KayhanNews759797104121484950183551.pdf
7.96M
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
امروز؛ یکشنبه
۲ بهمن ۱۴۰۱
۲۹ جمادیالثانی ۱۴۴۴
۲۲ ژانویه ۲۰۲۳
تمام صفحات #روزنامه_کیهان
🔸🌺🔸--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
#تحلیل_تاریخی
#دشمن_شناسی
✡🔥 #تبار_انحراف 🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی ۷۸
🖋 مقالهی هفدهم:
#تبارشناسی_بنیامیه
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/7499
◀️ قسمت چهارم؛
(ادامه بحث "غیراصیل بودنِ بنیامیه)
👈 هـ. عبدالله بن جعفر در جریان فخرفروشیاش با یزید، در حضور معاویه گفت:
«با کدامیک از پدرانت به من فخر میفروشی؟!
با حرب که ما پناهش دادیم؟!
یا با امیه که بردهی ما بود؟!
یا با عبدشمس که ما سرپرستش بودیم؟!» [۳۶]
👈 و. تمامی مورّخان دربارهی علت شروع دشمنی امیه با هاشم، به این نکته اشاره دارند که:
امیه نسبت به جود و بخشش و سفرههای غذای هاشم حسادت ورزید و تصمیم گرفت خودی نشان دهد،
چون در این کار شکست خورد و مورد ریشخند مردم واقع شد، دست به دشمنی زد و هاشم را مجبور کرد پیش کاهنی بروند تا او به نفع هرکس حکم کرد، دیگری به او پنجاه شتر بدهد و ده سال هم از مکه بیرون برود.
پیش کاهن خزاعی رفتند و وی به تعریف و تمجید از هاشم پرداخت و او را بر امیه ترجیح داد.
در نتیجه، امیه ده سال به شام رفت!
بهنظر میرسد این ماجرا سرپوشی برای حقیقت امر و بردهی رومی بودن امیه است، چراکه؛
از یکسو میگویند هاشم بزرگترین فرزند عبدمناف بود [۳۷] یا اینکه با عبدشمس، دوقلو بودند [۳۸] یا اینکه عبدشمس و هاشم، بزرگترین فرزندان عبدمناف بودند، [۳۹]
و از سوی دیگر میگویند هاشم بیشتر از بیست و یا بیستوپنج سال، عمر نکرد! [۴۰]
با این حساب، امیه، کی زاده شد؟!
کی بزرگ شد؟!
و کی توانست با عموی جوان خود در جود و کرم، رقابت کند؟!
بهویژه که به تصریح برخی منابع، اوضاع مالی عبدشمس خوب نبود و او نیز عیال هاشم بهشمار میآمد!
👈 ز. نکتهی دیگری که نباید در این زمینه دور از نظر بماند اینکه؛
به حکم رسولالله (ص)، سیادت و «ذوی القربی» بودن به نسل هاشم رسید و نسل عبدشمس در این عنوان هیچ سهمی ندارند.
براساس آیهی قرآن، آن بخش از خیبر که بدون درگیری و با قرارداد صلح آزاد شده بود، ملک شخصی رسولالله (ص) بهشمار میآمد. [۴۱]
نحوهی تقسیم خمس خیبر، باعث اعتراض برخی از افراد خاص! شد.
براساس آیه قرآن، رسولالله (ص) باید بخشی از خمس را میان نزدیکان خود تقسیم مینمود.
این عده اعتراض داشتند که چرا رسولالله (ص)، این بخش را به بنیهاشم و بنیمطلب اختصاص داده و آنها را از آن محروم کرده است؟
و اینکه چه فرقی میان آنها و بنیمطلب است؟
پاسخ رسولالله (ص) اما جالب است.
ایشان فرمود:
"بنیهاشم و بنیمطلب، هیچگاه مرا رها نکردند. بنیهاشم و بنیمطلب، یکی هستند." [۴۲]
ابنکثیر در تأیید فرمایش رسولالله (ص)، از شافعی اینگونه نقل میکند:
«بنیهاشم و بنیعبدالمطلب، در شعب ابوطالب (که سختترین دوران زندگی رسولالله (ص) را تشکیل میداد) همراه رسولالله (ص) بودند و آن حضرت را رها نکردند.»
و میافزاید:
«ابوطالب نیز در اشعار خود، بنیعبدشمس و بنینوفل را نکوهش کرده بود.» [۴۳]
بهنظر میرسد رسولالله (ص) با توجه به شناخت دقیقی که از دونپایگی و بیریشه بودن بنیامیه دارد، سیاستی را پیش کشید تا آنها هیچگاه نتوانند از جایگاه خانوادگی ویژه داشتن سخن بگویند.
👈 ح. سهیلی پس از نقل ماجرایی که پس از این خواهد آمد، مینویسد:
«نسب امیه نیز، خود بحثی جدا دارد که تمامی نسل وی را درگیر میکند و آن اینکه وقتی به سفینه، غلام امسلمه گفته شد:
بنیامیه ادعا دارند که خلافت به آنها میرسد؛ پاسخ داد:
“…آنها فرزندان زرقاء هستند و پادشاه هستند [نه خلیفهی رسولالله (ص)]، آن هم از بدترین پادشاهان”». [۴۴]
سهیلی در ادامه میافزاید:
«گفته میشود زرقاء، همان مادر امیة بن عبد شمس است که نام اصلی او ارنب بوده.
اصفهانی در کتاب «الأمثال» او را یکی از پرچمداران دوران جاهلیت بهشمار آورده است.» [۴۵]
🔗ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/7581
🔸🌺🔸--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee