eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
🔴 پالرمو از نگاهی دیگر !! ⏪ این روزها شاهد کشمکش های عجیبی بر سر موضوع تصویب یا عدم تصویب یک معاهده ی به ظاهر اقتصادی هستیم. ♦️ از سوئی دولت با تمام توان و مجلس شورای اسلامی با توان دو سومی بدون روتوش خواستار تصویب و پیوستن ایران به اف ای تی اف و تمام کنوانسیون ها و ملحقاتش هستند. ♦️ و از سوی دیگر شورای نگهبان و اکثر اعضای مجمع تشخیص مصلحت و نیز برخی چهرهای سیاسی و حوزوی به شدت مخالف بوده ، و این معاهده را استعماری می خوانند و از تمام ظرفیت های خود جهت عدم تصویب این معاهده استفاده می کنند. 🔴 اما آنچه ذهن انسان را به خود مشغول می سازد این است که: ⬇️ ♦️ هر شخص عاقلی می داند برجام قطعا و مسلما از جهات امنیتی و اقتصادی از حساسیت بیشتری برخوردار بود اما چه شد که تقریبا تمام نهادهای حاکمیتی و چهره های مخالف حوزوی و غیر حوزوی در زمان تصویب برجام یا سکوت کردند یا موافق آن بودند . به راستی چه دستی و چه برنامه ای در کار بود که مجلس در ۲۰ دقیقه و شورای نگهبان در یک روز تکلیف برجام را یکسره کند؟! ♦️ حال آنکه امروز برای تصویب چنین معاهده ای به شدت استدلال می آورند که این معاهده استعماری است ؟ ⏪ نا گفته نماند که در باطل بودن اف ای تی اف شکی نداریم، و توطئه آمیز بودن آن را روشن می بینیم. 🔴 اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که چرا باید مسائل در این سطح از اهمیت میان مردم و خصوصا طلاب و حوزه مطرح شود؟! ♦️ به نظر می رسد در صورت عدم تصویب این معاهده دولت محترم البته نمی دانیم در چه سطحی اعلام خواهد نمود حوزه و علما نگذاشتند رونق اقتصادی ایجاد شود!! اینان مخالف برخورد با پولشویی اند؟! ♦️ یادتان هست در گیر و دار تصویب برجام دلواپسان را کاسبان تحریم نامیدند؟ 🔴 جبهه ی نیروی انقلاب باید خوراک فکری و استدلالی متناسب توده های جامعه در همه سطوح را جهت مخالفت با این معاهده آماده کرده و نسبت به دفع این توطئه آماده باشند! ⏪ بعید نیست حمله به حوزه در قالب ناکارآمدی و بحث بودجه و سایر اتهامات ناروا ، یک توطئه شوم جهت مقصر جلوه دادن حوزه انقلابی و غیر سکولار در مشکلات اقتصادی کشور باشد. و از سوی دیگر، نسخه ی نشست ها و مجمع های همسو با دولت بهترین الگو و روش در حوزه به جامعه معرفی شود. eitaa.com/sharehnews @rozaneebefarda
🔆کرسی ترویجی «کارآمدی نظام اسلامی در عرصه خانواده» 🔆جایگاه خانواده در سیاستگذاری های کلان جمهوری اسلامی ایران 🔆ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر نقی پور فرد 🔆دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر رهدار 🔆ناقدان: حجت الاسلام دکتر سوزنچی - حجت الاسلام دکتر عالم زاده نوری @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اطلاع‌نگاشت| سبک زندگی فاطمی 🔺️ بخشهایی از سبک زندگی #حضرت_فاطمه_زهرا سلام‌الله‌علیها، مطرح شده در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 👈 رهبرانقلاب: در زندگی فاطمه‌ی زهرا باید دقیق شد، با نگاهی نو آن زندگی را شناخت، فهمید و به معنای واقعی کلمه آن را #الگو قرار داد. 💻 @Khamenei_ir
27 (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 📚فی الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ « وَ كَانَتْ هُذَيْلٌ بَعَثَتْ رَجُلًا يُقَالُ لَهُ ابْنُ الْأَكْوَعِ أَيَّامَ الْفَتْحِ عَيْناً عَلَى النَّبِيِّ ع حَتَّى عَلِمَ عِلْمَهُ فَجَاءَ إِلَى هُذَيْلٍ بِخَبَرِهِ فَأُسِرَ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَمَرَّ بِهِ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَلَمَّا رَآهُ أَقْبَلَ عَلَى رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَ قَالَ عَدُوُّ اللَّهِ الَّذِي كَانَ عَيْناً عَلَيْنَا هَا هُوَ أَسِيرٌ فَاقْتُلْهُ فَضَرَبَ الْأَنْصَارِيُّ عُنُقَهُ وَ بَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ ص فَكَرِهَهُ وَ قَالَ أَ لَمْ آمُرْكُمْ أَنْ لَا تَقْتُلُوا أَسِيراً. وَ قُتِلَ بَعْدَهُ جَمِيلُ بْنُ مَعْمَرِ بْنِ زُهَيْرٍ وَ هُوَ أَسِيرٌ. فَبَعَثَ النَّبِيُّ ص إِلَى الْأَنْصَارِ وَ هُوَ مُغْضَبٌ فَقَالَ مَا حَمَلَكُمْ عَلَى قَتْلِهِ وَ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ أَلَّا تَقْتُلُوا أَسِيراً فَقَالُوا إِنَّمَا قَتَلْنَا بِقَوْلِ عُمَرَ فَأَعْرَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَتَّى كَلَّمَهُ عُمَيْرُ بْنُ وَهْبٍ فِي الصَّفْحِ عَنْ ذَلِكَ .» 🔹ترجمه: در ارشاد به شناخت حجتهای خدا بر بندگان آمده : و قبيله هذيل مردى را كه نامش ابن اكوع بود در جنگ فتح بعنوان جاسوسى همراه پيغمبر (ص) فرستاده بودند كه از جريان كار آن حضرت آنها را آگاه كند و او جريان را بهذيل رساند و اين ابن اكوع در جنگ حنين اسير شد پس عمر بن خطاب بر او گذر كرد و چون او را بديد نزد مردى از انصار مدينه آمد و گفت: اين دشمن خدا كه جاسوس ما بود اكنون اسير شده او را بكش، پس آن مرد انصارى گردن او را زد، اين خبر بگوش پيغمبر (ص) رسيده از اين كار چهره درهم كشيد و فرمود : مگر دستور ندادم كه اسيران را نكشيد ، و پس از او جميل بن معمر بن زهير نيز كه از اسيران بود كشته شد، پس رسول خدا (ص) كسی بنزد انصار فرستاد ، در حالى كه خشمناك بود فرمود : چه شما را بر آن داشت كه او را بكشيد ، با اينكه فرستاده من پيش شما آمد كه اسيران را نكشيد؟ گفتند: ما بگفته عمر او را كشتيم، حضرت رو از ايشان گردانده (و ديگر با آنان سخن نگفت) تا آنكه عمير بن وهب در اين باره با آن حضرت سخن گفت و خواهش كرد كه از ايشان بگذرد . @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
حمایت صریح از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در بخشی از یادداشت ٬ ضمن تخریب مستقیم ٬ از با یاد شده است: 🔸تشکل اساتید گروهی است که درانتخابات ریاست جمهوری از ابراهیم رئیسی حمایت کرد. در مقابلِ این گروه، "نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم" قرار دارد که بر حفظ استقلال حوزه علمیه تاکید دارند و آیت الله محمدجواد علوی بروجردی، نوه آیت الله بروجردی، ازجمله چهره های شاخص آن است. 🔹برخلاف نشست دوره ای اساتید که روحانیون شاخصی در آن حضور دارند، در گروه تشکل اساتید کمتر چهره شاخص حوزوی را می توان یافت. 🔻متن کامل یادداشت در لینک ذیل: 👇 http://www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-45314044 @rozaneebefarda
🔆از حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها روایت شده است که فرمودند: منْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. 🔆هر کس عبادت خالص خود را بسوی خداوند فرا فرستد، خداوند عزّوجلّ بالاترین مصلحت او را به سوی او نازل می فرماید 📚 «بحارالانوار» ج ۷۰ ص ۲۴۹ @salmanraoofi
باسمه تعالی به تازگی معلوم شده ۳۰ درس خارج حج در قم برگزار می شود فارغ از قوت و ضعف این دروس اگر حرف یکی از بزرگان مبنی بر ۳۰۰ درس خارج در قم درست باشد باید گفت حدودا یک دهم دروس خارج، دروس خارج حج است بقیه دروس هم تکرار همین مکررات طهارت و صلاه و بیع است و اشکال به فلان قیل و قال انصافا سطح عموم دروس خارج قم پایین است چه از حیث تتبع چه از حیث تحقیق و نکته سنجی و چه از حیث نظرات ابتکاری علت این دروس تکراری و نبود دروس در ابواب کمتر مورد تحقیق قرار گرفته هم این است که درس گفتن در ابواب و مسائلی که کمتر مورد قیل و قال قرار گرفته قدرت فراوانی میخواهد که نوعا در دروس خارج یافت نمی شود وقتی جایی اقوال فراوان باشد اقلا ۶۰ درصد درس به همین اقوال میگذرد بالاخره ۲۰ تا ۳۰ درصد هم اشکال بزرگان به یکدیگر ۵ تا ۱۰ درصد هم آن بزرگوار خارج گو به همین اشکالات اشکال می کند و بحث تمام می شود البته بسیار کم بزرگانی هم در این ابواب درس گفته اند تا به عمق و دقت بیشتری برسند به هر حال اگر دنبال بحثهای نو و تحقیقی و یا ابتکاری باشید از نظر حقیر این چهار درس از نظر قوت و یا حرف جدید ممتاز هستند ۱. درس آیت الله شب زنده دار ایشان در باب امر به معروف و نهی از منکر سه سال است که مشغول بحث هستند و بینی و بین الله حوصله ایشان در تتبع در آراء و تحقیق و نقض و ابرام در افکار و پاسخ به اشکالات در درس چه در فقه و چه در اصول ستودنی است ۲. درس استاد عزیزم آیت الله سید محسن خرازی دام ظله شاهد بنده کتاب عمده الاصول و همچنین کتاب البحوث الهامه فی المکاسب المحرمه است که اکثر فروعات جدید با قوت ستودنی در مثل بانک و تلقیح مصنوعی، ترور و ... از حدود بیست سال پیش مورد بحث ایشان قرار گرفته است همچنین عنایت امثال آیت الله العظمی شبیری و آیت الله محقق داماد و بزرگان دیگری به ایشان در مباحث فقهی و اصولی ۳. رهبر معظم انقلاب حفظه الله که مقایسه تقریر غنای ایشان در شماره ۸۹ و ۹۰ مجله فقه اهل بیت عربی و باقی دروس ایشان با بزرگان دیگر شاهد خوبی است علاوه بر شهادت آیت الله شاهرودی ره و همچنین آیت الله شب زنده دار و مومن حفظهم الله ۴. آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله که در اصول و فقه تحقیقا بعد از شیخ اعظم ایشان در هر دو علم صاحب مکتب و مبانی جدید و قابل توجهی هستند ادام الله ظلّهم علی رووس المسلمین شاید هم افرادی هستند که قوی یا دارای نظرات بکر قابل توجه هستند ولی بنده در تتبع به آنها نرسیدم گرچه مدرس مشهور و مسنّی نیست الا اینکه در درسشان شرکت کرده یا تقریرات درسشان را به اندازه یکسال دیده ام. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ @salmanraoofi
حفظه الله 🔆فرهنگِ کمک به نظام امروز هر کس برای تعلیم و تربیت وارد حوزه میشود، باید این در ذهنش باشد که من امروز به اندازه وسع و توانم، طلبه فاضل، مدرّس معروف، مرجع یا از ارکان حوزه می شوم تا به نظام جمهوری اسلامی و مسؤولانش کمک کنم. طلبه باید از ابتدا تا پایان، این روال و مسیر را در نظر داشته باشد. این، باید در حوزه علمیّه به یک فرهنگ تبدیل شود. ۱۳۷۴/۹/۱۶ @salmanraoofi
باسمه تعالی اخیرا حفظه الله در دیدار با مردم قم در ۱۹ دی درباره تغییر فضای انقلابی قم و وجود انگیزه هایی برای این مساله هشدار دادند. در این راستا عده ای خواستار خانه تکانی در تشکل حوزوی شدند. تعدادی از تشکلها و طلاب انقلابی هم در نامه ای خطاب به معظم له با آوردن عذر تقصیر قول دادند به تشریح مبانی اسلام ناب بپردازند که نشان میدهد تحلیل درستی از مساله ندارند. فارغ از قصد داشتن یا نداشتن چنین اموری، جایگاهی که بخواهند چنین کاری کنند نداشته، ندارند و نخواهند داشت که در بررسی امور حوزه استدلالم به این مطلب را ارائه خواهم کرد. بنابراین تغییر فضای انقلابی قم در بین مردم فارغ از فضای حوزه راه واضحی دارد که در تهران آزموده شده 🔆نشر فساد و تباهی در بین مردم با نصب مسئولین فاسد سیاسی و فرهنگی پر واضح است که همه امور شهر قم خصوصا مسائل فرهنگی آن توسط استاندار، فرماندار، شهردار و مسئول ارشاد قم تهیه، تنظیم و مورد تغییر قرار می گیرد و فضای کلان فرهنگی شهر قم را تغییر می دهد این افراد هم با دو کار اساسی کل فضای فرهنگی قم را تحت تاثیر قرار می دهند یک نشر فساد دو رسیدگی نکردن به مناطق محروم همین الگو با همین راهکار اساسی در تمام شهرهای مذهبی در حال اجراست به عنوان نمونه ایجاد فرهنگسرا در مناطق مستضعف، که با ارائه برنامه هایی مثل آموزش موسیقی و تئاتر و حذف برنامه های مذهبی، قشر مستضعف را که به طور معمول به دین و تدیّن گرایش دارند با آموزش مسائلی که نوعا با بی بند و باری همراه است به سمت فساد سوق می دهند در همین راستا در نیروگاه قم، فرهنگسرا احداث شده و در پشت در هزاره هشتم طلاب هم یک مرکز فرهنگی ساخته شده که هنوز به علت آسفالت نشدن جاده راه اندازی نشده است. نمونه دیگر برگزاری تئاترهای مبتذل در سطح شهر قم است که اخیرا بنرهای تبلیغی آن به کرّات به چشم می خورد. همچنین ایجاد مراکز آموزش موسیقی و تئاتر که به وفور در سطح قم مشاهده می شود به عنوان مثال مرکز آموزش موسیقی ای در نزدیکی میدان سپاه در بلوار جمهوری و مرکز آموزش تئاتری به تازگی روبروی شهرک مهدیه طلاب در پشت ساختمان های بلوار غدیر احداث شده که شهرداری به سرعت در حال رسیدگی به این محل است گرچه قبلا با وجود انبارهای متعدد و با توجه به اینکه نقطه ارتباط پردیسان و جاده کمربندی و بیمارستان امام رضا علیه السلام و محل پر رفت و آمدی بود مورد اعتنا برای رسیدگی و جدول گزاری و ... نبود. نمونه آخر تبلیغات مبتذلی است که اخیرا توسط هتل پارسیان و مزون های عروس در پر رفت و آمدترین محل های قم مشاهده می شود. اصولا مراکزی که سبک زندگی را در قم تغییر می دهند به سرعت در حال ساخت و ساز هستند به عنوان نمونه ۱. کافی شاپها ۲. فروشگاه های بزرگ(معروف به مال) ۳. رستورانهای کذایی مثل رستوران تازه تاسیس ایتالیایی در قم ۴. فرهنگسراها ۵. عکاسیها و مزونهای کذایی عروس و تبلیغات در کل شهر ۶. مراکز آموزش موسیقی و تئاتر که به سرعت در قم در حال رشدند ۷. مراکز طراحی مد که در قم هم تاسیس شده و مهمتر از همه نصب استانداری است که کاملا با روحانیت و رهبر معظم انقلاب حفظه الله زاویه دارد گرچه ایشان در اولین کار خود به حضور مراجع معظم رفت و مراجع هم بدون دانستن سوابقشان این فرد را پذیرش کردند در حالیکه به نظر می رسد مراجعی چون آیت الله العظمی مکارم و نوری همدانی باید در اولین اقدام از نماینده قم جناب آقای لاریجانی و رییس جمهور درخواست اکید برای تعویض این فرد داشته باشند. کار دوم رسیدگی نکردن به مناطق محروم که باعث نارضایتی افراد مستضعف از جمهوری اسلامی می شود و این مساله ای نیست که احتیاج به مثال داشته باشد مراجع معظم تقلید، مدرسین متوجه اهمیت فرهنگ انقلابی، ائمه جمعه، مدیر حوزه ها و عموم حوزویان اگر میخواهند فضای شهر انقلابی بماند باید کارهای زیر را پیگیری کنند ۱. استاندار، فرماندار، شهردار و مسئول ارشاد قم با کسب نظر مثبت از مراجع و ائمه جمعه در استان قم نصب شده و این مساله تبدیل به رویه در قم و تمام شهرستانها شود ۲. مراکز آموزش موسیقی و تئاتر در قم نباشد یا بیش از ۳ مرکز نباشد که آن مراکز هم تحت نظر شورای امر به معروف استان فعالیت کنند ۳. تمام کافی شاپها، رستورانها و مزونهای عروس و هتلها با نظارت مرکز امر به معروف استان که به کیفیت عمومی کار آنجا و شئونات اسلامی آن، نظارت دارند فعالیت کنند ۴. تمام مراکز تجاری بزرگ ملزم به داشتن نمازخانه ی متناسب با متراژ آن مرکز تجاری باشند و یک امام جماعت صالح، متناسب و فعال برای فعالیتهای مناسب فرهنگی در آن مرکز تجاری نصب شود اما در حوزه مساله کمرنگ شدن انقلاب را باید در امور دیگری پیگیری کرد که در این باره مطالبی خواهم نوشت ان شاء الله و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ @salmanraoofi
هدایت شده از بسیج طلاب مدرسه مدینه العلم
💠 در آمدی بر نظام اقتصادی اسلامی 🔰استاد : حجت الاسلام و المسلمین حسنی مولف کتاب "نظام نوین بانکداری اسلامی" ♦️زمان : چهارشنبه ، ۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۱ الی ۱۲ ♦️مکان : خیابان امام خمینی (ره)، جنب بیمارستان خرمی، مدرسه علمیه مدینه العلم 💢 بسیج مدرسه مدینه العلم 👇👇👇 https://eitaa.com/basijmadineh
#معرفی_کتاب 🔆نام کتاب: فدک و العوالی او الحوائط السبعه فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب 🔆مؤلّف: سید محمد باقر حسینی جلالی @salmanraoofi
🔆نام کتاب: فدک و العوالی او الحوائط السبعه فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب 💎 مؤلّف: سید محمد باقر حسینی جلالی 🔆توضیحاتی پیرامون کتاب از کتاب فدک و العوالی او الحوائط السبعه فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب که از استاد بسیار مهمی است. نگاشته ی سید محمد باقر حسینی جلالی 🔆این کتاب در مورد فدک جامع ترین، مهم ترین و مستندترین و دقیق ترین کتاب است. سال های سال قبل که همراه دوستان عزیز، کتاب سال ولایت را برگزار می کردیم و هر سالی، یکی از معصومان علیهم السلام جایزه ویژه داشتند، آن سالی که حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان جایزه ی ویژه مطرح بود، این کتاب، کتاب برگزیده ی کتاب سال ولایت شد و برای ارزیابی که به محضر علما فرستاده بودیم، یکی از عالمان در نهایت هوشمندی، درباره ی کتاب فقط یک جمله نوشته بودند و آن " کل الصید فی جوف الفراء " ؛ مثل عربی است، وقتی می خواهند بگویند که همه چیز در همین است. در این موضوع، این سخن به کمال است و تمام است و چیزی نمانده است، یا در این حادثه یا در این پدیده، می گویند "کل الصید فی جوف الفراء". یعنی می خواستند بفرمایند درباره ی فدک، آخرین حرف را زدند. 🔆این کتاب غیر از تلاش های بسیار جدی و دقیق این بزرگوار که سالیانی البته از نشر آن گذشته و در آن روزگاران، سنین جوانی را می گذراندند. از تأملات، یاری ها و دقت ها و باریک بینی های عالم بسیار بزرگ و محقق عالی قدری برخوردار است که احتمالاً چون راضی نباشند من اسمشان را نمی برم. ولی می دانم که یکی از زمینه ها و مقدماتی که اطمینان را برای محتوای این کتاب افزون و افزون می کند، به یاری رسانی آن عالم جلیل القدر است که در تاریخ اسلام مخصوصاً صدر اسلام و در جریانات تاریخ صدر اسلام مثل کتابت حدیث و جریانات مرتبط با این مباحث، یا بی نظیرند یا کم نظیر. 🔆کتاب در ابوابی شکل گرفته است. باب اول قدک به عنوان بخشی از املاک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، گزارش شده است و بعد بوستان های هفت گانه، چون آن چه که در اختیار حضرت زهرا سلام الله علیها بود، فقط فدک نبود و باغ و بوستان های دیگری هم بود. در باب سوم فدک به لحاظ جغرافیایی و تاریخی و حادثه ای که بر آن رفته و بعد در اختیار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، گذاشته شده، بررسی شده و به لحاظ اقتصادی و جایگاه مالی و حد و حدود قیمت آن بررسی شده است. در باب چهارم، انعکاس ماجرای فدک در حدیث است. در باب پنجم در قرآن است. و بیان بسیار بسیار دقیق فخرالدین رازی که آیه ی مشهور در مباحث کلامی و اصولی که خداوند سبحان حقایق را برای مردمان آگاه می کند، تا مردم در قیامت حجتی علیه خدا نداشته باشند. لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ . فخرالدین رازی می گوید که بر اساس این اگر بنا بود گفته شود که فدک از آن فاطمه زهرا سلام الله علیها نیست، باید به خود پیامبر و حضرت فاطمه و حضرت علی علیهم السلام می فرمودند. چگونه امکان دارد، تصور شود آن کسی که درگیر مسأله است و مورد نیاز اوست، آگاهی از ابعاد آن، به او خبر رسانده نشود و به کسی که لا من قریب و لا من بعید ربطی به قصه ندارد، یعنی خلیفه ی اول، به او گفته شود. بحث بسیار مهمی است این بحث. @salmanraoofi
# معرفی_کتاب 🔆فدک در تاریخ به گستردگی گزارش شده، از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تا قرن ها بعد تا زمان خلفای عباسی، فراز و فرودهایی که داشته و گاهی خلیفه ای کلاً می گرفته، گاهی پس می داده، گاهی بخشی را می داده به فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها. قصه اش در تاریخ گسترده است و مهم. آن چه که خیلی خیلی مهم است، آن است که ثابت شود، فدک مِلک طِلق حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بوده و آن را به حضرت فاطمه سلام الله علیها واگذار کردند. یعنی به اصطلاح مال شأنی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نبوده و مال شخصی ایشان بوده است. این هم در باب هفتم به گستردگی مورد بحث قرار گرفته و از همه ی این بحث ها مهم، روایتی است که برای اولین بار در تاریخ اسلام بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، ساخته شد و برای اولین بار هم نقد شد در همین حادثه، یعنی خلیفه ی اول، شخصاً این روایت را ساخته است: نحن معاشر الانبیاء لانورث ماترکناه صدقه. دو جور علماء قرائت کردند. معنا خیلی تفاوت نمی کند. و برای اولین بار هم بعد از رسول الله نقد متن اتفاق افتاد. یعنی حضرت فاطمه سلام الله علیها آن را ارجاع دادند به قرآن و فرمودند: و فی کتاب الله که شما باید از پدرتان ارث ببرید و من ارث نمی برم؟ هذا کتاب الله. این کتاب خدا در بین ماست که حکایت می کنند و بعد داستان ارث بردن از انبیاء را گزارش کردند. این بخش هم بسیار بسیار عالمانه بحث شده است و. خیلی دقیق بحث شده است و دیدگاه بعضی از عالمان مکتب خلفا هم در آن گزارش شده است. 🔆به هر حال کتاب فدک، به نظر من و بسیاری، حقاً و انصافاً بی نظیر است. البته به زبان عربی است. زبان عربی بسیار روان، خواندنی و جالب و مستند و دقیق. هیچ مطلبی در آن بدون استناد منابع دسته اول نیامده است. مؤلف بیش از 250 منبع دسته اول در پژوهش های نوآیین را دیدند و کتاب را تدوین کردند و عرضه کردند. 🔆برای همه ی فاضلانی که در جستجوی مباحثی از این دست هستند، قطعاً خواندنی خواهد بود. برای همه ی کسانی که می توانند با این گونه مباحث به زبان عربی ارتباط برقرار بکنند، توصیه می کنم که این کتاب را از سر دقت بخوانند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢با کلیات ابوالبقا، رَه به منزل نمی برید! 💢دست کم به آنچه که خود میگویید التزام عملی داشته باشید! 💢معصومین (علیهم السلام) شان رسالت و امامت را، بهتر از شما میدانند! گزیده ای از یادداشت اختصاصی "حجت الاسلام علی امیری"، مدیر موسسه فقه الطب در نقد اظهارات اخیر استاد علیدوست و جناب آقای محقق داماد ◼️نقد اظهارات استاد علیدوست: 🔹وجه اشتراک هر سه سخنران این نشست یک چیز بود! بی اطلاعی تام و تمام از دانش طب قدیم و عدم تسلط و تبحر به مرویات طبی! این حدس و گمان بنده نیست، بلکه صراحت کلام و صدق بیان خود اعزه بوده است. به اعتراف آقایان، هیچ کدام کمترین اطلاعی از علم طب نداشته و حتی منقولات طبی را هم برای یک بار به طور مستوفا مورد تعمق و تفحص ژرف قرار نداده اند. 🔹عجب است و اندوه! که چگونه می شود «روش شناسی استنباط در روایات طبی» موضوع سخن این حضرات باشد اما کمترین سر رشته ای از دو مولفه «طب» و «روایات طبی» نداشته باشند؟ 🔹از شما سروران می خواهم کمی در این عبارات جناب علیدوست غور نمایید: «باید سند و دلالت روایات طبی مورد ارزیابی قرار بگیرد»، «باید اصالت ظهور، اطمینان، ثقه، خبر غیر واحد در گزاره های طبی رعایت شود»، «مجتهد باید روایات امکنه و اهویه خاص را در نظر داشته باشد»، «مطالعه نصوص طبی، در کنار هم و گاه در طول هم باید باشد»، «مطالعه نصوص فارغ از عقل غلط هست و باید در کنار هم باشد» 🔹آنچه مرور شد، رئوس سخنان استاد علیدوست بود. نمی دانم تا کی میخواهیم با این کلیات ابوالبقایی بر سر خود شیره شیرین بمالیم! تا کی قرار است طلاب و دانشجویان را با مشتی گزاره های «باید باشد» و «باید بشود» مشغول نماییم؟ تا کی قرار است 🔹رجاء واثق دارم که حضرت استاد علیدوست می توانند با همین کلیات ابوالبقایی این نشست، در صد نشست دیگر، آن هم با صد موضوع متفاوت سخن بگویند. چرا که این کلیات قابلیت تطبیق و انطباق را با هر موضوع دیگری نیز دارد. چرا که در هر موضوعی «باید اسناد بررسی بشود»، «باید دلالات روشن بشود»، «باید عقل در کنار استنباط باشد» و... . آخر از این همه «باید باید» و «بشود بشود» خسته نشده اید؟ ◼️نقد اظهارات محقق داماد: 🔹 یکی از شاه بیت های کلام محقق داماد، تاکید بر سند و رجال احادیث بوده است، تا جایی که اساس وجود حدیث معتبر طبی را انکار کردند. 🔹اما از قضا طولی نکشید که ایشان در همین مجلس عدم التزام علمی و عملی خودشان را نشان دادند و دست کم دو بار کلام خود را نقض نمودند. 🔹 نقض اول آنجا بود که ایشان برای خلع ید نمودن معصومین از علم طب، به کتاب معلوم الحال «مقتل امیر المومنین» از جناب «ابن ابی الدنیا» استناد کردند که آری، هنگام شهادت امیرالمومنین (ع) بر بالین ایشان طبیب حاضر کردند و این خود نشان از بی اطلاعی ائمه علیهم السلام از علم طب دارد! 🔹نقض دوم آنجا بود که ایشان پرده از تفکر شاذ خود برداشتند و بدون توجه به اولیات کلامی شیعه و با استناد به حدیث مجعوله «تابیر نخل» حدیثی مجعول را از منابع اهل سنت نقل نمودند که حضرت فرموده اند: «انتم بامور دنیاکم اعرف منی». اقای محقق داماد با اعتماد به نفس مثال زدنی خود، کرارا و مرارا می فرمودند: «شان اسلام و ائمه این نیست که در علم طب دخالت کنند و مثلا برای معده من و شما نسخه بدهند». از ایشان میخواهم قدری بیشتر اوراق مکتوب و معتبر روایات طبی را مرور نمایند، چرا که یحتمل یا ایشان غفلت از دیدن این حجم عظیم روایی داشته اند یا اساسا دیده بصیری برای دیدن حجم عظیمی از معارف معتبر طبی ندارند. 🔹استاد محقق داماد، فرمودند: «راویان احادیث طبی، نه محدثان بلکه عطاران کهن بوده اند و بسیاری از احادیث طبی از طریق عطاران نقل شده است». 🔹 بسیار مُتَباعِد است که ایشان ندانند که عنایت به منبع مکتوب احادیث، یکی از محورهای اصلی قدما در فرایند ارزیابی صدور حدیث و اعتبار سنجی آن بوده است و مُستبعَد آنجاست که اساسا ندانند راوی هیچ نقشی به عنوان ملاک اعتبارسنجی در سیر تدوین احادیث شیعه در نزد قدما نداشته است. 🔹از آنجا که نقل حدیث در شیعه بر محور کتابت و نوشتار حدیث بوده و نه نقل شفاهی روایات، ارزیابی آن نیز غالبا مبتنی بر کتابت و نوشتار آن منبع حدیثی بوده است و نه شناخت احوالات راوی و رجال حدیث! بماند که شما حتی نمی توانید در اسناد روایات طبی کتب اربعه، حتی نام یک راوی عطار را نیز پیدا کنید. 🔽متن کامل یادداشت در آدرس زیر: yon.ir/14S1F 🆔 @feghahat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»: 🎬 فیلم قرآنی باید مبلغ ارزش‌های والای انسانی باشد، قرآن کتاب روز است برای همین آنچه انسان به آن نیاز دارد تماماً در قرآن وجود دارد. 🎬 اگر فیلمسازان در حوزه موضوعات اجتماعی از رهنمودهای قرآن کریم استفاده می‌کردند، شاهد نگاه سیاه به موضوعات اجتماعی نبودیم. 🎬 علما و روحانیون باید در حوزه فیلمنامه‌نویسی قرآنی و دینی حضور فعال و موثر داشته باشند، چون همه، امروز بر این امر معترف هستند که تاثیرگذاری یک فیلم قرآنی قابل مقایسه با یک خطابه و سخنرانی نیست، برای همین جامعه روحانیت ما هم باید از این ابزار استفاده کند تا بهتر و بیشتر مبلغ اسلام ناب محمدی(ص) باشد. 🎬علما و روحانیون باید در حوزه فیلمنامه‌نویسی قرآنی و دینی حضور فعال و موثر داشته باشند، چون تاثیرگذاری یک فیلم قرآنی قابل مقایسه با یک خطابه و سخنرانی نیست. متن‌کامل:👇 hawzahnews.com/detail/News/475870
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻حیدر رحیم‌پور ازغدی تبیین کرد: ☑️نقش انگلستان در تأسیس انجمن حجتیه/ خط اول انجمن حجتیه امام زمانی بود #حوزه/ خط اول انجمن، بسیار سیاسی و برای امام زمان(عج) بود. اما اینها سه جورند، سه قسمت اند، یک قسمتشان آش خورند، یک قسمتشان سرویس اند، یک قسمتشان هنوز نمی فهمند این انجمن، آن انجمن نیست. دقت می‌کنید؟ نمی‌فهمند. اصلاً تمام انجمنی‌هایی که الآن در انجمن هستند مستضعفند، یا ریالی‌اند یا فکری و یا آشی. مشروح گفت‌وگو:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/476279
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی، امروز در نشست خبری تشریح برنامه های بیستمین همایش #کتاب_سال_حوزه:🔻 🔹 این جشنواره برای ارتقاء و توسعه پژوهش‌های خوب و مناسب در عرصه علوم اسلامی است و امسال نیز بیستمین همایش به همراه دومین دوره مقالات علمی پژوهشی برگزار خواهد شد. 🔹 وجود حدود ۵ هزار استاد در حوزه های علمیه سراسر کشور 🔹 برپایی ۳۰۰ درس خارج فقه در سراسر کشور از نیمه‌های سال قبل دروس خارجی که به مسائل مستحدث و مورد نیاز نظام می‌پردازند تاسیس و حمایت می‌شوند 🔹 کمترین بودجه بیشترین جهاد حوزه‌ای که کمترین بودجه را دارد و بیشترین جهاد را کرده همیشه مورد مواخذه است؛ الان بسنجیم که خروجی حوزه در تولید علوم انسانی اسلامی چه مقدار است و خروجی دانشگاه چقدر بوده است؟ در چند روز آینده نمایشگاهی در دانشگاه تهران با هدف نشان دادن آثار منتخب حوزه در علوم انسانی و اسلامی داریم و تنها ۱۲ موسسه حوزوی این آثار را به نمایش خواهند گذاشت که حدود چهار هزار اثر است و ۱۳ جلد کتاب‌شناخت آن نیز آماده شده است. 🔹 #بودجه_حوزه با حدود ۶۰۰ مدرسه و ۷۰ مرکز تخصصی و پژوهشی به اندازه کمتر از بودجه دانشگاه تهران است http://hawzahnews.com/detail/News/476367
وضع و واضع و تقسیم وضع.pdf
423.9K
#اصول #اصول_مظفر وضع واضع و تقسیم وضع @osolion @salmanraoofi
اقسام وضع.pdf
254.9K
#اصول #اصول_مظفر اقسام وضع @osolion @salmanraoofi
بطلان قولین و زیاده ایضاح.pdf
156.8K
#اصول #اصول_مظفر @osolion @salmanraoofi
صحت حمل و عدم صحت سلب.pdf
349K
#اصول #اصول_مظفر صحت حمل و عدم صحت سلب @osolion @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
بخشنامه استانداری قم مبنی بر پرهیز مدیران از اسراف و ریخت و پاش/ ص۱ 🔶حاشیه درست در آستانه به فکر صرفه جویی افتاده است!! این یعنی برای شانه خالی کردن از پاسخگویی در برابر مسؤولیت تبیین ! در ماههای آتی مشخص خواهد شد که مدیریت استان عملا چقدر به این بخشنامه ملتزم می ماند. دولتی که هر سال بودجه تشریفاتش را چند برابر می کند و عملا از مدار خارج شده٬ از چه رو در این برهه٬ ژست گرفته است؟!! @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بخشنامه استانداری قم مبنی بر پرهیز مدیران از اسراف و ریخت و پاش/ ص۲ 🔶حاشیه درست در آستانه به فکر صرفه جویی افتاده است!! این یعنی برای شانه خالی کردن از پاسخگویی در برابر مسؤولیت تبیین ! در ماههای آتی مشخص خواهد شد که مدیریت استان عملا چقدر به این بخشنامه ملتزم می ماند. دولتی که هر سال بودجه تشریفاتش را چند برابر می کند و عملا از مدار خارج شده٬ از چه رو در این برهه٬ ژست گرفته است؟!! @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
♨️ نسخه‌ای که استکبار می‌پیچید، برای استعمار است آیت‌الله سیفی مازندرانی در جلسه پاسخ به سوالات در خصوص کنوانسیون : ● وظیفه ما این است که حکم شرع را در این موارد مستدل بیان کنیم؛ ● بدون شک از نظر آمریکا و اروپا و جامعه استکباری، سپاه قدس و گردانهایی که در مقابل داعش ایستادگی کردند، یک جرائم سازمان یافته فرامرزی است؛ در حالی که اینها به خود نمی‌گویند که از آن سر دنیا به کشورهای دیگر حمله می‌کنند. ● از نظر آنها جرائم سازمان فرامرزی یعنی سپاه قدس، حشدالشعبی عراق، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن می‌باشد. مبارزه مالی با نهادهای تروریسمی که یکی از مصوبات و بندهای CFT می‌باشد که جزء مصوبات استکباری و استعماری آنهاست. ● آمریکایی ها یک ملت را در یمن به خاک و خون کشیده اند حال اگر سپاه قدس و یا حزب الله لبنان برای کمک به مردم مظلوم سرزمین یمن برود آن را جنایت فرامرزی می‌دانند. ● دشمن می‌خواهد با این کنوانسیونها برخی کارهای خود را به راحتی انجام دهد، ترس این را دارند که اگر بجایی حمله کنند سپاه قدس ایران، حزب الله لبنان و.. در مقابل آنها بایستند. ❗️تعجب می‌کنیم که این آقایان چه نوع عهد و پیمانی با این کفار دارند که خود را ملزم میدانند که این عهدنامه و کنوانسیون را استکبار با قلم خود آن را تنظیم میکند؛ آیا اینها میتواند به صلاح اسلام و مسلمین باشد. ➖ شما آقایان چرا دوملیتی‌ها را بررسی نمی‌کنید، چرا را که مورد تاکید رهبری هم هست را بررسی نمی‌کنید، چرا به این مسائل نمی رسید مسائلی که می تواند مرهمی در این تنگنای اقتصادی که بر مردم وارد شده است می باشد. ➖ اگر در این برهه تاریخ به داد این انقلاب نرسید اینها یک خشت کجی را خواهند گذاشت که در آینده مشکل ساز خواهد بود، اینگونه تصمیمات هویت انقلابی این نظام را محو میکند. ➖ اعضای مجمع تشخیص مصلحت باید بدانند، که نسخه‌ای را که استکبار برای آنها می پیچید، برای استعمار آنها می‌باشد، ما هرگز آن چیزی را که آنها برای ما در نظر می‌گیرند خوشبین نخواهیم بود و این خوشبینی برخلاف آموزه های دینی ما می باشد. ➖ برخی می‌گویند که با تصویب این کنوانسیون‌های منافعی عائد ایران خواهد شد یک دروغ است چون این دروغ را در هم گفتند و ما به عین دیدیم که این برجام با این همه رفت و آمدها و بر طبل پیروزی برجام کوبیدن و اینکه برکات برجام تا قیام قیامت هست و دیوارهای بی‌اعتمادی را ما از بین خواهیم برد؛ در انتها مشخص شد که این برجام چه بود، تحریم‌ها بر قوت خود باقی ماند و به آن اروپایی که دل بسته بودند هم اعلام کرد مانمیتوانیم تحریمها را لغو کنیم. ● مسئله CFT اصل‌اسلام و نظام را میخواهد از بین ببرد، چرا آمریکا از سوریه بیرون رفت، برای اینکه میخواهد از طریق فشار قانونی و بین‌المللی اجماعی علیه نیروهای فرامرزی برسد. ● اگر بنا باشد جرم و جنایت و مجرم را استکبار تشخیص دهد طبعا مجازات هم از طریق آنها انجام خواهد شد که این برای ما اعتباری ندارد؛ آنها مجرم را مصلح عنوان می‌کنند. ● این حق دادن به استکبار به دستیابی به اطلاعات مالی و یا نظامی ما مصداق بارز سلطه می باشد و از نظر شرع جایز نخواهد بود. http://hawzahnews.com/detail/News/476354@HawzahNews