🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#تقویم_امروز
امروز؛ دوشنبه
☀️ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
☪ ۲ ربیعالاول ۱۴۴۵
✝ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳
منسوب به دو سرور جوانان بهشتی #امام_حسن و #امام_حسین صلواتاللهعلیهما
ذکر امروز؛ یکصد مرتبه
یَا قَاضِیَ الحَاجَاتِ
📆 روزشمار:
🇮🇷 ۴ روز تا سالگرد حمله ارتش بعث صدام به ایران اسلامی (۱۳۵۹ ش) - آغاز هفته دفاع مقدس
🏴 ۶ روز تا شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام
💐 ۷ روز تا "غدیر ثانی"؛ سالگرد اولین روز امامت حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه
💐 ۱۰ روز تا میلاد پیامبر رحمت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله بروایت اهل تسنن و آغاز هفته وحدت
💐 ۱۵ روز تا میلاد پیامبر عزیز اسلام حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله و امام ششم مومنین جهان حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام
💐 ۲۱ روز تا سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به قم ۲۰۱ق
💐 ۳۶ روز تا میلاد امام حسن عسکری علیهالسلام. ۲۳۲ق
•┈┈••✾•🌸مناسبتهای امروز🌸•✾••┈┈•
📆 مناسبتهای شمسی
📆 مناسبتهای قمری
🔹احتجاج سلمان بر مردم در دفاع از امیرالمومنین، ۱۱ق
🔹تخریب و سوزاندن کعبه به امر یزیدبنمعاویه لعنةاللهعلیه، ۶۴ق
📆 مناسبتهای میلادی
🔹تأسیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (Central Intelligence Agency)
مشهور به #سیا (CIA) یا «سیآیاِی» ١٩۴٧م/۱۳۲۶ش
🖊 بیشتر بدانیم؛
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
KayhanNews759797104121505455104313.pdf
13.56M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
تمام صفحات
#روزنامه_کیهان
امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دو نقطه هدف
رهبر معظم انقلاب، در دیدار اخیر:
🔹امیرالمؤمنین فرمود: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه؛ اگر شما در سنگر خوابت برد، معنایش این نیست که دشمنت هم در سنگرِ خودش خوابش برده؛ نه.
🔹اگر مراقبت کردیم، دشمن را شناختیم، روشهای دشمن را شناختیم، سعی کردیم در حرفمان، در منطقمان، در عملمان، در هر اقداممان کمک به نقشهی دشمن نکنیم، دشمن هیچ غلطی نمیتواند بکند.
🔹دشمن دو نقطهی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی.
🔹دشمن این دو نقطه را آماج حملهی خودش قرار داده که باید در مقابلش ایستاد.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🌤 #مهدویت
#مهدویت_در_کلام_معصومین
در همین موضوع مهدویت و قضایای مربوط به امام زمان؛
مسئله انتظار،
مسئله طول عمر،
مسئله دوران حکومت،
مسئله وظایفی که منتظرین دارند
و مسائل گوناگونی که وجود دارد؛
بهترین مرجع عبارت است از حدیث و آنچه از خود ائمه علیهمالسلام نقل شده که جای تردیدی را باقی نمیگذارد
آیتالله امام خامنهای
🍃 🌸🇮🇷 🌸🍃
#مهدویت
در کلام معصومین علیهمالسلام
#امام_مهدی_در_روایات_پیامبر علیهماالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/14872
#حضرت_مهدی_در_آیینه_کلام_امام_علی
https://eitaa.com/salonemotalee/12852
#ویژگیهای_قیام_قائم_دربیان_امام_حسنمجتبی علیهماالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/14231
بیانات امام حسین علیهالسلام درباره مهدویت و ظهور
https://eitaa.com/salonemotalee/14682
#مهدویت_در_کلام_امام_سجاد علیهماالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/13831
#مهدویت در روایات #امام_باقر علیهالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/12511
#مهدویت_از_دیدگاه_امام_کاظم علیهماالسلام؛
https://eitaa.com/salonemotalee/12936
موعود در کلام و بیان امام رضا علیهماالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/14946
#مهدویت در روایات #امام_جواد علیهالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/12283
#مهدویت_در_سیره_امام_هادی علیهالسلام
https://eitaa.com/salonemotalee/12774
🔗 ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#مهدویت
#مهدویت_در_کلام_معصومین
موعود در کلام و بیان امام رضا علیهماالسلام
✳️ اوصاف و ویژگی های ظاهری و سیرۀ عملی حضرت مهدی در بیان و کلام امام رضا علیهماالسلام
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14973
⬅️ قسمت سوم
🔶🔸غیبت امام مهدی(عج) در بیان و کلام امام رضا(ع)
🔹امام رضـا علیهالسلام نیز چون دیگر اجداد طـاهرینشان موضوع غیبت آخرین حجت حق را پیشبینـی و شیـعیـان را برای برخورد با این پدیده آماده نموده اند.
در یکی از روایاتی کـه حسن بن علـی بن فضـال از آن حضرت نقل کرده، در این زمینه چنین میخوانیم:
کأَنِّی بِالشِّیعَةِ عِنْدَ فَقْدِهِمُ الثَّالِثَ مِنْ وُلْدِی یطْلُبُونَ الْمَرْعَی فَلَا یجِدُونَهُ
قُلْتُ لَهُ: وَ لِمَ ذَلِک یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ
قَالَ: لِأَنَّ امامهُمْ یغِیبُ عَنْهُمْ
فَقُلْتُ: وَ لِمَ
قَالَ: لِئَلَّا یکونَ فِی عُنُقِهِ لِأَحَدٍ بَیعَةٌ إِذَا قَامَ بِالسَّیف
گویا شیعیان را میبینم که به هنگام فقدان سومین فرزند من، مانند رمهای کـه بـه دنبـال شبـان مــیگردند سرگردانند و او را نمــییــابند.
گفتم: چرا اینگونــه است، ای پسر رسول خدا فرمود: زیرا امامشان از آنها غایب شده است.
پرسیدم، چرا؟
فرمود: برای اینکه به هنگام قیامش با شمشیر، بیـعت هیچ کس بر گردنش نباشد.
ابن بابویه، ج۱، ص:۲۷۳
🔹همچنین امام هشتم شیعیـان علیهالسلام در زمینـه غیبت آخرین امام، بـه نقل از پدران بزرگوار خود از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله چنین روایت میکند:
وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ بَشِیراً لَیغِیبَنَّ الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی بِعَهْدٍ مَعْهُودٍ إِلَیهِ مِنِّی حَتَّی یقُولَ أَکثَرُ النَّاسِ مَا لِلَّهِ فِی آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ وَ یشُک آخَرُونَ فِی وِلَادَتِهِ
فَمَنْ أَدْرَک زَمَانَهُ فَلْیتَمَسَّک بِدِینِهِ وَ لَا یجْعَلْ لِلشَّیطَانِ إِلَیهِ سَبِیلًا بِشَکهِ فَیزِیلَهُ عَنْ مِلَّتِی وَ یخْرِجَهُ مِنْ دِینِی فَقَدْ أَخْرَجَ أَبَوَیکمْ مِنَ الْجَنَّةِ مِنْ قَبْلُ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یؤْمِنُون.
سوگند بـه آنکـه مرا به حق به عنوان بشارت دهنده برگزید، امام قـائم از فرزندان من براسـاس پیمـانـی کـه از جـانب من بر عـهده اوست، از دیدههـا پنـهـان مـیشود تـا آنجـا کــه بیشتر مردم میگویند:
خدا نیــازی بــه خاندان محمد ندارد و گروهی دیگر در ولادت او شک می کنند.
ابن بابویه، ج۱، ص۵۱
🔹«ذاک الرابع من ولدی. یغیبه الله فی ستره ماشاء»
او چهارمین از فرزندان من است، خداوند او را در ستر خود نهان سازد
طبرسی، ص۴۳۴
🔹امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام میفرمایند:
«لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیبَةٌ أَمَدُهَا طَوِیلٌ کأَنِّی بِالشِّیعَةِ یجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِی غَیبَتِهِ یطْلُبُونَ الْمَرْعَی فَلَا یجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَی دِینِهِ وَ لَمْ یقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَیبَةِ امامهِ فَهُوَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یوْمَ الْقِیامَةِ
ثُمَّ قَالَ علیهالسلام:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ یکنْ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیعَةٌ فَلِذَلِک تَخْفَی وِلَادَتُهُ»
برای قائم ما، غیبتی است که مدتش طولانی است.
گویی شیعیان را با چشم خود میبینم که همچون گوسفند بیشبان به دنبال چراگاهی میگردند و نمییابند.
آگاه باشید!
کسی که آن روز بر دین خود ثابت قدم باشد، قلبش از طولانی شدن غیبت امامش به قساوت نمیگراید و در روز رستاخیز در بهشت با من و در مقام من باشد.
ابن بابویه، جلد۱ ، ص۲۱۳
🔹امام هشتم علیهالسلام در مورد حفاظت از جان حضرت ولی عصر به عنوان دلیل غیبت حضرتش میفرماید:
«جَمِیعُ الْأَئِمَّةِ الْأَحَدَ عَشَرَ بَعْدَ النَّبِی قُتِلُوا
مِنْهُمْ بِالسَّیفِ وَ هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحُسَینُ
وَ الْبَاقُونَ قُتِلُوا بِالسَّمِّ
قَتَلَ کلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ طَاغِیةُ زَمَانِهِ
وَ جَرَی ذَلِک عَلَیهِمْ عَلَی الْحَقِیقَةِ وَ الصِّحَّةِ»
همه امامان کشته شدند،
گروهی به شمشیر چون امیرمومنان و امام حسین،
و گروهی با سم چون دیگر امامان.
هر یک از آنها را طاغوتهای زمانشان کشته است.
این جنایتها واقعا انجام یافته است در حالی که آنها سالم و تندرست بودند.».
ابن بابویه، ج۱، ص۲۱۴
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15034
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🏴🌹🇮🇷🌹🏴
#یهود_در_قرآن_و_روایات
بررسی مهمترینموارد استناد امامرضا به تورات
قسمت قبل؛
⬅️ قسمت چهارم
◀️ چند نمونه مهم از استنادات امام رضا:
برخی پژوهشگران یهودی در تلاش برای رد دلالت این فقره از تورات بر نبوت پیامبر اکرم (ص)، کوشیدهاند «فاران» را بخشی از سرزمین «سینا» معرفی کنند؛
اما سخنانی که در اینباره گفتهاند، آشفته و ناهمخوان است.
هرچند «فاران» نام یکی از بیابانهای «سینا» است، اما بر اساس مستندات معتبر تاریخی و جغرافیایی، «فاران» همچنین به کوهی در مکه و سرزمین وسیعی نیز گفته میشد که شامل حجاز و مکه میشود. (۲۰)
افزون بر آن، بر اساس گزارش خود کتاب مقدس، حضرت اسماعیل در «فاران» سکنا گزید.
در سفر «پیدایش»، پس از گزارش درخواست سارا از حضرت ابراهیم مبنی بر دور ساختن هاجر و فرزندش اسماعیل، (۲۱) از قول خداوند خطاب به هاجر چنین آمده است:
"برخیز و پسر را برداشته و به دست خود بگیر؛ زیرا از او امتی عظیم به وجود خواهم آورد؛
و خدا چشمان او را باز کرد تا چاه آبی دید.
پس رفته، مشک را از آب پر کرد و پسر را نوشانید و خدا با آن پسر [اسماعیل] میبود و او نموّ کرده، ساکن صحرا شد و در تیراندازی بزرگ گردید و در صحرای «فاران» ساکن شد و مادرش زنی از زمین مصر برایش گرفت." (۲۲)
مراد از چاه یاد شده در فراز مزبور «چاه زمزم» است که بر اساس روایات اسلامی، به لطف و عنایت خداوند پدیدار شد و موجب رویآوردن قبایل و در نتیجه، عمران و آبادی آن منطقه گردید. (۲۳)
این موضوع و سکونت هاجر و اسماعیل (ع) در مکه و مجاورت خانه خدا، از مسلّمات تاریخی است (۲۴) و قرآن کریم نیز آن را گزارش میکند. (۲۵)
۳. رأس الجالوت در پاسخ امام رضا (ع) درباره چگونگی اثبات نبوت حضرت موسی به معجزاتی از قبیل شکافتن دریا، اژدها شدن عصا در دست وی، بیرون آوردن ید بیضا و جاری ساختن چشمه آب از سنگ با زدن عصای خود، استناد کرد.
امام رضا (ع) با پذیرش این معجزاتِ حضرت موسی پرسید:
آیا هرکس در تأیید ادعای نبوت خویش معجزه بیاورد، او را تصدیق میکنید؟
رأس الجالوت گفت:
خیر، فقط در صورتی میپذیریم که معجزاتی همانند معجزات حضرت موسی بیاورد!
امام فرمودند:
پس چگونه به نبوت پیامبران پیش از موسی ایمان دارید، در حالیکه هیچکدام معجزات یاد شده برای حضرت موسی را نیاوردند؟!
رأس الجالوت که در پاسخ امام رضا درمانده بود، با تغییر حرف خود، گفت:
اگر کسی معجزاتی بیاورد که فراتر از قدرت افراد عادی باشد، تصدیق نبوت او لازم است.
در این هنگام، حضرت با اشاره به زنده شدن مردگان، شفای کور مادرزاد و بیماران مبتلا به پیسی بهدست حضرت عیسی و زنده شدن پرنده گلین با دم مسیحایی آن حضرت پرسیدند:
پس چرا نبوت او را تصدیق نمیکنید؟!
وقتی رأس الجالوت گفت:
میگویند که وی چنین کارهایی میکرده است، ولی ما که آن را ندیدهایم،
امام پرسیدند:
مگر معجزات حضرت موسی را به چشم خود دیدهاید؟! آیا جز این است که افراد مورد اطمینانی آنها را دیده و نقل کردهاند و با اخبار متواتر به شما رسیده است؟ معجزات حضرت عیسی هم توسط افراد مورد وثوقی دیده شده و در قالب اخبار متواتر گزارش شده است، پس چرا نبوت او را تصدیق نمیکنید؟ درباره حضرت محمد نیز این مسئله صادق است. بر اساس اخبار متواتر، آن حضرت نزد هیچ آموزگاری درس نخواندند و چیزی نیاموختند، ولی بهرغم اُمّی و درسناخوانده و مکتبنرفته بودن، کتابی آوردند که درباره سرگذشت پیامبران و اقوام گذشته و نیز درباره آینده سخن گفته است. پس چرا نبوت او را نمیپذیرید؟!
رأس الجالوت، که جوابی نداشت، محکوم شد و سکوت اختیار کرد. (۲۶)
در این گفتوگو، هرچند امام رضا علیهالسلام بهصورت صریح و آشکار به هیچ کتاب مقدسی استناد نجستند، ولی اشاره نکردن ایشان به گزارش این معجزات در کتاب مقدس، بهدلیل آن است که این مسئله بهعنوان یک واقعیت و حقیقت مسلّم تاریخی و دینی، برای هریک از پیروان ادیان ابراهیمی پذیرفته شده بود و یا دستکم از آن آگاهی داشتند و باید بر اساس منطق و استدلال خود، آنرا میپذیرفتند؛
زیرا معجزات یاد شده برای حضرت موسی و عیسی بهترتیب در عهد قدیم (۲۷) و جدید (۲۸) و بهشکلی مبسوط گزارش شده است.
قرآن نیز اصل آن معجزات را بدون اشاره به جزئیاتِ پرداخته شده در عهدین، گزارش و تأیید میکند. (۲۹)
نویسنده: علی اسدی
والحمدلله
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ #مسلمانان_صهیونیست
#ارتش_سرّی_روشنفکران
#ارباب_حلقهها
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14975
◀️ قسمت دوم
جاسوسان در تهران ۲.
🔹بر مبنای آموزههای معرفتی مدرنیته (مانند «هرمنوتیک» و «تاویل» و «تفسیر» متون دینی) سروش مدعی بود:
"کسی نمیتواند به عنوان متکلم یا فقیه، ادعای فهم حقیقتِ شریعت را بکند.(۷)
چون شریعت همان «کلام وحی» است و تجربه غرب مدرن در مواجهه با «الهیات مسیحی» نشان داده که دانستن «معنای وحی» برای انسان ممکن نیست.
از این رو، کلام وحی (قرآن کریم) را باید شریعت صامت دانست که ثابت و تغییرناپذیر و غیرقابل فهم است، اما هریک از آدمیان میتوانند «برداشت شخصی» خود را از این شریعت صامت ارائه کنند.
بنابراین، معرفت دینی همان برداشت و تلقّی ما از دین است که معرفتی عصری است که با پیشرفت علم و تحول در معارف متحول میشود."
🔹اینچنین، نظریهی عصری شدن دین یا سکولاریسم دینی در ایران بازتولید گشت. (۸)
سروش میگفت:
"عصری شدن دین به معنای هماهنگ شدن فهم دینی با دیگر فهمها، معرفتها و مبانی قرن حاضر است.(۹)
دین باید خودش را با جغرافیای معرفتی جهان مدرن سازگار کند و اکنون که جهان ایدئولوژی مدرنیته را در همه شئون پذیرفته است، بنابراین سازگاری اسلام و مدرنیته پروژهای است که باید دنبال شود."
🔹فرجام سیاه این پروژه به دفاع بیپردهی روشنفکران دینی از همجنسبازی رسید؛
چنانکه آرش نراقی، عضو انستیتو هوور و از شاگردان برجستهی سروش با نگارش رسالهای درباره اقلیتهای جنسی مدعی شد؛
"همجنسگرایی را ناسازگار با اسلام نمییابد"
و آن را پدیدهای طبیعی و اخلاقی معرفی کرد. (۱۰)
🔹سروش تلاش کرد تا بر مبنای اصول فلسفه علمِ سِر کارل پوپر و سر توماس کوهن یک فلسفه دین جدید بسازد:
"کوشیدم که چنگالهای تحلیلهای «فلسفه علم» را در تن «معرفت دینی» فرو ببرم و آن را خاضع تحلیلهای فلسفه علم بکنم و بتوانم تحلیلهای خود درباره معرفت علمی را درباره معرفت دینی هم به کار ببرم." (۱۱)
🔹پروژه روشنفکری دینی گام به گام، نیمهی پنهان خود را آشکار میکرد.
سال ۱۳۶۹، وقتی که دیگر انتشار مقالات چهارگانهی قبض و بسط از سروش در ماهنامه کیهان فرهنگی به پایان رسید، زیرساختهای پروژه جامعه مدنی نیز در مرکز مطالعات دموکراسی در دانشگاه وست مینستر لندن توسط پرفسور جان کین نظریهپرداز MI6 بازتولید گشت و با آغاز دهه ۱۳۷۰ به پروژه اصلی روشنفکران سکولار ایران بدل شد.
🔹فصلنامه ایراننامه ارگان مطبوعاتی بنیاد مطالعات ایران به ریاست عالیهی اشرف پهلوی در واشنگتن.دی.سی اجزاء بنیادین پروژه جامعه مدنی ایران را ابتدا از این مرکز انگلیسی اقتباس کرد و تحقق آن را شرط لازم فروپاشی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی دانست.
پژوهشگران این بنیاد مانند علی بنوعزیزی اعتقاد داشتند که ساختارهای جامعه مدنی به گسترش سکولاریسم در ایران کمک میکند
فصلنامه کنکاش نیز به سرعت خط یک مبارزهی ایدئولوژیک در داخل کشور را ترسیم ساخت. (۱۲)
🔹آنان در جستجوی خلق «دو نیروی موازی روشنفکری» به عنوان اهرمهای پروژه کودتای ایدئولوژیک بودند،
چنانکه کنکاش درباره کارکرد واحد این دو نیرو مینویسد:
"«اصلاح دین» با توجه به تلاش «دو نیروی موازی» هم صورت پذیر است:
متفکرین اصلاحطلب دینی با تأثیرپذیری از ارزشها، و فرهنگ جدید، تجدد در دین را در دستور کار خود قرار خواهند داد
و روشنفکران غیردینی (سکولار) از فرصتهای مناسب بهره جسته و دست به تقدسزدایی در حوزههای سیاسی و اجتماعی خواهند زد." (۱۳)
🔹شش ماه پس از نشر این نظریه، از قضاء ماهنامههای نگاهنو و کیان در یک فصل روی کیوسکهای مطبوعاتی قرار گرفتند:
پاییز ۱۳۷۰
و هردو به سرعت تبدیل به پایگاه گسترش علوم انسانی سکولار شدند.
هر دو مجله از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب فیلسوفان یهودی پیروی میکردند.
🔹ماهنامه نگاهنو به مثابهی تریبون روشنفکران سکولار سِر آیزایا برلین (فیلسوف یهودی انگلیسی) را به عنوان پدر فکری خود برگزید و به تبلیغ مداوم آن پرداخت.
ماهنامه کیان نیز به عنوان ارگان روشنفکران دینی اندیشهی سِر کارل پوپر یهودی را سرلوحه تکاپوهایش قرار داد و برای نهادینهسازی آن میکوشید،
🔹اما تنها یک «مشرب سیاسی» این دو مجله را به هم گره نمیزد، بلکه پشتیبانی مالی هر دو نشریه را نیز «یک تیم اقتصادی» با استفاده از بودجه دولت سازندگی و محوریتِ غلامحسین کرباسچی (شهردار وقت تهران) و محمدتقی بانکی تقبل کرد.
🔹بانکی، صاحب امتیاز نگاه نو، دانشآموخته مدیریت در دانشگاه هوستون آمریکا و از رفقای نزدیک بهزاد نبوی و محمدمحسن سازگارا بود.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15036
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
"#نیمه_شبی_در_حله"
نوشته حجتالاسلام مظفر سالاری
بامضمونی درباره وظایف مسلمانان درزمان غیبت
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#نیمه_شبی_در_حله
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14977
◀️ قسمت سیام
ابوراجح به نقطهای خیره شد و گفت:
"تو شیعه نیستی، اما خوب میدانی که بعضی از بهترین و درستکارترین شیعیان حلّه، تنها به جرم شیعه بودن، در سیاهچالهای مرجان صغیر زندانیاند.
خبری آوردهاند که حال بعضی از آنها وخیم است.
یکی از دوستان من به نام صفوان و پسرش حماد نیز آنجا هستند.
به بهانه دیدن جاهای مختلف دارالحکومه میتوانی قنواء را ترغیب کنی که به نگهبانهای سیاهچال بگوید شما را به داخل راه بدهند.
اگر بتوانی خبری از آنها بیاوری، مرا مدیون خودت کردهای."
حاضر بودم برای خوشنودی ابوراجح هر کاری بکنم.
دلم میخواست به او بگویم این کار را به شرطی انجام میدهم که بپذیری ریحانه، یا با من ازدواج کند و یا اینکه هرگز ازدواج نکند.
اما چگونه میتوانستم چنین حرفی به او بزنم؟
برای اینکه اهمیت کاری را که از من میخواست به او گوشزد کنم پرسیدم:
"آیا کار خطرناکی نیست؟ ممکن است حاکم خبردار شود و مرا محاکمه کند."
گفت:
"نمیخواهم تو را به چنین کاری وادارم.
اختیار با خود توست.
از خدا کمک بخواه و هوشت را به کار بگیر. امیدوارم امام عجلاللهتعالیفرجه نیز یاور تو باشد."
به یاد ماجرای شفا یافتن اسماعیل هرقلی افتادم.
گفتم:
"اگر میخواهید مطالعه کنید بروم."
خندید و گفت:
"میدانی که تو را دوست دارم و صحبت با تو برایم شیرین است. احساس میکنم چیزی را میخواهی بگویی، اما تردید داری."
دلم میخواست اعتراف کنم که ریحانه را دوست دارم؛ ولی در آن لحظه میخواستم موضوعی را که مدتها فکر مرا مشغول کرده بود و برایش جوابی نیافته بودم، بپرسم:
- درست فهمیدید، ابوراجح.
چرا من نمیتوانم با دختری شیعه ازدواج کنم؟
مگر همه ما مسلمان نیستیم؟
شما حتی یک بار نپرسیدید که او کیست. شاید بشود کاری کرد.
با مهربانی گفت:
"زن و شوهر باید با هم تفاهم و همسویی داشته باشند؛ به ویژه از نظر اعتقادی و مذهبی باید مانند هم باشند تا در انجام احکام و عبادات، بینشان جدایی نباشد.
تفاوت در اعتقاد و اعمال، بین زن و شوهر فاصله و کدورت ایجاد میکند و روی تربیت فرزندانشان تاثیر منفی میگذارد
گاهی هم ممکن است شوهر بر همسرش سخت بگیرد تا مذهب خود را تغییر دهد.
از سوی دیگر، فرض می کنیم که تو موفق شوی با دختری شیعه ازدواج کنی.
آن موقع، به احتمال زیاد، اقوام تو و خویشان همسرت، شما را طرد خواهند کرد.
به همین دلیل ازدواج تو را با دختری شیعه به صلاح هیچ کدام از شما نمیدانم.
به این چیزها چندان فکر نکرده بودم.
ریحانه هم مانند پدرش شیعهای متعصب بود و هرگز حاضر نمیشد با مردی غیرشیعه ازدواج کند.
گفتم:
میدانید که تعداد مسلمانان غیرشیعه بسیار بیشتر از مسلمانان شیعه است.
چرا شیعیان از مذهب اکثریت پیروی نمیکنند تا به وحدت و یک.پارچگی برسیم و چنین جدا از هم و پراکنده نباشیم؟
- باید ببینیم حق با شیعه است یا غیرشیعه.
بیشتر بودن گروهی از گروه دیگر، دلیل حقانیت آنها نخواهد بود.
اگر به تعداد است باید مسلمانان همگی مسیحی بشوند؛ زیرا تعداد مسیحیان از مسلمانان بیشتر است.
مسلمانان صدر اسلام نیز تعدادشان کم بود باید از بتپرستان که تعدادشان بیشتر بود پیروی میکردند.
وانگهی مسلمانان غیرشیعه هم با یکدیگر وحدت کاملی ندارند و به فرقهها و مذاهب مختلفی تقسیم شدهاند.
اهل سنت به چهار مذهب حنبلی، شافعی، مالکی و حنفی تقسیم شدهاند؛
چرا آنها یکی نمیشوند؟
هیچکس از یکی شدن آنها حرف نمیزند و تنها به شیعیان اعتراض میکنند که وحدت مسلمانان را بهم زدهاند.
بهترین کار این است که در کنار چهار مذهب خودشان، مذهب شیعه را هم به رسمیت بشناسند؛
ولی متاسفانه سیاست آنهایی که حکومت را در دست دارند غیر از این است.
کارهای مرجان صغیر؟ نمونه خوبی برای این مطلب است.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15038
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
#سلام_امام_زمانم
دلم برای کسی که ندیدمش تنگ است
السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ بِهِ الْأُمَم سلام بر آن مولایی که نام و یادش مرهم زخمهای مومنان هر امّت در طول تاریخ بوده است.
سلام بر او و بر روزی که همه ستم دیدگان، آمدنش را جشن خواهند گرفت. .
قصّه ما به “سر” رسید ولی به آخر…
قرار است فصل دوم داستان دنیا از ادامهی ناتمام فصل نخستین شروع شود.
در آخر فصل اول خونی ریخته شد!
آغاز فصل دوم با انتقام همان خون است.
فصل تازه، با روضهای میان رکن و مقام شروع میشود.
روضهای از زبان نقش اول داستان:
«ای اهل عالم!
بدانید که منم آن امام قیام کننده
ای اهل عالم!
منم آن شمشیر انتقام گیرنده
ای اهل عالم!
منم آنکه جدّش حسین را با لب تشنه کشتهاند»
إلزام الناصب، جلد۲، ص۲۳۳
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee