با لباسی که کمتر از یک درهم به خون آغشته است. 3) مباحث الاهیات به معنی الاخص: این مباحث مرتبط با مبدا و معاد است در این مباحث هم فلسفه از زاویه اثبات فلسفی، مبانی فلسفی این مسائل، کیفیت، مراحل و چگونگی این مسائل به آنها می پردازد و از این جهت که این مباحث پایه چه قوانینی در تشریع قرار میگیرند مسائل را بررسی نمیکند لذا زاویه تحلیلات فلسفی باز متفاوت است. 👈👈👈نتیجه: مسائل مباحث اصولی و سنخ تحلیل آنها و همچنین مسائل مباحث فلسفی و سنخ تحلیل آنها و همینطور اهداف و زوایای مباحث فلسفی و مباحث اصولی تناسب و تشابهی با هم ندارند و لذا همانطور که ذوق سلیم اقتضا میکند برهان علمی هم اقتضا دارد که قواعد و سنخ تحلیلات فلسفی و مسائل و سنخ تحلیلات اصولی را از هم جدا کنیم تا علم اصول راه صحیح و علمی خود را طی کند. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) ۱۰ ۱۱ 👈👈این مباحث تدریس هم، شده است که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆مباحث مطرح شده نظر نهایی نیست، مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆چند نکته برای محصلین فقه و اصول نکته اول: طلابی که به تحصیل فقه و اصول مشغولند و دوستدار ادامه این علوم هستند باید از ابتدا به تحقیق در مورد این نکته بپردازند که کدام مشی مقتضای تحقیق و مستدل و مبرهن یا مورد پسند آنهاست و برنامه تحصیلی و اجتهادی خود را با توجه به این مبانی سامان دهند و استاد خود را با توجه به این مباحث انتخاب کنند تا بعد از مدتی تحصیل در مباحث فقه و اصول سردر گم نباشند و راه خود را به طور صحیح بپیمایند. نکته دوم: اگر فردی احساس میکند با تحصیل فلسفه فهم عرفی او به هم ریخته و دقتهای زیادی به خرج میدهد بهتر است بین تحصیل فلسفه و فقه و اصول یکی را انتخاب کند و اگر خواهان تحصیل فقه و اصول است تحصیل فلسفه را رها کند. نکته سوم: بهتر است اساتید فقه و اصول از ابتدا مبنای خود را انتخاب کنند و به دخالت یا عدم دخالت فلسفه در فقه و اصول بپردازند و از تحصیل فلسفه در خلال علم اصول بپرهیزند چراکه یکی از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر علم اصول شده همین تحصیل فلسفه در خلال علم اصول است که باعث شده قواعد فلسفی و کاربرد و جایگاه آنها به طور صحیح شناخته نشوند و قواعد در غیر جایگاه خود و اصطلاحات در غیر کاربرد خود استفاده شوند. @salmanraoofi
هدایت شده از وحید یامین پور
🔺️بزرگترین دزدی تاریخ ایران 🆔️ @yaminpour
⛔️| حوزه‌ی انقلابی،حوزه‌ی سکولار حفظه الله حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشه‌ای حرفی میزند، که علی‌الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیده‌ی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصله‌ی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصله‌ای وجود دارد. بنابراین حوزه‌های علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ @salmanraoofi