#استاد_علیدوست
#مکتب_شناسی_فقهی 5
#مکتب_قم
#مکتب_نجف
رقابت در جریانات علمی به ویژه با اندیشه انفتاح باب اجتهاد چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد و اینطور نیست که بگوییم رقابت باشد، میماند؛ یا نباشد از بین میرود؛ مگر زمانی که علمای دوران احساس کنند که دیر به دنیا آمدهاند و همهی کارها صورت گرفته است؛ وگرنه تا زمانی که ولو برخی افراد در حال شدن باشند، طبیعتاً این رقابت وجود دارد. منتها گاهی اوقات مسائل اجتماعی و مسائل بیرون از دانش سبب میشود تا رقابت علنیتر شود؛ مانند رقابت اخباریگری با اصولیگری در یک دوران خاص. از یک طرف اخباریها در مقابل اصولیها قرار میگیرند؛ مثلاً وحید بهبهانی و تیمشان در مقابل اخباریها قیام میکنند. بنابراین تنازع برای بقا و رقابت علمی بهصورت پنهان وجود دارد؛ اما گاهی این رقابت پنهان، علنی میشود؛ مانند جریان اخباری و اصولی. امروز جریان تجمیع ظنون و ریاضی دعوایی با یکدیگر ندارند؛ ولی عملاً هر دو جریان وجود دارند.
آیا اساتید قم و نجف آثار یکدیگر را مطالعه میکنند؟ چقدر ارتباط علمی و فکری وجود دارد؟
پاسخ سؤال شما را با یک تأسف آغاز میکنم و آن اینکه در فضای مراکز علمی قم و نجف حجاب معاصرت مشمئزکنندهای وجود دارد؛ البته کاملاً فراگیر نیست؛ ولی در حدی هست که میتوان آن را حس کرد؛ یعنی ممکن است بنده حاضر باشم اثر شیخ انصاری یا آقای نائینی را ببینم؛ ولی حاضر نیستم اثر دوست فاضل و همبحث و همدرس یا دوسال کوچکتر یا چهار سال بزرگتر از خود را که به هر حال کاری کرده است مطالعه کنم. این مشکل هم در قم و هم در نجف وجود دارد. البته در جاهای دیگر هم چنین مشکلی وجود دارد. بنابراین گاهی که با مسئولان حوزه مینشینم، میگویم که شما این مقدار که روی تولید نظریه فکر میکنید، روی مصرف نظریههای تولیدشده هم فکر کنید. همه این ماجرا هم حجاب معاصرت نیست؛ گاه انسان احساس میکند که نوعی احتجابِ خودخواسته و تعمدی ما را از مطالعه آثار یکدیگر محروم میکند.
حدود چهل سال از پیروزی انقلاب میگذرد و آثار مختلفی در بخشهای مختلف از جمله پژوهش داریم؛ البته آثار ضعیف هم بسیار داریم؛ ولی آثار قوی هم کم نداریم. گاهی اگر مطالب تکراریِ کتب علما را حذف کنید، به یک صفحه مفید درباره یک موضوع نمیرسید. اما امروز یک محقق در نجف و به ویژه در قم پانصد صفحه قلم میزند و برخی آن یک صفحه را از لابهلای کتابها بیرون میکشند؛ ولی این کتاب پانصدصفحهای را مطالعه نمیکنند؛ اینها دیگر بعید است حجاب معاصرت باشد؛ شاید نوعی احتجاب باشد.
به نظرم قمیها در استفاده از آثار نجف محدودیتی برای خود نمیبینند؛ بنابراین شیخ انصاری، آقا ضیا یا آقای نائینی، نجفیونی هستند که آثارشان در قم هست؛ ولی آثار قمیها در نجف کمتر دیده میشود؛ حتی آثار بعضی از بزرگان که نسبتاً روشنتر فکر میکنند. بزرگان نجف گاهی وقتی میخواهند نظری را نقل کنند مثل این است که اصلاً اصول و فقه قم را ندیدهاند و نشنیدهاند؛ تصور میکنند که همه در قم روزنامه میخوانند. سال گذشته به بیوت یکی از مراجع نجف رفته بودم، کتابِ «فقه و مصلحت»، «فقه و عرف»، «فقه و عقل» و «فقه قراردادها» را به خودشان و آقازادهشان تقدیم کردم. وقتی با آقازاده ایشان صحبت شد، گفتم که در این کتابها سعی شده است بدون خروج از انضباط فقهی (فقه جواهری) ظرفیت فقه برای پاسخگویی به مسائل نوپیدا عیان شود. ایشان گفت: قم و فقه منضبط؟ به ایشان گفتم که نه؛ همه در قم روزنامه میخوانند! چنین نگاهی نمیگویم در همه نجف فراگیر است، اما در عموم نجف وجود دارد و موجب میشود که آنها از حوزه دانشی خاصی محروم شوند.
اگر به تعبیر حضرتعالی قله مکتب قم را آیتاللهالعظمی بروجردی و بعداً شاگردان ایشان در نظر بگیریم، به نظرتان در سالهای اخیر این مکتب تضعیف نشده است؟ یعنی بهسبب مشکلات اقتصادی و… که نظام جمهوری اسلامی آن را تجربه کرده است، کسانی از مکتب قم عدول کنند و معتقد شوند پاسخگو نبوده است.
در قم حتی در دوران انقلاب شاگردانی با تفکر مکتب نجف تربیت شدند. وقتی صدام علما را از نجف بیرون کرد، آنها به قم آمدند و شلوغترین درسها را تشکیل دادند. حال عالمی که سال ۵۰ از عراق اخراج شد یا اصلاً خود از نجف هجرت کرد، شاگردش ده الی پانزده سال بعد یعنی در سالهای ۶۰ الی ۶۵ ، خود را نشان داد. اینکه در جمهوری اسلامی و در مکتب قم شاگردانی تربیت میشوند که مبلّغ مکتب نجف هستند درست است؛ حتی موردی را دیدهام که به مکتب قم حمله میکند؛ حال آنکه خود بزرگشده قم است؛ ولی در نزد مهاجران نجفی درس خوانده است.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
خلاصه اصول ۱.m4a
4.2M
🔅دوره ی مختصر علم اصول
جلسه ۱
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoofi
خلاصه اصول ۱.۱.m4a
12.48M
🔅دوره ی مختصر علم اصول
ادامه ی جلسه ۱
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoofi
باسمه تعالی
به علت اصرار زیاد فعلا چند جلسه ی ابتدایی مباحث دوره ی مختصر علم اصول را بارگذاری میکنم
اما بارگذاری همه ی جلسات منوط به مشورت با بعضی بزرگواران و فکر است
اصرار بزرگواران برای بارگذاری مایه ی شرمندگی حقیر است ولی بعید است در نتیجه برای بارگذاری قطعی موثر باشد
حساب دوستان شهرستانی که قم ساکن نیستند به طور کلی جداست خصوصی مراجعه کنید در خدمتم
والسلام
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#استاد_علیدوست
#مکتب_شناسی_فقهی 6
#مکتب_قم
#مکتب_نجف
اما دربارهی اینکه عدول رخ میدهد، یعنی عدهای پس از شکوفایی در مکتب قم از مکتب قم به مکتب نجف گرایش پیدا کردهاند، یک مورد هم سراغ ندارم. ممکن است در تفکر سیاسی چنین باشند؛ مثلاً عدهای معتقد بودند که فقه یا دین باید در سیاست دخالت و ورود کند؛ ولی وقتی چیزهایی را دیدند که آن را معلول دخالت دین در نهاد سیاست میدانستند، خود را کنار کشیدند و درس را شروع کردند. این موضوع مربوط به تفکر فقهی نیست؛ مثلاً نمیتوانیم بگوییم فلانآقا سال ۵۷ انقلابی بود؛ ولی ناگهان در مکتب نجف درس را شروع کرد. این معنایش این نیست که کسی به مکتب فقهی قم مسلط شده، ولی چون دیده این مکتب جواب نمیدهد و ضعیف است و مکتب نجف جواب میدهد، به آن سمت رفته است؛ یک نمونه هم برای چنین وضعیتی پیدا نمیشود و اگر هم پیدا شود، قطعاً خود آن شخص اشتباه کرده است؛ چون معلوم است که عدولکننده، ظرفیتهای مکتب قم را درک نکرده است.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
با عذرخواهی کلیه ی بحثهای بنده به علت مریضی شدید دوشنبه تعطیل است
باسمه تعالی
با عذرخواهی کلیه ی بحثهای بنده به علت مریضی شدید سه شنبه و چهارشنبه تعطیل است
باسمه تعالی
این هفته دروس رسائل و مکاسب به صورت مجازی برقرار است
دوستانی که برای تدریس بنده در سایت ثبت نام کرده اند برای گرفتن لینک گروه به آیدی بنده
@srsr1359
مراجعه کنند
🔅کانال استاد حجت الاسلام اصغری با محوریت دروس رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🌺مکاسب محرّمه با محوریّت درس خارج مقام معظم رهبری (حَفِظَه اللهُ)
https://eitaa.com/makasebagha
سلام عليكم
عرض ادب و احترام محضر طلاب و اساتید محترم؛
این کانال جهت ارائه مطالب تدریس شده در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ راه اندازی شده است.
به عنوان مقدمه مختصری پیرامون شخصیت شیخ اعظم انصاری، و تألیف فقهی ایشان (مکاسب) مطالبی را تقدیم نموده، سپس به توضیح مطالب کتاب می پردازیم.
ضمناً فایل pdf کامل مطالب هم در نهایت ارائه می گردد.
درخواست دعای خیر از تمام رفقاء دارم.
وفقكم الله لمرضاته.
باسمه تعالی
با توجه به مجموعه ی شرایط کلیه ی کلاسها به صورت مجازی برگزار می شود
بزرگوارانی که کلاسهای مکاسب و رسائل ثبت نام کرده اند صوت در گروه مخصوص ارائه خواهد شد
صوت دوره ی مختصر علم اصول در کانال بارگزاری خواهد شد
ان شاءالله با تغییر شرایط کلاسها حضوری برگزار خواهد شد
والسلام
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
بزرگواران میدانم که اوضاع اقتصادی همه خوب نیست و مشکلات فراوانی داریم و دارید اما حسب وظیفه ی انسانی و شرعی اعلام میکنم
شماره کارتی که اعلام می شود متعلق به فرزند و مادری است که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند.
فرزند یک جوان ۱۸ ساله ی دارای مشکلات افتادگی دریچه ی قلب و مشکلات جسمی دیگر است که دکترها از کار سنگین او را منع کرده اند و مادر هم اخیرا مریض شده و در حال معالجه است و مشکلات فراوان مالی دارند ولی با کار شرافتمندانه سعی در گذران زندگی دارند.
متاسفانه شرایط افتضاح اقتصادی واقعا عرصه را بر این افراد تنگ کرده و مشکلات فراوانی به وجود آورده هر مقدار که می توانید برای کمک به این افراد پول واریز کنید بنده تحقیق کرده و محتاج بودن این افراد برایم مسجل شده خودم با اثبات مشکلاتشان یک میلیون برای کمک به این افراد کنار گذاشتم
این افراد سید نیستند
اگر سوالی دارید در خدمتم
@srsr1359
شماره کارت
6104 3373 7593 0557
شماره شبا
IR92 0120 0200 0000 8970 6577 41
متشکر
@salmanraoofi
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
📚 ویژهنامه #چالش_های_فقهی_کرونایی منتشر شد.
این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متاثر از ویروس کرونا به رشته طبع درآمده است. در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید:
manaatt.ir/elementor-2559/
https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58