eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست صمیمی مدیر محترم حوزه های علمیه باطلاب فضلا و روحانیون : 97/11/10 مکان:مدرسه مبارکه فیضیه لطفا بعموم طلاب اطلاع رسانی نمائید 🖥 کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ℹ️ eitaa.com/ismc_ir ℹ️ ble.im/ismc_ir
سلمان رئوفی
نشست صمیمی مدیر محترم حوزه های علمیه #حضرت_آیت_الله_اعرافی باطلاب فضلا و روحانیون #زمان: 97/11/10
باسمه تعالی این کانال کانال روابط عمومی مرکز مدیریت است دوستانی که در جلسه شرکت می کنند نظراتشان را به بنده منتقل کنند تا بنده در کانال "بحوث" منعکس کنم شاید اگر حالی بود خودم هم شرکت کردم و السلام @salmanraoofi
🔆 فراز و نشیب‌ زندگی حوزویان ۱ ✅ یادداشت | درآمد طلاب به زبان ساده روحانی‌ها هم مثل بقیه‌ مردم یا از راه تخصص‌شان ارتزاق می‌کنند و یا به شکل آزاد. تعداد کمی از آن‌ها خانواده‌های ثروتمندی دارند، برخی هم کسب و کاری نامرتبط با طلبگی دارند. 🔆🔆🔆🔆🔆 ✒📋 به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بسیاری از مردم نمی‌دانند که ما طلبه‌ها درآمدمان از کجاست. حتی خیلی از طلبه‌ها هم نمی‌دانند قرار است از کجا پول در بیاورند. هر وقت هم که از استادها درباره‌ی آینده‌ی اقتصادی طلبگی می‌پرسیم، استادها می‌گویند شما درستان را بخوانید و غصه‌ی پول را نخورید، خدا روزی را می‌رساند. خدا روزی را می‌رساند، قبول. ولی گاهی اوقات لازم است راهش را هم بدانیم تا به قول حضرت ابراهیم، «لیطمئنّ قلبی» خاطرمان جمع شود. غیرطلبه‌ها هم بدانند تا گمان‌های بد نکنند. سعی کردم داده‌هایی درباره‌ی فرصت‌های شغلی طلبگی جمع‌آوری کنم. آن‌ها را مختصر می‌آورم. اگر اشکال یا مورد دیگری به نظرتان رسید، خبرم کنید. 🔹 به صورت کلی، روحانی‌ها مثل بقیه‌ی مردم یا از راه تخصص‌شان ارتزاق می‌کنند و یا به شکل آزاد. تعداد کمی از آن‌ها خانواده‌های ثروتمندی دارند و از همان راه هم رزق و روزی‌شان را کسب می‌کنند. بعضی روحانیان، کسب و کاری نامرتبط با طلبگی دارند؛ برای مثال بعضی‌ها مزرعه و باغ دارند، یا صاحب کارگاه و بنگاه‌های تولیدی هستند، عده‌ای کارمندی یا بازرگانی می‌کنند و صد البته بعضی هم وارد سیاست شده‌اند. بیش‌ترِ این امور طبیعتاً پیوند چندانی به روحانی بودن آن‌ها ندارد. همان‌گونه که گاهی یک دانشجوی مهندسی، مغازه‌دار می‌شود، یک فارغ‌التحصیل فلسفه و الهیات، بازاریاب یک شرکت بیمه می‌گردد یا یک قهرمان ورزشی، به عضویت شورای شهر در می‌آید. 🔹 بحث من درباره‌ راه‌های آزاد کسب درآمد نیست. می‌خواهم تنها پیرامون راه‌هایی صحبت کنم که به تخصص طلبگی وابسته است. کارهای فرهنگی، علمی و تربیتی هرچند حیاتی و گرامی هستند، معمولاً عایدی چندانی ندارند. دلیلش هم این است که برون‌داد آن‌ها ملموس و محسوس نیست. مردم هم معمولاً حاضر نیستند بابت چیزی که دیده نمی‌شود پول بدهند. با این حال، زندگی روحانیان می‌گذرد، اما چگونه؟ ۱. شهریه، کم و کارراه انداز 🔹 نخستین منبع درآمد طلاب -که از همان آغاز طلبگی شروع می‌شود- شهریه است. شهریه مبلغ ناچیزی است که مراجع تقلید غالباً از سهم امامِ خمس، ماهیانه به طلاب پرداخت می‌کنند. بعضی‌ها به حساب بانکی واریز می‌کنند و تعدادی هم هنوز وجه دستی می‌دهند. مقدار شهریه‌ی پرداختی مراجع تقلید با هم متفاوت است و هرکدام برای پرداخت شهریه قوانین خودشان را دارند. 🔹 علاوه بر این، گاه به گاه مراجع تقلید به مناسبت‌های گوناگون هدایایی پرداخت می‌کنند؛ برای نمونه، در اعیاد مهمی نظیر عید غدیر و فطر، مقام معظم رهبری ۲۵ هزار تومان به حساب طلاب مجرد و ۵۰ هزار تومان برای متأهل‌ها واریز می‌کند. هدایایی نیز برای ازدواج و بچه‌دار شدن پرداخت می‌شود. 🔹 دفتر شهریه مقام معظم رهبری برای طلاب مستأجر در قم مبلغ ۱۸۰ هزار تومان و در خراسان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان کمک‌هزینه‌ی اجاره‌ی خانه پرداخت می‌نماید. شهرک مهدیه قم هم در اختیار حوزه‌ی علمیه است. طبق چارچوب‌هایی که در سایت مرکز خدمات حوزه‌ی علمیه آورده شده، می‌توان با هزینه‌ی کمی و برای مدت محدودی در خانه‌های این شهرک ساکن شد. 🔹 افزون بر مراجع تقلید، برخی مؤسسات حوزوی نیز به طلبه‌های خودشان شهریه پرداخت می‌کنند. توضیح آن که بعد از اتمام پایه ۶، طلاب برای ادامه‌ی تحصیل دو گزینه دارند: یا تحصیلات خودشان را به شکل آزاد ادامه می‌دهند و یا وارد مؤسسات فقهی و تخصصی می‌شوند. طلبه‌های آزادخوان می‌توانند زمان‌بندی و نوع کلاس‌ها، اساتید و برنامه‌ی تحصیلی‌شان را با اختیار خودشان انتخاب کنند. اما طلبه‌هایی که وارد مؤسسات می‌شوند، ذیل قوانین مؤسسه قرار می‌گیرند، موظفند مطابق با برنامه‌های آن مراکز پیش بروند و می‌توانند از مزایا و شهریه‌ی آن‌جا استفاده کنند. 🔹 شماری از طلاب برای امرار معاش، وارد مشاغل حوزوی می‌شوند؛ مشاغلی همچون تدریس، تبلیغ، عقیدتی و سیاسی، نویسندگی، مشاوره، کار اداری، دفترداری، وکالت و قضاوت. البته حوزه‌ی علمیه طبق مقرراتش شهریه‌ی طلابی را که وارد بعضی از این مشاغل شده باشند، قطع می‌کند. @salmanraoofi
🔆 فراز و نشیب‌ زندگی حوزویان ۲ ✅ یادداشت | درآمد طلاب به زبان ساده 👇👇👇 ۲. تدریس، گزینه‌ی همیشه روی میز 🔹 تدریس در مدارس و مؤسسات حوزه‌ی علمیه انتخاب اول بسیاری از روحانیان است. یک طلبه می‌تواند از همان سال‌های اول طلبگی تدریس را شروع کند. بسیاری از مدارس علمیه هم -خصوصاً در شهرستان‌ها- به استاد احتیاج دارند. دستمزد استادان حوزه‌ی علمیه به سابقه‌ی تدریس، رتبه‌ی علمی استاد، نوع درس و برخی متغیّرهای دیگر بستگی دارد. این مبلغ از ساعتی ۱۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ساعتی ۴۰ هزار تومان یا حتی بیش‌تر می‌تواند برسد. 🔹 البته مؤسسات حوزوی که زیر نظر وزارت علوم هستند (نظیر مؤسسه امام خمینی، جامعة المصطفی، دانشگاه باقرالعلوم و جامعة الزهرا) طبق ضوابط این وزارت‌خانه به اساتیدشان حقوق می‌دهند. این حقوق هم معمولاً تفاوت چندانی با دستمزد حوزه‌ی علمیه ندارد. 🔹 بعضی طلاب با فراخوان استخدامی، جذب آموزش و پرورش می‌شوند و به تدریس دروس مرتبط (یا حتی غیرمرتبط) با دروس حوزوی می‌پردازند. حقوق معلمان مطابق آیین‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش است؛ مثلاً یک معلم رسمی با ۲۴ ساعت کار در هفته، از سال‌های اول ماهیانه تقریباً یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد و هرچه سابقه‌ی کارش بیش‌تر شود، دستمزدش هم بیش‌تر می‌شود. البته دستمزد معلمان پیمانی -که استخدام رسمی آموزش و پرورش نشده‌اند- تفاوت دارد. 🔹 تدریس در رشته‌های معارف اسلامی دانشگاه هم از گزینه‌های معدودی از طلاب است. دستمزد این طلاب هم تابع ضوابط دانشگاه و وزارت علوم است؛ برای مثال طلبه‌ای که به صورت حق التدریس در دانشگاه مشغول به تدریس شود، مبلغ ناچیزی در حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر ساعت دریافت می‌کند. اما اگر همین طلبه بتواند عضو هیأت علمی دانشگاه شود، حقوق ماهیانه‌اش تا ۴ میلیون تومان می‌رسد. آیین‌نامه‌ی استخدامی اعضای هیأت علمی را می‌توانید از اینترنت دانلود کنید. اما طلبه‌ها باید حداقل سطح سه را گرفته باشند. ۳. تبلیغ؛ منبر، کلاس، محراب 🔹 طلاب بعد از آن که در دفتر تبلیغات اسلامی عضو شدند و در دوره‌های خاصی شرکت کرده، کد عضویت دریافت کردند، می‌توانند به صورت فردی یا گروهی در ایام تبلیغی (ماه محرم، ماه مبارک رمضان و ایام فاطمیه) عازم مناطق مختلف شوند و فعالیت‌های گوناگون تبلیغی انجام دهند؛ بعضی طلاب امام جماعت و سخنران مساجد می‌شوند، بعضی دیگر معلّم موقّت مدارس می‌شوند، عدّه‌ای در گوشه و کنار و در سطح شهر نمایشگاه و ایستگاه مشاوره برپا می‌کنند و ... . 🔹 دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه طبق مقرّرات خاصی، مبالغی را به عنوان هدیه‌ی فعالیت تبلیغی به مبلّغین پرداخت می‌کند. این مبلغ برای مبلّغین ایام تبلیغی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متغیّر است. صد البته گاهی طلاب در همین ایام، هدایایی را نیز از مردم دریافت می‌کنند. روحانیان علاوه بر ایام تبلیغی می‌توانند ذیل طرح هجرت به تبلیغ مشغول شوند؛ یعنی برای مدتی طولانی‌تر (مثلاً یک سال) ساکن روستا یا شهری می‌شوند و به عنوان روحانی و امام جماعتِ آن منطقه خدمت می‌کنند. دفتر تبلیغات به روحانیان طرح هجرت بسته به شدت محروم بودن شهر یا روستای محلّ تبلیغ ماهیانه تا ۲ و نیم میلیون تومان پرداخت می‌کند. البته شهریه این طلاب طبق قوانین حوزه علمیه قطع می‌شود. @salmanraoofi
🔆 فراز و نشیب‌ زندگی حوزویان ۳ ✅ یادداشت | درآمد طلاب به زبان ساده 👇👇👇 ۳. نویسندگی؛ یادداشت، مقاله، کتاب 🔹 نویسندگی معنای عامّی دارد که از نوشتن یادداشت و مقاله و کتاب علمی گرفته تا داستان و فیلم‌نامه و حتی توییت را شامل است. اما آنچه به عنوان شغل طلبگی در نظر دارم، نوشتن یادداشت، مقاله و کتاب علمی است. 🔹 اولاً باید بدانید که بازار نشر اوضاع مطلوبی ندارد. مردم زیاد اهل خواندن کتاب و نوشته‌های طولانی نیستند و برایش هم زیاد پول خرج نمی‌کنند. اما به هر حال، نوشتنْ یکی از واجبات طلبه‌هایی است که می‌خواهند در میدان علم بمانند. نوشته‌های علمی مخاطب خودشان را دارند. 🔹 معمولاً نویسندگی درآمد ثابتی ندارد؛ بلکه قراردادی و به اصطلاح «فری‌لنس» است. نویسنده ممکن است از جایی سفارش دریافت کند و طبق قراردادی که بین خودشان می‌بندند، دستمزد دریافت کند. البته نویسندگی هم از آن کارهایی است که تا اسم و رسمی پیدا نکرده باشی، تحویلت نمی‌گیرند. 🔹 تألیف و نشر کتاب گاهی نه تنها سودی ندارد، بلکه برای مؤلف و ناشر ضرر هم دارد! اما پژوهش و مقاله‌نویسی می‌تواند منبع درآمد ناچیزی برای نویسنده باشد. برخی نشریات برای مقاله‌های علمی به ازای هر صفحه، بین ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان حق‌التحریر پرداخت می‌کنند. این مبلغ به اعتبار علمی محقّق و ترویجی یا پژوهشی بودن مقاله و عامل‌های دیگر بستگی دارد. 🔹 بعضی از نشریه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز حاضرند به یادداشت‌نویس‌های ثابتشان دستمزد اندکی پرداخت کنند. اگر طلبه‌ای در یک زمینه‌ی خاص علمی (مثلاً علم اقتصاد) خوب کار کرده و شناخته‌شده باشد، می‌تواند از نهادهای مختلف در ازای مبالغ بالایی سفارش کار پژوهشی دریافت کند. این‌ گونه کارها اگر گروهی هم باشند بهتر می‌توانند ثمر بدهند. فی الجمله اگر عالمانه، محقّقانه و خوب بنویسید، راهتان را پیدا می‌کنید. برخی از مقالات، ارزش علمی چندانی ندارند. نویسنده و محقّقِ خوب، کارَش می‌گیرد. ۴. مشاوره؛ برای طلبه‌های روان‌شناس 🔹 یکی از راه‌های مشاور شدن، تخصص در رشته‌ی روانشناسی دانشگاه است. طلاب می‌توانند بعد از پایان سطح دو، وارد دانشگاه شوند و در این رشته ادامه‌ی تحصیل دهند. البته مؤسسه‌ی امام خمینی نیز -که یک مؤسسه‌ی حوزوی است- رشته‌ی روانشناسی دارد و مدرک معتبر دانشگاهی اعطا می‌کند. طلاب روانشناس می‌توانند مشغول به کار شوند و طبق تعرفه‌های مصوب سازمان نظام روانشناسی، از مراجعین حق مشاوره دریافت کنند. حق مشاوره به تناسب میزان تحصیلات دانشگاهی، به ازای هر جلسه‌ی ۴۵ دقیقه‌ای از حدود پنجاه هزار تومان تا صد و چهل هزار تومان در نوسان است. ۵. کار اداری؛ کارمندی در حوزه 🔹 اگر سری به ادارات و سازمان‌های حوزوی بزنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که بسیاری از کارمندان، از طلبه‌های حوزه‌ی علمیه هستند. عده‌ای از طلبه‌ها مشاغل اداری را انتخاب می‌کنند و به خدمت‌رسانی به سایر طلبه‌ها مشغول می‌شوند. ۶. دفترداری، خطبه خواندن و ثبت اسناد 🔹 دفترداری یک شغل اداری ذیل قوه‌ی قضائیه است. دفترداران، اسناد مالکیت، ازدواج، طلاق، اجاره، وکالت و ... را ثبت رسمی می‌کنند. البته فراخوان استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک محدود و دیر به دیر اتفاق می‌افتد. از آن‌جا که غیرطلاب هم می‌توانند وارد این حرفه شوند، احتمال این که یک طلبه بتواند جذب این مراکز شود، کم است. حق التحریر دفترداران، طبق بخش‌نامه‌ی رسمی سازمان ثبت اسناد به ازای نوع سندی که ثبت می‌کنند معیّن می‌شود؛ مثلاً حق التحریر ثبت وصیت‌نامه حدود ۱۰۰ هزار تومان، وقف‌نامه ۲۰۰ هزار تومان، وکالت نامه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و سند اموال منقول و غیرمنقول بسته به ارزش اموال از ۶۰ هزار تومان به بالاست. @salmanraoofi
🔆 فراز و نشیب‌ زندگی حوزویان ۴ ✅ یادداشت | درآمد طلاب به زبان ساده 👇👇👇 ۷. وکالت؛ پرمتقاضی و پردرآمد 🔹 وکالت حرفه‌ی دانشجویان حقوق و الهیات و نیز طلبه‌ها است. خواستار زیادی هم دارد. طلبه‌هایی که سطح ۲ را گرفته‌اند، با داشتن پایان خدمت سربازی (یا معافیت دائم) می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند. اگر قبول شوند، حدود ۲ سال با عنوان وکیل پایه دو، به کارآموزی مشغول می‌شوند. در این مدت هر ماه دو جلسه در دادگاه حاضر می‌شوند و گزارش آن را به وکیل سرپرستشان می‌دهند. وکلای پایه دو با اجازه‌ی وکیل سرپرست می‌توانند وکالت پرونده‌های کوچک را هم قبول کنند و حق الوکاله بگیرند. بعد از این مدت و پس از گذراندن آزمون تشریحی و اختبار، پروانه‌ی وکالت پایه یکم می‌گیرند و می‌توانند رسماً کارشان را شروع کنند. 🔹 از لحاظ درآمد، مبلغ حق الوکاله اصولاً توافقی بین وکیل و موکل است. اما معمولاً در دعاوی مالی ۱۰ درصد و در دعاوی غیرمالی متغیّر است. یک وکیلِ خوب، می‌تواند ثروتمند شود. ۸. قضاوت؛ تخصص طلاب 🔹 قضاوت از مشاغلی است که به شدّت نظام اسلامی به آن نیاز دارد؛ چون پرونده‌های قضایی زیاد و تعداد قضات به نسبت کم است. شاید قاضی شدن از طریق حوزه‌ی علمیه آسان‌تر از دانشگاه باشد. برای قاضی شدن، طلاب باید سطح دوی حوزوی را تمام کنند. قوه‌ی قضائیه طلاب علاقه‌مند به قضاوت را به دو صورت جذب می‌کند: جذب عمومی و جذب اختصاصی. در جذب عمومی، آزمون قضاوت (از مکاسب و کفایه) و مصاحبه‌ی شفاهی گرفته می‌شود. اما در جذب اختصاصی، فقط مصاحبه می‌گیرند. طلابی که سطح سه را تمام کرده‌اند، یا سطح دویی‌هایی که در رشته‌ی حقوق دانشگاه، مدرک کارشناسی گرفته‌اند، می‌توانند به روش اختصاصی جذب قوه‌ی قضائیه شوند. اما طلاب سطح دویی که کارشناسی حقوق ندارند، مشمول جذب عمومی هستند. آن‌هایی که قبول شده‌اند، حول و حوش دو سال با عنوان پایه‌ی دوم قضائی دوره‌ی کارآموزی را می‌گذرانند. در این مدت حقوقی هم دریافت می‌کنند. (ماهیانه تقریبا ۲ میلیون تومان.) پس از کارآموزی، قاضی می‌شوند و بسته به سنوات خدمت و سابقه‌ی کار، حقوقشان بالا می‌رود؛ مثلاً یک قاضی با پانزده سال سابقه، حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارد. 🔹 البته قضاوت گرچه دخل بالایی دارد، اما شغل خطیری است و توانایی ذهنی و تقوای بالایی می‌طلبد. بد نیست به روایات راجع به سخت‌گیری خداوند به قاضیان عادل در حساب‌رسی روز قیامت نگاهی بیندازید. این‌ها که گفتم، برخی از مهم‌ترین و عادی‌ترین راه‌هایی است که خدا به روحانی‌ها روزی می‌دهد. اما زمین خدا وسیع است و ذهن انسان هم خلّاق؛ قطعاً راه‌های ریز و درشت دیگری هم هستند. مهم این است که هم طلبه‌های تازه‌وارد بدانند بی‌پول نمی‌مانند، تا با خیال راحت درسشان را بخوانند، و هم غیرطلبه‌ها بدانند که آخوندها چطور پول در می‌آورند. @salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️بیانات استاد علیدوست، در جلسه اسفند ماه ۹۶ درس خارج در رابطه با انتقادات وارد شده به ایشان درباره مسئله طب اسلامی: 1⃣ بنده در طب اسلامی (روایات طبی) و طب غیر اسلامی (طب سنتی و طب مدرن) تخصصی ندارم و این را اعتراف میکنم... 2⃣ بنده مثل همیشه از ورود به مسئله ای که تخصصش را ندارم، پرهیز میکنم... 3⃣ البته هر صاحب فکری می تواند در موضوعات اجتماعی نظر بدهد اما نظر تخصصی مخصوص کسانی است تخصصی در آن موضوع کار کرده اند. 🆔 @feghahat
سلمان رئوفی
💥 شما هیچگاه به ذهن من نیامده‌اید! ♦️ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مجموعه عریض و طویلی است که پس از
باسمه تعالی یکی از دوستان متذکر شدند که جناب حجت الاسلام واعظی حدود ۸ سال است آمده اند خوب است گزارشی از عملکرد ۸ ساله بدهند 🔻🔻🔻🔻🔻 حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حكم جداگانه اي رئيس جديد و اعضاي هيئت امناء دفتر تبليغات اسلامي را به مدت پنج سال منصوب كردند. متن حكم به اين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم در آستانه پايان يافتن دوره‌ي مسئوليت هيئت اُمناء محترم دفتر تبليغات اسلامي، اكنون حضرات حجج اسلام جناب آقاي محمّدجعفري‌گيلاني، جناب آقاي محمّدي‌عراقي، جناب آقاي احمد واعظي، جناب آقاي سيّدعباس صالحي، جناب‌آقاي عبدالرضا ايزدپناه، جناب آقاي حميد پارسانيا، جناب آقاي احمد عابدي، جناب آقاي عليرضا اميني و جناب آقاي عبدالحسين خسروپناه و معاونت تبليغ مديريت حوزه‌ي علميه قم را به عضويت هيئت اُمناء و نيز با اطلاع از رأي و نظر آقايان محترم، جناب حجت‌الاسلام آقاي احمد واعظي را به مدت پنج‌سال به رياست آن دفتر منصوب مي نمايم. اميدوارم رياست جديد آن دفتر كه خود از چهره‌هاي برجسته و فاضل حوزه مي‌باشد، با بهره‌مندي از توان ارزشمند و بالاي فكري و نظري آقايان هيئت اُمناء و به بركت وجود نيروهاي كارآمد و متعهد در درون مجموعه دفتر تبليغات و نيز با جلب هر چه بيشتر همكاري فضلاي متعهد و روشن‌بين و انقلابي حوزه‌ي علميه، بتواند آن دفتر را بيشتر از گذشته در توليد فكر و انديشه‌ي مبتني بر معارف اسلام ناب(قرآن و اهل بيت عليهم‌السلام) و اقدامات نرم‌افزاري فاخر موفق و روزآمد نمايد. وظيفه دارم از زحمات و تلاشهاي برجسته‌ وخدمات ماندگار جناب حجت‌الاسلام آقاي سيّدحسن رباني در طول مديريت موفق خود، صميمانه قدرداني و تشكر نمايم. سيّدعلي خامنه اي ۲۳/بهمن ماه/۸۹ @salmanraoofi
سلمان رئوفی
💥 شما هیچگاه به ذهن من نیامده‌اید! ♦️ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مجموعه عریض و طویلی است که پس از
باسمه تعالی جناب حجت الاسلام جلالی مسئول دفتر حضرت آیت الله مصباح حفظه الله سلام علیکم فرموده اید: با تشکر از آقای رئوفی حضرت آقا در سال ٨٩ در دیدار با مجموعه موسسه فرمودند چه کارهای بزرگی در این مجموعه کوچک انجام شده است موسسه امام خمینی می تواند الگوی خوبی برای حوزه علمیه قم باشد نکات دیگری هم فرمودند، ملاحظه فرمایید خدمت شما عرض می کنم با همه خدماتی که موسسه و شخص حضرت آیت الله مصباح حفظه الله داشته اند یکی از کارهایی که بنده انجام دادم بررسی راهبردی موسسه امام خمینی ره در ده سرفصل اساسی با حدود ۱۰۰ موضوع است البته به واسطه مشکلاتی این کار به سر انجام نرسید ولی عرض بنده محضر شما و در نقد موسسه ناظر به آن تحقیق است که منافاتی با فرمایشات رهبری ندارد بنده حاضرم نقدهای خود در علوم انسانی و نقدهای دیگری که دارم را در یک کرسی آزاد اندیشی خدمت افراد تاثیر گذار و ارکان موسسه عرض کنم و حرفهای آن بزرگان را هم بشنوم تا صحت و سقم عرایض بنده معلوم شود از التفات شما به عرایض بنده متشکرم. سلمان رئوفی و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۱۱/۹ @salmanraoofi
🔸کرسی نظریه پردازی «کلام انقلابی یا معنویت انقلابی» یازدهم بهمن به همت #خبرگزاری_رسا در قم برگزار می‌شود. 🌐 http://www.rasanews.ir/002UrE 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💢 چه کسانی جلوی پاگرفتن شبکه‌های پیام‌رسان ایرانی را می‌گیرند؟ 💢مردم کدام کشورها بیشترین مراجعه به محتوای غیراخلاقی دارند؟ حجت الاسلام کهوند، کارشناس فضای مجازی از پشت‌پرده فضای مجازی می‌گوید: 🔻 ❓یکی از سؤالاتی که وجود دارد این است که چرا فضای مجازی در چین و آمریکا، فرصت حداکثری است؛ اما در ایران تهدید حداکثری است؟ ▫️اینترنت در آمریکا یعنی تأمین بخشی از اقتصاد؛ اما ما اینترنت را می خریم؛ ▫️اینترنت در آمریکا یعنی تحمیل فرهنگ خود؛ اما اینترنت در ایران یعنی فرهنگ پذیری. ▫️اینترنت در آمریکا یعنی جمع آوری اطلاعات همه؛ اما در ایران یعنی دادن اطلاعات. این چه نوع اینترنتی است که ما داریم؟ 🔹حضرت آقا در سوم بهمن ماه 1396 فرمودند: تلگرام فیلتر شود؛ حالا یا ما جایگزین ایرانی داریم یا نداریم. به محض اینکه تلگرام فیلتر شد، وی چت (WeChat) هم فیلتر شد. شما چه داعیه‌ای داری که دوباره با و تلگرام طلایی، مردم را برگردانی؟ چکار دارید که مردم کجا می‌روند؟ چرا پهنای باند ویژه به هاتگرام و تلگرام طلایی می‌دهید؟! ❓آیا واقعا پیام‌رسانهای داخلی ما مشکل دارند؟ دولت به هاتگرام و تلگرام طلایی 600 سرور داده و مجوز 2000 سرور دیگر را از قوه‌قضائیه اخذ کرده؛ اما آمده است به هر پیامرسان داخلی 30 سرور اختصاص داده است! 🔹در حال حاضر مجموع پهنای باندی که هفت سرویس پیام رسان داخلی در مجموع در حال استفاده هستند، 35 گیگ است؛ اما تلگرام و اینستاگرام 700 گیگ است. ❓دلیل جریمه گوگل از سوی اتحادیه اروپا «اتحادیه اروپا گوگل را جریمه کرد» اتحادیه اروپا به گوگل می گوید: تو برای تأمین منافع اقتصادی خود در نتایج جستجو دستکاری می کنی. اتحادیه اروپا فهمیده و او را جریمه کرده است. 🔹شبکه اجتماعی در ایران چه فیلتر باشد مثل فیسبوک و توئیتر و چه فیلتر نباشد مثل اینستاگرام و تلگرام؛ چه بچه های انقلابی در آن حضور جدی داشته و تولید محتوا کنند و چه حضور نداشته باشند، باید ببینیم خروجی چه کسی است؟ مسئله این است. سلطه دشمن چند خروجی برای ما داشته است؛ ما نه می توانیم کار ایجابی خوب انجام دهیم؛ چون جلوی آن را میگیرند؛ و نه این امکان برای ما وجود دارد که حرکت سلبی انجام دهیم. ⭕️ تلگرام انجام می دهد کسانی که ادمین تلگرامی بودند، می‌دانند که می‌توانستند در گروه یک نفر به غیر از بقیه محتوا را نبیند؛ یا یک نفر در گروه محتوا بگذارد و مابقی نبینند؛ وقتی یک ادمین تلگرامی می تواند این کار را انجام دهد، مدیر تلگرام نمی‌تواند؟! می‌آید در انتخابات این کار را میکند؛ شبهه "آیت الله قتل عام "در کل کشور منتشر میشود؛ اما پاسخ آن به دست مردم نمیرسد. ➖ سران پنج شرکت اصلی تولیدات رسانه‌ای در دنیا که شامل «سونی»، «وال دیزنی»، «تایم وارنر»، «نشنال ان اوزومه» و «کامکس کور کوریشن» همه یهودی هستند. بودجه سال آمریکا قریب به 4 تریلیون دلار است؛ اما شرکت اول نزدیک به 7 تریلیون دلار بودجه دارد. ⭕️ موجود فاجعه است بنده مخالف سواد رسانه نیستم؛ اما مخالف سواد رسانه موجود هستم؛ این سواد رسانه فاجعه است. 20 کشور اول در لیست کشورهای مراجعه کننده به محتوای غیراخلاقی، همه کشورهای اتوکشیده هستند، آمریکا، انگلیس، کانادا، هند و ژاپن، سوئد، آلمان، ایتالیا، استرالیاو ...؛ بنده معتقدم این سواد رسانه موجود هرچه بیشتر در کشور گسترش پیدا کند، اشکالات نیز بیشتر خواهد شد. ما 14 اشکال به این سواد رسانه موجود گرفته ایم که قابل حل و اصلاح است. ❓ را چگونه ببندیم؟ هر شخصی فیلترشکن استفاده کند، باید با قیمت مثلا 10 برابری استفاده کند؛ چرا اجرا نمی کنند؟ چون نمی خواهند اجرا شود؛ چون فیلترشکن فروش‌های ما داخلی هستند. ⭕️ کلاه مالی که در سر ملت می‌رود 70 درصد کل پهنای باند تلگرام (CDN) است؛ یعنی اطلاعاتی که بالای یک میلیون دانلود میخورد و کانالهایی که بالای صد هزار عضو دارد، محتوایشان از سرورهای داخل تأمین میشود و چون از داخل تأمین می شود، هم سرعت بالا میرود، هم قیمت برای اپراتور به شدت پایین می‌آید؛ چون همچنان گیگی سه هزار تومان پول می گیرند و گیگی 300 تومان هم برای آنان نمی افتد. ➖ با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات علاوه بر اینکه قیمت پایین آمده و سرعت و امنیت بالا می رود، سالم سازی محتوایی هم اتفاق می افتد و محتوا هم به سهم خود می‌رسد و کسب درآمد می کنند و تولید محتوا برای کسب درآمد انجام می شود؛ همچنین مجبور می شوند در کلاس های آموزشی شرکت کنند تا بتوانند محتوای خوب تولید نماید. ➖ گزارش میدهند که در حال راه‌اندازی هستیم؛ اما هیچ کاری انجام نداده اند. اظهارات این کارشناس را به صورت تفصیلی در لینک زیر بخوانید:👇👇 http://hawzahnews.com/detail/News/477283 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#بحران ♨️ جدیداً مطالبی در مورد وضعیت فرهنگی به ما خبرداده اند که حتی نمی توانم بازگو کنم! 🔲 ابراز نگرانی آیت الله مکارم شیرازی از وضعیت اسفناک فرهنگی کشور: 🔸 امروز بسیاری از پرونده های قضایی در کشور وجود دارد که با مسائل فرهنگی حل می شود؛ نصف پرونده ها برای نبود فرهنگ مذهبی است. 🔸فرهنگ مظلوم به جایی رسیده است که به مردم می گویند کتاب مذهبی بخرید و بخوانید؛ اما با وضع موجود مردم کتاب هم نمی توانند بخرند؛ مطلعین به بنده خبر داده اند که قیمت کاغذ چهار و نیم برابر شده است. وقتی اعتنایی به فرهنگ نشود، شاهد قاچاق، اختلاس، دزدی، سوء استفاده و ... خواهیم بود. 🔸کم کم می ترسم کار به جایی برسد که فرهنگ اروپایی و غربی بر ما حاکم شود و همه چیز را به کنار بگذاریم و آزادی بی‌بند‌‌‌ ‌و ‌‌باری ترویج شود؛ جدیدا مطالبی را به ما خبر داده اند که نمی توانم بازگو کنم؛ امیدوارم همه مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند. ▪️درس خارج معظم له 10 بهمن97 🆔 @feghahat
هدایت شده از روزنه
💥فوری خطر تحریف امام خامنه ای نشانه شناسی در ! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1-نگرانی مقام معظم رهبری مبنی بر قم، جدید نیست! 🔻حاشیه: آیا مطرح کردن این بیانات در این زمان و خطاب به یک نهاد پرهزینه و کم فایده حوزوی، مترتب بر مصالح خاص و مبتنی بر وقایع اتفاقیه نیست؟ کم ترین این برداشت، القای از _مجموعه_مورد_خطاب_رهبری است! وانگهی! جدید یا قدیمی بودن دغدغه، مشکل را حل نمی کند. اگر دغدغه جدیدی نیست، یعنی در مدت مدید، منویات امام و رهبری بر زمین مانده است! 2- در حال حاضر سکولاریسم معرفتی به معنای نفی دین و نفی وحی، وجود ندارد؛ سکولاریسم به معنای بی تفاوتی در امور اجتماعی و سیاسی در حوزه دیده می شود. 🔻حاشیه: تلاش برای از کشف و نفی ، علی رغم مخالفان و ، در نوع خود است. اگر سکولاریسم به ترجمه شود، مصلحت اعلان خطر مقام معظم رهبری نسبت به شده است! 3-پرخاشگری و برخی به نام ، کاری و از مصادیق است! 🔻حاشیه: کاربست اصطلاحات رایج در زبان اسلام و نظام و امام و رهبری، نشانه در برخی سطوح عالیه سیاستگذاری و مدیریت های کلان حوزوی است که بارها مورد قرار گرفته است. محکوم کردن به بودن، نشانه ای نگران کننده از وجود در برخی سطوح عالیه است! آنان که برخلاف ، از طرفی برنبسته اند، نفوذی اند یا آنها که زبان مخالفان را در کام گرفته اند؟! اگر در شناسایی اینهمه تبحر دارید، از چه رو علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری، به این جریان خطرناک نپرداخته و تنها به جمله سازی جهت دار با برخی کلیدواژه ها بسنده کرده اید؟! و اگر واقعا نگران نفوذی ها هستید، چرا نسبت به بعضی مجموعه های رسمی زیردست، از وجود برخی چهره های نشان دار مخالف نظام و امام و رهبری که از دوران تا کنون، در برخی مصادر امر لانه کرده اند، حساسیتی نشان نداده اید؟ 4_باید با حرکت کرد... 🔻حاشیه:بازتکرار شعار و متهم ساختن مخالفین خود به غیرعقلانی بودن، حربه ای تکراری است که و _بازرگان و پیشتر به کار برده و از آن طرفی نبسته اند! خوب است شما که خود را پنداشته اید، نتیجه عقلانیت گرایی خود را عرضه کنید تا عموم حوزویان و رهبری عزیز، از شما و نباشند! به نظر می رسد در آستانه شش سالگی دولت و ، عقبه حوزوی گفتمان طرفدار کاندیدای اصلاحات و اعتدال شده است. البته پیشتر و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، برخی از ، در جلسات عمومی به تبلیغ به نفع فعلی پرداخته بودند! @rozaneebefarda
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تک خوانی یک زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر امشب😳 مثلا هدف این جشنواره اینه که آرمان های انقلاب رو زنده نگه داره :/ مسئولین وزارت ارشاد چه غلطی میکنن؟ مگه امکان داره چنین چیزی اتفاقی باشه و بدون برنامه باشه؟ @BisimchiMedia
سلمان رئوفی
تک خوانی یک زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر امشب😳 مثلا هدف این جشنواره اینه که آرمان های انقلاب رو ز
باسمه تعالی پ ن: یک روحانی لاابالی هم در تصویر دیده می شود طلاب قم اگر انقلابی بودند با شکایت در دادگاه ویژه این فرد را معرفی و خلع لباس می کردند بنده که در قم طلبه انقلابی ندیدم و بسیج اکثر مدارس یک اسم بی مسمی هستند اگر اسم بی مسمی نبودند چند شهید در مدرسه فیضیه دفن می شد و ضد انقلاب جرات نمی کرد به اسم ، را برای نظریه پردازی علیه اسلام و انقلاب دعوت کند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی پ ن: یک روحانی لاابالی هم در تصویر دیده می شود طلاب قم اگر انقلابی بودند با شکایت در د
چندین نفر پیام دادند که آن روحانی یک بازیگر است باز هم به صورت حساب شده کار زشتی شده لباس روحانیت نباید به هر بهانه ای ملعبه عده ای شود در مورد و بسیج اکثر مدارس به مطلبی که گفتم اعتقاد دارم البته فعلا دولت هر کاری می کند و هر چیزی می گویند که افتضاحات اقتصادی را بپوشانند و وزرای تنبل یا خائن خود را تبرئه کنند و السلام @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
دادستان تهران: 🔹از وزیر ارشاد انتظار می‌رود در حوزه‌هایی مثل مطبوعات، سینما، تئاتر و موسیقی و مراسمات حتما به این نکته توجه کنند که موازین شرعی و قانونی رعایت شود. 🔹هر ساله به مناسبت ۲۲ بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفو‌های مناسبتی اعلام می‌شود؛ اما امسال به لحاظ اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلایم هستیم ریاست قوه قضاییه پیشنهاد دادند که این عفو، نسبت به سال‌های قبل گسترده‌تر باشد. 🔹البته دو نکته مهم در این خصوص مد نظر قرار گرفته است اول اینکه در حوزه‌های مسائل اخلالگران اقتصادی و جرایم با فساد این ملاحظه دیده شده که مبارزه با فساد سست نشود و دوم در حوز‌های امنیتی و تروریستی هم مردم احساس ناامنی نکنند. fna.ir/brdd1q @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
امام جمعه لواسان در گفتگو با «حوزه» از پشت پرده مفاسد می‌گوید:🔻 ⭕️ نوکیسه‌ها و اشراف منابع طبیعی لواسان را می‌بلعند ⭕️ سرمان را مثل کبک زیر برف نکنیم hawzahnews.com/detail/News/477280
باسمه تعالی اگر افرادی بتوانند صدای جلسه آیت الله اعرافی با طلاب را ضبط کنند یا از افرادی که ضبط می کنند بگیرند و برای بنده بفرستند تا در کانال بازنشر کنم متشکر می شوم @salmanraoofi
رئیس پژوهشکده الذرّیّۀ النبویّۀ در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: نظام‌شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود منکرین فقه نظام، مطالب شهید صدر را درست نخوانده‌اند! نسبت فقیه سنتی به فقیه فقه نظام، مثل پزشک عمومی به پزشک متخصص است. متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و کامل نخوانده‌اند و اگر خوانده‌اند به جهت سخت بودن ادبیات ایشان عمق مطلب را به طور کامل متوجه نشده‌اند. نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامه‌های دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیزباید مقدمات نظام شناسی و نظام سازی تدریس شود. ادامه مطلب در پیامهای زیر 👇👇👇 @salmanraoofi
۱ ✳️اختصاصی شبکه اجتهاد: امکان یا عدم امکان فقه نظام، بحثی است که در سالیان اخیر در حوزه‌های علمیه مطرح شده است. سخنان آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی اما آتشی به خرمنِ در حالِ فروخفتن بحث بود که آن را بار دیگر شعله‌ور کرد. در این رابطه با استاد سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریّۀالنبویّۀ و از طرفداران جدی فقه نظام به گفتگو نشستیم. شاگرد شهید صدر، معتقد است کسانی که فقه نظام را انکار می‌کنند آثار شهید صدر را به درستی نخوانده اند. مشروح سخنان صریح وی در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد، به قرار زیر است: 👇👇👇 🔷اجتهاد: مراد از فقه نظام چیست؟ 🔹منذر حکیم: بحث فقه نظام، ریشه تاریخی طولانی دارد، حداقل از پنجاه سال پیش شهید صدر اقتصادنا را به‌عنوان نظام اقتصادی اسلام نوشتند. بااینکه تقریباً فقه نظام معرفی‌شده و نمونه هم داده‌شده و چیزی نیست که مبهم باشد، ولی با این‌همه پیشینه گفتگوها نشان می‌دهد که ابهاماتی در تعریف فقه نظام وجود دارد. الآن احساس می‌شود که بحث ازفقه نظام، یک ضرورت است. این نزاعها هم خیلی خوب است. به نظر می‌آید این چالشی است که برای حوزه‌های علمیه مطرح است و دغدغه‌ای شده برای بزرگانی که به فقه کلاسیک و فقه متعارف مسلط هستند اما وارد عرصه فقه نظام نشدند و دارند احساس می‌کنند که یک کاری باید بکنند. بعضی‌ با نفی، بعضی‌ با اثبات، البته این نفی نیز مفید است. چون این نفی دیگران را تحریک می‌کند که جدیتی بیشتر به خرج بدهند و تمام تلاششان را در جهت اتقان‌بخشی به‌کار گیرند. گاهی این نفی‌ها تصنعی است. این احتمال وجود دارد بعضی افراد، موضع مخالف می‌گیرند تا اینکه شمارا به تلاش و به تکاپو وادار کنند تا همه داشته‌های خودرا عرضه کرده و از آن‌ها استفاده کنند. من احساس می‌کنم بعضی از عزیزانی که در این روزها اصرار دارند بر اینکه فقه نظام نداریم، می‌خواهند همه را به چالش بکشانند، تا ببینند دیگران چه دارند. 🔹در خصوص مسئله نظام شناسی، باید ابتدا مفهوم شناسی کنیم، سپس روش دستیابی به آن نظام را بررسی کنیم و ببینم اصول فقه موجود ما برای این راه کافی است یا نیاز به حذف و اضافه است، چراکه این اصول، اصولِ فهم نص و فقه‌النص است که پایه تمام استنباطها است، اما اگر بخواهیم از فقه النص به فقه نظامی که متخذ از نص و مستنبط از نص و مرحله‌ای پیشرفته‌تر است برسیم، ساز وکاری متفاوت نیز خواهیم داشت. فقه‌النظریه‌ای که شما باید استنباط کنید نیاز به روش پژوهشی خاص درتمام نصوص کتاب و سنت دارد. 🔹به نظر می‌رسد باید بین نظام‌شناسی و نظام‌سازی و نظام‌پردازی فرق قائل شویم. این‌ها سه سطح از سه تلاش علمی هستند. ممکن است در یک سطحی، شما ‌بگویید نظام‌شناسی نداریم. و باید از آیات و روایات، نظام بسازیم؛ یعنی شارع دست ما را بازکرده، فرموده بروید نظام بسازید؛ یا اینکه شارع نظام دارد و این نظام را آورده و اجزای آن را در جای‌جای قرآن و سنت نیز مطرح کرده؛ اما به دلیل اینکه اجزای این منظومه در سرتاسر قرآن و حدیث پخش هستند، احتیاج به گردآوری و نظم بخشیدن دارد؛ لذا ممکن است کسی قائل شود که کلیات نظام، مانند ارکان نظام اقتصادی، ارکان نظام سیاسی، ارکان نظام اجتماعی، شاه‌کلیدهایش در کتاب و سنت آمده است ولی باید این‌ها را پردازش کرد تا اجرایی شود. مثلا! در رابطه با نص «انّ اکرمکم عند الله اتقاکم»، چه برنامه‌ای می‌خواهد تا این اتقاکم قابل تحقق باشد وحاصل بشود و ما باتقواترین بشویم؟ خانواده چه نقشی دارد؟ جامعه چه نقشی دارد؟ آموزش چه نقشی دارد؟ یک برنامه عملیاتی و کاربردی بدهیم تا اینکه این تقوا و اتقی در جامعه محقق بشود. این‌ها هرکدامش بحث جدی واقتضائات خودش را دارد. این سه مرحله نظام‌شناسی، نظام‌سازی و نظام‌پردازی به طور کامل باز نشده است. شهید صدر نمونه داده و نظام را تعریف کرده و ما را از نظریه و فقه فردی، به ‌نظام رسانده است، اما کار را به اتمام نرسانده است. @salmanraoofi
۲ 🔹مرحوم شهید صدر راهی طولانی را طی کرده است، از فتاوای فقهی استفاده کرده و اشتراکات آن‌ها را جمع‌آوری کرده است و با این همت و تلاش توانسته است نظام اقتصادی را طراحی کند یا کشف کند. ممکن است فقیهی متبحر درآیات و روایات به‌صورت مستقیم به این مهم برسد، ولی این راه خیلی سخت است؛ چون آیات فراوان وگوناگونی لازم دارد وچه بسا دیدگاه ها متفاوت باشد. البته شهید صدر همین راه را در «المدرسه القرآنیه» با بیان روش تفسیر موضوعی نمونه ارائه داده است. در مورد سنت‌های تاریخی و در مورد نظریه خلافت، این روش را اجرا کرده است و ما را از سردرگمی خارج کرده است. 🔹متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و باحوصله نخوانده‌اند و اگر خوانده‌اند به جهت سخت بودن ادبیات، شاید عمق مطلب را متوجه نشده‌اند. باید این سه مبحث از هم جدا شود. نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامه دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیز باید مقدمات نظام‌شناسی و نظام‌سازی تدریس شود. 🔷اجتهاد: اخیراً برخی از فضلای حوزه علمیه مدعی شدند که طرفداران فقه نظام، آن را دارای منابع و متدی مغایر با فقه مرسوم می‌دانند. آیا به‌راستی این‌گونه است؟ 🔹منذر حکیم: تا زمانی که فقه نظام به‌صورت صحیح معرفی نشود این شبهات را شاهد خواهیم بود. باید ابتدا مفهوم فقه نظام و بعد قلمروی آن و ابعاد فقه نظام و روش دستیابی به فقه نظام و مبانی آن روشن شود. منبع فقه نظام چیزی جز قرآن و سنت نیست. قطعاً فقه نظام با فقه متداول فرق می‌کند. نظام‌شناسی و نظام‌پردازی قطعاً با استظهار از یک آیه و یک روایت متفاوت است. این امر فراتر از استظهار ساده است، باید مجموع آیات و روایات را دید. نگاه کل‌نگر برای این امر لازم است. همچنین باید جامعه‌نگر نیز باشیم و با نگاه اجتماعی به فهم مسائل بپردازیم. این‌ها هیچ‌یک در فقه متداول ما مطرح نیست ودر هیچ جای علم اصول یا متد تفسیر، با صراحت مطرح نشده است ولی ممکن است ضرورت آنها را در عملیات استنباط به دست آورد. 🔹اما پرسش این است که در جامعه امروزی ما، کدام فقه پاسخگوی تمام نیازهای جامعه است؟ فقه سنتی یا فقه نظام ساز؟ قطعاً باید فقه ارتقا پیدا کند. شهید صدری که «الاتجاهات المستقبلیه لحرکه الاجتهاد» را می‌نویسد می‌خواهد همین پیام را بدهد که فقه نباید راکد باشد، باید اجتهاد پیشرو باشد. فقه باید نسبت به هر زمان و مکانی پاسخگوی نیاز باشد. باید فقه را ارتقا داد و کامل کرد. اجتهاد باید گسترده شود و در سطحی وسیع‌تر به کار خود ادامه دهد. این امر نیز بدون روش علمی میسر نیست. @salmanraoofi
۳ 🔷اجتهاد: ممکن است این بزرگان به جهت ابتلای به مقاصد شریعت این ضرورت را منکر شده‌اند؟ 🔹منذر حکیم: این مسئله بی‌ربط به مقاصد نیست ولی باید دید مقاصد چقدر از مسائل فقه نظام را پر می‌کند. 🔷اجتهاد: رابطه فقه نظام با مقاصد الشریعه در چه حد است؟ 🔹منذر حکیم: مقاصد الشریعه یعنی اهداف فقه نظام، اهداف تشریع، اهداف آفرینش و اهداف بعثت انبیاء. این موارد خطی کلی را تشکیل می‌دهند، یک خط روشنی است که فقه باید این اهداف را در نظر بگیرد و تأمین کند. کار فقه، تأمین این اهداف است. اگر فقه را این‌گونه ندانیم، فقه را نفهمیده‌ایم. مرحوم امام فرمود پیشاپیش زمان حرکت کنید. بنابراین باید دانست فقه برای چه چیز آمده است؟ فلسفه احکام چیست؟ به‌عنوان‌مثال فلسفه تشریع ربا چیست؟ با حیل ربا نمی‌توان ربا را دور زد و کلاه‌شرعی درست کرد و در متن ربا قرار گرفت. فقیه سنتی و فقیه نظام‌ساز مانند دکتر عمومی و دکتر متخصص است. قطعاً کسی که به دنبال نظام‌سازی از فقه است تخصص بالاتری از فقیهی که تنها به فقه فردی می‌پردازد لازم دارد. همان‌طور که دکتر عمومی نمی‌تواند نظر دکتر متخصص را نفی کند، فقیه سنتی که در مرز فقه‌النص قراردارد نیز نمی‌تواند به فقیه نظام‌ساز اشکال کند و کلام او را مورد نقض قرار دهد مگر اینکه تخصصش را به دست آورد. 🔷اجتهاد: آیا برای نظام‌سازی نیازمند بقیه علوم اسلامی هستیم یا فقه ما را بس است؟ 🔹منذر حکیم: قطعاً برای نظام سازی باید سراغ بقیه علوم رفت واز سوالهای مطرح درعرصه های مختلف زندگی بهره برد. فقیه باید نگاه جهان‌شمول داشته باشد و این امرنیازمند همین تسلط است، به‌عنوان‌مثال فقیه باید در علم اخلاق نیز اجتهاد کند. 🔸ما معتقدیم فقیه باید در مباحث اخلاقی هم‌نظر فقهی بدهد. این هم یک معضل و یک مشکلی است که باید حل بشود. یا حتی در مسائل اعتقادی، وقتی می‌خواهد نیت قربت داشته باشد، نسبت به خدا چه دیدی باید داشته باشد که نیت قربت از او محقق شود، باید اعتقادش درست و سالم باشد. نگاهش به خدا نگاه صحیحی باشد تا قصد قربت از او محقق شود. 🔸کل شریعت ما یک مجموعه و یک واحد مرکب ومنظم است. تمام قوانین الهی آمده‌اند تا بهترین رفتار را برای ما نشان دهند. همه احکام به نوعی با هم مرتبط هستند هرچند هرکدام امتثال مستقل دارد. خداوند احسن الحدیث و احسن القصص را آورده است تا «لیبلوکم ایکم احسن عملا» را تحقق بخشد. ایا می‌شود نظام زندگی بشر و رفتار بشر که سرنوشت بشر را می‌سازد قانونمند ونظام مند نباشد؟ 🔸عقربه‌های ساعت با هم حرکت می‌کنند، اما اگر یکی از این عقربه‌ها متوقف شود کل عقربه‌های ساعت نیز متوقف می‌شوند، چون به هم مرتبط هستند. نظام آفرینش نیز چنین است. 🔸ارتباط نظام قانونمند تکوین با نظام تشریع که باتوجه به هماهنگی این دو انسان می‌تواند تکامل یابد، بدیهی و قطعی به نظرمی‌آید. @salmanraoofi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
سیاست مدرس و امیرکبیر.m4a
6.9M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر سوالاتی از محضرتان داشتم. یک نگاه کلی در صحیفه ی امام و پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری مرا متوجه ، نکته ای کرد. توجه امام خمینی (خصوصا) و امام خامنه ای به مرحوم مدرس و امیر کبیر قابل مقایسه هم نیست❗❓ در عوض مرحوم هاشمی ، درباره ی امیر کبیر کتاب نوشته اند و به جناب هاشمی لقب امیرکبیر زمان خودش را دادند. ۱●چرا وزن دادن امام به مدرس چنان پر رنگ و به امیر کبیر در حد نادیده گرفتن است؟ ۲• فرق نگاه امام و جناب هاشمی نسبت به مدرس و امیر کبیر ، در کدام اندیشه یا عملکردهای این دو شخصیت بوده؟ ۳•آیا امتداد تفکر مدرسی و تفکر امیر کبیری ، به نگاه انقلابی امام خامنه ای و نگاه برجامیزه کردن ایران می انجامد؟ ۴•نام این جریان فکری سیاسی چه خواهد شد؟ اگر ما یک جریان انقلابی و یک جریان ضد انقلاب داریم تقسیم بندی این تفکر مسلما ذیل تفکر انقلابی نیست آیا کل این جریان ضد انقلاب و لیبرال است یا در ادامه دچار ،انشعاب خواهند شد؟ 🔻🔸صحبت شما درباره ی این که جناب ظریف را لیبرال نمی دانید ، ذهن من را مشغول کرد و مقالات متفاوت درباره امیر کبیر ، سوالات بعدی را ایجاد نمود. ممنون می شوم اگر جواب پرسش مرا بدهید خدا خیرتان بدهد. ✅پاسخ : نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸روحانیت و مردم وفادار با خلوص نیت پای انقلاب ایستاده اند آیت الله دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود: 🔹 فرمودند از امام سؤال کردم که شما از چه زمانی به فکر تشکیل حکومت اسلامی افتادید، فرمود از وقتی که تشخیص دادم وظیفه دارم آن را دنبال کردم. 🔹روحانیت و مردم با وفا با خلوص نیت پای انقلاب ایستاده اند و به برکت همین خلوص نیت ها و وفاداری ها انقلاب به پیش می رود. 🔹گاهی این فراز و نشیب ها از جنگ سخت تر است، چرا که جنگ برای مردم واضح است اما مشکلات امروز مانند گرانی ها و را بسیاری نمی توانند درست تحلیل کنند. 🌐 http://www.rasanews.ir/002Uvn 🆔 @rasanews_agency