01_970405.doc
89.6K
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅متن درس "بررسی استدلال به مقبوله عمر بن حنظله" برای ولایت فقیه
🔅حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
🔅«متن اولیه»
جلسه : ۱
تاریخ : ۱۳۹۷/۵/۴
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 8
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 برای تمسک به ادلهی لفظیه از جمله مقبولهی عمر بن حنظله که مورد بحث است باید امکان مفاد آن را اثبات کنیم. پس باید اثبات شود که امکان دارد، ولایت فقیه به صورت عموم یا اطلاق جعل شود تا اینکه اخذ به مضامین این روایت امکانپذیر باشد، چون اگر امری ثبوتا محال باشد نوبت به مرحلهی اثبات نمیرسد. به همین خاطر اصولیون در اصول ابتدا به امکان جعل امارات میپردازند و سپس ادله را مورد بررسی قرار میدهند.
⏪ بعضی از فقها قائل هستند که جعل ولایت برای فقیه به صورت عام یا مطلق مستحیل است، بنابراین حتی اگر مقبولهی عمر بن حنظله بر این مسأله دلالت داشته باشد، باید آن را تأویل برد یا اینکه علمش را به اهلش واگذار کرد. با توجه به این مطلب همانگونه که اصولیون شبهات ابن قبه در مورد امکان جعل حجیت امارات را قبل از بررسی ادلهی حجیت، مورد بررسی قرار میدهند ما هم باید استدلال این دسته از فقها بر استحالهی ولایت فقیه به این نحو را مورد بررسی قرار دهیم.
◀ اصل این اشکال از طرف صاحب دراسات مطرح شده است و در کلام برخی دیگر از بزرگان هم مورد توجه قرار گرفته است. ایشان در این مورد میگوید برای جعل و نصب عام فقیه به عنوان ولی جامعه، فقط پنج صورت قابل تصویر است و تمام این پنج صورت مستحیل هستند پس جعل عام فقیه به عنوان ولی جامعه محال است. در واقع استدلال ایشان یک قضیهی استثنایی است: «النصب العام مستلزم للغویة او للفساد و التالی باطل و المقدم مثله» اصل بحث در مورد ملازمهای است که ایشان بین نصب عام و بین فساد و لغویت برقرار کردهاند.
◀ ... باطلٌ فالمقدمُ مثلُه» اما بیان ملازمه که چرا نصب عام مستلزم فساد یا لغویت است؟ گفته میشود به این که تارةً شارع و جاعل این ولایت میآید و میفرماید که «کلّ فقیهٍ یا الفقیه جعلتُهُ ولیاً و حاکماً علی الأمّةِ الإسلامیه» و با این کارش دو شیء را جعل میکند؛ یکی منصب ولایت، خود ولایت یک منصبی است مثل قضاوت که یک منصبی است. این منصب دارای احکامی است منصب قضاوت جعل میشود و قاضی یک احکامی دارد که مثلاً حکم او نافذ است یا سلطهی بر اجرای حدود دارد، تعذیرات دارد و امثال ذلک یا سایر عقوبات دارد. شارع بفرماید «جعلتُ الفقیه ولیاً یا جعلتُ کلّ فقیهٍ با شرایط ولیاً و لهُ أن یولّیَ أمور العباد» هم جعل منصب ولایت برایش بکند هم به او اجازه بدهد یا واجب بکند که این إعمال کند این ولایت را. این صورت اول. و این ولایت هم اینجا توجه بکنیم که همانطور که از عبارت روشن بود به نحو انحلال و استقراء است. یعنی لکلّ فقیهٍ، تک تک فقهاء، هر کدام دارای این دو جهت هستند که هم منصب ولایت را داشته باشند و هم این که لهم این که حکم کنند و پیاده کنند و اعمال ولایت کنند.
س: ؟؟؟ دو تا جعل است یعنی؟
ج: بله
س: خب اگر جعل ولایت کرد ؟؟؟
ج: مثل موضوع و حکم میماند دیگر. در اعتبارات عقلاء اینجوری هست میگویند این آقا رئیس جمهور است بعد وظایف رئیس جمهور را ذکر میکنند. این آقا مثلاً قاضی است بعد وظایف قاضی را ذکر میکنند. اما این منصب قضاوت خودش یک منصبی است، منصب ولایت یک منصبی است خب این منصب را دارد حالا برای این منصب، حالا اگر آمدند احکام را کم و زیاد کردند فرض کنید که پارلمانی است دست پارلمان بود مثلاً، یا مجلس خبرگانی بود. بیایند بگویند خب آقای رئیس جمهور الان وظایفش کم میشود یا زیاد میشود. تصرّفی در آن منصب نمیکنند او منصب را دارد وظایف را کم و زیاد میکنند. توی اعتبارات عقلائی اینجوری هست در شرع هم همینطور است منصب امامت، منصب نبوت، اینها حتی برای احکام ؟؟؟
📐 خب پس بنابراین این صورت اول است که ممکن است به این شکل بگوییم. این صورت، همان صورتی است که میگوییم مستلزم فساد هست و باطل است که بعد توضیح میدهیم که چرا مستلزم فساد هست و باطل است. پس به این شکل که اتفاقاً ظاهر ادله هم شاید همین باشد، ظاهر بدوی ادله هم همین است این میگویند موجب فساد است موجب هرج و مرج است هم عقلاً و هم عقلائاً هم شرعاً به حسب نصوص متکاثره این صورت موجب مفسده است.
⏪ صورت ثانی این است که از نظر جعل منصب همینجور است یعنی به نحو عام استغراقی شارع برای کلّ فقیهٍ میآید جعل منصب میفرماید اما اعمال ولایت فقط برای یکی است؛ اگر صد تا فقیه داریم در عصر واحد، همهی اینها منصب ولایت دارند اما همه نمیتوانند اعمال کنند بلکه یکی از آنها. خب بنابراین تفرقهی بین دو تا حکمها ایجاد میشود در اولی هم همه منصب را داشتند و هم همه میتوانستند إعمال کنند. در ثانی همه منصب را دارند اما إعمالش فقط برای یکی از آنهاست.
س: چه فایدهای دارد؟ همه داشته باشند؟
ج: حالا داریم صور را ذکر میکنیم دیگر، نقل کفر که کفر نیست. حالا میآید وجهش، این صور را میخواهیم بگوییم صور را ابتداءً بگوییم، پنج صورت اینجا متصور است کل این صور متصوره قائل میگوید باطل است. شاید یکی از دلیلهای باطل بودن آن هم همین فرمایش شما باشد مثلاً.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 9
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
⏪ صورت سوم:
صورت سوم این است که نه، «أن یکون المنصوب وارداً منهم» نگفت به صورت ظاهر کلّ فقیهٍ، یا به صورت ظاهر الفقیهُ ولیُّ الأمّة، و یک اموری دارد در ظاهر امر، اما مثل عام مخصص میماند که هی تخصیص بزنید یک نفر ته آن بماند، «أکرم کلّ عالم»، بعد هی تخصیص میزنیم تخصیص میزنیم یک نفر ته آن میماند. اینجا هم ولو اینجوری در عبارات مولا آمده شارع آمده آن مقصود جدی و واقعی آن یک نفر است که آن یک نفر هم منصب را دارد هم له اعمال الولایة است آن یکی، ولی حالا در صورت ظاهر به این شکل گفتند.
س: ؟؟؟
ج: یعنی شبیه آن را دارد میگوید مثل یک عام اینچنینی. چون توی عبارات روایات نداریم أیَّ فقیهٍ، اینجوری نداریم. که عام بدلی باشد ولی شبیه عام بدلی است.
س: یک نفر معیّن؟
ج: حالا اینجا دیگر قائل تفصیل نداده اینجا خودش صوری را ممکن است که متصور باشد در ؟؟؟ که این عام مخیّر عند الله باشد مثل حرفهایی که بعضیها راجع به ؟؟؟ مثلاً زدند ؟؟؟ اینجا هم بگوییم یک معیّن عند الله است. عند الشارع، یا بگوییم یکی لا علی التعیین. بنابراین که این که آن قابل ؟؟؟ یک لا علی التعیین. حالا یا یکی معیّن، یا یکی لا علی التعیین خدای متعال، شارع او را ولیّ قرار داده بر امور مردم. خب حالا این هم یک صورت سوم.
⏪ صورت چهارم این است که میآید منصب را برای همه قرار میدهد به نحو عام استغراقی، منصب برای همه است منتها اعمال این ولایت از هر کدام مشروط است به اتفاق با دیگران. وقتی میخواهد یک مطلبی اعمال بشود از باب ولایت، آن وقت همه اتفاق داشته باشند یعنی همه قبول دارند اگر صد تا قبول داریم یک مجلسی درست کنند و بنشینند با هم، اگر اتفاق کردند میتواند این اعمال بشود اما اگر اختلاف داشتند نه. خب پس بنابراین آن وقت آن اشکال هرج و مرج دیگر از بین میرود که این آقا میخواهد یک حرفی بزند او میخواهد یکجور اعمال کند در مقام عمل، تشاجر و تنازع واقع بشود و اختلاف واقع بشود قهراً نداریم. پس همه منصوب هستند برای ولایت اما اعمالش مشروط است به اتفاق همگان، این هم صورت چهارم.
⏪ صورت پنجم: این است که به نحو عام مجموعی نه عام استغراقی و نه بدلی، به نحو عام مجموعی شارع قرار داده یعنی کأنّ کلّ فقهای این عصر را که واجد شرایط هستند منضماً دیده که هر یک جزو آن من لهُ الولایة است منضماً دیده و یک و منصب ولایت را برای این مجموع من حیث المجموع قرار داده. که قهراً وقتی اینجور شد تک تک ولایت ندارند فلذا اعمال هم نمیتوانند بکنند، اینجا هم مثل صورت قبلی که قهراً اعمال ولایت اینجاست که همه اتحاد داشته باشند آن موقع هست که هم منصب را دارند و هم میتوانند اعمال ولایت بکنند.
📐 خب این پنج تا، شما صورت ششمی را نمیتوانید برای این پیدا بکنید و لکن پس اگر دقت بکنید کأنّ مثل حصر عقلی میماند یا خدا برای همهی منصب قرار داده یا نه برای همه قرار نداده، برای همه که قرار نداد آیا یا برای یکی قرار داده پس بنابراین از جهت.... و آنجایی هم که برای همه قرار میدهد یا به نحو عام استغراقی قرار میدهد یا عام بدلی قرار میدهد یا عام مجموعی قرار میدهد. از نظر اعمال هم باز همین صوری که گفتیم مازاد بر این صور قابل تصویر نیست. بنابراین همهی صور همین پنجتا است.
س: ؟؟؟
ج: نه اتفاق.
س: ؟؟؟
ج: نه چون که جعل کرده خدای متعال برایش چی؟ بله اگر شما اینجوری بگویید، بگویید که احد الامرین باشد یا اتفاق باشد یا اگر اتفاق نیست بقیه بگویند ما قبول نداریم ولی مخالفت نمیکنیم.
س: ؟؟؟
ج: مخالفت نکنند.
📐 خب این صوری است که قائل بیان کرده. اما وجه ابطال و استحاله. اما صورت اول اینطور گفتند «یرد علی الاحتمال الاول قبح هذا النصب علی الشارع الحکیم» این نصب گفتند نصب قبیحی است، چرا؟ چون مستلزم امر قبیح است؛ خب اختلال نظام، اختلال امور ناس، این امر قبیحی است، این ظلم به مردم است و ظلم قبیح است. حالا چرا پیش میآید چنین اختلالی؟ میگویند «فإن اختلاف انظار الفقهاء غالباً بالاستنباط الاحکام و فی تشخیص الحوادث یومیه و الموضوعات المبتلی بها و لا سیما الامور المهمّه منها» مختلف هستند. فقها هم در ناحیهی کبریات با هم اختلاف دارند، روشن است دیگر شما رسالههای عملیه را میبینید در کبریات بسیاری از فقها با هم اختلاف دارند، بعد از کبری در صغریها هم بسیاری از فقها اختلاف دارند. خب اگر بنا باشد در مسائل مهمه، حالا جنگی برپاست، یک مسئلهی اقتصادیای در کار است یک برنامهی اجتماعی میخواهد اجرا بشود و هکذا، اگر بنا باشد که این فقها بگویند باید همهشان اعمال ولایت بکنند، همهی ایشان ولایت دارند و همهی ایشان هم باید اعمال ولایت بکنند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
آنچه برایش به کانال آمدید
https://eitaa.com/khabarehowzeh/31974
https://eitaa.com/khabarehowzeh/31975
#گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای ۳
🔆دلالت الفاظ بر نهی و تحریم در معاملات
دلالت الفاظ منع و تحظیر - از قبیل نهی، تحریم، لایجوز، لاأحبّ، لاأصلح – بر حرمت تکلیفی یا وضعی بیع، بر یک نسق نیستند و مختلفند.
این اختلاف، هم در استعمالات عرفی و هم در استعمالات شرعی - روایات و آیات - وجود دارد.
آنجايي كه منع به لسان تحریم است، حرمت، حرمت مولوی و تکلیفی است.
معنای حرمت تکلیفی این است که مقنّن و شارع در این رابطه، به بطلان معامله و عدم نقل و انتقال ثمن و مثمن اکتفا نمیکنند، بلکه اقدام به معامله را نیز ممنوع و جرم دانسته و بر آن مجازات وضع میکنند.
به نظر ما اینکه بر روی معاملاتِ محرّم تکلیفی تکیه نشده است، به خاطر غفلت از نیّتِ مقنّن و شارع در انجامنگرفتن برخی معاملات است که برای آن مجازات وضعمیکنند، و در صیغۀ تحریم، معنای واضحی وجود دارد که اگر لسان دلیل منع و تحظیر، لسان تحریم شد، این امر در نهی تکلیفی و حرمت تکلیفی و نهی مولوی ظهور دارد.
این مطلب را در گذشته بیان کردیم.
مؤیّدش آن است که در کلمات فقهای بزرگ ما - قدماء یا متوسّطین مثل مرحوم علّامه و دیگران - وقتی دربارۀ مکاسب محرّمه صحبت میشود، گروهی آن را به پنج قسم و گروهی به سه قسم، تقسیمبندی میکنند. به هر حال، آنهایی هم که تثليث ميكنند، در کنار مکاسب محرّم، مکاسب مستحب و مکروه را هم ذکر میکنند. اینکه کسب حرام در کنار کسب مکروه قرار میگیرد، قرینه بر این است که حرام، حرام تکلیفی است؛ زیرا اگر حرام وضعی باشد، نوع استعمال آن با نوع استعمال استحباب تفاوت پیدا میکند، چرا که مستحب و مکروهِ وضعی نداریم.
جلسه ۶
۱۳۸۳/۱۰/۹
@salmanraoofi
هدایت شده از جشنواره ملی هنرهای گرافیکی
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴♦️ #موضوعات_جشنواره
۱- انجمن و متحجرین در پیام «منشور روحانیت»
🎥توضیحی کوتاه پیرامون اولین موضوع جشنواره هنرهای گرافیکی "مقدس نما"
👁🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است
🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
هدایت شده از جشنواره ملی هنرهای گرافیکی
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴♦️ #موضوعات_جشنواره
۲- انجمن و معاندت با نهضت امام خمینی(ره)
🎥 توضیحی کوتاه پیرامون دومین موضوع جشنواره هنرهای گرافیکی "مقدس نما"
👁🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است
🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
هدایت شده از جشنواره ملی هنرهای گرافیکی
🔴♦️ «اولین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدسنما»
#موضوعات_جشنواره
۱- انجمن و متحجرین در پیام « #منشور_روحانیت»
۲- انجمن و معاندت با نهضت #امام_خمینی(ره)
۳- انجمن و مخالفت با #تشکیل_حکومت_اسلامی
۴- انجمن و #نفوذ در نظام #جمهوری_اسلامی
۵- انجمن و نفوذ در #مراکز_علمی_و_فرهنگی
۶- انجمن و ضعف در #دشمن_شناسی
۷- انجمن و تعریف ناقص از #مهدویت و انتظار
۸- انجمن و مخالفت افراطی با #فلسفه و عرفان
۹- انجمن و برائت از #وحدت شیعه و سنی
۱۰- انجمن و #سوء_استفاده از موجهین
۱۱- انجمن و جاذبه های #عوام_پسند
۱۲- انجمن و #تشکیلات_مخفی
۱۳- انجمن و تربیت نیروهای #مذهبی_ضد_انقلاب
۱۴- انجمن و #سبک_زندگی_اشرافی
👁🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است
🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
#ولایت_فقیه 10
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 یادم میآید آن اوایل انقلاب که زمانی که شهید بهشتی رضوان الله علیه حضور داشت بر اساس ولایت فقیه میخواستند یک کاری راجع به اراضی بکنند، خب محل اختلاف فقها بود مرحوم آیتالله بهاءالدین محلاتی در شیراز، ایشان تلگراف زد برعلیه آنچه که میخواهید انجام بدهید من اعمال ولایت میکنم.
◀ خب او نظر شریفش این بود با ادله، با استنباط؛ اینها هم نظر شریفشان این بود با ادله، با استنباط، اما خب هر دو میخواهند، هر دو هم ولایت دارند، شما میخواهید این کار را بکنید، مثلاً اراضی را میخواهید تقسیم بکنید یا تقسیمشدهها را تمدید بکنید به هر شکل آن موقع میخواستند انجام بدهند، او هم عکسش را میگفت.
◀ بنابراین کبریها ممکن است اصلاً متضاد باشد متناقض باشد، اگر هم اتحاد در خود کبری داشته باشند خیلی وقتها در صغری، او میگوید الان مصلحت را قبول دارم ولی مصلحت ملزمهای باشد باید این کار را کرد. او میگوید الان مصلحت هست این میگوید مصلحت نیست. یا در یک ظروف ویژه با یک شرایط خاص، با یک قیود خاص اینجا مصلحت است او میگوید نه حتی در صورت این قیود هم مصلحت هست.
◀ پس بنابراین هر چقدر دامنهی فقها زیادتر باشند اینجا دیگر نباید گفت کثّر الله امثالهم. هر چه دامنهی فقها بیشتر بشود، اسباب کثرت و اختلاف خواهد شد. خب این که روشن است این از نظر عقلی، خب اگر شارع حالا میآید برای همهی اینها میآید میگوید که من ابطال منصب کردم و بر همهی اینها هم واجب کردم اعمال ولایت بکنند، یا نه حتی جایز کردم. هم جوازش موجب اختلال و هرج و مرج میشود فضلاً از وجوبش، موجب اختلال میشود، علاوه بر این که عقلاً ما این را درک میکنیم
⏪ در بعض روایات مبارکات در باب امامت به همین برهان هم اشاره شده و بیان شده مثلاً این روایتی که در عیون اخبار الرضا سلام الله علیه است «من أدلّة لزوم الحکومة عن الرضا علیه السلام فَإِنْ قَالَ فَلِمَ لَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ فِي الْأَرْضِ إِمَامَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِد» این مسئله مطرح بوده که در یک زمان واحد میشود دو تا امام داشته باشیم که این امامی که اینجا هست یعنی پیشوا و کسی که رهبر مردم است شرعاً، «فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ أَوْ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قِيلَ لِعِلَل» حضرت فرمود به حسب این نقل، نه نمیشود لعللٍ، «مِنْهَا أَنَّ الْوَاحِدَ لَا يَخْتَلِفُ فِعْلُهُ وَ تَدْبِيرُهُ» اگر یک نفر حاکم باشد امام باشد یک نفر فعل و تدبیرش مختلف نمیشود، منشأ هرج و مرج و تشاجر نمیشود ولی «وَ الِاثْنَيْنِ لَا يَتَّفِقُ فِعْلُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا» دو نفر که معمولاً فعل و تدبیرشان متحد نخواهد شد «وَ ذَلِكَ أَنَّا لَمْ نَجِدِ اثْنَيْنِ إِلَّا مُخْتَلِفَيِ الْهِمَمِ وَ الْإِرَادَةِ» ما هیچ دو نفری را ندیدم الا این که اینها از نظر اراده و همت و اینها مختلفند با همدیگر، تفاوت میکنند «فَإِذَا كَانَا اثْنَيْنِ ثُمَّ اخْتَلَفَ هَمُّهُمَا وَ إِرَادَتُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ كَانَا كِلَاهُمَا مُفْتَرَضَيِ الطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ أَحَدُهُمَا أَوْلَى بِالطَّاعَةِ مِنْ صَاحِبِهِ» مردم باید بگوییم از این اطاعت کنید، ؟؟؟ «فَكَانَ يَكُونُ اخْتِلَافُ الْخَلْقِ وَ التَّشَاجُرُ وَ الْفَسَادُ» چقدر روشن، حضرت به حسب این نقل اینجا استدلال فرمودند. تا آخر ادامه دارد همین مطلب را حضرت در این عبارات، در این استدلال میپزند و توضیح میدهند که خب اگر بخواهند اطاعت هر دو را بکنند این مشکل میشود، اگر اطاعت نکنند مردم عاصی خواهند بود، گناهکار خواهند بود.
◀ چون امامشان دستور داده یکی را گوش کنند دیگری را گوش نکنند معصیت امام کردند و بیانات دیگری که در این زمینه هست و مطلب هم روشن است. علاوه بر این که حالا استدلال عقلی وجود دارد و حتی در قرآن شریف «لَوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا» (انبیاء، 22) آن یک بیان عقلی و عقلائی بود حتی در مورد خدای متعال میگوید اگر دو تا پروردگار وجود داشته باشد دو تا خالق وجود داشته باشد با این که آنجا دیگر هوا و هوس دیگر آنجا نیست ولی در عین حال میفرماید لفسدتا، اما فکیف به این که دو تا انسان که قهراً هم اختلاف در فهم دارند هم بالاخره امور نفسانی وجود دارد و امثال ذلک، اینها هم حتماً به هرج و مرج میانجامد. حالا علاوه بر اینها صرفنظر از استدلال عقلی میدانیم از نظر شرع به حسب نصوص فراوان، مبنای شرع بر این نیست که دو نفر ولایت داشته باشند نظام امور امت را به عنوان امام به عهده داشته باشند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#ولایت_فقیه 11
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
📐 و این روایات فراوانی دارد که «الشِّرْكَةُ فِي الْمُلْكِ تُؤَدِّي إِلَى الِاضْطِرَاب» امیرالمؤمنین سلام الله علیه میفرمایند. یا فرموده است که در صحیحهی حسین بن ابی العلاء «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَكُونُ الْأَرْضُ لَيْسَ فِيهَا إِمَامٌ قَالَ لَا قُلْتُ يَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لَا إِلَّا وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ» و در سیرهشان هم که نگاه میکنیم مولا امیرالمؤمنین سلام الله علیه با کمال علم و تقوا و عصمت و همهی فضایل انسانی که ؟؟؟ است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، میبینید در زمان رسول خدا هیچ اعمال ولایتی ایشان ندارد یا سید الشهداء سلام الله علیه در زمان ولایت برادر بزرگوارشان امام مجتبی سلام الله علیهما هیچ کاری نمیکنند، همه ارجاع به او، خودشان تحت ولایت او قرار داشتند این یک امر مسلمی است عقلی، عقلائی و شرعی، پس بنابراین اگر بخواهیم بگوییم به نحو عام استغراقی این دو جهت برای کلّ فقها که در عصر واحد جعل شده است این موجب فساد هست و لایُمکن المسیر الیه، بله در زمانی که معاذ الله یک فقیه وجود داشته باشد جامع شرایط، البته آنجا مشکلی پیش نمیآید. این صورت اول.
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: خب آن که شارع فرض این است که نفرموده لکلّ منطقةٍ، بله هیچ نفرموده این بیان اگر باشد یک فقیه هم توی پاکستان باشد یکی هم مثلاً فرض کنید توی اندونزی باشد اینها همه خدا برای همه ولایت قرار داده قیدی که ندارد ما از کجا بیاییم قید ؟؟؟
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: نه آنها که وکالت دارند آنها که اشکالی ندارد آن فقیه واحدی که ؟؟؟ وکیل داشته باشد میتواند کسانی را نصب کند قیّم نصب کند چه کند مثل رئیس جمهوری که یا نخستوزیری که بالاخره استاندار دارد فرماندار دارد بخشدار دارد و همینطور، آنها اشکالی ندارد ولی همهی این کارها به آن رأس هرم برمیگردد آن ولایت اوست که این ولایت او منتشر میشود در کارگزارانش، اما صورت ثانی، صورت ثانی این بود که ولایت مال همه باشد اما به اتفاق، اینطور بود دیگر.
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: ؟؟؟ ولکن إعمال ولایت فقط برای یکی باشد بله.
⏪ این اشکالی که اینجا مطرح میکنند این هست که خب آیا شارع طریقی برای آن یک نفر قرار داده یا نداده؟ به یک نفر از اینها، طریق قرار داده یا نداده؟ اگر طریق قرار نداده باشد خب ؟؟؟ اگر طرق قرار داده است این طریق چه هست؟ گفته مثلاً اگر فرموده باشد هر کسی اعلم است، اعملیت طریق باشد، هر کسی اعلم هست یا افقه هست یا ؟؟؟ هست. خب این یک راهی است راه خوبی هم هست الان من المعاصرین هم بعضی قائل به همین هستند که ولایت مال اعلم فقهاست اما اشکال این است که خب خیلی وقتها ما اعلم نداریم همه در رتبه واحده هستند، در صورتی که اعلمی وجود نداشته باشد، ده تا فقیه داریم همه در درجهی واحدند در مستوای واحدند اینجا چه میشود؟ برای یکی از اینها ؟؟؟ پس این اعلمیت نمیتواند یک طریق همهجایی و همه ... و برای کل ازمنه و امصار و همهجا باشد. علاوه بر این که امت و اهل خبره در تعیین اعلم همیشهی زمانها این اختلاف وجود داشته. یکی میگوید آن اعلم است یکی میگوید آن اعلم است گاهی هم اعلم را کسی میدانند که نه اسمی دارد و نه رسمی دارد، نه معروف بین خواص است. این مرحوم امام قدس سره یک آقای حاج شیخ رضی تبریزی بودند آن را اعلم میدانستند خانمشان را مقلّد او کرده بودند یک آدم متروکه، که کسی نمیشناخت ایشان را، حالا این آدمهای به نام توی حوزه و فلان و اینها، ولی نظر شریف ایشان این بود که این آقا اعلم است ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: همان اوایل ...
🔹 س: ؟؟؟
▪ ج: و الله العالم حالا شاید لازم نیست اعلم نباشد حالا شاید ؟؟؟
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
باسمه تعالی
کانال زیر مربوط به حوزه بانوان گرامی حضرت نرجس سلام الله علیهاست
این حوزه مبارکه ابتدای امر در مشهد مقدس و بعد در سراسر کشور و بعد هم در جهان اهتمام به تربیت بانوان طلبه داشته و دارد
کانال زیر مربوط به این حوزه مبارکه است که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حفظه الله به کمک به نیازمندان می پردازد
بنده ی حقیر به این حوزه و متولیان اصلی آن که اتفاقا از دست پروردگان رهبر معظم انقلاب حفظه الله هستند اعتماد کامل دارم
بزرگواران می توانند کمکهای خود را با اطمینان به این بانوان مجاهد بدهند تا به دست اهلش برسد
نشانی کانال در ایتا و اینستاگرام
👇👇👇
@movasate_momenane
باسمه تعالی
صوت دور آخر نهایه حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد به لطف آقای علی رضایی در کانال
@d_raoofi
که مخصوص صوتهای برگزیده است در حال بارگذاری است
@salmanraoofi