eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت سوم. 💠۴. برای وجود يافتن يک حقيقت و واقعيت، تنها فياضيت و تام‌‌‌‌‌ الفاعليه بودن فاعل کافی نيست، قابليت قابل هم شرط است. عدم قابليت قابل در موارد زيادی منشأ محروميت برخی موجودات از برخی خيرات و کمالات می‌‌‌‌‌گردد. راز پيدايش برخی نقص ها از قبيل جهل ها، عجزها، از نظر نظام کلی و جنبه ارتباط با واجب‌‌‌‌‌الوجود، همين است. 💠۵. خداوند متعال همان‌‌‌‌‌طور که واجب بالذات است واجب من جميع ‌‌‌‌‌الجهات است؛ از اين رو محال است که موجودی قابليت وجود پيدا کند و از ناحيه او افاضه وجود نشود و امساک گردد. 💠۶. شرور و بديها يا خود از سنخ نيستی ‌‌‌‌‌اند، مانند جهل ها، عجزها، فقرها، و يا از سنخ هستی اند اما شريت آنها از آن نظر است که منشأ نيستی ها می‌‌‌‌‌گردند مانند زلزله‌‌‌‌‌ها، ميکروب ها، سيل ها، تگرگ ها و امثال اينها. هستی هايی که منشأ نيستی ها می‌‌‌‌‌گردند، شرّيت‌شان از نظر وجود اضافی و نسبی آنها به اشياء ديگر است نه از نظر وجود فی‌‌‌‌‌نفسه آن‌ها؛ يعنی هر چيزی که شر است، برای خود شر نيست، برای چيز ديگر شر است. وجود حقيقی هر شی‌‌‌‌‌ء وجود فی‌‌‌‌‌نفسه اوست؛ وجود اضافی و نسبی او امری اعتباری و انتزاعی است و لازمه لاينفک وجود حقيقی اوست. 💠۷.خيرات و شرور دو صف جداگانه و مستقل از يکديگر را تشکيل نمی‌‌‌‌‌دهند، بلکه شرور لوازم و اوصاف لاينفک خيرات می‌باشند. ريشه شروری که خود از سنخ نيستی می‌‌‌‌‌باشند عدم قابليت قابل هاست و به محض قابليت قابل، افاضه وجود از ناحيه ذات واجب‌‌‌‌‌الوجود، حتمی و لايتخلف است؛ اما ريشه شروری که از سنخ نيستی نيستند، لاينفک بودن و جدايی ناپذيری آنها از خيرات است. 💠۸.هيچ شری شر محض نيست؛ عدم ها و نيستی ها به نوبه خود مقدمه هستی ها و خيرات و کمالات ‌‌‌‌‌اند؛ شرور به نوبه خود مقدمه و پله تکامل‌‌‌‌‌اند. اين است که گفته می‌شود در هر شری خيری نهفته و در هر نيستی هستی ‌‌‌‌‌ای پنهان است. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
۱۸ بهمن ۱۳۹۷
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت پایانی 💠۹. قانون و سنت: جهان هستی به حکم اينکه بر طبق نظام علّی و معلولی جريان دارد و آن نظام چنانکه گفته شد کلی است، بر اساس قوانين و سنن جريان می‌‌‌‌‌يابد. قرآن کريم به صراحت اين مطلب را تأييد می‌کند. 💠۱۰. جهان همچنان که از يک نظام کلی لايتخلّف برخوردار است، در ذات خود يک واحد تجزيه ‌‌‌‌‌ناپذير است؛ يعنی مجموع خلقت، يک واحد اندام‌‌‌‌‌ وار را تشکيل می‌‌‌‌‌دهد. پس نه تنها شرور و اعدام از خيرات و هستی ها تفکيک‌‌‌‌‌ ناپذيرند، مجموعه اجزای جهان نيز به حکم اينکه يک واحد است و يک «جلوه» است، از يکديگر جدايی ‌‌‌‌‌ناپذيرند. بنا بر اصول دهگانه فوق آنچه امکان وجود دارد، نظام معين کلی لايتغير است؛ پس امر جهان داير است ميان اين که موجود باشد با نظام معين و يا اصلًا موجود نباشد. اين که موجود باشد و نظام نداشته باشد و يا نظام به شکلی ديگر باشد، مثلًا علت‌ها به جای معلول‌ها و معلول‌ها به جای علت‌ها باشد، محال است. پس آنچه از نظر حکمت بالغه مطرح است اين است که جهان با نظام معين وجود داشته باشد و يا هيچ چيزی وجود نداشته باشد. بديهی است که حکمت اقتضا می‌‌‌‌‌کند افضل را، يعنی هستی را نه نيستی را. ⬅️ايضاً، آن که امکان وجود دارد، وجود اشياء است با همه لوازم و اوصاف لاينفک آن‌ها. و اما اين که خيرات و هستی‌ها از شرور و نيستی‌ها جدا شوند، خيال محض و توهم محال است. پس، از اين نظر نيز آنچه از جنبه حکمت بالغه مطرح است، بود و نبود خيرات و شرور است توأماً، نه بودن خيرات و نبودن شرور. ⬅️ايضاً آنچه امکان وجود دارد، کل جهان است به صورت يک واحد به هم بسته نه وجود يک جزء و عدم جزء ديگر. پس، از نظر حکمت بالغه آنچه قابل مطرح شدن است، بود و نبود کل است نه بودن يک جزء و نبودن جزئی ديگر. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
۱۸ بهمن ۱۳۹۷
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
⚜ طرح خدمات کمک آموزشی "باقرالعلوم" (علیه‌السلام) ⚜ 🔸 این طرح با همکاری موسسه توسعه آموزشی پژوهشی سینا در راستای ارائه خدمات آموزشی به خانواده طلاب، در قالب‌های زیر برگزار می‌شود: 💠 فناوران امید (ارائه خدمات کمک آموزشی تحصیلی- از مقطع ابتدایی تا دکترا) 💠 یاوران امید (ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای) 💠 خبرگان امید (ارائه آموزش عالی حضوری) 💠 نوآوران امید (ارائه آموزش مجازی) 💠 فناوران بین‌الملل (ارائه آموزش حضوری زبان‌های بین‌المللی) 🔗 مشاهده کامل خبر در سایت: http://l1l.ir/5k45 #⃣ | | | 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 🆔 @csis_omumi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
هدایت شده از خبرگزاری فارس
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تا حالا می گفتیم شهدا شرمنده ایم 🔹ولی با دیدن این فیلم بعید می دانم فردای قیامت بتوانیم پاسخ این یک نفر را هم بدهیم. 🔹این مستندها باید دیده شوند تا همگان بدانند چه زجرهایی کشیده شده است. @Farsna
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✅ فریادهای زهراء(س) بر انقلابیون سابق، الگوی انقلابیگری ماست 📩بیانیه تفصیلی حوزه خواهران به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی 🔹فریادهای زهرا سلام‌الله علیها بر انقلابیون سابق و خسته و پشیمان، الگو تغییرخواهی مداوم و الهیات انقلابیگری مستمر ماست. ما فرزندان رنج‌های زهراییم. 🔹آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها بر سر انقلابیون سابق فریاد می‌زند که «أ َنْتُمْ فی رِفاهِیةٍ مِنَ الْعَیش» و امروز ما بیش از هر چیز محتاج فراگیری و فراگیرساختن این فریادیم؟ آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها از عدالت می‌گوید و می‌خروشد که «الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوب» و ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند این تنسیق و این یکپارچگی و همبستگی هستیم. آیا جز این است که اگر از آینده انقلاب اسلامی و هر انقلابِ توحیدی‌ای نگرانی هست، از نابرابری اجتماعی، از و عیش و نوش انقلابیون سابق و از فقدان همدلی و همبستگی اجتماعی است؟ آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها معلم نقد اجتماعی ما و معلم استمرار انقلاب است؟ 🔹 که جز حبس آرمان‌های متعالی جنبش مقاوت فاطمی در تاریخ هیچ ایده و نقش و کارکردی ندارند؛ مقدس‌مآبانی که با تغلیظ عزای فاطمیه آرمان‌های جنبش فاطمی را ترقیق می‌کنند؛ همچنین متجددمآبانی که به واسطه‌ی روزمرگی یا ، آرمان‌های جنبش فاطمی، آرمان عدالت و مقاومت را در جامعه‌سازی دخالت نمی‌دهند، نخواهند توانست فاطمیه را به یک تألم فردی و فرقه‌ای تقلیل بدهند. 🔹بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ این بود که فلسفه خلقت را میان در و دیوار قرار داد. این اشتباه تاریخی در جامعه ما تکرار نخواهد شد و آرمان‌های فاطمه سلام‌الله علیها در میان درب در تاریخ‌ماندگی و دیوارکوته فکری‌های جاهلان مقدس، گرفتار نخواهد شد. 🔹امروز انقلاب اسلامی با شگرف‌ترین پیشرفت‌های علمی، فن‌آورانه و نظامی و سیاسی با توانی برخاسته از قلوب مستحکم انسانی به پیش می‌رود. دیروز انقلاب اسلامی برای دفاع از شهرها و مردم مظلوم ایران، در پی سیم‌خاردار بود و امروز پشت سیم‌خاردارهای مرزهای اشغالی غده‌ی صهیونیستی سنگر زده است. 🔹انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش‌های زنانه و ورود زنان به عرصه‌های اجتماعی، نه تنها آنان را از فضای خانه و خانواده دور نکرد؛ بلکه با اهتمام به زن و قرار دادن ارزش به جایگاه ویژه او، وی را سنگ بنای خانواده نیز محسوب نموده، بر نقش‌های مؤثر مادری و همسری وی مهر تأیید زد. متن کامل:↙️↙️ http://hawzahnews.com/detail/News/479865 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
#معرفی_کتاب #طب_اسلامی 🔆عنوان کتاب: جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی 🔆کتاب به سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی 🔆کتاب به اهتمام: دکتر یحیی میر حسینی @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
معرفی کتاب جستارهایی در اعتبار سنجی و فهم روایات طبی.mp3
2.48M
#معرفی_کتاب 🔆عنوان کتاب جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی 🔆معرفی کتاب توسط #استاد_مهدوی_راد 🔆کتاب به سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی 🔆کتاب به اهتمام: دکتر یحیی میر حسینی @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
#معرفی_کتاب #تاریخ 🔆کتاب دختر پیامبر اثر #آیت_الله_جاودان شاگرد برجسته #علامه_عسکری وقایع زندگی حضرت صدیقه سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله 👌کتابی محققانه @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
-1 ✳ رئیس پژوهشگاه فقه نظام در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: برخورد حوزه در مقوله فقه نظام، منعفلانه است/ نباید بعد از چهل سال، هنوز از چیستی فقه نظام صحبت شود!/ رویکردهای غیرفقهی، تولید نظامات را عقب انداخته است 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ پاسخ به مسائل مستحدثه به این معناست که جامعه راه خودش را می‌رود و ساختارها بر موازین دیگری شکل می‌گیرد و در دل این ساختارهای پدید آمده مسائل جدیدی مطرح می‌شود که این مسائل به حوزه‌ها عرضه می‌شود و حوزه‌ها به‌صورت کاملاً منفعل پاسخگوی این مسائل هستند. 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مناسب است تلاش حوزه های علمیه برای طراحی «فقه نظامات» به عنوان پشتوانه تئوریک حکومت اسلامی مورد واکاوی قرار گیرد. در این رابطه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، مسئول پژوهشگاه فقه نظام، گفتگو کردیم. عضو مجلس خبرگان رهبری که ریاست مهمترین نهاد علمی در عرصه فقه نظامات را به عهده دارد معتقد است حوزه در رابطه با فقه حکومتی، برخوردی منفعلانه داشته است درحالی که در این عرصه نیاز به فقهی فعال داریم. وی همچنین وجود رویکردهای غیرفقهی به تولید نظامات اسلامی را از عوامل عقب‌ماندگی نظام سازی اسلامی می‌انگارد. مشروح گفتگو با این استاد حوزه علمیه قم به‌قرار زیر است:👇👇👇 @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
-2 📝 اجتهاد: تولیدات علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه حکومتی در چهل سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: حوزه‌ها نسبت به مسائل نظام از گذشته حساس بوده‌اند و تا حدی پاسخگوی مسائل نظام بوده‌اند؛ اما آنچه ما در طول سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، این است که علاوه بر پاسخگویی به مسائل مستحدثه، حوزه‌ها نسبت به این مسائل، ورود هم کرده‌اند. اما آنچه مطلوب ما است و باید حوزه نسبت به آن‌یک ورود جدی‌تری داشته باشد، حضور فعال نسبت به جریان‌های اجتماعی است. پاسخگویی به مسائل مستحدثه یعنی یک حضور منفعل. پاسخ به مسائل مستحدثه به این معناست که جامعه راه خودش را می‌رود و ساختارها بر موازین دیگری شکل می‌گیرد و در دل این ساختارهای پدید آمده مسائل جدیدی مطرح می‌شود که این مسائل به حوزه‌ها عرضه می‌شود و حوزه‌ها به‌صورت کاملاً منفعل پاسخگوی این مسائل هستند؛ اما حضور فعال در عرصه انقلاب به این معناست که حوزه‌ها با حضور در ساخت و تشکیل نظامات اجتماعی ایفای نقش کنند. حضور حوزه در عصر انقلاب، به این معنا بسیار کم اتفاق افتاده است و اگرچه اساس انقلاب ما بر همین مبنا استوار بوده است و حضرت امام با تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، به پدید آوردن اصلی‌ترین ساختار اجتماعی اسلامی یعنی ساختار حکومتی اقدام کردند؛ اما بعد از ایشان، آن اتفاقی که باید می‌افتاد و حضور پررنگ حوزه‌ها در پدیدآوردن سایر بخش‌های این نظام اجتماعی، اتفاق نیفتاد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در گام‌های رسیدن به تمدن اسلامی هم‌اکنون در میانه راه هستیم و نتوانسته‌ایم ساختارهای حاکمیتی را آن‌گونه که باید، بر اساس موازین اسلام کشف کنیم و بسازیم. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
-3 📝 اجتهاد: آیا اینکه پس از چهل سال، هنوز در رابطه با امکان و چیستی فقه نظام گفتگو می‌شود، حاکی از فقدان تلاش کافی در این زمینه نیست؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: پاسخ این سؤال مثبت است. البته به‌عنوان یکی از ادله بر این مدعا که ما هنوز در ابتدای راه هستیم، دلیل خوبی است اما مهم‌تر از این، آن چیزی است که شما در سطح جامعه مشاهده می‌کنید. برای اینکه بدانیم حوزه در ابتدای راه است یا مسیر را تا حدی طی کرده است، نگاهی به ساختارهای اجتماعی می‌تواند پاسخگوی این سؤال باشد. وقتی به عرصه‌های مختلف مثل اقتصاد، فرهنگ و سیاست نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سؤال‌های متعددی وجود دارد که بر زمین‌مانده و حوزه‌ها برای پاسخگویی به این سؤالات اقدام جدی انجام نداده‌اند. اگرچه در گوشه و کنار تلاش‌هایی صورت گرفته است اما این تلاش‌ها، تلاش‌های فردی و از روی دغدغه‌ی شخصی برخی از دغدغه مندان بوده است؛ اما ماهیت حوزه به‌عنوان یک تشکیلات منسجم که دغدغه اصلی نسبت به پاسخگویی مسائل دینی را دارد و بالاتر از پاسخگویی، راهبری دینی جامعه به عهده حوزه است، در این زمینه اقدام لازم و شایسته را انجام نداده است. 📝 اجتهاد: عملکرد مراکز متولی فقه حکومتی در سال‌های پس از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: مراکزی که شکل‌گرفته باید یک آسیب‌شناسی جدی بشود تا ببینیم در چه وضعیتی هستند و چه مقدار موفق بوده‌اند. به‌طورکلی نمی‌توانم این مراکز را به یک‌چشم نگاه بکنم. بعضی‌ها موفق‌تر و بعضی‌ها کمتر توفیقاتی داشته‌اند. حالا شاید علت اصلی عدم توفیق کامل این مراکز و مؤسسات این است که از منظر فقه که ستون فقرات حوزه‌ها هست، به ساخت نظامات اجتماعی نگریسته نشده است. برای ساخت نظامات اجتماعی از تعالیم قرآن و حدیث آن‌گونه که باید بهره برده نشده است. 🔸 من به جرأت عرض می‌کنم که قرآن و حدیث در ساختار اجتماعی ما حضور شایسته‌ای ندارند. ما در جهت اقامه دین، موفق نبوده‌ایم. البته توفیق نسبی بوده اما توفیق کامل حاصل نشده است و طبیعتاً مراکزی هم که فعالیت کرده‌اند هرکدام از یک منظر به مسئله پرداخته‌اند اما اینکه از منظر فقه و با تکیه و توجه به تعالیم انسان‌ساز قران و حدیث به پاسخگویی و یا تولید نظامات اجتماعی بپردازد نداشتیم یا کمتر داشته‌ایم. 🔸 گاهی از پایگاه فلسفه خواستند در این مباحث ورود کنند و گاهی خواستند از پایگاه علوم انسانی غربی مسائل کشور را حل‌وفصل کنند؛ اما آنچه مزیت رقابتی حوزه‌ها بوده و هست؛ یعنی فقاهت به معنی اصلی‌ترین روش برای استنباط دلیل احکام الله، متناسب با نیازهای نظام ما در طول این چهل سال، اتفاق نیفتاده و شادی اصلی‌ترین آسیب مراکزی که در طول این چند سال فعالیت داشته‌اند همین است که رویکرد غالب آن‌ها رویکرد فقهی و بر مبنای تعالیم قرآنی و اهل‌بیت علیهم‌السلام نبوده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷
-4 📝 اجتهاد: عملکرد پژوهشگاه فقه نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: این پژوهشگاه یک مرکز نوپا و تازه تأسیس است. پنج ماه است که مجوز آن صادرشده است و در آغاز راه است و ما امیدواریم بتوانیم با تجمیع ظرفیت فقهای جوان که آشنای با مسائل نظام اسلامی هستند حرکتی را در این زمینه آغاز کنیم. البته باید عرض کنم که بضاعت ما بسیار محدود است و به لحاظ امکانات مادی در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم و طبیعی است که توقعات هم باید متناسب با امکاناتی که در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد تنظیم شود. پژوهشگاه فقه نظام، هیچ بودجه دولتی ندارد و تاکنون هیچ کمکی از نهادهای رسمی کشور دریافت نکرده است و صرفاً با وجوهات شرعی و با سختی و مشکل اداره شده است اما ما امیدواریم که خداوند متعال دست ما را بگیرد و بتوانی در جهت هدایت نگرش فقهی به سمت ساخت ساختواره های اجتماعی و تنظیم و روابط کشف نظام اجتماعی از دیدگاه شریعت حرکت کنیم. 📝 اجتهاد: خروجی این پژوهشگاه چه چیزهایی است؟ مجله یا متن درسی یا چیزهای دیگر؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: هم مجله در دست اقدام است و هم در یک کار مشترک با دفتر تبلیغات، درس‌نامه‌هایی برای ترویج فقه نظام در شاخه‌های مختلف در دست تدوین است و همچنین برخی اقدامات مشترک با برخی سازمان‌های دولتی جهت ارائه مدل در بعضی از حوزه‌های اجتماعی در حال انجام است که انشا لله بعد از طی مراحل و بعدازاینکه کار قابلیت عرضه پیدا کند، عرضه خواهد شد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
۱۹ بهمن ۱۳۹۷