🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#تقویم_امروز
امروز؛ چهارشنبه
☀️ ۱ شهریور ۱۴۰۲
☪ ۶ صفر ۱۴۴۵
✝ ۲۳ اوت ۲۰۲۳
منسوب به امامان مظلوم در تبعید #امام_کاظم و #امام_رضا و #امام_جواد و #امام_هادی صلواتاللهعلیهم
ذکر امروز؛ یکصد مرتبه
یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ
📆 روزشمار:
🏴 ۷ روز تا شهادت شهیدان رجایی و باهنر بدست منافقین کوردل ۱۳۶۰ هش
🏴 ۱۴ روز تا اربعین حسینی و راهپیمایی باشکوه اربعین
🏴 ۲۲ روز تا شهادت پیامبر اعظم و سبط اکبر صلواتالله علیهما
🏴 ۲۴ روز تا شهادت ثامن الحجج علیبنموسی الرضا علیهماالسلام
🇮🇷 ۳۰ روز تا سالگرد حمله ارتش بعث صدام به ایران اسلامی (۱۳۵۹ ش) - آغاز هفته دفاع مقدس
🏴 ۳۲ روز تا شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام
•┈┈••✾•🌸مناسبتهای امروز🌸•✾••┈┈•
📆 مناسبتهای شمسی
🔹روز پزشک - بزرگداشت حکیم ابوعلیسینا
📆 مناسبتهای قمری
📆 مناسبتهای میلادی
🔹روز جهانی یادآوری #تجارت_برده و الغای آن
🔹وقوع #جنگ_چالدران، بین سپاه صفوی به فرماندهی شاه اسماعیل اول و سپاه عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم اول (١۵١۴م/۸۹۳ش)
🖊 بیشتر بدانیم؛
👈 یهود؛ آتشافروز جنگ ایران و عثمانی
https://eitaa.com/salonemotalee/13787
👈 نقش خرم سلطان در افول امپراتوری عثمانی
https://eitaa.com/salonemotalee/13841
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
KayhanNews759797104121485449100300.pdf
12.87M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
تمام صفحات
#روزنامه_کیهان
امروز چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲
🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#جهت ۳.
به فکر نسل بعدی!
☝️نکتهای که رهبر انقلاب درباره "شناساندن روحیه گرهگشایی شهدا به نسلی که آنها را ندیده است" در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان اردبیل بیان کردند
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
#روز_پزشک
💐 رهبر انقلاب:
در تواناییهای پزشکی در سطحی قرار داريم كه جا دارد ملت ايران افتخار كند
من ميبينم كه اينها چقدر در كارشان ماهر هستند
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ #یهود_و_پهلویها
طراح و فرمانده کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کیست؟
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14161
◀️ قسمت پنجم
🔶🔸خاندان یانگ و شبکه زرسالاری یهودی
🔹بارونس یانگ در سالهای ۱۹۶۷ -۱۹۷۲ رهبری جناح حزب محافظهکار در مجلس لردها را بهدست داشت و در دوران نخستوزیری خانم تاچر در یک اقدام نمایشی طی سالهای ۱۹۸۱-۱۹۸۳ در مقام رئیس مجلس لردها جای گرفت.
پس از کنارهگیری از فعالیت پارلمانی، بارونس یانگ در سال ۱۹۸۷م/۱۳۶۶ش عضو هیئت مدیره دو کمپانی سرشناس متعلق به زرسالاران یهودی و شرکای ایشان شد:
«مارکس و اسپنسر» و
«بانک وستمینستر».
🔹از سایر اعضای کنونی کلان یانگ، که پیوند آنان با شبکه جهانی زرسالاری یهودی کاملاً آشکار است، باید به رابرت یانگ (تاجر اسلحه) اشاره کرد.
رابرت یانگ در سالهای ۱۹۷۱- ۱۹۸۶ در کمپانی رولزرویس اشتغال داشت و در سالهای ۱۹۷۷- ۱۹۷۹ رئیس بخش تولیدات نظامی آن بود.
وی در سالهای ۱۹۸۱- ۱۹۸۵ از مدیران بخش تجاری مجتمع تسلیحاتی ویکرز بود و از سال ۱۹۸۳ عضو ستاد بررسیهای سیاست مرکزی.
رابرت یانگ از سال ۱۹۹۰ مدیر کمپانی بیوفورد است.
🔹کمپانیهای رولزرویس و ویکرز بهعنوان مهمترین مؤسسات تسلیحاتی متعلق به زرسالاران یهودی و شرکای ایشان شناخته میشوند.
در سال ۱۸۸۴ لرد ناتانیل روچیلد و سِر ارنست کاسل، دو زرسالار بزرگ یهودی بریتانیا، در شراکت با یک مخترع آمریکایی بهنام حیرام ماکسیم و فردی بهنام آلبرت ویکرز، از صاحبان صنایع آهن منطقه شفیلد، کمپانی اسلحه ماکسیم را تأسیس کردند.
مسلسل ماکسیم دستاورد نوین این کمپانی برای بشریت بود.
🔹لرد روچیلد و کاسل چهار سال بعد (۱۸۸۸) کمپانی بزرگتری بهنام کمپانی اسلحه و مهمات نوردنفلت ایجاد کردند که از همکاری و مشارکت یک یهودی دیگر بهنام سِر بازیل زاهاروف برخوردار بود.
🔹زاهاروف بهعنوان بزرگترین دلال اسلحه جهان در اواخر سده نوزدهم و اوائل سده بیستم میلادی شناخته میشود و به «تاجر مرگ» شهرت دارد.
دو سال بعد، لرد روچیلد و کاسل مؤسسات پیشین را ادغام کردند و با سرمایه ۲/۵ میلیون پوند کمپانی پسران ویکرز و ماکسیم را بنیاد نهادند.
🔹در سال ۱۹۲۷ دو کمپانی تسلیحاتی ویکرز و آرمسترانگ (که پیشتر بهوسیله لرد آرمسترانگ و در شراکت با زرسالاران یهودی ایجاد شده بود) ادغام شدند.
بدینسان، مجتمع عظیم تسلیحاتی ویکرز آرمسترانگ ظهور کرد که امروزه در قلب صنایع تسلیحاتی بریتانیا و جهان غرب جای دارد.
🔹دو مجتمع ویکرز آرمسترانگ و رولزرویس کاملاً به هم پیوند خورده و بههمراه سایر کمپانیهای بزرگ متعلق به زرسالاران یهودی و شرکای ایشان مجموعهای همبسته و واحد را رقم میزنند.
این پیوند را در مشاغل رؤسا و اعضای هیئت مدیره مجتمع رولزرویس بهروشنی میتوان دید.
🔹برای مثال، سِر جیمز فریزر، که در اوج خریدهای نظامی حکومت پهلوی تا اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی در سالهای ۱۹۷۱-۱۹۸۰، ریاست مجتمع رولزرویس را بهدست داشت، پیشتر (۱۹۵۶-۱۹۶۹) از مدیران یکی از بزرگترین مجتمعهای مالی یهودی یعنی بانک واربورگ بود.
او پس از کنارهگیری از ریاست رولزرویس، در سالهای ۱۹۸۰- ۱۹۸۵ ریاست بانک مُعظَم یهودی دیگر، بانک برادران لازارد، را بهدست گرفت و در سالهای ۱۹۸۹-۱۹۸۵ نایبرئیس مجتمع تسلیحاتی ويكرز بود.
🔹سِر رالف رابینز، رئیس مجتمع رولزرویس (از ۱۹۹۲)، همزمان رئیس غیراجرایی کمپانی کابل اند وایرلس است که، چنانکه گفتیم، لرد یانگ گرافام رئیس و سهامدار بزرگ آن میباشد.
رابینز عضو هیئت مدیره کمپانیهای مارکس و اسپنسر، شرودر و استاندارد چارتر نیز هست.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14233
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ #یهود_و_کابالا
◀️ کابالا چیست؟
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14163
قسمت هفتم
✳️ مقاله دوم:کابالیسم لوریایی، شابتای زوی و فرقه دونمه ۲.
🔶🔸کابالیسم در خاورمیانه و شمال آفریقا
در سده هفدهم، از طریق افرادی چون حییم بن عطار مراکشی و شالوم (سلیم) بن یوسف شبّازی، شاعر نامدار یهودی ساکن یمن، فرقه کابالا در شمال آفریقا و یمن گسترش یافت. در این دوران در تونس و الجزایر نیز برخی چهرههای سرشناس یهودی رهبری حلقههای کابالا را به دست داشتند. مردخای بن موسی ساسون بغدادی در بغداد حلقه متنفذی از فرقه کابالا پدید ساخت که تا سده بیستم در منطقه حضور داشت. اسحاق بن موسی نیز در روستای حریر (اربیل کردستان) مستقر شد و خاندان حریری را بنیان نهاد. یکی از پسران اسحاق، به نام پیناس، در ماجرای شبتای زوی شرکت فعال داشت. دو پسر دیگر او، به نامهای حییم و اسحاق، حاخامهای شهر رواندوز اربیل بودند. اعضای خاندان حریری در تمامی سدههای هیجدهم و نوزدهم در کردستان فعال بودند و از رهبران فرقه کابالا در بینالنهرین به شمار میرفتند. [۴۵]
در نیمه دوّم سده هیجدهم، حاخام شلوم شرابی (۱۷۲۰-۱۷۷۷)، که به یک خانواده یهودی مستقر در یمن تعلق داشت، در بیتالمقدس مستقر شد و به رهبر معنوی فرقه کابالا در شمال آفریقا و به تعبیر دائرةالمعارف یهود «در سراسر مشرقزمین» بدل شد. طریقت شرابی به مشرب صوفیان مسلمان شباهت آشکار داشت. در پیرامون او گروهی از شاگردان زبده حضور داشتند که سران فرقه او به شمار میرفتند. بدینسان، بیتالمقدس به یکی از کانونهای مهم تولید صوفیان یهودی و تکاپوی آنان در شمال آفریقا و سراسر مشرق زمین بدل شد. با توجه به پیشینه تاریخی و فضای فکری و سیاسی مکتب کابالا، روشن است که این کانون میتوانست تأثیرات جدی بر فرقههای اهل تصوف داشته باشد و به منبع الهام انواع مدعیان مهدویت در میان مسلمانان بدل گردد. دائرةالمعارف یهود مینویسد: «اقتدار تفوقآمیز این حلقه به سرعت در تمامی کشورهای اسلامی تثبیت شد و مواضعی بسیار نیرومند کسب کرد.» طریقت شرابی تا سده بیستم در بیتالمقدس مستقر بود. [۴۶]
🔶🔸شابتای زوی و فرقه دونمه
فضای پرهیاهوی مسیحایی که در حوالی نیمه سده هفدهم آفریده شد و به انقلاب پوریتانی انگلیس و موج گسترده انتقال نیروی انسانی به قاره آمریکا پیوند خورد، طبعاً باید «مسیح» خود را میآفرید. چنین بود که در سال ۱۶۶۵ شابتای زوی ظهور کرد.
شابتای زوی (۱۶۲۶-۱۶۷۶) در بنادر غربی عثمانی «ظهور» کرد؛ نخست ادعا کرد که مسیح است ولی مدتی بعد، در زندان عثمانی، ادعای خدایی نمود. کمی بعد به اسلام گروید. پیروان شابتای یهودیانی بودند که به بازار او رونق میدادند. با گروش شابتای به اسلام، پیروان یهودی او نیز «مسلمان» شدند و چون مارانوهای مسیحی فرقهای از یهودیان مخفی را در جهان اسلام بنیان نهادند که دونمه نامیده میشوند. سیر تکوین ماجرای شابتای زوی و دعاوی او و ترکیب پیروانش پیش نمونه ظهور سه «پیامبر» دروغین و نامدار دیگر در دو سده پسین است: یاکوب فرانک در شرق اروپا، نمود در هند و علیمحمد باب در ایران.
شبتای زوی از حمایت یک پیامبر دروغین به نام ناتان غزهای برخوردار بود و درواقع تکاپوی این دو سناریوی واحدی را رقم زد. نام اصلی ناتان غزهای (۱۶۴۳-۱۶۸۰) آبراهام ناتان لوی است. پدرش حاخامی سرشناس با گرایش های کابالی بود و رئیس یهودیان اشکنازی مقیم بیتالمقدس به شمار میرفت. ناتان در سال ۱۶۶۳ با دختر یک تاجر ثروتمند یهودی مقیم غزه ازدواج کرد و در این بندر اقامت گزید. او از این زمان به مطالعه رسالههای کابالا پرداخت، از مریدان طریقت اسحاق لوریا شد و به مناسک و اعمال رازآمیز روی آورد. مدتی بعد مدعی شد که در حال مکاشفه صدای خداوند را شنیده که اعلام کرده شابتای زوی مسیح بن داوود است و ناتان پیامبر اوست
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14235
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
"#نیمه_شبی_در_حله"
نوشته حجتالاسلام مظفر سالاری
بامضمونی درباره وظایف مسلمانان درزمان غیبت
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#نیمه_شبی_در_حله
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14165
◀️ قسمت دهم
قوها از هم فاصله گرفته بودند.
یکی با نوکش پرهایش را مرتب میکرد و دیگری بیحرکت بود و موج آرامی که از ریزش فواره ایجاد میشد او را به کُندی به دور خودش میچرخاند.
ابوراجح گوشهی بینی ام را خاراند.
به خودم آمدم و لبخند زدم.
گفت:
"خودت را به امواج فکر و خیال نسپار.
به خدا توکل کن و از او یاری بخواه.
شاید همسری که در طالع توست همین است.
شاید هم دیگری باشد.
اگر همین است که به او خواهی رسید و اگر دیگری است، دعا میکنم صد برابر از این یکی بهتر باشد و در کنارش سعادتمتد شوی.
کسی با موقعیت تو حتی میتواند دختر حاکم را خواستگاری کند.
یکی از قوها به جفتش پشت کرده بود و به دانههای انگوری که در پاشویه بود نوک میزد.
برای پس زدن عذابی که آزارم میداد. سعی کردم منطقی فکر کنم.
من ثروتمند و زیبا بودم. چرا باید خودم را آنقدر کوچک و ضعیف نشان میدادم که دختر یک حمامی بتواند به آن راحتی مرا به بازی بگیرد؟
مسرور بیشتر از من به درد ابوراجح میخورد.
اگر ریحانه دلش میخواست با مسرور زندگی کند. باید میپذیرفتم که لیاقت او همین است.
با تلخی سعی کردم به خودم بقبولانم که ریحانه و مادرش تنها به این قصد به مغازه ما آمده بودند که تخفیف خوبی بگیرند.
حدس آنها هم درست بود.
با دادن دو دینار، هشت دینار تخفیف گرفته بودند.
خودشان هم باور نمیکردند.
دست در جیب بردم و دینارها را لمس کردم.
دیگر تپشی در خود نداشتند.
سرد و خشک بودند.
دوست داشتم آنها را در حوض پرتاب کنم.
آن وقت ابوراجح، با تعجب میپرسید که این کار چه معنایی دارد و من در حال رفتن، نگاهی به عقب میانداختم و میگفتم:
بهتر است معنایش را از دخترت بپرسی.
سکهها را در مشت فشردم و برخاستم خودم را از آن محیط عذابآور آزاد کنم.
شاید اگر کنار فرات میرفتم و قدری شنا میکردم، حالم بهتر میشد.
ابوراجح دستم را گرفت و گفت:
"باید فردا بیایی تا در اتاق کناری بنشینیم و صحبت کنیم."
به چشمهای مهربانش نگاه کردم.
در یک لحظه از آن همه خیالهای عجیب و غریبی که به دل راه داده بودم، خجالت کشیدم.
چطور توانسته بودم در باره ریحانه آنگونه خیالبافی کنم؟
چهرهی نجیب و شرمگین او را به یاد آوردم که همچون فرشتگان، بیآلایش بود.
ناگهان صدای گامهایی سنگین در راهرو حمام، که با عجله نزدیک میشد. رشته افکارم را پاره نمود.
چند لحظه بعد مردی در لباس سربازان دارالحکومه، پرده ورودی را به یکباره کنار زد و گفت:
"جناب وزیر تشریففرما میشوند. برای ادای احترام آماده باشید!……….."
…….. وزیر که مردی لاغر اندام بود و عبایی نازک با حاشیههای طلادوزی شده بر دوش داشت. روی یکی از پلههای سکو نشست.
پس از نگاهی به اطراف، به قوها خیره شد.
مسرور ظرف انگورها را تعارف کرد.
وزیر با دست اشاره کرد که دور شود:
"حمام قشنگی داری؛ ابوراجح!"
ابوراجح سرش را به علامت احترام پایین آورد و گفت:
"لباستان را درآورید و برای استحمام وارد صحن حمام شوید تا سقف زیبای آنجا را هم ببینید. هم فال است و هم تماشا!"
وزیر از ابوراجح روبرگرداند:
"فرصت نیست! از اینجا میگذشتم، گفتم بیایم و این دو پرندهی زیبا را ببینم."
باز به قوها نگاه کرد:
- همان گونهاند که تعریفشان را میکردند. گویی پرندههای بهشتی اند که از بد حادثه، از حمام تو سر درآورده اند.
وزیر با بیحالی خندید و متوجه من شد:
این جوان زیبا کیست؟ مانند شاهزادگان ایرانی است.
ابوراجح خواست مرا معرفی کند؛ که وزیر اشاره داد که ساکت بماند:
- خودش زبان دارد. میخواهم صدایش را بشنوم.
گفتم:
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14237
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#یهود_و_سیاست
#یهود_و_افول_عثمانی
✳️ مقاله اول
یهود؛ آتشافروز جنگ ایران و عثمانی
https://eitaa.com/salonemotalee/13787
✳️ مقاله دوم؛
نقش خرم سلطان در افول امپراتوری عثمانی
https://eitaa.com/salonemotalee/13841
✳️ مقاله سوم؛
نقش یهودیان مخفی و #آتاتورک در فروپاشی عثمانی
https://eitaa.com/salonemotalee/14028
🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ #یهود_و_سیاست
✡ #شخصیتهای_یهودی
#یهود_و_افول_عثمانی
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14167
✳️ مقاله سوم؛
نقش یهودیان مخفی و آتاتورک در فروپاشی عثمانی ۵.
🔶🔸کودتای آتاتورک
کنفرانس صلح در «لوزان» [۱۳] که از ۳۰ آبان ۱۳۰۱ه.ش (۲۰ نوامبر ۱۹۲۲م) آغاز میشد، اختلافی عمیق را میان دولت آنکارا و دولت اسلامبول بهوجود آورد؛ زیرا متّفقین از هر دو دولت برای شرکت در این کنفرانس دعوت کردند.
در این میان، آتاتورک تصمیم گرفته بود که سلطنت و خلافت را از یکدیگر جدا کند. بنابراین او با زیرکی تمام بهمنظور جلب رضایت شریعتمندان و علما در ۹ آبان (۳۱ اکتبر) لایحهی «جمعیت دفاع از حقوق» را به مجلس ملی در «آنکارا» ارائه کرد و با تهدیدات و رایزنیهای قبلی که وجود داشت، براساس مصوّبهی مجلس، ۱۰ آبان ۱۳۰۱ه.ش (اول نوامبر ۱۹۲۲م) سلطنت از خلافت جدا شد.
با تصویب این لایحه در ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) سلطان وحیدالدّین (محمد ششم) از کشور فرار کرد و مجلس، پسرعمویش عبدالمجید دوم را به خلافت برگزید و نتیجه اینکه، «معاهده صلح لوزان» توسط هیئت آتاتورک به امضا رسید. آتاتورک در ۱۵ آذر ۱۳۰۱ه.ش (۶ دسامبر ۱۹۲۲م) حزب مردم را تأسیس کرد تا بتواند از راههای سیاسی به اهداف خود برسد.
با فعالیتهای سیاسی آتاتورک در ۲۲ مهر ۱۳۰۲ه.ش (۱۳ اکتبر ۱۹۲۳م) مجلس طرحی را به تصویب رسانید که براساس آن آنکارا مرکز سیاسی حکومت «ترکیه» شد و درنهایت پس از ۵ قرن، مرکز حاکمیت تغییر یافت و بلافاصله پس از این طرح، لایحهی انحلال سلطنت و برقراری جمهوریت در «عثمانی» با ۱۵۸ رأی موافق و بدون مخالف! به تصویب مجلس رسید.
آتاتورک بهعنوان رئیسجمهور و «عصمت اینونو» بهعنوان نخستوزیر انتخاب شدند. بعد از آن آتاتورک با تطمیع و تهدید نمایندگان مخالف، با همراهی نمایندگان ماسونی- صهیونیستی در ۱۰ اسفند ۱۳۰۲ه.ش (اول مارس ۱۹۲۴م) بعد از افتتاح اولین جلسهی مجلس کبیر، خلع خلیفه، عبدالمجید و انحلال همیشگی خلافت و اخراج خاندان عثمانی را، به تصویب مجلس رسانید. از جمله برنامههای ضدّاسلامی وی، حذف نام اسلامبول و جعل نام بیمفهوم استانبول بر این شهر اسلامی بود. وی دستور حذف زبان و خطّ عربی را صادر کرد و حتی اقامهی اذان به دستور وی به زبان ترکی گفته میشد. از دیگر اقدامات وی، کشف حجاب زنان مسلمان در ترکیه بود.
🔶🔸 پینوشتها:
[۱] در پاییز سال ۱۹۰۶م تعدادی از افسران نظامی جوان «دونمه» در حکومت عثمانی که در «دمشق» مستقر بودند، به رهبری مصطفی کمال (آتاتورک)، «انجمن وطن و آزادی» را تأسیس نموده و شاخههای انجمن را در میان افسران ارتش پنجم عثمانی در شهرهای یافا، بیروت، عریش و قدس گسترش دادند.
در مهر ۱۲۸۵ه.ش (سپتامبر ۱۹۰۶م) تعدادی یهودی دونمه دیگر به نامهای اسماعیل جان بولات، طلعت پاشا، مدحت شکری، بورس علی طاهر و… با هماهنگی «انجمن وطن و آزادی» در دمشق اقدام به تأسیس «انجمن آزادی عثمانی» در میان افسران ارتش سوم سالونیک نمودند که بعدها به «انجمن سالونیک» معروف شد.
علاوه بر افراد یاد شده اعضای مهم دیگر انجمن متحد شدهی سالونیک، نسیم مازلیاح، نسیم روسو، انور پاشا و قاراصوه نام داشتند، که آنها نیز از یهودیان مقیم «سالونیک» بودند.
[۲] دونمه (ترکی: dönme) به یک گروه از «یهودیان مخفی» در امپراتوری عثمانی اطلاق میشود که ظاهراً اسلام آورده ولیکن در واقع یهودی و شابتایی بودند. این گروه، از پیروان «شابتای زوی» تشکیل شده بودند که یک کابالیست قرن هفدهمی بود که ابتدا ادعای مسیح بودن کرد و در نهایت بهظاهر مسلمان شد. بعد از زوی پیروان او نیز به اسلام گرویدند و «دونمه» نامیده شدند.
[۳] استانفورد جی شا – ازل کورال شا؛ «تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید»، محمود رمضانزاده، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۰، چاپ اول، ج۲، ص۴۵۱.
[۴] «ترکان جوان» (به ترکی: Jön Türkler، برگرفته از فرانسوی: Jeunes Turcs) نام عمومی ائتلافی از چند گروه سیاسی تجددگرا اعم از ملیگرا، مشروطهخواه و اصلاحطلب است که در پایان سده نوزدهم و آغاز سده بیستم در ترکیه عثمانی فعالیت میکردند. در سال ۱۸۸۹م، این جنبش در میان دانشآموختگان نظامی آغاز شد و به قشرهای دیگر جامعه گسترش پیدا کرد و به جنبشی علیه سلطان عبدالحمید دوم تبدیل شد.
ترکان جوان در سال ۱۹۰۶م، «جمعیت اتحاد و ترقی» را بهطور رسمی پایه گذاشتند و یکی از جریانهای اصلی سیاسی و فرهنگی اواخر دوره عثمانی بهشمار میرفتند. از میان آنها، سه پاشا (محمد طلعت پاشا، اسماعیل انور پاشا، احمد جمال پاشا)، از زمان کودتای ۱۹۱۳م تا پایان جنگ جهانی اول بر قلمروی عثمانی حکم راندند.
والحمدلله
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
❣#سلام_امام_زمانم ❣
🤚 السَّلامُ عَلَیکَ أیُّها الإمامُ الهادِمُ لِبُنیانِ الشِّرکِ وَالنِّفاقِ.
🌱 آمدنت نزدیک است...
و صدای قدم هایت لرزه بر جان طاغوتها انداخته!
🌱 سلام بر تو و بر روزی که بُتهای روزگار یکی یکی به دستان ابراهیمی تو سقوط کنند!
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
سلام و صبح بخیر خدمت همراهان گرامی
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee